A nyní se konečně vláda hnula. Nyní
konečně po 28. březnu dovídají
se skláři z Jizerských hor, že mají
také vládu. A jak se tato vláda hnula? Úplně
zaplavila četnictvem celé Jablonecko a Tanvaldsko
a celé Jizerské hory! (Výkřiky
komunistických poslanců.) Jen na tržišti
ve Smržovce stálo včera 84 četníků.
Celá spousta dělníků a důvěrníků
dělnictva z Jizerských hor byla četnictvem
zatčena na pouhé podezření, že
se nějak zúčastnili výtržnosti.
Při zatýkání chovalo se četnictvo
tak surově, že něco podobného nebylo
ani ve starém Rakousku. Byl zatčen důvěrník,
a poněvadž jeho žena proti tomu protestovala,
četník odrazil tuto ženu, která jest
ve vysokém těhotenství, pažbou pušky,
takže omdlela. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Vláda vypustila dnes v Jizerských
horách všechny své bestie. Ve Smržovce
byly ženy, které chtěly nakupovati na trhu,
četnictvem zahnány zpět a nakonec byl včera
v celém jablonecko-tanvaldském okrese vyhlášen
výminečný stav a pohroženo, že
bude vyhlášeno stanné právo. Tak podporuje
vláda průmysl v Jizerských horách.
Četníci vyklidili včera s neslýchanou
surovostí dělnický dům ve Smržovce,
kde sedělo několik dělníků,
vyhnavše je prostě z dělnického domu,
dokonce předseda spolku "Arbeiterheim", který
jest jakýmsi domácím pánem v tomto
domě, byl četníky z tohoto domu vyhozen.
Ještě dnes trvá v Jizerských horách,
v jablonecko-tanvaldském okrese výminečný
stav. Celým Jizerským horám dnes hrozí
vyhlášení stanného práva. Podali
jsme návrh, jímž se vyzývá pan
ministr vnitra, aby se dostavil do sněmovny a odpovídal
se zde za vyhlášení výjimečného
stavu v Jizerských horách. (Souhlas komunistických
poslanců.) Byli bychom očekávali, že
pan ministr nebude čekati teprve na toto vyzvání,
v předpokladu, že vládní strany budou
pro ně hlasovati, nýbrž sám přijde
do sněmovny a bude se odpovídati z této neslýchané
surovosti vlády vůči dělnictvu v Jizerských
horách. Za delší dobu opět po prvé
od účasti německých ministrů
v této vládě musíme konstatovati,
že nad velmi důležitým územím
německé části Čech byl vyhlášen
výminečný stav a tážeme se německých
ministrů, zda dali svůj souhlas k tomuto opatření
vlády. Činíme je spoluzodpovědnými
za tento neslýchaný postup vlády vůči
obyvatelstvu v Jizerských horách, za postup, kterým
vláda události, svým provokativním
chováním, tím, že všechny prosby
a požadavky sklářského průmyslu
v Jizerských horách prostě ignorovala a nechala
bez odpovědi, sama přímo spoluzavinila. Vidíme,
že se při této příležitosti
přímo skvěle potvrdilo, co jsem před
několika dny řekl v rozpočtovém výboru
o několika projevech pana ministra financí. Pan
ministr financí prohlásil v rozpočtovém
výboru před nedávnem - nebylo to po prvé
- když šlo o různé návrhy, které
byly podány, aby majetné vrstvy, kapitalisté,
byli přinuceni platiti vyšší daně:
Kdybychom dělali takovouto politiku, byla by to politika
rány do vody a státu by neprospěla, nýbrž
uškodila, poněvadž, jak pan ministr prohlásil,
kapitál by se proti tomu bránil, nebo by se prostě
vystěhoval do ciziny, poněvadž kapitál
by se postaral, aby úvěr státu byl poškozen,
tím, že by kursy státních papírů
klesly a mohla by býti postižena snad i měna.
Pan ministr financí odbývá vše - a tak
mluví neustále - co se navrhuje, aby byla provedena
opatření proti kapitálu, námitkou:
Proti kapitálu nelze postupovati. Pro pana ministra financí
neexistují kapitalisté, proti nimž by se mohlo
postupovati, jež by bylo možno uchopiti a potrestati,
kdyby se bránili provádění zákona.
