Východní část ostravsko-karvínského
revíru je již delší dobu postižena
těžkou krisí, která se stává
chronickou. Nejcitelněji jsou postiženy hlavně
doly Larisch-Mönnicha v Karvinné. Počet pracovních
dnů je zde snížen na nejnižší
míru a je pracováno jenom 2-3 směny v týdnu.
Výdělky horníků jsou za tohoto stavu
věci přímo ubohé a nemohou ani zdaleka
postačiti k úhradě nejnutnějších
potřeb sebe skromnějších hornických
rodin. Důsledkem toho je, že rodiny horníků
trpí hlad a bídu, neboť nemají mnohdy
ani chléb pro děti.
Příčiny této chronické krise
východní části ostravsko-karvínského
revíru spočívají mezi jiným
také ve vysoké uhelné dani a dávky,
v poměrně vysokých tarifech pro dopravu uhlí
a v protežování dovozu uhlí cizozemského
a hlavně polského. Těžká tato
krise, ohrožující hornické rodiny a
celý hospodářský život našeho
kraje, mohla by býti odstraněna, anebo alespoň
zmírněna těmito vládními opatřeními:
1. úplným odstraněním
uhelné daně a dávky;
2. snížením dopravních tarifů
na uhlí;
3. přezkoumáním provozních nákladů
na dolech a souměrným upravením cen uhlí;
4. omezením dovozu uhlí z ciziny a zvláště
z Polska, t. j. hlavně korigováním příslušných
ustanovení o dovozu uhlí v obchodní smlouvě
československo-polské.
V první řadě by však všem horníkům
a dělníkům, postiženým nedostatečnou
zaměstnaností na jmenovaných karvínských
dolech, měla býti ze státních prostředků
poskytnuta stálá podpora a to v plné výši
rozdílu mezi nynější mzdou silně
zmenšenou a dřívější plnou
mzdou normální.
Poněvadž poměry ve východní části
ostravsko-karvínského revíru jsou skutečně
hrozné a vyžadují rychlých mimořádných
opatření k zmírnění neslýchané
bídy a nouze hornických rodin, táží
se podepsaní:
Jsou tyto poměry ministru veřejných prací
a ministru sociální péče známy?
Co hodlají učiniti k zmírnění
bídy hornických rodin a k zmírnění
krise ve východní části ostravsko-karvínského
revíru?
Poměry zemědělského dělnictva
na Slovensku jsou takové, že v domácnostech
zemědělců zahostuje se hlad a bída.
Za 10-16 odpracovaných hodin dostane se dělníkům
5-8 Kč denní mzdy. Uvážíme-li,
že životní potřeby jsou na Slovensku dražší
než v zemích historických, pak je pochopitelné,
že desetitisíce Slováků trpí
podvýživou, že množství jich prchá
za hranice a že mnoho Slováků
umírá hladem a vysílením.
Zemědělští dělníci z několika
desítek obcí na Nitransku obraceli se k ministerstvu
zemědělství se žádostí
o nápravu. Ještě v březnu t. r. byl
požádán okresní úřad v
Nitře, aby byla svolána porada zástupců
velkostatkářů a zemědělských
dělníků ke sjednání řádné
kolektivní smlouvy. Dopisem ze dne 8. března čj.
2234/1928 byla tato žádost zamítnuta, poněvadž
prý nenáleží do kompetence okresní
správy. Poměry se den ode dne zhoršovaly a
proto bylo zemědělské
dělnictvo donuceno zahájiti stávku a takto
se domáhati větší skývy chleba.
Avšak ani v tom okamžiku nesnažily se úřady,
aby spravedlivým požadavkům dělnictva
bylo vyhověno. Naopak! Úřady postavily se
vyzývavě na stranu velkostatkářů
a proti hladovějícím zemědělským
dělníkům. Celý okres byl zaplaven
četnictvem; jehož pomocí měl býti
tento spravedlivý boj zemědělského
dělnictva zardoušen.
Úřady nespokojily se však jenom tím,
že dali velkostatkářským vykořisťovatelům
k disposici celou armádu četnictva, nýbrž
snažily se zlomiti spravedlivý boj hladovějících
dělníků také dodáváním
stávkokazů. Z nitranské trestnice byli vysláni
trestanci, aby vpadli bojujícím zemědělským
dělníkům v týl a stávku znemožnili.
