Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, Langr,
Košek, Onderčo, Mlčoch.
Zapisovatelé: Vičánek, Sivák.
223 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Dérer,
dr Franke, Tučný.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 49. schůzi
poslanecké sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Pan posl. Fuščič, náhradník
za zemřelého posl. Töröka, dostavil
se do dnešní schůze.
Poněvadž před tím podle §u 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6 jedn. řádu
tím způsobem, že přečtena bude
ústavou předepsaná formule slibu, a to v
jazyku českém, pokud se týče v jazyku
národnosti, ke které se slibující
přihlásil, a slibující ke mně
přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem "slibuji", po případě
shodným výrazem svého jazyka.
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. Fuščiče žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Sněmovní tajemník dr Říha
(čte):
"Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí."
Tlumočník Wolf (čte): Azbukou
Posl. Fuščič (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Řičářovi;
na dnešní a zítřejší den
posl. Bátkové, dr Jos. Dolanskému,
Uhlířovi.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Staněk.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. J. Sedláčka
na 26. a 27. května t. r.
Klub poslanců nár. obce fašistické oznámil,
že ve schůzi dne 26. května t. r. zvolen byl
jednatelem posl. Trnka za posl. dr Branžovského.
Klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu vyslal: do výboru rozpočtového
posl. Křemena za posl. Mrskošovou; do výboru
zahraničního posl. Stundu za posl.
Rechcígla; do výboru iniciativního
posl. Stundu za posl. Csomora.
Klub poslanců "Deutsche sozialdemokratische Arbeiterpartei"
vyslal do výboru ústavně právního
posl. Köglera za posl. Zischku.
Klub poslanců "Országos keresztény szocialista,
Magyar nemzeti párt és Zipser Deutsche Partei"
vyslal do výboru zemědělského
posl. dr Porubszkyho za posl. Esterházyho.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 29. května 1936:
že senát projednal a přijal v 35. schůzi
dne 29. května 1936 osnovu zákona o půjčce
na obranu státu (k tisku 207-IV sen. 1936), a to ve znění
usneseném poslaneckou sněmovnou;
že senát usnesl se v 35. schůzi dne 29. května
t. r. k návrhu posl. sněmovny, aby o dalších
5 měsíců prodlouženy byly lhůty
dané
§em 43 úst. listiny k projednání usnesení
senátu o osnovách:
zákona, kterým se mění § §
82 a 54 živn. řádu a §u 70 živn.
zákona pro území Slovenska a Podkarpatské
Rusi (k tisku 2245-I sen. a k tisku 1-IV sněm.),
zákona o veřejné stráži zemědělské
(k tisku 699-II sen. a k tisku 2-IV sněm.),
zákona o ochraně polního majetku (k tisku
702-II sen. a k tisku 3-IV sněm.) a
zákona o otváracej a zatváracej hodine obchodných
miestností v zemi Slovenskej a Podkarpatoruskej (k tisku
1079-III sen. a k tisku 4-IV sněm.).
Dotazy:
posl. dr Köllnera ministru vnitra, že se vyhláškami
v Úředním listě porušuje jazykový
zákon (č. D 135-IV),
posl. inž. Schreibera ministru železnic, že se
v den Nanebevstoupení Páně nevydávaly
nedělní zpáteční jízdenky
(č. D 136-IV),
posl. Kopřivy ministru železnic o potrestání
železničního zaměstnance Václava
Michálka, řádně službu konajícího,
a o pardonování Mlíčko, Mášy,
Hájka a Holého, železničních
zaměstnanců na Smíchově (č.
D 137-IV),
posl. Jarossa ministru soc. pečlivosti a ministru vnútra
o predlžení platnosti tých ustanovení
vlád. nariadení č. 112/1934, ktoré
sa týkajú zemedelských robotníkov
(č. D 139-IV),
posl. Bátkové ministru zemědělství
v záležitosti stálého zvyšování
pachtovného z přidělených polí
od velkostatku Hrušovany n. Jeviš. (č. D 141-IV).
Odpověď min. nár. obrany na dotaz posl.
Neumeistera č. D 110-IV.
počátkem schůze:
Usnesení senátu tisk 485 - přikázáno
výboru ústavně-právnímu.
Odpovědi tisk 470 (I až XVIII).
Návrhy tisky 478 až 480, 482 až 484, 486, 488
a 489 - přikázány výboru iniciativnímu.
Zápisy o 43. až 46. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Těsnopisecké zprávy o 40., 42. až 46.
schůzi posl. sněmovny.