Pan ministr financí zná jen neosobní kapitál,
jehož nelze uchopiti a pohnati k odpovědnosti, který
tu jest jako nadpozemská moc, jako tajemná moc.
Ale jest zvláštní, že na druhé
straně ve slovníku a v terminologii pana ministra
financí neexistuje naprosto to, co se nazývá
práce. Pan ministr financí nezná nadpozemskou,
neosobní moc, kterou by bylo lze nazvati prací,
neexistuje nutnost chrániti práci. Ještě
nikdy neřekl, že toho neb onoho opatření,
zvýšení daňového zatížení
pracujících tříd, jejich většího
vykořisťování nelze provésti,
poněvadž by se práce proti tomu bránila,
poněvadž by to práce nestrpěla, nýbrž,
jakmile jde o pracující třídy, nevidí
pan ministr a celá vláda nic jiného, než
samotné dělníky a proti dělníkům
postupuje vláda na rozdíl proti jemnému nakládání
s kapitálem velmi energicky.
Jako se dělníci brání, nikoliv snad,
že se má snížiti jejich zisk - o kteroužto
věc jde u kapitalistů, aniž jejich materielní
existence byla při tom ohrožena - avšak brání-li
se dělníci proti tomu, aby jejich hlad byl stupňován,
aby celý jejich lidský život byl dáván
v sázku, vláda postupuje s největší
surovostí proti pracovníkům - neboť
práci nezná - jak jsme to právě viděli
u sklářských dělníků
v Jizerských horách. Na tomto příkladu
vidíme, jakými snahami jest ovládán
tento dnešní vládní systém, na
tomto příkladě vidíme, že všechny
tyto hanebné poměry a nešvary v politice vlády
zaviněny jsou jejím charakterem jako vlády
kapitalistického měšťáckého
státu, jako vlády majetných tříd.
S tohoto místa protestujeme co nejostřeji proti
surovému postupu vlády vůči sklářům
v Jizerských horách, činíme vládu
odpovědnou za zkázu celého sklářského
průmyslu v Jizerských horách, způsobenou
hospodářstvím a finanční politikou,
vypočtenými jen na zisk jednotlivých kapitalistů
a vyzýváme dělnické třídy,
aby se nejen postavily proti této politice vlády,
nýbrž aby také přišly k poznání,
že tato politika nepřestane tak dlouho, dokud se dělnickým
třídám nepodaří odstraniti
vládní soustavu celého tohoto kapitalistického
státu. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má pan posl. inž. Hrdina.
Posl. inž. Hrdina: Slavná sněmovno!
Základem spořádanosti každého
státu a tím nepřímo i spokojenosti
jeho občanstva je řádné státní
hospodářství, jehož obrazem je státní
rozpočet toho kterého období. (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.)
Od převratu měla naše sněmovna příležitost
již několikráte zabývati se státním
rozpočtem a schvalovati uzávěrky rozpočtu
za minulé období. Nemusíme se při
této příležitosti tajiti, že poměry
hospodářství našeho státu, světovou
válkou rozhárané, velmi značně
se u nás zlepšily a že i naše státní
hospodaření poznenáhlu nabývalo a
nabývá určitých střízlivých
forem, odpovídajících nynějším
poměrům. Mohli bychom sice vzhledem k předložené
uzávěrce státního rozpočtu,
jež má býti schválena, vysloviti určitá
připomenutí vzhledem k budoucnosti, avšak v
celku zdůrazňuji, že je skutečně
potěšitelným zjevem, že právě
tento státní rozpočet a uzávěrka
jeho dopadla způsobem takovým, jak se nám
předkládá ke schválení.
V každém státním rozpočtu, zejména
i v našem, nutno především dbáti,
aby nehledíc na celek byla zachována úměrnost
položek jednotlivých složek občanstva
státu, t. j. aby nebyly podceňovány jednotlivé
složky produkce.
