Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Slovo vyžiadal si pán minister zahraničných
vecí dr Beneš. Dávam mu ho.
Ministr dr Beneš: Slavná sněmovno!
Podávám dnešní výklad oběma
našim sněmovnám za okolností jistě
velmi vážných. Po několika letech práce
odzbrojovací konference musíme konstatovat, že
se zatím nepodařilo dojednat dohodu o zbrojení
a že jednotlivé státy znovu jsou nuceny vynakládat
své veliké úsilí i mnoho nákladů
finančních především na organisaci
svého vojska. Po obtížných jednáních
o získání nových záruk bezpečnosti
a míru na základě uzavřených
bezpečnostních paktů v Evropě můžeme
zaznamenati jen částečný úspěch
v této práci, zato však se nacházíme
zcela neočekávaně uprostřed válečného
konfliktu, který sice zuří dnes na pevnině
africké, který však vrhá své
těžké stíny i na evropský kontinent.
Konflikt ten vyvolal ve svých důsledcích
také těžký rozpor mezi evropskými
velmocemi a měl za následek - po prvé po
šestnácti letech existence Společnosti národů
- kolektivní vystoupení téměř
všech členů ženevské instituce
proti Italii, označené Radou Společnosti
národů za útočníka ve válce
a tudíž sankcím podle čl. 16 Paktu o
Společnosti národů podléhající.
Všichni se dnes tážeme, jaké budou důsledky
těchto událostí. Všichni si přejeme,
aby vojenské operace byly rychle skončeny a mír
znovu upevněn. Všichni cítíme, že
se evropský kontinent nachází znovu ve víru
událostí, které budou znamenati pro vývoj
Evropy nové důležité období.
Rok 1935 bude zaznamenán v historii poválečné
politiky jako rok politicko-diplomatickými událostmi
nad jiné pohnutý a významný. Vstoupili
jsme do roku toho s dvěma nevyřešenými
otázkami, jež ke konci r. 1934 hrozily vyvolati v
Evropě těžké konflikty, snad i konflikty
válečné. Myslím tu na problém
saarský a na důsledky tragedie marseilleské
z 9. října 1934, projevivší se v konfliktu
jihoslovansko-maďarském. Obě tyto těžké
otázky byly však v Ženevě vyřešeny
dík rozvaze a rozhodnosti hlavních činitelů
- bez větších otřesů.
Nedokončená konference odzbrojovací z let
1932 až 1934 předala nám do r. 1935 jednání
o evropskou bezpečnost jako podklad eventuálního
dalšího jednání o odzbrojení
s Německem. Ministr Barthou začal jednání
ta v dohodě s Anglií, připravil je v dalších
jednáních a v rozhovorech se zástupcem sovětské
vlády Litvinovem, pokračoval v nich na svých
cestách do Varšavy a do Prahy, Bukurešti a Bělehradu
a tak byl postupnými jednáními připraven
známý návrh Východního paktu.
Jak známo, vláda německá a vláda
polská nedaly svůj souhlas k těmto projektům,
a tak se z nich uskutečnila zatím jen jedna část:
dohoda o vzájemné pomoci mezi Sovětským
svazem a Francií a dohoda mezi Sovětským
svazem a Československem. Otázka vztahů se
Sovětským svazem byla do podrobností projednávána
dále na konferenci Malé dohody na Bledu dne 29.
a 30. srpna 1935 a při tom bylo stanoveno, že budou
učiněny přípravy k postupnému
upravení této otázky v rámci celé
Malé dohody.
Přesto hlavní jednání o Východní
pakt opuštěno nebylo. Dne 1. února 1935 sešli
se zástupci Francie a Anglie v Londýně a
dojednali 3. února společný program a postup:
měl býti dojednán Východní
pakt s Německem, Sovětským svazem, Polskem,
Československem a baltickými státy, dále
letecký pakt mezi Anglií, Německem a Francií,
s pravděpodobnou účastí Belgie a snad
i Holandska, a na základě toho měla býti
připravena dohoda s Německem o omezení zbrojení,
či lépe řečeno o vzájemném
poměru vyzbrojení Německa a ostatních
států mírovými smlouvami v této
věci vázaných - vzhledem k Francii, Anglii
a k nám ostatním.
