Teď si představte: To je jen několik málo
článků - a já jsem z nich mohl vybrati
jen drobty - a jaké vykazují právnické
chyby! Co můžeme potom čekati od vládního
nařízení, kterým se upraví
správní řízení? Co můžeme
potom čekati, i když bude slyšen správní
soud, když nemáme jistoty, že bude nejen slyšen,
nýbrž také vyslyšán? Když
nemáme jistoty, že jeho návrhy také
budou respektovány? Což víme, jak bude ono
nařízení vypadati, když přece
jen ministerstvo, které bude na něm pracovati, nemá
onoho smyslu pro potřeby strany, jako jej mají strany
samy, anebo jejich právní zástupci, a nemá
také praxi pro to? (Předsednictví převzal
místopředseda Zierhut.)
A konečně mluvím-li o tom, jak tato předloha
"pečuje" o ochranu práv a zájmů
stran ve správním řízení, dotknu
se, ovšem již jen stručně, ustanovení
trestních. Uvádí se, že je to pokrok.
Co všecko se nenazývá pokrokem! (Tak jest!)
Uvádí se, že je to pokrok, že v budoucnosti
nebude již judikováno o trestním právu
policejním na základě starého rakouského
císařského nařízení
z r. 1854 - t. zv. Prügelpatentu - nýbrž na základě
československého zákona. Chci tu opakovati
to, co jsem řekl v ústavně-právním
výboru: Já bych si přál, abychom t.
zv. Prügelpatent ponechali v platnosti, poněvadž
za tu ostudu, kterou nám ona ustanovení v něm
obsažená tropí, a judikatura z něho
vyrůstající, a za tu ostudu, kterou Československé
republice způsobuje, můžeme činiti odpovědným
staré Bachovské absolutistické Rakousko.
Ale když budeme nyní judikovati o policejním
právu trestním na základě zákona
Československé republiky, pak ovšem nemůžeme
za to činiti odpovědna Bacha a staré Rakousko,
nýbrž jen sebe, a pak řeknu: To staré
Rakousko jsme přetrumfli. Jestli nám starý
Prügelpatent dělal ostudu za hranicemi a způsoboval,
že Rakousko bylo označováno za stát
policejní, pak mám obavu, že tento Prügelpatent
nám přinese ještě méně
slávy. (Různé výkřiky na
levici.)
V ústavně-právním výboru jsem
rozebral větu za větou, kde ukázal jsem,
jak se tento zákon nepříznivě liší
od starého Prügelpatentu, že jde v některých
směrech dále, že starý Prügelpatent
netrestal tak mnoho, jako trestá tato předloha,
že Prügelpatent a také nařízení
ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti, vydané
na základě nejvyššího zmocnění
císařského z r. 1857, netrestaly tak těžce,
jako trestá tato předloha. (Posl. Pik: To je
valorisace!) Ba ne, to není valorisace, neboť
podle oněch ustanovení nejvyšší
trest na penězích činil 200 K, valorisací
by dělal 1500 Kč, ale tady nejvyšší
trest činí 5000 Kč (pět tisíc
Kč), to je nadvalorisace. V obou oněch nařízeních
jest ustanovení, že trest, uložený politickým
nebo policejním úřadem, nesmí býti
vyšší, než by činil nejnižší
trest na delikt stejného druhu soudem stíhaný.
Toto ustanovení je vynecháno. Další
ustanovení, že odvolání má odkládací
účinek, je vynecháno.
A abychom pochopili, jakého druhu to stíhání
bude, je dobře, když si zase přečteme
důvodovou zprávu. Důvodová zpráva
ke čl. 3, proti výtkám členů
oposice proti ustanovení předlohy, že stíhání
policejní má se díti vedle stíhání
soudního, uvádí tyto důvody: "Stíhání
policejní má za účel zjednati objektivní
pořádek, odstraniti poruchu, resp. rušitele,
kdežto stíhání soudní v prvé
řadě čelí subjektivně proti
určitému pachateli." Jako právník
jsem nejprve na pochybách, co to znamená. Ten ubohý
delikvent tomu bude rozumět. Nejprve bude zavřen
policejně. To je zavření objektivní.
