Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan dr
Luschka. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Luschka (německy): Vážené
dámy a pánové! Exposé pana ministra
pro věci zahraničí vysvětlilo v souvislosti
s italsko-habešským sporem situační
obraz ženevské politiky a dotklo se podle zvyku pana
ministra více méně také všech
problémů mezinárodní a evropské
politiky. Můžeme s povděkem přijmouti,
že aspoň tím je dána příležitost,
aby i v poslanecké sněmovně před celým
světem zaujali zástupci lidu stanovisko k aktuálným
politickým a mezinárodním otázkám.
Pan ministr se obíral v podstatě politikou Společnosti
národů a prohlásil ji za podklad své
politiky také v mezích československé
zahraniční politiky. Méně se obíral
nynějším bolestínem mezinárodní
politiky, italsko-habešským sporem. Zopakoval sice
dějinný vývoj sporné otázky
a zevní skutečnosti, ale jak již pan řečník
přede mnou řekl, diplomaticky se vyhnul nejchoulostivějšímu
bodu, otázce sankcí. Zrovna s tohoto zřetele
bychom si byli nejvíce přáli posudku, kterým
by byl pan ministr posoudil situaci a vyjádřil se
o politických a hospodářských důsledcích,
i když je pochopitelné, že se nechtěl
a nemohl vyjádřiti o vojenských opatřeních,
poněvadž by to spadalo již do oboru předpovědí,
což od něho nelze žádati. Pan ministr
se snažil o krajní zdrženlivost a zdůrazňoval
jen, že je žádoucí dobrý poměr
k Italii. Domnívám se, že zdrženlivost
již není u nynějšího temperamentního
italského předsedy vlády otázkou,
která by ho ještě zajímala. Je zde poněkud
pozdě. Je myslím - zaujat nikoliv tím, co
ještě bude, nýbrž tím, co se již
stalo. A tu se náš ministr účastnil
politiky Společnosti národů, stanovisko,
které ostatně sdílíme, při
čemž se také docela otevřeně
vyjádříme o pokutových opa třeních.
My s německé strany považujeme z ideálního
stanoviska pokutová opatření tehdy za oprávněná,
když jde o ochranu svobody cizího národa. To
je zde v tomto případě a je to mravním
odůvodněním pro pokutová opatření
a zůstane jím také ve všech ostatních
případech v budoucnosti, když jeden národ
zamýšlí potlačiti národ druhý.
S hlediska této mravní stráže jsou pokutová
opatření ospravedlněna a my se naveskrz nechceme
ideálně proti nim stavěti. Je otázkou,
zdali tato pokutová opatření jsou druhou
stranou míněna poctivě, zdali by některý
z těch, kteří souhlasí se sankcemi,
neholdoval na poli koloniální politiky svatému
egoismu, kdyby k tomu měl možnost a moc. Problém
kolonií může býti také oprávněným
požadavkem, zvláště pro spravedlivější
a stejnoměrnější zacházení
se všemi národy v této otázce. Neboť
každý národ má zájem na tom,
aby možností vlastního dobývání
surovin obohatil a zlepšil své hospodářství.
Není však mým úkolem zabývati
se blíže touto otázkou, když to pan ministr
sám nezvolil za předmět svých vývodů.
Našim zájmem je zdůrazniti politiku Společnosti
národů. K podstatné kapitole vývodů
pana ministra, to jest k převzetí vedení
politiky Společnosti národů Anglií,
musíme otevřeně říci, že
bychom my jako Němci neměli důvodu stavěti
se proti tomu, jakož že se i s politického a
národnostně právního stanoviska domníváme,
že znamenalo pokrok, když se politika Společnosti
národů v budoucnu přísněji
utváří, především se ohradí
proti zvláštním zájmům některých
členů Společnosti národů a
tak se vskutku může státi určujícím
činitelem evropské politiky - přání,
které již dávno chováme. Ať se
budoucí Společnost národů nečlení
více podle vítězů a poražených
a nechť působí jen pro společné
kulturní zájmy a mezinárodní spravedlnost.
