Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Špaček. Dávám mu slovo.
Posl. Špaček: Vážení pánové,
slavná sněmovno!
Osnova, o které jednáme, připadla do doby,
která je plna zahraničně-politických
nebezpečí pro náš stát. Známé
události, které se již od roku dějí
v sousední velké říši Německé
a jichž zjevným ukazatelem budoucího vývoje
bylo libovolné zbavení se t. zv. vojenských
klausulí mírové smlouvy versailleské
jak co do možnosti vydržovat stálé vojsko,
tak co do možnosti obsazení nebo neobsazení
území porýnského, potom události
vnitropolitické, které následovaly v jiných
státech okolo nás, na př. v Rakousku, které
pokud jde o povinnost vojenského omezení, šlo
po cestách Hitlerových, svědčí
o tom, že naše budoucnost zahraničně-politická
v nejbližší době není nikterak
růžová. Že tomu tak je, toho zjevným
dokladem je nedávné prohlášení
zahraničního ministra maďarského p.
Kánye, který, nepřihlížeje k
tomu, kolik má sám másla na hlavě,
pokud jde o slušné nakládání
nejen s národnostními menšinami, nýbrž
i s vlastním národem, našel dosti odvahy k
tomu, aby se znovu nenávistně otřel o Československo,
jakoby nedodržovalo mírových smluv, pokud jde
o ochranu národnostních menšin. Toto jednání
pana zahraničního ministra maďarského,
známého podporovatele falšovacích akcií
Forgáchových a jiných dávno před
válkou, representanta odboru k tomu v ministerstvu zahraničí
vyvoleného, by bylo nejlépe možno charakterisovat
německým slovem "Unverfrorenheit", když
již chci býti velmi delikátní a diplomaticky
opatrný. Po našem jednoduchém českém
způsobu by bylo snad nejlépe nazvati to drzostí.
Budiž mi dovoleno při této příležitosti
odmítnouti tuto Unverfrorenheit, abych se zase vrátil
k diplomatickému výrazu, a odkázati pana
Kánye, aby vydatněji metl před svým
vlastním prahem, neboť je-li kde třeba zakročení
zahraničních orgánů, aby byly zachovávány
klausule, kterými jsou bohužel jen některé
státy zavázány k určitému stupni
poskytnutí práv menšinových, kulturních,
jazykových a školských svým menšinám,
tož je tomu jistě tak především
v Maďarsku. Zejména pokud jde o naši slovenskou
menšinu v Maďarsku, víme podle oficielních
statistik, jak v Maďarsku vypadá právní
ochrana tohoto kulturního a rytířského
státu maďarského.
Víme, že maďarská statistika uvádí
od 5letí k 5letí, rok od roku menší
počet lidí, kteří kromě maďarštiny
mluví také slovensky, víme, že to je
celá statistika naší národnostní
menšiny slovenské v Maďarsku, víme, že
naše národnostní menšiny nemají
ani jediné školy ryze slovenské, že v
řadě velkých obcí maďarských
není ani pro maďarské obyvatelstvo takových
škol, jako má naše maďarská menšina
u nás poměrně v takovém počtu,
jako má u nás státotvorný národ.
Není absolutně možno mluviti o tom, že
by tam měli Slováci nějaké vyšší
školy, nemají tam ani měšťanku, neřku-li
školu střední, gymnasium či reálku,
nemají tam vůbec možnost vyššího
vzdělání. Za těchto okolností
odsuzujeme falešný výrok pana ministra zahraničních
věcí Kánye jako nehoráznost, na kterou
je možno také velmi dobře aplikovati starořímské,
antické heslo: Gracchi de seditione querentes. Nejlepší
odpovědí s naší strany by bylo okamžité
podání žaloby naší vlády
na vládu maďarskou pro naprosté zanedbávání
a přímo celému světu zjevné
potlačování národních práv
naší menšiny slovenské v Maďarsku.
Musíme se naučiti, abychom takové "Unverfrorenheiten"
maďarské, po případě i jiné
odmítali přímo svým útokem,
abychom se neomezovali snad na nějakou obranu a ochranu
při zasedání Společnosti národů
v Ženevě.