Aby plány tyto mohly býti provedeny, došlo
k známým cestám anglických ministrů,
Sira Johna Simona a ministra Anthony Edena, do Berlína,
Varšavy, Moskvy a Prahy, kteří si chtěli
zjistit skutečný stav věcí na příslušných
místech samých. Výsledek těchto cest
jakož i další jednání diplomatická
ukázala, že Německo a Polsko odmítají
uzavření Paktu o vzájemné pomoci.
Přes to jednání pokračovala s úmyslem
uskutečniti z plánů těch aspoň
to, co se uskutečniti dá.
Před tím už došlo k jiným významným
událostem. Dne 7. ledna 1935 podepsán byl v Římě
mezi ministerskými předsedy Lavalem a Mussolinim
Protokol o dalekosáhlé dohodě francouzsko-italské.
Francie a Italie skončily své dřívější
spory, vyřídily starou spornou otázku územní
mezi sebou o hranici v Libyi a dohodly se - majíce při
tom mlčelivý souhlas států Malé
dohody, Rakouska a Maďarska - o politice středoevropské.
Protokol sám obsahoval závazek vzájemné
pomoci mezi Francií a Italií k ochraně politické
neodvislosti států středoevropských,
- myslilo se tu na Rakousko - k němuž měly
býti přibrány státy ostatní
ve formě t. zv. Dunajského paktu, který by
byl obsahoval všeobecnou smlouvu politickou jednak o neútočení,
jednak o nevměšování se do vnitřních
věcí druhých států a territoriální
integritě jednoho každého z účastníků
paktu. Tak vzniklo paralelní jednání o paktu
Dunajském, vedle paktu Východního.
Zatím však dne 16. března 1935 přikročilo
Německo k dalekosáhlému opatření
vnitřnímu: k zavedení všeobecné
povinné služby vojenské a vytvoření
nové organisace svého vojska, zrušivši
tak jednostranně ustanovení míru versailleského
a odůvodnivši to zejména faktem, že konference
odzbrojovací nevyplnila své úkoly. Tím
jednání o oba pakty, Východní i Dunajský,
bylo postaveno do nového světla, neboť věc
zbrojení Německa měla býti řešena
podle mínění západních mocností,
v souvislosti s podepsáním obou zmíněných
paktů.
Události tyto vedly k svolání nové
konference Anglie, Francie a Italie ve Strese ve dnech 11. až
14. dubna 1935. Konference ta nejdříve se ohradila
proti jednostrannému opatření Německa
a připravila resoluci proti postupu německému,
která pak, jak známo, byla ihned na to v Ženevě
dne 17. dubna 1935 jednomyslně od Rady Společnosti
národů přijata. Pak se zabývala plány
odzbrojovacími a plány o uzavření
paktu Východního a Dunajského, davši
zásadní souhlas k pokračování
v této politice. Britský ministr věcí
zahraničních Sir John Simon sdělil při
tom konferenci, že obdržel od německého
ministra věcí zahraničních barona
Neuratha podnět na změnu Východního
paktu v tom smyslu, že by se mohl uzavříti
pakt, obsahující klausule jen o neútočení,
o nepodporování útočníka a
o předběžné konsultaci v případě
nějakého konfliktu, nikoli však o vzájemné
pomoci. V průběhu pozdějšího
jednání vláda francouzská i vláda
československá sdělila příslušným
vládám, i vládě německé,
že i k takovému paktu svůj souhlas i spolupráci
dává. Dále však jednání
o Východní pakt nepostoupilo. Konference ve Strese
vzala konečně na vědomí postup v jednání
o pakt vzájemné pomoci mezi Francií, Sovětským
svazem a Československem.
Také v jednání o pakt Dunajský byl
ve Strese učiněn pokrok. Byla zkoumána situace,
speciálně Rakouska; bylo dále jednáno
o tom, za jakých okolností by mohl býti řešen
problém zbrojení středoevropských
států, smlouvami vázaných. V této
věci státy Malé dohody daly své ohražení,
konstatujíce, že bez nich nic v otázce té
nemůže býti definitivně řešeno.
I ve Strese, i v dalším jednání diplomatickém
po této konferenci pokračovalo se v diskusi o konkretních
bodech paktu Dunajského. Státy Malé dohody
byly ochotny jednání se účastnit,
daly k principu paktu plný svůj souhlas a zejména
zdůraznily svůj požadavek, aby pakt politický
byl doplněn smlouvami o vzájemné pomoci.
Až do posledního zasedání shromáždění
Společnosti národů v září
t. r. jednání ta normálně pokračovala,
událostmi nynějšími ve sporu italsko-habešském
byla však zaražena.
