Místopředseda Onderčo (zvoní):
Ako ďalší rečník má
slovo pán posl. dr Eichholz.
Posl. dr Eichholz (německy): Slavná
sněmovno!
Pan kol. dr Neumann užil zde v odpovědi na
řeč kamaráda Sandnera důvodů,
které nás velice překvapily. Označil
se ve své první řeči na podzim minulého
roku jako zástupce mladé generace. Očekávali
jsme tudíž, že zde uvede také nové
důvody, ale to, co jsme se od něho dověděli,
jest to, co čteme denně ve "Večerním
Českém slově", zprávy, které
pocházejí od hraničářů,
a zkoumáme-li je, jsou většinou daleko přehnány.
Vykládá-li, že mezi sudetskými Němci
vládne psychosa, chtěl bych poukázati, že
právě vy máte možnost, když mluvíte
o psychose, zde tuto psychosu také odstraniti. Bylo to
ve vaší moci. Ale že vy sami stojíte pod
dojmem psychosy, to přece dokazuje úvodní
článek, který napsal předseda ústavně-právního
výboru, člen vaší strany, dr Patejdl
v "Národním osvobození" z poslední
neděle, kde vyložil, že prý je ovšem
pravda, že vážná mezinárodní
situace, anarchie poslední doby v mezinárodním
právu, uspíšila návrh tohoto zákona.
Psychologický moment v době, kdy byl návrh
zákona předložen Národnímu shromáždění,
způsobil, že bylo voláno po rychlém
projednání. Kol. dr Neumann prohlásil,
že právě tento návrh byl hraničáři
vítán. Chtěl bych naproti tomu zjistiti,
že jsme byli doposud vždy toho mínění,
že jde o zákon k ochraně státu a ne
toliko o zákon k ochraně hraničářů.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Jest jasné, že musíme vždy a vždy
znovu, jsou-li zde proneseny takové projevy, vyjadřovati
těžké pochybnosti, že jste to vlastně
svou výpovědí potvrdil, co zde kamarád
Sandner řekl k této osnově. Nezdá
se nám však, že psychosa, kterou trpí
právě dnešní doba, je způsobilá
zde vykonati plodnou práci. Nám se zdá ovzduší,
jímž je právě český tisk
naplněn, nezpůsobilým, aby taková
osnova zákona, jenž tak hluboko vniká do práv
a povinností občana, byla zde projednávána
a usnesena. Domníváme se, že neklid, nervosita
a téměř chronická přecitlivělost
nikdy nebudou moci utvořiti takové ovzduší.
Projednávají-li se zde již s tímto spěchem
tak důležité osnovy zákonů, bylo
by bývalo vaším vlastním zájmem
očistiti ovzduší, aby mysli nebyly stále
drážděny tiskem, dychtivým po sensaci,
který směřuje pouze k tomu, aby zadusil budoucí
zárodky pochopení. Jest nemožné podezřívati
velikou stranu trvale z drobných pletich a malicherného
smýšlení. Pánové, nejsme kramářské
duše, nám není obrana státu otázkou
taktiky, nýbrž otázkou existence státu.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Jsme zde zástupci mladé generace, jež sem
nepřišla proto, aby dělala zásadní
oposici, nýbrž aby cestou upřímné
a poctivé diskuse nejedno odstranila z cesty, co nás
přes stoletou společnou tradici vždy ještě
od sebe dělí. Ale hledíme-li na vývoj
poslední doby, musíme ke své největší
lítosti zjistiti, že se vždy dále, nikoliv
naší vinou, od sebe vzdalujeme. Jest nutné
vyložiti to právě zde při této
osnově zákona, protože zpravodajství
o naší práci postavilo ve výborech pravdu
přímo na hlavu. Mohu vám říci,
že jsem byl v ústavněprávním
výboru osobně přítomen, když
tam kamarád dr Neuwirth prohlásil, že
jsme pro to, aby byli věšeni špioni, ale jenom
špioni. A byl jsem překvapen, když jsem přišel
domů a četl ve "Večerním Českém
slově": "Henleinovci pro špionáž."
