Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Chmelík. Udelujem mu slovo.
Posl. Chmelík: Vážená sněmovno!
Chápu se slova, abych pojednal o předložené
osnově s hlediska klubu národního sjednocení,
abych tlumočil stanovisko své volební skupiny
a abych zdůraznil, že navrhovaná osnova zákona
o podpoře stavebního ruchu přichází
příliš pozdě. Tímto zákonem
již nepodchytíme letošní stavební
ruch, nepřipraveností a nepohotovostí jsme
promarnili celou jarní konjunkturu.
Je třeba se zamysliti nad tím, proč hospodářské
a sociálně-politické zákony, jejichž
lhůty jsou předem dávno vymezeny a jejichž
lhůty vyprší, nejsou včas zabezpečeny
a projednávány, proč není učiněno
opatření, aby normální zákonný
stav mohl jíti svou cestou a mohl plně prospívati
potřebám hospodářským, sociálním
a kulturním. Stavební ruch byl loňského
roku ochablý. Kdekdo, ať podnikatel či stavebník,
očekával potřebné a včasné
vyřešení stavebních a bytových
otázek, dožil se však zklamání.
Vzpomínám exposé pana ministra soc. péče,
který již loňského roku na podzim a
i letos v únoru vykládal, že je nutno hledati
novou pracovní příležitost, že
je nutno oživiti stavební ruch a pomoci soukromému
podnikání. Teď se podívejte, co po té
stránce vláda a koalice vykonala. Proč hned
po tom, kdy tato slova byla řečena a kdy se potřeba
cítila, nepřešla koalice a ti, kdo mají
moc v rukou, od slov ke skutkům, a proč otázky
bytové, stavební a jiné neřešili
skutečně tak, aby se umožnila pracovní
příležitost, aby se dala práce a aby
se oživil náš život? Docela otevřeně
nutno konstatovati, že vinou nepřipravenosti ve vládních
a koaličních kruzích nezachytíme letošní
sezonu. Dále chci říci, že bytové
zákony měly býti řešeny všechny
najednou jako celý soubor a definitivně, aby byla
vyřešena právní jistota a svoboda domovního
majetku a aby zejména byla možnost investic takto
zaručena zákonem.
A tu jsem znovu u stížnosti, kterou jsem uvedl. V
květnu loňského roku zvolený parlament,
tuším, asi po desetidenním zasedání
odešel na několikaměsíční
dovolenou a také v podzimním zasedání
dovolená střídala dovolenou - sotva že
jsme provedli uzákonění státního
rozpočtu - aniž se přihlíželo k
tomu, že řada osnov visí ve vzduchu a že
není nic připraveno. V poslední chvíli
musela vláda cestou nařizovací s použitím
zmocňovacího zákona prodloužiti platnost
velmi důležitých zákonů hospodářských
a sociálních, zákon o podpoře v nezaměstnání
podle gentského systému, zákon o ochraně
nájemníků a pod. Kdyby zde byla pohotovost,
kdyby parlament byl dělný, kdyby koalice dovedla
včas věc zachytiti, kdyby měla dobrou vůli
a našla místo všech dlouhých handlování
rozumnou cestu, abychom jednou už upustili od soustavného
příštipkování v našem zákonodárství,
pak jsme nemuseli ani letošního roku promrskávat
tak významné věci ve výborech, ať
v rozpočtovém nebo soc. politickém, jako
jsme to dělali letos. Uběhl leden, uběhl
únor, máme za sebou více než polovinu
března, tříměsíční
provisorium všech uvedených zákonů vyprší,
a my dnes zase tak v poslední chvíli projednáváme
tak důležitou a významnou věc, jako
je stavební ruch a jako jsou bytové zákony.
Slavná sněmovno, tento systém je neudržitelný,
tento systém je nemožný a právě
tento systém vyvolává právní
nejistotu a podkopává důvěru v zákonodárné
sbory. Je to tím horší, že jde o otázky
hospodářské a sociální. Už
jsem řekl, že řada zákonů na
konci roku byla prodloužena vládním nařízením.
To je ten pojišťovací ventil, zmocňovací
zákon, kterého vláda používá
od případu k případu, když poslání
parlamentu selže a když zákonodárné
sbory - a to je právě otázka - buď nekonají
své povinnosti, nebo, jak jsem řekl, parlament není
dělný a celá činnost koalice visí
ve vzduchu.