Tištěná publikace mezinárodní
informační služby parlamentní "Z
cizích parlamentů", ročník XVII,
čís. 5 a 6.
přikázal předseda žádosti:
disciplinární rady adv. komory v Praze ze dne 14.
května 1936, č. Dis 168/36, za vydání
posl. dr Branžovského pro kárné
stíhání podle zákona č. 40/1872
ř. z. (č. J 147-IV);
kraj. soudu v Mostě ze dne 30. května 1936, č.
Nt XI 209/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Ježka pro přečiny podle §
§ 1 až 3 zákona č. 108/33 Sb. z. a n.
(č. J 148-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 471),
kterým se prodlužuje zmocnění podle
čl. I zákona ze dne 21. června 1934, č.
109 Sb. z. a n., o mimořádné moci nařizovací,
ve znění čl. I zákona ze dne 26. června
1935, č. 131 Sb. z. a n. (tisk 476).
Zpravodajem jest p. posl. Pozdílek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Slavná sněmovno!
Ústavně-právnímu výboru přikázán
byl minulý týden k projednání vládní
návrh tisk 471, jímž se prodlužuje zmocnění
podle čl. I zákona ze dne 21. června 1934,
č. 109 Sb. z. a n., o mimořádné moci
nařizovací, ve znění čl. I
zákona ze dne 26. června 1935, č. 131 Sb.
z. a n. Jde o t. zv. zmocňovací zákon, kterým
se ústavněprávní výbor a dnes
slavná poslanecká sněmovna zabývá
již po páté. Po prvé bylo tomu v červnu
r. 1933, po druhé v listopadu téhož roku, po
třetí v červnu 1934 a poslední prodloužení
stalo se 24. června minulého roku ve 4. schůzi
nového volebního období. Toto poslední
zmocnění bylo dáno vládě na
rok a končí podle čl. II osnovy dnem 1. července
1936.
Zákonem tímto, jak je jistě dostatečně
známo, zmocňuje se vláda, aby po dobu mimořádných
poměrů hospodářských, domácích
i zahraničních, mohla upravovati nařízením
různá opatření, především
rázu hospodářského, kterážto
opatření byla rozšířena loňského
roku i pro organisaci policejní správy a služby,
protože se uznalo, že veřejný klid, pořádek
a bezpečnost státu vůbec jsou jedním
z předpokladů účinné ochrany
a nerušené obnovy hospodářského
života.
Nelze popírati, že mimořádné
poměry, které na prvém místě
byly jediným a hlavním důvodem k vydání
tohoto zmocnění, trvají i nadále,
i když jsou zde určité známky pomalého
hospodářského oživení, jak praví
důvodová zpráva vládního návrhu,
že "do dalšího údobí vstupujeme
se zesílenou pohotovostí a s poněkud příznivějšími
výhledy". Není proto ještě dobře
možno se obejíti bez jistých usměrňovacích
zásahů vlády do hospodářského
vývoje a bude i nadále potřebí ochranných
a pomocných opatření vlády, aby dosavadní
výsledky byly nejen zabezpečeny, nýbrž
i vhodně a soustavně doplňovány v
zájmu další možné obrody hospodářského
života.
Námitky a připomínky, které byly již
vícekráte jak v ústavně-právním
výboru, tak i v plenu sněmovním vznášeny
proti tomuto mimořádnému opatření,
jsou vždy v celku jedny a tytéž, jsou dostatečně
známé a byly vždy dokonale prodebatovány
a uvedeny na správnou míru.
Parlament jako zastupitelstvo lidu přenáší
určitou svoji právomoc na vládu, která
jest tomuto parlamentu odpovědna. Byl vícekráte
přesvědčivě poukázáno,
ano i z řad mimokoaličních, že zde není
pochyb a závad formálně-právních
a že také zákon o mimořádné
moci nařizovací nikterak neodporuje ústavním
předpisům. Je zde k disposici velká řada
dokladů právní vědy, která
stojí na stanovisku, ze podobná delegace zákonodárné
moci není jen odůvodněna, nýbrž
dokonce i nutná.
Rovněž pokud se týče námitek
stran zúžení a omezení demokracie, byla
tato věc také dostatečně a velmi podrobně
prodiskutována a také již dosavadní
prakse za tříletého provádění
zákona dokázala, že není tomu tak a
že naopak, kde demokracie a demokratický systém
vůbec neodhodlaly se včas rázně a
účelně zasáhnouti do hospodářských
poměrů i prostředky, které jsou nebo
zdají se zdánlivým omezením demokracie,
že tam v základech utrpěla demokracie sama,
dokonce nastaly zjevy, že demokracie byla odstraněna
vůbec.