(Německé výkřiky: To je nestranné
zpravodajství!)
Pánové! To je dostatečný důkaz,
že se k sobě takto nepřiblížíme.
Není to však také možné, aby z
kritického stanoviska k zákonu byly dělány
tak dalekosáhlé závěry, jak to vy
vždy děláte. Vždyť není smyslem
parlamentní demokracie, aby se kritické stanovisko
k zákonu ztotožňovalo hned vůbec s odepřením
nutnosti a tendence zákona. Upozorňuji na to, že
nejen my jsme vyjádřili nejvážnější
pochybnosti, když byl tento návrh zákona uveřejněn,
nýbrž i osobnosti vládě blízko
stojící, lépe řečeno určitým
vládním kruhům blízko stojící.
Může se to dokázati úvodníkem
v časopise "Prager Tagblatt", kde se slavný
právní historik dr Bill vyslovil, že se tímto
zákonem odbočuje od základní zásady
naší ústavy, od nezávislosti soudnictví,
ježto na místě ústavně nezávislého
soudce mají ve špionážních procesech
civilní osoby souditi vojáci. Viděl stejně
jako my v částečném zmilitarisování
soudnictví krajní nebezpečí, jež
nám vůbec může na tomto poli hroziti.
Pokračujete tím v praxi, kterou můžeme
i tak pozorovati, že se stávají vždy více
při soudnictví směrodatnými úřady
správní, že správní úřady
zakročují s nesmírně velkými
sociálními a hospodářskými
sankcemi. Takto ženete vývoj do proudu, o kterém
ještě sami nemůžete říci,
kde jednou přistanete. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Celá osnova opět jednoznačně dokazuje,
že stojíme tep rve na počátku takového
vývoje, ale je také možné, že právě
vaše české vrstvy budou jednou nuceny přivlastniti
si výstrahy, které dnes pronášíme
my. Odmítli jste ve výborech každou naši
změnu. Šli jste tak daleko, že jste dokonce neměnili
ani stylistické nesrovnalosti, při kterých
jsme se obávali, že by mohly vésti k nejasnostem
jen proto, že se přece oposici nikdy nemůže
dáti za pravdu. To přiznal jeden z vašich kolegů
otevřeně v soukromém rozhovoru. (Německé
výkřiky: Demokracie jest diskuse!) Ale s předpokladem,
že účel světí každý
prostředek, není možné ospravedlniti
průlom správy do výkonu soudnictví.
Dokazujete nebo chcete vše dokázati poukazem na státní
nutnost. Říkám vám, že první
a nejvyšší státní nutností
jest bezpodmínečná důvěra všech
občanů ve výkon soudnictví. (Potlesk.)
Chcete-li tuto důvěru obnoviti, musíte
mnoho napraviti a pak jste přispěli nejcennějším
příspěvkem pro obranu státu, jakým
jste v této době vůbec mohli přispěti.
Neboť jest skutečností, že pomalu počíná
mizeti pocit právní jistoty pro zkušenosti,
které jsme učinili v poslední době.
Nazýváte tuto osnovu zákona krátce
špionážním zákonem nebo novelou
k zákonu na ochranu republiky. Říkám
vám však, že tato osnova obsahuje v určitých
případech úplnou změnu celého
trestního soudního řádu. Osnova má
velice nevinné jméno, ale stane-li se jednou zákonem,
odstraní právě svým nejasným,
volným a často také dvojsmyslným formulováním
i poslední pocit právní jistoty u Němců.
Jest samozřejmé, že máme právě
my - a dovolávám se zde dějin celého
němectví po staletí - rozhodný pocit
pro to, čeho stát potřebuje. Ale není
možné, aby se to zde takto odůvodňovalo.
Říkáme: Není toliko právem
státu, nýbrž také jeho povinností
chrániti se špionů, ale chrániti se
tak, aby tím nebyla ohrožena existence jeho občanů.