Máme zjištěno, že nitranská trestnice
dodala ke stávkokazeckým
pracím 9 trestanců statkáři Svitzerovi
ve Vel. Janíkovci a 12 trestanců pro velkostatek
bratří Palicových v Ivance. Nepodařilo
se nám ovšem zjistiti na čí rozkaz byli
tito trestanci na jmenované velkostatky vysláni,
avšak je jisto, že se tak mohlo státi
jenom z příkazu a za souhlasu příslušného
úřadu.
Provokativní toto protežování zájmů
velkostatkářů a poškozování
zájmů hladovícího zemědělského
dělnictva státními úřady vyvolává
pochopitelně v masách pracujícího
lidu celé republiky veliké pobouření
a proto se podepsaní táží:
1. Zná pan ministr tyto poměry?
2. Hodlá pan ministr vyšetřiti, kdo dal rozkaz,
aby trestanci podlamovali a znemožňovali spravedlivý
boj zemědělských dělníků
o větší skývu chleba?
3. Je pan ministr ochoten potrestati úředníky,
na jejichž rozkaz byli trestanci komandováni k podlému
stávkokazectví?
4. Je pan ministr ochoten dokázati používání
trestanců ke stávkokazeckým pracím?
Největší tělocvičná a
sportovní dělnická organisace ťFederace
Proletářské TělovýchovyŤ
již celý rok koná přípravy k
tělocvičným a sportovním slavnostem
pod označením ťII. SpartakiadaŤ. O slavnosti
jeví veliký zájem celá sportovní
a tělocvičná veřejnost a zejména
dělníci nejen v tuzemsku, leč i za hranicemi.
Pražské policejní řiditelství
pořádání slavnosti zakázalo
tímto výnosem:
V Praze dne 12. dubna 1928. |
v Praze-Karlíně, | |
Královská tř. č. 13. |
Vaší žádosti ze dne 23. března
1928 o povolení celostátní tělocvičné
a sportovní slavnosti pod označením ťII.
SpartakiadaŤ, již hodláte uspořádati
podle programu v podání uvedeném ve dnech
1.-8. července 1928 na Stadionu Klusáckého
závodního a všesportovního spolku v
Praze VII., nevyhovuji jednak z toho
důvodu, že uvádíte, jako podstatnou
část programu zamýšlené slavnosti
cvičení žactva a žaček v stáří
od 9-14 let, tudíž školní mládeže,
nedbaje výnosu Zemské školní rady v
Praze ze dne 27. dubna 1925 č. 2343, pres. ai. 25, jímž
zakazuje se veškeré školní
mládeži účast na tělovýchovných
cvičeních Federovaných Dělnických
Tělocvičných Jednot, které podle změny
stanov, usnesených na mimořádném sjezdu
dne 3. ledna 1926 a vzatých na vědomí výnosem
ministerstva vnitra ze dne 25. února 1926,
č. 80846-1926, mají nyní jméno
Federace Proletářské Tělovýchovy
v Československu, jejímž jménem jste
požádal o příslušné povolení,
jednak s ohledem na veřejný klid a pořádek...Ť
Zákaz policejního řiditelství uvádí
dva důvody:
1. Že na programu slavnosti je cvičení žáků
a žaček do 14 let věku. Zákaz dovolává
se výnosu Zemské školní rady z roku
1925, jenž byl drzým zasažením do práv
rodičů, urážkou a hrubou persekucí
dělnictva. Uvádí-li policejní řiditelství
výnos Zemské školní rady za důvod
zákazu celé tělocvičné
slavnosti, je tento důvod naprosto neudržitelný.
2. Hlavním však důvodem k zákazu je
ohled, na ťveřejný klid a pořádek.Ť
Pořadatelé II. Spartakiády oznámili
podrobný pořad. Policejní ředitelství
nevytklo, který bod programu jest s to ohroziti ťklid
a pořádekŤ, ale touto frází odůvodnilo
zákaz celé Spartakiády.
Zemská politická správa potvrdila zákaz
pražského policejního ředitelství
s odůvodněním, že většina
obyvatelstva je proti II. Spartakiádě. Nevíme,
jak se Zemská politická správa o tom přesvědčovala.
Dovolujeme si však tvrditi, že tvrzení Zemské
politické správy je smyšlenkou a lží.
