Při této příležitosti bych chtěl
také upozorniti, že učitelstvo měšťanských
škol si dovoluje slavnou sněmovnu požádati,
aby nezapomínala, že stejně důležité,
jako je budova školní a zřízení
měšťanských škol, je také
učitelstvo pro měšťanské školy.
Dnes zkoušky učitelské způsobilosti
pro měšťanské školy jsou nepatrně
honorovány, což vede k tomu, že dělá
zkoušky jen nepatrný počet osob. Tak ke dni
1. říjnu 1934 bylo na měšťanských
školách nezkoušených 2939, t. j. plných
23 % všeho učitelstva těchto škol a z
toho v zemi České 1238, Moravskoslezské 816,
Slovenské 790, Podkarpatské Rusi 95.
Dále bych chtěl požádati slavnou sněmovnu,
poněvadž v kulturním výboru řečníky
všech stran, vládních i oposičních,
byl zdůrazňován význam 4. ročníku
měšťanské školy, aby si vyžádala
osnovu zákona, kterým by IV. ročníky
měšťanských škol byly zákonně
připojeny jako povinná třída k měšťanským
školám.
Konečně bych chtěl ještě na jednu
zajímavou věc ukázat. V tisku bývá
často hovořeno, že se Československá
republika málo stará o propagaci své práce.
A právem jeden ze členů kulturního
výboru z oposiční německé strany
řekl, kdyby jiný stát vykonal tolik kulturní
práce, jako ji vykonala Československá republika,
že by se touto svojí prací chlubil nejen doma,
nýbrž i za hranicemi.
Tuto skutečnost ukáži na několika číslech
u měšťanských škol. Uvedu srovnání
z r. 1921 -1922 s 1. říjnem 1935. Na měšťanských
školách s československým jazykem vyučovacím
měli jsme 4516 tříd, dnes máme 8405
tříd, čili zisk 3889 tříd,
to znamená o 86 % více. Měli jsme 200.791
žáka, dnes však měšťanskou školu
navštěvuje 339.436 žáků, čili
o 128.745 žáků více, zase o 64 %.
Na německých školách měšťanských
měli jsme r. 1921 1607 tříd, dnes máme
2056 tříd, čili o 449 více, to jest
o plných 64 %. Bylo tam 64.801 žáků,
dnes na německých školách jsou 82.002
žáci, čili o 17.201 žáků
více, což znamená zvýšení
o 30 %.
Na školách polských bylo 20 tříd
měšťanských škol, dnes jich máme
37, znamená to 17 nových tříd, čili
85 %. Bylo tam 715 žáků, dnes máme 1468
žáků, čili o 753 více, to jest
zvýšení o 105 %.
Na měšťanských školách s jazykem
podkarpatoruským je tento přírůstek
největší. Tam bylo 41 tříd měšťanských
škol, dnes je 131 tříd, čili o 90 více,
to jest o plných 225 %. Na Podkarpatské Rusi bylo
1704 žáků, kteří navštěvovali
měšťanskou školu, dnes tam chodí
5555 žáků, čili o 3851 více,
čili zvýšení o 226 %.
Ale ani maďarským školám se neubližuje.
Maďarských tříd bylo na měšťanských
školách 91, dnes je jich 118, čili o 27 víc,
o 30 %. Žáků bylo 4087, dnes je jich 4960.
Znamená to o 873 žáků více, to
jest o 22 %.
Chtěl bych porovnati, jak to vypadá v jednotlivých
zemích, uvedu stručně: země Česká
měla 3802 třídy, dnes má 5945, o 2143
tříd více. Měla 172.166 žáků,
dnes 237.951 žáků, čili o 65.785 dětí
více navštěvuje měšťanské
školy. V zemi Moravskoslezské bylo 1903 tříd,
dnes je 3179. Znamená to o 1276 tříd více.
V zemi Moravskoslezské bylo 75.356 žáků,
dnes je 124.594, čili o 49.238 žáků
více. Na Slovensku byly 562 třídy všech
národností. Dnes je tam 1371 třída,
o 809 tříd více. Na Slovensku chodilo do
škol 24.499 žáků, dnes navštěvuje
měšťanské školy 60.812 žáků,
čili o 36.313 žáků více.
