Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Dědič.
Dávám mu slovo.
Posl. Dědič: Předloha daňové
reformy, od níž nejchudší vrstvy pracujícího
lidu očekávaly ulehčení daňových
břemen a tím ulehčení své ohrožené
existence, přinesla jim trpké zklamání.
Celá berní reforma nese se duchem udržeti,
upevniti a rozšířiti daňová břemena,
vložená již v minulosti na bedra pracujícího
lidu. Současně však berní reformou mají
býti těžké buržoasii poskytnuty
nejdalekosáhlejší úlevy nejen ve všeobecném
snížení daňových sazeb, ale také
ještě ve všemožných způsobech
úlev, na které jen možno pomysliti. Vládní
předloha je věrnou kopií hesla tvoření
silných jedinců na úkor hladu a bídy
širokých mas pracujícího lidu. Jak v
celku, tak také a zvláště v jednotlivostech
celá předloha nese znak nejostřejšího
třídního panství buržoasie.
Budu se především zabývati tou částí
daňové předlohy, kterou se ukládá
vybírání daně ze mzdy. Jestliže
každá daň dá se něčím
odůvodniti, třebas i sebe menším vlastnictvím
poplatníka nebo skutečným, zdanění
podléhajícím příjmem, nedá
se daň ze mzdy odůvodniti nikterak ani prvním
ani druhým případem. Ona je nejkřiklavější
a nejnespravedlivější daní, jaká
kdy mohla býti vymyšlena. Žádná
jiná daň nevyjadřuje tak ostře třídní
charakter daňové reformy, jako právě
daň ze mzdy. Její zavedení vpadá velmi
dobře do rámce snah buržoasní vlády
po zvýšeném vykořistění
dělnické třídy. Jen tato snaha mohla
tuto daň nadiktovati.
Předloha ukládá dělníkům
placení daně, i když jim nikdo nezaručuje
příjem, překročující
daněprosté minimum. I když předloha
připouští možnost vrácení
zaplacené daně, nebyla-li dosažena v celoročním
průměru zdanitelná míra příjmů,
zkušenosti, které máme s berními správami,
doporučují nám dbáti starého
českého přísloví: "Co
vlk schvátí, nerad vrátí." Zkušenosti
loňského roku jsou pro dělnictvo nanejvýš
odstrašující. Berní úřady,
jak je známe, jsou schopny pro dva haléře
daňových nedoplatků popsati celý stoh
papíru, vésti exekuce a utratiti proto částky,
jdoucí do set korun. Naproti tomu však je bílou
vránou případ, podaří-li se
někomu dostati od berního úřadu haléř
zpět. Na doklad toho uvádím hned řadu
případů.
V rokycanských městských železárnách
domáhá se již od září
loňského roku 22 dělníků ze
sta tam zaměstnaných vrácení přeplacených
srážek ze mzdy na daň z příjmu.
Kolik psaní, kolik cest a intervencí bylo již
v této věci podniknuto, ale dodnes nedostal nikdo
zpět ani haléře.
Týž případ je i na malodolech Konkordia,
Maria a jiných na Nýřansku. Z celkového
osazenstva asi 600 osob má přes 100 dostati zpět
přeplatky, avšak všechny intervence na berní
správě ve Stříbře, pod kterou
tyto doly patří, jsou stále bezvýsledné.
Mezi těmito horníky je řada těch,
kdož jsou dnes bez zaměstnání, či
docela již i pensionováni.
A jiný případ: Družstvu "Lidový
dům" v Klatovech byly předepsány převodní
dávky a poplatky, které byly již také
zaplaceny. Dodatečně však dalo si družstvo
daňový výměr odborníkem přepočítati
a tu se ukázalo, že následkem chybného
výpočtu finančního úřadu
bylo na dávkách přeplaceno. Podalo tedy družstvo
odvolání k finančnímu ředitelství
do nesprávné výměry. Odvolání
bylo však zamítnuto s odůvodněním,
že chybu měli objeviti hned. Víte, co se stane
dělníku ve Škodových závodech,
když se při výrobě těles zmýlí
jen třebas o tři tisíciny milimetru? Je pro
neschopnost vyhozen z práce. Neříkám
to proto, že bych chtěl, aby týž postup
byl také nastoupen proti úředníkům,
dopustivším se chyby, nýbrž proto, abych
ukázal, jaké slasti prožívá dnes
dělník, na kterého si vláda brousí
zuby svou předlohou o dani ze mzdy, a také proto,
že úřady podrobené ministerstvu financí
jednají s poplatníkem jako starý koňský
handlíř, jemuž jde především
o to, aby svoji obět obral do naha.