Parlamentu jest vyhrazeno právo kontroly, a také
ze zkušeností a z obsahu dosavadních vládních
nařízení za celá tři léta
jest zřejmo, že vláda nikdy nevyužila
této plné moci v neprospěch některé
hospodářské složky, nýbrž
naopak vždy na ochranu všeobecných hospodářských
zájmů veškerých složek obyvatelstva,
především pak složek sociálně
slabších.
Obavy, že snad zákon o mimořádné
moci nařizovací vyřadí Národní
shromáždění ze zákonodárné
činnosti, ukázaly se úplně bezpodstatnými.
Po tříletou dobu trvání zákona
o mimořádné moci nařizovací
bylo dosud vydáno úhrnem 149 mimořádných
nařízení, vyšlo pak ve Sbírce
zákonů a nařízení 126 zákonů,
při čemž však nutno vzíti zřetel
ještě na dalších 14 osnov zákonů,
které, byvše vládou v Národním
shromáždění podány za platnosti
mimořádné moci nařizovací,
nejsou dosud parlamentně vyřízeny, jakož
i na to, že již v nejbližších dnech
dostane se sněmovnám asi 6 nových vládních
návrhů zákona a že řada dosud
vydaných mimořádných nařízení
jsou pouhými nařízeními prodlužovacími.
Za nynější vlády bylo vydáno
36 mimořádných nařízení,
počítajíc v to asi 6 pouhých prodlužovacích
nařízení, jak bylo řečeno,
a vyšlo ve Sbírce zákonů a nařízení
dnes již 35 zákonů, k nimž sluší
však, jak bylo řečeno, připočísti
oněch 14 osnov zákonů, které dosud
nejsou ústavně vyřízeny, jakož
i oněch 6 dalších vládních návrhů
zákona, které již v nejkratší době
přijdou do sněmoven. Nelze tedy jako dřívější,
tak i o nynější vládě tvrditi,
že by byla mimořádného zmocnění
užívala na úkor zákonodárné
činnosti Národního shromáždění.
Pouhý pohled do Sbírky zákonů a nařízení
pak ukazuje, ze mezi zákony vydanými za platnosti
mimořádné moci nařizovací jsou
mnohé, zejména v poslední době, velmi
významné a velmi obsáhlé.
Z uvedeného je zřejmo, že parlament není
vyřazen ze své činnosti, jak se původně
namítalo, naopak, že to jsou mnohé parlamentní
výbory, které téměř-neustále
pracují a zabývají se vládními
návrhy zákonů opravdu mimořádného
významu, jež pak jsou projednávány v
parlamentě.
Ježto pak je zde zřejmá snaha okruh vládní
odpovědnosti spíše rozšířiti
nezúžiti, což není také jistě
bez významu, můžeme míti - dávajíce
vládě toto zmocnění - úplně
klidné svědomí, že opatření
toto jest plně odůvodněno, ano právě
v přítomné době více než
kdykoliv jindy. Zákonná úprava měny,
jakož i ukládání daní jsou jako
dosud z mimořádné moci vyloučeny.
Nastanou-li v budoucnosti poměry normální
- a těch si jistě všichni přejeme -
a za brzké jich dosažení také všichni
společně jak vláda, tak i parlament usilovně
chceme pracovati a pracujeme - jistě pak vláda sama
nebude se prodloužení mimořádné
moci nařizovací dožadovati, jak svědčí
o tom také terminovanost zákona samého na
jeden rok, jak tomu bylo také v posledních případech.
Jménem ústavně-právního výboru
žádám slavnou posl. sněmovnu, aby přijala
a schválila osnovu beze změny tak, jak ji přijal
a schválil výbor ústavně-právní.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "proti" pp. posl. dr Sokol,
dr Porubszky, Šverma, Kut, Kundt,
Petrášek a B. Köhler.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
řečníku na straně "proti",
posl. dr Sokolovi.
Posl. dr Sokol: Slávna snemovňa! Panie a
páni!