Otázka sankcí má ostatně pro samou
Společnost národů svůj zvláštní
význam. Zajisté není jenom otázkou
moci, zda Společnost národů pronikne se svými
pokutovými opatřeními s úmyslem pokořiti
útočníka. Zde jde také o existenční
otázku Společnosti národů. Musí
se teď v poslední hodině snažiti občerstviti
svou již hodně vybledlou vážnost a státi
se zase tím, čím měla býti
s počátku, první autoritou v mezinárodní
politice. Samourčující funkce spravedlivě
účinkující a všechny zájmy
zastupující Společnosti národů
je také zájmem, který máme my, sudetští
Němci. Nechceme však zříti, a o tom
jsme ani dříve nenechávali žádných
pochybností v podobných debatách, aby se
politika Společnosti národů zpitvořila
mnohými pakty a zvláštními smlouvami,
které se staly zatím v mezinárodní
politice více méně rozhodnými.
Pan ministr dr Beneš vidí v přátelských
smlouvách a v soustavě paktů určitou
reservu, aby se dosáhlo maxima jistoty. Domníváme
se, že se těmi smlouvami a systémem paktů
nezesílí jistota a politika Společnosti národů,
nýbrž naopak lehce zkříží
a zeslabí a že právě tato soustava smluv
ohrožuje opětovně ideální úkol
Společnosti národů, prováděti
mírovou politiku. A kdyby bylo zapotřebí
důkazů, že toto pojetí není jenom
tak vzato ze vzduchu, nýbrž může býti
velice konkretně dokázáno, je to teď
situace, ve které se nyní nachází
francouzský předseda Laval k Italii. Kdyby nebyl
7. ledna letošního roku uzavřel přátelskou
smlouvu s Italií, nestál by dnes mezi dvěma
ohni, aby se přesto v rozhodující chvíli
musel rozhodnouti pro silnějšího spojence a
Italii prostě opustiti. A to je právě charakteristické
pro možnost, že taková politika paktů
a vojenských smluv vede k zápletkám a že
se může státi svěrákem, který
pro budoucnost jistě bude působiti odstrašujícím
příkladem. To je otázkou míru, o kterou
se nyní jedná při snahách obzvláště
také ministerského předsedy Lavala. Mír
má býti co možná brzy obnoven. Snahy
zde jsou a přece stále vždy znovu slyšíme,
že se pro ně nenachází zřejmý
podklad. Marný průběh těchto mírových
snah nevykázal až dosud positivních výsledků
a čím déle trvají, tím méně
mohou dáti náhradu za to, co se zmeškalo, aby
se tomu sporu v pravý čas zabránilo. Po vyčerpání
protivníka je zde konečně vždy nějaký
mír a uzavření míru je pak přirozeně
jen důsledkem války, ale nikoliv zásluhou
mírových snah.
Druhým případem, který se nás
týká, kde se rovněž můžeme
příště octnouti v nesnázích
z přátelských smluv a paktů, je naše
přátelská smlouva se sovětským
Ruskem, která se stala, jak se nyní již otevřeně
přiznává, aspoň manévrující
smlouvou. V této přátelské smlouvě
se nalézají příčiny ve spojenectví
s Francií, která se stala předchůdcem
této smlouvy a systémem svých smluv přivedla
i náš stát k přátelským
smlouvám. (Německé výkřiky:
Francie ji ani neratifikovala!) Pravděpodobně
to také potrvá ještě delší
dobu.
