Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Kut. Dávám mu slovo.
Posl. Kut: Slavná sněmovno!
Diskuse o zmocňovacím zákoně je obvyklou
příležitostí, aby se opět ve
zdech této slavné sněmovny mnoho mluvilo
o demokracii. Já však spatřuji celý
dosavadní vývoji tyto prázdné lavice
a považuji za svou povinnost upokojiti především
tuto slavnou sněmovnu prohlášením, že
o demokracii mluvit nebudu. Už z toho důvodu, že
demokracie je především zdvořilost,
a že k pojmu zdvořilosti také patří
nemluviti nic zlého o mrtvých - de mortuis nil nisi
bene. Proto se raději obrátím k meritu věci,
při čemž předpokládám,
že koalice zvedne pro osnovu zákona ruce, i kdyby
snad nebyla nadšena tím, co se jí předkládá.
Jsem stejně přesvědčen, slavná
sněmovno, že pan zpravodaj o této osnově
přes sebe silnější námitky, které
tu budou nebo už byly vzneseny proti osnově, přesvědčí
opět slavnou sněmovnu o nicotnosti a bezvýznamnosti
všech těchto námitek a že osnova zákona
bude schválena. Dovolím si upozorniti, že naše
oposiční stanovisko k předložené
osnově se poněkud liší od argumentace,
kterou jsem tu slyšel od mluvčích jiných
politických skupin, a že se zejména diametrálně
rozchází s některými hledisky, které
čteme v důvodové zprávě, přiložené
k osnově, nebo které jsme zde slyšeli od pana
zpravodaje.
Chtěl bych se především tázati,
jaká je vůbec praktická cena tohoto zmocnění,
které se žádá, jak říká
důvodová zpráva, z toho důvodu, že
prý existují mimořádné doby,
které vyžadují mimořádně
rychlých zákroků vlády, aby bylo čeleno
určitým hospodářským škodám,
které by se mohly státi na hmotných i ideálních
statcích československého lidu. A tu po tříleté
praxi tohoto zmocňovacího zákona bych si
dovolil především slavné sněmovny
otázati, co se tak mimořádného zvláště
u nás udělalo v rámci tohoto mimořádného
zmocnění? Chtěl bych se tohoto slavného
sboru otázati, proč to, co se udělalo, nemohla
slavná poslanecká sněmovna udělati
sama? Dále chtěl bych také upozorniti otázkou
na to, jaká je věcná i formální
kvalita opatření, která jsme viděli
v dnešní době v důsledku mimořádného
zmocnění. A konečně bych chtěl
položiti otázku, nejsou-li tu určité
škody, zejména mravní, jež převyšují
původní úmysly osnovy?
A tu se domnívám, slavná sněmovno,
mám-li shrnouti všechny tyto výtky, ze výsledky
dosavadního hospodaření podle tohoto mimořádného
zmocnění jsou více než neuspokojující.
Nařizovací praxe, a to konstatuji, nebyla nikdy
toho druhu, aby to odpovědně nemohl učiniti
sám parlament. Nikdy tato nařizovací praxe
neznamenala pronikavější zmnožení
pracovních možností československého
lidu. Konstatuji dále, že tento zmocňovací
zákon, který se znovu prodlužuje, znamenal
další úpadek smyslu pro odpovědnost,
znamenal povážlivější závislost
našeho parlamentu na vládě, na té vládě,
kterou má parlament kontrolovat a kterou má také
v její politice říditi.
A konstatuji, slavná sněmovno, že po formální
stránce zde došlo k velmi neblahým zjevům.
Snad zde v této debatě padne i jméno vynikajícího
znalce ústavního práva, spoluautora naší
ústavní listiny, prof. dr Hötzela. Bylo by
dobře, kdyby členové slavné sněmovny
si přečetli jeho kritiku zmocňovacího
zákona, kterou napsal v posledním svém vydání
"Československého práva správního",
ač prof. Hötzel to byl, který v r. 1922 a v
letech pozdějších v onom sporu, který
vznikl v československé právní vědě
o přípustnost delegace moci zákonodárné,
byl autoritou, která tuto přípustnost hájila.
Prof. Hötzel upozorňuje na povážlivost
praxe, která zaváděla u nás novotu,
že lze na základě nařízení
podle zmocňovacího zákona vydávat
ještě další prováděcí
nařízení, a říká přímo,
že tento postup nemůže působiti příznivě.