Je samozřejmé, že špatné příklady
kazí i domněle zdánlivé dobré
mravy, a musíme se podivovati určité logičnosti,
kterou tyto zjevy v Německu, v Maďarsku, v Rakousku
a ovšem i v Polsku vyvolávají také v
naší vnitřní politice. Mám za
to, že stoupající útočnost vůdce
největší naší politické
strany německé v Československu, nesprávně
nazývané sudetskoněmeckou, že výroky
pana Henleina, které právě počátkem
tohoto týdne byly zaznamenány naší německou
veřejností, svědčí o tom, že
dosavadní naše taktika byla nesprávná.
Každý jednotlivec, každý národ
a každý stát světa má podle Iheringova
teorematu jenom tolik práv, kolik si jich dobývá,
i tolik práv na respekt. To, co slyšíme ze
strany různých iredent, ať národnostních,
ať politicko stranických, to jsme neslyšeli a
neslyšíme v žádném jiném
státě na světě.
Naše dobrá vůle a pohotovost k plnění
závazků a povinností, uložených
nám nejen mírovými smlouvami a naší
ústavou, nýbrž založených také
na naší národní povaze, nenese stejného
ovoce na druhé straně. Naše dobrá vůle
je kvitována zlovolností, po případě
útočností proti základům, na
nichž tento stát stojí a na nichž v budoucnosti
jedině může státi.
Zdá se mi nezbytným žádati zase po naší
vnitřní politice, po vedoucích a odpovědných
činitelích této vnitřní politiky
energické potlačování všech podobných
akcí do všech důsledků, které
musí každý nepředpojatý pozorovatel
ať doma, ať zevně našeho státu pokládati
za samozřejmé a státu samozřejmě
přináležející.
Jestliže za těchto okolností mezinárodně
politických máme jednati o osnově, kterou
se státu dodatečně má dostati určitých
příjmů, kterých dosud neměl,
a která musí býti, jak to přiznali
vynikající představitelé většiny
státotvorných stran, pokládána za
osnovu fiskální, musíme míti, i když
toto stanovisko přijímáme, určité
výhrady právě vzhledem k těmto mezinárodně
politickým událostem a skutečnostem okolo
nás a k důsledkům, které v naší
vnitřní politice a v nazírání
našeho občanstva na stát a jeho úkoly
vyvolávají. Musíme i při této
příležitosti pamatovati, že je třeba
vyvarovati se všeho, co může státní
myšlenku u nás poškozovat. Při tom zajisté,
vážené dámy a pánové,
uznáte, že naše státnost, t. j. láska
anebo, chcete-li, aspoň pochopení našeho obyvatelstva
pro zachování této nejvýznamnější
organisace kolektivní, kterou má samostatný
národ k disposici, státu, že ta láska
nebo to pochopení pro zachování této
kolektivní organisace musí být velmi bedlivě
vyvažováno, když běží o nové
zatěžování obyvatelstva státu
značnějšími nároky na výnos
práce obyvatelstva, značnějšími
nároky na podíl z výtěžku, kterým
každý poplatník obhajuje především
svou samostatnost nebo svou soběstačnost hospodářskou.
Myslím, že dosavadní vývoj našeho
zákonodárství daňového, berního
vůbec v nejširším slova smyslu, velmi
často neměl dostatečného smyslu pro
tuto státnost, pro neohrožení této státnosti.
Různé zákonodárné zásahy
do právní jistoty a bezpečnosti hospodářské
kalkulace poplatníků státu vyvolávají
zjevy, které odmítáme po př. i trestními
zákroky, ale které se občas znovu a znovu
projevují v tom strašném slově nebo
nářku nebo výroku: "Toho za Rakouska
nebylo, v tom bylo za Rakouska lépe!" Nestačí,
vážené dámy a pánové,
abychom tyto projevy nespokojenosti odsoudili a trestali. Je třeba
vyvarovat se pečlivě, aby pro ně nebylo základu.
