Místopředseda dr Buday (zvoní):
Mali by sme prikročiť ku hlasovaniu. Nebude-li
námietok, odsunieme hlasovanie na dobu neskoršiu a
prikročíme k pojednávaniu ďalšieho
odstavca poriadku. (Námitek nebylo.) Námitok
niet. Budeme tedy pojednávať odst. 2 denného
poriadku, ktorým je:
2. Zpráva výboru pro veř. zdravotnictví
a výboru soc.-politického o usnesení senátu
(tisk sněm. 1638) k vládnímu návrhu
zákona (tisk sen. 466, 543 a 649) o pomocné praksi
porodnické, jakož i o vzdělání
a výcviku porodních asistentek (porodních
pomocnic) (tisk 1699).
Zpravodajcom výboru pre ver. zdravotníctvo je za
pána posl. dr Reháka paní posl. Chlebounová
a zpravodajcom výboru soc.-politického je pán
posl. Fr. Matoušek.
Slovo má prvý zpravodajca, paní posl. Chlebounová.
Zpravodaj posl. Chlebounová: Slavná sněmovno!
Reforma babictví, t. j. pomocné prakse porodnické
vykonávané porodními asistentkami, vyžaduje
změn dalekosáhlých a sahajících
do různých odvětví souvisících
s touto otázkou. Jde tu v prvé řadě
o úpravu výkonu pomocné prakse porodnické
v užším slova smyslu, za druhé o reformu
vzdělání porodních asistentek, dále
o úpravu hmotných poměrů porodních
asistentek, konečně pak o stavovské jejich
zastoupení. Je jisto, že všechny tyto otázky
spolu souvisí a že nebudeme se moci uzavírati
tomu, aby byly uspokojivě vyřešeny.
Dnešní osnova zákona řeší
z těchto otázek první dvě. Jsou to
otázky, abychom tak řekli, základní,
po jejichž vyřešení může teprve
se zdarem býti upravena otázka hmotného zajištění
porodních asistentek a otázka gremií nebo
komor porodních asistentek. Vyskytly se návrhy,
aby celá materie úpravy babictví v nejširším
slova smyslu byla současně a pokud možno jedním
zákonem shrnuta a reformována.
Kdyby se mělo tomuto námětu vyhověti,
znamenalo by to zajisté odsunutí celé věci
na dobu pozdější. Hmotné poměry
porodních asistentek budou museti býti upraveny
zákonem, avšak nebude lze tak dříve
učiniti, dokud nebude opatřena finanční
úhrada k této reformě a dokud nebude zjednáno
úplné jasno v některých stěžejních
bodech této úpravy. Obyčejně přichází
se s návrhem, aby porodní asistentky byly rayonovány,
t. j. aby pro určitý obvod byla vždy určitá
porodní asistentka. Přísné provádění
takovéhoto rayonování není však
možné, neboť výkon pomocné prakse
porodnické není výkonem řemeslným
a ani živnostenským, nýbrž je to povolání,
ve kterém velkou úlohu hraje osobní důvěra
k porodní asistentce. O tom bychom mohly my matky mnoho
mluviti. Kdyby rodičky určitého obvodu byly
při porodu a při šestinedělí
odkázány jen na přispění určité
porodní asistentky, byl by tento důležitý
moment důvěry eliminován. Že by takovýto
výsledek úpravy hmotných poměrů
porodních asistentek byl vítaný a žádoucí,
nebude snad nikdo tvrditi. Víme dobře, jaký
blahodárný vliv má důvěra osoby
obracející se o radu lékařskou anebo
o přispění porodní asistentky. Také
stav porodních asistentek sám přísným
rayonováním ztratil by svůj zvláštní
charakter, který ho staví jaksi po bok stavu lékařskému;
stav porodních asistentek přestal by býti
volným povoláním a stal by se tak vázaným,
jako jím není snad žádná živnost.
Je tedy patrno, že přísné rayonování
nebude lze provésti a že bude nutno zavésti
jakýsi system smíšený s rayonováním
jen částečným. Tento system byl zaveden
již v některých státech, avšak
doba od zavedení tohoto systému není ještě
tak dlouhá, aby se mohlo posouditi, který ze smíšených
systemů jest nejlepší, který se osvědčil
a který má výsledky horší.
