Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Šedý.
Posl. Šedý: Slavná sněmovno,
uvědomíme-li si zákon o dani z obratu a dani
přepychové, který byl uplatněn na
přechodnou dobu, a hledíme-li k faktu, že ode
dne vzniku do dnešního dne existuje již 12 let
a prodlužuje se o další 3 roky, nutno konstatovati,
že tento zákon je zkouškou trpělivosti
živnostnictva a obchodnictva. a to tím spíše,
že tento finanční zákon při každé
obnovovací etapě přináší
větší a větší tíživost.
Daň tato nemá ani jeden světlý bod.
Jenom železná nutnost velí, aby toto nesociální,
nespravedlivé a tíživé břemeno
bylo opět prodlouženo. - Nesociální
je proto, poněvadž není progresivní
a doléhá tíživěji na sociálně
slabšího, neboť se řídí
podle délky cesty od prvovýroby k spotřebiteli,
a podle toho, kolikrát zboží projde rukama,
naskakuje procento. Tedy ne podle toho, kolika procenty by měl
být ten či onen statek zdaněn, nýbrž
podle náhody, jak dlouhá je cesta jednotlivého
zboží k spotřebiteli.
Obratová daň to byla, která nám vydupala
a zvýšila racionalisaci v distribuci, projevujíc
se v lavinovitém zřizování filiálkového
systému a obchodů s jednotkovými cenami,
neboť tyto kolosy právě na dani z obratu vydělávají
milionové částky.
Obchody s jednotkovými cenami, vezmeme-li za základ
loňský obrat tří těchto obchodů,
fy Aso, která měla obrat 72 mil. Kč, fy Jepa,
68 mil. Kč, fy Teta, 48 mil. Kč, celkem tudíž
188 mil. Kč, ušetřily proti detailnímu
obchodu velké částky. Počítáme-li,
že zboží k obchodníkovi prošlo minimálně
dvojíma rukama, jsou tyto obchody s jednotkovými
cenami zvýhodněny průměrně
asi 3 %, to znamená, že tato úspora u nich
činí právě 5 640.000 Kč. To
byl a je právě ten náš věcný
důvod a snaha přiblížiti soutěžní
podmínky těchto velkých kolosů k malému
a střednímu podnikateli. Bylo třeba tuto
nerovnost ze zákona odstraniti a zavésti přirážkový
systém, jak je námi navrhován. Chráníme
tím, vážení, sociálně
slabšího podnikatele, a to není pouze povinností
živn.-obchodnické politické strany středostavovské,
nýbrž to je povinností celé koalice.
Prosím, aby se nezapomnělo, že obchodník,
živnostník, průměrně za 50 %
prodává na úvěr a koná tím
zároveň ve směru sociálním
mimořádné služby veřejnosti,
neboť při dnešní velké nezaměstnanosti
pomáhá v řadě míst k sociálnímu
klidu. I to je třeba zhodnotiti a připsat malému
a střednímu podnikateli, obchodníku, živnostníkovi
k dobru. Naproti tomu obchody s jednotkovými cenami a podniky
s filiálkami prodávají, jak známo,
pouze za hotové, čímž jsou zbavovány
risika ztráty.
Daň z obratu je také proto nespravedlivá,
že se platí i ze ztrátových obchodů
a místo generální, spotřební
daně, jak bylo původně myšleno, stala
se pro nás obchodníky a živnostníky
nejtíživější daní přímou.
Domáháme se tudíž nejširší
paušalisace a v daleko rychlejším tempu, než
tomu bylo dosud. Především nechť se tak
stane u obuvi a ostatního koženého zboží,
jak je uvedeno ve zprávě rozpočtového
výboru v odst. 6, a to proto, poněvadž potřebná
data a podklady k uvedené paušalisaci jsou již
připraveny.
Tak státní úřad statistický
zjistil u nekombinovaných podniků za r. 1933 tento
výnos daně z obratu u kožených výrobků:
U koželužen platí se dnes na dani z obratu 3
3/4 %, to znamená výnos 8,400.000 Kč. Desetiprocentní
daň z obratu je u t. zv. přepychového zboží.
