Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Bergmann. Dávám mu slovo. (Předsednictví
převzal místopředseda Mlčoch.)
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
V krátké době několika týdnů
projednává poslanecká sněmovna druhý
důležitý zákon na obranu státu.
První zákon měl na mysli zmobilisovati pro
případ válečného nebezpečí
všechny technické i lidské síly našeho
obyvatelstva pro obranu státu. Domnívám se,
že právě v době projednávání
tohoto velkého a důležitého zákona
byl by býval ten nejpříznivější
psychologický moment vyříditi zároveň
také osnovu zákona, kterou dnes projednáváme,
to jest osnovu zákona o půjčce na obranu
státu. Jestliže jsme se i s touto osnovou poněkud
opozdili, neznamená to, že nepovažujeme ji za
stejně důležitou, jako byl zákon na
obranu s tátu. Doplňujeme touto osnovou zákonnou
pouze zákon prvý tím, že chceme dáti
státu, armádě všechny potřebné
prostředky, aby mohla učiniti příslušná
bezpečnostní opatření tak, jak byla
zamýšlena v zákoně na obranu státu.
Je přirozené, že osnova zákona o půjčce
na obranu státu je vlastně dožadováním
nové oběti našeho občanstva a že
musíme velmi pečlivě uvážiti,
zda naše občanstvo by sneslo a uneslo, kdybychom snad
v dohledné době měli přijíti
znovu s nějakou půjčkou na obranu státu.
A jestliže tedy tento moment pečlivě uvážíme,
je pro nás příkazem, máme-li pro tuto
osnovu zákona hlasovati, zaříditi co nejpřísnější
kontrolu všech vydání z této povolené
půjčky, to znamená, aby tato vydání
byla nejen po stránce technické a bezpečnostní
nutná, nýbrž aby byla také hospodárná.
To znamená, abychom nevydávali z této půjčky
ani haléře, o kterém bychom mohli říci,
že byl vydán nadarmo a že nesplnil svého
úkolu.
Všechna tato zákonná opatření
ovšem nestačí pro úplnou pohotovost
a obranu státu, je potřebí ještě
dovršiti toto obranné dílo také tím,
že budeme počítati s psychologií našeho
občanstva, že budeme také počítati
s psychologií těch, kteří event. v
době nebezpečí válečného
budou povoláni do zbraně, aby hájili vlast,
aby hájili bezpečnost státu. Chceme-li získati
veškeré občanstvo, aby rádo přineslo
všechny oběti pro obranu státu, a chceme-li
také získati zejména ty, kteří
mají, abych tak lidově řekl, nésti
kůži na trh, tak musejí býti přesvědčeni,
že všichni občané v tomto státě
přinášejí oběti, o že zde
nemohou býti jedni, kteří přinášejí
oběti, mají obětovat i život, prolévati
krev pro vlast, pro obranu státu, zatím co druzí
by čerpali z obrany státu nezřízené
zisky. To znamená, že musíme podrobiti zbrojařský
průmysl patřičnému dohledu a zabrániti,
aby nevykazoval nadměrné, neobčanské
a nekřesťanské zisky.
Vážení pánové, jestliže
jsme čtli před několika dny v novinách
výsledek bilance některých odvětví
zbrojařského průmyslu a jestliže jsme
čtli, že loni se vyplácela dividenda 25% a
letos že se vyplácí 50% dividenda, jestliže
jsme dokonce čtli, že akciový kapitál
této společnosti byl sice zvýšen o 100%,
a že akcionáři na toto zvýšení
ve skutečnosti nedali do podniku vůbec žádný
kapitál, neboť dostávají takové
nadměrné zisky v dividendách, že vlastně
dividendy zaplatí kapitál, který do podniku
vložili, pak se nedivme, že by to mohlo psychologicky
velmi neblaze působiti na veškeré občanstvo,
a zejména na ty, kteří by měli býti
povoláni do zbraně, kteří by šli
s vědomím, že nasazují život, ale
že ti druzí mají z války takto nezřízeně
těžit. Je tedy pro nás nezbytnou podmínkou,
aby zbrojařský průmysl byl podroben přísné
kontrole, aby nevykazoval tak nadměrných zisků.
