Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším prihláseným rečníkom
je pán posl. dr inž. Toušek. Dávam
mu slovo.
Posl. dr inž. Toušek: Slavná sněmovno!
Budiž mi dovoleno u příležitosti projednávání
usnesení senátu o výměně dluhopisů
vnitřního státního dluhu upozorniti
na jednu věc, která jako otázka zcela zásadní
byla mnou již před třemi roky v posl. sněmovně
při rozpočtové debatě přednesena,
která však režimem, který trvá
- připomínám, od převratu - režimem,
který žije pořád ještě v
duchu osvobozovacích činů a zásluh,
je neustále přehlížena. My totiž
vidíme, že se obtíže dneška úplně
soustavně přesunují na budoucnost, že
se deficity dneška uhrazují krátkodobými
dluhy, krátkodobé dluhy se mění v
dluhy dlouhodobé, a nyní jsme svědky, jak
se dlouhodobé dluhy mění v dluhy ještě
delší dobu splácené, a pokud byly neumořitelné,
nadále zůstanou dluhy neumořitelnými.
Tato věc je, slavná sněmovno, s hlediska
budoucích generací neobyčejně důležitá
a pro budoucí generace nesmírně závažná
a nebezpečná. Nikdo z nás nemůže
býti tak malicherným, aby se domníval, že
není možno zatížiti budoucí generace
podílem na závazcích, které souvisí
se vznikem státu, s jeho zabezpečením v prvých
dobách popřevratových, které byly
podniknuty, ale nemůžeme na druhé straně
souhlasiti s tím, aby se na budoucí generace, na
50 let kupředu přesunovaly závazky vzniklé,
jak jsem na začátku svého projevu řekl,
tím způsobem, že se deficity běžného
hospodářství kryjí krátkodobými
úvěry, z těch se dělají úvěry
dlouhodobé a končí to zadlužením,
které dnes se nám presentuje jako 50letá
půjčka.
Dámy a pánové, tuto věc jsem r. 1933
v rozpočtové debatě zde detailně vyložil,
ukázal jsem, jak mají budoucí generace postaráno
o dluhy, ukázal jsem, jak jeden z dluhů, které
byly v r. 1933 již v platnosti a jenž měl býti
splacen počínaje 1. lednem 1935, bude placen až
v r. 2025, jak jiný bude placen až v r. 1994 atd.
Tedy to, co předpokládáme a žádáme
od budoucích generací, je velmi nesvědomité
a znehodnotí to v budoucích generacích práci
a úsilí generace popřevratové, znehodnotí
to potud, že budoucí generace budou muset nésti
břemena, která neprávem jim byla v této
době uložena. To je velmi vážná
věc, která se nejeví jenom v tomto případě,
nýbrž také v některých jiných,
o nichž se také docela krátce zmíním.
Musím říci, a zaslouží jistě
obecného u znání, že v osnově
a způsobu, kterým se tato věc řeší,
přihlíželo se k tomu, aby důvěra
ve státní papíry nebyla nijak otřesena,
že se přihlíží k tomu, aby opravdu
při výměně dluhopisů dostal
ten, kdo státu půjčil, protihodnotu, i když
ovšem má osnova některé nedostatky,
jako je na př. řešení případů,
kde odmítne majitel dluhopisů tuto výměnu
provésti a kde teprve nějakým zákonem
v budoucnosti bude rozhodnuto, jak se tato věc udělá.
Další věc, kterou nepokládám
v osnově za přijatelnou a která neměla
býti podle mého názoru vládní
většinou přijímána, je, že
už v §u 1, odst. 2 se umožňuje převáděti
i státní pokladniční poukázky
tímto způsobem na dluh dlouhodobý, na dluh
50letý.
Slavná sněmovno, víte, kolik miliard máme
krátkodobých dluhů; račte si představiti,
že tyto krátkodobé dluhy vznikly deficitním
hospodářstvím krisovým sice, ale přece
jenom začasté deficitním hospodářstvím,
způsobeným tím, že nebylo dostatek odvahy,
snahy a dobré vůle potlačiti dílčí
a stavovské zájmy a vyrovnati příjmy
a vydání, nebo alespoň přiblížiti
hladinu příjmů k hladině vydání.
Tím vznikly tyto krátkodobé dluhy a nyní
se dává možnost panu ministrovi financí
tyto krátkodobé dluhy pokladničních
poukázek měniti v 50letý dluh.