Jistě zde rozhodla francouzská politika: "jeden
za všechny, všichni za jednoho." Ministr představuje
tuto přátelskou smlouvu jako neškodnou. Prohlašuje
o ní, že nesměřuje proti nikomu. Je-li
tomu tak, musí se člověk, jako rozumný
poslanec jenom tázati: Proč se pak vůbec
uzavřela? (Souhlas.) A i kdyby byla doprovázena
zvuky, znějícími panslavisticky anebo národně
panslavisticky, aby tato smlouva byla učiněna většině
poslanecké sněmovny vhodnou, jest to přece
jen věcí, která vybočuje daleko z
hranic přátelských smluv, zvláště,
když se uváží účel komunistů
a komunistické internacionály, který spočívá
ve světové revoluci, pro kterou je nástrojem
rudá armáda, o kterou zde, podle vysvětlení
ruského komisaře války ze dne 1. května
t. r., hlavně jde. Tedy, tak neškodná nemůže
býti tato věc, zato jsou nebezpečí,
která z toho mohou vzniknouti, příliš
veliká, jak velice jasně již pan řečník
přede mnou vyložil. Může se velmi lehce
státi, že se staneme nejen pro vnější,
nýbrž předně pro vnitřní
poměry obětí této smlouvy, kterou
jsme uzavřeli (Posl. Beuer [německy]:
Jste pro či proti?) - k čemuž tvoří
východisko vaše včerejší řeč.
(Posl. Beuer [německy]: A ha, přiznal
barvu!) Že nejsem komunistou, to vědí všichni
již od 15 let, proto nemusím teprve přiznávati
barvu. Co bylo včera úvodem, je zajisté novou
obdobou československé politiky a bude jistě
hráti pro budoucnost nikoliv nepatrnou úlohu, zvláště
tenkráte, když je a zůstane v souzvuku se zahraničněpolitickými
smlouvami. (Posl. Schenk [německy]: A
papež se ujme italských nároků!) S
tím se budete pravděpodobně méně
zabývati, k tomu nejste povolán.
Otázka smlouvy s Ruskem se může tedy státi
také otázkou vnitřních poměrů
a celé orientace československé politiky,
při čemž vůbec netajíme, že
odmítneme chtíti spolupůsobiti v té
politice, která učiní i u nás ožehavým
nebezpečí bolševické světové
revoluce.
Sympaticky působilo naproti tomu v exposé pana ministra
zdůrazňování přátelství,
kterého si přeje ve stycích s Rakouskem.
Bez vztahu - a to zdůrazňuji - k vnitřním
vládám v Rakousku mohu tvrditi, že si nikdo
tak nepřál přátelství Československé
republiky s Rakouskem jako my, němečtí křesťanští
sociálové, že bychom vítali, kdyby tyto
hospodářsky a kulturně mnohonásobně
s sebou spjaté státy vstoupily do poměru,
který odpovídá trvalému a jistému
přátelství.
Pan ministr se zmínil při perspektivách zahraniční
politiky také o vlivech na vnitřní politiku
a prohlásil za heslo a hlavní slovo svého
exposé Československou republiku jako stát
míru a loyální mezinárodní
spolupráce. Na této cestě ho mohou samozřejmě
následovati všechny německé aktivistické
strany, nechť jsou v oposici či nikoliv. I my máme
vynikající zájem na tom, aby stát
prováděl mírovou politiku a loyální
mezinárodní spolupráci učinil podkladem
své politiky, již z důvodu nám nejbližšího,
že jsou s mezinárodní loyální
spoluprací a s mírovou politikou Společnosti
národů uznány také závazky,
které nám prospívají smlouvou o ochraně
menšin, jež je podstatnou součástí
samého paktu o Společnosti národů.
Podle slov ruského ministra pro věci zahraniční
Litvinova, které se staly slavnými, je možný
jen nedělitelný mír. Můžeme právě
tak tvrditi, že pro nás také pakt o Společnosti
národů musí býti nedělitelným
paktem. Všechna ustanovení paktu o Společnosti
národů musí býti v mezích a
ve smyslu této politiky plně a stejně oceněna,
jakož i loyální a to úplné provedení
těch ustanovení, která nám umožňují
jistotu naši existence jako Němců v československém
státě. K tomu máme přirozené
a národnostněprávně dané právo,
kterého se nesmíme nikdy vzdáti, kterému
bychom se neobětovali nikdy jinak, než s celým
odevzdáním a láskou k svému lidu.