Obyčejně se tvrdívá, že rayonování
porodních asistentek jest jakýmsi všelékem,
jímž má býti rodičkám
všech obcí a všech krajů opatřeno
přispění při porodech a šestinedělí.
Říká se, že u nás je někde
nadbytek porodních asistentek, jinde že jest jich
prekérní nedostatek, že i v Čechách
jsou krajiny, kde nedostatek porodních asistentek jest
velmi značný a patrný, a při tom se
buď přímo nebo nepřímo poukazuje
na sousedící části Německa,
kde prý jsou poměry stejnoměrné a
snad ideální. Podíváme-li se však
na statistiku po čtu porodů, připadajících
v jednotlivých zemích Německa na jednu porodní
asistentku, vidíme, že počet ten dosti kolísá.
Tak v Badensku a Würtembersku připadá na jednu
porodní asistentku 26 porodů ročně,
naproti tomu v Sasku 62 porodů, tedy skoro třikrát
tolik. V republice Československé připadá
průměrně na jednu porodní asistentku
33 porodů; od tohoto průměru se podstatně
odchyluje jediné průměr pro Podkarpatskou
Rus, kde jsou poměry jak v lékařství
tak i v babictví teprve v prvním stadiu řádného
vývoje, neboť až do skončení války
byla Podkarpatská Rus tehdejšími úřady
zanedbávána. Avšak i v Podkarpatské
Rusi je průměrné číslo počtu
porodů připadajících na jednu porodní
asistentku nižší nežli v Sasku, činí
tam pouze 56 proti 62 v Sasku. Čechy vykazují průměrný
počet porodů se zřetelem k počtu porodních
asistentek číslici úplně shodnou s
celostátním průměrem (33), nižší
číslice vykazují Morava a Slovensko (29.8,
31.4), Slezsko poněkud vyšší, t. j. 35.3.
Přihlížíme-li k počtu porodů
připadajících na jednu porodní asistentku
zjištěných statisticky v jednotlivých
okresech, vidíme, že nejvyšší číslice
vykazují právě okresy sousedící
se Saskem, jsou to Kraslice (81.2), Nýdek (62.8), Falknov
n. O. (62.7), Rumburk (60.9), Aš (55.0), Loket (54.4) atd.
Je viděti, že patrně nemá rayonování
v Sasku zvláštního vlivu na distribuci porodů
pro jednotlivou porodní asistentku, neboť v našich
okresích sousedících se Saskem, ve kterých
jsou klimatické, průmyslové a ostatní
podmínky podobné, je počet porodů
vypadajících na jednu porodní asistentku
přibližně týž jako v Sasku, ačkoliv
u nás rayonování dosud zavedeno nebylo.
Již z těchto dat jest zřejmo, že při
řešení otázky zajištění
porodních asistentek po stránce hmotné bude
třeba podrobně poměry prostudovati a přihlížeti
kriticky k výsledkům, jež se nám v tom
směru z jiných států podávají.
Ačkoliv tedy dlužno souhlasiti s tím, aby i
u nás poměry porodních asistentek byly vhodně
upraveny, přece nemůžeme si přáti,
aby se tak dělo překotně a bez náležitého
rozmyslu. Naproti tomu vidíme, že úprava předpisů
pro výkon pomocné prakse porodnické a reforma
vzdělání porodních asistentek nesmějí
býti odkládány.
Ustanovení o výkonu babické prakse není
v naší republice sjednoceno a velká část
jich nevyhovuje dnešním poměrům, vždyť
některá z těchto ustanovení jsou až
přes 150 let stará. Je proto nezbytně třeba,
aby tato ustanovení byla unifikována a aby byla
přizpůsobena nynějším poměrům.
