II. volební období. | 2. zasedání. |
Podepsaní poslanci navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti
na následujícím znění zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usnesla se na tomto zákoně:
Dosavadní předpisy o svátcích platí
s výhradou ustanovení §u 3 napříště
pro tyto dny: 1. leden, 7. březen, 28. březen, velkonoční
pondělí, 1. květen, pondělí
o Letnicích, 1. červen, 5. červenec, 6. červenec,
28. září, 28. říjen, 1. listopad,
24., 25. a 26. prosinec.
Pro den 1. května, 6. července a 28. října
platí veškerá ustanovení o nedělích.
Politické (policejní) úřady prvé
stolíce vydají podle místních poměrů
pro veřejné úřady, ústavy,
podniky a školy, jakož i pro školy s právem
veřejností ustanovení směřující
k důstojné zevní oslavě těchto
dnů.
Neuposlechnutí těchto ustanovení trestají
politické (policejní) úřady první
stolíce (policejní administrativní vrchnosti)
pokutou až do 50.000 Kč, nebo vězením
(uzamčením) do 3 měsíců. Nedobytná
pokuta budiž proměněna v přiměřené
vězení (uzamčení) až do tří
měsíců.
Pokuty plynou do státní pokladny.
Pro dny sváteční s vyjmutím svátků
uvedených v §u 2, platí předpisy o nedělích,
pokud jde o počítání lhůt,
dále vztahuje se na ně ustanovení o klidu
nedělním, pokud jde o veřejné úřady,
ústavy, podniky a školy veřejné, jakož
i školy s právem veřejnosti. Vláda může
nařízením stanoviti výjimky pro veřejné
podniky v zájmu nerušeného jich provozu.
Veškerá dosavadní ustanovení o dnech
svátečních a památných dnech
republiky, pokud se nesrovnávají s tímto
zákonem, jakož i o dnech noremních, se zrušují.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Zákon o svátcích a památných
dnech republiky z roku 1925 byl sám o sobě velikým
činem v životě osvobozeného národa.
Občantvo vítalo zejména korigování
těžkých hříchů násilné
protireformace. Zrušení svátků 16. května
a zavedení památného dne republiky v den
6. července zůstane skvělým dokladem,
že poznenáhlu lámou se i okovy poroby duševní,
jako nesmrtelný den 28. října znamená
pro náš stát svobodu politickou a 1. květen
symbol svobody sociální. Jméno náměstka
předsedy vlády Jiřího Stříbrného
zůstane na věky spjato nejen s 28. říjnem
a 1. květnem, ale také s vítězným
zápasem o uznání svátku Husova a s
definitivní likvidací jezovitské legendy
o Janu Nepomuckém.
Základy k novému nazírání na
otázku svátků byly zákonem č.
65 Sb. z. a n. z r. 1925 položeny. Politicky obtížné
poměry nedovolily však, abychom se naráz při
zákoně tom vyrovnaly s neudržitelnou soustavou
svátků jedné církve.
Republika naše nemůže však absolutně
udržeti církevní svátky. Máme
u nás nejméně sedm církví,
počtem význačných. Dosavadní
svátky však se s výjimkou loňských
oprav světily jen podle předpisů konfese
římsko-katolické. S tímto stavem věcí
přirozeně jeví čím dále
tím větší nespokojenost všechny
ostatní cíkve v naší republice, jakož
i bezpočet občanů, stojících
mimo církve. Nelze nutiti občanstvo všechno,
aby podléhalo předpisům církve jedné,
Jeví se tedy nutnost následuijící
změny:
1. buď musíme zavésti povinné svátky
všech církví,
2. nebo musí se upraviti systém svátků
mimocírkevně.