Tato mizerná platová morálka berních
úřadů není ovšem ke každému
poplatníku stejná. Tak jako celá berní
reforma snaží se poskytnouti všemožné
úlevy vrstvám bohatým a jako u těchto
neprovádí se s takovou důsledností
exekuce, tak také ochotně vrací se jim i
přeplacené daně. Všem poplatníkům
u daně z majetku a přírůstku na majetku,
jichž přeplatky činily aspoň 500 Kč,
byly vráceny hned, avšak poplatníci drobní
čekají na vrácení přeplatků
dodnes.
Dělník a domkář Hanzlík z Chlístova
u Klatov, který je už přes rok bez zaměstnání,
domáhá se vrácení přeplacených
132 Kč dávky z majetku, avšak nemůže
se tohoto vrácení dovolati, ač nemá,
co by do úst strčil.
To, co jsem doposud uvedl, stačí úplně,
aby byla prokázána absurdnost ustanovení
o vrácení berními úřady stržených
daní, nedosáhne-li dělník výše
výdělku, opravňujícího ke srážkám
na daň ze mzdy. Toto ustanovení je nejpustším
švindlem, kterým mají býti dělníci
konejšeni a kterým tato předloha dodává
si zdání spravedlnosti.
Proč vláda a celá buržoasní většina
trvá s takovou houževnatostí na dani ze mzdy,
osvětlí řada dat, která uvedu. Srážky
ze mzdy na daně zavedeny byly za pomoci sociálních
patriotů již po celý minulý rok. Sociálně
patriotičtí vůdcové namlouvali dělnictvu,
že tím získá výhody, bude-li
míti srážkami ze mzdy zaplaceny staré
daňové nedoplatky. V té době, kdy
majetné vrstvy dluží státu jen na dávce
z majetku daleko přes 3 miliardy Kč, kdy defraudace
dvou třetin obratové daně jdou do miliard,
kdy i u všech ostatních daní jeví se
u vrstev bohatých ohromné nedoplatky, kdy zpravodaj
o této předloze v rozpočtovém výboru
a sama důvodová zpráva obhajují falešné
přiznávání důchodů se
strany bohatých, mají sociálně-patriotičtí
vůdcové dojemnou starost, aby polohladové
dělnictvo mělo své daně řádně
zaplaceny. Jejich přičiněním byl poskytnut
buržoasii předpoklad pro tuto předlohu o dani
ze mzdy. Buržoasie se netajila, že toto reformisty dělnictvu
vnucené strhování na dlužné daně
bude pro ni praktickou zkouškou pro zavedení daně
ze mzdy vůbec. Jak tato zkouška dopadla, o tom několik
číslic: z celkového počtu 12.000 dělníků,
zaměstnaných ve Škodových závodech
v Plzni r. 1926 byla strhována daň ze mzdy 10.589
dělníkům, t. j. 88,24% dělníků
platilo daně. Tito dělníci zaplatili úhrnem
na dani 3,353.287·55 Kč průměrně
každý z nich 316·76 Kč. Počítáno
s celým osazenstvem Škodovky, připadlo na každého
Škodováka 280 Kč daně. To znamená,
že každý Škodovák pracoval průměrně
10 dní v roce pro berní úřad s ohledem
na celkovou sumu vyplacených mezd. V Československu
je asi 21/2 milionů lidí,
pracujících za mzdu. Zaplatí tudíž
pracující třída podle průměru
Škodovky skoro 3/4 miliardy Kč
na dani ze mzdy. To jsou celé 2/3
výnosu daně z příjmů r. 1925.
