Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový,
panu posl. inž. dr. Brdlíkovi.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Vážená
sněmovno! Rozpočtový výbor pojednal
v sedění dne 19. t. m. o osnově zákona
a usnesl se jednomyslně, aby tato osnova zákona
nebyla vůbec zdůvodňována jako opatření
samozřejmé a aby byla přijata bez debaty.
Je mi ctí, že mohu toto usnesení vážené
poslanecké sněmovně sděliti, a dovolte
mi - jako do určité míry tímto usnesením
také vázanému - abych přičinil
jenom několik vět.
Nezapomeneme, že T. G. Masaryk, filosof, bojovník
za právo a spravedlnost, v 65 letech nalezl ve statečném
srdci odvahu jíti za hranice, aby vybojoval národu
svobodu. Emigrant Masaryk dovedl ve světě,
jenž vedl krvavý boj především
o svoje zájmy, vyvolati takový zájem o svůj
národ, že jeho budoucnost se stala nedělitelnou
součástí nového uspořádání
Evropy. Této schopnosti prof. Masaryka vděčíme,
že po staletích byla obnovena naše říše
v duchu a s posláním zakladatelů státní
tradice československém na trůně Přemyslově.
Dnes moudrý, prozíravý hospodář,
jehož přičinlivé ruce a trpělivá
vytrvalost daly do pořádku statek, který
z cizích rukou vrátil opět svému rodu,
zahleděv se na dílo vykonané a na ty, které
vychovával slovem a nejvíce příkladem,
aby statek na věky udrželi v rukách svých,
usoudil, že i pro něj nadešla konečně
chvíle odpočinku. Pluh, který desítky
let pevně vedl, odevzdává rukám mladším.
Bude už jen pozorně se svého zápraží
sledovat, jak hluboko se noří do země a zda
ji dobře kypří, aby mohla vydávati
zrno zdravé a těžké v příštích
úrodách. Buďme mu vděčni. A po
krásném zvyku učiňme, aby do posledních
dnů života byl jeho sad, v němž sázel
a viděl růsti svoje stromy, aby se mohl těšiti
pohledem na ně, až se z jara znovu budou zelenat,
vydávajíce svědectví, že hospodář
sázel druhy nejušlechtilejší a ošetřoval
je nejbedlivěji, aby mohutněly a vzdorovaly větrům
a bouřím, které mohou snad zalehnout do jejich
korun, ale nikdy jich nevyvrátí z kořene.
(Potlesk.) Po neklidu a bojích vědce a státníka
přejeme panu presidentu-Osvoboditeli, aby v zátiší
veřejného života prožíval takové
pěkné jako po bouřce harmonicky zladěné
dny, okamžiky pravého lidského štěstí,
úměrného nesmrtelnému dílu,
jehož dosah v odstupu času ještě více
vynikne a jež historie národa na věky zhodnotí.
(Potlesk.)
Jménem rozpočtového výboru dovoluji
si navrhovati, aby osnova zákona byla přijata beze
změny. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
byla podána řečnická přihláška.
zahájíme proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji řečnickou
lhůtu 20 min. (Námitky nebyly.)
Námitky nejsou. Navržená lhůta jest
schválena.
K slovu je přihlášen na straně "pro"
pan posl. dr. Zippelius. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Zippelius (německy): Vážené
dámy a pánové!
Bylo mi uloženo, abych jménem svého klubu učinil
k projednávanému návrhu toto prohlášení:
Parlamentní klub sudetsko-německé a karpato-německé
strany považuje předloženou osnovu zákona
za přirozený čin vděčnosti
Československé republiky k tomu ctihodnému
muži, jenž po 17 let zastával nejvyšší
úřad ve státě a oddaně jej
vedl.
Že hlasujeme pro tuto osnovu, příčinou
toho jest kromě uznání tohoto přirozeného
činu vděčnosti i poslední projev T.
G. Masaryka jako presidenta, ve kterém - do
jisté míry jako politický odkaz svým
nástupcům a napomenutí všem společně
odpovědným činitelům ve státě
- zdůraznil, "že potřebujeme doma spravedlnosti
pro všechny občany, nechť jsou jakékoliv
národnosti."
Od počátku své spolupráce v této
sněmovně jsme již několikráte
použili příležitosti, abychom všeobecně
a zvláště konstatovali, do jaké míry
se provádí spravedlnost vůči všem
občanům po stránce národnostní.
Vítáme tedy toto napomenutí prvního
presidenta republiky tím spíše, že jen
bude-li se ho dbáti, bude to podle našeho mínění
nutným základem, na němž jedině
může býti vybudován nový poměr
mezi národy, bydlícími v Československé
republice.