A zatím vidíte, jak roste kartel za kartelem jako
houby po dešti, vidíte, jak ceny stavebních
hmot letí nahoru, a dříve než se zákon
stane skutkem, ceny stavebních hmot dosáhly a dosahují
tak vysokých cifer, že pak ten zákon pozbude
účinnosti. Všechno podražilo a zaviňujeme
to svou nerozhodností, svou nestatečností.
Celý postup při projednávání
jednotlivých návrhů ať v rozpočtovém
výboru či v soc. politickém není takový,
jak by toho zákony vyžadovaly, jednání
je kusé, výbor, zejména soc. politický,
je svoláván od případu k případu,
oddalován, stalo se nám dokonce, že byl svolán
soc. politický výbor, na programu bylo jednání
o stavebním ruchu, ale pan zpravodaj nám nepřijel.
Slavná sněmovno, jak potom mohou míti občané
úctu k zákonodárným sborům,
když dochází k takovýmto skutečnostem?
Tím je jednání kusé, materiál
se promrskává, ti, kteří již
předem mezi sebou mají dohodu, hledí věci
odbýti, a podle toho zákony vypadají. A pokud
jde o stavební ruch, tvrdím docela otevřeně,
že věc byla promrskána nemožným
způsobem, jednotlivé paragrafy nebo návrhy
projednány tak, že členové soc. politického
výboru nemohli k nim ani zaujmouti stanovisko, nebyl prostě
čas. A tak jsme předložili sněmovně
návrh o stavebním ruchu tisk 329, který zahrnuje
nejen dosavadní otázky stavebního ruchu,
nýbrž též záležitosti bytové
péče o chudé, jakož i o podpoře
na usídlení nezaměstnaných.
Nová osnova zákona má 8 hlav a 95 paragrafů.
Ze starého zákona vypustili jsme hlavy III a IV
o státním bytovém fondu, byla také
vypuštěna ustanovení o bytové péči
o státní zaměstnance.
Původní vládní návrh byl pozměněn
v řadě paragrafů. Připouštím,
že jde o určité zlepšení proti
původnímu návrhu, ale není takové,
jakého by potřeboval podnikatel a stavebník
a jaké by bylo nutné, chceme-li skutečně
oživit stavební ruch a pomoci podnikání.
Jde většinou o změny dohodnuté mezi
zpravodajem a ministerstvy soc. péče a financí.
Tyto změny a doplňky však nás naprosto
neuspokojují, neboť nebyl brán zřetel
k našemu návrhu jak ve výboru soc. politickém,
tak rozpočtovém.
Předložil jsem s kol. J. Sedláčkem
řadu návrhů ve výboru soc. politickém
a kol. dr Štůla zase ve výboru rozpočtovém.
Žádali jsme, aby novostavby a všechny přestavby
byly osvobozeny nejméně na 25 let ode všech
daní, přirážek a dávky činžovní,
aby platnost nového zákona byla co nejdelší,
nejméně do konce r. 1940, aby daňová
odpočitatelnost všech investic byla co nejrozsáhlejší,
aby amnestie daňová byla bezpodmínečná
a toho rázu, že by vzbudila opravdu důvěru
a psychologicky nutila a sváděla k investování
a podnikání. Dále jsme žádali,
aby prvý převod domovního majetku byl bez
časového omezení prost všech poplatků,
aby stavby a investice byly osvobozeny od komisionálních
poplatků, aby zadávací řády
byly zreformovány a byly jednotné pro všechny
státní a samosprávné úřady,
aby byla provedena kontrola cen stavebních hmot, aby snad
neodůvodněným zdražením nebylo
zmařeno úsilí o rozvinutí stavebního
ruchu a tím snížení nezaměstnanosti,
aby právní jistota a svoboda domovního majetku
a všech investic byla obnovena a trvale zaručena zákonnými
ustanoveními, aby bylo konečně provedeno
jednání o regresu, aby ve větších
městech a průmyslových obcích, stižených
nezaměstnaností, a zvláště v
Praze byla věnována co největší
péče a v tomto případě i mimořádná
státní podpora na stavbu laciných malých
bytů, nocleháren a pod. Dále jsme žádali,
aby byla zvýšena produktivní péče
o nezaměstnané atd.
Tím chci říci, že jsme přišli
včas se svými požadavky a návrhy, a
litujeme, že je koalice zamítla, že k nim nepřihlédla
a přešla přes tak důležité
otázky, které by podle našeho názoru
stavebnímu ruchu skutečně prospěly.
