Jest také zcela podstatné, že domovní
prohlídky v daňových věcech, které
vedly dosud k největšímu zneužívání
těchto úředních jednání,
jsou nyní vázány na určitá
pravidla, která znemožňují, aby, když
se to trestnímu zpravodaji zalíbí, mohl zpřevraceti
celé město, celou vesnici, velkou nebo malou tovární
provozovnu. Máme případy, které se
již nemohou označiti jako řádné
domovní prohlídky nebo revise, nýbrž
jako užití poplachového oddělení,
k čemuž chybí každý zákonný
podklad. Mohl bych vám zde zase uvésti řadu
případů, které naší finanční
správě jistě neslouží ke cti.
Co se těmito prostředky zničilo hodnot, a
jaké se vytvořilo smýšlení obyvatelstva
proti státu, to přesahuje každou míru
představy, kterou jinak nalézám v politických
kruzích. Jaké to bude příště,
závisí na tom, jak bude nový zákon
uveden v působnost, a jak my všichni, to zdůrazňuji
znovu, budeme dbáti toho, aby finanční správa
dbala tohoto zákona. (Posl. Kundt [německy]:
Každý finanční úředník
...). Nevěřím, že by to záleželo
na malých úřednících. Věc
závisela na velení se shora a toto velení
bylo dáno, ačkoliv se to zapírá! Co
má ten ubožák úředník
dělati, když má rozkaz z nějakého
okresu něco vyždímati? Pokud dochází
světa neznalé velení z Prahy, jest také
úředník bezbranný. Nemám zájem,
abych hájil finanční správu, nemám
však také žádný zájem, abych
finanční správu obžalovával paušálně.
Proto jsem o tom mluvil již s počátku a opakuji
při této příležitosti ještě
jednou, že výsledek tohoto zákona závisí
na tom, zda se odhodláme k tomu, abychom vyměnili
osoby, a zda jsme ochotni ty, kdož tyto poměry přivodili,
odstraniti.
Co se týče řízení, jest ještě
druhá velká otázka, která v hospodářství
působila katastrofálně a kterou si finanční
správa připravila systém, jenž jest
mimořádně lstivý, a kde finanční
správa vlastně odstranila právo: to jest
ta šeredná hra s kontumacionováním poplatníků.
Co bylo v předpisech o kontumaci změněno,
jest podle mého mínění bohužel
málo, neboť finanční správa má
stále ještě možnost přivésti
poplatníka otázkami, výtkami pod nátlakem
předložení důkazů k tomu, že
nakonec od toho upustí, aby s finanční správou
vůbec ještě jednal, čímž
ona přijde do "příjemného"
postavení ho kontumacionovati, t. zn. určiti berní
povinnost podle vlastního odhadu. Můžete si
představiti, jak takový odhad úřadu
dopadne, který se cítí postižen ve své
všemohoucnosti nakládati s poplatníkem, jak
jest mu libo! Můžete si představiti, že
tento odhad jest ovšem pravidelně nesmyslným
přeceněním platebních schopností
poplatníka. Když jest tím postižen někdo,
kdo toho zasluhuje, nemáme na něm žádný
zájem, když však na tento způsob má
píle, oddaná práce býti zničena,
a mnohé provozovny hnány do postavení, ve
kterém musí přestati pracovati, pak musíme
říci, že jest toto jednání finanční
správy naprosto nemravné, a bylo by proto nutným,
zdůrazniti v zákoně zamezení kontumace
mnohem silněji a zameziti, aby úředník,
jenž nemá to svědomí, aby počítal
s poměry jednotlivce a národní o hospodářství,
konečně mohl přece dělati s takovým
poplatníkem, co chce.