Vítáme také s povděkem, že loučící
se president mocí svého práva podle §u
103 naší ústavní listiny ještě
jednou udělil politickou amnestii. Není tím
sice napraveno vše, co sudetští Němci
v posledních letech pocítili a utrpěli jako
křivdu a bezpráví, ale i v tom vidíme
napomenutí, aby vnitřní a národnostně
politický vývoj byl uveden na novou cestu. My sami
jsme již svým zásadním prohlášením
ze dne 19. června t. r. projevili, že uznávajíce
zásady naší ústavní listiny jsme
ochotni vzíti na se všechny povinnosti, které
z těchto zásad ústavní listiny pro
sudetské Němce vyplývají. Zároveň
smíme žádati, aby nám byla poskytnuta
všechna práva ve státě, před
zákonem a ve všech odvětvích správy
v té míře, ve které jsou v ústavní
listině zaručena každému státnímu
občanu.
Jen tak může býti opravdu uskutečněno
poslední napomenutí prvního presidenta Československé
republiky v zájmu státu a pro blaho všech jeho
národů.
Proto budeme pro tento návrh hlasovati. (Potlesk sudetsko-německých
poslanců.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji výboru
ústavně-právního, posl. dr. Patejdlovi.
Zpravodaj posl. dr. Patejdl: Slavná sněmovno!
Doporučuji tuto osnovu ve znění usnesení
ústavně-právního výboru.
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu panu zpravodajovi výboru rozpočtového
posl. inž. dr. Brdlíkovi.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Připojuji
se k návrhu p. zpravodaje výboru ústavně-právního.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
ve znění zprávy výborové, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém. (Potlesk.)
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této naléhavé osnově
bylo čtení druhé provedeno v téže
schůzi.
Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému.
Mají páni zpravodajové nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Patejdl: Nemám.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Nikoliv.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí
s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém. (Potlesk.)
Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.
Budeme pokračovati ve společném jednání
o prvých třech odstavcích pořadu,
jimiž jsou:
Přihlášeni jsou ještě řečníci
na straně "proti": pp. posl. dr. Peters
a Knebort.
Dávám slovo p. posl. dr. Petersovi.
Posl. dr. Peters (německy): Slavná
sněmovno!
Ujímám-li se slova k daňovým osnovám,
které máme ještě dnes vyříditi,
stává se tak jen proto, abych učinil několik
zásadních poznámek ke způsobu našeho
projednávání této osnovy. Především
bych vytkl, že návrhy, o nichž vláda ví,
že vyprší koncem roku, se nám předkládají
ve lhůtě, která znemožňuje přesné
zpracování a projednání. Tři
novely, o kterých zde jednáme, přišly
do sněmovny dne 4. prosince a byly zdlouhavě přikázány
výboru, který je začal projednávati
teprve dne 13. prosince, ačkoliv každý ví,
že sotva bývá možno ještě
dnes nebo zítra zde zasedati. Postup finanční
správy a stejně odpovědné vlády
je podle mého mínění s to, aby zcela
podstatně zlehčil vážnost parlamentní
práce. Nevím, je-li to v zájmu vlády
nebo také v zájmu dobrého jména parlamentní
demokracie Československa.
Musíme však ještě více vytknouti,
že vláda - když si byla nechala tolik času
na podání návrhů - podala ještě
téhož dne, kdy rozpočtový výbor
měl ukázati, že je vzorným a poslušným
žákem tím, že měl všechny
návrhy vyříditi najednou, nové návrhy,
tak že jsme byli postaveni před překvapující
skutečnost, že zároveň se změnami
navrženými ve vládním návrhu,
měly býti bez přípravy projednávány
ještě jiné. Rozpočtový výbor
se tu trochu vzepřel a zamítl hladké vyřízení
tohoto vládního návrhu, postavil se proti
pokusu finanční správy vnutiti mu její
vůli a odmítl vyříditi vládní
návrh v zamyšlené krátké lhůtě.
V rozpočtovém výboru byl pak ustaven subkomitét
zcela správná to cesta, ovšem za předpokladu,
že je dosti času, aby byla vykonána skutečně
věcná práce. Subkomitét, který
byl ustaven v pátek, sešel se teprve příští
úterý. Ani potom jsme nevyřídili všechny
nám předložené věci, protože
jsme cítili, že návrhy finanční
správy a vlády jsou špatně promyšleny
a propracovány a že si nemůžeme jejich
vyřízení vzíti na svědomí.
Na to nebyly jednotlivé návrhy vyřízeny.