Je to 21/2krát více, než
vynesla daň výdělková všech podniků
veřejně účtujících,
čtyřikráte více než vynesla všeobecná
daň výdělková, devětkráte
více než vynesla daň pozemková, desetkrát
více než vynesla daň rentová a čtyřicetkrát
více než daň z tantiem.
Srážkami daní ze mzdy podle tohoto Škodováckého
průměru vymačkal berní šroub
v minulém roce z dělníků jen na dani
z příjmu právě tolik, kolik v roce
1925 vynesly všechny ostatní přímé
daně dohromady. Tyto daně, vypustíme-li daň
domovní - činžovní a třídní
- na níž se opět podílí dělnictvo,
vynesly v roce 1925 pouhých 714,844.759 Kč. Z těchto
715 mil. Kč zaplatí domkáři, malorolníci
a živnostníci, tedy zase lid pracující,
značnou část.
Z tohoto srovnání, které jsem zde uvedl,
vysvítá, jak ohromná břemena uvaluje
buržoasní vláda na bedra pracující
třídy. Důvodová zpráva k §u
3 daňové předlohy prohlašuje s chvályhodnou
otevřeností, že dnešnímu vládnímu
režimu nejde jen o zdanění příjmů,
přesahujících existenční minimum,
nýbrž že musí býti donuceni ku
placení daní buržoasnímu státu
i ti, jichž příjmy ani zdaleka existenčnímu
minimu se nerovnají. Proto činí důvodová
zpráva přesný rozdíl mezi existenčním
minimem a minimem nezdanitelným. Pak ovšem i naši
žebráci, sbírající své
"příjmy" po haléři, unikli
zdanění jen proto, že s vymáháním
této daně bylo by spojeno vydání větší,
než kolik by se na dani získalo. Důvodová
zpráva praví výslovně: "Proto
nutno předem odmítnouti všechny snahy, aby
byla od daně osvobozena ta část příjmu,
jíž jest k uhájení životní
existence potřeba. Nic také necharakterisuje tuto
vládu a její daňovou reformu lépe,
než tento pasus důvodové zprávy.
Těmito názory může býti ovládána
jen vláda naprostých ignorantů či
upírů pracujícího lidu, kteří
za svůj životní úkol považují
obrati žebráka o jeho hůl a mošnu a pak
se mu ještě s odporným cynismem vysmáti,
že "stát poskytuje občanům ochranu
jejich osoby i majetku" - i těmto nestoudně
obraným? - a že "proto mají vůči
němu určité povinnosti". Tato vládní
mluva jest úžasnou provokací všech těch
milionů pracujících a polohladových,
ke kterým tato vláda přichází,
aby jim urvala od úst i to poslední sousto, a při
tom ještě tvrdí o sobě, že jest
jejich ochránkyní, která - světe,
slyš! - podporuje jejich tělesný a duševní
vývoj. Takový je smysl důvodové zprávy.
A v čem - k čertu - spočívá
tedy ta ochrana majetku a podpora duševního a tělesného
vývoje lidí, kteří mají hlad
již dnes a k nimž nyní přichází
vláda, aby jejich hlad a bídu berněmi ještě
zvýšila?
Jak známo, nezdanitelné minimum činilo před
válkou 1600 K a ukazuje-li cenový index, že
drahota stoupla v porovnání s dobou předválečnou
desetinásobně, muselo by nezdanitelné minimum
činiti nyní 16.000 Kč, avšak od r. 1920
činí pouze 6000 Kč. Že ani rakouské
vlády nebyly přáteli pracujícího
lidu, jest přece známo, a proto vybírání
daní od lidí, kteří mají příjem
pod 16.000 Kč, jest vybírání daní
od lidí, kteří se dosyta nenajedí,
a to dělají vlády tohoto státu již
od r. 1920.
Odb. přednosta dr Vlasák sdělil v rozpočtovém
výboru několik zajímavých dat o rozvrstvení
poplatníků v Čechách r. 1925 v platových
stupnicích do 20.000 Kč ročního příjmu.