Svátky všech církví uzákoniti
však nelze pro veliký jich počet a nesnesou
to přirozeně také hospodářsko-sociální
poměry v republice. Ostatně nynějším
stavem dotčena jest i suverenita státu, jemuž
kdosi druhý poroučí, kdy smí, nebo
nesmí se úřadovati, vyučovati, souditi
atd. - Zbývá proto jediná možnost, uzákoniti
svátky, jež by nebyly privilegií žádné
církve, ale odpovídaly by potřebám
a zvyklostem občanů všech.
Novým zákonem nemůže býti dotčenou
ani církev římskokatolická. Přečetnými
vědeckými spisy bylo dávno dokázáno,
že hlavní nynější svátky
křesťanské jsou převzaty ze slavností
starých národů pohanských. Vždyť
sám v církvi proslulý papež Řehoř
Veliký (590-041 usilovně se staral o akceptování
starých, oblíbených a vžitých
slavností z dob pohanství. Podržel i dobu a
hlavní znaky slavnosti, doplňuje je jen podle potřeb
-křesťanstva. Ve spise ťLiber regulare pastoralisŤ
podával návody duchovním správcům
v těchto věcech, které ochotně byly
plněny, protože se tím lid k novému
náboženství připoutával.
Nejvíce svátků převzalo katolictví
z prastarých slavností pohanských národů
Přední Asie. Tak 25. prosinec převzat byl
z perského náboženského uctívání
boha slunce Mithrase, jemuž se při zrození
také pastýři klaněli. Na starých
pomnících Mithrasových nacházejí
se i tří magové (králové) v
perských krojích, přinášejíce
dary novorozenci, dále umístěna jest tam
mladičká matka, starý otec i biblická
zvířátka, dýchající
na malého Mithrase, zrozeného jako Kristus ve chlévě.
Staroperský mudrc Zoroaster dávno před Kristem
mluví o čisté panně, která
porodí, po porodu vyjde hvězda, zářící
ve dne v noci, aby vedla ty, kteří přicházejí
klaněti se a nositi dary novorozenci. Také v budhismu
existuje objevení se zářící
hvězdy při zrození Budhově. V prastarých
náboženských zápisech indických
Arijců, zvaných ťvedyŤ, přicházejí
také božští králové a pastýři
z rolí, vrhají se před novorozeným
bohem ohně Agnim na kolena a ukládají svoje
dary. Vidíme tedy, že hvězda betlemská,
čistá panna, která porodí, příchod
tří králů (magů) a j. mají
řadu předchůdců, časově
i významem stejných. Ostatně evangelia nečiní
vůbec zmínku o třech králích,
ale mudrcích (evangelista Marek), kdežto evang. Lukáš
mluví přímo o pastýřích.
Stejně jest tomu se svěcením Velikonoc, které
se objevují všeobecně u starých národů
pohanských, jsouce slavnými oslavami příchodu
jara. Doba tato, jako v křesťanství, pohybovala
se mezi 22. březnem až 25. dubnem.
Také Letnice (svatodušní svátky) oslavovány
byly již i u starých Basků a jiných
národů pohanských. V jejich zkazkách
objevuje se holubice a ohnivé jazyky v (jarních)
slavnostech, V turecké řeči znamená
ťhlasatel slova božíhoŤ holubici, stejně
bylo tomu u Arabů. Tedy ťDuchŤ byl představitelem
pravého vědění božího
a nikoliv bohem samotným. Proto také v prvé
době po Kristovi nebyl Duch svatý ctěn jako
Ježíš, nebo Bůh otec. Ještě
v II. století byla otázka Ducha svatého nejasná
a ve století III. sám sv. Hypolit považuje
jej za jakousi sílu. Teprve v době pozdější
jasněji se rýsuje představa a uctívání
svaté Trojice. Stejně otázka Nanebevstoupení
Páně i v církvi byla spornou - v evangeliu
sv. Lukáše Vykupitel slavil nanebevstoupení
hned den vzkříšení v Bethanii, kdežto
v dějinách apoštolů uvádí
se vstoupení Kristovo na nebe teprve 40. dne po z mrtvých
vstání a to na hoře Olivetské.