Rozbor a kritiku osnovy, zejména její hlavy I až
V, provedl jsem v soc. politickém výboru a nebudu
ji opakovat. Chci říci, že bytový zákon
jako zbytek poválečného hospodářství
podvazuje disposice s domovním majetkem a ohrožuje
celý vývoj této otázky. Proto náš
klub zaujal k vázanému hospodářství
docela otevřené stanovisko a volá po jeho
uvolnění. Již v soc. politickém výboru
jsme dokazovali, že nikdo nebude stavět, když
duch a systém vázaného hospodářství
v domovním majetku zůstane nadále, do nekonečna.
Proto jsme žádali, aby domovní majetek byl
uvolněn, zejména v době, kdy se výrobní
aparát nerozšiřuje, kdy živnosti a průmysl
jsou v rozvratu a nikdo nemůže podnikat, poněvadž
není právní jistoty.
Předložená osnova zákona o stavebním
ruchu je krátkodobá, omezená, kdežto
stavební ruch měl by býti vybudován
trvalým zákonem, jak jsme žádali, nejméně
do konce
r. 1940. Opětujeme i dnes v plenu sněmovny svůj
pozměňovací návrh a žádáme
vypuštění §u 54 a změnu §u
37, který budiž změněn tak, že
první věta bude znít: "Stavbám
dokončeným v letech 1937 až 1942 přísluší
dočasné osvobození od domovní daně
a přirážek".
Klub, jehož jménem mluvím, se usnesl hlasovati
pro osnovu zákona o stavebním ruchu, žádá
však, aby byly přijaty tyto dva pozměňovací
návrhy, které jsem předeslal. Jinak vycházíme
z názoru, že žádný zákon
o stavebním ruchu není s to oživiti stavební
ruch větší měrou, dokud nebudou dány
podmínky přirozeného stavebního ruchu.
Zákon může pouze stavebnímu ruchu napomáhati,
ale nemůže jej sám vytvořiti do té
míry, aby byl trvalý a zdravý.
Základní podmínkou normálního
stavebního ruchu je stabilisace bytového trhu. Ta
však není možná, dokud trvá ochrana
nájemníků a když se poskytuje v domech
státem subvencovaných bydlení za nižší
ceny, než které odpovídají skutečným
stavebním nákladům. Nelze tudíž
žádným zákonem, ani tímto zákonem
vyvolávati stavební ruch za každou cenu, nýbrž
musí se hleděti, aby byl co nejvíce posílen
a podporován stavební ruch soukromý a aby
mu byla zajištěna do budoucnosti prosperita takovými
podmínkami, které by jej zabezpečily na léta.
Součástkou stavebního ruchu je otázka
úvěru. Proto i náš klub uvítal
snížení úrokové míry,
i když jsme nevěřili, že snížení
úrokové míry přivodí podstatné
zvýšení stavebního ruchu. Co je platné,
když dnes podnikatel má levný úvěr,
nemá však objednávek, co je platné,
když stavebník může získati levný
úvěr stavební, ale nemá jinak důvěry,
nemá jinak jistoty, když celý právní
řád u nás den ze dne naráží
na všechny možné překážky,
visí, prostě a lidově řečeno,
ve vzduchu.
Snížení úrokové míry může
hodně prospěti stavebnímu ruchu, ale není
samo o sobě podstatnou a základní jeho podmínkou.
Mohl bych ukázati, jaký je nadbytek finančních
prostředků. Vezměte si kterýkoliv
ústav! Můžete vzíti třeba pražské
ústavy, ať Vinohradskou nebo Pražskou městskou
spořitelnu, Zemskou banku, vezměte kterýkoli
finanční ústav a vidíte, že má
nadbytek pohotových finančních prostředků,
ale že dnes není poptávky po úvěru,
i když je levný. Pražská městská
spořitelna poskytla loňského roku za 110
mil. Kč dlouhodobých zápůjček,
ale tyto zápůjčky nebyly vyčerpány.
Zjišťujete-li důvody, vidíte, že
podnikatel na jedné straně chce si úvěr
zajistiti, ale bojí se stavět, a zase jste u té
otázky právní jistoty, zase jste tam, kde
jsme skončili. Je zajímavé, že podnikatelé
nevyužili výhody nízkého úvěru,
protože není právní jistoty v domovním
majetku, protože tyto významné otázky
a zejména celý soubor bytových a stavebních
otázek neřeší se definitivně,
jednou pro vždy, na trvalo, na delší dobu, aby
stavebníci, když už budou investovat, když
budou stavěti, když se zatíží,
mohli počítati, že risiko bude menší.