Do této výše příjmu bylo pouze
v Čechách 948.602 poplatníků, kteří
zaplatili 285,758.000 Kč daní. Kdyby měla
býti zachována výše předválečného
existenčního minima pro nynější
dobu, kdy drahota je desateronásobnou, musili by odpadnouti
všichni poplatníci, uvedení u dr Vlasáka
v platových stupnicích až do 15.000 Kč,
a těch je plných 850 tisíc, a daň
z nich vyždímaná činí 205,691.333
Kč. Připomínám, že to jsou jenom
poplatníci z Čech a nikoliv z ostatních částí
republiky. Všichni tito by tedy za Rakouska zdanění
vůbec nepodléhali.
Daň ze mzdy je daní z krve a miliony stržené
z mezd dělníků jsou cítiti ještě
teplou jejich krví. 65.000 proletářů
bylo zabito a raněno podle statistiky úrazových
pojišťoven r. 1923. Vražednost kapitalistického
výrobního systému stoupá se stoupajícím
vykořisťováním pracujících
mas, na němž i stát podílí se
nebývalou měrou daňových břemen.
V porovnání s r. 1913 stoupl r. 1923 počet
zabitých o 10%, těžší úrazy
o 20 až 40%, lehčí úrazy o 60%. Na 10.000
pojištěnců připadá průměrně
667 úrazů.
Ve Škodovce minulého roku, tedy v době srážek
ze mzdy na daně, z 12.000 zaměstnaných dělníků
bylo postiženo úrazy 2630. Kdežto všeobecný
průměr úrazů je 6·7%, ve Škodových
závodech je 21·9%. Z této statistiky o prolité
dělnické krvi dovídáme se také
zajímavý fakt, že totiž: "Poválečný
vývoj Škodových závodů nejde
jen směrem zvýšené centralisace a normalisace
výroby", jak vyslovil se 14. ledna 1925 zástupcům
užší komise Velké Plzně a zástupcům
tisku ředitel Havránek, nýbrž že
jde také směrem o více než 300% zvýšeného
vraždění a mrzačení dělníků
v porovnání se závody ostatními.
Tyto strašlivé číslice ze Škodových
závodů odhalují clonu z vykořisťování
oněch 12.000 proletářů, zaměstnanců
tohoto světového kapitalistického podniku.
Kdo prakticky tento vražedný systém neprožil,
nemůže si ani zdaleka učiniti představu
o tom, co to je, býti vřazen do výrobního
procesu v nynější periodě kapitalistické
racionalisace.
Čtu-li tak často v tisku nebo slyším-li
s tohoto místa pronášeti často drzé
výpady proti dělnické třídě,
vždy si myslím, že by takového ničemu,
otírajícího si svou špinavou hubu o
pracujícího člověka, nemohl stihnouti
spravedlivější trest, než kdyby ho dělníci
přinutili, aby musil s nimi ve Škodovce pracovati.
(Výborné!)
Sám jsem prožil ve Škodových závodech
dobu žlutého kursu před válkou, avšak
to byl ještě ráj proti tomu stavu, v jakém
dělnictvo tohoto podniku je nuceno nyní žíti
a pracovati. Řeknu-li, že mimo trest na svobodě,
k němuž Škodovka ještě nemohla sáhnouti,
byla rakouská militérka pravým posvícením
proti peklu, jež prožívá Škodovák
nyní, pak docela nepřeháním. Ve Škodových
závodech jsou trestáni dělníci peněžitou
pokutou proto, že v době pracovní strčili
do úst švestku a byli při tomto "zločinu"
přistiženi. Znám případ, kdy
zmíněný již ředitel Havránek
náhodně vešel do kanceláře a
přistihl úředníka, když jedl
kousek chleba, mazaný máslem. "Co to děláte?"
- "Jím", odpověděl přistižený
úředník. - "A proč?" - "Protože
mám chuť." - Pro tento zločin byl dotčený
úředník ze služeb Škodových
závodů okamžitě propuštěn.
Za Rakouska ani na vojně nestál voják 4 hodiny
v "haptáku", aby nesměl něco snísti,
když měl jídlo právě u sebe.