V tomto směru jsou v osnově, jak jsem již pravil,
některá nedostatečná nebo ne dosti
daleko sáhající ustanovení. Přece
však bych chtěl zdůrazniti, aby nehorázná
týrání, kterými poplatník,
který ani nemusil býti k některému
určitému bernímu úřadu příslušen,
mohl býti obmyšlen, byla zmírněna. Stalo
se zvykem, že finanční úřad,
jenž jest, řekněme v Čechách,
předloží firmě, která jest ve
Slezsku, arch se 40, 50 nebo 60 otázkami a žádá
na ně odpověď, dokonce si přisvojuje
právo, potrestati nezodpovědění na
př. sedmi z těch 50 otázek. Nyní nastalo
aspoň to, že zodpovědění takových
otázek nemusí se státi písemně,
nýbrž u příslušného finančního
úřadu té firmy, která byla dotázána.
To jest velmi důležitý předpis. Jest
také velmi cenné, že stran důkazní
moci knih, a vůbec použití řádně
vedených knih bylo v řízení nově
upraveno a to tak, že byla důkazní moc zvýšena.
Ovšem musil teprve zakročiti rozpočtový
výbor, aby zcela nemožný předpis, který
finanční správa do této novely dostala,
se nestal skutečností, aby totiž finanční
správa krátkou a studenou cestou mohla důkazní
moc knih zrušiti.
Co se tedy týče řízení, jest
nyní schopno aspoň ve skrovné míře
učiniti přítrž libovůli dosud
prováděné, která se stala v řízení
zvykem. Bude ovšem nutné, abychom všichni poplatníka
poučili o nových předpisech zákona.
Jest ohromná nedůvěra z nynější
doby a bylo velmi zajímavé - zdůrazňuji
to spíše jako výčitku než zjištění
- že, když novela tisk 266 byla podána, nemohlo
se od žádného hospodářského
místa obdržeti ani vyjádření
o tom, které předpisy daňového zákona,
se kterými tato hospodářská místa
byla úplně nespokojena, v této novele mají
býti přepracovány. Takové škarohlídství
bylo v hospodářské veřejnosti. Došlo
to již tak daleko, že by se byl již ani nikdo nenadál,
že parlament zasáhne do činnosti finančních
úřadů. Myslilo se, že parlament konec
konců před finanční správou
kapituloval. Teprve, když se pak začalo jednati o
novele, konečně se pochopilo, že to stojí
za to, zabývati se všemi stížnostmi a
zneužíváním a spolupůsobiti,
aby novela aspoň částečně zlepšila
stav ze včerejška.
Na jednu otázku nemohlo subkomité odpověděti,
ježto se drželo novely tisk 266, to jest na otázku
veškeré reformy finanční správy.
Stalo se jen dvojí: Prvé jest zavedení nového
berního roku, což považuji za odvážnost,
zároveň však také za nutný nátlak
pro finanční správu, aby zavedla pořádek
ve svém vlastním oboru. Jest to částečně
nebezpečné, tak příkře zavésti
berní rok, ale přinese to to dobré s sebou,
že zmatek u finanční správy bude ze
základu přezkoumán a musí býti
utvořeny nové základy pro pořádek.
Druhé v oboru správní reformy jest toto:
Finanční úřad bude nucen do jednoho
roku, ve složitých případech nejvýše
do dvou let vyříditi rekurs, jinak by byl rekurs
rozhodnut ve prospěch stěžovatele.
Tyto dva předpisy jsou pro finanční správu
vážným napomenutím, aby učinila
pořádek. Když bude ještě rozluštěna
řada technických otázek uvnitř finanční
správy, když k tomu přijde také šťastnější,
promyšlenější, národohospodářsky
vyrovnanější udílení rozkazů
se shora, jest možné, že přijde finanční
správa v jednom až do dvou roků do pořádku.
Toto uvedení do pořádku jest proto nutné,
poněvadž celý daňový výnos
závisí na tom, jak se budou daňové
účty vésti a držeti v patrnosti a prováděti
vpisy.
Co se nám na osnově nelíbí a co bych
chtěl výslovně zdůrazniti, jest toto:
Za prvé, ze výbor a parlament nemají odvahu
odstraniti se světa nejnižší daň.