Rovněž vzdělání dosavadních
porodních asistentek v mnohém směru nevyhovuje,
dosavadní kursy babické nemohly porodním
asistentkám poskytnouti takového vzdělání
a výcviku, aby tyto ve své praksi vždy stály
na výši doby. Již dávno bylo voláno
po úpravě babických škol, a to nejvíce
z řad porodních asistentek samých. Také
rozhodující úřady uznaly již
dávno potřebu zmíněné reformy
a neudržitelnost dosavadních poměrů;
proto také již r. 1920 byly babické kursy v
Čechách a na Moravě uzavřeny, poněvadž
byla snaha, aby aspoň v oněch zemích naší
republiky, kde není nedostatek porodních asistentek,
nebyl jejich počet rozmnožován porodními
asistentkami pro dnešní poměry nedostatečně
vzdělanými. Od té doby konaly se pro Čechy,
Moravu a Slezsko babické kursy jen výjimečně,
jaksi výpomocně a při tom s omezeným
počtem posluchaček. Nezbytnost reformy babických
škol uznávají všichni a rovněž
i to, že s touto reformou nesmí býti odkládáno.
Přišla-li vláda s návrhem, který
právě nyní se projednává, vyhověla
tím velmi naléhavé potřebě.
Způsob, jakým úprava pomocné prakse
porodnické a úprava vzdělání
porodních asistentek je v projednávané osnově
řešena, byl sice podroben různé kritice,
avšak nikde, ani z hlasů nejoposičnějších,
nebyla popřena správná tendence návrhů
a snaha po zlepšení a pokroku v této věci.
Námitky proti osnově nesou se většinou
jenom tím směrem, že se vytýká
osnově zákona, že neřeší
komplex všech otázek s babictvím souvisících
současně a najednou. Proč nemůže
býti celý komplex najednou projednán, dovodila
jsem nahoře, a to, myslím, způsobem přesvědčujícím.
Výbor pro veř. zdravotnictví se usnesl ve
schůzi 3. července 1928 doporučiti posl.
sněmovně připojenou osnovu zákona
ke schválení ve znění přijatém
i senátem, a jeho jménem doporučuji i schválení
tří resolucí senátem přijatých.
Prosím, aby slavné shromáždění
přijalo zákon tak, jak je podáván.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodajcovi, pánu
posl. Fr. Matouškovi.
Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Slavná sněmovno!
Projednávanou osnovu zákona o pomocné praksi
porodnické, jakož i o vzdělání
a výcviku porodních asistentek (porodních
pomocnic) posuzoval soc. politický výbor ve schůzi
dne 11. července t. r. konané a připojil
se k usnesení senátu i zdravotnického výboru
posl. sněmovny.
Pokud byly vytýkány předloze nedostatky,
stěžováno bylo právě na to, co
v ní obsaženo není. Řečnice sociálně-politického
výboru vyzvedaly zvláště nutnost, rozřešiti
problem sociálního postavení porodních
asistentek, rayonování obvodů jejich působnosti,
nutnost sociálního pojištění
jakož i t. zv. karantenního pojištění
a zabezpečení existenčního minima
v krajích chudých a venkovských.
Soc.-politický výbor uznal oprávněnost
těchto požadavků, jakož i požadavku
pevné gremiální organisace pro porodní
asistentky a schválil nejen resoluce senátní,
nýbrž i resoluce pp. posl. Pechmanové,
Tučného a Langra, v nichž se
dožaduje jednak vy budování řádných
internátů pro frekventantky cvičných
a opakovacích kursů při zemských ústavech
porodnických, jednak rychlého předložení
zákona, jímž byla by rozřešena
otázka sociálního pojištění
porodních asistentek. Připomenouti však dlužno,
že vyřešení těchto otázek
naráží na potíže nejen finanční,
nýbrž pokud se zvláště pojištění
týče, také zákonné, neboť
povolání porodních asistentek nesporně
patří mezi povolání samostatná,
pro něž povinnost pojištění nemocenského,
starobního, invalidního a v případě
projednávaném též specielního
pojištění karantenního není uvedena
v platnost. Dokonce se tvrdí, že i svého času
přijatý zákon o pojištění
osob samostatně výdělečně činných
pro případ invalidity a stáří
bude se muset novelisovati dříve, než vejde
v život, a to po zkušenostech, jež byly získány
při provádění zákona obdobného
pro zaměstnance.
Názor, jakoby pouhé zvýšení požadavků
lepší přípravy a výcviku porodních
asistentek, musilo vésti jenom ku ztížení
dosavadní situace, není správným.
