II. volební období. | 8. zasedání. |
I. posl. dra Schollicha a druhů min. školství
a nár. osvěty o zřízení německé
menšinové školy v Uherčicích,
II. posl. dra Schollicha a druhů min. školství
a nár. osvěty o poměrech u zemských
školních rad po stránce národní,
III. posl. dra Schollicha a druhů min. školství
a nár. osvěty, že moravsko-slezská zemská
školní rada vydává výnosy jen
česky,
IV. posl. dra Holotu a druhov min. zemedelstva a zahraničia
o penzionovaní dra Karla Ladányiho, býv.
štát. zverolekára v Ipelských Šahoch,
V. posl. dra Holotu a druhov min. školstva a vláde
o prevzatí profesorov soštátneného reálneho
gymnázia v Nových Zámkoch,
VI. posl. Szentiványiho a druhov min. financií o
zpeňažení úrody slivák na Slovensku,
VII. posl. Bechyně, dra Wintra, Tayerle a soudr. min. soc.
péče o stanovisku vlády Československé
republiky k pokusu, aby byla změněna mezinárodní
konvence o osmihodinové době pracovní,
VIII. posl. inž. Nečase, Koudelky, Kříže,
Bečko, dra Dérera a soudr. vládě ve
věci zákona o scelování pozemků,
IX. posl. dra Schollicha a druhů min. veřejných
prací o jmenování do silniční
rady,
X. posl. Dietla a soudr. min. financí o zvýšení
cen soli,
XI. posl. Szentiványiho a druhov min. vnútra o vyvlastňovaní
nemovitostí v prospech Blumového ústavu v
Plešivci,
XII. posl. Füssyho a druhov min. národnej obrany o
uzavretí vnútornej okružnej cesty pevnosti
v Komárne,
XIII. posl. Füssyho a druhov min. zemedelstva o zrušení
autonomie odvodňovacej a vodoregulačnej spoločnosti
ľavého brehu Váhu,
XIV. posl. Koczora a druhov vláde o tom, z akej príčiny
nebolo vyhovené žiadosti obce Turiszakállas
o prídel spoločných pasienkov,
XV. posl. dra Koberga a druhů min. školství
a národní osvěty o protiněmeckých
projevech ve školních knihách.
XVI. posl. Roschera a soudr. min. vnitra o zabavení časopisu
"Freigeist" vycházejícího v Liberci.
Zkušenost ukazuje, že se často české
menšinové školy zřizují pro několik
českých dětí, zatím co nelze
dosáhnouti, aby byla zřízena německá
menšinová škola, i když jsou pro to předpoklady.
Tak poměry naléhavě vyžadují,
aby byla zřízena jednotřídní
německá menšinová škola v Uherčicích
v okrese jemnickém. Až do převratu měla
obec uherčická dvoutřídní německou
obecnou školu. V r. 1918 byla tato škola Němcům
odňata, zavedlo se české vyučování,
zatím co německé děti musili docházeti
do německé školy do Vratěnína.
Vratěnín jest od Uherčic vzdálen 3
km. V Uherčicích jest úhrnem 128 německých
obyvatelů. Z německých školních
dětí dochází nyní 12 do Vratěnína
a jedno dítě do německé školy
do Korolup. Mimo to 5 dětí německé
národnosti dochází do české
školy v Uherčicích. Pro německou školu
v Uherčicích jest tedy 18 dětí.
Německé obyvatelstvo jest ochotno k největším
obětím, aby umožnilo zříditi
německou školu, a také by se zavázalo
poskytnouti k tomu místnost. Mnoho dětí chudých
rodičů, které nemají dobré
obuvi a šatstva, nemůže vůbec docházeti
do školy, jiné zase často onemocní,
poněvadž i jejich výživa jest nedostačitelná.
Děti nedostanou často celý den teplého
jídla. Při nestranném vyšetřování
stavu věci musila by uznati každá komise, že
zde jest naléhavě zapotřebí nejrychlejší
nápravy.
Jako opačný příklad uvádíme:
V sousední obci Vratěníně jest česká
škola, kam dochází 12 dětí a
mateřská škola, kam docházejí
2 děti. Naopak pro 18 dětí není vůbec
školy. V Korolupech dochází do české
menšinové školy 9 dětí, ve Stálkách
7 a ve Starém Petříně 9 dětí
(z nich 2 německé).