V naší republice platí tuto daň 5 podniků
a výnos její činí 1,100.000 Kč.
Výnos 3 % daně u výrobců obuvi, nekombinovaných
podniků továrenských a živnostníků
činí 10,400.000 Kč. 3 % daň u detailních
podniků s obuví 2.900.000, 4 % daň u kombinovaných
podniků včetně gumové obuvi 32 mil.
Kč. Dále 1 1/2 % paušál z usní
u kombinovaných podniků je 2,300.000 Kč,
další 3 % daň u brašnářů,
řemenářů, sedlářů
z galanterního zboží vynese 4,400.000 Kč.
Dohromady je to 61.500.000 Kč. To je odhad Státního
úřadu statistického. Ministerstvo financí
předpokládá tudíž. že výnos
této daně u nekombinovaných továren
a živnostníků, kterých je podle statistiky
26.581, by činil 348 mil. Kč; obrat kombinovaných
podniků s prodejnami u kožené obuvi a zboží
činil r. 1933 620 mil. Kč. Avšak podle vzájemné
kontroly podnikatelů - poněvadž tato statistika
z řad podnikatelských je odlišná od
statistiky úřední, ježto je sestavena
podle vzájemné dohody a kontroly - u továrních
podniků byla za r. 1933 výroba s 3 % daní
obratovou za 163 mil. Kč; z toho bylo asi za 15 mil. Kč
vyvezeno a výroba živnostenská za cca 50 mil.
Kč. takže pro zdanění v tuzemsku zbývá
toliko 200 mil. Kč. Obchodníků s obuví
roku 1933 bylo 1334. Tito podléhají 3 % dani z obratu
a výnos soukromých podnikatelů podle soukromého
odhadu je odhadován na 1,500.000 Kč. U brašnářů
a řemenářů, kterých máme
u nás 4879 a kteří podléhají
3 % dani z obratu, je odhad výnosu této daně
3,600.000 Kč. Tedy výnos obratové daně
u závodů nekombinovaných r. 1933 by byl podle
této soukromé statistiky 19.500.000 Kč. Daň
při dovozu usní za rok 1933 činí asi
50 milionů Kč. Tedy při sazbě 3 3/4
% je to 1,800.000 Kč. Celkem by byl tedy tento výnos
21,300.000 Kč. Roku 1933 bylo vyvezeno obuvi celkem za
153 miliony Kč. Z toho kombinované podniky vyvezly
za 130 milionů Kč. Vedle toho kožených
rukavic bylo vyvezeno za 97 milionů Kč.
Uvádím tato čísla jako doklad, že
lze k paušalisaci obuvi a koženého zboží
přikročiti ihned. A vítáme ve zprávě
výboru rozpočtového, že se počítá
s touto paušalisací již od 1. ledna 1936.
A ještě další zajímavá čísla,
pokud jde o výhody a nevýhody kombinovaných
a nekombinovaných podniků. Kombinované podniky
jsou proti nekombinovaným podnikům ve velké
výhodě, zvláště za dnešního
účtovacího systému daně z obratu
u tohoto zboží.
Kombinované podniky platí, jak jsem již v začátcích
uvedl, z usní 1 1/2 %, ostatní továrny nekombinované
3 3/4 %. Kombinované podniky s obuví nepodléhají
žádné dani z obratu, ostatní
továrny podléhají 3%ní dani obratové.