A na Podkarpatské Rusi bylo 44 tříd, dnes
tam je 252 tříd, čili o 208 tříd
více, t. j. o 472 % více. Chodilo tam 1.844 žáků,
dnes na Podkarpatské Rusi navštěvuje měšťanskou
školu 10.064 žáků, čili o 8.220
žáků více, to jest o 456 %.
V republice pak celé je stav takový: měli
jsme před 13 lety 6.315 tříd, dnes máme
10.747, o 4.432 tříd více. Do měšťanských
škol chodilo 273.979 žáků, dnes navštěvuje
měšťanské školy 433.421 žáků,
čili o 159.444 žáků více. Pokud
se týče škol, vypadá to v republice
tak, že před 13 lety bylo 1.564 měšťanských
škol, dnes máme 1.929 škol. Stejný úspěch
a stejný pokrok mají také IV. ročníky
měšťanských škol. Těch jsme
měli v Československé republice 475, a chodilo
do nich 14.538 žáků. Dnes máme 951 čtvrtých
ročníků, a chodí do nich 32.976 žáků.
Některé národnosti, Maďaři a
Rusíni, neměli vůbec těchto speciálních
IV. ročníků, a teprve Československá
republika jim je dala.
Přál bych si jen, aby slavná sněmovna
v této práci pokračovala, neboť kulturní
prací vedle snahy po zaopatření práce
a chleba našemu lidu stavíme nejlepší
a nejpevnější pilíře našeho
státu. Doporučuji proto slavné sněmovně,
aby stejně jako senát i ona přijala manifestačně
tuto osnovu zákona. (Výborně! - Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému referentu - za výbor ústavně-právní
- panu posl. Pozdílkovi.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Vážení
pánové! Osnovu zákona o újezdních
měšťanských školách projednala
tato slavná sněmovna již v dubnu letošního
roku. Původní vládní návrh
změněn byl tenkráte v §u 16, kde rozložen
byl náklad stejným dílem na újezd,
okres a zemi, a dále v §u 31, kde nová úprava
se vztahovala nejen na školy dosavadní, nýbrž
i na školy nově zřizované. Senát
Národního shromáždění
provedl pak další úpravy v §§ 6 a
32.
Ústavně-právní výbor projednav
usnesení senátu Národního shromáždění
ve schůzi konané dne 13. prosince 1935 vyslovil
souhlas se změnami provedenými v senátě,
pokud se týče §u 6 a §u 32 osnovy zákona
tak, jak ji schválil též výbor kulturní.
Pokud se týče změny v §u 6, projevil
ústavně-právní výbor přání,
aby případnými zásahy ministerstva
financí nebyly vážně ohroženy zmíněné
kulturní požadavky jednak ve vzdálených
obcích venkovských a potom také hlavně
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, což týká
se tam otázky zřizování a vydržování
škol vůbec.
Stran §u 23, lit. e) vzal ústavně-právní
výbor na vědomí, že zjištění
soukromého vyučování provádí
se podle dosavadních platných říšských
školských zákonů okresními výbory,
které v případě nedostatečných
výsledků nařídí pak návštěvu
školy veřejné. Okresní školní
úřad je ustálený termín, který
se užívá v zákonech, po př. v
nařízeních, a rozumí se jím
okresní školní výbor v okresech venkovských
a městský školní výbor v okresech
městských. Je to tedy pojem nadřaděný
oběma uvedeným pojmům a vytvořený
z důvodů stručnosti. Na Slovensku budou podle
výslovného ustanovení § 29 vykonávati
působnost okresního školního úřadu
školní inspektoři, případně
úřady politické.