Podepsaní táží se tedy pana ministra
školství a národní osvěty:
Jste ochoten dáti co nejdříve vyšetřiti
školní poměry v Uherčicích a
přikázati, aby v této obci byla ihned zřízena
německá menšinová škola?
V Praze dne 14. února 1929.
Jak v české, tak v moravské zemské
školní radě nenajdeme již jediného
německého nápisu. Němec, který
neumí česky, neví naprosto si rady, hledá-li
některého úředníka, jemuž
by rád přednesl svoji věc. Rovněž
tak v obou zemských školních radách
jest jen jediné presidiální oddělení
složené pouze z českých úředníků.
Toto oddělení spolupůsobí nejen při
rušení škol a tříd, nýbrž
zkoumá i žádosti o zřízení
německých soukromých škol a mateřských
škol, jakož i jiné věci po stránce
národní a rozhoduje, zda spisy mohou býti
přikázány německému odboru.
Německý odbor se často ani nedoví,
zda tyto spisy došly! Presidiální oddělení
vykonává ovšem také nátlak na
vyřízení ; spisy smějí býti
vyřízeny jen tak, jak ono dovolí. V české
zemské školní radě jest mimo to ještě
oddělení P, složené rovněž
z českých úředníků,
které česky rozhoduje o započtení
služebních let německých učitelů.
V moravské zemské školní radě
úplně zmizel rozdíl mezi úřednictvem
obou oborů; zde jsou 4 oddělení, v nichž
čeští a němečtí úředníci
pracují vedle sebe. Jen v jednom tomto oddělení
jest přednostou německý úředník.
Okresní školní výbory v obou zemích
musí od 1.ledna 1923, prý z rozkazu ministerstva
školství a národní osvěty, podávati
zprávy i o německých školách
a učitelích česky. Od německých
školních inspektorů vyžaduje se tedy znalost
státního jazyka, ba očekává
se, že již žádosti, jimiž se učitelé
ucházejí o místa okresních školních
inspektorů, jsou sepsány česky. Ve zprávách
okresních školních výborů se
udávají dokonce jména německých
školních míst obyčejně česky,
takže ze spisů nelze seznati, jde-li o německou
věc. Proto se může státi, že takovéto
spisy omylem se přikáží českému
odboru zemské školní rady, kde pak mohou uváznouti
několik týdnů až příslušný
český úředník zjistí,
že pro jejich vyřízení jest vlastně
příslušný německý kolega.
Stoly německých úředníků
zemských školních rad jsou tedy zaplaveny českými
zprávami, které ovšem musí také
býti vyřizovány česky. V poslední
době vyřizují v české zemské
školní radě dokonce usnesení německého
odboru němečtí úředníci
česky, při čemž se úzkostlivě
vyhýbají označení ťDeutsche SektionŤ.
Ve vyřízeních se mluví již jen
o usnesení ťpříslušného
odvětvíŤ.
Proto se podepsaní táží:
Jest pan ministr ochoten provésti, jak u české
tak u moravsko-slezské zemské školní
rady, rozdělení na národní odbory,
jak kdysi bývalo, tak aby německé věci
byly vyřizovány německy a aby německé
školní úřady a kanceláře
byly také označeny německy?
V Praze dne 19. února 1929.
Mezi německými učiteli působí
právem trapný dojem, že se všechny výnosy
moravsko-slezské zemské školní rady
vyhotovují pouze česky, ačkoliv u bývalého
opavského zemského úřadu bylo zvykem
všechna vyřízení osobní povahy
vydávati dvoujazyčně, tj. k rozhodujícímu
českému znění s podpisem a úředním
razítkem připojovati německý překlad.
Při tomto postupu počítá se ještě
s tím, že se žádný německý
učitel neodváží okresnímu školnímu
úřadu vrátiti úřední
spis se žádostí, aby byl připojen německý
překlad. Z nezákonitého přehmatu,
jenž jest porušením menšinového práva
zaručeného ústavou, stane se však časem
trvalý stav. Proto dlužno proti tomuto zvyku zaujmouti
nejostřejší stanovisko.
I výnosy zemských školních rad a ministerstva
školství a nár. osvěty vydávají
se často německým vyučovacím
ústavům jen v českém znění.