Tento režim jest teprve za republiky v plzeňské
Škodovce, v jejíž správní radě
sedí jeden z předních vůdců
československé sociální demokracie.
Stejně briskně, s pravou kapitalistickou bestiálností,
postupuje se proti dělníkům nemocným,
třebaže na veřejnosti koketuje se s masarykovským
humanismem. Škodovka zřídila před časem
t. zv. Šimonkův fond pro nemocné a zestárlé.
Všechen měšťácký a sociálpatriotický
tisk pěl při této příležitosti
chvalozpěvy nad jejím sociálním cítěním.
Toto cítění projevuje se nyní v tom,
že podle pověstného §u 82, odst. H, živnostenského
řádu propustila v poslední době 74
nemocných dělníků, kteří
právě v jejích závodech se zmrzačili
či onemocněli. Stejně tak bezohledně
vyhazuje z práce dělníky přestárlé.
Na oněch 10 pracovních dnů, které,
jak jsme vypočetli, pracují Škodováci
každý rok na daně, připadá 88
úrazů. I svou krví přispívá
tedy dělník kapitalistickému státu
na jeho daně. Na tomto vražedném systému,
jaký ve Škodovce od převratu je domovem, podílí
se také sociálně-patriotičtí
vůdcové obou směrů. Ve své
službě buržoasii neznají mezí,
slouží jí stejně ve vládě
či v blahovolné oposici jako v závodech.
Krok za krokem navlékali celé dělnické
třídě a především demokracií
a humanitou opájeným Škodovákům
chomout a učinivše z nich nástroj "konstruktivního"
socialismu,vrhli je do té bídy, ve které
jsou dnes. Sloužili nejprve Pik, Krombholz a svedli
pak na tuto cestu i ostatní podvůdce, ze kterých
správa závodu vyrábí mistry a úředníky.
A proto krvavou satirou je vtip, který při volbách
do závodního výboru koluje mezi Škodováky:
"Škodovka je podnik ryze demokratický, vždyť
už zas si jdeme zvoliti mistry."
Komunisté na této pro ně tak nepříznivé
půdě vydrželi nápor spojených
nepřátel pracující třídy.
Přes četné oběti na svých existencích
krok za krokem přesvědčují Škodováky,
že jen vymaněním se z maloměšťáckých
ilusí a postavením se na stanovisko třídního
boje mohou zastaviti své stále ještě
pokračující zotročování.
A takové poměry, o jakých z vlastní
zkušenosti zmínil jsem se o Škodovce, jsou i
v jiných podnicích, pro něž tento "vzorný"
světový podnik je příkladem. Do těchto
bídných poměrů pracujícího
lidu přichází ještě stát
s novým břemenem, neméně těžkým,
než jsou hladové mzdy, nezaměstnanost, kapitalistická
racionalisace - s daní ze mzdy. K posouzení třídně
buržoasního charakteru předložené
vládní osnovy poslouží nám mimo
jiné srovnání daňového zatížení
pracujících vrstev, které má býti
touto reformou uzákoněno, s daňovým
zatížením těchto vrstev v sovětském
svazu.
Vládní předloha československá
počíná u daně ze mzdy srážkami
u 193 Kč týdenního výdělku.
Avšak z hrubé týdenní mzdy 294 Kč
platí se již Kč 2·50 týdně,
t. j. 130 Kč daně ročně, resp. u ročního
příjmu 20.400 Kč je zdanění
již 234 Kč ročně. Naproti tomu v Sovětském
svazu tento příjem zdanění také
ještě nepodléhá. U 20.430 Kč
bude platiti náš dělník nebo jiný
zaměstnanec 260 Kč daně, kdežto v Sovětském
svazu pouhých 119 Kč jako v první a nejnižší
stupnici daňové.