Nemá-li být toho základu, musí, jak
to správně zdůraznil významný
politik většinový a bývalý mnohonásobný
ministr pan dr Meissner, být jedna z nejpodstatnějších
příčin nespokojenosti se státem, malé
státnosti našeho obyvatelstva leckde odstraněna,
t. j. nespravedlnost, nevhodnost daňového systému
a jeho špatná aplikace v konkretních případech
na jednotlivé poplatníky. Proto materiální
i formální naše právo berní musí
být stále a stále bedlivě pozorováno
s hlediska státnosti, a jenom tak je možno dělati
toto právo a jenom tak je možná reforma, jak
to vyžaduje právě v této době
tento zřetel ke státnosti.
Je samozřejmé, že nikdy a nikde nebyly daně
a nároky státu a veřejných korporací
na spolupodíl na hospodářském výtěžku
hospodářské činnosti jednotlivcovy
populárním požadavkem. Je samozřejmé,
že žádné daně, i kdyby byly daleko
menší, než jsou u nás, nebudou předmětem
láskyplné pohotovosti občanstva atd. Ale,
vážení pánové, je třeba,
abychom si uvědomovali, že u nás je jenom taková
daňová a berní soustava možná,
která vyhovuje přirozené snaze každého
člověka hospodářsky činného,
aby mu zůstal spravedlivý, co možná
největší podíl na výnosu jeho
přičinění, jeho hospodářské
podnikavosti, neboť tam, kde se tento zřetel neplní,
upadá mravní i hospodářský
zájem, smysl pro uplatnění zvláštních
schopností a zvláštního napětí
energie pracovní, která se napíná
jenom proto, že je si vědoma, že výsledek
tohoto napětí, přičinění
připadne tomu, kdo se o to přičiňuje.
Každé přepnutí požadavků
tohoto druhu státu a veřejných korporací
na výnos práce podnikavého a pracujícího
poplatníka, ať zaměstnaného námezdně,
ať pracujícího samostatně, má
za následek mravní i hospodářskou
proletarisaci, skepsi, má za následek rozšíření
naděje, že se postará o toho, kdo se nemůže
postarat sám o sebe, poněvadž výsledek
jeho práce je ve způsobu daní a dávek
konfiskován, že se o něho musí postarat
zvláštní veřejný svaz, stát
nebo okres, obec atd. Tím ovšem stává
se na konec rozumně ukojení této potřeby
i tam, kde by bylo zpravidla nemožné pro tyto svazky
a postupující proletarisaci národa, vyřazování
samostatných podnikatelů z činnosti hospodářské
na konec ohrožením pramenů daňových
i berních i pro ten stát, který tato břemena
v nesnesitelném poměru nebo v nesnesitelném
už stupni poplatnictvu ukládá. Přepjatá,
přirozený základ hospodářského
snažení jednotlivcova nerespektující
daňová soustava okrádá na konec sebe
sama a způsobuje schodky finančního hospodářství,
které, bohužel, několik let vidíme sami
u sebe až příliš zjevně, až
příliš černě.
Spravedlivá daňová soustava musí podle
našeho přesvědčení sloužiti
skutečnému životu a nikoliv abstraktním
teorematům, i kdyby byla logickým myšlenkovým
postupem nebo nějakou konkretní logikou vědeckou
sebe významněji a pevněji dokumentována.
Na př. není možno předkládat
poplatnictvu s nadějí na minimální
úspěch teorii, která je v našem daňovém
zákonodárství stále a stále
uplatňována, že prý žádná
daň nesmí sama sebe zkracovat. Je zajímavé,
že v našem berním zákonodárství
a v daňovém zákoně je vždycky
každá zásada uplatněna jen trochu a
jen někde, že tato zásada není na př.