Po 4 léta posílá se i německým
školám české vydání ťVěstníkuŤ
ministerstva školství a národní osvěty,
čímž se cena za jeho odběr zbytečně
zvyšuje. Za pátý ročník 1929
žádá se dokonce 30 Kč, při čemž
si státní nakladatelství vyhražuje ťpřípadnou
dodatečnou úpravuŤ ročního předplatného.
Právem žádají tedy německé
místní školní rady, aby se německým
školám zasílal ťVěstníkŤ
jen německy, čímž se cena za jeho odběr
zmenší o polovic, jelikož jest nyní přikázáno
co nejdříve šetřiti. Zajisté
dlužno také žádati, aby složenky,
které státní nakladatelství zasílá
do čistě německého území,
byly rozhodně aspoň dvoujazyčné.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
školství a národní osvěty:
1. Jste ochoten naříditi, aby všechna vyřízení
okresních školních výborů, zemských
školních rad a ministerstva školství a
národní osvěty byla německým
učitelům a německým vyučovacím
ústavům zasílána také v německém
znění?
2. Jste ochoten upustiti od nátlaku na německé
školy a školní úřady, aby odebíraly
ťVěstníkŤ i v českém znění,
poněvadž jest to úplně zbytečné
a příčí se to šetrnosti, přikázané
zákonem o obecních financích?
V Praze dne 19. února 1929.
Dr. Ladányi bol pred válkou štátným
zverolekárom. Krátko pred vypuknutím války
preložený bol do Sedmohradska, kde nastúpil
v dobe mobilizácie službu vojenskú. Za války
účastnil sa bojov na rôznych frontách;
avšak medzi tým našiel si času i k tomu,
aby shotovil doktorskú disertáciu o výzkume
krve. Na základe tejto disertácie bol neskoršie
promovaný za doktora na universite v Budapešti. Po
demobilizácii nevrátil sa viac na svoje miesto v
Sedmohradsku, ale dal sa preložiť do Ipelských
Šiah-Nové Mesto. Preloženie stalo sa dňa
17. júla 1919, avšak Ipelské Šiahy-Nové
Mesto patrily vtedy pod maďarskú vládu a až
v r. 1919 v mesiaci auguste dostaly sa k Československu.
Dra Ladányiho československá vláda
neprevzala, ani nepensionovala a zastavila mu poukazovanie platu.
Ministerstvo zemedelstva odôvodnilo odoprenie prevzatia
tým, že republika Československá je
povinná prevziať len tých úradníkov,
ktorí v dobe štátneho prevratu dňa 28.
októbra 1918 konali službu v niektorej obci dnešnej
republiky Československej. Dr. Ladányi podal u najvyššieho
správneho súdu sťažnosť proti tomuto
rozhodnutiu ministerstva zemedelstva a vývodil tým,
že Ipelské Šahy - Nové Mesto dňa
28. októbra 1918 patrily k Maďarsku a že on vo
faktickej dobe pričlenenia obce tej k Československej
republike konal tam službu ako štátny zverolekár
a za to poberal riadny plat. Najvyšší správny
súd v priebehu pojednávania sťažnosti
dotázal sa československého ministra zahraničia,
od ktorej doby patria Ipelské Šahy - Nové Mesto
k republike. Ministerstvo zahraničia dalo na otázku
prekvapujúcu odpoveď, že obec je v území
republiky československej od 28. októbra 1918. Toto
odborné dobrozdanie rozhodovalo o spore a sťažnosť
dra Ladányiho súd zamietol.
Asi za dva roky po tomto neodvolateľnom rozsudku najvyššieho
správneho súdu vynieslo Národné shromaždenie
československé zákon cieľom objasnenia
právnych pomerov pri výmene starých rak.
uh. bankovák na peniaze československé. Zákon
tento vo spojitosti s otázkou lehoty výmeny ustálil
fakt, že Ipelské Šahy - Nové Mesto spolu
s niekoľko inými súsednými obcami pričlenené
boly k československej republike po 31. júli 1919.
Tým mohol dr. Ladányi postaviť zákonitý
dôkaz oproti odbornému dobrozdaniu ministerstva zahraničia,
a keďže nemohol napadnúť rozsudok najvyššieho
správneho súdu, predložil nové podanie
ministerstvu zemedelstva, v ktorom opätovne žiadal o
prevzatie do služby československého štátu
alebo o penzionovanie. Ministerstvo zemedelstva žiadosť
opätovne zamietlo a dr. Ladányi podal zase sťažnosť
u najvyššieho správneho súdu, kde mu bolo
opätné zamietnutie údelom.