Právě proto, že se zde bude jednati o poslední
rozhodnutí, nikdy již se nedající napraviti,
musí býti za všech okolností zabráněno
tomu, aby byli pod dojmem určité psychosy odsouzeni
lidé, kteří nikdy v životě nepomyslí
na to, aby něco dělali proti státu. Dnes
je tomu tak, že se každodenně dožíváme
v sudetskoněmecké jazykové oblasti zatčení
lidí, jež se stali jenom obětí denunciací.
(Potlesk.) Právě o této kapitole denunciací
by se mohl napsati obrovský román, denně
se vyskytují takové případy a když
se jednou náhodně - i to se stává
- stane Čech obětí takové denunciace,
pak to prostě nemůžete pochopiti.
Prohlásili jsme, že jsme pro to, aby byli věšeni
špioni, ale jenom špioni. Neobáváme se
o hrdla velezrádců, jak napsaly "Lidové
listy", ale že zde jde o dalekosáhlé odchylky
od ustanovení trestního řízení,
připouští sama zpráva ústavně-právního
výboru. Vy to však odůvodňujete tím,
že zde jde nejen o řádný výkon
práva a o možnost ji sté obrany, nýbrž
i o důležitá vojenská tajemství.
Řízení by se muselo tudíž upraviti
tak, aby nechybilo cíle. Zde se ovsem objeví otázka,
zda tento cíl nemohl býti dosažen také
jinou cestou, aniž se při tom ohrozila právní
jistota státních občanů.
V dalších paragrafech této osnovy zákona
jsou obsažena ustanovení, která, jak jsem již
řekl, mění pro případy vojenské
zrady celý trestní soudní řád.
Při několika krajských soudech budou zřízeny
zvláštní soudy, z vojenské zrady obvinění
přijdou před takový zvláštní
soud. K tomuto tříčlennému senátu
bude náležeti vojenská osoba, jež má
první právo i povinnost odevzdati hlas, t. j. chcete
tím přímo ovlivňovati ostatní
soudce vojenskou osobou.
Ale nejen řízení samo bude vedeno zvláštním
soudem, nýbrž i řízení předběžné.
Věc sama přináší s sebou, že
nebude u každého krajského soudu zřízen
takový zvláštní senát. Stane
se proto, ze krajské soudy, které leží
v německé jazykové oblasti, nebudou většinou
míti těchto zvláštních soudů
a že z vojenské zrady obviněný bude
odveden do Pardubic nebo Tábora, do zcela neznámého
prostředí. Tím nesmírně uškodíte
člověku již napřed v jeho obranné
možnosti. Je-li to odůvodněno tím, že
jest v zájmu obžalovaného, aby zde bylo postaráno
o specifikaci a urychlení, pak bychom byli pro to, kdybychom
neměli pochybnosti, že tato specialisace a toto urychlení
jdou na úkor nalézání práva.
Je zde snadno dáno nebezpečí, že takové
urychlení může vésti k justičním
omylům. Samotné urychlení musíme vítati,
protože dnes víme, že sta našich lidí
bude vyšetřovací vazbou často po měsíce
trvající tělesně zeslabeno a duševně
zdrceno, aniž by bylo možné dokázati jim
nějaký zločin.
Dále omezujete člověka v jeho obranné
možnosti tím, že mu omezujete právo volby
obhájce podle jeho vlastního uvážení.
Neboť ministerstvo spravedlnosti, tedy správní
úřad, založí vlastní seznam advokátů,
kteří budou do takového soupisu zapsáni,
jehož účelem jest právě dáti
přehled o obhájcích, kteří
jsou schopni ve vojenských procesech někoho obhajovati
čili nic. Odmítne-li někdo zápis do
takového seznamu, můžete proti němu
zakročiti s tak ohromnou sankcí, že mu vůbec
můžete vzíti právo býti obhájcem
v nějakém procesu. To neznamená pouze těžké
hospodářské poškození, nýbrž
i diskriminaci celého stavu, nehledě na to, že
tento seznam vede právě ministerstvo spravedlnosti.