Prof. Hötzel, který, jak jsem řekl, hájil
přípustnost této delegace moci zákonodárné,
praví však na 52. stránce svého posledního
vydání (čte): "Netěším
se však z toho, protože nemírné využívání
ústavních možností není politicky
potěšitelné a zdravé".
Slavná sněmovno, řekl jsem zde objektivně,
že prof. Hötzel patřil k těm autoritám,
které tuto přípustnost delegace zákonodárné
moci u nás hájily. Chápu, že jeho vědeckého
jména, jeho hlasu bude se dovoláváno zajisté
i v této rozpravě. Přál bych si jenom
od pánů, kteří tak učiní,
aby pojali jeho hlas v celé šířce, v
celé jeho vážnosti, a aby si také zejména
vzpomněli na argumentaci, kterou se tak vřele a
tak právnicky důkladně ujal dr Karla Perglera
v jeho sporu, který měl před československým
volebním soudem
Leč, dámy a pánové, opusťme jenom
tuto stránku praktickou, která nám říká,
zda se tento zmocňovací zákon osvědčil
nebo neosvědčil, a všimněme si stránky
výlučně ústavně-právní.
Již jsem zde řekl, že před lety byl v
právnické literatuře československé
veden pozoruhodný boj o přípustnost delegace
moci zákonodárné, do kterého zasáhly
i vynikající autority zahraniční.
Uvádím tu Daugnita, Kelsena, Redsloba a Verneta,
z československých domácích autorit
zasáhl do tohoto sporu Hötzel, Krejčí,
Baxa, Vavřínek, prof. Weyr a jiní. Avšak
domnívám se, slavná sněmovno, že
jsme zde na půdě parlamentní, že zde
je půda jiná a že nemáme ani ústavní,
ani akademické kompetence vykládati zde přípustnost
něčeho. Zde je půda zákonodárného
sboru, zde vedle hledisek právních, normativních,
musí pro nás rozhodovati i určitá
hlediska politická.
A tu chci, slavná sněmovno, říci,
že mezi námi, jak tu jsme, jsou dvě rozdílná
zásadní hlediska. Vy, jak jsem zde zjistil ze všech
vašich projevů, hájíte zásadu,
že zákonodárce může dělati,
co chce. My naproti tomu hájíme zásadu, že
zákonodárce, Národní shromáždění,
je jenom jedním z ústavních činitelů,
které jedná ve své kompetenci, jak mu to
je ústavně přikázáno. Vy, dámy
a pánové, zde dokazujete, že zákonodárce
je suverenní. My naproti tomu dokazujeme, že suverenní
je jenom československý lid, při čemž
opíráme toto své stanovisko o výslovný
předpis §u 1 ústavní listiny, který
říká velmi jasně, že lid je zdrojem
veškeré moci ve státě.
A tu se domnívám, slavná sněmovno,
abych doplnil toto hledisko, že Národní shromáždění,
takto pojato, není jediným representantem tohoto
suverenního lidu. Domnívám se, že stejným
representantem tohoto suverenního lidu je i vláda,
neboť i ona je orgánem národní suverenity,
je orgánem, jímž suverenní lid uvádí
své zákony ve skutek.
A konečně se domnívám, slavná
sněmovno, že stejným rovnocenným representantem
národní lidové vůle je i nezávislý
soudce, neboť on je opět orgánem, jímž
svrchovaný lid ve smyslu ústavní listiny
nalézá svého práva.
A tu si dovoluji s vámi polemisovati v té věci,
že zde není omnipotence zákonodárce,
že nesmí zde býti omnipotence vlády,
ale že také zde nesmí býti omnipotence
soudce. Prostě nesmí zde býti omnipotence
žádné z těchto tří rovnocenných
složek, jimiž lid, který je zdrojem veškeré
moci ve státě, si dává zákony,
tyto zákony uvádí ve skutek a nalézá
svého práva.
Slavná sněmovno, tam, kde nastane omnipotence některé
z těchto složek, přestává demokracie.
Tam nastává diktatura. A konstatuji, že zrovna
tak, jako vláda může býti diktátorem,
jako se nám může zroditi diktátor v
některém vysokém našem soudci, stejně
se může státi diktátorem i parlament,
který takto špatně pochopil svoji ústavní
kompetenci.