Tážem sa pánov ministrov:
Či ste ochotný, pane minister spravedlnosti, vec
dr. Karla Ladányiho zverolekára, z úradnej
moci znova zrevidovať a jemu zákonitú penziu
priznať a poukázať?
Či ste, pane minister zahraničia, ochotný
dľa skutečného stavu patrične opraviť
to zrejme nepravdivé zistenie, že Ipelské Šahy
- Nové Mesto patrily dňa 28. Októbra 1918
k Československej republike, a uvedomiť o tom úradne
najvyšší správny súd?
V Prahe dňa 5. februára 1929.
Mesto Nové Zámky vo smysle smluvy so štátom
dňa 19. júna uzavretej a schválenej a za
podmienok tam uvedených odovzdalo ním udržované
obecné katolické reálné gymnázium
do správy štátu. Československý
štát prevzal školu dňa 1. septembra 1925
do svojej správy, avšak svojej povinnosti obsaženej
v bode III. smluvy , týkajúcej sa prevzatia profesorov
ústavu, vyhovel dosiaľ len čiastočne.
Prez to totiž, že podmienkam vo zmienenom bode smluvy
obsaženým naprosto vyhovovalo všetkých
desať profesorov, rozhodnul s platnosťou odo dňa
1. septembra 1928 len o prevzatí štyroch profesorov,
kým ku prevzatiu profesorov ostatných, menovite
Rudolfa Bedy-ho, dr. Štefana Bukovinszky-ho, dr. Edmunda
Noszkay-ho, Jána Sebestyéna, Štefana Szeglethy-ho
a Jakuba Wiebera do dneška ešte nedošlo, ač
od prevzatia ústavu uplynulo už 3 a pol roka. To isté
platí o tamojších dvoch školníkoch.
Následkom tohoto protismluvného jednania vlády
jednak mesto Nové Zámky trpí značnú
škodu, lebo platy neprevzatých ešte profesorov
a dvoch školníkov reálného gymnázia
zaťažujú ešte vždy pokladnicu mesta,
jednak však neprevzatí profesorov ocítajú
sa v naprostej neistote a zúfalom položení
tým väčšmi, keďže väčšinu
ich tvoria starí profesori s viac než 25ročnou
služobnou dobou.
Tážeme sa pána ministra školstva a celej
vlády:
1. Čo je príčinou toho, že smluva, uzavretá
10. júna 1925, po odbu 3 a pol roka nie je splnená,
2. Čo je príčinou toho, že šesť
profesorov a dvaja školníci, prez to, že práve
tak ako ich prevzatí už kolegovia smluvným
podmienkam naprosto vyhovujú, eště ani do dnes
neboli prevzatí.
3. Či ste ochotní naliehavo zakročiť,
aby ku prevzatiu neprevzatých ešte profesorov a školníkov
čo najskôr došlo, aby všetky body smluvy,
so štátom uzavretej, boly teraz už po uplynutí
3 a pol roka splnené, aby tým rozptýlená
bola špatná povesť, ktorá sa rozšírila
vo verejnosti oproti ministerstvu následkom tohoto bezpríkladného
nedodrženia smluvy, aby opomenutie bolo napravené
a prestíž štátu bola tým zachránená?
V Prahe dňa 24. januára 1929.
V minulom roku urodilo sa v celej krajine veľké množstvo
slivák a na vidiekoch, ktoré sa zabývajú
pestovaním ovocia, bola niekde úroda tá tak
veľká, že jej zužitkovanie, zpeňaženie
zapríčinila ovocnárom najväčšie
starosti prezto, že v niektorých okoliach tvorí
ovocnárstvo hlavný príjmový zdroj
obyvateľstva.
Niekoľko spôsobov zpeňaženia bolo by tu:
jedným je zpracovanie slivák na lekvár, druhým
krmenie bravov slivkami, tretím predaj slivák ako
ovocia a konečne zpracovanie liehovarnické. Zo všetkých
spôsobov zužitkovania je jedine zpracovanie liehovarnické
tým, vo ktorom možno veľmi značné
množstvá úrody slivkovej zpracovať, vzhľadom
na to, že slivovicu zo slivák vypálenú
použiť lzä pri prácach v hospodárstve.
Ostatne spôsoby zužitkovania nemôžu prísť
v úvahu, zvlášte v rokoch, akým bol
aj minulý, v ktorom úroda slivák značne
presahovala úrodu normálnu.