Dále dojde k tomu, že žalobce může
odmítnouti zvoleného důvěrníka
a že obžalovanému prostě bude předložen
soupis důvěrníků, které vůbec
nezná, z nichž však rozhodně musí
jednoho spolknouti. Zde jest nebezpečí, že
důvěrník bude spíše důvěrníkem
žalobce než obžalovaného. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
§ 8 obsahuje pak ustanovení o obžalovacím
spise a o rozsudku. I to zde má zůstati v zájmu
ochrany vojenského tajemství tajným, t. j.
nedáte obhájci ani možnost vypracovati skutečné
odvolání k vyšší instanci. Proto
nelze přímo pochopiti, že se ve zprávě
branného výboru prohlašuje, že postavení
obviněného tímto opatřením
nikterak nebude zhoršeno. Vždyť není možné,
aby bylo smyslem zákonodárství, jež
chce býti všestranně spravedlivým, chrániti
jen výhodu jedné strany, zároveň však
zbytečně zatěžovati postavení
druhé utvořením zvláštního
trestního soudního řádu. Jest prokázáno,
že je spousta případů, kde lidé,
obvinění podle §u 6 zákona na ochranu
republiky, dodatečně byli odsouzeni podle §u
17. Ale vždyť jest známo, že tato novela
nepochází tak velice z potřeby právníků,
jako mnohem spíše z potřeby vojáků
a politiků.
Žádali jste v souvislosti s touto novelou právě
tak jako s osnovou zákona o obraně státu,
aby se s tím zde naprosto souhlasilo. Viděli jste
již v samé kritice odmítnutí tendence
této osnovy zákona. Docházíte pomalu
k tomu, že učiníte každé kritické
stanovisko k nějakému návrhu kriteriem loyality.
Mohl by se z toho proto snadno vyvoditi důsledek, že
máte v úmyslu vůbec umlčeti každou
oposici. Jak daleko se tím vzdalujete od myšlenky
Masarykovy, jenž jednou řekl: Demokracie jest
diskuse! Má-li však toto slovo míti opravdu
smysl, ne smíte viděti v každé diskusi
čin neloyality nebo nepřátelství ke
státu. Chcete-li to, pak můžete zákonodárství
utvářeti mnohem prostěji a laciněji,
pak stačí jen dáti vládě generální
plnou moc.
Nemůžeme uvěřiti, že jest úmyslem
směrodatných činitelů tohoto státu
udělati Národní shromáždění
skutečně jen ozdobou. Jsme pevně přesvědčeni,
že jest úkolem Národního shromáždění
nejen péče o obranu státu, nýbrž
také zajištění ústavně
zaručených práv všech jeho občanů.
Proto jsme hlasovali ve výborech pro materiální
stránku této osnovy zákona, jen abychom ukázali,
že jsme pro zajištění zájmů
obrany, ale proti každému otřeseni právního
postavení občanstva. To jsou ty dvě základní
podmínky pro zdravý rozvoj státu. Nám
se zdá, že tyto dvě základní
podmínky nejsou splněny, a proto zamítáme
osnovu v této podobě. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Slovo má ďalej p. posl. Hladký.
Posl. Hladký: Slavná sněmovno!
V roce 1917 mluvil nynější president Masaryk-Osvoboditel
v Petrohradě k našim vojákům a v řeči
své uvedl (čte): "Já jsem se
zastyděl, že my političtí vůdcové
byli jsme bezradní ještě v okamžiku, když
už naši vojáci vedli revoluci." Myslím,
že i tato slova dnes platí. Lid náš cítí
a je si vědom válečného nebezpečí,
a proto právem se- ptá, co dělá vláda
a co dělá parlament. Není sporu o tom, že
vět- šina nás a většina národa
si přeje zachování míru. Na nikom
nic nechceme, ale také nikdo od nás nemůže
žádati, abychom mu dali některou část
svého území.