Chápeme, že proti tomuto dělnickému
podniku jsou političtí představitelé
těžké agrární, bankovní
a průmyslové buržoasie, kteří
však ani zdaleka nepředstavují většinu
obyvatelstva státu.
Zákaz Spartakiády je činem třídního
teroru buržoasie proti dělnickým podnikům,
a řadí se k zákazu politických projevů
dělnictva., Je článkem veliké řady
útoků zbohatlé buržoasie a její
vlády proti dělnictvu na poli hospodářském,
sociálním a politickém.
Dělnictvo všech národností v Československu
je znovu poučeno o tom, že v tomto státě
není demokracie a svobody, nýbrž čím
dál otevřenější diktatura buržoasie,
prováděná státním aparátem.
Svoboda je pouze pro buržoasní třídu
a její podniky, nebo podniky lžidělnické,
jež odvracejí dělníky od třídního
postupu a zastírají třídní
protivy. Takovým podnikem byla ťDělnická
OlympiádaŤ, jež ovšem byla buržoasü
i státním aparátem plně podporována.
Zákaz Spartakiády nelze jinak chápat, než
jako útok buržoasní
třídy proti všemu dělnictvu tohoto státu.
Ač v policejním buržoasním státě,
jakým je Československo, je pro dělnickou
třídu velmi těžko dovolávati
se svobody, spravedlnosti a demokracie, přece používáme
svého práva, abychom se připojili k mohutným
protestům dělnictva proti zákazu II. Spartakiády
a otázali se vlády:
1. Je vláda ochotna vyjádřiti se podrobně
o důvodech zákazu II. Spartakiády?
2. Je vláda informována o mohutných protestech
dělnictva proti němu?
3. Hodlá vláda zákaz II.
Spartakiády okamžitě odvolati?
Novelisace uvedeného zákona po té stránce,
aby opět byly zavedeny tak zv. dvojsvátky o velikonocích,
letnicích a vánocích, jest stále ještě
jako neobyčejně nutná záležitost
nevyřízena. Pan ministr vnitra uznal úplně
liž ve své odpovědi (tisk č. 1217/XV)
na interpelaci (tisk č. 989/XX) velký sociální
a hospodářský význam druhého
vánočního, velikonočního a
svatodušního svátku a sdělil, že
i možnosti zákonodárné úpravy
této otázky věnuje svoji stálou pozornost.
Tato úprava bude se však prý moci provésti
teprve, až budou zde všecky
předpoklady - i politického rázu - pro novelisaci
zmíněného zákona.
Zatím stala se však otázka znovuzavedení,
a to zvláště nyní druhého svátku
svatodušního velice ožehavou. O svátcích
svatodušních, připadajících na
nejpříznivější dobu roční,
nahromadí se přirozeně více slavností,
výletních a sportovních podniků nežli
v době jiné. I cizinecký ruch zvláště
stoupá o svátcích svatodušních.
Tyto oslavy a slavnosti, které jsou silně mezinárodního
rázu a velmi četně z ciziny navštěvovány,
zabírají ovšem oba svátky svatodušní,
poněvadž ve všech sousedních státech
oba dny letnicové platí za velké svátky.
Pro zemi mají tudíž tyto svátky veliký
hospodářský význam, jelikož s
cizími hosty přicházejí k nám
větší peněžní částky.
Sociální význam těchto svátečních
dnů byl již zevrubně vylíčen
ve shora uvedené interpelaci ze dne 21. dubna 1927 a bylo
by znovu zdůrazniti, jak velký zdravotní
význam má možnost vypřáhnouti
z práce a zotavení v nejpříznivější
roční době o letnicích, a to tím
více, protože za těžkých
dnešních poměrů bytových mnoho
živitelů rodin musí bydliti daleko od svých
rodin a poněvadž jim dvojsvátky téměř
výhradně poskytují v roce možnost, aby
navštívili členy své rodiny.
Právě z těchto důvodů musilo
také v praksi naprosto ztroskotati provádění
zákona o svátcích ze dne 3. dubna 1925, č.