Dámy a pánové, demokracie je, jak jsem řekl,
jen tam, kde všechny tyto tři složky téže
moci jsou v ústavní harmonii, v duchu kompetenční
odpovědnosti. A tu prosím, račte mi říci,
slavná sněmovno, zcela laicky, může
ústavní činitel zprostiti sám sebe
odpovědnosti? Račte mi říci zcela
laicky, může orgán moci zákonodárné
zaváděti nové orgány této moci
zákonodárné, aniž by tím měnil
nebo rušil platnou ústavu? Račte mně
říci, slavná sněmovno, zcela laicky:
Dal ústavodárce Národnímu shromáždění
zákonodárnou moc proto, aby ji ono vykonávalo,
anebo proto, aby ji nějakým blanketem dále
delegovalo? A prosím, račte mně odpověděti
na otázku, kde tato věc, kde tento celý pochod,
slavná sněmovno, přestane? Kde je to psáno,
kde je to řečeno, že tato delegace zákonodárné
moci může jíti jenom k vládě?
Vždyť my můžeme, prosím, stejnými
argumenty, které vy tu snášíte, říci,
ze tato zákonodárná moc může
býti delegována i presidentovi republiky; a zítra
snad přijdete se stejnou argumentací, že tato
zákonodárná moc může býti
cedována, delegována i hlavnímu generálnímu
štábu.
Slavná sněmovno, jak pak je potom daleko od této
demokracie k pravé diktatuře? A tu chci, prosím,
znovu říci, že zákonodárce není
suverenní. Zákonodárce smí a může
jednati jenom ve své kompetenci, neboť v této
kompetenci spočívá také jeho ústavní
odpovědnost.
Slavná sněmovno! Proč při této
logice nelze říci, že je možna i delegace
jiné části této trojdílné
státní moci? Proč pak nemůžeme
stejnou logikou říci, že lze někomu
delegovati také moc výkonnou, proč nemůžeme
stejnou logikou říci, že lze někomu
delegovati také moc soudcovskou? Slavná sněmovno,
proč tedy není přípustna delegace
moci neodvislého soudce? Protože to ústavodárce
nechtěl, on to prostě nedovolil; tam to uznáváte.
Proč není přípustna delegace vládní
moci na orgán jiný? Protože to ústavodárce
nechtěl a nedovolil. Tamto rovněž uznáváte.
Ale, slavná sněmovno, jak to, že najednou ústavodárce
dovolil právě Národnímu shromáždění,
aby ono uteklo od odpovědnosti? Slavná sněmovno,
obyčejný člověk si zúžuje
všechny právní otázky na otázku
velmi jednoduchou: Kdo za to ručí? Vidíte,
že se takto ptá obyčejný občan,
je-li ve styku s nějakými otázkami civilistickými,
že se tak ptá, jde-li o otázky či závazky
směnečné nebo obchodní, vidíme
stejnou věc i u zločince: Říkáme,
že i vrah ručí za porušení zákona,
za svůj čin svým vlastním krkem. Víme,
že soudce ručí, víme, že vláda
ručí, víme, že úředník
ručí. A najednou tu, slavná sněmovno,
zjišťujeme velmi podivuhodnou věc, že Národní
shromáždění republiky Československé
neručí za nic, protože ono prostě svoji
zákonodárnou moc přes výslovný
předpis ústavy deleguje nějakým blanco-dekretem
orgánu zcela jinému.
Slavná sněmovno, to je však potom stanovisko
velmi povážlivé. Pak jsou tu ve světě
jenom dva činitelé, kteří za nic neručí.
Jsou to ti diktátoři, o kterých se toho s
tohoto místa tolik mluví, ti neručí
za nic - a pak je to druhý činitel, o kterém
se zde také mnoho mluví a který rovněž
za nic neručí, a to československý
demokratický parlament!
Slavná sněmovno! Domnívám se, že
některé námitky, které jsem tu letmo
snesl proti prodloužení zmocňovacího
zákona, ať po stránce předmětné
nebo po stránce formální, by zasloužily
zajisté pozornosti, a očekávám, že
pan zpravodaj o osnově bude na tyto věci reagovati.