Ústavně-právní výbor navrhuje
poslanecké sněmovně, aby osnova zákona
přijata byla ve znění schváleném
senátem Národního shromáždění
a jak ji navrhuje k přijetí výbor kulturní.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl.
inž. dr. Brdlíkovi.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Vážená
sněmovno, vzhledem k tomu, že změny zavedené
senátem do původní osnovy nedotýkají
se finanční struktury této osnovy a nemají
důsledků rozpočtových, nýbrž
jsou spíše rázu legislativně-technického,
usnesl se rozpočtový výbor doporučiti
vážené posl. sněmovně, aby přijala
tuto osnovu zákona ve znění, jak je navržena.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
došla řečnická přihláška.
Zahájíme proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji řečnickou
lhůtu 20 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není, navržená řečnická
lhůta je schválena.
Přihlášen je na straně."proti"pan
posl. Illing. Dávám mu slovo.
Posl. Illig (německy): Slavná sněmovno!
Uskutečněním zákona o újezdních
měšťanských školách splňuje
se dlouho vytoužené přání nejširších
vrstev našeho lidu. Nejsme-li přes to zcela spokojeni
s předloženou osnovou zákona, záleží
to především na znění §u
6, který znamená podle našeho mínění
značné prodloužení cesty, chce-li se
dosáhnouti zřízení újezdní
měšťanské školy. Zdá se nám
vůbec, že tato osnova zákona má spíše
zachovati stav, který až dosud je, než přinésti
něco nového. Jistě je pro nynější
měšťanské školy velice výhodný,
pro měšťanské školy však, které
mají býti teprve zřízeny, jsou zde
jistě určité obtíže, protože
dříve bylo rozhodným povolení zemské
školní rady, zatím však bylo sem zahrnuto
ministerstvo školství a financí se svým
souhlasem. Zvláště v německých
územích je veliká snaha dostati nové
měšťanské školy. Máme jednotlivé
okresy - poukazuji na soudní okres doupovský - které
nemají ani jednu měšťanskou školu.
Máme jiné okresy, ve kterých snad na 30.000
obyvatel přijde jedna měšťanská
škola;. zatím co se jednotlivé obce v těchto
okresích snaží dostati měšťanskou
školu, zůstaly tyto námahy až podnes marné.
Zmiňuji se na př. o Mašťově v okrese
podbořanském, který po 6 let usiluje o zřízení
újezdní měšťanské školy,
až dodnes marně. Podobná jsou úsilí
Velké Střelné a Německého Benešova.
Obě místa mají osmitřídní
obecnou školu, takže by tam přeměna na
měšťanskou školu byla spojena s poměrně
nízkými náklady a přesto se stále
dělaly překážky. Vidíme to také
při povolování pobočních tříd.
Také zde to šlo v posledních letech poněkud
s kopce. Podle starého zákona se nedělal
rozdíl, byly-li děti ze školní obce,
nebo ze školního okrsku, ale stačilo, byl-li
zde dostatečný počet dětí a
poboční třída mohla býti otevřena.
Malým školským zákonem byl počet
dětí vázán na okruh 4 km, nadto byly
děti přijímány jen podmínečně,
takže při zřizování pobočních
tříd se stále jen dělají obtíže.
Provádělo-li se to u nás v Čechách
poněkud velkoryseji, jsou oprávněné
stížnosti do postupu na Moravě. Beru si jen
příklad z Olomouce. Tam bylo na začátku
školního roku 84 dětí v první
třídě měšťanské školy,
z toho ovšem 40 z cizích školních obcí,
a se zřízením poboční třídy
se tak dlouho dělaly obtíže, až rodičovský
sbor projevil ochotu nésti náklad na tuto třídu.
Teprve před 8 dny jsme dostali povolení této
poboční třídy.
K zákonu o újezdních měšťanských
školách musí býti také vydáno
příslušné prováděcí
nařízení a doufáme, že bude přihlížeti
ke všem zde předneseným přáním
a jmenovitě, že bude velkoryse rozřešena
otázka započítání dětí
nebo zřízení pobočních tříd.
U zákona se zapomnělo na zřetel ke 4. ročníkům
nebo k t. zv. vyučovacím kursům. Tyto ročníky
jsou velikým zatížením školních
obcí a bylo by vhodno, aby obcím zvláště
v dnešní době byly v tomto směru poskytnuty
úlevy.