Potřeba vyššího vzdělání
uznávána je všeobecně. Také unifikace
předpisů pro získání tohoto
vzdělání a pro provozování
prakse porodnické, jest nespornou, naléhavou potřebou
doby. Neřeší-li osnova otázek organisace
a sociálního zabezpečení porodních
asistentek cele a plně, stalo se tak z důvodů
velmi vážných a byly uvedeny ve zprávě
výboru zdravotnického. Soc.-politický výbor
doufá, že resoluce, připojené k projednávané
osnově budou pohnutkou, aby ministerstvo zdravotnictví
s definitivní úpravou příliš
dlouho neotálelo, neboť nové poměry
ve stavu porodních asistentek budou volati po definitivním
řešení.
Ministerstvo upozorňuje, že samo má ve svém
budžetu na každý rok obnos 100.000 Kč
ve prospěch zdravotnictví a zdravotní péče
provozované obcemi a obce mohou žádati na základě
§u 15 zákona čís. 236/1922 o udělení
podpor pro náležité dotování
položek ve prospěch péče porodnické
v obci. Obnos tento však nebyl často vyčerpán
a je na obcích, aby vzhledem k tomu používaly
více opatření, jež ministerstvo zdravotnictví
po této stránce učinilo.
Výtky, činěné obsahu §u 2, odst.
2, jako by byla dána možnost, prominouti také
přečiny a přestupky, jež by jinak znemožnily
hlásící se osobě provozování
prakse porodnické, a to i tehdy, když by nemohla předložiti
vysvědčení zachovalosti, nutno zdůrazniti,
že tohoto úmyslu zde naprosto není, nýbrž
jest dána možnost, aby v případech mimořádného
ohledu hodných mohlo ministerstvo veřejného
zdravotnictví samo uvážiti, zda a pokud lze
od požadavku úplné zachovalosti upustiti. Mohlo
by se tak státi na př. při nezaviněné
kridě samostatné obchodnice nebo při nepatrném
přestupku disciplinárního rázu a propuštění
následkem toho z poměru veřejné služby.
Při otázce rayonování obvodů
pro porodní asistentky nelze přecházeti skutečnost,
že obliba a zaměstnanost té které asistentky
spočívá také na její důvěryhodnosti.
Proto nelze se přikloniti bez náležitých
úvah k tomuto námětu, který by mohl
poškoditi ve svých důsledcích zájemnice
samé. I zde bude nutno hledati cestu střední.
Úprava této otázky bude snadnější,
přikloníme-li se k systému, jaký panuje
v organisaci lékařské služby a stanovíme-li
sice obvody a obvodní porodní asistentky, avšak
ponecháme mimo ně ještě určitou
volnost pro uplatnění se dalších pomocnic
v jejich obvodech.
Pokud se vznášejí námitky proti zamýšlenému
odnětí diplomu, lze poukázati na to, že
dosavadní stav jest daleko horší, než
jaký navrhuje předloha. Nyní lze odníti
diplom pouze ve formě trvalé a znemožnění
další prakse. Předloha navrhuje postup mírnější
a připouští odnětí dočasné.
Teprve při opakování, nebo při zjištění
těžkých provinění, dává
možnost odnětí definitivního - trvalého.
Tento postup se v praksi velmi osvědčil a lze jej
doporučiti jako dobrý výchovný prostředek.
Odnětí diplomu nelze vykládati jako opatření
trestné, nýbrž zvláštně
v navrhované úpravě, jako opatření
správní v zájmu zamezení nehod a onemocnění
infekčních, velmi často katastrofálních
a pro rodinu dalekosáhlých následků.
Předloha i při svých nedostatcích
přináší mnohá nová ustanovení,
směřuje ku povznesení úrovně
vzdělání a výcviku porodních
asistentek, jakož i ku sjednocení předpisů
ve směru provozování porodnické prakse.
Vzhledem na úmysl ministerstva zdravotnictví, doplniti
tato ustanovení dalším zákonem o stavovské
organisaci a sociálním zabezpečení
a pojištění porodních asistentek, doporučuji
jménem soc. politického výboru poslanecké
sněmovny vládní návrh zákona
o pomocné praksi porodnické, jakož i o vzdělání
a výcviku porodních asistentek ku schválení
ve znění přijatém senátem,
zdravotnickým a soc. pol. výborem posl. sněmovny.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
K tejto predlohe sú prihlásení rečníci.