Kombinované podniky podléhají při
detailním prodeji zákazníkům zdanění
4 %, ostatní továrny 3 %. Spočítáme-li
to, vidíme, že kombinované podniky zatěžují
svoji výrobu touto daní z obratu pouze 5 1/2 %,
kdežto nekombinované podniky jsou zatíženy
9 3/4 %. Tedy vzniká zde rozpětí při
dani z obratu mezi těmito dvěma druhy podniků
4 1/4 %. Čili na penězích, počítáme-li
pouze tuzemskou potřebu, a to u kombinovaných podniků,
a vezmeme-li za základ r. 1933, tyto podniky prodaly za
620 milionů Kč obuvi, z toho za hranice 1 30 milionů
Kč. Zbývá tedy pro tuzemsko 490 milionů
Kč. Tedy kombinované podniky pouze na dani z obratu
vydělávají 20.825.000 Kč. Kde jsou
ještě výhody těchto podniků při
stabilisačních bilancích? Dále neplatí
zástupcům provise z kůže, která
činí u nekombinovaných podniků 2-3
% provise zástupcům z prodeje obuvi, která
je přibližně asi 5 %, pokladní srážka
z prodané kůže, která činí
2 %, z obuvi 2 %. Dále kombinované podniky dodávají
a prodávají za hotové, kdežto u nekombinovaných
podniků prodává se na úvěr,
takže možno říci, že kombinované
podniky proti nekombinovaným v důsledku toho jsou
zvýhodněny minimálně o 14 %.
Proč voláme po paušalisaci daně z obratu?
Proto, že chceme vyrovnati tyto ohromné rozdíly,
které jsem právě číselně
odůvodnil v předešlých případech,
a tak snažíme se, abychom soutěžní
podmínky těch malých a středních
částečně aspoň přizpůsobili
těmto velkým kolosům. To ovšem, jak
si zde pan zpravodaj ve své zprávě liboval,
že jsou vyňaty konsumy, nás nestrhuje k nadšení.
My obchodníci a živnostníci po desetiletí
voláme po spravedlivém zdanění, voláme
také po zdanění konsumů a družstev.
Konsumy a družstva, která měla za účel
hospodářskou podporu svých členů,
vyvinula se z malých a skromných začátků
a vyrostla na mocné asociace kapitálové,
nikoli v poslední míře podporou z veřejných
prostředků a tedy i na útraty živnostníků
a obchodníků. My pociťujeme tento stav v posledních
letech tím tíživěji, jelikož daňová
břemena značně vzrůstají, staré
daně se zvyšují, nové se zavádějí
a finanční správa zakročuje velmi
přísně při vymáhání
daňových nedoplatků a běžných
daní.
Kvitujeme s povděkem, že pan zpravodaj rozpočtového
výboru učinil s tohoto místa takové
mužné prohlášení, které
i my živnostníci a obchodníci můžeme
podepsati. Jen bychom si přáli, aby slova, která
vážený pan zpravodaj rozpočtového
výboru s tohoto místa v této slavné
sněmovně při projednávání
rozpočtu přednesl, byla vsunuta také do zákona.
To je důležité, aby ochrana nás obchodníků
a živnostníků byla zabezpečena literou
zákona. Dokud to nebude, nepomůže žádná
kritika s tohoto místa. Plným právem tedy
žádá obchod a živnostníci, aby
konsumní družstva přispívala k zvýšeným
daňovým břemenům, jak to odpovídá
jejich daňové nosnosti.
Mám zde několik dat, ovšem poněkud starších,
ale při srovnání se dají dobře
použíti. Uvádím, že je 861 konsumních
spolků, které v sobě sdružují
809.721 členů a vykazují obrat per 2802 mil.
Kč. Tato družstva měla aktiva 787 mil. Kč,
z nichž připadlo na budovy a pozemky 225 mil.