uplatněna při dani výdělkové,
poněvadž tam je dal odpočitatelná, kdežto
při důchodové není, ačkoli
nikomu na světě nevysvětlíte, že
když měl v tomto roce příjem, z něhož
mu bylo předepsáno na př. tisíc Kč
důchodové daně, a když v příštím
roce nemá většího příjmu
než minulého roku, z něhož daň
za předešlý rok zaplatil, že z těchto
1000 Kč, užitých na zaplacení daně,
musí zaplatiti daň důchodovou zase v příštím
roce, a tak pořád do nekonečna. Ale to odpovídá
zásadě, že prý žádná
daň nemá se sama zkracovat. Pokuste se na schůzích
vyložit voličům správnost této
konkretní logikou a vědeckou teorií vyvážené
zásady, která prý má platit naprosto
obdobně. Život je vždycky silnější
než teorie a v tomto případě, při
daňovém zákonodárství, to platí
více než kdykoliv jindy.
Máme u nás další povinnost, vážení
pánové a dámy, respektovat při naší
daňové soustavě povinnost, abychom ve svém
samostatném státě uskutečnili, co
žádal před 40-50 lety jako dovršení
díla národního obrození veliký
zakladatel naší vědy národohospodářské,
bohužel dávno zesnulý profesor národního
hospodářství a finanční vědy
na naší universitě a bývalý ministr
dr Albín Bráf. My, kteří jsme měli
radost a čest choditi do jeho semináře, jsme
nikdy nezapomněli na jeho stálé a stálé
připomínání, že naším
osvobozením a obrozením jazykovým, které
začali Dobrovský, Jungmann a ostatní více
než před 80 lety, naším osvobozením
politickým, které začal a uskutečňoval
Havlíček, Palacký, Rieger atd., osvobozením
kulturním, které je spojeno se slavnými jmény
Mánesa, Dvořáka, Brožíka, Smetany
atd., jsme nedodělali celé naše obrození
národní a že podstatná jeho část,
t. j. obrození hospodářské, je úkolem
naší generace. Prakticky a konkretně tento
svůj námět resp. tuto svou úlohu,
kterou nám ukládal, vyjádřil pod heslem:
Musíme ze svého národa, jako z národa
chudého, národa lidu, odkázaného jenom
na práci námezdní nebo většinou
na práci námezdní, dělati národ
také samostatných podnikatelů, samostatných,
hospodářsky na sebe odkázaných lidí,
nesmíme býti jenom v cizích službách,
musíme býti držiteli výrobních
prostředků, aby náš člověk
při event. sociálním útlaku necítil
tento útlak ještě hůře, než
když držitelem těchto výrobních
prostředků je nepřítel z důvodů
národních. Dbáti této povinnosti,
tohoto našeho úkolu je také naše povinnost,
kdykoliv přikročujeme k reformě nebo k daňové
úpravě v našem zákonodárství.
Co to znamení? To znamená prakticky, že nemůžeme
zatěžovati daněmi ani tu část
výtěžku poplatníka, které užívá
k tomu, aby i pomohl, jak je to možno, při vzrůstu
od malého majetku, zadlužením zatíženého,
k větší svobodě a samostatnosti hospodářské
uplácením anuit atd. atd. Jestliže naše
berní soustava nedovoluje ani částečného
odečítání splátek na dlouhou
dobu rozvržených od daňového základu,
nepodporuje tím toto naše národohospodářské
vybavení z těch těžkých poměrů
zadluženosti, pro které musíme dělati
pro určité stavy zvláštní zákony;
kdybychom byli bývali po této stránce dříve
učinili nápravu, nemusilo dojíti k těmto
zákrokům, které činí se tímto
zákonem, na který si právě stěžoval
předcházející řečník
z komunistické strany, pokud mluvil o zákonu oddlužovacím,
nemusilo k nim dojíti, nemusilo zde býti určité
vražení nebo nevražení na ty vrstvy, pro
které jest oddlužení určeno, mohlo býti
spravedlivě postupováno vůči všem
poplatníkům, ať jsou majiteli domu nebo živnostníky
atd. a mohlo se jim umožniti, aby se těchto dluhů
zbavili tím, že nebudou od nich žádány
daně, důchodová, po případě
i daň výdělková z těch částí
výnosů, které věnují na postupné,
mírné umoření tohoto dluhu.