Zpracovanie liehovarnické môže sa diať
spôsobom dvojakým a to buďto v liehovaroch centrálnych,
alebo v malých kotlíkoch vo správe obce.
Liehovary centrálne, ako je všeobecne známé,
pracujú s obrovským ziskom a ich majitelia nahromadili
veľké imanie po dobu 2-3 rokov, lebo tí najmenší,
malí a veľkí hospodári rovnako sú
vydaní im na pospas a musia svoje slívky (mláto)
za ceny nemožne nízké centrálnym liehovarom
predávať, lebo kontigentácia pálenia
v malých kotlíkoch obecných deje sa bez akéhokoľvek
ohľadu na hladiská praktické a s naprostým
opomíjaním množstva úrody. Mimo toho
stanovenie kontigentu a tedy povolenie počiatku pálenia
deje sa tak opozdene, že slivkové mláto trpí
následkom povetrnostných nepohôd (mrazom atď.)
veľké škody.
Ovocnárské obyvateľstvo Slovenska bez rozdielu
vo svrchovanej miere je postižené touto praxou, ktorá
v protive s každým demokratickým a hospodárskym
chápaním naplňuje milionami výlučně
vačky veľkých liehovarov, čím
odníma dôchodky liehovarom obecným.
Tento systém znamená jednu z najťažších
krivd, páchaných na maloroľníkoch a
sedliakoch a system ten nie je podložený žiadnym
praktickým dôvodom, ani s hľadiska štátnych
financí nie, lebo malé kotlíky nikdy nevyužitkujú
pálený materiál tak ako moderné veľké
destilačné prístroje a tedy berieme-li za
základ množstvo vyrobeného liehu, platia pomerne
o veľa viac daní ako veľkí liehovarníci.
Tážeme sa pána ministra:
1. Či je ochotný túto otázku všeobecného
záujmu bez odkladu a v záujme verejnom príslušne
upraviť tým, že uloží príslušným
úradom finančnej stráže na Slovensku,
aby pri kontingentovaní postupovaly čo najliberálnejšie.
2. Či je ochotný podať návrh zákona,
ktorým by bolo zrušené dosavádne obmedzovanie
pálenia liehu z ovocia v malých kotlíkoch?
V Prahe dňa 5. februára 1929.
československá republika ratifikovala konvenci Mezinárodní
konference práce, přijatou ve Washingtoně
o osmihodinové době pracovní. Dlouho zůstávala
československá republika jediným průmyslovým
státem, jenž tuto konvenci ratifikoval. Teprve před
2 lety ratifikovala ji také Belgie, která jest asi
téhož hospodářského složení
jako naše republika. Ostatní průmyslové
státy evropské usnesly se na ratifikaci pouze podmínečně,
takže k ratifikaci jejich nedošlo, ačkoli i v
těchto zemích platí a zachovávají
se zákony o osmihodinové době pracovní.
Již delší dobu bylo známo, že anglická
konservativní vláda zamýšlí navrhnouti
na letošním zasedání správní
rady Mezinárodního úřadu práce,
aby Washingtonská konvence o osmihodinové době
pracovní byla změněna.
K tomu pokusu také opravdu došlo. Kdyby byl podnět
anglické vlády měl úspěch,
bylo by to znamenalo vážné poškození
států, které konvenci již ratifikovaly.
Bylo proto pro všechny tyto státy samozřejmou
povinností, aby se v jednání správní
rady Mezinárodního úřadu práce
postavily se vším úsilím proti návrhu
anglické vlády.
Nebylo tedy divu, že tak učinil zástupce vlády
belgické. Vzbudilo však jak při jednání
v Ženevě, tak v naší veřejnosti
podiv, že se zachoval úplně pasivně
zástupce vlády Československé republiky
a že vyvolal tímto svým pasivním jednáním
dojem, jakoby vládě Československé
republiky nezáleželo na tom, zdali ostatní
evropské státy, přičleněné
k Mezinárodnímu úřadu práce,
zaváží se zachovávati osmihodinovou
pracovní dobu tak, jak se k tomu zavázala Československá
republika. Zástupce československé vlády
zanedbal takto svých povinností nejenom oproti zájmům
dělnické třídy v Československé
republice, která stojí jednotně za zákonem
o osmihodinové pracovní době, nýbrž
i oproti zájmům československého průmyslu
a hospodářským zájmům Československé
republiky vůbec.