Myslím, že nejšťastnější
východisko by bylo, kdyby zbrojařský průmysl
byl postátněn. (Posl. Špaček: To
by byl zase pasivní!) Jest otázka, pane kolego,
zdali by byl pasivní. Není všechno pravda (Výkřiky.),
co se vždy o státních podnicích
tvrdí, že podniká-li stát, že to
znamená vždy pasivum. Myslím, že je vůbec
falešné mínění o mnohých
našich státních podnicích, i o železnicích,
které jsou předmětem časté
kritiky. Kdybychom spočítali všechno, co musejí
železnice ze své vlastní režie na sociálních
výlohách a různých výhodách
ostatním státním podnikům a ostatním
státním resortům věnovat, pak bychom
přišli k výpočtu, že železnice
jsou aktivní. A tak bychom mohli říci o různých
státních podnicích, zejména o železnicích,
že tam hospodářství není takové,
jak se někde kaceřuje. Uvádím na př.
pošty; pošty vykazují přece velmi slušný
zisk, 54 mil. Kč. (Posl. Špaček: Poněvadž
mají příjem z radia!) Nikoliv, prosím,
pošty mají jenom 35% z radiových poplatků,
a to ještě musejí udržovat všechno
technické zařízení a musejí
je také samy zřizovat a samy investovat, takže
to není nijak přehnané. Ale to už je
takový zvyk, že právě haníme
vždy to, co podniká stát. Není to vždy
pravda, poněvadž když to srovnáváme
se soukromými podniky, nevíme, může-li
stát následovati také špatného
příkladu soukromých podniků, kde někdy
špatné hospodářství podniku a
někdy lajdácké hospodářství
podniku se léčí tím, že se vyplácejí
japonské nebo žebrácké mzdy. To nemůže
stát dělat. V tom je velký rozdíl
mezi státním a soukromým podnikáním,
a myslím, že by zde nebylo nebezpečí,
že by byly tyto zbrojařské podniky okamžitě
pasivní, kdyby je převzal stát. (Posl.
Srba: Brněnská zbrojovka to prokazuje!) Není
prokázáno, že by se to musilo státi.
Ostatně i kdyby na pohled byly státní zbrojařské
podniky pasivní, tedy prospěch, který by
měl stát z toho, že by dostával všechny
výrobky zbrojařského průmyslu za režijní
svéstojné ceny, by vyrovnával na druhé
straně ev. pasivum.
Konečně je potřebí dovršit všechna
opatření obrany státu také rozhodnutím
o tom, jakého zhodnocení, nechci říci
jaké odměny, dostane se těm, kteří
byli uznáni za schopné zbraně a kteří
vykonáním vojenské povinnosti přicházejí
buď ke škodě, nebo jsou za vykonání
vojenské povinnosti trestáni. Jde zde o všechny
kategorie našeho občanstva. Dělník ztrácí
zaměstnání nástupem vojenské
služby; když se vrátí z vojenské
služby, nedostane zaměstnání. Soukromý
zaměstnanec ztrácí také svoje zaměstnání,
a zase je otázka, zdali ho zaměstnavatel po návratu
z vojenské služby vezme do služby; po většině
se stává, že nikoliv. Někdy ztrácí
svoji živnost i živnostník. Konečně
je poškozen o zemědělec, i když se mu
třeba půda neztratí. Tedy všechny kategorie
občanstva, které jsou povolány vykonávati
vojenskou povinnost, mají z toho újmu, škodu
a někdy úplnou ztrátu existence. Je potřebí,
abychom tuto otázku vyřešili, aby ti, kteří
jsou povoláni ve zbrani hájiti vlast, nebyli za
to trestáni podobnými újmami nebo škodami.