65 Sb. z. a n., pokud ruší dvojité svátky.
Ba i státní úřady byly dosud nuceny
učiniti bud menší nebo větší
ústupky v přiznání druhého
svátku vánočního, velikonočního
a svatodušního, z velké části
byla jimi dokonce před prvým
svátkem služba omezena a poskytovaly se služební
úlevy a dovolené. Naproti tomu soukromé podniky
a závody, pokud jde o pracovní povinnost nebo klid
práce o druhém' dnu dvojsvátku, jsou naprosto
bezradné. Tato bezradnost jest velmi
na škodu zaměstnanců po stránce
zdravotní i sociální, poškozuje však
také hospodářství, jak o tom svědčí
nesčetná stanoviska hospodářských
korporací k této otázce.
Rovněž státní dopravní podniky
trpí těžce neřešením otázky
novelisace zákona o svátcích. Jednak jsou
povinny učiniti dalekosáhlá opatření
pro zdolání dopravy, o těchto dnech zvýšené,
jednak nelze následkem neupravené otázky
druhého dne svátečního nikdy předem
odhadnouti, jaké zvýšení dopravy nastane,
anebo do jaké míry ji omezí závada
zákona o svátcích.
Právě státní úřady a
podniky skýtají vždy o těchto dvojsvátcích
obraz nemohoucnosti, nevědomosti neb nedostatku povolení.
Že to na hosty z ciziny právě v době
dvojsvátků a zejména o letnicích ve
velkém počtu přítomné, působí
dojmem co nejhorším, budiž
jen mimochodem podotčeno. Obzvláště
vsunování neb neježdění svátečních
vlaků o druhém dnu svatodušním, kterážto
opatření se vždy v poslední chvíli
překotně upravují a proto o nich lidé,
kteří chtějí cestovati, nezvědí,
nestaví naše dráhy do příznivého
světla. Zaviňuje to pouze neupravení otázky
dvojsvátků, v jejichž znovuzavedení
každý rok a před každou slavností
se až do poslední chvíle přece ještě
doufá a jež se očekává.
A právě letos byly by politické předpoklady
pro znovuzavedení dvojsvátků příznivější
nežli dříve. Kromě toho prohlásil
pan president republiky, že v jubilejním roce všechny
nevyřízené, nutné otázky se
musí upraviti, takže i z tohoto důvodu lze
se nadíti brzkého znovuzavedení dvojsvátků.
Po uvážení těchto závažných
okolností táží se tudíž
interpelanti pana ministra, je-li ochoten, společně
s příslušnými ministry zákon
z 3. dubna 1925, č. 65 Sb. z. a n., změniti tak,
aby se zavedly opět dvojsvátky a aby práce
k této novelisaci byly tak urychleny, aby již o svátcích
svatodušních tato změna
zákona vešla v platnost?
Při projednávání žaloby pro urážku
na cti na pana dra Emila Maruliesa před tiskovým
senátem v Praze vyšlo provedením důkazu
pravdy obžalovaným mimo jiné najevo toto:
V době voleb do Národního shromáždění
v roce 1925 byla p. Marku Ungarovi po delším vyjednávání
s exponentem české strany agrární,
tehdejším ministrem vnitra Malypetrem pro ťHospodářskou
stranu židovskouŤ přislíbena ve volebním
zápasu hmotná i morální podpora. Mimo
to bylo p. Ungarovi místoguvernérem Rozsypalem na
agitační náklady
hospodářské strany židovské hotově
vyplaceno 100.000 Kč a straně této byla při
podání kandidátní listiny splatná
částka 28.000 Kč z příkazu
vlivných osobností prominuta. Když později
p. Ungar přešel na kandidátní listinu
židovsko-národní strany, vrátil místoguvernéru
Rozsypalovi na hotovosti 80.000 Kč, kterážto
částka byla i kvitována. 20.000 Kč
odevzdal p. Ungar již zplnomocněnci hospodářské
strany dru Reismannovi.
Tento postup je po našem mínění čin
hrubé korupce a pokusem ovlivňování
voleb vysokými vládními úředníky
a vyžaduje nutného vysvětlení před
parlamentem.
Uvedený postup, potvrzený průběhem
soudního provedení důkazu pravdy, vnucuje
nám kromě toho mínění, že
podobné ovlivňování voleb a nezákonné
přikázání státních peněz
dalo se nejen vůči malé a nové straně,
jako je strana hospodářská, nýbrž
především a v daleko vyšší
míře u tehdejších stran vládních.