(Veselost.) Pak bude zavřen soudně. To bude
zavřen subjektivně. Ten bude alespoň z toho
rozlišování něco mít.
Ale když se v důvodové zprávě
samotné činí rozdíl mezi subjektivním
stíháním a stíháním
objektivním, pak to znamená něco více,
pak to znamená, že u soudu se zjišťuje subjektivní
vina a nebyla-li zjištěna, pachatel se zprostí.
Kdežto u politického úřadu není
třeba zjišťovati vinu subjektivní, nýbrž
vinu objektivní. To znamená, že u politického
úřadu může podle toho občan býti
odsouzen i když není subjektivně vinen, jen
když toho vyžaduje objektivní účel
trestního řízení, to jest zjednání
pořádku. On může býti odsouzen,
ačkoliv není vinen, poněvadž alespoň
někdo musí býti odsouzen pro exempl. To je
konec soudnictví politického, to je čirá
libovůle, to není zjišťování
viny. Sleduje se jediný účel, zjednati pořádek,
a pak se trestá bez ohledu, je-li tu vina čili nic,
či vědomě trestá se nevinný!
Spáchal jsem křivdu, když jsem několikráte
prohlašoval, že tato předloha dělá
z Československé republiky stát policejní
a že přestává býti státem
právním? Jistě že ne.
Ovšem, jsou strany, které se tomu usmějí.
Proti komu jsou ona ustanovení namířena?
(Výkřiky posl. Kreibicha.) Budou platiti
pro všechny? Kdyby si byly občanské strany
vědomy, že ustanovení ta mohou postihnouti
všechny, pak by pro takovouto předlohu nemohli zvednouti
ruku; ale ony pro ni hlasují bez ohledu na varovné
hlasy vážných kruhů právnických,
proto, poněvadž dnes se domnívají, že
těmito ustanoveními nemohou býti postiženy.
(Výkřiky posl. Hackenberga.) A v tom je ta
nemravnost, že se nedělá zákon pro všechny,
nýbrž že se dělá zákon u
vědomí, že se nedotkne příslušníků
vládních stran a že bude platiti jenom pro
některé, že nebude platiti pro všechny
vrstvy, nýbrž že bude namířen jenom
proti vrstvám některým. Tedy nejenom že
se zde dělá zákon špatný, ale
dělá se zde zákon nemravný, poněvadž
strany předem spekulují s tím, že proti
nim namířen nebude. Jsou strany, které se
v Československé republice domnívají,
že největší vrchol politické moudrosti
je býti a držeti se vlády, které se
domnívají, že jim žádný
špatný zákon nemůže býti
na škodu, dokud budou u vlády. Pan dr Kramář,
snad to smím citovati, v ústavně-právním
výboru řekl: Žádná strana v Československé
republice mimo agrárníky nemá to tak na beton,
že nebude zas v oposici. (Veselost.) Proto každá
strana má míti na mysli heslo "Memento mori",
počítati s tím, že, jestli dnes je ve
vládě, zítra se může ocitnouti
v oposici, a to, co chystala proti jiným, že potom
okusí na vlastním těle.
Předloze vytýkám principielně, a je
to patrno z toho detailního rozboru, že z občanstva
dělá element v republice podřízený.
Pan dr Viškovský bere v ochranu okresní
hejtmany. Jsem dalek toho se jich dotýkati, ale on zapomíná,
že tento zákon budou prováděti a jednotlivá
ustanovení proti občanům využívati
nejenom okresní hejtmani, nýbrž také
úředníci podřízení a
na okresních správách politických
také úředníci manipulační.
Vždyť zejména ve věcech vojenských,
popisných a jiných konceptní úředníci
vůbec nejsou povoláni k úřadování.