Poslanecká sněmovna učinila již v této
věci určité usnesení. Poukazuji na
to, že v zákoně č. 279 z r. 1935 jest
v §u 13 vláda zmocněna, aby vládním
nařízením rozhodla, jaké přednosti
při přijímání do veřejných
služeb dostane se těm, kteří vykonali
vojenskou povinnost. Přesto, že uplynuly téměř
2 roky, vláda nerozhodla tuto věc, takže ti,
kteří vykonali vojenskou povinnost, obyčejně
se do veřejné služby nedostanou, ale dostanou
se tam ti, kteří vojenskou povinnost nevykonali.
Jest tedy potřebí, aby o tom vláda co nejdříve
rozhodla, poněvadž je to stejně otázka
brannosti, jako byl zákon o obraně státu
a jako je tento zákon o půjčce na obranu
státu.
Konečně také při projednávání
této osnovy zákona přijala sněmovna
některé resoluce, které mají právě
za účel uchrániti všechny vrstvy občanstva
od škod a event. ztráty existencí, o nichž
jsem zde mluvil. Poslanecká sněmovna přijala
tehdy resoluci: "Ježto vyživovací příspěvky
bývají odpírány rodinám příslušníků
zálohy a náhradní zálohy, kteří
v době, kdy nastoupili na cvičení, pobírali
podporu v nezaměstnanosti, vyzývá se vláda,
aby učinila opatření, které by tuto
praxi odstranilo tak, aby vyživovací příspěvky
podle zákonů č. 120/1921 a 476/1921 Sb. z.
a n. byly poskytovány i rodinám uvedených
příslušníků zálohy."
Dosud se tato otázka nevyřešila a praxe úřadů
zůstává stejná. Odepírá
se vyživovací příspěvek rodinám
záložníků, byli-li nezaměstnanými
a pobírali-li podporu v nezaměstnanosti.
Posl. sněmovna přijala další resoluci:
"Vláda se vyzývá, aby nařízením
stanovila, že při vojenských, po příp.
i jiných dodávkách a opři odprodeji
vyřazeného vojenského materiálu, jakož
i různých výhodách poskytovaných
vojenskou správou mají přednost při
stejných podmínkách občané,
kteří vykonali vojenskou službu". Myslím,
že by se sem mohli zařaditi i občané,
kteří žádají o koncese, o nichž
rozhoduje státní moc, takže by při udělování
koncesí byla dána přednost těm, kteří
vykonali vojenskou povinnost. Dosud však vláda žádné
opatření neučinila, takže jsou zase
tyto kategorie našeho občanstva vydány nebezpečí
event. újmy nebo škody při nástupu vojenské
služby.
Dále je třeba v sociálním pojištění
samostatně výdělečných osob,
které bohužel ještě nevstoupilo v platnost,
také pamatovat na to, aby za pojištěnce, kteří
vykonali vojenskou presenční službu, po tuto
dobou platil pojištění stát.
Třetí resoluce přijatá při
projednávání zmíněného
zákona zní: "Vládě se ukládá,
aby v nejkratší době přistoupila ke
zhodnocení presenční služby vojenské
také pro vrstvy občanstva, jichž se právě
projednaný vládní návrh zákona
tisk 2770 o započítání vojenské
služby v některých služebních poměrech
netýče, tedy také pro dělnictvo, zemědělce,
živnostníky a soukromé úřednictvo
a volná povolání".
Čtvrtá resoluce vyzývala vládu, aby
co nejdříve předložila návrh,
aby byl zaměstnancům v soukromé službě
zajištěn návrat do služby, kterou vykonávali
před nastoupením presenční vojenské
služby.