Při zřizování nových měšťanských
škol musí býti brán také zřetel,
abychom obdrželi přiměřený dorost
učitelů měšťanských škol.
Zatím, co se na české straně především
české svazy učitelstva snaží
zřizováním kursů pro učitele
měšťanských škol z vlastní
iniciativy postarati se o přiměřený
dorost, chybí to na naší straně ještě
úplně, snad také proto, že nám
nejsou poskytovány prostředky, které snad
jsou na české straně k disposici. Bylo by
toho nezbytně potřebí, neboť měšťanská
škola může jen tehdy splniti svůj úkol,
působí-li na ní učitelstvo s přiměřeným
předběžným vzděláním.
Nesmí býti při tom zapomenuto, že příčinou
nedostatku zkoušených učitelů měšťanských
škol je poměrně nízká odměna
učitelstva měšťanských škol
se zřetelem k vykonané zkoušce.
Jak se s některé strany brání snahám
po novodobém utváření vyučování,
ukázal bych na příkladu měšťanské
školy v Podbořanech. Dostali jsme tam úřední
výzvu, abychom zavřeli tělocvičnu,
jelikož nevyhovovala hygienickým požadavkům.
Tamní místní školní rada vstoupila
do spojení s tamějším tělocvičným
spolkem, a smluvily se, že se vyučování
tělocviku bude konati v tělocvičně,
pokud nebude obec moci provésti novostavbu. Tělocvičný
spolek nežádal za používání
tělocvičny nic, dal ji zadarmo k volnému
použití, žádal jen, aby se škola
zaručila za otop a čistění za tu dobu,
po kterou místnosti používá. Tento stav
trvá již 4 roky. Úmysl nemohl však býti
uskutečněn, protože odpovědnému
úředníkovi na okresním úřadě
v Podbořanech není z nějakého šovinistického
důvodu vhod, že děti používají
pro vyučování německé tělocvičny.
Všechny kroky, které byly podniknuty proti tomuto
zaujetí, zůstaly marné, tak že se dnes
v pátém roce nemůže v zimních
měsících v Podbořanech prospěšně
vyučovati tělocviku. Pomyslíme-li, že
dnes je všude snaha po tělesné zdatnosti a
brannosti mládeže, a vidíme-li, že právě
podřízení orgánové úřadů
dělají snahám, ke kterým je shora
dáván podnět, největší
potíže, mohli bychom mluviti o sabotáži.
Bylo by naším přáním, aby zákony,
které jsou tvořeny, byly naplněny pravým
duchem, aby sloužily všem bez rozdílu národnosti.
(Potlesk sudetskoněmeckých poslanců.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru kulturního,
p. posl. Hladkému.
Zpravodaj posl. Hladký: Slavná sněmovno!
Ke slovům p. kol. Illinga chtěl bych říci
toto: Čísla, která jsem uvedl, svědčí,
že republika po 17 roků dávala po stránce
kulturní vše, co dát mohla. Nová osnova
zákona bude zákonem rámcovým, který
přijde v platnost vlastně teprve tehdy, až
hospodářská krise nám umožní
splnit, co je v osnově napsáno. Všichni si
jen přejeme, aby se to stalo brzy, poněvadž
to bude znamenat nový kulturní rozkvět našeho
lidu.
V závěru bych chtěl ještě poděkovat
všem, kteří se přičinili, aby
se tato osnova stala zákonem. Mám za to, že
nemohlo býti lepšího a šťastnějšího
ukončení prvého roku činnosti nového
Národního shromáždění,
než že schválil osnovu zákona, který
má zvýšiti kulturní úroveň
našeho lidu.