Živí-li ruský dělník nebo zřízenec
více než 2 osoby, t. j. ženu a 1 dítě,
platí při výše jmenovaném příjmu
pouhých 89 Kč na dani ročně. Z důchodu
23.292 Kč bude platiti u nás dělník
nebo úředník 546 Kč ročně
na dani ze mzdy, v Sovětském svazu pouze 196 Kč,
t. j. méně o 350 Kč, a živí-li
více než 2 členy rodiny, pouhých 147
Kč. Platí tedy ruský dělník
nebo úředník při stejném počtu
rodiny a příjmu jako u nás méně
o 390 Kč na daně. Tyto úlevy pro rodiny v
Rusku o 25% daně jdou až do 4000 rublů příjmů,
t. j. do 68.000 Kč.
Ovšem naprosto obrácený poměr je u zdanění
u kapitalistů. Při příjmu 400.000
Kč zdaňují se u nás touto předlohou
kapitalisté pouhými 16%, v Sovětském
svazu 31%. Avšak hned od 400.000 Kč důchodu
zdaněn jest kapitalista v Rusku 45% daně. U nás
podle této vládní předlohy až
ve stupnici 5 mil. Kč zdaňuje se pouhými
27% a teprve příjem přes 5 mil. Kč
zdaňuje se 29% Podle vládní předloh
bude 5milionový kapitalista u nás platiti 1,400.000
Kč daně. V Rusku naproti tomu platí 2,250.000
Kč daně, t. j. pětimilionový kapitalista
platí v Rusku o 850.000 Kč více na daních,
čili 4 kapitalisté s 5timilionovým příjmem
zaplatí v Rusku na daních o 3,400.000 Kč
více než u nás, tedy více než platí
dělníci Škodovky. Proto mohou býti dělníci
v Rusku od daně osvobozeni a u nás musí býti
zdaněni.
Proti dosavadnímu zdanění dělá
se pětimilionovým kapitalistům nynější
předlohou sleva 291.000 Kč. Nejlépe osvětlí
praktický příklad, co tato předloha
béře pracujícímu lidu a co dává
kapitalistům.
Škodovy závody platily r. 1926 na dani 21,911.926
Kč. Podle této předlohy při stejném
zisku budou Škodovy závody platiti pouhých
17,980.000 Kč, čili o 3,921.000 Kč méně.
Tedy Škodovka bude platiti na dani méně, právě
asi o tolik, kolik zaplatili na daních její dělníci.
V tom je právě podstata celé daňové
reformy. Kapitalistům, kteří téměř
90% svých příjmů zamlčují,
k zdanění nepřiznávají, vláda
touto předlohou cpe ještě další
miliony snížením daňových sazeb
a tím jenom potvrzuje, že jejich švindle v okrádání
státu o daně byly ještě malé,
že měli krásti víc, a poněvadž
nekradli, tedy vláda jim to nyní zákonem
bude vraceti. Taková je tendence této předlohy
pokud se týká buržoustů. Úplně
opačná je pokud se týká lidu pracujícího
vůbec a pokud se týká lidu pracujícího
za mzdu zvláště.
Je pravdou, že stát ke své existenci potřebuje
určitý zdroj příjmů a jestli
buržoasní vláda od povinnosti platiti daně
osvobozuje právě buržoasii, tu buržoasii,
jíž tento stát náleží, jehož
orgány tuto buržoasii chrání, jí
slouží, pak musí pochopitelně tento
zdroj příjmů pro vydržování
státního aparátu převaliti na jiné,
a to je potom na lid pracující. A aby tento důchod
nemohl zdanění unikati, jako uniká důchod
kapitalistů, proto vláda přichází
s předlohou, která zdaňuje mzdu, a kapitalistům,
kteří sami stát o daně okrádají,
dává právo vybírati daně od
dělníků, aby ani jediný haléř
mzdy zdanění neunikl. Vláda buržoasie
nachází si spolehlivějšího exekutora,
totiž fabrikanta, který zadrží část
mzdy dělníka, s níž bude ještě
měsíce obchodovati a vydělávati, třebas
dělník se svou rodinou nebude míti co jísti.
Při starém způsobu ukládání
daně již ze získaného příjmu
ani exekucí nebyly berní úřady ze
dvou třetin s to, od dělníků daně
vynutiti, neboť v jejich domácnostech mimo řady
hladových dětí, nebylo čeho zabaviti.