Všemi těmto zákroky, které nerespektovaly
hledisk, o nichž jsem právě mluvil, byla u
nás vytvořena atmosféra právní
majetkové nejistoty a v této nejistotě čím
dále tím více ubývá samostatných
subjektů daňových, samostatných podnikatelů,
u nás převážně malých.
Nevykládejme si, že u nás je možno udělati
zákonodárství jenom na ty velké, na
boháče, jak si to zjednodušili pánové
z levice komunistické, vzdyť každý politik
musí něco čísti a studovati a musí
viděti ve vyšlém "Statistickém
sborníku", ročenky naší republiky
Československé, že v naší republice
není všeho všudy ani tak zv. 10 tisíc
horních, boháčů nemáme u nás
ani celých 10 tisíc, těch, kteří
by měli příjem od 100 tisíc Kč
výše. Copak je možno všechny tyto miliardy,
které znamenají náš každoroční
rozpočet, 12, 8, 9 miliard už v těch nejhorších
dobách, nejen rozpočet státní, ale
ty miliardy rozpočtů komunálních,
zemských, okresních, uhraditi z nějaké
daně jenom na ty boháče? Politická
demokracie, stará zásada dávno všude
jinde uznaná, předpokládá hospodářskou
demokracii, a hospodářská demokracie se vyjadřuje
větším počtem daní, zatěžujících
široké vrstvy poplatnictva, tedy lidí drobnějších
nebo, chcete-li, chudobnějších. Tomu se neubrání
žádný stát, ani sovětské
Rusko, kde není sice přímých daní,
ačkoliv je pokládáte za daň z hlavy,
kde všechno jest uvalováno na daně nepřímé,
poněvadž formální vlastnictví,
základ daní výnosových, tam bylo zrušeno
a tyto daně nemohou býti potom samozřejmě
provedeny.
Musíme, vážení pánové,
umožniti dlouhodobou kalkulaci všech hospodářsky
iniciativních a tvůrčích lidí
ve větších, menších a nejmenších
samostatných podnikáních hospodářských
a musíme při tom dbáti toho, že postupujíce
takto rozumně podle zásad života, nikoliv šedé
teorie, a podle zásad národohospodářských
potřeb našeho národa, který je nositelem
státnosti, budeme stále míti možnost
tímto rozumným a správným postupem
popularisovat naši demokracii. Zase se zde dovolávám
projevu pana dr Meissenera, který to velmi dobře
řekl a jehož slova do jisté míry byla
odrazem toho, o čem jsme mluvili v rozpočtovém
výboru resp. v první schůzi subkomitétu.
Uvědomujeme si to stále lépe a lépe.
Také pan kol. Bezděk - abych se dovolal také
příslušníka jiné politické
strany - velmi správně v tomto smyslu charakterisoval
skutečnost, když řekl, že jediný
násilný, nesprávný, nezákonný
postup, šikanování našich berních
správ může způsobiti naší
státnosti, smyslu pro demokracii a parlamentarismus daleko
více škod, nežli jakýkoli formální
politický čin t. zv. antiparlamentárních,
diktátorských a fašistických skupin
(Tak jest!)
Správná daňová politika musí
býti také rozumě aktuální.