Vláda československá, stejně tak jako
vlády států Malé dohody vůbec,
zůstávají zastánci tohoto paktu, domnívajíce
se, že není překážek tak velikých,
aby se dále o věci nejednalo a aby jednání
to se zdarem nemohlo skončit. Vláda československá
je ochotna v tom smyslu dalšího jednání
se účastnit.
Konflikt italsko-habešský je pro Evropu jednou z největších
událostí od r. 1918. Pro evropskou a světovou
veřejnost byl překvapením, a i pro zasvěcené
kruhy politické objevil se ve své hrozivé
formě a ve svých důsledcích také
teprve ke konci minulého a průběhem letošního
roku. Zdá se, že události evropské r.
1933 a 1934, konsolidace Balkánu a Střední
Evropy, vytvořená novou spoluprací Malé
dohody a Balkánské dohody, vnitřní
události v Německu a rozmach jeho moci vojenské,
vstup Sovětského svazu do evropské politiky,
dohoda německo-polská a tím vzrůst
obav o Rakousko přivedly politiku italskou k názoru,
že je v jejím zájmu dohodnouti se s Francií,
zajistit zatím daný stav ve Střední
Evropě a hledat uspokojení pro své politické
zájmy ve sféře jiné, kterou si dosud
reservovala, ve sféře koloniální.
Odtud spolupráce s Francií a Anglií na zabezpečení
míru v Evropě na začátku tohoto roku,
odtud dohoda s Francií o evropské spolupráci
francouzsko-italské a jistě upřímná
snaha o uskutečnění dunajského paktu,
aspoň ve formě za daných okolností
pro Italii přijatelné.
Tak se náhle vynořil problém habešský.
Nemám v úmyslu zabývati se touto otázkou
v její celé podstatě a v podrobnostech. Československo
je a zůstalo v této otázce neutrální,
do vlastního sporu mezi Italií a Habeší
se nevměšuje a ani dále se v něj vměšovati
nebude. Pokud je nuceno přímo nebo nepřímo
v čemkoli se jím zabývati, děje se
to jedině a výlučně na základě
jednání Společnosti národů
v Ženevě, platných pro všechny členy
Společnosti.
Válečný konflikt mezi Italií a Habeší
bude jednou přímo klasickým dokladem, jak
z malých otázek zahraniční politiky
vznikají často události veliké a jak
je nutno vidět včas všecky důsledky
a eventuality sporu. Dnešní fáze sporu italsko-habešského
vznikla u příležitosti incidentů na
hranici italského Somalska a Habeše. I v Erythrei,
na severu Habeše, i v Somalsku na hranici jižní,
není hranice obou států všude dosud
pevně stanovena, což nechávalo pro Italii možnost
další expanse na území, jež pokládá
Habeš za své. Mimo to, jak průběhem
jednání v Ženevě se ukázalo,
požadavky italské nejsou jen hraniční.
Italie položila požadavky, jimiž chtěla
dosíci v Habeši podobného postavení
jako Francie v Maroku, a minimálně dosíci
úpravy hranic svých kolonií tak, aby obdržela
definitivně celý pás východního
a jižního území habešského,
aby tak vlastní Habeš byla redukována na bývalé
vnitřní habešské území
a italská kolonie erythrejská byla novým
velikým územím spojena territoriálně
s italskou kolonií jižní, se Somalskem.
Tyto požadavky byly projeveny postupně v Ženevě
při vývoji sporu. Jak známo, habešská
vláda předvídala patrně vážnost
událostí a obrátila se po prvé už
dne 14. prosince 1934 na Společnost národů.
Vláda italská odmítala dlouho příslušnost
Společnosti národů, chtějíc
spor projednávati jen cestou diplomatickou a jen v rámci
smluv, které uzavřela ve věcech habešských
s Anglií a Francií, stran vzájemného
vlivu v Habeši těchto velmocí, s Habeší
svými koloniemi sousedících. Zároveň
zdůrazňovala vláda italská, že
bezpečnost jejích kolonií je sporem s Habeší
čím dále tím více ohrožována
a začala tudíž od začátku t.
r. dopravovat do Afriky čím dále tím
značnější síly vojenské.
Mimo to ukazovala vláda italská na neplnění
smluv se strany Habeše a na poměry kulturní
a sociální v Habeši, jež prý vyžadují
intervence mezinárodní.