Jsme si vědomi, co znamená ztráta svobody,
která byla vykoupena krví. Poněvadž
chceme mír a poněvadž chceme bránit
náš stát, vítáme předloženou
osnovu zákona. Stanovisko naší strany k osnově
zákona vyložil předseda naší strany
posl. Hampl v ústředním orgánu
strany "Právu lidu". Zdůraznil naše
upřímné stanovisko k republice a odpovědnost
k jejímu lidu. Této odpovědnosti jsme se
nikdy nezříkali, nečekali jsme nikdy za ni
odměnu, poněvadž jsme vlastenectví považovali
za svoji povinnost vůči státu, národu
a pracující třídě Československa.
Při projednávání zákona ve
sněmovních výborech jsme byli svědky,
že některé časopisy chtěly být
strážci vlastenectví a rozdílely známky
spolehlivosti. A tak jednou byli obviňováni marxisté,
po druhé lidovci a na konec i republikáni. Bylo
to v časopisech "Národ" a "Expres".
S vlastenectvím této politické skupiny máme
podivné zkušenosti. Na Kladensku máme velké
zbrojní podniky, které jsou vedeny většinou
německými úředníky. Politické
přesvědčení těchto úředníků
projevuje se tím, že odevzdali většinu
hlasů Henleinově straně, a při tom
tito úředníci při přijímání
dělnických sil protežují příslušníky
žlutých organisací. V severních Čechách
jsme svědky teroru proti socialistickým dělníkům
u České uhelné společnosti, která
je ovládána příslušníky
národního sjednocení, a stejně je
tomu i u firmy Lukeš v Duchcově. Jde se proti těm
socialistům, kteří za starého Rakouska
dávali pro své vlastenectví a proto, že
chtěli, aby jejich děti navštěvovaly
české školy, v sázku nejen svou existenci
a vystěhování na ulici, nýbrž
byli i pronásledováni za to, že chtěli,
aby jejich děti uměly česky. Dnes proti těmto
socialistům vystupují tito vlastenci, z nichž
mnozí ještě před převratem se
styděli česky mluvit. Bohužel, je tomu tak,
že někdo o vlastenectví mluví a na vlastenectví
vydělává, kdežto jiný vlastenectví
projevuje skutkem. Soc. demokratičtí příslušníci
tvořili velkou část naší zahraniční
armády, a byli to naši dělničtí
jednotáři, kteří se ochotně
přihlásili pod prapory, když bylo Slovensko
v nebezpečí. A proto právem musíme
odmítnouti, když "Expres" a "Národ"
chtějí si hráti na našeho soudce. Slavný
francouzský vůdce dělnictva Jaurés
ve svém spise "Ľarmée nouvelle" vyložil
stanovisko socialistů k armádě, a já
se domnívám, že stejně jako tehdy platila
jeho slova k Francii, mohou býti i pro nás poučením.
Napsal tenkráte (čte): "Buď se
Francie opozdí v zastaralé, nepevné a nedostatečné
formě vojenské a bude vydána na milost a
nemilost všem nebezpečím." Myslím,
že tato slova, třeba v jiné formě, platí
i pro naši republiku. Plně souhlasím s presidentem
Masarykem, že naše armáda má býti
vybudována pro defensivu a ne pro ofensivu a že to
má býti armáda myslících vojáků
a myslících důstojníků.
Máme k armádě důvěru. Naše
armáda musí zůstati věrna tradici
našeho zahraničního vojska. Naši armádu
nemohou vésti lidé, kteří by zradili
tuto tradici, poněvadž by armáda ztratila důvěru
širokých vrstev občanstva a musela by dojíti
k těm koncům, jako došla armáda rakouská.
Že jsme při projednávání vládního
návrhu zákona ve výborech měli četné
námitky a snažili jsme se prosaditi zachování
práv dělníků a aby nebyla dána
příliš velká pravomoc úřednímu
aparátu, uznaly naposled i ostatní strany a přišly
s pozměňovacími návrhy. Zdůraznili
jsme zejména, že nemáme takovou důvěru
ke všem politickým úřadům, kterým
osnova zákona dává tolik pravomoci, poněvadž
často podléhají stranickému rozhodování.