Kč a na zásoby 223 mil. Kč. Mezi pasivy
jsou uvedeni věřitelé s pohledávkami
ve výši 213 mil. Kč a závodní
podíly per 28 mil. Kč. Těmto konsumním
družstvům bylo r. 1927 předepsáno na
zvláštní dani výdělkové
celkem 222.139 Kč, z kteréžto částky
platilo 681 konsumních družstev se zvýhodněním
zboží a se sazbou 2 % 137.749 Kč. Z
těchto dat jest jasně patrný velký
rozvoj konsumního hnutí u nás. Konsumní
družstva československá jsou velmi zdatným,
výborně vedeným činitelem hospodářským,
opřeným o velké vlastní prostředky
a o silnou politickou stranu. Vyvíjela se zde, kde byla
správně vedena, i když platila větší
daně, a není pochybnosti o tom, že by konsumy
a družstva snadno snesly také zvýšené
daňové břemeno, uvážíme-li,
že tržba všech konsumních družstev
r. 1927 činila 1838 mil. Kč, z nichž základ
daně výdělkové činil toliko
177.560 Kč. Vynikající postavení konsumních
družstev na poli hospodářském a poměrně
nepatrné zdanění vysvítá také
z toho, jak statistický úřad ve svazku z
r. 1931, č. 180 uvádí. Jsou to zajímavá
čísla (čte): Velkonákupní
společenstvo družstev v Praze čítalo
340 členských družstev. Z aktiv činí
uložené přebytky u peněžních
ústavů 200.000 Kč, cenné papíry
37,600.000 Kč, dlužníci 18,700.000 Kč,
zásoby 22,200.000 Kč. nemovitosti 27,200.000 Kč,
inventář 4,500.000 Kč. To jsou aktiva. V
pasivech je uvedeno: Základní kapitál ve
výši 19 mil. Kč, reservní a jiné
fondy 41,600.000 Kč, věřitelé 49,900.000
Kč, náklady osobní 11,500.000 Kč,
náklady věcné 6,200.000 Kč, daně
a poplatky 1,800.000 Kč. Tržba dosáhla v uvedeném
roce 477,900.000 Kč, zisk uvedeného běžného
roku je vykazován pouze 318.000 Kč. Vlastní
produkce těchto ohromných kolosů a tohoto
svazu zahrnuje mlýny, pekařství, továrny
na různé poživatiny, kávové konservy,
sladovou kávu, masové a rybí konservy, salám,
hořčici, kyselé zelí, dále
chemické továrny vyrábějící
mýdlo, toaletní zboží, pastu na obuv,
dále továrny na konfekci a prádlo. Svaz má
také několik skladišť. Podobný
vývoj má také t. zv. Gez-Verband. Čítal
r. 1931 159.000 členských družstev. Z aktiv
činí uložené přebytky u peněžních
ústavů 1.6 mil. Kč, cenné papíry
4.6 mil. Kč, dlužníci 14 mil. Kč, zásoby
26.9 mil. Kč, nemovitosti 33.7 mil. Kč, inventář
9.5 mil. Kč. V pasivech jsou uvedeny: základní
kapitál 9.1 mil. Kč, reservní a jiné
fondy 12.3 mil. Kč, sklady 53.4 mil. Kč, věřitelé
15.2 mil. Kč, náklady osobní 12.9 mil. Kč.
náklady věcné 6.7 mil. Kč, daně
a poplatky 0.6 mil. Kč. Zisk při tomto ohromném
obratu a investovaném kapitálu jest vykázán
za uvedený běžný rok částkou
245 tisíc Kč, tržba činila 318.4 mil.
Kč, takže naše volání po spravedlivém
zdanění těchto konsumů a družstev
jest na základě těchto údajů
odůvodněné a vzhledem na neutěšený
stav státních financí nutné.
A že nejen u velkých kolosů soustředěných,
nýbrž také u menších konsumů
zdanění neodpovídá rozsahu podniku,
je zřejmé z těchto případů.
Mám toho celý růženec, ale vezmu jen
případ z Čech. Všeobecné konsumní
družstvo v Nepomuku, které má 7 filiálek
a mělo r. 1931 tržbu 1,745.984 Kč, vykázalo
čistý zisk 1.967.85 Kč. Nám obchodníkům
by při takovém obratu státní fiskus
napočítal při nejmenším 10 %
čistého zisku, což by činilo 174.590
Kč - to je minimum. Další případ
je Dělnická jednota potravní v Hrdlovce u
Duchcova, která čítala do konce r. 1931 9175
členů se závodními podíly úhrnem
458.750 Kč. Toto družstvo vykazuje při celkové
tržbě 41,765.518 Kč hrubý zisk 3,834.033
Kč a čistý zisk 768.827,60 Kč. Zaplaceno
bylo na dani důchodové, výdělkové
a činžovní v tomto roce 34.034,90 Kč.
Kdybychom my obchodníci uskutečnili takovýto
obrat, napočítala by nám berní správa
čistého zisku při nejmenším 150.000
Kč.