Bylo jasno, že vzniká situace, z níž by
se mohl vyvinouti těžký konflikt válečný.
V Ženevě se doufalo, že dohodou mezi Anglií,
Francií a Italií jakož i s Habeší
se zabrání konfliktu vojenskému. Proto už
od ledna t. r. vedeno bylo jednání diplomatické
mezi Římem a Londýnem, proto v květnu
r. 1935 Rada Společnosti národů odložila
ještě jednání o otázce té
přes námahu delegáta habešského
a přistoupila na návrh, aby byla svolána
do Paříže na 12. června 1935 konference
italsko-francouzsko-anglická, jež by vypracovala přesné
návrhy dohody a předložila je pak Habeši.
Proto ještě v červnu t. r. ministr Eden odebral
se do Říma, aby hledal cestu k dorozumění.
Nedojde-li ani tak k dohodě, bylo rozhodnuto, že nelze
už zabránit, aby celý spor nebyl předložen
Společnosti národů a projednáván
přesně podle předpisů Paktu.
Všecka tato jednání nebyla však s to přivésti
dohodu obou stran. Návrhy obou velmocí, jejichž
podstata dávala sice Italii v Habeši některé
výhody ekonomické a připouštěla
nanejvýše vzájemnou výměnu území
o čemž se však Habeš sama definitivně
nevyjádřila - neuspokojila požadavky italské.
Zdá se, že vláda italská byla už
od některé doby rozhodnuta vyřídit
celý spor přímo jen s Habeší,
eventuálně i vojensky, nedostane-li uspokojení
v těchto jednáních v rámci svých
požadavků. Tak jsme dospěli k záříjovému
zasedání Rady a ke svolání řádného
Shromáždění Společnosti národů
dne 9. září 1935, jež se pak automaticky
musilo celým konfliktem zabývat.
Mezitím vojenské přípravy italské
postoupily do té míry, že bylo jasno, že
zahájení válečných operací
je otázkou několika krátkých týdnů
nebo dní. Rada Společnosti začala spor podle
předpisů Paktu projednávat, pověřila
zvláštní"komité pěti",
aby vypracovalo poslední zprostředkovací
návrh na smír, který však vláda
italská usnesením své ministerské
rady ze dne 21. září odmítla, zatím
co Habeš s některými výhradami jej přijala.
Byla tudíž Rada Společnosti národů
nucena připravovati podle předpisů Paktu
návrh zprávy podle čl. 15. Podle znění
Paktu stát, který nepřijme tuto zprávu
Rady, usnesenou na základě 15. článku
Paktu, a začne přes to válečné
operace, porušuje Pakt. Pak ovšem nastává
uplatnění sankcí proti němu podle
čl. 16 Paktu o Společnosti národů.
Dříve nežli práce Rady pro zprávu
podle čl. 15 byly skončeny, začalo italské
vojsko v Erythreji a v Somalsku dne 2. října 1935
válečné operace proti Habeši. Rada musila
se událostmi těmi hned zabývat, a pokračujíc
v dosavadním svém postupu přijala dne 7.
října 1935 zprávu zvláštního
komitétu svých třinácti členů,
jejíž závěr vyvrcholil v konstatování,
že vláda italská, počavší
vojenské operace proti Habeši jako členu Společnosti
národů, porušila čl. 12 Paktu Společnosti
národů, podle něhož se nesmí
žádný člen Společnosti národů
pustiti do války proti členu druhému, pokud
jejich sporné jednání, před
Radou začaté, není skončeno. Od této
chvíle mají tudíž všichni členové
Společnosti národů právo a povinnost
uplatniti sankce podle čl. 16 proti Italii, neboť
Pakt stanoví, že jednomyslné konstatování
států členů Rady, že některý
stát porušil Pakt, ipso facto znamená uvedení
v platnost sankcí bez jakýchkoli dalších
usnesení.
V plenárním Shromáždění
Společnosti národů, jež letos vyřizovalo
své zodpovědné práce pod předsednictvím
Československa a které nebylo vzhledem k vážné
situaci mezinárodní jednomyslným usnesením
všech členů uzavřeno a funguje tudíž
dále, byla otázka porušení Paktu z iniciativy
Rady projednávána ve dnech 9., 10. a 11. října.