Znovu to připomínáme, poněvadž
setrvání v tomto stavu mohlo by býti nebezpečím
nejen pro stát, nýbrž i pro obranu státu.
Obrana-státu je také otázkou mladých
lidí. Několik čísel o zaměstnávání
mladých lidí u velkých společností
na Kladensku, Nučicku a Příbramsku ukáže,
jaká je situace mladých lidí. V oboru působnosti
revírní bratrské pokladny v Kladně,
kde vedle horníků jsou i hutní zaměstnanci,
z počtu 14.298 zaměstnanců bylo r. 1935 18
až 20letých 75, to je 0.53%, 21 až 23letých
bylo 231, to je 1.61%. Při tom jsme tam ovšem měli
60 až 62leté zaměstnance, kterých bylo
104, 56 až 59letých 553. Nemůžeme žádati,
aby tito zaměstnanci byli propuštěni, poněvadž
jsme si vědomi, že by za ně nebyli přijati
mladí dělníci a poněvadž by tito
starší zaměstnanci nenalezli zaměstnání,
a to, že jsou dnes zaměstnáni, je jedinou oporou
jejich mladých synů, kteří zaměstnání
nemohou nalézti. Máme však i takové
případy, že mladí lidé do 25
až 28 let jsou vydržováni rodiči-pensisty
z ubohé pense, která činí několik
Kč. Považujeme proto sociální politiku
a péči o nezaměstnané za největší
zbraň a nejsilnější argument, aby mohly
býti pracující vrstvy získány
k účinné obraně státu.
Při jednání o osnově ve výborech
vytvořila se proti zákonu jednotná fronta
Henleinovy strany a strany komunistické. Obě jsou,
jak jsme slyšeli, pro obranu státu. Obě ovšem
chtěly by vybrati všechno ze zákona, takže
nakonec by z té obrany státu nic nezbylo. Některé
požadavky,- které zde přednášel
pan Gottwald - patrně nečetl osnovu zákona
- jsou už v osnově zákona obsažené
nebo se zásahem socialistů do osnovy zákona
dostaly. Pánům ze strany Henleinovy chtěl
bych říci toto: Poměry v severních
Čechách mluví jasnou řečí.
Byl-li již v některých městech připraven
seznam osob z Henleinovy strany, které měly převzíti
státní úřady, ukazuje to, jak to Henleinova
strana upřímně s naším státem
myslí. My nemůžeme tuto stranu posuzovati podle
toho, jak zde mluví, nýbrž podle toho, jak
se její myšlení ozývá u německých
dělníků a německých sedláků.
A to je mluva docela jinačí, než jakou zde
slýcháváme někdy od pánů
ze strany Henleinovy. V severních Čechách
jsme svědky teroru proti dělníkům,
zaměstnaným v závodech ovládaných
příslušníky Henleinovy strany. A při
tom Henleinova strana protestuje v Ženevě proti tomu,
že stará úmluva, která byla sjednána
v severních Čechách, o procentuálním
zaměstnávání českých
dělníků a úředníků
v závodech má býti zrušena, ačkoli
je nám známo, že na př. na takovém
Karlovarsku dávno již úmluva není dodržována
a že tam český živel dělnický
skoro zmizel. A proto jsme se domáhali při sdělávání
zákona, aby tam bylo opatření, že dělníci
státně spolehliví, ať jsou to čeští
nebo němečtí dělníci, mají
býti chráněni. Klademe velký důraz
na zabezpečení našeho pohraničí.
Dovoláváme se postátnění policie,
řádného vybavení pohraničních
četnických a finančních stanic a řádného
honorování těchto služeb úředníků
na předních strážích.
Opatření obou osnov zákonů jsou nesporně
přísná. A tu bych chtěl upozorniti
na slova komisaře spravedlnosti v sovětském
svazu Krylenka při jednáních o změnách
a doplňcích trestního svazového zákona,
který pokládá za pilíř sovětských
zákonů, zákona o zradě vlasti. Praví
(čte): "Přiznávám, že
tento zákon je tvrdý a přísný,
ale je nutný na ochranu sovětské vlasti.