Naproti tomu, co bylo právě uvedeno, německé
národně-sociální straně dělnické
v senátním volebním okrese brněnském
nebyla ze zálohy dané na náklad
za rozmnožení kandidátních listin
nespotřebovaná částka 11.000 Kč
za neodebrané listiny vrácena, a výplata
byla na výslovnou žádost odepřena. V
odvolacím řízení proti tomu dožádané
ministerstvo vnitra prohlásilo se v tomto případě
nepříslušným a musilo k tomu
býti donuceno teprve rozsudkem Nejvyššího
správního soudu, k němuž bylo podáno
odvolání. Do dneška však toto rozhodnutí
vydáno nebylo a 11.000 Kč příslušejících
německé národně-sociální
straně dělnické jako nespotřebovaný
zbytek, nebylo stále ještě po
21/2 roce vyplaceno.
Takové neuvěřitelné poměry
mohou otřásti důvěrou k vládě,
která se musí snažiti, aby co nejpřísněji
zamezila jakékoliv ovlivňování voleb,
a vyžadují nutně vysvětlení a
opatření, které vykonávání
vlivu příště znemožní.
Interpelanti táží
se tudíž vlády:
1. Z jakého pramene pocházelo těch 100.000
Kč na agitační výdaje Hospodářské
strany židovské a nebo jiné částky
pro jiné strany? Kdo o tom věděl, schválila
ministerská rada tyto výdaje?
Co tomu říká pan ministr financí?
V které položce byly tyto částky vyúčtovány
ve Státním závěrečném
účtu za rok 1925?
2. Věděl Nejvyšší účetní
kontrolní úřad o těchto vydáních
a jejich súčtování a schválil
je?
3. Byly také jiným stranám nebo jejich exponentům
podobné peněžité částky
k tomuto nebo podobným účelům nabídnuty
neb poskytnuty?
4. Které strany neb osobnosti to byly a jak veliké
byly tyto částky?.
5. Kdo jsou ty vlivné osobnosti, na jejichž příkaz
prominuto bylo Hospodářské straně
těch 28.000 Kč, které při podání
kandidátních listin měly býti složeny?
6. Bylo uloženo vinníkům, aby uvedené
částky uhradili a byly nahrazeny a jak byli vinníci
potrestáni?
7. Co učinila vláda po odhalení této
záležitosti aneb co snad hodlá ještě
učiniti?
8. Jaké jsou záruky, že příště
při volbách nemůže a nesmí se
podobné ovlivňování přihoditi?
9. Hodlá vláda přistoupiti nyní na
návrh kdysi podaný zemřelým poslancem
Josefem Patzelem, aby z důvodů úsporných
vyložena byla úhrnná listina všech kandidujících
stran a aby byl zrušen poloviční příspěvek
na rozmnožení kandidátních listin, a
chce příště ucpati prameny podobné
korupce?
V Praze dne 25. dubna 1928.
Podepsaní podali dne 23. června
1927 v poslanecké sněmovně panu ministrovi
vnitra dotaz č. D 826-II, že okresní politická
správa ve Varnsdorfu nepovolila plakátovati návěstí
o schůzi, kterýž dotaz zněl takto:
ťNěmecká národně-socialistická
strana dělnická pořádá dne
5. března 1927 ve varnsdorfské tělocvičně
veřejnou schůzí lidu a proto předložila
varnsdorfské okresní politické správě
žádost, aby jí bylo povoleno vyvěsiti
plakáty tohoto znění:
ťRodáci, protestujte proti správní reformě,
- pro naši národní samosprávu. O těchto
otázkách hluboko zasahujících do života
našeho sudetskoněmeckého lidu promluví
poslanec H. Krebs dne 5. března t. r. ve varnsdorfské
tělocvičně. Rodáci, dostavte se hromadně
a žádejte Sudetskoněmecké území
sudetským Němcům.Ť
Varnsdorfská okresní politická
správa zakázala vyvěsiti plakáty tohoto
znění, poněvadž ve větě
sudetskoněmecké území - sudetským
Němcům viděla přečin proti
bodu 1, § 14 zákona na ochranu republiky. Proti tomuto
rozhodnutí varnsdorfská okresní organisace
německé národně-socialistické
strany dělnické podala odvolání k
pražské zemské politické správě,
jemuž však výnose.m číslo 119.115
VIII B 1025 ze dne 28. března 1927 nebylo vyhověno.