Nejnižší daň jest ve všech daňových
soustavách velmi pochybná: se stanoviska finančního,
právního a mravního. Neboť žádati
od někoho, kdo nemá žádný příjem,
nejnižší daň, jest proti smyslu výnosových
daní. Ježto může nejnižší
daň právě při výdělkové
dani dospěti k předpisu, bylo by se mělo
nasaditi vše, aby se udržela pracovní možnost
podniků a aby se jim v době, kdy zápasí
o svou existenci, postavení ulehčilo. Přichází
při tom také v úvahu toto: Rozpočtový
výbor přece uznal, že případné
100% zvýšení nejnižší daně
by mohlo míti zcela zhoubné účinky,
a přijal proto ustanovení, která se vztahují
na lázeňské domy. Bývalo by bylo nutno
toto schváliti také jiným podnikům
oběma daním výdělkovým podléhajícím.
Již v rozpočtovém výboru jsem nahlížel
na znění §u 78 i) jako na nešťastně
rozřešené nikoliv se stanoviska velkých
společností, nýbrž s hlediska společností
s ručením omezeným. Rozřešení
§u 78 i) jest národohospodářsky nesprávné,
béře zřetel na velkou předpojatost,
která jest v ministerstvu financí a také
v parlamentě proti společnostem s ručením
omezeným. Jim připadá však velký
národohospodářský význam, který
by právě v nynější krisi měl
býti pozvednut, aby jim právě nyní
bylo umožněno zvětšení a rozšíření.
Když zaujímám stanovisko k novele v celku,
chtěl bych říci, že ji pokládám
za pokus opraviti neudržitelné pojetí finanční
správy o jejím smyslu a účelu. Když
toho touto novelou dosáhneme, že finanční
správa zaujme nové stanovisko ke svým úkolům,
když pozná, že není jen fiskem, nýbrž
i národohospodářským činitelem,
pak bylo mnoho učiněno. Považuji tuto novelu
za etapu, za kterou musí brzo následovati jiná,
která se ve skutečnosti musí zabývati
celou naší daňovou soustavou, ježto podle
mého mínění předpoklady, za
jakých tato soustava byla utvořena, dnes jsou docela
jiné a jest proto nutno přezkoumati, jak mají
býti daňová břemena opatřena
a rozdělena a zda složitosti a rozdělení
ve spotřební přímé a nepřímé
daně se musíme zříci či nikoliv.
Přál bych si, abychom velmi brzo hovořili
v rozpočtovém výboru o těchto zásadách.
Chtěl bych však vysloviti ještě jednu
myšlenku a to tu, že v době, kdy jest tolik žalob
na finanční správu, pro nás přece
jednou musí býti jasné, že jest mezi
dvěma ohni: Na jedné straně se od ní
žádá, aby opatřila vše, co podle
zákonných ustanovení nebo podle vládních
nařízení jest nutné. Na druhé
straně krise a její zhoubné následky
v hospodářství a tudíž také
v daňovém výnosu (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) ztenčily
podstatně vymáhání daní. To
se mi zdá býti také podstatného významu,
aby se přezkoumalo, jak dalece se u nás šetří
a zda se správně šetří, to znamená,
jest zapotřebí, abychom si objasnili, zda bychom
se neměli vrátiti na onu míru veřejných
břemen, jež jest národohospodářsky
snesitelná. A když při tak obšírných
poradách o této novele byla také uznána
nutnost to přezkoumati a v nejbližší době
také skutečně v tomto směru rozhodnutím
parlamentu bude kladně jednáno, bude nás
to těšiti, poněvadž vidíme v dnešní
finančně-politické situaci ohrožení
veškerého národohospodářského
života, ze kterého se musíme dostati, poněvadž
zde hrozí mnohem silnější nepřítel,
než jest viděti velmi jednostranně v domnělých
politických nepřátelstvích. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Viereckl.
Dávám mu slovo.
Posl. Viereckel [německy]: Slavná
sněmovno!
Chápu-li se slova k osnově zákona tisk 542,
kterým se mění daňový zákon
č. 76 z roku 1927, činím tak, abych v jednotlivostech
přesně určil naše stanovisko.
Úkoly státu jsou nesmírně veliké.
Správa, konání spravedlnosti, státní
obrana, zahraniční věci a obzvláště
sociální péče vyžadují
tak velkých částek, že uznáváme,
že jest povinností každého státního
občana, aby podle své výkonnosti a hospodářského
postavení k tomu přispíval. Jsme toho mínění,
že finanční správa má právo
na plný a neztenčený výnos z placení
daní, ale všeobecnost má právo žádati,
aby se finanční správa za všech okolností
při provádění tohoto zákona
správně chovala a aby se vyměřování
daní za všech okolností přesně
provádělo. Daňový zákon č.
76/1927, který se dnes noveluje, vznikl za docela jiných
předpokladů. Zákon byl utvořen r.
1927 v dobách vysoké konjunktury a měl, přizpůsoben
tehdejším poměrům, přinésti
státu více příjmů. Ukázalo
se však, že se naděje nemohly splniti, poněvadž
se již při praktickém provádění
zákona projevovalo, že v zemědělství
hospodářská krise již začala
a pak se soustavně přenesla na všechny ostatní
vrstvy povolání. Na tuto okolnost má projednávaná
novela vzíti zřetel a myslím, že žádný
odpovědný nositel mandátu se nemůže
této myšlence uzavříti.
Jest vítati, že sedmičlenný koaliční
výbor dal podnět k provedení reformy. Tím
značně ulehčil panu ministru financí
jeho stanovisko, ježto velká část odpovědnosti
přechází na parlament, a on se může
proto vždy před poplatníky zodpovídati.
Jsme si toho však také vědomi, že se odpovědnost
ministrova zvětšila v tom směru, že má
rozhodně povinnost zákon v praksi přesně
prováděti. Bylo již častěji tvrzeno,
že nejlepší zákon není k ničemu,
když se provádí špatně.
Při provádění zákona č.
76 jsme poznali, že působil vždy v neprospěch
poplatníků. Naše finanční správa
dovedla v každém jednotlivém případě
vyložiti si daňový zákon tak, že
to vyhovovalo jejímu fiskálnímu stanovisku
a samozřejmě musilo pak poplatníku způsobiti
újmu. Pan ministr financí ve všech poradách
poukazoval, že hlavní myšlenkou novely jest povznésti
daňovou morálku. Musíme a můžeme
právem konstatovati, že naše daňová
morálka velmi poklesla. Když to konstatujeme, máme
však také povinnost přemýšleti
o tom, kdo vlastně je tím vinen, a mohu vším
právem tvrditi, že 80% poklesu daňové
morálky dlužno přičísti naší
berní správě.
Naše berní správa a naše berní
úřady mají býti vždy v nejužším
styku s poplatníky. Já jsem vždycky říkal,
že berní úředník má býti
zároveň také daňovým poradcem
poplatníka. Viděli jsme však, že se ty
věci v praksi prováděly docela jinak, a v
mnoha případech musili jsme prostě viděti,
že se naši berní úředníci
stali hrobaři berní morálky. Neměli
důvěry k poplatníku a podryli důvěru
poplatníka k bernímu úředníku
tak, že došlo ke stavu, jenž se prostě nedá
snésti. Viděli jsme také, že si naše
berní úřady upravily soustavu, která
v každé jednotlivé podrobnosti musila zvrátiti
důvěru poplatníka k bernímu úředníku.
Kdybychom chtěli uváděti jednotlivé
případy, mohli bychom podati na sta důkazů.
Chtěl bych uvésti jen jeden docela zvláštní
případ, jenž má velký význam
pro rozhodnutí berních úřadů.
V berním okresu nejdeckém podal malý zemědělec,
zámečník v Ullersloh, který si vede
přesné účetnictví, své
daňové přiznání. Byl mu pak
předpis doručen venkovským listonošem,
on podepsal doruční lístek, zapomněl
však připojiti datum. Shledal, že předpis
byl značně vyšší, než podle
jeho přiznání měl býti vyměřen.