A nyní si představte tak velikou pravomoc nařizovací
postupovati proti rušiteli, postupovati proti tomu, kdo se
chová urážlivě, kdo jedná ze
svévole - dáti kterémukoliv úředníku.
Jak snadno sebevědomí z tak velké pravomoci
překypí. Bude sveden k tomu, že nebude užívati
svého úřadu, jak to podle zákona podle
služebního řádu smí a má.
A myslím, že to je to nejkardinálnější
v této předloze, že se v tomto státě
dělá ze státu zase stát vrchnostenský
a že všechnu tu moc hromadíme ne na stát,
nýbrž na úředníky. Je to omyl
domnívati se, když pravomoc úředníků
zvýšíme, že zvýšíme
tím pravomoc státu. Už první pochybný
krok stal se v daňové předloze. Pravomoc
jednotlivých berních úředníků
zvýšena tam nad míru v Rakousku ponovavší.
Je toho potřeba s hlediska státu? V Rakousku, v
tom absolutistickém státu, takových ustanovení
neměli. Na Slovensku, dokud bylo za Maďarska, takových
ustanovení neměli. Nechť nám nemluví
nikdo o tom, že zvláštní nějaké
důvody na Podkarpatské Rusi nebo na Slovensku vyžadují
takových ustanovení a že musíme přinésti
oběti v historických zemích. Když toho
nebylo potřebí za Maďarska, není toho
také potřebí za Československé
republiky a řízení správní
nemusí tím nějakým způsobem
trpěti.
My jsme tady na šikmé ploše. Občanstvo
teprve pozná, co to znamená taková zvýšená
pravomoc ne státu, nýbrž jednotlivých
jeho úředníků. A bojím se,
že pod tím bude trpěti i stát. Malý
občan na venkově, který je vzdálen
státu a ústředí, posuzuje stát
podle jeho úřadů a jeho úředníků.
(Výborně!) Jestliže se úřad
a úředník proti němu chová
bezohledně, policejně, ne jako přítel,
nýbrž hlavně vystrkuje svoji pravomoc a trestá,
pak on svoji nenávist a záští neobrací
proti úředníku, nýbrž proti republice.
Republika je tou macechou, republika tohle způsobuje, a
jestliže na Slovensku byl tak veliký odpor, pak můžeme
říci, že to způsobili někteří
úředníci, kteří nebyli na výši
doby, a správně nechápali svou povinnost
na Slovensku. A teď chceme to zavésti v celé
Československé republice. Je oprávněná
obava, že tato zvýšená pravomoc úředníků
a jejich bezohledný postup a policejní trestání
vyvolá u toho prostého člověka, který
jinak miluje tuto republiku, pocit jisté křivdy
a nespravedlivosti a že všecko toto trpké vyleje
si proti republice. Bylo to politicky rozšafné a moudré
takovým způsobem stavěti proti sobě
občanstvo a úředníky, jako se to stalo
s touto předlohou? Mám za to, že nikoli.
Tato předloha charakterisuje tuto většinu.
Většina k ní sice nemluví, ale ona ji
odhlasuje. Tato většina nazývá se konservativní
a tvrdí, že má ráz konservativní.
Ale já marně se ptám, co konservuje? Naopak,
ona všechno převrací, co bylo zavedeno a proto
právem spíše, poněvadž zpětná
činnost jest tu patrna, se nazývá reakční,
neboť nelze mluviti o konservatismu, když se stát
nenechá v klidu a v klidném vývoji a v tak
důležité věci se každou chvíli
přeměňuje.
Tato většina ukázala se býti podle mého
názoru neschopnou posuzovati věci s hlediska státního.