To znamená, že není možné nerespektovat
při takové reformě, kterou nyní podnikáme,
nynější stav našeho veřejného
i soukromého hospodářství. Proč
zavíráme oči před skutečností,
že se zmenšil náš národní
důchod o polovičku, nebo, chcete-li, v nejkrajnějším
případě optimistickém o 40%?Proč
zavíráme oči před skutečností,
že při tomto zmenšení o 50% našeho
národního důchodu nemůžeme vybírati
na státní potřeby skoro totéž,
co jsme od poplatnictva vybírali v době konjunktury
v r. 1928? Podívejte se do našich každoročních
rozpočtů a podívejte se do statistiky, kterou
vypracoval gen. zpravodaj kol. Remeš, o našich
rozpočtech, od r. 1926 až 1936. Za 10 let rozpočet
státní se zmenšil jen ve svých příjmech
z daní, cel, poplatků, skutečně dosažených,
o 600 mil. Kč, a národní důchod poklesl
o 50%, v nejlepším případě o
40%. Je to přiměřené? Čím
se dosáhlo vyrovnání? Jednak zvýšením
sazeb, které zvyšujeme i dnes, jednak opravdu drakonickým,
bezohledným postupem naší berní správy,
které to nechci demagogicky přišívat
na záda s této tribuny jako člen tohoto zákonodárného
sboru; to my všichni jsme vinni, protože jsme hlasovali
pro stálé zvyšování státních
a veřejných výdajů a nestarali jsme
se o to, že každé toto hlasování
má automaticky pro nás za následek hlasovati
pro nepopulární zvyšování sazeb
a daní, protože ministerstvo financí to ve
způsobě vládního návrhu musí
slavné sněmovně předkládat,
aby došlo k jakés takés rovnováze ve
státním rozpočtu. Ale k této rovnováze
nedochází, nýbrž rozpočet končí
každoročním deficitem okolo 1 miliardy. Tedy
i když si stěžujeme na nezákonný,
násilný postup jednotlivých berních
správ, resp. celé finanční správy
v širším slova smyslu, i když jisté
věci vytýkáme a budeme se tomu bránit,
vina v poslední příčině není
na nich, nýbrž na nás, kteří
to všichni vědomě nebo nevědomě
děláme. Následkem všech těchto
věcí je smutný stav hospodářský,
který má za následek stálé
propadání našeho hospodářského
života, uzavírání podniků, zvyšování
nezaměstnanosti, zvyšování potřeb
na placení nedostatečných podpor v nezaměstnanosti
a zvyšování státního deficitu.
Kdyby to mělo jíti několik let tak dále,
bude z toho bankrot - nic jiného než bankrot. O tom
třeba uvažovati. S tohoto hlediska přistupovali
jsme i my příslušníci státotvorné
oposice k úkolu, který na nás byl vložen
v rozpočtovém výboru, po př. v jeho
subkomitétu. Bohužel při dobré vůli,
kterou uznáváme u velmi mnohých pánů
příslušníků tohoto rozpočtového
výboru z řad koaličních i podvýboru
nebylo s hlediska demokratické rozumné spolupráce
vykonáno všechno to, co mohlo býti vykonáno.
Byli jsme zvoleni do subkomitétu, jak to řekl kol.
dr Štůla, z oposice já a kolega dr Peters
jistě s úmyslem pracovat rozumně na tom,
aby se užilo této příležitosti
skoro po 10 letech platnosti dosavadního zákona
o přímých daních k rozumné
úpravě vzhledem k poznaným zkušenostem
a k těm zásadám života a potřeb
národohospodářského obrození,
aktuálnosti a praktické obnovy hospodářské,
kterou máme všichni stále v ústech.
Podali jsme mnoho návrhů, které sice byly
zamítnuty, které však z velké části
předložíme i nyní jako pozměňovací
v této sněmovně, poněvadž chceme,
aby se vědělo, třeba budou zamítnuty,
že všechny tyto rozumné pozměňovací
návrhy jsme uplatňovali, a poněvadž
jsme přesvědčeni, že se k nim vrátí
jistě většina této sněmovny.
Kdyby snad bylo bývalo postupováno jinak, kdyby
nebylo bývalo na konec nabylo převahy stanovisko
fiskální, pochopitelně na straně ministerstva
financí vzhledem k těm těžkostem rozpočtovým,
snad by se byly bývaly některé tyto zásady
a požadavky, o kterých budu mluvit dále, uskutečnily
již při jednání v podvýboru rozpočtovém,
po případě při jednání
ve výboru rozpočtovém samotném.