Z 54 členů Shromáždění
čtyři (Italie, Rakousko, Maďarsko a Albanie)
se vyslovily proti, ostatních padesát států
zaujalo totéž stanovisko jako členové
Rady. Nato Shromáždění přijalo
doporučení, aby členové Shromáždění
ustavili koordinační komité pro uplatnění
sankcí podle čl. 16 Paktu, jež pak hned začalo
fungovat a učinilo první opatření
na provedení sankcí. Je to orgán všech
států, jenž se dále kolektivně
dohoduje o uplatnění sankcí a jenž bude
pracovat trvale, dokud toho události budou vyžadovat.
Podle dosavadních výsledků tohoto jednání
lze říci, že hospodářské
a finanční sankce v celku byly přijaty a
že všichni rozhodující činitelé,
t. j. všechny význačné a rozhodující
státy se pro ně vyslovily a uplatňování
jich začaly prakticky provádět. V kruzích
Společnosti národů se tudíž tento
první pokus o uplatnění sankcí hospodářských
pokládá právem za úspěšný.
O praktické provádění sankcí
těch jedná se ovšem dále a o skutečném
jejich výsledku bude možno se vyjádřiti
teprve později.
Zároveň se však usilovně jedná
mezi třemi západními velmocemi o získání
nové základny pro obnovení míru a
vyřešení celého sporu dohodou. Tu zejména
francouzský min. předseda Laval hledá neúnavně
cesty k smíru, a není pochyby, že bychom i
my to pozdravili s největší radostí,
kdyby se mu to podařilo. Řekl jsem již v Ženevě,
konče poslední schůzi Shromáždění
Společnosti národů jako předseda,
že v duchu Paktu je a zůstane hledati, i když
už válka vypukla, pořád cesty k jejímu
zastavení a k smírnému vyrovnání.
Jsme si ovšem vědomi, že to je obtížné,
neboť jak správně v londýnském
parlamentě bylo řečeno, smírná
transakce, která může míti úspěch,
má přinésti uspokojení současně
Italii, Habeši a Společnosti národů.
Najíti takovou transakci nebude ovšem snadné.
To bylo také znovu řečeno minulou sobotu
dne 2. listopadu v Ženevě a dohodnuto společně
mezi Hoarem a Lavalem jako nový doklad anglo-francouzské
solidarity. Souhlasíme s tím.
To je, vážené dámy a pánové,
historie událostí letošního roku ve
sporu italsko-habešském. Jsou to události dalekosáhlé
- soudím, že je nemožno dnes jejich důsledky
ani dosti ocenit, ani dohlédnouti. Stavějí
i nás všechny před velikou odpovědnost.
Proto vláda naše sleduje je s největší
vážností, s největším pocitem
odpovědnosti, s největší zdrželivostí
vzhledem k svému dobrému poměru k Italii,
ale také s plným vědomím svých
povinností k rozhodnutí Společnosti národů.
(Výborně!) Přál bych si, aby
v zájmu státu k událostem těm zaujaly
svorně a společně totéž stanovisko
naše veřejné mínění, zejména
náš tisk, naše politické kruhy a především
náš parlament.
Než přejdu k politickým úvahám
a závěrům o těchto událostech,
ještě krátkou poznámku k historii celého
konfliktu.
Zdá se za prvé, že vláda italská
ve chvíli, kdy se rozhodla řešiti za všech
okolností a se všemi důsledky svůj spor
s Habeší, neočekávala, že vláda
britská a celé britské imperium se postaví
tak rozhodně a do důsledků nikoli za Habeš
nebo proti Italii, nýbrž pro provedení všech
závazků, plynoucích z Paktu Společnosti
národů do všech důsledků. Kdo
však pozorně sledoval vývoj anglického
veřejného mínění v poměru
ke Společnosti národů v době poslední,
mohl si všimnouti vedle jiných znaků některých
skutečností, jež byly v té příčině
velmi symptomatické. Oposiční Labour Party
vyslovila se loni i letos vzhledem k blížícím
se volbám pro rozhodnou a důslednou politiku Společnosti
národů a pro organisaci kolektivní bezpečnosti
na evropském kontinentě. V létě t.
r. byl proveden v Anglii tak zvaný Peace Ballot, jistý
druh neoficielního lidového referenda, jež
se vyslovilo velmi rozhodně pro politiku Společnosti
národů a pro důslednou účast
Velké Britanie na organisaci kolektivní bezpečnosti.
Tato akce byla provedena za vynikající účasti
viscounta Cecila of Chelwood, jenž svou zemi často
v Ženevě zastupoval.