Rozpočtový výbor se pak mohl zabývati
jen těmi, které vyřídil subkomitét;
domnívám se v tom spatřovati druhou malou
skromnou vzpouru rozpočtového výboru, který
odmítl vyříditi celý úkol sobě
uložený.
Zmýlil jsem se však: Přesto, že rozpočtový
výbor předlohu nevyřídil, byli jsme
znovu svoláni do subkomitétu a dostali jsme, řekněme,
přátelský rozkaz, abychom přes všechny
pochybnosti vyřídili návrhy ještě
nevyřízené. Jelikož vzpoura rozpočtového
výboru naprosto nebyla tak nebezpečná, byl
výsledek, že se zase stal mimořádně
krotkým a hodným a bez okolků vyřídil
celou mu uloženou úlohu, kterou mu vláda a
finanční správa předložila.
Dovolte mi, abych jako člen subkomitétu i rozpočtového
výboru vyjádřil své mimořádné
pochybnosti o způsobu a metodě, jak se zde postupovalo,
protože by snad odpůrce parlamentní demokracie
mohl říci, že tento způsob jednání
je vlastně fraškou. Domníváme se spíše,
že právě v naší politicky nevyjasněné
době by bylo zapotřebí klásti velký
důraz na to, aby vnější tvářnost
a vnitřní odpovědnost parlamentu a jeho zákonodárné
práce došla výrazu tak jasně, jak je
jen možno. Ze způsobu však, kterým nyní
na konci roku projednáváme finanční
otázky, vychází najevo, že jsme se téměř
vzdali vlastní vůle v parlamentní odpovědnosti.
Připomínám jen, že celá rozpočtová
debata nepřinesla přezkoumání celého
finančně politického vývoje, jelikož
nebylo času pro toto přezkoumání.
Ale také při projednávání těchto
8 vládních návrhů nebylo postupováno
s takovou svědomitostí, jak by bylo zapotřebí
a jak by to vyžadovala těžká břemena,
která ve všech těchto předlohách
našemu obyvatelstvu ukládáme. Mimo to jsme
se v těchto návrzích pustili, i když
ne systematicky, přece však v jednotlivých
ustanoveních, ba dokonce v jednotlivých slovech
ustanovení do likvidace ochrany, kterou přece zákonodárství
musí poskytnouti poplatníkovi proti fisku; v mnohých
ustanoveních jsme kapitulovali před finanční
správou a přiřkli jsme jí práva,
která daleko překračují možnosti
spořádané daňové a právní
soustavy; přiřkli jsme finanční správě
práva, která jí umožňují
činiti naše občany, jejichž ochrana je
naším úkolem, vlastně bezprávnými,
i když snad jen v jednotlivostech. Přes to se domnívám,
že se příliš nemýlíme, konstatujeme-li,
že zde šlo o pokus zjistiti, pokud je ještě
parlament ochoten vyjíti vstříc vyděračské
politice finanční správy.
Jsou-li na př. v projednávané předloze
o dani z obratu opět značně rozšířena
ustanovení o promeškání, je-li právo
stížnosti citelně omezeno, domnívám
se, že se zde zákonem, tedy na vaši odpovědnost,
pánové, zkracuje právo a ochrana poplatníkova
a mimořádně posiluje libovůle finanční
správy. Finanční správa nabývá
opět více možnosti užíti pěstního
práva při vymáhání veřejných
daní a dávek. Nemyslím, že je to správné;
nemyslím také, že bylo správným,
že rozpočtový výbor dal v tak široké
míře souhlas, protože touto ochotou porušujeme
předpoklady, za kterých nám obyvatelstvo
poskytlo důvěru, totiž je chrániti,
aby finanční správa nemohla v daňových
otázkách zavésti naprostou libovůli.
Vezmu-li ještě na př. § 20, odst. 6, kde
dostává úřad právo ještě
před předepsáním obratové daně
vésti exekuci, musím říci, že
se zde dává finančnímu úřadu
možnost, kterou se prostě zrušuje především
celý právní řád, právo
poplatníkovo na vyslyšení - také část
demokracie.