Tak tedy daní ze mzdy mají polohladoví dělníci
zaplatiti to, co je buržoasii slevováno, neboť
ne kapitalisté, podle terminologie důvodové
zprávy a podle všech dosud přijatých
a připravovaných zákonů buržoasní
vlády, ale hladoví dělníci a jejich
příslušníci mají cítiti
povinnost ke státu. Proto se zdaňuje mzda, zdaňují
se také všechny ostatní příjmy,
jako nemocenská podpora, úrazové, vdovské
a sirotčí důchody.
Korunu této ukládané povinnosti ke státu
posazuje vláda svojí předlohou, osvobozující
od placení daní důstojníky, župany
a náčelníky politických správ.
Vláda, aby něčím odůvodnila
své lupičské tažení proti pracující
třídě, mermomocí dokazuje, že
i žebrák má ze svého, třeba vyžebraného
důchodu platiti daň, aby cítil povinnost
ke státu, ale funkcionářům, v jichž
rukou nalézají se osudy milionů občanů
tohoto státu, tato povinnost ke státu se neukládá
A vláda nachází opět za vlasy přitažený
důvod, že tyto vrstvy nepožívají
buď volebního práva nebo nemohou býti
voleny do zákonodárných sborů a proto
prý je také spravedlivé, aby ani daně
neplatily. Ale ani tento švindl se vládě nepodařil.
Vždyť daňová reforma nevylučuje
z placení daní ani občany do 21, resp. do
24 let, jež vylučuje již chystaná reforma
o okresních a zemských výborech z volebního
práva. Také politické provinilce, jež
měšťácké třídní
soudy zbavily volebního práva, daňová
předloha od placení daní neosvobozuje. Tohoto
privilegia používají jen četníci,
generálové, vysoká byrokracie, jako nejvěrnější
sloupové buržoasního násilí.
Ti povinnost ke státu cítit nemusí. Jaká
to logika buržoasní vlády, která se
hotoví k dalšímu zvětšení
a uzákonění té bídy, do níž
pracující lid uvrhla!
Jsme toho názoru, že nikdo nemá práva
nutiti pracujícího člověka k placení
daní dokud se řádně nenajedl a neoblékl,
dokud řádně nebydlí, dokud není
o něho náležitě postaráno v případě
nezaměstnanosti, nemoci a stáří. Pracující
člověk už tím, že svojí
prací, dříve než se sám nasytil,
živí všechny buržoasní pijavice,
platí daň více nežli dostatečnou.
A proto budeme nejen hlasovati proti této předloze,
ale budeme burcovati lid k odporu i po jejím uzákonění.
(Potlesk poslanců strany komunistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Honzl. Dávám
mu slovo.
Posl. Honzl: Slavná sněmovno! Obrovské
dílo, o jehož projednání jde, reforma
daňová, co do svého významu může
se rovnati jedině zákonu o pozemkové reformě,
jímž vnesena spravedlnost do rozdělení
majetku půdního a odstraněny křiklavé
rozdíly mezi drobnými příslušníky
našeho stavu a těmi, kdož držením
latifundií a nepřímým poměrem
k půdě neodpovídají intencím
demokracie a moderní době.
Jestliže pozemkovou reformou a jejím provedením
zabezpečili jsme drobným lidem kus chleba vyrobeného
z vlastní půdy, sloužili jsme zásadě
spravedlnosti. Uzákoněním reformy daňové
sloužíme rovněž principu demokracie a
spravedlnosti, jakož i myšlence státní,
protože zákonem tímto má se nastoliti
spravedlivé poměření občanstva
státem vzhledem k jeho poplatní kapacitě
a nosnosti, má se nastoliti rovnost občanstva vzhledem
k povinnostem, vyplývajícím z různosti
majetku, výdělku a důchodu, ale, což
neméně nutno zdůrazniti, má se zjasniti
a na základě důvěry upraviti poměr
občana k republice, jež na jedné straně
dává občanstvu vše, čeho v životě
svém a k jeho zajištění potřebuje,
a na druhé straně žádá od svého
občana, aby přispěl daněmi k úhradě
velikých státních výdajů.