Přes to však, slavná sněmovno, opustíme
pole právnických autorit, opustíme pole těchto
formálních námitek a všimneme si věci
ještě se stránky jiné. Ono je, slavná
sněmovno, všechno možné. Já připouštím
i tuto možnost, konceduji vám-ji, jenomže se
domnívám, že všecko, co se v právním
řádě a v právním státě
děje, děje se také za režimu určitých
právních, za režimu určitých
ústavních kautel. Především se
vždycky ptáme - a ptáme se také, slavná
sněmovno, i zde - je-li tu takový orgán,
který nám v těchto akademických sporech
řekne jasně a závazně o této
delegaci, je-li přípustná nebo není.
A my skutečně, slavná sněmovno, v
naší ústavní listině nalézáme
takový sbor, takový ústavní orgán,
který je povolán, aby ve sporech o možnost
a o přípustnost této delegace nám
řekl, je-li možná, je-li dovolená, je-li
ústavní či neústavní. Je to,
slavná sněmovno, Ústavní soud republiky
Československé, který byl zřízen
zákonem ze dne 9. března r. 1920, č. 162
Sb. z. a n.
A tu mi promiňte, slavná sněmovno, když
kapitolu, kterou promluvím o tomto Ústavním
soudě, nazvu nejžalostnější kapitolou
dějin celého československého parlamentarismu.
Tento Ústavní soud nám totiž v jednom
ze svých velmi skrovných zasedání
7. listopadu r. 1922 vyslovil právní nález,
že ťodporuje ústavní listině, jestliže
Národní shromáždění zmocňuje
vládu obyčejným zákonem, aby vydávala
nařízeními předpisy, k nimž by
jinak bylo třeba zákona.Ť To je, prosím,
doslovně ocitovaný platný právní
nález Ústavního soudu, o němž
prohlašuji, že je jím vázána vláda,
že je jím vázáno i Národní
shromáždění, protože tento Ústavní
soud je povolán zákonem ústavním k
tomu, aby především zkoumal, zda zákony,
vydané Národním shromážděním
republiky Československé, neodporují ústavní
listině.
A tu, prosím, slavná sněmovno, nechme všechno
stranou a račte se pozastaviti u otázky, kolik to
bylo řečníků a při kolika různých
příležitostech, kteří s tohoto
místa, slavná sněmovno, dokazovali, že
některé zákony, které tu usnášíte,
budí pochybnosti o neústavnosti. A tu, slavná
sněmovno, se podívejme, co se to stalo s naším
zákonem ústavním, co se to stalo se zákonem
o Ústavním soudu a jakým způsobem
se vláda republiky i Národní shromáždění
republiky Československé cítí býti
vázáno zákonem ústavním.
Slavná sněmovno, bylo to 27. října
1920, kdy poslanecká sněmovna provedla volbu terna,
ze kterého potom měl president republiky jmenovati
členy Ústavního soudu. Bylo to 27. října
r. 1920, když jsme po prvé slyšeli v tomto váženém
sboru o nějaké činnosti Ústavního
soudu. A prosím, slavná sněmovno, tenkráte
posl. sněmovna zvolila terno, které tvořili
pan dr Bedřich Bobek, ministerský rada v ministerstvu
vnitra, o němž dále potom zjišťujeme,
že se dne 22. května 1925, tedy před 11 lety,
této funkce vzdal, dalším navrženým
byl dr Karel Mareš, přednosta okr. soudu a starosta
města Olomouce, a že třetí navržený
do tohoto terna byl František Rapprich, min. rada v. v. v
Teplicích-Šanově; za náhradníky
volebního soudu navrhla posl. sněmovna pana dr Emila
Meissnera, advokáta v Něm. Brodě, dr Josefa
Sandera, advokáta v Liberci, Antonína Vagače,
hlav. zástupce při generálním prokurátorovi
v Brně.
President republiky, slavná sněmovno, jmenoval Ústavní
soud 21. října 1921 a tento Ústavní
soud republiky Československé se skutečně
také v listopadu podle §u 3 ustavil a podle těchto
ústavních předpisů ode dne ustanovení
tohoto soudu počíná běžeti desetiletá
funkční lhůta celého našeho Ústavního
soudu. President republiky, slavná posl. sněmovno,
jmenoval z terna posl. sněmovny členem Ústavního
soudu pana dr Bedřicha Bobka, jeho náhradníkem
jmenoval pana Emanuela Löwyho, advokáta v Nov. Jičíně,
z terna navrženého senátem pan president republiky
jmenoval p. dr Karla Baxu a jeho náhradníkem dr
Mořice Ecksteina. Z terna navrženého vládou
na místě sněmu Podkarpatské Rusi jmenoval
pan president dr Kolomana Volenského a jeho náhradníkem
dr Nikolaje Mašiku. Předsedou jmenoval pan president
republiky dr Karla Baxu, primátora hlav. města Prahy.