Naproti tomu musím s uspokojením konstatovati, že
rozpočtový výbor do určité
míry uznal neudržitelnost této metody, kterou
se zde projednávají finanční předlohy,
metody, která vyžaduje změny. Proto se obrátil
na svého předsedu kol. Teplanského
s přesnou výzvou, aby v nejbližší
době, a to ještě v lednu, svolal mimořádnou
schůzi rozpočtového výboru, čímž
mu má býti konečně umožněno
přezkoumati finančně politickou situaci státu
a celý způsob postupu finanční správy,
a kde může vysloviti své mínění,
jak dobrými a spravedlivými zákony chrániti
poplatníka před libovolnými zásahy
finanční správy. Mám za to, že
rozpočtový výbor bude tak ctižádostivý,
aby poctivě soutěžil se sociálně
politickým výborem v tom, že se výbory
budou také tehdy scházeti, i když nebudou museti
projednávati žádné konkrétní
návrhy, a že vyvinou určitou iniciativu, která
může spočívati i v tom, že na př.
rozpočtový výbor poprosí mohl by to
také na něm požadovati - pana ministra financí,
aby přednesl zprávu o situaci a aby s námi
projednal stížnosti, které se podávají
pro způsob, jak finanční správa používá
finančně politických zákonů.
Soc.-politický výbor svou schůzí v
září neobyčejně mnoho ujasnil
a především poskytl členům sněmovny
možnost přednésti všechna přání
soc.-politickému sboru, ale také umožnil výměnu
názorů mezi členy sněmovny. Učiní-li
rozpočtový výbor totéž, jsem
přesvědčen, že se konečně
vytvoří vůle sněmovny, pokud jde o
finančně politické otázky. Jak je
tomu dnes, vážení pánové a dámy?
Pan kol. Remeš zde pronáší každý
rok, od té doby, co se stal zpravodajem rozpočtového
výboru ve věcech státního rozpočtu,
velice ostrou řeč, ve které velice správně
poukazuje na velmi povážlivé a nebezpečné
skutečnosti v celé finanční politice.
Ale on a jeho strana hlasují potom nejen pro úplně
nezměněný, jím tak ostře kritisovaný
rozpočet, nýbrž i pro účetní
uzávěrku za minulý rok, o které se
debatuje skoro zároveň s rozpočtem pro příští
rok. Mám dojem, že nestačí věci
kritisovati, ale na nich samých ničeho neměniti.
Očekávám tedy od zasedání rozpočtového
výboru velice mnoho - snad jsem nenapravitelným
optimistou - ale jako člen rozpočtového výboru
doufám, že naleznu podporu i u jiných členů
výboru, abychom konečně pro sebe uplatnili
právo, které je nám také skutečně
v jednacím řádě a v ústavě
vyhrazeno, právo na kontrolu správy a tím
také na kontrolu celé finanční politiky
a finanční správy.
Chci-li dále mluviti o způsobech, jak se projednávají
osnovy před námi ležící, musím
poukázati na další skutečnosti: Ve včerejší
schůzi subkomitétu jsme měli dokonce - něco
zcela mimořádného - tři odborníky,
kteří měli vysloviti své mínění
zvláště o návrhu o stabilisačních
bilancích. Byl jsem po prvé právě
protože je to zvláštností - přítomen
poradě, kde byli dotázáni také odborníci,
a kde byla snaha vyžádati si posudku znalců
o věcech, o nichž podrobné znalosti mohou býti
získány jen dlouholetou zkušeností a
specialisací. Musím říci, že
jsem si z této schůze odnesl velmi nepříznivý
dojem, protože by bylo bývalo potřebí
klásti odborníkům zcela konkrétní
otázky a vésti jednání tak, aby vystoupily
do popředí nikoliv politické, nýbrž
jen praktické a hospodářské otázky.
Dojem, který tedy tato schůze na mne učinila,
byl svrchovaně nepříznivý. Považuji
za nutné, aby, pořádá-li se již
schůze s odborníky, byla mnohem lépe připravena
a s mnohem větší vážností
provedena, než tomu bylo ve skutečnosti včera.
Říkám to především proto,
poněvadž podle mého mínění
se stala v subkomisi veliká nehoda, že totiž
bylo usneseno ustanovení, které nemůže
býti udrženo ani s právního ani se zákonodárného
hlediska. Subkomitét si položil podle mého
mínění správnou otázku, jak
lze tak zvanou bezplatnou akcii a vedle toho i zhodnocenou akcii,
která byla vydána v souvislosti se stabilisační
bilancí, zdaniti. Myšlenku, podrobiti tento dar daním,
považuji za naprosto správnou. Naproti tomu považuji
provedení tohoto zdanění za zcela nesprávné,
a mám nynější formulaci čl. II
stabilisační novely za naprosto nepřijatelnou,
protože je zde tato akcie podrobována dávce
se zpětnou platností a - jak na to kolega Toušek
správně poukázal - protože je zde zaváděn
zákon se zpětnou platností, o které
nedávno správně prohlásil pan předseda
vlády, že se již nemá v našem zákonodárství
vyskytovati.