Hospodářské družstvo skladištní
v Pacově vykazovalo za správní rok 1931/1932
při celkovém obratu 104,430.104,10 Kč čistý
zisk pouze 826,60 Kč. Daně a poplatky činily
15.463,30 Kč a daň z obratu 27.906,57 Kč.
Obchodník jenom při 1 % sazbě musil by při
takovémto obratu zaplatiti na dani z obratu při
nejmenším 116.918,40 Kč. Jak je to možné,
že toto družstvo zaplatilo se všemi daněmi
a poplatky včetně daně z obratu pouze 15.463,30
Kč, to je pro nás rebus.
Ústřední konsumní družstvo v
Hradci Králové má 60 filiálek, mělo
příjem z obratu 28,275,331.45 Kč a vykázalo
čistý zisk pouhých 27.933,30 Kč.
Tedy nepoměrně nízké zdaňování
těchto konsumních družstev zakládá
se na zákonodárství. Jsou to dřívější
zákony o přímých daních č.
220/1896 a č. 384/1922, které vyměřovaly
výdělkovou daň z čistého zisku,
při čemž na druhém místě
uvedený zákon lišil mezi společenstvy,
která prodávají pouze na členy a skutečně
tyto obchody na členy uskutečňují,
a jinými společenstvy. Ona společenstva mají
tu výhodu, že se jim předpisuje daň
ze základního kapitálu, a to 2 promile.
Při tom se předpokládá, že konsumní
družstva nebo společenstva omezují svou činnost,
jak jsem uvedl, jenom na členy, avšak, což je
zajímavé, jednotlivé výjimky nemají
za následek ztrátu této výhody. (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.) Podobně
jsou konsumní spolky zvýhodněny při
dani z obratu. Nejen že vláda může poskytnouti
konsumům a družstvům osvobození nebo
snížení pro dodávky, které provádějí
svazy družstev pro přičleněná
družstva a tato družstva pro svazy, obdržela tato
družstva ještě zákonem 56/1932 nové
zvláštní výhody tím, že
nejsou podrobena přirážce platné pro
podnikatele, kteří mají tři nebo více
prodejen. Zpráva výboru rozpočtového
tisk 249 v § 2, odst. 4, al. 2, výslovně praví:
na výdělková hospodářská
společenstva, nehledíc na výši celkového
obratu. Smířili bychom se s tím, kdyby tato
výjimka byla omezena tak, jak je uvedeno pro jiná
družstva, která uskuteční za běžný
rok obrat 1/2 mil. Kč, ale skýtat tuto výhodu
všem konsumům a družstvům bez výhrady,
považujeme za neodůvodněné a nesprávné
a nelze v budoucnu počítati, že by to mohlo
býti v tomto váženém sboru, přihlíží-li
k dnešní tísnivé situaci naší
finanční správy, pro příště
odhlasováno a schváleno.
Poněvadž jsem už uvedl řadu podobných
případů zvýhodněného
zdanění konsumů a družstev, nebudu už
se tím zabývati, ale všichni musíme
uznat, že daň z obratu, jak je nám předložena
a jak má býti dále prodloužena, nemůže
nás, soukromé podnikatele, zvláště
živnostníky a obchodníky, nadchnouti a že
není důvodu k jásotu. Pan zpravodaj o této
předloze uvedl pouze výhody, možno říci
pouze kladné stránky, zlepšující
dosavadní zákon, ale opomenul, možná
že úmyslně, upozorniti také na nevýhody
a vsuvky, které se při této novelisaci dostávají
do zákona, jenž má nabýti platnosti
od 1. ledna příštího roku.
Daň z obratu, jak už zde bylo uvedeno, skýtá
vlastně největší zdroj příjmů
pro naši státní pokladnu i pro veřejné
pokladny vůbec. Je to 2.300 mil. Kč - a k tomu musíme
ještě připočítati úroky,
které vynesly za rok 1933 97 mil. Kč - cifra ohromná,
bez níž nelze vyrovnati státní rozpočet
a bez níž nelze u nás hospodařiti. Podali
jsme v tomto směru několik návrhů,
které by ve skutečnosti zdroj příjmů
této daně neohrozily. Měli jsme na zřeteli
pouze odstraniti některé nejasnosti starého
zákona a zároveň také dosáhnouti
jistých úlev pro poplatníky, zvláště
pro živnostníky a obchodníky. Nepodařilo
se nám však vsunouti tyto návrhy do novely,
ale počítáme s tím, že se tak
stane příště. Je to § 8, odst.