Zahajujem preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem, aby lehota
rečnícka ustanovená bola na 30 minút.
Sú proti tomu námietky. (Nebyly.)
Námietek niet. Navrhnutá lehota je prijatá.
Ku slovu sa prihlásili rečníci, a to pí
posl. Karpíšková, Weberová,
Vobecká, Blatná a Pechmanová.
Dávam slovo prvému zaznačenému rečníkovi,
paní posl. Karpíškovej.
Posl. Karpíšková: Slavná sněmovno!
Budiž mi dovoleno, abych u příležitosti
projednávání tohoto zákona blíže
osvětlila činnost pana ministra zdravotnictví.
Netřeba se obávati, že by to zdrželo slavnou
posl. sněmovnu, poněvadž této činnosti
je tak málo, že s vyjmenováním jejím
budeme velmi brzo hotovi. Jeť ministerstvo zdravotnictví
v posledních letech jedním z nejneplodnějších
našich resortů vůbec. Tři roky hospodaření
pana ministra Šrámka, dva roky spravování
tohoto resortu panem ministrem dr Tiso nevykazují
žádných zvláště význačných
zákonů v našem zdravotnictví přesto,
že zdravotnictví jest obor, kterému bychom
měli u nás věnovati největší
péči. Pan ministr dr Tiso za dva roky přišel
s jedním návrhem, který byl povahy negativní,
kterým se rušily nabyté výhody pražských
příslušníků ve věci bezplatného
léčení ve všeobecné nemocnici,
zajištěné císařským patentem.
To byla jediná předloha, s níž přišel,
a nyní konečně po četných interpelacích
- sama jsem několikráte intervenovala v té
věci - přichází s předlohou
zákona o úpravě pomocné prakse porodnické.
Byla bych velmi ráda, kdybych mohla toho zaznamenati více,
avšak více nelze. Pan ministr věnoval pozornost
jiným otázkám z oboru tělovýchovy.
Nyní se proslavil svým přímo nemravným
stranickým rozhodnutím o cenách, které
byly uděleny sportovním tělesům. Řekla
jsem, že tak přímo nevkusně, stranicky
si nepočínal ještě žádný
ministr ve svém resortu a neslouží ke cti ani
panu ministru Tisovi, když zanedbávaje úkolů
ryze zdravotnických, v oboru tělovýchovném
proslavuje se zase tímto neslavným způsobem.
Zasedání zdravotnického výboru stalo
se u nás událostí. Jeť skutečně
velmi, velmi řídké. Tento zákon, který
již prošel senátem a již i tam byl předmětem
vážných rozporů, přichází
do sněmovny nepozměněn, přes to, že
vynikající odborníci našeho porodnictví,
jako profesor Rubeška, Jerie, Janů, Müller, Pachner,
dr Trapl z Olomouce a jiní vyslovili se proti tomuto zákonu
jako kusému, jako krajně nebezpečnému
právě tím, že fixuje, petrifikuje dnešní
nedostatečný stav. Ale všichni víme,
že na slyšení odborníků v této
koalici se nejméně dbá. Odborníci
sice promluvili, zaslali svá memoranda senátu Národního
shromáždění, byli slyšáni
i u nás v posl. sněmovně, ale jejich hlas
zůstal nepovšimnut právě u nejdůležitějších
činitelů, u vlády. O zákonu, který
se dnes předkládá, vláda sama praví,
že jest jen částí, že to druhé,
to důležité má býti ještě
řešeno. A že to je důležité,
o tom není sporu ani uvnitř stran vládních,
poněvadž samy přistupují na resoluce,
v nichž se praví, že nejdůležitější
otázky stavovské, jako zřízení
gremia porodních asistentek, mají býti ještě
řešeny. Ovšem to je přijato jen v resoluci.