Proto ještě jednou doporučuji, aby slavná
sněmovna osnovu zákona schválila. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru ústavně-právního,
p. posl. Pozdílkovi.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Nemám připomínek
a souhlasím s panem zpravodajem výboru kulturního.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu p. zpravodaji výboru rozpočtového,
p. posl. inž. dr. Brdlíkovi.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Vzdávám
se slova.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Osnova zákona má 33 paragrafy, nadpis zákona,
nadpisy v zákoně a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 33 paragrafy, nadpisem zákona a ostatními
nadpisy v zákoně, jakož i s úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém, a to ve znění
shodném s předchozím usnesením senátu.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této naléhavé osnově
bylo čtení druhé provedeno v téže
schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Hladký: Není změn.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Není návrhů.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Nikoliv.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém, a to ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Zbývá ještě hlasovati o dvou resolucích
otištěných ve zprávě výborové.
Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce tyto jsou přijaty.
Tím vyřízen jest odst. 7 pořadu.
Přerušuji projednávání dalšího
pořadu schůze.
Pan posl. Dölling dostavil se do dnešní
schůze.
Poněvadž před tím podle §u 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6
jedn. řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibu, a
to v jazyku českém, pokud se týče
v jazyku národnosti, ke které se slibující
přihlásil, pan posl. Dölling ke mně
přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem "slibuji", pokud se týče
shodným výrazem svého jazyka.
Žádám o přečtení slibovací
formule a p. posl. Döllinga žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Sněm. tajemník dr. Říha (čte):
Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Ich gelobe, der čechoslovakischen Republik treu zu sein
und die Gesetze zu beobachten sowie mein Mandat nach bestem Wissen
und Gewissen auszuüben.
Posl. Dölling (podávaje předsedovi
ruku): Ich gelobe. (Poslanci usedají.)
Předseda sdělil, že výbor ústavně-právní
se usnesl vyžádati si k projednání vládního
návrhu tisk 159 prodloužení lhůty do
20. ledna 1936, a k návrhu předsedy byla jmenovanému
výboru vyžádaná lhůta prodloužena.
Počátkem schůze rozdaná tištěná
usnesení senátu, a to tisk 245 přikázal
předseda výboru zemědělskému
a tisk 246 výboru rozpočtovému, a
k jeho návrhu byly jmenovaným výborům
k podání zpráv o těchto usneseních
uloženy lhůty do 11. ledna 1936.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní den posl. dr. Hulovi,
Staškovi, Obrlikovi, dr. Stránskému,
Širokému a dr. Roschemu; na zítřejší
den posl. Vallo.
Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
uznal předseda omluvy posl. Staška, dr. Huly,
Pika na den 19. prosince 1935.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr. Korláth.
mezi schůzí:
Zprávy tisky 201, 238, 247, 249, 250.
Odpovědi tisky 251, 252.
Těsnopisecká zpráva o 15. schůzi posl.
sněmovny N. S. R. Č.
Předseda (zvoní): Před ukončením
této schůze, poslední letošního
roku, sdělím stručný přehled
činnosti sněmovny od počátku IV. volebního
období, to jest od 18. června t. r. do dnešního
dne.
Sněmovna konala 24 schůzí plenárních,
82 schůzí výborových a 11 schůzí
subkomitétů.
Rozdáno bylo celkem 23 návrhů vládních,
5 usnesení senátu, 111 návrhů iniciativních,
76 zpráv výborových, 146 interpelací,
8 naléhavých interpelací, a 42 odpovědí
na interpelace.
Celkem bylo v plenu projednáno 13 předloh vládních,
1 usnesení senátu, 39 návrhů iniciativních,
7 mezinárodních smluv.
V plenu bylo proneseno 5 vládních prohlášení,
referovalo celkem 44 zpravodajů a v rozpravách promluvilo
celkem 169 řečníků.
Práce tohoto rozsahu mohla býti vykonána
jen společným úsilím všech paní
a pánů poslanců, za pomoci kanceláří
sněmovních i kanceláří klubovních
a v součinnosti se členy i úředníky
vlády a za spolupráce tisku.
Děkuji všem účastníkům
na vykonané práci a přeji všem příjemné
svátky vánoční a vše nejlepší
do nového roku. (Potlesk.)
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby příští
schůze svolána byla písemně s pořadem,
který podle §u 40 a §u 9, odst. 1, lit. d) jedn.
řádu určí předsednictvo.
Končím schůzi.