V posledných troch rokoch už piaty raz zaoberá
sa Národné shromaždenie vládnym návrhom
zmocňovacieho zákona. Už sama táto skutočnosť
je pozoruhodná a svedčí o tom, že ide
o osnovu politicky veľmi chúlostivú. Keď
Národné shromaždenie v minulom volebnom období
prvý raz odhlasovalo zmocňovací zákon,
politická verejnosť bola uspokojovaná tým,
že ide o opatrenie len výnimočné a časove
obmedzené. Dnes tak sa zdá, že z výnimky
stáva sa už pravidlo a predlžovanie zmocňovacieho
zákzá ona je len nútnou formalitou a zavádzaním
demokraticky smýšľajúcej verejnosti. (Tak
je!)
Vláda odôvodňuje návrh zákona
mimoriadnymi hospodárskymi pomerami zahraničnými
i domácimi. Zákon o mimoriadnej moci nariaďovacej
má byť tým nástrojom, ktorý má
umožniť vláde vydávanie takých
opatrení, ktoré majú rázne a rýchle
riešiť ťažké hospodárske problémy.
Tie isté dôvody uvádzala vláda dosiaľ
vždy pri zmocňovacom zákone. A predsa hospodárske
pomery pričinením vlády sa vôbec nezlepšily.
Od platnosti zmocňovacieho zákona nestalo sa nič
takého, čo by potrebu predĺženia zákona
odôvodňovalo. To, čo vláda vydala na
základe zmocňovacieho zákona vo forme nariadení,
mohlo bez ťažkostí vybaviť i Národné
shromaždenie. Bolo by sa aspoň menej písalo
a hovorilo o nečinnosti parlamentu.
Slávna snemovňa! Hlinkova slovenská
ľudová strana, za ktorú mám česť
hovoriť, je rozhodne proti osnove zmocňovacieho zákona.
Naše námietky proti osnove sú právne
a politické. V prvom rade treba objasniť otázku,
či Národné shromaždenie môže
preniesť zákonodarné právo na moc vládnu
a výkonnú. V tejto otázke zaujal jasné
stanovisko sám ústavný súd v svojom
náleze zo dňa 7. novembra 1922, ktorým bolo
rozhodnuté o opatrení Stáleho výboru
podľa § 54 ústavnej listiny zo dňa 23.
decembra 1920, č. 450 Sb. z. a n., o inkorporácii
Vitorazska a Vallčicka. Tento nález znie takto (čte):
"Podľa §u 6 ústavnej listiny vykonáva
moc zákonodarnú Národné shromaždenie.
O tom, že by Národné shromaždenie bolo
ústavne oprávnené, aby toto právo
prenieslo a tejto svoj ej povinnosti sa zbavilo delegáciou
moci na iného činiteľa, najmä ale na vládu,
niet zmienky ani v §e 6 ani v inom ustanovení ústavnej
listiny. Hlavne nemožno ani z §u 55 ústavnej
listiny vyčítať zmocnenie Národného
shromaždenia k delegácii zákonodarnej moci
na vládu.
Ústavnosť nariadenia podmienená je nielen tým,
že bolo vydané na prevedenie istého zákona,
ale i v jeho medziach. Nariadenie vydané na základe
delegačného zákona bolo by síce vydané
na prevedenie tohoto zákona, ale nebolo by vydané
v jeho medziach, lebo delegačný zákon zmocňujúci
vo všeobecnosti vládu, aby nariadením upravila
určitý úsek usporiadania právnych
pomerov, vyzadujúcich zákonnej úpravy, nevytyčuje
medze, v ktorých sa má usporiadanie právnych
pomerov pohybovať. A práve tieto vedúce zásady
pre zákonné usporiadanie právnych pomerov,
vyžadujúcich zákonné usporiadanie konkrétneho
právneho pomeru, sú tými medzami, ktoré
nariadením n emôžu byť pprekročené
a ktoré preto nariaďovacou mocou musia byť za
všetkých okolností a pri najmenšom vytýčené
zákonom. Keby bolo správne opačné
stanovisko, bolo by len dôsledné pripustiť delegačný
zákon, ktorým by Národné shromaždenie
po vypočítaní všetkých zákonodarných
úloh, ktoré ho v dohľadnej dobe očakávajú
..., jednoducho zmocniť vládu, aby tieto úlohy
previedla nariadením. Tým by bolo vlastne vytreté
ustanovenie §u 6 ústavnej listiny."
Slávna snemovňa! Z obsahu tohoto nálezu ústavného
súdu je nado všetku pochybnosť jasné,
že ústavná listina priznala moc zákonodarnú
len Národnému shromaždeniu, a moci vládnej
a výkonnej právo vydávať nariadenia
len na základe určitého zákona a v
jeho medziach.