Poněvadž ve věci takového značného
rozsahu není myslitelno, že by zástupce vlády
byl se odebral na schůzi správní rady Mezinárodního
úřadu práce bez přesných instrukcí
šéfa resortu, ptají se podepsaní, co
přimělo pana ministra sociální péče,
aby nařídil zástupci Československé
republiky, aby nehájil konvence o osmihodinové době
pracovní, kterou Československá republika
ratifikovala?
V Praze dne 13. března 1929.
Ve vládním prohlášení, učiněném
14. února t.r. věnoval p. ministerský předseda
Udržal značnou pozornost investicím, které
mohou přispět k zintensivnění zemědělství,
zvláště k jeho zprůmyslnění.
Z nejrentabilnějších investic bylo by provedení
scelování (komasací) v naší republice.
Scelováním pozemků pomohlo by se při
správném jeho provádění zemědělcům
všem a z věci měly by prospěch i konsumenti.
Scelování pozemků náleží
k těm vzácným prostředkům,
které směřují ke zvýšení
a zlepšení výroby zemědělské
a u nichž není stavěn proti sobě zájem
zemědělce- výrobce a konsumenta odběratele
zemědělských produktů.
Scelování pozemku je dále úprava trvalá,
kdežto druhé hospodářsko-technické
úpravy jsou rázu dočasného. Udržovací
výlohy po provedeném scelování odpadají.
Provedením komasací v naší republice
získalo by se podle výpočtů inž.
Oehma ročně více o 300.000 vagonů
zemědělských produktů v ceně
našich 3 miliard korun (podle cena v březnu 1925).
Celkové investice na scelování dají
se při tom odhadnouti na 2 1/2 miliardy jednou pro vždy.
Dr. ing. Horák, odborový přednosta ministerstva
zemědělství, dospívá ve Věstníku
pro vodní hospodářství k těmto
závěrům: ťPo provedeném scelování
i melioracích docíleno by bylo zvětšení
jehož poměr k dosavadní celkové výměře
činil by v procentech: V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku 10,6%, na Slovensku a Podkarpatské Rusi 12,4%.
Meliorace provedeny byly až do roku 1926 jen na ploše
13% všech pozemků, scelování vyžadujících;
scelování do téhož roku jenom na ploše
2,4% všech pozemků vyžadujících
scelování.Ť Celkovými melioracemi a
komasacemi docílilo by se podle dra. Ing. Horáka
u nás více výtěžku ročních
5 miliard Kč u hlavních plodin, při čemž
větší výtěžek u plodin vedlejších
nebyl ani vzat v úvahu.
Podle výpočtů doc. ing. Korselta zaplatil
by se kapitál investovaný na scelování
pozemků v naší republice již za 1 rok.
Zvýšení produkce činilo by podle něho
po provedeném scelování 131.457 vagonů
zrní a 37.387 vagonů slámy v ceně
přes 2 miliardy Kč.
Na území naší republiky bylo by potřeba
sceliti asi 4 1/2 mil. ha orné půdy bez luk a pastvin.
Dnes jest zemědělská a lesní půda
naší republiky roztříštěna
asi na 40 mil. parcel. V Čechách a na Moravě
má dnes i malý zemědělec svoji půdu
často roztříštěnou na desítky
parcel, na Slovensku a P. Rusi dokonce na sta. Usedlosti o 15
ha mají tu půdu roztříštěnou
někdy i na 500-800 parcel různě roztroušených.
V jižní Moravě jsou dnes v poměrně
úrodné a dobře vzdělávané
krajině znojemské dlouhé pruhy polí
4 1/2 km dl. a jen 4-6 m široké - poměr šířky
k délce bývá 1 : 500, 1: 800, 1: 1000 -
zatím co nejlepší a výrobě nejvíce
prospívající poměr šířky
k délce parcely je 1 : 3. Na Slovensku jsou pak poměry
daleko horší. Jen jeden z drastických příkladů:
V obci Malatiny v župě Liptovské 4 parcely
o celkové výměře 260 sáhů,
t. j. 935 m2, mají tu 122 majitelů,
nejmenší podíl rovná se ploše 48
korespondenčních lístků. Roztříštěnost
pozemků a z toho vyplývající neúčelnost
a nehospodárnost práce je na Slovensku a Podk. Rusi
v četných krajích přímo katastrofální.