Slavná sněmovno, ta věc je velmi vážná
a budeme jednou budoucími generacemi posouzeni nepříznivě
pro to, co jsme všecko od nich očekávali a
co jsme jim všechno naložili. Ti, kdo jsou majiteli
státních papírů, nemusí míti
při této příležitosti obav a
nemusí býti naplněni nějakou nedůvěrou,
jak jsem již řekl s počátku, ale ti,
kteří jednou přijdou a budou míti
tyto závazky platit, budou se ptáti, proč
generace, která stát napřed zakládala
a pak budovala, dovedla míti odvahu tolik přesunout
na budoucí generace. To nejsou jenom otázky souvisící
s krátkodobým a dlouhodobým zadlužením.
Je vhodno však při této příležitosti
říci také něco o tom, jak mylně
je veřejnost informována o poměru hospodářství
ke krátkodobým dluhům státním.
Slyšeli jsme nedávno s velkým jásotem
učiněné sdělení tisku a radia,
že pokladniční poukázky byly přepsány
o 700 mil. Kč. Slavná sněmovno, nebylo by
mezi námi nikoho, kdo by nepřál ministru
financí tento úspěch jeho půjčkové
akce; ale uvažte, že je zde nových 700 mil. Kč,
které jdou a musí jíti raději k p.
ministru financí pro zúročení, nižší
než bývalo dříve, ale přece jisté,
než pro riskantní úročení ve
výrobě. Rozsah tohoto přesunu je tak veliký,
že nebude pomalu peněz pro nové úvěry
výrobní nebo hospodářské. Jak
chcete hospodářství oživit a zjednat
ministru financí prameny, které by mu ve způsobu
veřejných břemen a daní přinášely
nové příjmy, aby je nemusil nahrazovati takovýmto
krátkodobým zadlužením?
Ale to je jenom jedna z věcí, které budou
příští generace posuzovat velmi kriticky.
Máme další, a je příležitost
v této chvíli se o nich zmínit. To je to,
že i v oborech sociálních očekáváme
od budoucích generací nesmírnou únosnost.
Očekáváme, že unesou, co si dnešní
generace netroufá unést. Račte uvážiti
jenom obrovské břemeno pensí, a toto břemeno
je na nedozírnou dobu stejné; to nemůže
nikdo řešit nebo chtít řešit tím,
že by se snad pense snížily, o to mně
nejde. Naopak, IV. etapa pensistů musí býti
provedena jako daný slib, jako akt slušnosti, kterou
je povinen ten, kdo jednou slíbil. Ale jde o něco
jiného. Jde o to, že pensijní náklady
jsou v naprostém nepoměru k tomu, co na ně
přijímáme, jde o to, že už by bylo
třeba, aby se veřejná správa odhodlala
ukončiti dnešní stav a začít
1. červencem letošního a 1. lednem příštího
roku počítat na nový účet a
ty, kteří v budoucnosti přijdou do veřejné
správy a jejích služeb, už zabezpečiti
pensijním fondem. Není mou věcí, poněvadž
nejsem odborníkem v otázkách veřejno-zaměstnaneckých,
abych šel do dalších detailů, ale poměry,
jaké jsou se zabezpečováním starobním
a pensijním v některých státních
podnicích, ten obrovský podíl, který
toto zabezpečení má na běžných
příjmech, přímo nutí k tomu,
aby se konstrukce tohoto starobního a pro budoucnost zabezpečení
přestavěla, poněvadž není možno,
aby budoucí generace unesly tento stav, který jim
přinese břemena, pro něž už dnes
se nehledá a neskládá úhrada, která
by jednou v budoucnosti tato břemena zmírnila, po
případě vůbec odstranila.
A co máme ve veřejní správě,
máme i v soukromém podnikání, a zase
se to odráží ve veřejné správě,
zase se to bude odrážet v rozpočtech budoucích
generací i v tom, že na př., až budeme
mít jednou Ústřední sociální
pojišťovny naplněnu a budeme mít už
celkem ustálený počet důchodců,
pak budeme platiti na každých 100.000 důchodců
ze státní pokladny asi 50 mil. Kč. Račte
si představit, že budeme mít 700-800 tisíc
důchodců, s čímž je třeba
počítati, a že zde vznikne břemeno asi
400 mil. Kč ročně, břemeno, které
se dnes pohybuje okolo 100 milionů a kterého r.