Nejvyšší správní soud, jsa k tomu
povolán tímto zákonem, vyslal do Ústavního
soudu dr Václava Vlasáka, jeho náhradníka
dr Bedřicha Říhu, dále dr Jos. Bohuslava,
jeho náhradníka dr Jos. Čapka. Nejvyšší
soud v Brně vyslal do Ústavního soudu jako
člena Ant. Bílého a jeho náhradníkem
ustanovil dr Antonína Latku, jako dalšího člena
vyslal nejvyšší soud dr Frant. Vážného
a jeho náhradníkem stal se Jan Jurocký.
Slavná sněmovno! Až na tento právní
nález z r. 1922 ze 7. listopadu neslyšeli jsme o existenci
tohoto Ústavního soudu už ani slova. Já
bych nechtěl křivditi. My jsme, slavná sněmovno,
přece jen v této síni slyšeli, že
máme ústavní zákon, že tento
ústavní zákon má býti dodržován,
a to bylo v 166. schůzi posl. sněmovny dne 28. ledna
1932, kde čteme v pořadu schůze: "Volba
terna pro člena a náhradníka Ústavního
soudu."
Když si, slavná sněmovno, prolistujete stenografický
protokol z této 166. schůze, tak tam najdete věc
věčně památnou pro ústavnost
tohoto režimu; najdete tam slova předsedova (čte):
"Nebude-li námitek, odložíme projednávání
následujícího odstavce pořadu a přistoupíme
k vyřízení odstavců dalších."
Námitek nebylo. - A pak, protože se celá tato
věc opustila, byl vydán jako první imunitní
případ k trestnímu stíhání
bývalý poslanec Jiří Stříbrný.
Slavná sněmovno, tím jsem vám chtěl
ukázati ad oculos jednu strašlivou věc. (Místopředseda
Košek zvoní.) Od listopadu r. 1931 není
u nás dodržován ústavní zákon,
vláda jej neplní, parlamentu je to jedno, protože
my od listopadu r. 1931 nemáme již jedinou kautelu,
kterou nám dal ústavodárce, t. j. aby byly
zkoumány zákony vydávané Národním
shromážděním, neodporují-li ústavní
listině republiky Československé. (Posl.
Ježek: Je lepší, když se to nezkoumá!)
Ale tato věc je morálně trapná
každému, kdo má trochu smyslu pro to, co znamená
nebo má znamenat parlamentarismus. Tato věc je však
trapná ještě po jedné velmi povážlivé
stránce. Když se podíváte do rozpočtu
na r. 1932, kdy již neexistoval tento Ústavní
soud, tak ejhle, najdete tam položku 120.000 Kč na
osobní výdaje a 15.000 Kč na věcné
výdaje. Podíváte-li se do rozpočtu
na r. 1933, kdy tento Ústavní soud již 2 roky
neexistoval, najdete tam stejnou položku na osobní
i věcné výdaje. Podíváte-li
se do rozpočtu na r. 1934, kdy Ústavní soud
neexistoval již 3 roky, najdete tam opět položku
120.000 Kč na osobní výdaje a jen 10.000
Kč, tedy o 5.000 Kč méně, na věcné
výdaje. Stejné je to, slavná sněmovno,
i v rozpočtu na r. 1935, kde je to o něco sníženo,
a aby to bylo dokonáno, tedy ještě po 5 letech,
kdy tento soud již neexistuje, v rozpočtu na rok letošní,
najdete položku 60.000 Kč na výdaje osobní
a 5.000 Kč na výdaje věcné.