Naše návrhy, vážené dámy
a pánové, neměly a nemají nikde jakékoliv
povahy tendenční, agitační. Jsme veskrze
v těchto návrzích zastánci myšlenky
rozumného, každému poplatníku a hlavně
malým, poněvadž těch je nejvíce,
prospívajícího upravení naší
daňové soustavy. Kdybychom byli členy koalice,
byly by snad, jak jsem již řekl, mnohé z těchto
návrhů uplatněny. Nicméně vítáme
iniciativu a houževnatost parlamentu a jeho většiny,
kterou za několikaměsíčního
jednání o tomto vládním návrhu
parlament a jeho odpovědní činitelé
z parlamentní většiny nesporně prokázali.
Jejich úspěchy jsou malé, ale mně
a všem lidem dobré vůle musí býti
zadostiučiněním, že je to pouze začátek
náležitého a rozumného sebevědomí
tohoto parlamentu, že je to aspoň začátek
vážného uplatňování demokracie
a parlamentarismu, že je to vůle k provedení
důsledků, i pokud jde o zvětšování
nároků na státní pokladnu, že
bylo po prvé provedeno jaksi zpytování svědomí
nejenom prostřednictvím oposice, nýbrž
vlastním cítěním odpovědné
dnes vládní většiny.
Je na nás dále, vážené dámy
a pánové, abychom střídmostí
svých požadavků v nastávajícím
údobí vzhledem k nebezpečí zahraničněpolitickému,
střídmostí svých požadavků
na státní a veřejnou pokladnu umožnili,
aby na této cestě bylo dosaženo úspěchů
více. Dojdeme na konec, půjdeme-li po této
cestě rozumné dále, snad ke snižování
daní, které dnes nebylo provedeno, ale na které
právě dnes hospodářský život
a veškeré poplatnictvo velmi naléhavě
čeká a kterých si žádá.
Byl bych vděčen já a naše strana vám,
kteří jste ve vládní většině,
kdybyste pozměňovací návrhy, které
nyní přednesu, učinili základem opětovného
dobrého uvážení svého a přispěli
aspoň k realisaci některých z nich, ne nám,
na naši slávu, ale republice, státu, parlamentarismu,
demokracii, poplatnictvu abyste způsobili radost, zadostiučinění
a zasloužili si jejich vděku.
Jsme a chceme býti, pokud jsme v oposici, oposicí
jejího veličenstva republiky, abych užil nomenklatury
zvyklé v anglické prademokracii parlamentní,
a s tohoto hlediska, prosím, račte uvažovati
tyto návrhy, které předložíme
jako pozměňovací. Víme, že na
straně vládní většiny bylo mnoho
lidí, kteří, jak to víme, měli
dokonce radikálnější návrhy při
začátku jednání o této osnově,
ale bohužel je to už takové, že vzhledem
ke smutnému finančnímu stavu tyto rozumné
návrhy vyplývající z hlasitého
volání, ba úpění poplatnictva
nedošly ani uskutečnění prostřednictvím
návrhů koalice, ani prostřednictvím
návrhů, které jsme podali my. Nejde nám
o stranickou agitaci, pánové dr Meissner,
dr Brdlík, dr Klapka, Remeš,
Ostrý i zpravodaj dr Novák hleděli
v mezích fiskálních nezbytností umožniti
dobrý výsledek parlamentárního pokusu
o sebevědomé a odpovědné vedení
zákonodárství, chtěli je vytáhnouti
z rukou legislativních úředníků
ministerstev, v daném případě ministerstva
financí. Bohužel nepodařilo se to tak, abychom
byli spokojeni a abychom se mohli spokojiti s tím, co bylo
vykonáno pro tuto osnovu, nebude-li náš návrh
přijat hlasováním
Přiznávám, že bylo vykonáno leccos
v právu formálním, že byly některé
moje návrhy opravdu to loyálně přiznám
- přijaty, přiznávám, že byl
nalezen jakýsi chodníček k nápravě
sešlosti naši daňové a berní soustavy.
Ale je toho málo, s tím se nemůžeme
spokojiti, tak jako se s tím nespokojíte vy, kteří
jste formálně nejvíce povoláni k tomu,
abyste určili, které jsou meze a kam až můžete
jíti v toleranci těch fiskálních požadavků,
které finanční správa vznesla.