Dále přijata byla resoluce, že má býti
řešena nejdůležitější
otázka stavu porodních asistentek, sociální
zabezpečení, pojištění nemocenské,
úrazové, karantenní a invalidní. Vládní
strany přiznaly, že ony obce, které nemohou
z vlastních prostředků vydržovati porodní
asistentku, aby sloužila chudým, mají dostati
určité podpory. Zase je pro nás mravní
opora v resolucích, přijatých stranami vládními,
když tvrdíme, že zákon dělá
se vědomě nedostatečně, kuse, že
to je pouhé torso, které nepřispěje
nikterak tím, že zvyšuje vzdělání
porodních asistentek, k tomu, co tu po stránce zdravotnické
má býti. Porodní asistentka má býti
podle našeho hlediska důvěrnicí matek,
má především dnes v době nižší
populace úkol, aby pracovala proti časté
úmrtnosti kojenců. Pomýšlíme-li
na všechny její úkoly, které má
plniti svým zvýšeným vzděláním,
které nynější zákon přináší,
bude porodní asistentka sice na cestě, aby se stala
tím, čím ji chceme míti, ale poněvadž
zvýšení vzdělání ze 4
měsíců na 10 měsíců,
jak je upravuje tento zákon, vyžádá
si většího nákladu, vzrostou také
požadavky asistentek s 10měsíčním
kursem. Tu nebude vyřešena ta bolest, kterou máme
a kterou těžce pociťujeme. Porodní asistentky
nebudou totiž moci býti rozestavěny ve všech
našich místech stejnoměrně, nejen v
městech, jak jsou nyní, nýbrž i v chudých
obcích horských, kde jich je nejvíce třeba.
Paní referentka Chlebounová, převzavši
referát za dr Reháka, uvedla něco
velmi labilního, že se totiž říká,
že máme u nás místa, kde je nedostatek
porodních asistentek. To bych nepřenechala jen takovému
rčení "říká se".
Máme podle zpráv odborníků, které
jsem tu jmenovala - těch 6 jmen je opravdu velice zvučných
v našem porodnictví - zjištěno, že
15% našich obcí zůstává bez pomoci
porodních asistentek. V Čechách je to okres
sušický a okres kaplický, na Moravě
okres meziříčský a novoměstský,
na Slovensku a Podkarpatské Rusi je to ovšem daleko
větší počet. To je tedy přesně
zjištěno. Proto musilo těm, kteří
tvořili zákon, jíti o to, aby tomuto nedostatku
bylo čeleno. Vážení pánové
a dámy! Nám jde o to, aby chudým nemajetným
matkám bylo zachováno zdraví, jímž
se takto zbytečně plýtvá. Zase to
jsou odborníci, kteří říkají,
že v krajích, kde je nedostatek porodních asistentek,
je největší počet děložních
ruptur, což znamená, že ta matka jde do života
jako těžký invalida. Když tedy máme
takováto zjištění a odborníci
se jasně vyslovili, že nový zákon má
vycházeti ze tří nutných bodů,
a to: z obligatorního rayonování, ze zaručení
minimálního existenčního příjmu
pro porodní asistentky a na konec teprve ze zvýšené
úrovně všeobecného i odborného
vzdělání, je jasno, že zákon,
který se nám předkládá, nese
všechny stopy toho ducha, jímž se dnešní
koalice vyznačuje, toho ducha nepřátelského
nižším vrstvám pracujícího
lidu, toho ducha, který pomíjí potřeby
základní a především se zabývá
svým vlastním třídním prospěchem.
Stav porodnictví u nás, zase podle úsudků
odborníků, ještě na dlouho bude počítati
s porodními asistentkami. 95% všech porodů
se u nás odehrává doma. Je to pochopitelné,
je to tradiční; ženy chtějí býti
obklopeny tím, v čem žijí a vyrůstají
i ve svých těžkých chvílích.