Od tohoto nedělitelného paktu o ochraně menšin
očekáváme také jenom udržení
naší velké národnostní menšiny
ve státě.
Nejsme zde v historických zemích jenom menšinou
ve všedním smyslu slova. Jsme, jak i pan ministr pro
věci zahraniční před několika
dni v Mostu prohlásil, osudem spjati po staletí
v tomto státě. Pan president republiky prohlásil,
že jsme organickým činitelem státu.
Nechceme býti ničím jiným. Chceme
jen, aby se toto uznání uplatnilo rozhodně
také činem, když jsou naše životní
zájmy v nebezpečí. Pan ministr s toho hlediska
i tentokráte otevřeně a jasně prohlásil,
že on jakož i národnostní většina
ve státě mohou přiznati, že jsou mravně
a také politicky dosti silnými, přiznati
se ke všem chybám, které se staly, aby je napravili.
Věřím těmto slovům a hned bych
chtěl ukázati na možnost, na místě
skutkem dosvědčiti, že je tato vůle
se zřetelem k našemu lidu míněna vážně
a poctivě. Když na př. musíme zjistiti
u opavského školního výnosu, že
jsme byli nejradikálnějším způsobem
připraveni o právo našeho lidu na vyspělé
školství - školní třídy
se ruší, početný klíč
se určí na 42 německých žáků,
zatím co české školní třídy
nevykazují ani 20 žáků - a při
čemž se hned z počátku prohlašuje,
že je zbytečná a marná každá
námaha o nápravu této věci... (Posl.
Špaček: Na německé škole v Novém
Vrbně je 9 dětí! Já na ně platím!)
Ano, pane kolego, děti, o které zde jde, jsou
vskutku německé děti, které mohou
jíti tímtéž právem do opavských
škol, jako přicházejí denně sta
českých dětí v době vyučování
do Opavy, aby docházely do škol města Opavy.
Nechceme nic jiného, než aby nastalo stejné
zacházení, aby naše oprávněné
námitky nad početnými základy byly
přezkoumány a aby pak podle této společně
zjištěné skutkové povahy následovalo
jednotné řešení školní otázky.
Všechny námahy na tomto poli, všechny intervence
zůstaly úplně marné a ztroskotaly
na bezohledném prohlášení, že se
zde nesmí nic měniti. Proto tyto skutečnosti,
u nichž se projevuje spíše všechno jiné
než rovnoprávnost v těchto školských
věcech, způsobily přirozené roztrpčení,
jež musí býti napraveno, má-li se opravdu
obnoviti ovzduší míru a loyální
spolupráce. Nemožnost zachrániti ve školských
věcech alespoň to nejmenší, nevzbuzuje
pocit, že máme rovnoprávnost podle ústavy
a stejné zacházení ve školství,
jež, podle mého mínění, má
býti v ovzduší mezinárodního
napětí spíše než jindy vyňato
z rámce denní politiky a jenom kulturně hodnoceno.
(Potlesk.)