I otázka župního zřízení
nedostala se k projednávání do zákonodárných
sborů proto, že by byla považována za
nějaký interes státní, nýbrž
poněvadž je považována za interes čistě
stranický. Mně je úplně lhostejno
a já nebudu si lámati hlavu pro jednotlivé
koalované strany, ale mám pochybnosti o tom, zdali
se těm vrstvám, které se posud uhýbaly
aktivistické součinnosti v majoritě a ve
vládě, neuložilo touto předlohou více,
nežli v budoucnosti budou moci snésti. A i když
dnes jsou toho domnění, že za tuto předlohu
mohou odpověděti před svými voliči,
nevím, jestli aktivistický element a aktivistická
myšlenka v určitých stranách neutrpí
v budoucnosti těžkou porážku, nevím,
není-li to obtěžkací zkouška příliš
těžká. Před rokem jsem mluvil s této
tribuny a vítal jsem, co bylo dobrého v tom, že
se strany, které posud úplně negovaly stát,
přihlásily k aktivní spoluúčasti
ve státě, ale pozoruji-li zcela objektivně
průběh politických událostí
během jednoho roku, řeknu, že onoho dobra je
pomalu, nebo ho není vůbec, naopak, že tu velmi
těžce trpí stát a trpí i ona
myšlenka aktivistická.
My nemůžeme nic jiného než v této
koalici předvésti zrcadlo toho, co tyto předlohy
obsahují a co budou znamenati pro občanstvo. My
jsme několikráte pronesli svůj varovný
hlas, několikráte jsme poukázali na politiku
neprozíravosti spočívající
v tom, že se používá dočasné
majority občanských stran k osekání
politických a demokratických práv. Varovali
jsme před tím, aby tu nebyla osekávána
práva občanstva a zvyšována práva
úředníků. Jestliže přes
všechno naše varovné hlasy nebyly oslyšány,
není-li jich dbáno, nemůžeme jinak,
než znovu zdůrazniti, že to bude míti
vážné politické důsledky, že
to vyvolá velmi trpké pocity v našich stranách,
když se sahá na kardinální právo,
jako je všeobecné rovné právo hlasovací,
a mohu končiti svoji řeč, obrácen
ke koalici, slovy, která pronesl k francouzskému
králi Františkovi I. president Guillard, háje
práva šlechticů proti absolutistické
moci královské: Nepochybujeme o vaší
absolutní moci, avšak i když můžete
vše, co chcete, nesmíte přece chtíti
vše, co můžete. (Výborně! Potlesk
poslanců čsl. strany soc.-demokratické a
čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Juriga. Dávám mu slovo.
Posl. dr Juriga: Ťažko je mi prehovoriť
po tak výbornom rečníkovi, ako je pán
dr Meissner.
Iste, jeho výrečnosť a jeho právnická
vzdelanosť je tak výborná, že ťažko
je odolať dojmu, ktorý on svojou rečou zapríčinil.
(Výkřiky posl. Kreibicha.) Ja by som naďalej
prosil ohľadne rečníkov sociálne-demokratických
a komunistických: Prosím vás pekne, zachovajte
si tieto požiadavky v srdci, buďte konzekventní
a dočkajte pekne času ako husa klasu, aby sa to
v tom duchu uskutočnilo, aby ste tie námietky proti
tomuto zákonu v demokratickom a v administratívnom
ohľade konzekventne zastupovali vtedy, keď budete mať
dostatočnej moci a možnosti tento zákon napraviť
v tom smere, v akom ste to predkladali. (Výkřiky.)
Ja si to dobre zapamätám a slovenský národ
tiež, a to nám kladie akýsi základ nádeje,
že ten zákon bude lepší, ako je dnes.
(Výborně!) Ale, myslím, nie je to
tak úprimne mienené z vašej strany, ako to
vy hovoríte. Vy ste priniesli administratívne argumenty,
demokratické argumenty proti tomuto zákonu, ktoré
my, slovenská ľudová strana, skutočne
honorujeme, (Slyšte! Slyšte!) lebo tie obťažnosti,
tie námietky po mnohé procentá sme i my mali
a iste nemôže nikto popierať ľudovej strane,
že na tomto zákone sme svedomite debatovali, svedomite
sme sa starali o nápravu jeho čím väčšiu,
pretože 6 mesiacov sme sa svedomite nad tým radili,
debatovali a, čo bolo možné, napravovali. Myslím,
že nikto nie ste tak obmedzený chlap, že by ste
mysleli, že niekto môže naraz všetko v politike
previesť, čo chce. (Potlesk. - Výkřiky
posl. Kreibicha.) Tak obmedzeným sa mi zdá len
pán posl. Kreibich, keď tak vykrikuje, lebo
ani v komunistickej strane, v niektorom výbore nemôžete
všetko previesť, čo chcete, i tam vás
niektorých vyhodia. Máte Trockého, Zinovieva
a zajtra bude po nich. Samozrejme, že politika je umenie
kompromisu a každá strana v každom smere usiluje
od protivných strán vydobyť toľko, koľko
v prospech vybudovania jej a programu sa dá uchytiť.