Rovněž jmenování vynikajícího
mladého anglického politika, dřívějšího
lorda strážce pečeti, Kpt. Anthony Edena, ministrem
pro věci Společnosti národů ukazovalo,
jakou zvýšenou váhu přikládá
Anglie svému poměru k Ženevě.
Zdá se za druhé, že po řadě t.
zv. neúspěchů instituce ženevské,
po případu s Mandžúskem v Asii a s územím
Chaco v jižní Americe, v Italii se soudilo, že
Společnost národů nebude moci vyvinouti nějakou
větší akci, jež by mohla vážně
státi italskému postupu v cestě a provésti
to, co jí předpisují články
Paktu o Společnosti národů.
Po této stránce bude 16. zasedání
shromáždění Společnosti národů
s hlediska historického velmi důležitým.
Smysl a podklad celému jednání letošního
zasedání shromáždění dala
řeč britského ministra věcí
zahraničních, pronesená v Ženevě
dne 11. září 1935. Zabývala se sice
konfliktem italsko-habešským, historický její
význam však spočívá v tom, že
nechávajíc problém ten jako dočasný
incident mezinárodní politiky stranou a berouc jej
jaksi jako příklad, po prvé s jasností,
rozhodností a důsledností, s jakou toho neučinil
dosud žádný britský ministr, nastínila
pro budoucnost zásadní linie britské zahraniční
politiky, založené na důsledném provádění
Paktu o Společnosti národů a tím na
zásadě kolektivní bezpečnosti všeobecné,
a ovšem především evropské. Opakuji,
že se to stalo formou a s rozhodností, s jakou dosud
vláda britská nemluvila, a že celá britská
veřejnost, strany vládní i oposiční
se plně za projev ten postavily.
Je zásluhou Sira Samuela Hoara - jenž mimochodem řečeno
je dávný přítel Československa
a prokázal za války našemu státu služby
prvořadé, a jenž je po léta v přátelských
stycích s naším presidentem - zásluhou
o mír i o Společnost národů, že
na tomto foru, v této kritické chvíli evropského
vývoje, nechávaje vlastně stranou spor o
Habeš, zvlášť výrazně vystihl
celkový vývoj a potřeby mezinárodní
situace v nejbližší budoucnosti - položiv
veškeren důraz na tři podstatné idee
příští britské politiky - Společnost
národů, mezinárodní spolupráce
na ochranu menších států a všeobecný
mír pro všechny ve spolupráci kolektivní
(Výborně!) - a jasně tak ukázal,
co je dnes jedině s to zabrániti dalším
těžkým konfliktům na evropském
kontinentě a ve světě vůbec. Ve stejném
smyslu, ne-li důrazněji, vyslovil se pak několik
dní později na kongresu konservativní strany
v Bornemouthu min. předseda Baldwin, jehož důrazná
a jasná slova i v jiných směrech vyvolala
ve světě velikou pozornost.
Hoarův projev, vážené dámy a
pánové, znamená dost značnou změnu
britské politiky dosavadní. Od dosavadního
uznávání Společnosti národů
jako silného činitele mravního, od dosavadního
teoretického uznávání politiky ženevské
jako správné a nutné, přechází
nyní Anglie k pokusu vytvořit ze Společnosti
národů effektivního politického činitele,
hájícího mír v Evropě a ve
světě organisováním opravdové
a účinné kolektivní bezpečnosti
tak, jak to celá dlouhá léta žádala
politika francouzská, politika naše a politika řady
evropských států jiných. (Potlesk.)
Anglie dochází k správnému závěru,
že je tolik interesována na evropském kontinentě,
že se od něho nemůže odloučit,
a soudí, že její spolupráce s kontinentem
pro mír evropský dá se provádět
jen přes Společnost národů. Nebude-li
to možno, mohla by býti zatlačena k politice
isolační, omezující se na obranu britského
imperia a spolupráci s Amerikou. Je ochotna provádět
tuto politiku důsledně, jak zdůrazňuje
projev Hoarův - a já sám nepochybuji o rozhodnosti
a upřímnosti této vůle, i když
je omezena výhradou zkoumat každý budoucí
konflikt individuálně podle daných okolností.
Nepochybuji, že dojde-li v této věci k dohodě
mezi Francií a Anglií, jež po řeči
Hoarově vstoupily do vážného jednání
o precisování tohoto stanoviska, mohlo by. to znamenati
zachránění míru v Evropě nejméně
na celou generaci. (Výborně!)