Pro ústavy porodnické nebylo učiněno
nic a co mohlo býti učiněno z titulu zákona
o soc. pojištění, se neučinilo, naopak
to se ještě znemožnilo Ústřední
soc. pojišťovně, aby své přebytky
ukládala na vyšší procento. Musíme
počítati s tím činitelem, jakým
je porodní asistentka v lidovém zdravotnictví
a proto bychom neměli my všichni, kteří
přece jen neseme odpovědnost za to, jak vypadá
zdraví matek a novorozeňat, přicházeti
s návrhem, o kterém napřed už se říká,
že zhorší dnešní stav, jak to o něm
řekl dr Pachner, prof. Rubeška, prof. Janů
a j. Velice rádi bychom zaznamenali ochotu se strany min.
zdravotnictví, kdybychom mohli věřiti tomu,
co slibuje, že totiž je to jen prvá etapa, kterou
se řeší tento celý problém. My
však této důvěry míti nemůžeme,
poněvadž víme velice dobře, že
hlavní, řekla bych, základní příčinou
nedostatku chápání úkolů zdravotnických
je právě ta okolnost, že po 5 let sedí
v ministerstvu zdravotnictví lidé, kteří
nemohou rozuměti potřebám matek a potřebám
dětí. (Posl. dr Winter: Zakazuji dokonce přijíti
úředníkům do sněmovny, když
se jedná o jejich věci!) My nechceme nikterak
podceňovati vyšší vzdělání
porodních asistentek. (Posl. Srba: Kde je zástupce
ministerstva zdravotnictví?) Neníť ho tuto.
(Veselost.) My víme, že odborné i povšechné
vzdělání je nutné, (Posl. dr Winter:
Předseda posl. sněmovny by měl zaříditi,
aby se dostavil zástupce ministerstva!) Oni nepotřebují
slyšet, co povídáme, poněvadž stejně
se tím nebudou říditi, tedy jejich přítomnost
by zde byla naprosto zbytečná. To také potvrzuje
to, co jsem řekla, že nemáme důvěry,
že by bylo splněno to, co chceme, když nemají
ani tolik zájmu, aby se sem posadili, když se zákon
projednává. (Posl. dr Winter: Ministr nedovoluje!)
Ano, to je ten známý zákaz. Aby nám
bylo rozuměno, my si ceníme vyšší
vzdělání u porodních asistentek z
toho důvodu, poněvadž přihlížíme
k věci samé. My si dokonce přejeme míti
je zvýšeno jako v Belgii na celé dva roky,
až bude zabezpečeno to základní. Dnes
však zvýšení vzdělání
znamená, že venkov, který dnes je porodními
asistentkami pomíjen právě z těch
důvodů, že tam není možná
prakse, zůstane i dále bez pomoci. Tento zákon
- paní kol. Chlebounová mi to promine - je
také zákonem proti venkovu. A nevím, z jakých
příčin právě strany zastupující
venkov se hlásí k této předloze, že
dokonce přebírají o ní referát.
To je zákon proti chudým venkovským ženám,
kde je daleko k lékaři, kde obce neplatí
nic porodním asistentkám, kde se nemohou porodní
asistentky usazovati. Nikdo v žádném oboru
nemůže žádati, aby se lidé věnovali
určitému povolání a usazovali se tam,
kde nemají chleba, tím méně to může
kdokoliv žádati na porodních asistentkách.
Není také nijak utěšující
cifra úmrtnosti kojenců, abychom mohli jen tak bez
hlubší příčiny přijíti
se zákonem, který řeší věc
jenom povrchně a nedotýká se toho nejhlubšího.
Kdyby u nás průměr zaměstnanosti u
všech porodních asistentek byl potěšlivý,
jak ve své zprávě uvádí dr
Rehák, a která byla tlumočena pí
kol. Chlebounovou, v Čechách by poměry
nevypadaly tak smutně. Odborníci nám říkají
však něco jiného, že jsou totiž asistentky,
které mají do roka sotva 3 až 5 porodů.
A odtud vychází obava odborníků, že
totiž ta asistentka, neprocházejíc náležitou
praksí a jako náležitou praksi jmenují
odborníci cifru nejméně 50 porodů
ročně - nezaručuje také ani matce
ani dítěti ani celé veřejnosti náležitý
úspěch a zdar při asistenci u porodu. Máme
na zřeteli - a já jsem to již zde vyslovila
- že tyto otázky jsou nesmírně důležité
pro lidové zdravotnictví a pro to, co máme
nejdražšího, pro novorozené dítě.
Vždyť stále slyšíme právě
z úst těchto pánů, kteří
by mohli dělati divy, kdyby chtěli, z úst
pana ministra Šrámka a Tiso volání
po četné populaci a nářek nad tím,
že populace klesá. Právě oni by měli
přispěti k tomu, aby matky mohly hygienicky roditi,
aby zmizely zejména na Slovensku, poměry, o nichž
zemřelá naše kol. Sychravová předkládala
slavné sněmovně zprávu, kolik dětí
trpí na Slovensku trachomem, kolik alkoholismem rodičů
a různými nemocemi právě z nedostatku
náležité péče o dítě,
o kojence. Tedy tito pánové a zvláště
pan ministr zdravotnictví sám jako Slovák
měl by míti na tomto smutném faktu zájem
a měl by umožniti hygienický porod a ošetření
kojence a batolete. To všechno by měly a mohly porodní
asistentky dělati, kdyby jejich sociální
postavení bylo upraveno, kdyby se mohly vzdělávati,
kdyby do osnovy byla zařazena také péče
o kojence a batole a kdyby skutečně měly
to, co jim jakožto činitelům lidového
zdravotnictví absolutně náleží.
(Předsednictví převzal místopředseda
Zierhut.) Máme dojem, z něhož nás
nic nemůže vyléčiti, že právě
kněží v resortech ministerstev zdravotnictví
a soc. péče jsou něčím, co
bychom nazvali škodlivým, neplodným elementem,
s nímž musí především zase
ženy, které nejvíce těmto elementům
do vlády a politické moci dopomáhají,
zúčtovati a především odpověděti
také v nynějších volbách na to,
proč máme takovou špatnou sociální
a zdravotnickou péči tím, že budou voliti
proti stranám, které dosazují takové
výtečné síly do resortů tak
eminentně důležitých. (Hlasy: Jaký
interes mohou míti tito lidé o matku a dítě,
nemajíce rodiny?) Ano.
Žádáme ve svém návrhu, který
jsme podali, aby tento nedostatečný návrh
zákona byl vrácen senátu a aby vláda
ihned, poněvadž je všechno hotovo, předložila
nový, úplný zákon, který by
upravil porodnické obvody, obligatorní rayonování,
který by stanovil porodní asistentky obdobně
obvodním lékařům pevným činitelem
zdravotnickým, který by zabezpečil jejich
sociální poměry a existenci a upravil jim
pojištění. Na to nám odpovídají
páni, že rayonování by se snad neosvědčilo,
že je to prý věcí důvěry.
Jistě je věcí důvěry, když
žena v těžké hodince volá k sobě
ženu, ale neméně je věcí důvěry,
když si kdokoliv jsa nemocen, volá k sobě lékaře.
Mohou-li býti lékaři rayonováni, tím
spíše mohou býti rayonovány porodní
asistentky, poněvadž v obvodu jednoho rayonu vždycky
zbývá ještě náležitý
výběr. My to žádáme zejména
proto, aby měly možnost ty, které v tom obvodu
se usadí, prováděti praksi, poněvadž
nic nám není platno, když přijde k rodičce
asistentka, která nemá náležitou praksi,
která své vědění nezprubovává
každotýdně na porodu, která ho neosvěžuje.
Musíme žádat, aby síly, které
jsou ve službě veřejnosti a matek, přicházely
do ní s náležitou praksí, a to není
jinak možné než rayonováním obligatorním.
Není proti tomu námitek v Německu, nemusí
jich býti ani u nás.
A pak ovšem i všechny ostatní požadavky
na zabezpečení existence porodních asistentek!
Na to nám odpovídá ministerstvo, že
není peněz. Ale, slavná sněmovno,
to je to, co nás už nejméně může
pohnouti k věření našemu slavnému
ministerstvu zdravotnictví.
Titíž pánové, kteří se
vymlouvají na nedostatek peněz v resortu ministerstva
zdravotnictví a soc. péče, projevili velikou
ochotu, když šlo o kněžské platy.
Na ty se našly desítky milionů. Projevili velikou
ochotu, když šlo o rakouské generály.
Na ty by se našly také desítky milionů.
Projevili velikou ochotu, když šlo o cukrovarníky.
Na ty se našly stamiliony, ale tehdy, když jde o zdraví
matek a dětí, není peněz.