Další důležitá otázka, kterou
jsme projednali ve smyslu našich návrhů v soc.
politickém výboru, jest otázka daňová.
Žádali jsme zejména daňové osvobození,
které by mělo býti tak dlouhé, aby
během jeho trvání byla umořena náležitá
část stavebního nákladu dříve,
než dům přijde do plné daně,
ale ani zde jsme nepochodili. Žádali jsme dále
daňovou amnestii. Tento náš jistě účinný
požadavek byl z osnovy zákona vypuštěn.
Nikde ani zmínky, ani slova, ačkoliv víme,
že daňová amnestie by umožnila další
investice z kapitálu dosud nepřiznaného.
Soukromý podnikatel, který by měl jistotu,
že se na něho bude vztahovat daňová
amnestie, bude se snažit podnikat a investovat. Ani na tento
požadavek nebyl brán zřetel.
K osnově zákona o podporování staveb
pro osoby chudé máme rovněž své
stanovisko. Předpokládáme, že to znamená
nové zatížení samosprávy a že
pravděpodobně většina obcí nevyužije
této výhody zákona a nebude stavěti
byty pro chudé. My jsme hlasovali pro tuto věc ve
výboru, zejména pokud jde o potřebu obce
pražské. Když vidíme, jak Velkou Prahu,
hlavní sídelní město, věnčí
ohromný pás barákových kolonií,
cítíme potřebu postaviti byty pro chudé.
I když se obce většinou dluží od
sociálně-pojišťovacích ústavů,
které poskytují úvěr až na 5%,
bude obec nésti pouze tíhu 3%ní služby
dluhu. Avšak i to je pro ni na léta velké zatížení.
Pokud by však přece mělo býti přikročeno
ke stavbám nájemních domů pro chudé,
žádáme, aby se tak stalo na podkladě
co nejširším, aby výhody pro stavbu těchto
domů určené, t. j. 35leté daňové
osvobození a státní příspěvek
byly poskytnuty každému, kdo tyto domy zřídí
a podmínkám pro ně stanoveným se podrobí.
Již jsem se zmínil o jedné z potíží,
které stojí v cestě stavebnímu ruchu.
Je to tvoření se kartelů. Nynější
tvoření kartelů všech druhů způsobuje
horentní stoupání cen hmot a prací
stavebních, ač toto zdražování
je ze značné části neodůvodněno.
Uvádím zde zejména sklo, kde se utvoří
kartel jen proto, aby ceny skla byly zvýšeny. Tento
vzestup cen při současné tendenci snížiti
nájemné nepřispěje nijak ke stavebnímu
ruchu a je s to zastaviti ruch na dlouhou dobu. Proto tvrdím,
že jedině volná soutěž může
působit na stanovení přiměřené
výše cen stavebních hmot. Náprava je
možna také jediné, bude-li kartelový
zákon novelisován a znemožní-li se zákonnou
cestou, aby ceny stavebních hmot mohly tak libovolně,
dokonce cestou organisovanou, býti zvyšovány
v době, kdy stát má přispívati
k podpoře stavebního ruchu.
Znovu se tu musím obrátiti k exposé pana
ministra soc. péče, který mluvil o této
otázce a jménem vlády ohlásil boj
zdražovací horečce. Tehdy v soc. politickém
výboru dokazoval, že vláda podnikne vše
možné, aby znemožnila činnost kartelů
a stálé stoupání cen stavebních
hmot. Nevím, jakou bychom dostali odpověď,
kdybychom chtěli, aby tento slib byl splněn, aby
nám bylo řečeno, co všechno vláda
podnikla, nebo vysvětleno, co si představovala pod
tím slibem, že podnikne vše možné.
Z vlastní zkušenosti víme, že od slov,
od slibů ke skutkům vládních činitelů
je hodně daleko.
Mám před sebou tabulku cen stavebních hmot
za posledních 8 let. Největší stoupání
cen projevuje se od r. 1934. Zajímavé je, že
největší stoupání, pokud jde
o poslední dobu, projevuje se od měsíce července.
Tak na př. předloni v červenci stálo
1.000 cihel 210 Kč, a dnes stojí 235 Kč.
V říjnu stály 215 Kč, je to tedy jistě
značné zvýšení. Vezmeme-li kteroukoliv
jinou potřebu, vidíme totéž. 1.000 tašek
stálo r. 1934 325 Kč, dnes stojí 360 Kč,
dlaždice stály r. 1934 264.20 Kč, dnes stojí
285 Kč. Sádra stála 31.80 Kč, dnes
34 Kč.
Fošny stály 266.70 Kč, dnes 286 Kč.