Tak samozrejme ani v koalícii slovenská ľudová
strana nemôže docieliť naraz ten najvyšší
ideál svojich túžob a žiadostí.
My vieme, čo chceme... (Výkřiky posl.
Čulena.) Od teba sa politiku učiť nebudem,
od teba, ktorý si sebe ešte nos utieral, keď
som bol už poslancom a možná že z mojich
rečí, článkov a účinkovania
si prišiel na ľudské a národné
povedomie, lebo iste si čítal moje noviny, moje
články a tak si prišiel k rozumu. Tak len pekne
počúvaj, aby si sa zasa niečomu naučil
a mohol toho použiť. Budeš múdrejší
a niekoľko chlpov ti na hlave narastie. (Stálé
výkřiky posl. Čulena.) To by som sa dal
k somárskym jasľám priviazať, keby som
nemal viac rozumu než ty. (Veselost.) Chovaj sa slušne.
Chovaj sa móresne. (Výkřiky posl. Čulena.)
Však si ešte nepočul, čo chcem povedať.
Žiadna strana nemôže nikdy dosiahnuť toho,
čo jej ideál žiada. Náš ideál
je mravnosť a právny princip našej strany je:
zachovať prírodu slovenského národa,
zdokonaliť ju a k úplnému rozkvetu priviesť.
Slovenskej ľudovej strany podstatný princíp
- "raison d´etre" - je: osobitnosť slovenského
národa. A táto osobitnosť slovenského
národa je nám mravno-právnym merítkom,
je nám normou svedomia a všetky veci posudzujeme s
tohoto zorného uhlu, nie s triedneho hľadiska, ani
nie jedine s náboženského hľadiska. To
nie je náš "raison d´etre". Sú
to síce krídla a ramená našej strany:
náboženské princípy a záujmy
a sociálne záujmy i triedne ohľady, ale to
nie je chrbetná kosť našej strany. Našej
ľudovej strany existenčný princíp je
osobitnosť slovenského národa, slovenský
národ zachovať, zdokonaliť a k úplnému
rozkvetu priviesť. Ostatné veci sú nám
akcidencia, ostatné veci padajú pod tento zorný
uhol, podľa toho, či sú zlé alebo dobré,
prijateľné alebo odmietateľné.
Iste bolo by nesmyslom, keby mi niekto chcel nadišputovať,
aby som ja podľa triedneho alebo stavovského záujmu
hľadel na tento návrh zákona. My, ľudová
strana, dívame sa na tento zákon čiste s
hľadiska slovenskej osobitnosti, nakoľko to osoží
osobitnosti slovenského národa, ju zachovať
a ju zdokonaliť.
Teraz by som prišiel k dôvodom, nie z vlastných
argumentov, ale z úst p. dr Dérera a z úst
p. Hrušovského. Tam sa vidí to čertovo
kopýtko, (Veselost.) tá ohromná horlivosť,
prečo oni proti tomuto zákonu broja.
Rozoznávam dva druhy Slovákov. Jedni sú tak
zvaní Čechúni. (Veselost.) Títo,
pán Dérer a Hrušovský a
iní páni majú fixnú ideu jednotného
československého národa. A v tejto fixnej
idei žijú. Je to trochu nebezpečné,
mať fixnú ideu. (Veselost. - Různé
výkřiky.) Z tejto fixnej idey teraz vychádzajú.