Druhý případ, který také působí
vážné obavy, kam dospějeme, když
se vždy povolí nejradikálnějším
požadavkům krajně nacionalistické pravice,
je příznačný: Článek
v časopise "Stráž Moravy", ve kterém
jistý učitel Sedláček z Olomouce podává
zcela bez závad, tedy se souhlasem censorovým, zprávu,
jež nás přímo překvapila. Navrhuje,
aby se odňaly děti ze smíšených
manželstev na počátku školní povinnosti
rodičům a poslaly do českých škol,
aby se neodrodily české národnosti. Když
se již doporučuje odnímati děti, nechce
to býti začátkem vůle zatočiti
s námi? (Posl. Špaček: To jsou české
děti!) Ze smíšených manželstev,
pane kolego, kde aspoň jeden z manželů je německé
národnosti? (Posl. Špaček: Mají býti
všechny německé!) S toho hlediska vás
mohu uklidniti! Mohl bych vám uvésti číslice,
kde jsou zaplňovány české školy
z 9 až 10% německými dětmi. (Výkřiky
posl. Špačka.) Běžte do Malé
Morávky v okrese bruntálském. Nemám
v úmyslu obšírně to rozváděti,
protože jsem přívržencem loyální
spolupráce, a neříkám to proto, abyste
zde našel také ještě pro další
školy kámen úrazu, nýbrž jenom
proto, aby byla dána s vůlí pana ministra
možnost dáti nám nejméně to,
co nám prostě podle dobrého práva,
podle požadavků rovnoprávnosti a zajištění
v menšinové smlouvě nemělo býti
vzato. Žádám jen samozřejmost - ale
aby ji soustavně prováděly všechny úřady,
které zde nejsou proto, aby dělaly nacionální
politiku - aby Němci byli považováni za plnocenné
státní občany. Stalo se však, že
v opavských školních třídách
byla radniční strana křesťanských
sociálů potrestána za to, co se stalo 19.
května, zač může býti křesť.-sociální
strana nejméně hnána k odpovědnosti;
to připustíte. My, Němci, jsme velice skromní
a nechceme více, než aby k našim požadavkům
a zájmům v otázkách školství
přihlížely státní úřady
občansky; chceme, aby občanská rovnoprávnost
v otázkách školských byla také
konkrétně vyjádřena. (Souhlas.)
Další příklad, jenž je přímo
pohnutkou žasnouti nad praksí, je jmenování
do zemských a okresních zastupitelstev. Podle mého
mínění jsou úřady povolány
provésti zákon. Nejsou však oprávněny
opravovati zákonodárce a tím zákon
měniti nebo zhoršovati. Když se výslovně
ustanovuje v zákoně, jako o reformě správy,
že se jmenování má státi podle
národnostních poměrů vedle poměrů
kulturních, sociálních a hospodářských,
mělo by se tak postupovati za všech okolností,
a když je zvoleno v zemi Moravsko-slezské 10 německých
zemských zástupců ze 40, mělo by býti
podle téhož klíče ze 20 jmenovaných
5 Němců. Byli však, bohužel, jmenováni
jen 3, takže jmenováním byl poměr zhoršen.
Stejně se tomu stalo i v Čechách při
zemském jmenování a především
při jmenování do okresních zastupitelstev.
Křesťansko-sociální strana byla zde
také opominuta. Byl to tak řečeno trest,
který jí zde byl uložen. Pánové,
kteří měli již v dřívějších
parlamentech čest býti členy poslanecké
sněmovny, vzpomínají si snad na dobu, když
se stala reforma správy zákonem. Jak jsme se museli
my, křesťanští sociálové,
obětovati proto, že jsme hlasovali pro reformu správy,
my, kteří jsme byli pronásledováni
nejvíce právě těmi, kteří
teď mají z ní největší užitek,
totiž německými sociálními demokraty.
Za to, že jsme byli tenkráte věrně a
loyálně ukázněni, že jsme vytrvali
u reformy správy, byť to stálo naši vlastní
stranu těžkou oběť, byli jsme nyní
při jmenování do okresních zastupitelstev
hladce opominuti. Není to žádný vděk,
jenom trest za to, že jsme tenkráte vytrvali. Toto
mravní dostiučinění je na naší
straně a chceme jenom doufati, že se jednou snad ještě
dostaví poznání, že takové precedenční
případy nepůsobí dosti příznivě
na pohotovost politické podpory. Doufáme, že
tento ohled nalezne u stran, které spolupůsobily
při uzákonění reformy správy,
příště svoje ocenění.