V celé republice zhoršila se v posledních letech
rozdrobenost půdy tak, že od r. 1883 do r. 1916 vzrostl
dle Korselta počet parcel v Čechách o 930.554
(10%), na Moravě o 442.050 (8.70%), ve Slezsku o 108.369
(13%). Pozemková reforma přispěla tu také
k dalšímu tříštění
půdy.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku je potřeba provést scelení pozemků na ploše asi 3 mil. ha orné půdy, na Slovensku a Podk. Rusi na ploše 1 1/2 mil. ha. Na východě republiky jde vedle toho také hojně o scelení pastvin a luk vzhledem k důležitému tam problému pastvisk.
Odborníci počítají, že by se
na výrobních nákladech v horských
krajích získala úspora 30%, v nížinách
úspora 20%. Na osivu uspořilo by se po provedeném
scelování 25%. Zrušením četných
mezí a jinou úpravou brázd získalo
by se scelováním v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku 162.000 ha půdy, na Slovensku a Podk. Rusi
156.000 ha, tedy celkem 318.000 ha.
Veliké jsou také výhody, dosažené
komasací tím, že se získávají
nové dobré komunikace, silnice výhodně
položené, že se dále účelně
a úsporně dají provésti meliorace,
že se vyloučením mezí ničí
největší část živočišných
a rostlinných škůdců atd. atd.
Výhody ze scelování pozemků jsou dnes
odborným kruhům všeobecně známy
a proto se z jejich řad stále volá po předložení
zákona o scelování pozemků v naší
republice.
Naléhavost této osnovy o scelování
pozemků a jejího ústavního rychlého
projednání je však diktována též
jinou ještě okolností, než výhodami,
plynoucími přímo z komasací.
S komasacemi spojen je totiž nerozlučně i problém
katastrální, meliorační a regulační.
Právě při scelovacím řízení
samém dají se řešiti nejracionelněji
i otázky meliorační. Každé řešení
zemědělsko-technických problémů,
které by nepamatovalo na souvislost otázky katastrální,
komasační a meliorační je nepraktické,
neúčelné a drahé.
Ježto meliorace u nás provádějí
se - třebaže v celku neúměrně
skutečně potřebě - přece jen
tempem daleko rychlejším než scelování,
hrozí vážné nebezpečí
ze zdržování komasační předlohy,
jež by jedině umožnila velkorysejší
scelování u nás.
Všichni odborníci bez výjimky shodují
se v tom, že není racionelní a účelné,
provádějí-li se komasace bez ohledu na úpravu
t. zv. vodohospodářských poměrů.
Riedel píše o tom (podle doc. ing. Fr. Slavíka)
v díle ťEine Studie über KulturtechnikŤ
po zkušenostech nasbíraných v Rusku: ťOkolnost
tato, t.j. že sledovány cíle čistě
komasační bez zřetele na meliorace, byla
příčinou, že v územích
komasovaných jen s velkými obtížemi
dají se provésti meliorace vodní, které
do scelovacího procesu - nejsouce s ním řešeny
jednotně - zasahují rušivě.Ť
Podobně vyjadřují se všichni ostatní
odborníci, na př. z našich prof. ing. Hlavinka,
Dr. Fiedler, Otto Jelínek, dr. Ing. Horák, doc.
ing. Slavík --z Němců Neutze, Dünkelberg,
prof. Deubel, prof. Pereles a j. Z výroků profesora
meliorací na technice v Brně p. ing. Hlavinky citujeme:
ťKomasace a meliorace se navzájem podporují,
zjednodušují celý postup projednávání
a provádění, při tvoření
vodních družstev a hrazení nákladů
Mělo by se proto přihlížeti k tomu,
aby se komasace skutečně prováděly,
a tam, kde jsou příznivé poměry, aby
se současně s komasacemi provedly i meliorace půdy
... Při každé komasace mělo by se pamatovati
na současnou melioraci a naopak při každé
melioraci na současnou, třeba i částečnou
komasaci pozemků...Ť
Tyto výroky našich odborníků nejsou
v naší republice, bohužel, v praksi dosud respektovány.
Nerozlučné spojitosti prací katastrálních,
komasačních a melioračních se nedbá
a řešení neděje se v jednotném
rámci, ač na př. v zákonodárství
říšskoněmeckém upravuje se po
nabytých praktických zkušenostech a mnoha studiích
otázka meliorací jako součást scelovacího
programu. Podobně na př. ve Švýcarsku
není dle výnosu spolkové rady z r. 1918 dovoleno
provádět nová měření
bez provedeného scelování. Spolková
rada švýcarská označila při tom
scelování za nejúčelnější
prostředek k zlepšení existence horského
obyvatelstva.
Národohospodářské škody, plynoucí
z toho, že se u nás nedbá organické
spojitosti a účelné dělby práce
při pracech katastrálních, melioračních
a scelovacích, stupňují se u nás tím,
že v r. 1927 přijat byl zákon o pozemkovém
katastru a jeho vedení, jehož některá
ustanovení povedou k ohromným ztrátám,
nebudou-li prováděna současně s melioracemi
a scelováním. Uvádíme jen jeden z
detailů: V § 16 katastrálního zákona
je stanoveno povinné omezníkování,
jež by za dnešních poměrů za nynějšího
počtu parcel v republice stálo přibližně
1.250,000.000 Kč (při ceně 5 Kč za
1 mezník). Po provedeném scelování
klesl by počet potřebných mezníků
o 4/5 a náklad na omezníkování snížil
by se z 1.250,000.000 Kč na 250,000.000 Kč. Tím
uspoří se jen na meznících celá
miliarda Kč, která jinak bude docela zbytečně
vyhozena.
Provádění katastrálního zákona
- zvláště na Slovensku a Podk. Rusi - je však,
jak jsme v nedávné interpelaci dokázali,
palčivou nutností, ježto jedině po jeho
provedení mohou zemědělci získati
úvěr, kdežto jinak hromadně propadají
nesmírné lichvě.
Podepsaní upozorňují vládu na základě
uvedených dat a dokladů na naléhavou nutnost
předložiti zákon o scelování
pozemků. Zdůrazňují při tom
nejen velké národohospodářské
škody, vyplývající z toho, že v
republice neprovádějí se práce katastrální
a meliorační v souvislosti se scelováním
nýbrž i na okolnost, že v republice je právě
nyní uvolněn dostatečný počet
technických a jiných sil potřebných
k velkorysému a plánovitému scelování
- jakož i na fakt, že zdržuje-li se scelování,
unikají republice ročně miliardy, o něž
by se po scelování zvýšila zemědělská
produkce.
Podepsaní ohražují se však proti projektům
zákona, který byl připravován pod
titulem: ťVládní návrh o scelování
hospodářských pozemků a lesů
a jiných úpravách pozemkové držby.Ť
Organisace úřadů scelovacích, jakož
i zásady nuceného scelování, v tomto
projektu zákona uvedené, nezaručovaly by
za dnešních poměrů nestrannosti a znamenaly
by již napřed poškození pro množství
malých a středních zemědělců.
Podepsaní ohražují se též proti
tomu, že členům některých stran
byly dány připravované návrhy vládní
o scelování, kdežto jiným stranníkům
bylo v ministerstvu zemědělství vydání
projektu odepřeno.
Na základě uvedeného ptají se podepsaní
naléhavě vlády:
1. Zda je vláda ochotna předložiti v nejbližší
době návrh zákona o scelování
pozemků, vypracovaný s náležitým
zřetelem k pracím melioračním a katastrálním?
2. Zda je vláda ochotna dáti ujištění,
že ustanovení o organisaci scelovacích úřadů
i otázce dobrovolného a nuceného scelování
bude ve vládním návrhu přepracováno
tak, aby zabránilo se zpolitisování akcí
a poškození malých a středních
zemědělců?
3. Zda je vláda ochotna v návrhu o scelování
pozemků věnovati mimořádnou pozornost
horským krajům, u nichž - zvláště
na Slovensku a P. Rusi - je úprava údolního
statku s melioracemi horských polnin, pastvin a lesů,
jakož i s akcí scelovací podkladem pro budoucí
lepší život nejchudších a dnes vegetujících
krajů republiky?
4. Zda je vláda ochotna působiti k tomu, aby nové
zaměřování obcí dálo
se až po provedených pracích scelovacích
ev. melioračních nebo současně s nimi,
jak tomu je na př. ve Švýcarsku?
5. Zda je vláda ochotna sděliti, jak si představuje
v souvislosti s otázkou scelovací provádění
lesní reformy u nás?
V Praze dne 13. března 1929.