Slovo vlast jest nám základním politickým
pojmem."
A proto tím více nás musilo překvapiti
podivné stanovisko zástupců komunistické
strany. Dnešní politika komunistické strany
nemůže prospěti ani dělnictvu ani Sovětskému
svazu. Musíme se ptáti, kdo měl pravdu, komunisté
včerejška nebo komunisté dneška? Dělnictvo
s díkem vítalo, že nastává doba,
kdy opět bude se možno sejíti, ne-li v jedné
straně, tedy aspoň ve společné práci.
Tyto iluse jsou rozbity. Kol. Šverma, který
vedl komunistickou stranu tak, že tomu rozuměly široké
vrstvy pracujícího lidu a že nepřátelé
dělnictva měli obavy z toho společného
postupu se socialistickými stranami, musil pokorně
odvolat. Na sjezdu komunistické strany byly vytaženy
opět staré argumenty proti socialistickým
stranám, sociálfašismu, a byly vytaženy
staré rozvratné způsoby proti socialistickým
stranám. Pan Gottwald dnes řekl, že
byrokracie je zavilý nepřítel Sovětského
svazu. Nevěříme tomu, že by všechno
naše úřednictvo bylo fašistické.
Řekl dále, že jsme prý na nejlepší
cestě dopracovati to k Bílé hoře.
Odmítáme prý ruku k sjednocení, krátce,
jak on řekl, nechceme rozumět komunistické
abecedě. Ale stejně i my můžeme tak
hovořit. Každý stát musí míti
nějakou vládu. A vláda znamená státní
moc a ovlivňování státního
aparátu. Ptali bychom se kamarádů komunistů,
zdali nám radí, aby socialisté vystoupili
z vlády. Nebudu jim na tuto otázku odpovídati.
Ať se zeptají svých komunistických dělníků
a ti jim dají docela jinou odpověď, než
jak oni odpovídají. Ale rozhodně nebudeme
dělati to, k čemu nám radil pan Gottwald,
kerenštinu, poněvadž jsme si vědomi, že
kerenština nevedla by nás ke komunismu, nýbrž
k fašismu a k rozvratu státu.
Ukázal jsem, jaké stanovisko k obraně státu
mají v Sovětském svazu. Dovolte, abych ještě
citoval jednoho Rusa, samého Lenina, který napsal
(čte): "A my, velkoruští dělníci,
jsme naplněni národní hrdostí, usilujeme
se vší rozhodností o svobodné a nezávislé,
samostatné, demokratické, republikánské
a hrdé Velkorusko, které by upravilo své
vztahy k sousedům na lidském principu rovnosti."
Chceme říci: I my máme rádi naši
republiku, náš národ, naši samostatnost,
a nepochopilo-li lidstvo dosud veliký odkaz světové
války a neumí-li dáti jinou odpověď
na slova básníkova pronesená nad válečnými
hroby "Pověz mi, živý, proč jsi
umíral?", neumí-li odpověděti
jinak nežli jak odpovídá v "Angriffu"
pan Goebbels: "Jediný nástroj, jímž
lze výhradně psáti zahraniční
politiku, je meč", pak se v případě
potřeby budeme brániti a věříme,
poněvadž jde o věc spravedlivou, že se
společně s našimi přáteli ubráníme.
(Potlesk.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Prerušujem prejednávanie tohoto odstavca poriadku
ako i poriadku schôdze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní den posl. dr Branžovský,
dr Hula, Laušman, Rybárik, Jaša.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznána
dodatečná omluva posl. dr Branžovského
na 38. schůzi posl. sněmovny.
mezi schůzí:
Odpovědi tisk 396 (I až XI).
Návrhy tisky 420 a 421 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Místopředseda Onderčo sdělil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve středu dne 29. dubna 1936 v 9 hod.
dopol. s
Nevyřízené odstavce pořadu této
schůze.