Jest ironií osudu, že jsme byli právě
my jako strana opominuti při provádění
zákona o reformě správy, ale snad to není
konečně to nejhorší. Mnohem nepříjemnější
a významnější je duševní
sklíčenost, která se z takových příčin
vzmáhá v našem obyvatelstvu a jež jest
podle mého mínění nejtěžším
bodem pro sudetsko-německé politiky, přejí-li
si poctivě ovzduší míru, jak ho chceme
poctivě my. Můžeme panu ministru pro věci
zahraniční děkovati za jeho upřímná
slova, která řekl na konci svého exposé
a která prohlásil za svou vůli: "Jdeme,
odmítajíce násilné převraty
a přenáhlené pokusy, na evoluční
cestě nepřetržitě vstříc
vyššímu stadiu politické, sociální
a hospodářské činnosti a není
pro nás pouhou frází, když znovu zdůrazňujeme,
že máme vždy a za všech okolností
dobrou vůli všem třídám a národnostem,
které u nás žijí v souzvučné
spolupráci a plní ke státu svou povinnost,
dáti vše, co jim podle práva náleží."
Jest to vyznání, které musíme my,
aktivisté s německé strany od prvního
do posledního slova spolu podepsati jako cíl též
naší politiky a jsme, ctěný pane ministře,
v teorii zajedno. Prosíme jen, hleďte co možná
brzy vytvořiti také praksi. Po této stránce
jsme my, křesťanští sociálové,
odedávna považovali za svou povinnost otevřeně
prohlásiti, že hledíme na cestu, kterou pan
ministr naznačil, také jako na svou cestu. Provádíme
aktivistickou politiku spojených národů.
Naše hledisko je podmíněno tím názorem,
který pan ministr zde ve svém výkladu uvedl.
Chceme jíti touto cestou, rádi přijímáme
slib a žádáme, aby byl co možná
brzy patrný u našeho lidu. Naše stanovisko směřuje
přes úzkou stranickou politiku k politice lidové,
která může a bude míti v tomto státě
právo a trvání, když je i na druhé
straně vůle s námi se na této cestě
sejíti. (Předsednictví převzal
místopředseda Taub.)
Aniž bychom se vším souhlasili, co pan ministr
uvedl jako své mínění - jiné
věci, které byly uvedeny, jsou zase v přímém
rozporu s našimi názory - chci znovu prohlásiti,
že podporujeme politiku Společnosti národů
a s tohoto hlediska dáváme na jevo svůj souhlas
s výkladem pana ministra tím, že jej schvalujeme
a béřeme na vědomí. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Borkaňuk. Dávám mu slovo.
Posl. Borkaňuk (malorusky): Svá
první slova s této tribuny věnuji otázkám
zahraniční politiky, které se týkají
východní části republiky. Ale dříve
než se budu zabývati těmito otázkami,
dovolím si jménem pracujícího lidu
Podkarpatí zaslati bratrský pozdrav pracujícím
Sovětského svazu, zvláště pracujícím
sovětské Ukrajiny, kteří dnes světí
18. výročí svého vítězného
října.
Dnes na ulicích Kijeva, na ulicích Charkova pochodují
sta, tisíce, miliony pracujících, s radostí
počítají úspěchy, jichž
dosáhly na cestě socialistického vybudování,
a tyto úspěchy nejsou malé. Sovětská
Ukrajina, jejíž hospodářství
r. 1918 ničila Vilémova vojska, kterou ničila
vojska protirevoluce, Petljury a ruských bílých
gard, tato země jest dnes zemí moderního
socialistického průmyslu, je zemí Dněprelstanů,
zemí průmyslových obrů. Sovětská
Ukrajina, ve které dříve pracující
sedláci sténali pod karabáčem ruských,
polských a ukrajinských statkářů,
je dnes zemí moderního kolektivního hospodářství.
Pracující lid sovětské Ukrajiny může
se dnes hrdě pochlubiti svým rozvojem kultury ukrajinské
formou, socialistické obsahem. Na sovětské
Ukrajině pracující si budují svůj
užitečný, kulturní, šťastný
život.
Nám všem je znám Rosenbergův plán,
podle něhož německý a polský
fašismus připravuje válku proti sovětské
Ukrajině, chce odtrhnouti sovětskou Ukrajinu od
Sovětského svazu a proměniti ve svou kolonii.