Vydal se ihned do Nejdku a podal týž den odvolání.
V docela krátké době obdržel zamítací
výměr. Přes to, že v jeho stížnosti
bylo uvedeno číslo platebního rozkazu, datum
vyhotovení a také výše předepsání,
byla jeho stížnost zamítnuta s tím odůvodněním,
že byla podána předčasně. Vážení,
já myslím, když někdo jako berní
úředník chce nějakou věc takto
vyříditi, neposlouží jistě, aby
se pozvedla důvěra k berní správě.
Ještě na jednu jinou okolnost bych chtěl zde
poukázati, pro kterou daňová morálka
zcela podstatně klesla, a sice stávalo se a stává
se tak ještě dodnes na příkaz nadřízených
úřadů. Nadřízené úřady
přidělují jednotlivým okresům
předem určené daňové kontingenty,
které nezřídka neberou zřetele k hospodářské
únosnosti, a také nejlepší úředník
přijde pak do tísně, nemoha již věcně
a správně rozhodovati, ježto jest nadřízenými
úřady nucen přenésti se přes
správnost přiznání a prostě
předpisovati částky, které pro příslušného
poplatníka nejsou již splnitelné. Ano, chtěl
bych tvrditi, že snad 50% našich daňových
nedoplatků vzniklo z tohoto nespravedlivého předpisování
daní, a myslím, že by pan ministr financí
rozhodně měl býti povinen dáti pokyn
všem berním správám nebo nižším
úřadům, aby se použilo ministerského
výnosu ze dne 14. února 1936 o daňových
odpisech ve všech případech, kde se ukáže,
že jsou k tomu dány předpoklady. Chtěl
bych však poukázati také na to, že v poslední
době v našich sudetskoněmeckých oblastech
počínání exekučních
orgánů vyvolalo oprávněné rozčilení.
Jsou známy případy, kde se pro 10 Kč,
ano v jednom případě ve Vlkovicích
u Mar. Lázní pro 2.60 Kč provádějí
přímo domovní prohlídky a že
se do jedné malé obce jen s 50 čísly
v jednom dnu poslaly dokonce tři exekuční
orgány. Že to ovšem nemůže pozvednouti
důvěru poplatníků k bernímu
úřadu a k berní správě, jest
jasné. Myslíme však, že novelisací
se tento stav zvrátí a že vnikne do správy
nový duch. Neboť právo a spravedlnost mají
právě u berní správy býti nejvyšší
zásadou. Čistě fiskální zájem
nebo čistě fiskální zásady
odporují každé daňové morálce
a nejsou ani v zájmu státu.
Hlasujeme pro osnovu z ona a doufáme, že se všech
stran tak dlouho již toužebně očekávaný
nový duch pronikne i do finanční správy
ve prospěch státu a k požehnání
a k spokojenosti všech občanů. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je k slovu přihlášen pan posl. Pozdílek.
Dávám mu slovo.
Posl. Pozdílek: Slavná sněmovno!
Z obsáhlé debaty, která se rozvinula u příležitosti
projednávání těchto daňových
předloh, je zřejmo, že jde o věc mimořádného
významu, ať již s ohledem na stát, jeho
finanční správu, nebo s ohledem na poplatnictvo
samé a také na poměr poplatnictva ke státu.
Je viděti, že otázky rázu daňového
nejen dnes, nýbrž i vždycky v minulosti zaujímaly
plně mysli občanů státu. Viděli
jsme to již v naší historii, kdy ani panovníku
samotnému nebylo dovoleno libovolně ukládati
berně a daně, kdy tato výsada patřila
zemským sněmům a stavům; právě
tak v nynější době, i když jsme
dali mimořádnou moc nařizovací vládě,
i když jsme v zákoně na ochranu státu
dali velikou pravomoc vládě v řadě
velkých a důležitých věcí,
přece otázky berní, otázky daňové
byly vyhraženy parlamentu, voleným zástupcům
lidu. Je proto samozřejmé, ze práce rozpočtového
výboru, který projevil v tomto případě
opravdu velmi úctyhodnou iniciativu, zaslouží
plného uznání a ocenění všech
lidí, kteří opravdu mají dobrou vůli,
i když sám pan zpravodaj osnovy o změně
daní přímých prohlásil zde
- dovolávaje se při tom citátu velikého
básníka a spisovatele Götheho - že je
v podobném postavení jako on, když pochyboval,
jak řekl pan zpravodaj dr Novák, že
jeho genius zvládl dokonale dílo tak veliké,
kterého se podjal, že zvládl toto dílo
úplně. Myslím však, že pan zpravodaj
rozpočtového výboru a všichni páni
členové rozpočtového výboru
by byli ještě šťastnější,
a právě tak šťastnější
bychom byli i my, kdybychom mohli použíti jiného
citátu, ještě staršího a historičtějšího,
z prvního sněmu církevního, kap. 15,
verš. 28 "Skutků apoštolských".
Citát tento, jak se jistě pamatujete, zní:
"Vidělo se Duchu svatému i nám žádného
břemene na vás více nevkládati."
Jistě že by to bylo něco tak přiléhavého
i k této dnešní daňové situaci,
poněvadž konec konců těch břemen
máme již více než dost. Bohužel víme
všichni, že za dnešní situace, kdy nalézáme
se jako stát ve velmi vážných a těžkých
poměrech, není možno mluviti o nějakých
úlevách daňových, není možno
mluviti o odstranění daní, kterých
stát bezpodmínečně potřebuje
ke svému životu, ke své prosperitě a
ku svému zabezpečení právě
tak jako k zabezpečení a ochraně nás
občanů. Ale je přece povinností se
starati, abychom, když již tuto věc, kterou nazýváme
také daňovými břemeny, nelze odstraniti,
alespoň tato daňová břemena učinili
pokud možno přijatelnými, snesitelnými
možno-li to tak nazvat - zpříjemniti styk a
jednání mezi poplatníkem a finančními
úřady jak pokud se týče podávání
platebních přiznání a předpisů,
tak také pokud se týče vymáhání
daní a dávek samotných.
A tu jsem přesvědčen, že pokud se této
věci a snahy týče, rozpočtový
výbor a všichni jeho členové učinili
seč bylo v jejich silách a poctivě se přičinili,
aby těmto zásadám zpříjemniti
tento styk poplatníka s berními úřady
se přiblížili co nejvíce.
Chtěl bych se dotknouti na prvém místě
jako zemědělec několika slovy otázky
změny daně porážkové. Slavná
sněmovno, není u nás, zejména na venkově,
druhé daně, která by byla nadělala
tolik zlé krve a která by byla tak nepopulární
mezi poplatnictvem jako právě tato daň porážková.
A již od samého začátku nejen že
daň z masa vůbec, a zejména v dnešní
době, spolu s ostatními poplatky a dávkami,
ať již tržními, jatečními
a všemi ostatními je jednou z příčin
zdražení masa, nejen že neprospívá
nám zemědělcům, nýbrž
i konsumentům, ale je příčinou, že
my zemědělci prodáváme lacino a konsument
draho kupuje. Opravdu jsme a byli jsme vždycky přesvědčeni,
že tato porážková daň je také
daní nespravedlivou. Proto po řadu let, při
každé příležitosti jsme volali,
aby jednak byly revidovány poplatky tržní,
jateční a porážkové, jednak aby
také byla odstraněna a zrušena úplně
daň porážková, neboť, slavná
sněmovno, jestliže daní z masa, potom daní
z obratu masa a různými poplatky, které jsou
na toto všecko navěšeny, zatížen
je 1 kg masa hovězího 1.50 až 2 Kč,
1 kg masa vepřového také nejméně
1.60 Kč, pak je to zatížení opravdu
více než nepřiměřené a
je jistě také příčinou velmi
citelného zdražení.
Tato skutečnost je tím ožehavější,
že konsum masa u nás v poměru k ostatním
státům evropským je daleko menší.
V zemích českých je sice tento konsum okolo
20 kg na hlavu, ale na Slovensku je již jenom 7 kg a na Podkarpatské
Rusi docela jen 4 kg. Průměrně tedy v celé
republice 13 kg, takže při zvýšeném
konsumu, který by jistě nastal, kdyby tyto poplatky
byly do jisté míry zmírněny, znamenalo
by to daleko větší spotřebu masa. Počítá
se, kdyby na Slovensku a Podkarpatské Rusi stoupl konsum
masa tak jako u nás na tu číslici, že
by bylo možno odbýti o 2 mil. kusů vepřů
více a že tím také by se spotřebovaly
obilní přebytky. Počítá se,
že by to bylo o 50 až 60.000 vagonů více,
což by bylo v této době hospodaření
s obilním monopolem velmi dobrá a vítaná
věc. Je proto nutno hledat všechny cesty, kterými
bychom zdvihli konsum masa aspoň částečně
a postupně čím dále tím více,
ať již je to odstraněním nezaměstnanosti,
nebo odstraněním zdražovacího procesu,
je nutno se starati, aby konsum masa stoupl tím spíše,
že není možno u nás, abychom ať už
maso nebo masové výrobky nějakým výhodným
způsobem vyváželi do ciziny, zejména
tam, kde podobných poplatků z masa a z výrobků
z masa naprosto není.
Větší konsum masa svědčí
nejen nám zemědělcům, nýbrž
také konsumentům. Není to žádný
přepych, nýbrž je to opravdové měřítko
životní úrovně obyvatelstva toho kterého
státu. Uvážíme-li, že před
obilním monopolem dostávali jsme v určité
době, a po dosti dlouhý čas, také
jenom 5 Kč za 1 kg živé váhy vepřového
dobytka, že však při tom poplatky, daně
a dávky na 1 kg zůstávaly pořád
také okolo 2 Kč, pak docházíme opravdu
k přesvědčení, že konsum masa
je tímto způsobem u nás velmi nepřiměřeně
zatížen.
Daňové zatížení, pokud se týče
masa, zejména daň z porážek, je také
daní velice nespravedlivou, neboť tato daň
se neplatí ze skutečného výnosu masného,
poněvadž masný výnos jest stanoven v
zákoně docela neobvyklým nadprůměrným
způsobem. Nikdy jsme nedosáhli my zemědělci
toho, aby, řekněme, jen 10% odpadu bylo u vepřového
jatečného dobytka a aby byla u hovězího
dobytka 1/3 odpadu tak, jak to předešlý zákon
o dani z masa uvádí. Tímto způsobem
se zdaňuje vlastně výnos, který neexistuje,
a je samozřejmé, že především
jsou tímto způsobem postiženi ti, kteří
se nejvíce chovem zvířectva zabývají,
a to jsou zemědělci malí a drobní.
Ale i zdanění masa ve vlastní domácnosti
zemědělcově je dále nespravedlivé
proto, poněvadž daň z masa jako daň
z produktu zemědělského podniku je již
před tím několika daněmi vícekrát
zatížena. Víte, že zemědělci
- ačkoliv zde bylo nejen při této příležitosti,
nýbrž i dříve uváděno,
že zemědělci nejsou tak zdaněni jako
ostatní vrstvy - neplatí jen daň pozemkovou,
ke které je přivěšeno tolik a tolik
set procent různých přirážek,
a nové a nové různé t. zv. účelové
přirážky se dělají a vymýšlejí,
nýbrž platí také daň důchodovou,
platí daň obratovou, platí daň domovní,
platí také řadu jiných dávek
a i daní spotřebních jako všechny ostatní
vrstvy obyvatelstva. Máme však jednu z nejtíživějších
daní a dávek na víc, o které se zmíním
a o jejíž odstranění se budeme zasazovati
všemi silami; t. j. t. zv. dávka z převodu
zemědělských usedlostí. Ale u daně
z masa je jistě oprávněn požadavek,
aby byla zrušena úplně.