Nastolí-li se reformou daňovou pořádek
ve finanční správě státu, provede-li
se jasnost a určitost v předpisování
daní, odstraní-li se steré nedostatky a křiklavé
chyby, namnoze i svévolné v praksi berních
správ a berních úřadů, nastane
uspokojení širokých vrstev poplatnictva a finanční
úřad státní nebude postrachem a předmětem
zášti a nenávisti jako byl doposud, což
jistě nepřispívalo k sílení
a utužování myšlenky státní,
bez níž byly by fundamenty státu příliš
labilní.
Co stesků a nářků slýchali
jsme my, kdož veřejně pracujeme a zastupujeme
zvláště venkovský lid, při dosavadní
daňové nejistotě, svévoli a při
notorických nepořádcích. Jak měl
na př. chudý venkovský člověk
míti důvěru ke státu a jeho úřadu,
když nikdy nebyl jist, i když řádně
podle předpisů platil daně, zdali zítra
nebo pozítří nedostane novou složenku
berního úřadu s celou rubrikou čísel,
bez označení, oč jde, a když při
jeho poptávce na úřadě dostávalo
se mu briskního sdělení, že zaplatiti
musí bez ohledu na to, že dříve bylo
mu sděleno a potvrzeno, že do jisté lhůty
jest s úřadem vypořádán. Jak
bylo člověku, který chtěl míti
rád svůj stát, když měl v ruce
potvrzení o zaplacení některého daňového
předpisu, a dostal na předpis této již
zaplacené daně novou upomínku a pohrůžku,
že daň již zaplacená bude na něm
exekučně vymáhána. Takových
případů máme každý ze
své praxe celou řadu. Jak bylo venkovským
nemajetným lidem, když dostávali za celá
léta najednou předpisy daní v částkách
často rovnajících se celému jejich
mobilnímu majetku a mnohdy i z let válečných
nebo úzce popřevratových, když nemohli,
nemajíce zápisů a dokladů, řádně
se brániti a odvolati? Jak bývalo lidem a jak sloužilo
morálce a teplému poměru k republice, když
baráčník byl fendován, exekvován,
zatím co jiní, vyslovení boháči,
dostávali slevy a odpisy v částkách
mnohatisícových? Jak měl věřiti
úřadu, státu poplatník, který
vinou nepořádku berních orgánů
a úřadů byl nucen platiti tentýž
předpis dvakráte? A co měl konečně
říkati nemajetný poplatník, který
měl za státem sta a tisíce přeplatků
na dávce z majetku, z nichž nedostal ani haléře
úroku a sám z předepsaných daní
musel platiti 10% a potom 7% úroků z prodlení?
Nepořádky, anarchie a nejistota ve finanční
správě, ne vždy zaviněná vinou
úřednictva, ale často nedostatkem úředníků
a přetěžováním jich se strany
úřadů nadřízených, stavěly
finanční úřady republiky v očích
občana do světla nepříznivého,
a když tu a tam slýchali jsme nenávistnou kritiku
státu a jeho řízení z úst prostých
lidí, velmi často bylo to zaviněno poměry
ve finanční správě, jež jsem
letmo vylíčil. A proto vítáme jménem
venkovského lidu předlohu zákona, který
přinese podstatné zlepšení, pořádek,
jistotu, který předepíše přesný
směr ve zpoplatňování, v ukládání
daní a jejich vymáhání, který
přijde do změněných poměrů,
kdy na berních správách setkáme se
s čistými stoly, nezatíženými
spoustou rekursů a stížností a nedoměrků
za řadu let. A tu budiž jasně prohlášeno
jménem venkovského lidu a právě jménem
toho lidu, který nejtíže nese průběh
a následky mnohých krisí, horského
lidu venkovského, že náš člověk,
třeba neujišťoval denně o své lásce
ke státu, má svoji republiku upřímně
rád, zná své povinnosti vůči
ní, ví, že daně platiti musí
a také daně platiti chce a pořádek
a jistotu v daňových věcech uvítá
právě on nejhoroucněji, protože staré
chyby on sám nejtíže nese. (Výborně!)