I ukrajinská protirevoluce v poslední době
v čele se svou UNDO vstoupila úplně do služeb
německého a polského fašismu. Štvanicí
proti Sovětskému svazu usiluje získati pracující
vrstvy na území Západní Ukrajiny pro
vojenské plány německého a polského
imperialismu.
Totéž dělají na Podkarpatí Vološinové,
Braščajkové, kteří také
štvou proti Sovětskému svazu a svým
spojením s ukrajinskou protirevolucí konají
tutéž službu. Ale pracující vrstvy
Podkarpatí s největší sympatií
sledují velké úspěchy svých
bratří na sovětské Ukrajině
a stojí na stráži jejich svobody. Pracující
vrstvy Podkarpatí radostně uvítaly, že
československá vláda změnila svou
dřívější politiku k Sovětskému
svazu, navázala s ním styky a uzavřela smlouvu
o vzájemné pomoci. Pracující vrstvy
Podkarpatí budou bojovati pro dodržení této
smlouvy, budou všemi silami usilovati, aby mírové
styky mezi Československem a Sovětským svazem
zesílily.
Pan ministr dr Beneš ukázal ve svém
výkladu, jak silně je napjaté dnešní
mezinárodní postavení a že od poslední
světové války snad nikdy nebyl tak ohrožen
mír ve střední Evropě jako dnes. Myslím,
že není příčin, abychom vyvozovali
optimistické důsledky o situaci Československa.
Nebezpečí války ohrožuje také
Československo. Německý fašismus s pomocí
své expositury, Henleinovy strany, připravuje půdu
pro své válečné, loupežné
úmysly nejen v německých územích
republiky, nýbrž s pomocí rozličných
svých agentů připravuje půdu pro své
plány ve východní části republiky,
na Slovensku a Podkarpatí.
Je známa koncepce některých sousedních
fašistických plánů o rozdělení
Slovenska a Podkarpatí, o společné hranici
mezi fašistickým Polskem a Maďarskem. Německý
fašismus obrací zvláštní pozornost
na Podkarpatí, protože Podkarpatí je důležitým
strategickým bodem v nynější mezinárodní
situaci, neboť Podkarpatí spojuje Československo
s Rumunskem a přes Rumunsko se Sovětským
svazem. Německý fašismus připravující
válku proti malým zemím střední
Evropy a zvláště proti Sovětskému
svazu, usiluje přetrhnouti toto spojení, usiluje
dostati do svých rukou tento strategický bod, a
není náhodou, že na Podkarpatí stále
častěji přijíždějí
fašističtí agenti z Berlína. Není
také náhodou, že Henleinova strana vysílá
na Podkarpatí své poslance.
Nejsou to ovšem hlavní činitelé, kteří
mají připraviti půdu ku provedení
výše zmíněných plánů.
Hlavní činitelé na Podkarpatí jsou
lépe maskováni. Těmi činiteli jsou
především Fencikové, najatí sluhové
Kramářů, Hodáčů,
Stříbrných, těmi činiteli
jsou vůdcové maďarských buržoasních
stran, kteří rozšiřují iredentu
v maďarských krajinách, kteří
i zde se vyslovují a staví proti přátelským
stykům Československa se Sovětským
svazem. Takovým činitelem jest i Vološin a
Braščajko, kteří se spojují s
ukrajinskou protirevolucí, která jest ve službách
německého a polského fašismu. Těmi
činiteli jsou i vedoucí osobnosti t. zv. kurťakovské
strany. Slyšeli jsme sice dnes jakési prohlášení
pana Bródyho, že schvaluje navázání
styků se Sovětským svazem a že bude
hlasovati pro výklad pana ministra Beneše,
ale bylo by pro nás velmi zajímavé věděti,
jak dalece je tento projev myšlen vážně.
Známe činnost kurťakovců na Podkarpatí
a domníváme se, že dělají taková.
prohlášení spíše ze strachu, a
nikoliv z dobré vůle a pevného přesvědčení.