Konečně zákon tento v §u 14 zplnomocnil
vládu, aby také vládním nařízením
vyřídila otázku započtení poloviny
presenční vojenské služby zaměstnancům
veřejným, které zákon č. 279
z tohoto dobrodiní vyloučil. To jsou zejména
ročníky, které vykonaly vojenskou službu
v letech 1918 až 1920 a pak od r. 1924 až do r. 1934,
kdy byl vydán zákon č. 279.
Domnívám se, že je třeba vyvrcholit
naše snahy po obraně státu také všemi
těmito opatřeními, aby nikdo, kdo je povolán
bránit vlast, kdo je povolán do zbraně, aby
nasazoval event. život nebo proléval krev, necítil
se býti potrestán za to, že byl uznán
schopným nositi vojenský stejnokroj. Pak teprve
budeme moci říci, že jsme také po stránce
psychologické připravili obranu státu, poněvadž
pak můžeme počítati také s tím,
že všichni občané, kteří
byli uznáni schopnými, půjdou rádi
nasaditi život nebo prolévati krev pro svou vlast.
Pro nás národní socialisty je samozřejmé,
že budeme pro tuto osnovu zákona rádi hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. Kopecký. Dávám mu slovo.
Posl. Kopecký: Pokládám také
předem za povinnost, abych jménem komunistického
klubu vyjádřil s tohoto místa upřímnou
soustrast nešťastným matkám, jejichž
dítky přišly o život při neštěstí
na řece Dyji. Naše bolest je tím větší,
že šlo většinou o dítky proletářských
rodičů. Budeme trvat na vyšetření
příčin tohoto neštěstí,
při čemž je již nyní známo,
že vinna jest hlavně nedbalost veřejné
zprávy, která se nepostarala, aby na nebezpečných
přejezdech tak prudkých řek, jako je řeka
Dyje, byly zřízeny řádné mosty.
Vyslovujeme zároveň soustrast nad obětmi
živelních katastrof na Novopacku a žádáme
s tohoto místa okamžitou pomoc postiženému
obyvatelstvu.
Pánové! Když byl v této sněmovně
nedávno projednáván zákon na obranu
státu, vyjádřil předseda našeho
klubu soudr. Gottwald naše zcela positivní
stanovisko k otázce obrany republiky. Prohlásil,
že my komunisté jsme nejrozhodnějšími
stoupenci obrany země proti fašismu a že se všemi
způsoby a všemi silami budeme starati, aby lid a národy
Československa byly schopny brániti se válečnému
útoku se strany fašismu stejně německého
jako maďarského a polského a aby byly schopny
brániti se zavlečení do otroctví fašistických
států.
Soudr. Gottwald přednesl s této tribuny také
resoluční návrh, který je dnes znám
nejširším masám dělnictva a lidu,
návrh, který naznačoval opatření
a zásady, na nichž by měla býti založena
obrana republiky, obrana skutečně účinná
a úspěšná. V resolučním
návrhu soudr. Gottwalda jsme mimo jiné navrhovali,
aby byla vypsána půjčka, pomocí níž
by byly opatřeny finanční prostředky
na provedení oněch opatření, která
jsou nutna k obraně země proti fašismu a k
ochraně lidu před hrůzami války. Byli
jsme to tedy my komunisté, kteří jsme přišli
s návrhem půjčky na obranu republiky a kteří
jsme od vlády žádali její uskutečnění.
Před námi leží nyní osnova zákona
o vypsání půjčky na obranu státu.
Vládní návrh byl připraven v nejpřísnějším
tajemnu a náhle předložen k nejrychlejšímu
projednání a schválení. Tento postup
rychlého vyřízení osnovy je sice odůvodňován
poukazem na manifestační, slavnostní charakter
projednávané věci, avšak ve skutečnosti
jde tu o nový doklad, jak si musí vláda měšťáckého
státu počínati, aby kapitalisté a
zvláště banky neukryli před vnitřní
půjčkou volné spekulační peníze
a aby s vnitřní půjčkou nebyly spojeny
různé nevítané poruchy a spekulace.