Čo chcú oni? Ich snahou je, aby český
národ pohltil slovenský národ, (Výkřiky.)
aby ten Slovák bol v bruchu toho Čecha a ten
jednotný národ československý ovšem
by potom nebol už slovenský, ale pomaličky
český. A tak si oni tú štátnu
ideu, tú starú rakúsku a maďarskú
ideu štátnu kopírovali, to je ten "Egységes
nemzeti állameszme" a tá "Einheitsstaatsidee",
"Nationalidee". Tak to jednoducho prevzali z Rakúska
a Maďarska a nepreorientovali sa po prevrate. A teraz ako
samospasiteľný princíp považujú,
že to musí byť absolútne jeden národ,
jedna stredná moc, jedna ruka a nesmie sa nič oddeľovať.
A to oni menujú separatizmus. Často vzpomínam,
ako pre slová "slovenská krajina" nám
cenzor noviny konfiškoval! Že to je niečo strašlivého,
to je podkopávanie základov Československej
republiky! Tedy potom, keď sa tu niečo oddelí
a povie sa slovíčko "autonomia", tedy
ten Slováčik z drápov toho českého
ľva utečie, nemôže ho sožrať,
ale potom vo svojej krajine pomaly rastie ako osobitný
slovenský národ a keď vyrastie, povie tom Čechovi:
Brat sem, brat tam, ja mám tiež právo na Slovensku
byť pánom, ja som vo svojej krajine. A týmto
strašidlom aj v ústavne-právnom výbore
títo páni plašili Čechov. Že kampak!
To je separatizmus, z toho vyrastie slovenský národ.
(Výkřiky.) Počúvaj, budeš
múdrejší, zíde sa ti to. (Veselost.)
Tak vidíte, v ústavne-právnom výbore
povedal p. dr Dérer a Hrušovský:
"Kampak jdeš, Československá republiko?
Tu sa stavia separatizmus!" Pán dr Meissner riekol
v ústavne-právnom výbore: "Vy tých
Slovákov tým uspokojíte? Bude tým
pokoj? Tí Slováci nebudú chcieť ísť
ďalej?" Pán dr Meissner hovoril: "Ja
by som vám slovenskú krajinu nedal." Ale vy
ani to slovo nechcete dať, nielen to právo. Vy už
na to slovo skáčete, ešte ani nie je narodené,
už by ste kraniotomiu na ňom robili. Z tejto príčiny
používajú demokratických argumentov
čiste zo stranníckych ohľadov a majú
dobrú príležitosť túto vládu
hnať a štvať, aby sa oni dostali tam sami. (Veselost.)
To je jednoduchý strannícky grif. A preto veľmi
móresne to kritizovali, aby si to s pánom Švehlom
nepokazili. (Veselost.) Lebo vy sociálni demokrati
a čsl. socialisti sa tu pokorne chováte ako žobrák
pri dveroch (Veselost.) a používate tohoto
celého návrhu zákona za dobrú príležitosť
podkopávať tejto vláde fundamenty, ale nie
celé, nám i národným demokratom, aby
ste sa pánu Švehlovi zavďačili
a ruku s ním podali a zasa vy sem prisadli. (Veselost.)