1925, kdy tato konstrukce sociálního pojištění
na dlouhou dobu byla dělána, vůbec nebylo.
Tehdejší generace dávala něco, co budoucí
generace budou musit jednou zaplatiti. Nemluvím, dámy
a pánové, proti tomu, aby se v té věci
dělalo něco, co by mělo zatížiti
nebo zmenšiti nároky důchodců, ale konstrukce
je vadná. Konstrukce, která zatíží
budoucí generace pro slávu generace dnešní,
je nemožná a tu budoucí generace také
neuvítají, naopak podrobí kritice, v níž
i zásluhy generace, která to dělala, budou
potom blednout.
Nechci i těchto věcech pokračovat. Mohl bych
se dotknouti ještě toho - a říkám
to zde již po třetí se sněmovní
tribuny - že máme i řadu jiných podobných
zjevů ve veřejné správě a ve
státních fondech, na př. ve fondu silničním
a jinde. Tam jsme si vypůjčili na 25 až 30
let a stavěli jsme silnice, které byly zničeny
za 3, 4 roky, a to se ještě mluví o tom, že
je možno dělat silnice, které budou trvat kratšeji,
než jak dlouho se bude platit dluh, který byl na jejich
výstavbu uzavřen.
Tedy, dámy a pánové, tento systém,
který bych mohl dokreslit řadou obrázků,
jak to vypadá v samosprávě nebo ve veřejných
podnicích, ve fondech státních a pod., tento
systém, který se domnívá, že
je možno budoucím generacím uložit to,
co dnešek nedovede vyřešit, tento systém
budoucí generace jednou odsoudí. (Posl. R. Chalupa:
Jestli tu ta generace bude, pane kolego!) Ta generace bude,
pane kolego, a ten, kdo by se na to díval tak, že
můžeme ty dluhy do budoucnosti dělat, že
je někdo zaplatí, nebo když tu ta generace
nebude, že je nikdo nebude platiti, to by bylo hospodářství,
za něž by ani tato sněmovna ve své většině
nechtěla převzít odpovědnost.
Dámy a pánové! Naše důvody nejsou
vedeny ničím jiným než tím, že
nechceme, aby se pokračovalo v politice tohoto druhu, která,
i když ji vynucuje obtíž chvíle, ve své
konstrukci musí být jiná a nesmí vésti
k tomu, aby budoucí generace mohly generaci popřevratovou
- všechny ty slavné hlavy, které opravdu zásluhu
o stát a jeho budování měly - kritisovat
právem špatně z toho důvodu, poněvadž
se zde znovu uplatňuje systém - a trvá od
r. 1919 - v němž se, bohužel, pokračuje
a pokračuje čím dále tím více
a stále více se myslí, že deficity dneška
lze přenášeti na budoucnost. Tento systém
nemůžeme schvalovat, a tento systém nemůžeme
podepřít hlasováním pro tuto osnovu.
(Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ku slovu neni už nikto prihlásený, rozprava
je skončená.
Dávám slovo k doslovu zpravodajcovi výboru
rozpočtového, p. posl. Martináskovi.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Každý námět, který znamená
snahu ozdraviti, uvésti do pořádku, zracionalisovati
státní finance, je jistě vítán,
a není sporu, že starostí současné
generace, starostí a také svatou povinností
nás všech je, abychom opravdu hledali nové
cesty, a abychom napravovali vše, co snad ve státních
financích není v pořádku. Když
řešíme určitý úsek na
tomto poli, hlasujeme pro něj, tvoříme jej,
neznamená to, že se uzavíráme před
vniknutím do dalších problémů
nebo že souhlasíme se stavem, který zde jest,
aniž bychom se snažili hledati nové a lepší
cesty pro upevnění základu a nosnosti státních
financí.