1, poněvadž v dosavadním znění
není jasně řečeno, koho totiž
za nabyvatele tohoto podniku možno považovati. Je také
dosti těžko nutiti nabyvatele podniku k tomu, aby,
jak zákon předpisuje, provedl přihlášku
daně z obratu za údobí, kdy podnik spravoval
jeho předchůdce. Nemá zde přece možnost
přinutiti svého předchůdce, aby mu
předložil knihy, nebo nějakým jiným
způsobem zjistiti obrat za uplynulé období,
ve kterém jeho předchůdce podnik spravoval.
Přes to zákon striktně a jasně ukládá
nástupci, aby přihlášku k obratu i za
svého předchůdce podal a uskutečnil.
Dále jsme chtěli, aby bylo v tomto zákoně
uvedeno, že funkcionáři, kteří
vzhledem na svou veřejnou činnost jsou povinni vésti
různé podniky a tyto spravovati, u podniků,
které jsou pasivní, neručí osobně
u daně z obratu, a měli jsme na zřeteli obdobné
opatření, jaké je u daní přímých.
Ani toto nebylo přijato a do zákona vsunuto.
Že se snižují na 1 % sýry a jiné
mléčné výrobky, o tom se zmínil
p. zpravodaj. Dále je pod čís 23 dnešní
osnovy důležité ustanovení, týkající
se §u 19, odst. 1 zákona č. 188/1930. A je
to jen jedno slůvko, které bylo v tomto pasusu vynecháno.
Tak § 19, odst. 1 v dosavadním zákoně
říká doslovně: "Nepodá-li
poplatník přiznání ve lhůtě
zákonem stanovené nebo prodloužené"
- prosím, je to jen jedno slůvko, které uniklo
a které se vypustilo "vyzve jej finanční
úřad I. stolice, aby přiznání
v přiměřené, nejméně
14denní lhůtě podal." Toto slůvko
"vyzve jej" je zde vynecháno a je tam vsunuto
nové opatření, že kontumačně
poplatník bude postižen tím, že bez jakýchkoliv
pomůcek mu bude daň vyměřena.
Je škoda, že tak důležitý zákon
musíme tak rychle promrskat. Je zde ještě řada
jiných důležitých věcí.
Na př. měsíční splátky
při paušalisaci jsou také dalším
zvýšeným zatížením. Přeplatky
se nevracejí. Také nemožné. Dále
komu byla kontumačně daň předepsána,
nemá možnosti dalšího odvolání
jako k I. stolici a musí se podrobiti výměru,
který mu berní správa předepsala.
Také je nespravedlivé, že automatické
zvýšení při dani z obratu na
5 % zůstává dosud v platnosti. Stávají
se případy - a mám zde zrovna jeden - že
podniku, který zaplatil 11. listopadu, a razítko
poštovního úřadu bylo 12. listopadu,
tedy o 1 den později, bylo vyměřeno zvýšení
5 %, t. zv. 5 % penál ve výši 958 Kč
a úroky z prodlení 275 Kč. Tím, že
poplatník neplatí v čas, je stejně
postižen úrokem z prodlení a není tudíž
správné, že vedle toho je postižen 5 %
penálem.
Je proto nutno, aby i tato nesrovnalost byla vyřízena.
Máme ještě řadu jiných bolestí,
které by bylo třeba v tomto směru k této
dani přednésti, ale poněvadž lhůta
řečnická byla stanovena tak krátce,
je třeba skončiti. Musím prohlásiti,
že jen s velikým sebezapřením a jenom
pro železnou nutnost, která nás k tomu nutí,
budeme pro tuto osnovu zákona, pro tuto daň z obratu
tak, jak je předložena, hlasovati. (Potlesk.)