Máme přece vzpomínky na půjčku
práce a víme, že největšími
sabotéry upisování státní půjčky
práce byli nejvlastenečtější
páni ze Živnobanky, kteří zuřili,
když měli poukazovati peníze na půjčku
práce z vkladů lidí, a když tak byla
ztenčena suma peněz, jimiž volně spekulují.
Kapitalisté, a zvláště bankovní
magnáti druhu Preissů, myslí jenom na výdělky
a zpěčují se dáti dobrovolně
na něco své nebo k disposici jim sloužící
peníze, o i kdyby šlo o věc sebe vlastenečtější.
A všechno nasvědčuje, že také nyní
v zákulisí zvláště bankéři
se brání proti tomu, aby dobrovolnou vnitřní
půjčkou byly dotčeny jejich kapsy a jejich
spekulační kapitál.
Pánové! My komunisté pokládáme
za zásadně chybné založení půjčky,
že má být dobrovolná i pro kapitalisty,
pro příslušníky bohatých vrstev.
V tomto smyslu osnova zákona nevyhovuje, naopak zásadně
odporuje tomu, co jsme my komunisté žádali
ve zmíněném resolučním návrhu
soudr. Gottwalda. Navrhovali jsme v zájmu obrany
republiky povinnou, nucenou, bezúročnou půjčku
u bohatých vrstev, při čemž jsme nemyslili
vůbec na to, že by byla vedle toho nutná dobrovolná
půjčka u druhých občanů republiky,
poněvadž myslíme, že kdyby se nucenou
půjčkou uhodilo na bohaté, kapitalistické
vrstvy, sehnalo by se množství peněz, které
by postačilo na sebe rozsáhlejší obranná
opatření, a nebylo by vůbec nutné,
aby pracující vrstvy přinášely
oběti v dobrovolné půjčce, když
se jim ukládají jiné tak těžké
a velké oběti v obraně republiky.
Proč jsme v resolučním návrhu soudr.
Gottwalda žádali pro obranu republiky povinnou,
nucenou půjčku u kapitalistických bohatých
vrstev? Proto, že kapitalističtí boháči
peníze mají, avšak dobrovolně je nepůjčí
ani na obranu republiky. A lépe řečeno: na
obranu republiky je půjčí tím méně
dobrovolně. Kdo by pochyboval o tom, že velcí
kapitalisté, páni Preissové, se v lásce
k demokracii a v lásce k republice stali již dávno
nevěrnými, že mají již dávno
jiné lásky, že jejich obdiv platí režimům
a státům [ ] fašistické diktatury, že
jejich obdiv platí Hitlerovi a Mussolinimu, že jejich
toužebným přáním jest, aby režim
v Československu byl nahrazen podobným fašistickým
režimem [ ] proti dělnictvu a lidu, jaký panuje
v Italii a v Německu? Jejich tajným přáním
je, aby v této zemi zmizela demokracie, aby zmizelo republikánské
zřízení a aby se udělalo místo
nejbrutálnější diktatuře velkokapitalistických
magnátů, která by z Československa
udělala stát k obraně [ ] Třetí
říše. Kdo by věřil, že oby
tito reakční kapitalističtí nepřátelé
demokracie a republiky sáhli dobrovolně náležitě
do svých kapes a tresorů, aby dobrovolně
dali peníze na obranu republiky? Kdo by věřil,
že by tito reakční kapitalističtí
ctitelé Hitlera sáhli náležitě
do svých kapes, aby dobrovolně podpořili
svými penězi boj proti Hitlerovi? Kdo by tomu věřil,
když je známo, že tito pánové Preissové,
Stoupalové a druzí nemyslí ani v nejmenším
na boj proti Hitlerovi, nýbrž myslí jen a jen
na dohodu s Hitlerem a dovedou se svou vlasteneckou českou
myslí srovnati docela i tu myšlenku, aby Hitlerova
vojska vtrhla do těchto zemí, aby je okupovala a
zavedla zde fašistický pořádek Třetí
říše. (Výkřiky.) Nebo
máme, pánové, citovati, jak píší
žurnály národního sjednocení
(Výkřiky.) a jak píší
žurnály ostatních fašistických
stran a skupin, které docela otevřeně hlásají
defaitistické, poraženecké stanovisko v otázce
obrany republiky, které docela otevřeně hlásají
nemožnost obrany proti německému fašistickému
režimu, při čemž nezakrývají,
že jejich zbožným přáním
jest, aby Hitlerova invase, aby bodáky a kanony Hitlerových
armád pomohly zde v těchto zemích udělat
to, na co stále nestačí český
fašismus svými silami. (Posl. Kut: Sám tomu
nevěříte, co říkáte!)