Slavná sněmovno, státní finance jsou
jistě nejdůležitějším a
také nejcitlivějším místem každého
státu. Není proto divu, že tato věc
je předmětem největších starostí
každého státu. Ale v dobách, ve kterých
dnes žijeme, v dobách tak mimořádných,
v dobách po takovém ohromném světovém
požáru, který rozvrátil hospodářské
základy, který také rozvrátil stabilitu
a základ financí, v těch dobách, kdy
jsme přebrali, přebíráme povinnost
přebudovat a zabezpečiti stát pro příští
generace, kdy zároveň musíme nésti
tíhu onoho rozvráceného hospodářského
života, není samozřejmě myslitelné,
abychom tuto celou tíži krisovou, hospodářskou
a finanční rozvrácenost nechali nésti
současné generaci. Jistě je nutno, aby se
toto břemeno rozložilo na řadu generací
příštích, aniž sledujeme cíl,
zatěžovati příští generace
břemeny. Je to prostě nutné, poněvadž
by ony veliké úkoly, které jsou na současnou
generaci vloženy, tato generace za dnešních hospodářských
a výdělkových možností prostě
neunesla. Mnohá a mnohá břemena, která
vyrůstala z podobného velikého rozvratu hospodářského
a poruch světových, myslím, jsou zde ještě
dodnes. Jsou zde ještě půjčky z dob
napoleonských, které dodnes nejsou splaceny, o nichž
se samozřejmě nehovoří. To jenom jedna
ukázka. To znamená, že my při vší
nejlepší snaze hospodařiti rozumně,
odpovědně, musíme rozložiti břemena
na příští generace, chceme-li býti
k současné generaci spravedliví.
Slavná sněmovno, není nejmenšího
sporu, že mnohé úseky našeho vývoje
hospodářského a finančního
potřebují rekonstrukce, zlepšení, potřebují
nových myšlenek. Od toho jsme všichni zde, abychom
tyto cesty hledali, abychom vzájemně nepodezřívali
jeden druhého, že všechno, co chceme, chceme
jediné pro své dobré nebo pro úsek
své třídy, nýbrž všechno
musí míti svůj dobrý základ
v národohospodářských hodnotách
a jejich tvoření, aby na konec jejich výraz
spočíval v určitém rozšíření,
zvětšení národohospodářských
hodnot celého národa. Finance státu závisí
především vždycky od hospodářského
rozvoje celého národa. Jak bude hospodářský
život národa vzkvétat, rozmnožovat se,
bude na vzestupu, tak se budou státní finance doplňovat,
rozmnožovat a tak se bude potom samozřejmě
umírňovat a zmenšovat ono břemeno, které
zde zatím je, nebo se nebude musiti tvořit nové,
poněvadž na běžné a současné
věci a vydání budeme mít na základě
nosnosti hospodářského života, na základě
poplatné síly občanstva prostředků
víc, kterými budeme moci řešiti mnohé
a naléhavé úkoly.
Tato osnova, kterou posl. sněmovna má přijati,
tyto problémy ovšem neřeší, nýbrž
řeší pouze určitou unifikaci, zjednodušení,
zavádí určitý pořádek,
a proto nemohu jinak, než znovu doporučovati, aby
slavná sněmovna přijala tuto osnovu tak,
jak byla rozpočtovým výborem předložena.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Pristúpime ku hlasovaniu.
Snemovňa je spôsobilá sa usnášať.
Osnova zákona má 23 paragrafov, rozdelených
na 4 hlavy, z ktorých hlava druhá a tretia rozdelená
je ješte na časti, ktoré hlavy a časti
opatrené sú nápismi. Ďalej má
osnova nadpis zákona a úvodnú formuľu.
Poneváč niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námitky nebyly.)
Námietok niet.
Kto tedy súhlasí s celou osnovou zákona,
a to je s jej 23 paragrafmi, nadpisom zákona, s nadpismi
hláv a častí, ako aj s úvodnou formuľou
podľa zprávy výborovej, vo znení shodnom
s predchádzajúcim usnesením senátu,
nech pozdvihne ruku. (Děje se.)
To je väčšina. Tým posl. snemovňa
prijala túto osnovu zákona podľa zprávy
výborovej v čítaní prvom, vo
znení shodnom s predchádzajúcim usnesením
senátu.
Druhé čítane bude dané na poradok
budúcej schôdze.
Tým vybavený je 1. odstavec poriadku.
Prerušujem prejednávanie poriadku tejto schôdze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. inž. Künzel;
na dnešní a zítřejší den
posl. Axmann, Knorre a Jar. Kučera.
Místopředseda dr Markovič sdělil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v pátek dne 15. května t. r.
v 10 hod. dopol. s
1. Nevyřízený odst. 1 pořadu 44. schůze.
2 a 3. Druhá čtení osnov přijatých
ve 44. a 45. schůzi v prvém čtení.
4 až 8. Nevyřízené odst. 3 až 7
pořadu 45. schůze.