V nové době sami papežové římští
přihlížejíce k těmto vědeckým
studiím dějepisným, zrušili buď
celou řadu svátků, nebo je prostě
přesunuli na neděli.
Svátek Tří králů slaví
se jíž jen v Rakousku a Italii, stejně jako
svátek Božího Těla jen v Rakousku, Německu
a Maďarsku. Více rozšířeny jsou
doposud svátky Nanebevstoupení, které se
staví v Německu, Rakousku, Belgii, Francii, Italii
a Polsku. Uctívání Petra a Pavla zůstalo
zasvěceným svátkem jen v Německu a
Rakousku. Ani Italie, třeba že politicky i hospodářsky
z obou svátků těží, nezavedla
je oficielně. Z Petra katolická církev vybudovala
si dogma o papežství, Pavel byl jako Říman
v učení svém velmi nedemokratický,
odmítaje ženu, jako člověka rovnocenného.
Svátek Neposkvrněného početí
Panny Marie podrželo již jen Německo a Rakousko.
Vždyť jsou ve všech státech známy
tisícileté boje proti dogma o neposkvrněném
početí. Dogma toto zavrhovala veliká řada
papežů, církevních otců i svatých.
Tak zejména spisovatelé Tertullian, Origenes, Helvidius
i zasvěcení svatí, jako svatý Bernard,
sv. Bonaventura a zejména vysoce vzdělaný
svatý Tomáš Aquinský. Ani v době
největší moci římské církve
ve středověku nebylo dogma pro odpor řádů
Dominikánského uznáno. Spor rozhodli teprve
později jezovité, kteří uchopili se
propagace Neposkvrněného početí panny
Marie a mariánského kultu vůbec, jako prostředku
protireformačního a agitačního. Svátek
tento zavedl teprve před několika desetiletími
papež Pius IX. U nás v Čechách narazilo
dogma na odpor nejen lidí osvícených, ale
i kněží samotní, v čele s tehdejším
arcibiskupem pražským kníž. Schvarzembergem,
se proti němu stavěli.
Ze stručného tohoto přehledu jest zjevno,
že co neslaví jíž ani římský
papež a ohromná většina kulturních
národů, nemusíme slaviti ani my, činíce
tak prostě jen z otrockého zvyku vžitého
a vnuceného za tuhého reakčního systému
v Rakousku.
Loňské zrušení druhých svátků
o Vánocích, Velkonocích a Letnících
narazilo na značný odpor celé veřejnosti.
Veškeré občanstvo tohoto státu považuje
dny ty za právně vydržené ferie, nutné
k odpočinku v určitých obdobích. Církevní
ráz dávno v nich nerozhoduje. Vánoce jsou
radostně slaveny bezvěrci, stejně jako příslušníky
všech církví ne co svátky církevní,
ale jako dny čistě rodinných oslav. Stejně
Velikonoce a Letnice používají se všeobecně
bud k osvěžení v přírodě,
nebo k pořádání výstav, sjezdů
a jiných sociálních nutností. Podatelé
tohoto návrhu jíž pří projednávání
zákona o svátcích na jaře 1925 tlumočili
také toto stanovisko jako jedině pro ně přijatelné
a projevili ochotu ještě v témže roce
potřebnou novelisaci zákona v tomto smyslu provésti.
K našemu stanovisku začíná se přikloňovati
u nás i strana lidová, politicky zastupující
římsko-katolickou církev. Neuznává
Velikonoce také již za svátky církevní.
Ve svém deníku Pražský Večerník
(Lid) píše 11. března 1926 velmi otevřeně
pro uznání velkonočního pondělí
za svátek a motivuje tuto svojí žádost
následovně: ťČlověk není
mašina; chce míti také kousek oddechu, aby
se mohl věnovati sobě a rodině.Ť
Zdá se tedy, že nové uzákonění
svátků, odpovídající potřebám
obyvatelstva, nenarazí nikde na vážný
odpor.