Mohl bych citovat. (Posl. inž. Schwarz: Tak citujte!)
Královédvorské listy naprosto otevřeně
napsaly, že republiku hájiti nelze, že je to
naprosto zbytečné mysliti na obranu proti přesile,
proti Hitlerovi. (Výkřiky.) Ve vašem
táboře jsou defaitisté, ve vašem táboře
jsou poraženci a to proto, poněvadž fašistická
hnutí, fašistické strany naprosto otevřeně
pracují i pro zájmy zahraničního fašismu.
A je potom otázka, zda o od těchto reakčních
kapitalistických živlů, jejichž zjevná
nebo tajná sympatie platí Hitlerovi a Musosolinimu,
možno očekávati něco dobrovolně
na obranu republiky. My říkáme, že nikoliv.
Mají-li tyto živly dáti na obranu republiky,
co by vzhledem k velkému bohatství dáti mohly,
pak je třeba, aby se na jejich naplněné tresory
šlo ve jménu republiky s heverem a aby se jim cestou
nucené půjčky, uložené bohatým,
kapitalistickým vrstvám, vzaly peníze potřebné
pro ochranu republiky před fašismem. Neboť tyto
kapitalistické živly dovedou dávat dobrovolně
velké peníze na vydržování fašistických
stran, na formování šedých košil
a budování fašistických úderných
rot proti dělnictvu a lidu, avšak obranu republiky
jsou hotovy sabotovat i finančně. A tuto sabotáž
není možno zlomiti jinak než cestou, kterou jsme
navrhli my, komunisté, aby kapitalistickým vrstvám
byla uložena nucená půjčka pro obranu
republiky.
Osnova zákona o půjčce na obranu státu
tomu nevyhovuje. Půjčka má býti vypsána
jako všeobecně dobrovolná pro všechny
bez rozdílu, tedy i pro kapitalistické boháče.
My však odmítáme takovéto řešení
a navrhujeme, aby byla osnova zákona doplněna v
§u 2 výslovným ustanovením, že
pro kapitalistické vrstvy a boháče, vlastnící
majetek nad 1 mil. Kč, se půjčka prohlašuje
za povinnou, při čemž zároveň
žádáme, aby pro příslušníky
pracujících vrstev byla tato půjčka
skutečně dobrovolnou půjčkou a aby
byly zákonem výslovně vyloučeny jakékoliv
formy a způsoby nuceného upisování
u pracujících lidí. Máme zkušenosti
z předchozích vnitřních státních
půjček, zvláště z půjčky
práce, jež byla také formálně
dobrovolná pro všechny, avšak praxe upisování
byla vpravdě taková, že zatím co u kapitalistů
byla půjčka nejblahovolněji dobrovolnou,
byla fakticky povinnou u příslušníků
pracujících vrstev. Dělníkům
v závodech, úředníkům a zřízencům
se nejen vnucovalo, nýbrž přímo nařizovalo
a diktovalo upisovati půjčku, a mnohdy bez jakéhokoliv
souhlasu se sráželo s mezd a platů na nucené
úpisy půjčky. Podobně se nutily i
různé instituce, které spravují peníze
pracujících vrstev, jako nemocenské pojišťovny,
Ústřední sociální pojišťovna,
Pensijní ústav, k upisování půjčky
dikátem. Prostě s nejpotřebnějšími
penězi chudých lidí, dělníků,
živnostníků, malorolníků se disponovalo
při upisování půjček cestou
diktátu, zatím co volné spekulační
peníze kapitalistů se šetřily a opomíjely
při nejúzkostlivějším respektování
jejich dobré vůle.