A teď se račte také podívat do účetních
uzávěrek. Najdete tam, že to páni trochu
"zrasírovali". Oni poněkud šetřili
a vykazují, že za r. 1932, kdy tento Ústavní
soud neexistoval, se vyplatilo na výdajích osobních
95.550 Kč, na výdajích věcných
8.847.65 Kč, r. 1933 si někdo - a já nechci,
slavná sněmovno, nikoho obviňovat - dal vyplatiti
95.950 Kč a na věcných výdajích
4.175.90 Kč, r. 1934 si dal někdo vyplatiti 63.050
Kč a na věcných výdajích 4.123.60
Kč. Za r. 1935, bohužel, ještě nemáme
účetní uzávěrku, ale já
zde zjišťuji, ze od doby, kdy podle ústavy přestak
tento Ústavní soud fungovat a existovat, bylo vyplaceno
na osobních a věcných výdajích
celkem 271.697,10 Kč. A když se podíváme
do položek, které odůvodňují,
proč se tyto peníze vyplácejí, nenalézáme
v účetních uzávěrkách
žádného výkladu, leda snad nějaké
to snížení o 5.000 až 10.000 Kč
je tam odůvodněno tím, že se prý
nekonaly žádné schůze Ústavního
soudu a že prý pro něco velmi záhadného,
což se jmenuje knihovna Ústavního soudu, protože
nám nestačí naše bohatá knihovna
Národního shromáždění,
se odebralo méně knih a méně časopisů.
Prosím, potom se nedivte, že veřejnost, která
sleduje tyto věci, mluví krásně o
určitých disposičních fondech, které
jsou pod různými položkami zde schovávány,
že má skutečně nepříznivé
mínění nejenom o tom, kdo to dělá,
nýbrž také o tom, kdo má moc, aby to
kontroloval a kdo to nekontroluje. (Místopředseda
Košek zvoní.)
Dámy a pánové, já se domnívám,
že neplnění ústavního zákona
by v každém státě, který je ústavní,
který je demokratický, mělo přivésti
na lavici obžalovaných toho, kdo je povolán,
aby tento zákon plnil, a konstatuji, že § 22
zákona o Ústavním soudu výslovně
praví, že provedení tohoto zákona se
ukládá vládě. Dnes nám přišla
najednou - dovídáme se to z novin - ta nová
zvláštní instituce, právní rada,
se šalamounským řešením, že
prý bude reaktivován Ústavní soud.
Dámy a pánové, já se domnívám,
že porušení ústavy nemůže
býti nijak, žádnou reaktivací sanováno.
Když každý má vzít odměnu
za to, co spáchal, pak by bylo zajisté spravedlivé,
bylo by demokratické, aby nejen ten malý, který
porušuje zákon, nýbrž i ten velký,
který jej neplní, byl pohnán k odpovědnosti.
Dámy a pánové, nemá smyslu, hádati
se zde, protože vy stejně přes to všechno,
co jsem vám tu do haléře snesl, si odhlasujete
to, čím jste povinni svým stranám
podle reversů, které jsou někde v nedobytných
pokladnách politických stran. Já za sebe
i kolegy svého klubu prohlašuji, slavná sněmovno,
že z těchto zásadních, z těchto
ústavních, zákonných důvodů
nemohu hlasovat pro předloženou osnovu zákona,
už z toho důvodu, že my všichni zde u tohoto
stolku do rukou předsedy sněmovny jsme podle §u
22 ústavní listiny slíbili, že budeme
zachovávati zákony republiky. Slavná sněmovno,
my hlasujeme proti této osnově zákona z úcty
k zákonu, z úcty k zákonu ústavnímu
a také i proto, že, jak já se domnívám,
nedodržeti slib je nečestné. (Potlesk poslanců
národního sjednocení.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. Kundt. Dávám mu slovo.
Posl. Kundt [německy]: Dámy a pánové!
Klub sudetskoněmecké a karpatoněmecké
strany zamítá tuto stručnou, ale obsažnou
osnovu ze dvou zásadních důvodů. Jedno
odůvodnění se opírá o zásady
naší ústavní listiny. Jak jsme k této
osnově uvedli již loni, jest zmocňovací
zákon v různém ohledu protiústavní.
Nehodlám dnes uváděti znovu tyto ústavně-právní
důvody, neboť náš stát se přece
v této chvíli nachází na zcela jiném
podkladě než na podkladě ústavněprávního
stavu a jest neužitečné, abychom proti koaličním
stranám uváděli ústavněprávní
důvody. Neboť koalice nezná dnes nic jiného
než boj o moc a při tom o stranickopolitické
zájmové přednosti. Kdo nemá nic jiného
na mysli než moc a prestiž místo ústavního
práva, u toho jest neužitečné ztráceti
slova zásadně státoprávní a
ústavněprávní povahy, a proto o tomto
tématu již vůbec dále nemluvíme,
poněvadž se to zdá bezúčelným.