Proto se tato organisace odvolala k ministerstvu vnitra. Požadavek
ťSudetsko-německé území
- sudetským NěmcůmŤ není
nic jiného než formulování hlasů,
volajících po národní samosprávě,
tedy po správní formě, o kterou usilovati
není zakázáno ani podle zákona na
ochranu republiky. Bod 1 § 14 zákona na ochranu republiky
ze dne 19. března 1923, č. 50
Sb. z. a n. praví: ťKdo veřejně nebo
před více lidmi nebo více lidí pobuřuje
proti státu pro jeho vznik, proti jeho samostatnosti, ústavní
jednotnosti nebo demokraticko-republikánské formě,
trestá se za přečin tuhým vězením
od jednoho měsíce do dvou let.a
V požadavku, aby sudetsko-německé území
patřilo sudetským Němcům, nepobuřuje
se ani proti samostatnosti státu, ani proti ústavní
jednotnosti nebo proti demokraticko-republikánské
formě. Důvodová zpráva ústavně-právního
výboru praví výslovně: ťÚstavní
jednotností rozumí se
zásada vyslovená v I§ 3 ústavní
listiny a nemají býti dotčeny snahy po autonomü
správní. Návrh nechce potlačovati
agitaci a propagandu směřující ke
změně zákonů. Po té stránce
nevyjímá ani ostatní ustanovení zákonů
ústavních, jsa si dobře
vědom toho, že i tyto zákony mohou zákonnou,
demokratickou cestou v jednotlivých svých ustanoveních
býti měněny.Ť
Je tedy zřejmo, že jak rozhodnutí varnsdorfské
okresní politické správy, tak také
rozhodnutí pražské zemské politické
správy jsou vysloveně pochybená.
Proto dovoluji si tedy tázati se pana
ministra vnitra:
Jest pan ministr ochoten podrobně přezkoumati rozhodnutí
varnsdorfské okresní politické správy
č. 1912 A ze dne 1. března 1927 a rozhodnutí
zemské politické správy ze dne 28. března
1927, č. 119.115 VIII B 1025 a uzná-li, jako já,
že podle ústavy a ustanovení zákona
na ochranu republiky požadavek ťSudetskoněmecké
území - sudetským NěmcůmŤ
neobsahuje útoku proti jednotností a demokraticko-republikánské
státní formě, poučiti podřízené
úřady v tomto smyslu?
Podepsaní poslanci táží se tudíž
pana ministra vnitra:
1. Je ochoten uvedenou věc učiniti předmětem
důkladného šetření a rozhodnutí
zemské politické správy?
2. Je ochoten uvědomiti interpelanty o výsledku
tohoto šetření co nejdříve v
odpovědi na interpelaci?
Aus der Beantwortung einer Anfrage D-366-II
ex 1926 des verstorbenen Abgeordneten Patzel an den damaligen
Minister für soziale Fürsorge vom 27. August 1926, die
von Herrn Justizminister Dr. Hausmann gefertigt ist, geht hervor,
dass das Ministerium für soziale Fürsorge in direktem
Wege bei der reichsdeutschen Regierung Schritte eingeleitet habe,
um in der Angelegenheit der Auszahlung der Arbeitslosenunterstützung,
für tschechoslowakische Staatsbürger, die in Deutschland
arbeiten, eine gegenseitige Regelung zu erzielen. Leider befinden
sich zahlreiche tschechoslowakische Staatsbürger, die in
den Grenzorten wohnen, und im deutschen Reiche Arbeiten verrichten,
in der äusserst unangenehmen Lage, dass, obgleich sie im
deutschen Reiche für den Fall der Arbeitslosigkeit, zur Arbeitslosenversicherung
Beiträge leisten müssen, sie als tschechoslowakische
Staatsbürger keinerlei Arbeitslosenunterstützung erhalten.
In Anbetracht des Umstandes, dass dieser Zustand viele Hunderte
tschechoslowakischer Staatsbürger betrifft, und eine schwere
Härte für die Betreffenden darstellt, richten wir an
den Herrn Minister für soziale Fürsorge die dringende
Interpellation:
Der Herr Minister für soziale Fürsorge
wird aufgefordert, mit der reichsdeutschen Regierung ehestens
ein Abkommen zur gegenseitigen Regelung der Arbeitslosenfürsorge
in beiden Staaten zu treffen.