My komunisté chceme, aby při půjčce
na obranu státu to bylo obráceně, totiž
tak, aby půjčka byla naprosto a plně dobrovolnou
pro příslušníky pracujících
vrstev, ale bezohledně nucenou a povinnou pro příslušníky
bohatých vrstev kapitalistických, jako se zvláště
ohrazujeme proti tomu, aby byly vyplundrovány nemocenské
pojišťovny, Ústřední sociální
pojišťovna, Pensijní ústav, tedy proti
tomu, aby se takto braly peníze, které jsou penězi
příslušníků pracujících
vrstev, určenými k jejich sociální
ochraně a podpoře.
Pánové, je ovšem potřebí, by
se vláda odvážila jíti ve věci
půjčky na obranu státu na kapitalistické
vrstvy. Je přímo pobuřující,
jak se vláda bojí dotknouti se kapitalistů
při půjčce a jakými pochybnými
cestami chce vylákat z bohatých vrstev upsání
alespoň nějakých peněz na půjčku.
My velmi ostře pranýřujeme ustanovení
osnovy o daňové amnestii pro bohaté upisovatele
půjčky na obranu státu.
Zákon má 5 paragrafů, avšak nejdelší
text ustanovení je věnován vylíčení
výhod daňové amnestie, amnestie pro daňové
defraudanty, kterým se docela poskytuje i ten velký
present, že v případě, když upíšou,
i úrokový jejich výnos bude osvobozen od
důchodové daně, což je nejskandálnější
věcí.
Tážeme se, zda se nehanbil pan ministr financí,
celá vláda a koalice, když se pánové
odvážili dáti do zákona ustanovení,
které svojí nemorálností a svým
cynickým obsahem musí pobouřiti každého
občana republiky, který je nucen do haléře
zaplatiti daně pod hrozbou exekuce. Není to ustanovení
o daňové amnestii pobuřující
provokací vůči všem těm nebohým
lidem, kteří byli exekučně zruinováni,
poněvadž nemohli zaplatiti daně, kteří
byli vyhnáni ze živností nebo z hospodářství?
Nemají býti všichni poctiví poplatníci
pobouřeni, když v zákoně čtou,
jak se bohatým kapitalistickým defraudantům
daní milostivě, vlastně uctivě odpouštějí
všechny jejich zlodějny, všechno podvodné
zatajování zisků a bohatství, a jak
se jim dovoluje, aby se zúročitelným upsáním
peněz, jež zatajili a o něž okradli stát,
mohli státi docela váženými a ctěnými
vlastenci namísto toho, aby seděli v kriminále
jako daňoví defraudanti, místo toho, aby
je pan ministr financí poslal do kriminálu - aby
mohli paradovati mezi vzory republikánského patriotismu.
Říkáme, že by se měli stydět
autoři onoho ustanovení o daňové amnestii,
a s největším rozhořčením
žádáme škrtnutí každé
zmínky o daňové amnestii pro upisovatele
půjčky z kapitalistických bohatých
vrstev. A tážeme se: Což, pánové,
chcete republiku bránit s takovouto nemožnou cynickou
morálkou, na vlastenectví amnestovaných kapitalistických
daňových defraudantů chcete zakládat
obranu republiky? Což neznáte jiných cest,
jak z kapes bohatých vrstev dostati peníze, než
to hanebné cynické lákání na
daňovou amnestii a to jarmareční vykřikování
a doporučování výhod upisování
půjčky kapitalistům?