Tedy čo sa týče tých argumentov,
povedzme si to úprimne medzi sebou, je to celkom tak, aby
ste sa dostali do vlády; ja by som bol rád, keby
ste tú slovenskú krajinu zreformovali. Ale ja sa
obávam veľmi, že ani ten dr Dérer,
ani ten Hrušovský, keby sa do tej vlády
dostali, ani ten dr Meissner, keď oni už teraz,
keď čujú slovenskú krajinu, dr Kramářovi
to zazlievajú, že trhá republiku, že
budujeme separatizmus, nič nepridajú, ba prvou jejich
starosťou by bolo, sobrať nám ešte meno,
šliapať po svätom mene slovenskej krajiny, po svätom
mene slovenského národa, znova nás centralizovať,
kynožiť nás, ako ste nás kynožili,
pokiaľ ste boli vo vláde. (Potlesk poslanců
strany ľudové.) Vy ste zaviedli najkrutejší
centralizmus, vaši československí sriadenci,
všelijakí priprchlíci brali chlieb slovenskému
národu a vaši prisťahovalci roztrpčili
tak slovenský ľud, že nastal v slovenskom národe
proticentralistický pohyb. (Posl. dr Dérer: Z
mluvníc českých učiteľov sa učili
vaši poslanci slovenčine!) To sú také
ťalafatky. Ja by som bol rád, keby ste to úprimne
mysleli, ale to sú obyčajné strannícke
grify a ja neverím v úprimnosť vašich
argumentov. My dočkáme času a budeme vás
ťahať k odpovednosti, či budete pomáhať,
až to politická situácia a konštelácia
dovolí, či budete odpomáhať chybám,
ktoré sú v tomto zákone, či budete
slovenskú krajinu zdokonaľovať a vybudujete ju
na základoch osobitných a demokratických,
aby skutočne slovenská krajina podľa sebaurčovacieho
práva slovenského národa mala plnosť
svojho života a dokonalosti. Neverím, že by to
váš čvacho-slovenský duch dovolil a
preto na vaše argumenty nedám nič.
Slovenský národ toľko práva bude mať,
koľko si ho nadobude sám. Sociálni demokrati
ani čsl. socialisti nedajú mu ani malý máček.
Mohli dať, keď boli pri vláde... (Posl. dr
Dérer: Berete mladým volebné právo!
To sa tiež týka Slovenska!) Však čakáme,
aby ste pomaly vydržovali a mohli to napravovať. Ja
vás nezatracujem, len pochybujem o vašej úprimnosti
a svedomitosti a vravím, že všetky argumenty
ste mohli dávno uplatniť, keď ste mali moc, právo
a slávu. A teraz - risum teneatis - Ivan Dérer
a Hrušovský, autonomisti za slovenskú
krajinu! Oni jej chcú dávať právo. Odpusťte,
to musí byť smiešne. Teraz poznávam, aký
si centralista, Čechúň a pražák,
a ty budeš pracovať o to, aby slovenský národ
niečo osobitného práva mal, aby sme českému
ľvovi niekoľko chlpov vytrhli? (Veselost.) Škoda
tvojej horlivosti. To sú len fiškálske politické
grify a vláde ostudu robíte a potom by ste vy, českí
sociálni demokrati, ešte i to maličké
máličko, čo tento zákon slovenskému
národu dáva, sobrali a pošliapali.
Dovoľte, prosím, aby som niekoľkými slovy
rozložil dôvody - ony nie sú osobné.
Úprimne hovorím, že som vo svojom živote
snáď len po trikrát cítil takú
odpovednosť akú dnes. Cítil som ju r. 1918
17. októbra v budapešťskej snemovni, keď
som čítal prehlásenie o sebaurčovacom
práve slovenského národa a odtrhnutí
sa od Uhorska a žiadal, aby slovenský národ
na tom území, na ktorom on býva, svoj štátny
život viesť mohol. To nepovedal nikto tak otvorene,
že chce svoju samostatnosť na tom území,
na ktorom býva. Iste to bolo povedané vo chvíli
a časoch, kedy to znamenalo nebezpečenstvo a reskírovanie
života.
Druhá vážna chvíľa bola Martinská
deklarácia. Od Pešti sme sa odtrhli. Martinská
deklarácia. - Zoch ju predniesol a ja som ju odporúčal
prijať - na môj návrh bola prijatá. Po
prvé sme sa od Uhorska odtrhli V Martine sme boli prehnanými
idealisty. Verili sme a dôverovali sme v bratskú
lásku a pán dr Dérer dobre vie, že
sme dňom i nocou nad tým debatovali, že sme
mali obavu, či nás Česi nesožerú.