Za svátky nově zaváděné, musí
se ovšem řada zbytečných svátků
zrušiti. Při našem návrhu vedly nás
následující zásady:
Církevní svátky zrušují se vůbec.
Zákonem zavádějí se svátky
občanské, všeobecně platné. Za
tyto svátky navrhujeme:
1. 1. leden: slaví se ve všem kulturním
světě, jako mezník v ročním
období.
2. 7. březen: den narozenin prvního
presidenta státu, beztak již téměř
všeobecně oslavovaný. Není to osobní
kult, ale úcta k ohromným zásluhám
presidenta-osvoboditele, v němž personifikujeme si
představu státní samostatnosti.
3. 28. březen: oslavný den památky
Jana Amose Komenského, velikého učitele národů,
ctěného celým vzdělaným světem.
4. Pondělí velkonoční: svátek
klidu a oddechu.
5. 1. květen: státní svátek
práce, Slavný a památný pro všechen
pracující lid.
6. Pondělí o Letnících: svátek
klidu, oddechu a radosti z přírody.
7. 1. červen: Svátek Matek a dětí.
Den Matek oslavuje se již v celé řadě
států, zejména ve Spojených státech
amerických. Vyvolává v každém
člověku nejkrásnější vzpomínky
na dětství, pietní úctu k zesnulým
a živou lásku k žijícím matkám.
Oslavy tyto rozněcují všechny ušlechtilé
city člověka a Mateřství, které
jest základem vývoje lidstva a uctíváno
jest plným právem.
8. 5. červenec: vzpomínkový den slovanských
věrozvěstů Cyrila a Methoděje. Nečinili
bychom námitek, aby se slavil fakultativně jen na
Moravě a Slovensku.
9. 6. červenec: Památka umučení
největšího syna národa Mistra Jana Husa.
6. červenec byl zasvěceným svátkem
u nás po celá staletí a doposud zůstal
svátkem v Rusku, Husem byl národ náš
vysoce povznesen a oslaven nejen ve Francii, Anglii, Německu,
ale v celém kulturním světě. Hus zaplašil
tmu středověku a národu našemu dal direktivu
pro hájení věčné pravdy.
10. 28. září: památný
den smrtí knížete Václava. Mohl by se
stanovití také fakultativně jen pro Čechy,
protože v druhých zemích republiky nebyl znám.
11. 28. říjen: nejslavnější
den národa, znovuzrození státní samostatností.
Zůstane na věky vysoko vytýčen svým
významem a již v 1. zákoně o svátcích
a památných dnech republiky právem zařazen
byl do dnů nejvíce oslavovaných.
12. 1. listopad: památný den zesnulých.
Nejen, v křesťanství, ale i u národů,
uznávajících jiné konfese, nebo lidí
bez vyznání jest kult úcty k zesnulým,tak
vžít, že prostě jest samozřejmostí,
aby i u nás stanoven byl jako den sváteční.
13. 24.-25.-26. prosinec.
14. Svátky vánoční:
15. Štědrý den. Velký hod vánoční.
Koleda.
Nejkrásnější a nejradostnější
svátky rodinné. Uprostřed tuhé zimy,
když práce, zejména venku utuchá, rozkvétají
odnepaměti v pohanství i v křesťanství
veliké a čisté svátky rodinného
míru.
Každá země, každý stát zavedl
svátky podle svých zvyklostí, potřeb
a významných dnů svých dějin.
Musíme tak učiniti i my.
Nenavrhujeme označení dnů za svátky,
nebo památné dny. Když svátek, tedy
svátek, za jehož plným významem musí
státi každý z nás. Přece však
pro tři svátky navrhujeme v předloze zvláštní
ustanovení, aby byly v celém státě
slaveny jako dny nedělní: Jsou to: 1. květen,
6. červenec a v prvé řadě přirozeně
28. říjen. Tyto tři svátky nechť
zřetelně hlásají světu ony
veliké principy práva a mravní síly,
na kterých spočívají základy
republiky: