Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Bezděk.
Uděluji mu slovo.
Posl. Bezděk: Vážená sněmovno!
Když byl podán vládní návrh tisk
266, tehdy jistě ministerstvo financí neočekávalo,
že tento jeho novelisační návrh bude
podroben takové kritice a že vyvolá do jisté
míry značné napětí mezi obyvatelstvem
a ovšem i ve sborech zákonodárných.
V posledních letech byli jsme už na to zvyklí,
že v jednotlivých výborech, zvláště
kde se iniciativně zástupcové lidu uplatňovali,
když přišli se sebe lepšími návrhy,
nakonec to dopadlo tak, že zástupce ministerstva financí
prohlásil, že to nejde, že není na to
prostředků, a tak veškerá iniciativa
byla vždy v zárodku zaškrcována. Vzpomínám
jen na poslední události, když jsme v soc.
politickém výboru ve zvláštní
komisi upravovali gentský systém. Pánové,
to jednání naše nebylo snadné, bylo
svízelné, zvláště když jsme
měli na paměti těžkou situaci nezaměstnaného
dělnictva, jehož počet stále stoupal
a když jsme měli ještě ty potíže,
že mohlo býti při projednávání
novelisace tohoto nařízení agitačně
působeno. Já jsem byl tehdy referentem, věděli
jsme, že vládní nařízení
uplyne a že musí býti buďto znovu prodlouženo,
nebo že vchází v platnost bývalý
zákon, který byl jen dočasně přerušen.
Bylo podáno asi 30 různých návrhů.
Jednali jsme s ministerstvem soc. péče, do ministerstva
financí jsme se vůbec nedostali, poněvadž
ministerstvo soc. péče řeklo, je to dobrá
věc, kterou navrhujete, ale ministerstvo financí
na to nepřistoupí. Konečně vlivní
činitelé z různých politických
stran se dohodli, že přece jen nějaká
novelisace musí býti provedena ve směru zlepšení
dosavadního stavu. Tu jsme měli poslední
porady a shodli jsme se do značné míry na
úpravě, jak by mělo vypadat nové nařízení.
Musím konstatovat, že z oposiční strany
národního sjednocení posl. Sedláček
prohlásil, že návrhy, které byly podány,
jsou dobré a rozumné. On do jisté míry
zastupuje kapitalistickou třídu a proto tím
nám byl vítanější jeho názor.
Se strany komunistické - snad nebude žádným
hříchem, když to prozradím - posl. Zápotocký
prohlásil: rozhodně by to bylo lepší,
já s tím souhlasiti nemohu, ale proti také
býti nemohu. Byli jsme shodnuti všichni, také
byl při poradách zástupce strany republikánské,
který také souhlasil s návrhy, leč
když věc přišla potom do plena soc. politického
výboru, tam druhý člen republikánské
strany prohlásil, že to rozhodně nemůže
býti, ačkoli předcházející
člen, který byl v užší komisi,
s námi souhlasil, ba podával sám daleko širší
návrhy na zlepšení. Zdálo se, že
věc přinese více, než bylo uskutečněno.
Pro odpor ministerstva financí se stalo velmi málo.
A to byl prosím návrh velmi rozumně stylisovaný,
uvážený vzhledem k možnostem státní
pokladny. Tak se to dálo, myslím, ve všech
výborech, každý výbor má svou
zkušenost, když přišlo k projednání
věci, přes odpor ministerstva financí to
nešlo. Vím, že jsou těžké
poměry, že ministerstvo financí těžce
shání prostředky z obyvatelstva, které
je po této stránce vyčerpáno, ale
stalo se na druhé straně zvykem namítnouti,
nejde to. Tentokráte to narazilo na odpor a vidíme,
že přece jen zástupcové lidu zde považovali
za svoji povinnost učiniti, co se za těžkých
poměrů učiniti dá.
Pan zpravodaj, když odůvodňoval přepracovanou
osnovu, uváděl, že šlo o především
o dvě zásady: zlepšiti daňový
systém po stránce spravedlnosti a zlepšiti
poměr mezi poplatníky a finanční správou.
Prosím, pánové, když byl finanční
zákon vydán r. 1927, bylo o něm jednáno
od r. 1926, poněvadž r. 1926 byla dána předloha
o finančním zákonu a až do května
roku následujícího, 1927 trvalo jednání,
byly kladeny veliké naděje do tohoto zákona,
který měl upraviti značně naše
poměry a zvláště měl přispěti
ke konsolidaci hospodářských poměrů.
To bylo ovšem v době, kdy ve vládě nezasedaly
socialistické strany. My jsme také říkali,
že je to veliká chyba, že při tak důležitém
zákonu neuplatňovaly se kladně socialistické
strany, když tenkráte proti zákonu byla velmi
ostrá oposice, která byla hlavně vedena se
strany soc. demokratické, projevovaná ústy
pana dr Meissnera. Viděli jsme, že mnohé
z jeho obav staly se za působení zákona skutkem,
ale musíme uvážiti, že tento zákon
byl projednáván v době velmi dobré
konjunktury, r. 1927, kdy se nám ani nezdálo, jaké
těžké doby bude nám prožívati.
Bylo sice upozorňováno, že doba této
konjunktury pomine, že nastanou horší doby, že
musíme s tím počítati, že tyto
doby přijdou, ale jak už to bývá, když
se volně někomu dýchá, na takové
poukazování, kázání, nerad
co dá a proto v tomto ovzduší, v tomto prostředí
tento velký zákon byl projednáván.
Bylo sice správně poukazováno, že se
stát konsolidoval především politicky
a že musí býti také konsolidován
hospodářsky, poněvadž politika může
býti silná jedině tehdy, je-li také
stát silný hospodářsky. Tomu měl
právě napomáhat nový zákon.
Mělo býti spojeno nebo kodifikováno nebo
unifikováno dohromady staré právo československé,
maďarské a rakouské. Tedy i po té stránce
to byl veliký pokrok, a zákonodárce tehdy
se domníval, že ty nejlepší a nejušlechtilejší
jeho snahy vtělené v zákoně budou
také využity a prakticky ve prospěch občanstva
a státu prováděny. My jsme se ovšem
po té stránce dožili za ta léta velkých
zklamání. Nechci býti stranickým vůči
finanční správě a ministerstvu financí,
ale přece musím říci, ze dnešní
těžké poměry zavinila především
hospodářská krise, která nás
neušetřila, která nás naopak zasáhla
velmi hluboko. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.) Nikdo nikdy nepočítal, že by
mohla tak dlouho trvat.
Když r. 1930 tehdejší ministr financí
dr Engliš doprovázel rozpočet na r.
1931 svým výkladem a jaksi se již loučil
se svým křeslem, poukazoval, že v letech dobré
konjunktury stát mnoho splnil i z toho, co v rozpočtu
nebylo, na př. učitelské platy, vánoční
přídavek státním úředníkům
a zřízencům, že zaplatil přes
5 miliard zahraničního dluhu a udělal řadu
jiných věcí. Dobře tenkrát
cítil dr Engliš, že se blíží
špatné doby, a proto řekl, že neví,
co bude dále, že za to ostatní nebude odpovídat
ministerstvo financí nebo dokonce ministr financí,
nýbrž parlament a celá vláda. Upozornění
zde tedy bylo dosti, ale věci se začaly nebezpečně
valit, příliš náhle a ve velkém
rozsahu. Začal upadat obchod, tím také výroba
a směna zboží, a důsledky toho všeho
dnes cítíme. Podnikatelé nebyli schopni tolik
vyrábět a tolik vydělávat a následkem
toho nebyli schopni platit. Totéž se týká
obchodu, průmyslu, zemědělců a konečně
živnostník, zvláště malý,
byl na tom nejhůře. Octli jsme se do jisté
míry přímo ve stagnaci. Při tom stát
tu měl velký aparát, který musel udržovat
přes to, že se hospodářské poměry
zhoršily, ba dokonce byly naň uvaleny mnohem větší
povinnosti. Přiznám beze všeho, že podpory
v nezaměstnání jsou velikým břemenem
pro stát a poplatníky, když musí stát
z menších příjmů a za špatné
konjunktury ještě plnit řadu takovýchto
mimořádných povinností. Kde se má
na to brát? Tím se dá vysvětlit, že
ministerstvo financí, aby mohlo plnit svou povinnost, bylo
hodně přísné vůči podřízeným
úřadům, aby povinné daně a
dávky byly vybírány, aby stát na všechny
úkoly stačil. Ministerstvo financí jako vrchní,
nadřízený orgán se snažilo podati
to podřízeným orgánům hladkou
formou, ale podřízené orgány dobře
cítily tento pokyn a dělaly svou povinnost někdy
na svou vlastní pěst, někdy chtěli
zaměstnanci ukázat, že jsou dobrými
úředníky, že konají svou povinnost,
a také se mluvilo o tom, zvláště u těch
komisí, že při té svědomitosti
i jista procenta hrála svou úlohu. Tak jsme se dostali
do těžkého, ba téměř nemožného
stavu. Snad žádná demagogie, snad žádné
komunistické řeči nenadělaly našemu
státu a republice tolik nepřátel jako špatně
prováděný berní zákon a postup
finančních a berních úřadů.
Kdo jsme v praktickém životě, velectění,
musíme si to říci. Můžeme na
druhé straně vkládati sebe větší
nadšení do lidu, tímto postupem berní
správy svalíme ty nejpěknější
a nejčistší úmysly našeho občanstva.
A dnes odpovědní činitelé ve státě
přišli k názoru, že se v této věci
musí něco učiniti, a proto přišli
trošku do konfliktu i s ministerstvem financí, které
až doposud nebylo zvyklé na nějaký odpor,
nebo když bylo zvyklé, tedy takovým způsobem,
že zase muselo na konec ministerstvo financí vyhrát.
Ovšem na druhé straně, poněvadž
již v posledních letech dosti dlouho máme vždy
v čele ministerstva odborníka, ale nikoli zástupce
parlamentu, musí nepředpojatý pozorovatel
říci: dobře, když si ministerstvo financí
vůči občanstvu počíná
takovým strohým a bezohledným způsobem,
nebylo by tedy snad lépe postaviti v čelo tohoto
resortu člena parlamentní skupiny? Ten by potom
tyto věci s ohledem na vylíčené zde
dnes všecky ty stížnosti a nespokojenosti snad
mnohem lépe mohl prováděti a také
v těch jednotlivých výborech by se snad mohl
vůči parlamentním kolegům důkladněji
a lépe uplatňovati. Toto v zájmu otevřenosti
a poctivosti je také nutno přiznati. Ale na druhé
straně se mi tak zdá ... (Posl. Ježek: Není
nával!) Ano, především není
nával na toto místo. Nechci říci,
že by nebylo schopných a jistě dobrých
finančníků a ministrů financí
mezi členy parlamentu, o tom není sporu, ale poněvadž
právě ti pánové dobře znají
tu těžkou situaci, tedy není návalu
na toto místo. A vláda, poněvadž musí
za každou cenu udržovati po.řádek - a
ten se udržuje těmi "penězi", jak
se říká - musí míti takové
zařízení, aby peníze nějak
z občanstva dostala. Ovšem ministr financí
jistě by to nedělal sám, kdyby zase neměl
souhlasu vlády, která za ním stojí
a jejímž on je členem. Všecky tyto těžkosti
musíme uvážiti a uznati, ovšem na druhé
straně také musíme žádati, aby
plnění této povinnosti nepodlamovalo příliš
únosnost a možnosti obyvatelstva, aby se splněním
nejnutnější povinnosti na druhé straně
nepodlamovaly přímo základy státu.
Ovšem to je věc také politiky ministerstva
financí, ke kteréžto stránce přihlíženo
plně nebylo.
Novelisace je tedy značně pronikavá. Uvážíme-li,
že tu je 178 článků ze 371 paragrafů,
vidíme, že je to pronikavé dílo, a páni
členové rozpočtové sedmy a členové
rozpočtového výboru zasluhují opravdu
uznání za svoji velikou práci, že za
tak obtížných okolností přece
jenom se snažili otupiti ostré hrany a učiniti
zákon snesitelným a přijatelným jak
pro obyvatelstvo, tak i pro sám stát.
Ta těžkost, jak vymáhat anebo dostávat
finanční prostředky od obyvatelstva, nám
zůstane ještě na dlouhou dobu. A že by
někdo platil daně s nějakou velkou radostí
a láskou, tím se klamat nebudeme. Jestli se také
ještě někdy říká: Ty jsi
protivný jako činže, jistě daně
nejsou příjemnější. Tedy s tím
musíme počítat. Ale poměry musejí
být tak upraveny, aby každý přece jenom
byl přesvědčen, že co platí nebo
co platit musí, platí podle práva a spravedlnosti.
Bezpráví nejvíce bolí, to je nejtěžším
a nejobtížnějším kamenem úrazu.
Do té věci bylo si zde již velmi mnoho stěžováno;
konečně ani ministerstvo financí nijak to
nepovažuje za přehnané, neboť nedávno
byla svolána konference nynějším panem
ministrem financí, který ovšem nenese odpovědnosti
za dřívější dobu, a na té
konferenci pan ministr financí naznačil několik
zásad pro postup úředníků a
zmínil se o některých stížnostech
veřejnosti, které se objevily v parlamentě
- ovšem zde v parlamentě se objevují velmi
často.
Úkol trestních referentů je velmi nevděčný
a obtížný, ale jejich činnost má
se vždy říditi vědomím, že
jejich postup musí být nezbytně ve shodě
s platnými zákony a že musí být
spravedlivý. Toto vědomí by mělo být
tím silnější ve státě
demokratickém, kde je správa vystavena stálé
a přísné kontrole veřejnosti. Není
pochyby, že daňové břemeno bylo v posledních
letech tíživě zvýšeno, a už
proto je třeba vésti trestní řízení
ve finanční správě tak, aby se poměr
mezi státem a poplatníky zbytečně
nehoršil. Finanční stav státu vyžaduje
ovšem, aby se od poplatníků žádalo
to, čím jsou po zákoně povinni; ty
poplatníky, kteří se těmto povinnostem
vyhýbají, je nutno stíhat, ale vždy
vhodně a nestranně. Každý trestní
referent si musí uvědomit, že je zároveň
soudcem daňových přečinů a
že o výši trestu, který uloží,
má rozhodovat jen hledisko spravedlnosti. Nebylo by vhodné
ani účelné dbát jen hlediska fiskálního.
Není žádoucí, aby trestní referáty
užívaly jednostranně práv, která
byla dána finanční správě,
a nedbaly práv, která byla dána poplatníkům.
Ministr zdůraznil, že to nemá být výtkou
snad obecně platnou. Jde mu toliko o to, aby finanční
správa ve všech svých odvětvích
postupovala tak, aby poplatníci mohli mít k ní
důvěru.
Prosím, to bylo 29. května. Tedy i když pan
ministr financí naznačil velmi zřejmě,
že se zde postupovalo namnoze vadně, musí se
také uznati, že zákonodárci měli
povinnost starati se, aby tyto vady, které se táhnou
už několik let, byly odstraněny, a tyto vady
opravdu jsou do značné míry odstraňovány.
V některých případech šlo se
tak daleko, že už i jakákoliv dobročinnost
se znemožňovala. Znám případ
v Brně, kde jistý obchodník, jemuž se
v té celkem špatné situaci dost dobře
dařilo, měl synka na střední škole,
a když ten mu doma vyprávěl, jak mnozí
žáci trpí a těžce studují,
aniž mají co jíst, řekl: Víš,
chlapče, zařiď to nějak a já
budu dávat 4 chlapcům obědy. Poslal je do
jídelny a platil tam za ně obědy. Ale těch
chlapců se našlo více, za chvilku jich bylo
16, kteří prosili a dokazovali, že jsou také
takovými chudáky, a on řekl: No, dobrá,
budu tedy platit 16 obědů. To však byla dobročinnost,
která se mu nevyplatila. Pak se v jeho dílně
stalo nějakému dělníkovi neštěstí,
ten zemřel a měl, jak se říká,
nějakou zálohu, a zaměstnavatel to jeho vdově
odpustil. Byly zde ještě podobné činy
dobročinnosti, kde dal na některé účely
větší částku peněz, a
tu berní, správa přišla k závěru,
jak on může činit takové dobrodiní
dnes, když jsou tak špatné poměry. Přišla
tam komise, zkoumala a hledala několik dní, ale
nenašla nic. Výsledek byl, že mu řekla:
Můžete nám ručit, že ještě
3 roky nazpět máte všechno bezvadně
v pořádku? Podnikatel na to odpověděl:
Za to vám ručit nemohu, poněvadž nevím,
je-li každý účet dostatečně
kolkován, nechybí-li tam něco, nebo nesebral-li
tam někdo něco atd.; ale poslední roky byly
v pořádku. Páni z komise mu řekli:
Tak vidíte, my tu budeme musit zůstat a prohlížet
tyto roky znovu. Bylo by lépe, kdybyste se s námi
vyrovnal. Jak se měl ten člověk vyrovnávat,
když se nedopustil žádného přestupku,
k dani důchodové přiznával 200.000
Kč příjmů ročně a všechno
měl správně zaplaceno. Tu řekl člen
komise: Víte co, my vás zde budeme zbytečně
zdržovat. Dejte nám 70.000 Kč a my půjdeme.
Ten uvažoval, co má dělat, a potom povídá:
Já vám něco dám, abych se vás
zbavil, ale 70.000 Kč ne. Umluvili to potom na 50.000 Kč.
Tedy, aby se jich zbavil, dal jim 50.000 Kč, aniž
mu co dokázali. Pánové, to je vydírání,
a takové vydírání se stalo v mnoha
a mnoha případech.
To je stav v našem státě ještě
před nedávnem, před několika lety
nemyslitelný, že bychom jej byli mohli v takových
případech trpět a nadále snášet.
Pamatuji se, že v revolučním Národním
shromáždění, když tehdejší
ministr financí, nebožtík dr Rašín,
odůvodňoval dávku z majetku a z přírůstku
na majetku, řekl tenkrát: "Pánové,
u nás v republice nesmí být nikdo trestán
za to, že je spořivý a že šetří."
My jsme však dospěli tak daleko, že za šetrnost
a spořivost jsou u nás lidé trestáni.
Musíme si uvědomit, jestliže jsou lidé,
kteří na t. zv. buržousty, kteří
něco mají, ženou útokem, že budou
vždycky lidé, kteří nikdy nic mít
nebudou; ale budou zase lidé snaživí, kteří
budou hledět pamatovat na zadní kolečka.
To je mezi dělnictvem zemědělci, živnostníky,
ve všech stavech, je to různé, ale stát
musí postupovat obezřetně a spravedlivě
vůči všem. Nejlepším východiskem
z tohoto chaosu by bylo, kdyby byl dostatek práce a odbytu,
aby se lidé zase ani tak mnoho nedívali, jak vysoká
je daň, a zaplatili, jako to dělávali v dobách
dobré konjunktury až do r. 1929. Tak rychle k tomu
nepřijdeme, a proto je nutno pomáhati. Nemůžeme
čekati, až se vyjasní poměry v jiných
státech. U nás se dobře začalo u zemědělců
s obilním monopolem. Přejeme zemědělcům,
aby se pomocí monopolu, který by vyhovoval všem,
především zemědělcům,
poměry začaly zlepšovati. Ovšem my nenaříkáme
tolik na monopol jako sami zemědělci, jimž
slouží. To je věcí především
zemědělců, aby se snažili uvésti
všechny tyto nesprávnosti také na pravou míru,
aby to bylo požehnáním nejen pro zemědělce,
nýbrž i pro ty ostatní. A pak ovšem žádáme,
aby se pamatovalo také na ty druhé. Tam již
té ochoty tolik není. Vezmete-li si třebas
z nedávna jedno číslo "Večerníku",
shledáte, že se tam vyčítá, že
dělnictvo dostalo již asi 25 miliard Kč na
různé sociální účely.
Pánové, to tak divně vypadá. Stát
prý dal na socialistické podpůrnictví
25 miliard Kč, tedy daleko více než na vojenství,
a jen podpory v nezaměstnanosti stojí prý
státní pokladnu každoročně přes
750 mil. Kč. Podpory v nezaměstnanosti jsou každou
chvilku vyčítány, a ve skutečnosti
víte, že to není 750 mil. Kč, nýbrž
300 mil. Kč, kdežto ostatní přichází
na produktivní péči. A kdo na venkově
nejvíce zneužívá těchto podpor
v nezaměstnanosti? Vy, páni poslanci, kteří
jezdíte na venkov, zeptejte se, oni vám to řeknou,
že to nejsou jen dělníci, kteří
ten krejcar nejvíce potřebují, nýbrž
že jsou to příživníci z řad
jiných, tak zv. samostatně výdělečně
činných, jejich synové a dcerky. Tedy pozor
se střílením, poněvadž je zde
dnes řada lidí, kteří jsou ostrými
posuzovateli, a konec konců vždy pravda vítězí.
Jako na zavolanou přišlo zde teď zase 90 mil.
Kč ročně na sanaci hornického pojištění.
Hornické pojištění je stará kapitola.
Horníci by nebyli bývali se svým pojištěním
na tom tak zle, ale když vypukla světová válka,
všecky jejich reservy byly vraženy do válečných
půjček. Horníci sami jich neupisovali. To
byli majitelé dolů, kteří měli
správu ve svých rukou, kteří upisovali
válečné půjčky, a horníci
měli docela právo říci: Pánové,
my nejenomže jsme musili za války dřít
a kopat, i vojenskou službu konat, vy jste nám promrhali
naše peníze, naši malou reservu pro naše
stáří, nedivte se, že ta kvota, která
na nás připadala jako kvota dědičných
dluhů staré monarchie a jiné povinnosti,
že na nás připadá kvota prohýřených
dělnických peněz, a proto jste povinni je
nahraditi. A proto není správné, aby se to
vyčítalo těm horníkům, kteří
mají tak nebezpečné zaměstnání.
Když se stane nějaké neštěstí,
vyslovují se smuteční projevy sympatie atd.,
ale právě zde se mají projevovat sympatie.
Mohl bych jíti ještě dále, ale tyto
věci si nechme pro dobu vhodnější a
příležitostnější.
Nyní o zprostředkování práce.
Pánové, tak, jak to jde, je stav dělnictva
dnes nemožný. Lidé se musí rvát
o kus práce. A právě tak je tomu, chce-li
se někdo dostati někam k úřadům.
Prosím, jsou-li mimořádné poměry,
tedy stát musí nějak zakročiti, udělati
pořádek. Jediným východiskem by zde
byly spravedlivé, nestranné zprostředkovatelny
práce. Nedovedu si dobře vysvětliti ten úžasný
boj proti zprostředkovatelnám práce. Jakoby
veškerý průmysl a všecko tím mělo
najednou spadnouti, když zde budou zprostředkovatelny
práce, jakoby jich tady už do jisté míry
nebylo. Máme zde některé zprostředkovatelny
práce, které fungují v jednotlivých
odborech už léta, a nestalo se tam žádné
neštěstí. Kdyby v nich byla ještě
naprostá nestrannost politická, tak bych řekl,
že se to dobře osvědčilo. A páni
zaměstnavatelé jsou spokojeni, poněvadž
takový, jak se říká "her.bergsvater",
když závod zavolá, že potřebuje
takového a tak kvalifikovaného dělníka,
poněvadž má všecky v patrnosti, pošle
mu dělníka jistě ke spokojenosti. Když
ho nemá, tak mu musí poslati takového, jakého
za dobrého uzná; a mohl ho po čase vystřídati,
a věci šly normální cestou dále.
Najednou slyšíme od průmyslu, obchodu a živnostníků
takový veliký nářek, jakoby jim někdo
stoupal na krk, když mají býti zavedeny zprostředkovatelny
práce. Nebál bych se toho docela, vidím do
těch věcí jako praktický člověk,
který má také na starosti samostatné
závody a který na druhé straně zase
pracuje s dělnictvem, dovedu to spojiti vzájemně,
a nikdy nepřijdeme do konfliktu. To, co je možné,
se učiní v dohodě s dělnictvem, domluvíme
se a řekneme: to je možné na vaší
straně, to je možné na straně zaměstnavatelské
a jde to.
Dámy a pánové, v našem státě,
který je státem maličkým a kde se
tak apeluje na povinnost obrany státu všech v nejtěžších
případech, musíme také pamatovati
na obranu lidí v těžkém hospodářském
živobytí a poskytnouti jim možnost výdělku
a výživy. To je jedna z velmi důležitých
kapitol. Jak to dneska prakticky vypadá? Nedávno
jsem poslal 4 dělníky na jistou stavbu, a tam, když
se u políra hlásili, řekli jim: No, vzali
bychom vás do práce, ale kdybyste si tak donesli
lísteček od agrární strany. Je, pánové,
možno, aby se to takto provádělo? Ten polír
nedělal žádný teror, byl tak upřímný,
že to otevřeně, poctivě řekl.
Já bych ho také pro teror nestíhal, poněvadž
bychom musili stíhati někoho jiného, který
stojí za ním. To jsme měli v cukrovarech,
na velkostatcích, s tím se setkáváme
velmi často. Druzí páni mají jiné
zkušenosti a mnoho zkušeností. Já jsem
uvedl jenom tuhle maličkost.
Máme velkou řadu jiných stížností.
Státní statky a lesy vynášejí
málo anebo nic. Posílá se resoluce, myslím,
že na Brněnsku ji dostali všichni páni
poslanci. Na Židlochovicku se dovolávají dělníci
a živnostníci bez rozdílu politických
stran - je na tom podepsána také agrární
odborová jednota - a žádají, aby jim,
poněvadž jsou těžké podmínky
životní, byly dány buďto do dlouholetého
nájmu anebo do vlastnictví části pozemků
státních statků, které jsou deficitní.
Prosím, zde by se státní pokladně
trošičku přispělo. Vy, pánové,
kteří chcete kolonisovati, musíte kolonisovati
také v těch místech, kde lidé z vašich
řad - jak říkáte, venkov jedna rodina
- po vás něco chtějí. Tedy tím
by se také finanční stav státu zlepšoval,
kdyby nebylo tolik lidí potom odkázáno, řekl
bych, do jisté míry na dobročinnost státu.
Velevážení, v našich vnitřních
poměrech je mnoho velmi důležitých věcí
k řešení. Myslím, že před
nimi nesmíme zavírati oči; bude lépe,
když budou zavčas řešeny, než kdyby
potom bylo nutno užíti většího
tlaku, což by jistě nebylo povolaným činitelům
ve státě vhod. Já na tyto těžké
poměry upozorňuji. Kdo přichází
často mezi lid, vidí, že poměry jsou
velmi vážné, poněvadž krise trvá
příliš dlouho. Vidím, že jakýmsi
krůčkem k zlepšení je tato novelisace
zákona o přímých daních. Bude-li
respektován duch zákonodárce, dá se
předpokládati, že pozvolným způsobem
aspoň po této stránce nastane trošku
uklidnění. A kapička uklidnění
v našem státě jde mu jistě k duhu. (Potlesk.)