Dobre vie, že sme o autonomii už vtedy debatovali a
pán dr Dérer bol ten, ktorý navrhol:
nechajme teraz hádky o autonomiu, teraz je chvíľa
oslobodenia, a jestli my teraz do toho boja oslobodenia vrhneme
otázku, akým spôsobom spravovať Slovensko,
ako má ono žiť, to darmo bude pliesť národ
a jednotná myšlienka oslobodenia bude akosi zmýlená
tou druhou otázkou osobitnosti slovenského národa.
A ja som, pravda, na to pristál. On sám hovoril:
Nechajme ten národ a po 10 rokoch, ako si ten národ
rozhodne, tak nech je, ak bude chcieť autonomiu, nech si
ju má, ak nebude ju chcieť, nech ju nemá. A
to bola tá hádka pred prešporským súdom,
čo dr Beneš pekne narafičil, aby bolo
súdne vypovedané, že tam žiadna klauzula
nebola. On myslel, že výrokom prešporského
súdu je tá otázka vybavená. Na to
je sprostý, aby sa taká vec vybavila výrokom
prešporského súdu. To je vrabčia hlava.
Dobre to vie dr Dérer, a na to som ja pristál,
že po 10 rokoch, keď bude chcieť národ autonomiu,
nech si ju má, keď ju nebude chcieť, nech ju
nemá. Viem, ako páni smýšľali,
ktorí tento návrh podali. Mysleli si: Počkajte,
po 10 rokoch počeštíme a vykynožíme
národné povedomie a jednoducho Slovensko shrábneme.
My sme si mysleli tak: Nebudeme sa v tejto vážnej
historickej chvíli vadiť a škorpiť, však
oni nás nepočeštia. My budeme národné
povedomie dvíhať, za právo národa bojovať,
a po 10 rokoch ten národ tak dospelým a silným
bude, že bratia Česi po dobrote alebo zlosti budú
musieť dať autonomiu. To bola v Martine práve
tá debata a z toho povstala tá mýlna mienka
o tej klauzuli nejakej. Je pravda, že sme to nerozhodovali
nejakým formálnym hlasovaním, veď v
časoch revolučných sa nehlasuje v nejakých
výboroch, ale bola všeobecná mienka povedaná
takto: Po 10 rokov nechajme národ vyvíjať a
rásť, a potom ak bude národ žiadať
autonomiu, nech si ju má, a keď ju nebude žiadať,
nech ju nemá. Tak hľa tá autonomistická
myšlienka už vtedy tam bola. A táto idea neumrela
a prišlo na naše, že národ sa nepodarilo
počeštiť, požrať, že sám
p. dr Kramář už tak ďaleko prišiel,
že spomína "slovenskú krajinu". A
to slovo "slovenská krajina" bolo niečo
tak hrozného, že sme za časov dr Dolanského
s Florianom Tománkom museli štátnemu
zástupcovi, ktorý nám konfiškoval noviny
len za to, že sme písali "slovenská krajina",
vyhrožovať, jestli za také slová, ako
je "slovenská krajina", nám bude noviny
konfiškovať. A dal si riecť a nekonfiškoval
nám od tej doby noviny. Dívajte sa, aký pokrok
to znamená mravno-rovnoprávny, duševný,
to, za čo nám boly vtedy noviny konfiškované,
čo Česi ani počuť nemohli, o čom
i dnes pán dr Dérer hovorí, že
je to maďarský vynález, čo hovorí
i pán Hrušovský, na to si už Česi
pekne privykli, už sa nad tým nepohoršuju. A
pán dr Kramář to pekne povedal vo
všeobecnej časti odôvodnenia zákona.
Prečítam to, to je hodné prečítania
(Čte.): "Vláda i výbor ústavně-právní
navrhují, aby Slovensko ne bylo víc jen imaginárním,
spíše heslovitým pojmem, jakým bylo
za Maďarska i za správy župní, nýbrž
aby byl utvořen v naší republice nový
jednotný správní obvod, země, krajina
slovenská a v ní zemské zastupitelstvo."