Prkna 223.30 Kč, dnes 231 Kč. Latě 318.30
Kč, dnes 330 Kč. Sledujete-li v této tabulce
ceny kterékoliv stavební potřeby, vidíte,
že proti r. 1934 značně stouply, a porovnáte-li
r. 1935, ať měsíc červenec nebo říjen,
vidíte zase podstatné stoupání stavebních
hmot.
Když, jak jsem řekl v úvodu, kartely rostou
jako houby po dešti, je na bíledni, jak to bude vypadat,
než se zákon o stavebním ruchu uvede do života
a než se počne stavět.
Podle posledních zpráv zemský úřad
již jmenoval rozhodčí komise pro stanovení
cen stavebních hmot. Je třeba všimnouti si
i této věci. Ze seznamu přísedících
rozhodčí komise pro stanovení cen cementu
vidíme, že zastoupení nedostali největší
konsumenti celku, stavitelé, betonáři. zedničtí
mistři, oproti tomu však zastoupení obdrželi
drobní výrobci cementového zboží
a dokonce i jednatel průmyslových podniků.
To je paskvil, stav naprosto neudržitelný, který
věci neprospěje. Na nízkých cenách
cementu mají přece zájem především
ti, kteří jsou hlavními odběrateli,
t. j. betonáři a stavitelé. Proč není
možné po té stránce vyhověti,
proč se nezvou výrobci ke stanovení cen a
proč se nezvou hlavně konsumenti? Vytýkám
tento stav jako nemožný a neudržitelný.
Takto si zemský úřad počínat
nemá.
Slavná sněmovno, konečně cítím
za svou povinnost upozorniti s parlamentní tribuny na zvláštní
postavení hlavního města Prahy. Presidium
městské rady zaslalo členům sdružení
poslanců a senátorů pro Velkou Prahu své
požadavky a připomínky k zákonu o stavebním
ruchu a k zákonu o ochraně nájemníků.
Očekávalo, že páni poslanci a senátoři
požadavkům obce věnují náležitou
pozornost a že také navrhované zákony
dojdou určité změny. Bohužel, nestalo
se tak. Ve vládních a zákonodárných
kruzích Praze není přáno. A je zajímavé,
že přece požadavky obce pražské jsou
výsledkem dohody tak zvaného radničního
souručenství, - ve kterém jsou všecky
strany, jež jsou ve vládě, jsou tam sociální
demokraté, nár. socialisté, ano i agrárníci,
jde tedy o koaliční požadavky, které
jsou pomíjeny. Mezi předloženými návrhy
je také t. zv. požadavek stavební uzávěry,
jíž se městská rada dosud bezvýsledně
po řadu let domáhala a jíž má
býti usměrněn stavební rozvoj města
tak, jak to bude vyžadovati skutečná potřeba
a jak tomu dovoluje hospodářská situace obce.
Dámy a pánové, stavební uzávěra
je významný požadavek města. Kdyby dnes
byla uskutečněna, tak je ve vnitřní
Praze přes 8000 parcel, na kterých se může
stavěti a kde není třeba žádných
investic, kde je komunikace, kde jsou vodovody, kanalisace, světlo
a znamenalo by to, že na těchto parcelách by
mohlo býti postaveno nejméně pro 250.000
obyvatel bytů. Při té ohromné rozloze
hlav. města Prahy, kdy Praha má povinnost veřejných
investic, je město ohromně zatíženo
a mne překvapuje právě, že zejména
strany socialistické nemají pro tento požadavek
hlav. města Prahy žádného pochopení.
(Zpravodaj posl. Langr: Pane kolego, vy nemluvíte pravdu,
vy jste slyšel, že jsme to velmi důrazně
žádali, tak prosím, mluvte pravdu s parlamentní
tribuny!) Pane kolego, vy jste to žádali, ale
vy jste to neudělali. Chtíti se může
všecko, jde o to, co provedete, jde o to ... (Výkřiky
posl. Langra.) Já konstatuji, že vaši poslanci
na poradě poslanců toho souručenství
pražského to slíbili ... (Zpravodaj posl.
Langr: A zde ne? ) Praha má slib, ale za ten si nic
nekoupí, slíbit je velmi pohodlné; ale vy
máte moc ve svých rukou, máte možnost
to udělati, a to je to nejsmutnější,
že slíbíte, ano, projevíte dobrou vůli,
ale nic jiného se nestane.