To se týká zejména našeho zemědělství,
které nejen svým počtem příslušníků
státu, ale i svou silou a hospodářským
významem získalo si předního místa
ve státním celku. Toto nesmí býti
odstrkováno a ochuzováno. Poukazuji jen mimochodem
na rozpočet ministerstva zemědělství,
které nebylo poměrně dotováno v jednotlivých
odvětvích takovým způsobem, který
by odpovídal jeho významu a důležitosti
pro stát.
A jestliže musíme dnes do naší Československé
republiky dovážeti některé výrobky
zemědělské, na př. pšenici, a
jestliže dnes národohospodářská
bilance Československé republiky je odvislá
od velikosti a výše vývozu cukru z našeho
státu, myslím, že je naprosto správné
podporovati co nejvýše výrobu zemědělskou
v tom smyslu, aby zvýšení možné
produkce pšenice až do úplné soběstačnosti
bylo co nejdříve provedeno a aby na druhé
straně podpora výroby zemědělské
v otázce výroby cukru doznala též příslušné
ochrany.
Co ještě je půdy v naší Československé
republice, která, kdyby byla zmeliorována, mohla
by posloužiti právě těmto vpředu
uvedeným tužbám! Postup provádění
meliorace je v Československé republice velice pomalý.
Při provádění zákona o melioračním
fondu bylo výslovně poukázáno na to,
že ani výše téhož - 30 mil. Kč
ročně - nestačí, aby práce
meliorační nesly se tím tempem, jakého
bylo by třeba v zájmu brzkého dosažení
oné mety, kde veškeré meliorace schopné
pozemky v území Československé republiky
budou zmeliorovány. Po této stránce máme
stále ještě tužbu, která nutí
nás připomínati, že další
ještě zvýšení melioračního
fondu bylo by plně na místě a také
národohospodářsky odůvodněno.
Doufám, že lepšící se situace hospodářská
umožní v krátké době splniti
tuto velikou naši tužbu.
Naše Československá republika má však
ještě další program a cíle v oboru
vodohospodářské práce. Úprava
toků, výstavba nádrží a kanalisace
řek je jistě jedním z nejdůležitějších
problémů, poněvadž je věru velmi
smutno, pozorujeme-li, že v bohatých krajích
našich vznikají v dobách prudších
srážek vodních nezměrné hospodářské
škody na úrodě a odplavení ornice jen
tím, že toky řek v naší Československé
republice nejsou regulovány a tím některá
příslušná území od zátop
chráněna, ač by se tak mohlo státi
v brzké době provedením říčních
úprav a nádrží.
Vzpomínám jen oněch katastrofálních
záplav v letech 1925 a 1926, které vedly k tomu,
že bylo nutno v naší republice jednati o zvláštním
zákonu, kterým musely býti tyto hospodářské
škody nahrazovány, a kde šlo o povolení
řady milionů jen k tomu účelu, aby
alespoň to nejkřiklavější, co
jako škoda bylo způsobeno, bylo nahrazeno a napraveno.
Tento zákon z r. 1925, č. 227, vykázal ve
II. hlavě vládě republiky Československé
možnost použíti obnosu do 50 mil. Kč ročně
k dotování příslušného
fondu, aby z výnosu tohoto fondu mohly býti provedeny
takové práce, které by vyloučily již
možnost takovýchto katastrof, jakých jsme právě
v letech 1925 až 1926 byli svědky.
Při provádění tohoto zákona
počítalo se, že v případě,
kdyby se použilo jen tohoto obnosu ročně a
mimo to snad ještě nějakých příspěvků
zájemníků ve výši tomu odpovídající,
mohlo by se provésti vodohospodářských
staveb za obnos skoro 1 miliardy Kč, kterými bylo
by eventuelní nebezpečí podobných
katastrof značně eliminováno. Těšil
jsem se, že za tento obnos budou upravena nejhorší
místa v tocích našich řek, že budou
v prameništích a horních tocích řek
postaveny nádrže, jimiž budou zadrženy katastrofální
přívaly vodní, aby netvořily hospodářských
škod.
Dnes je všeobecně známo, že jenom postavením
nádrže u Rozkoše u Čes. Skalice daly by
se úplně odstraniti zátopy na řece
Labi až k Labské Týnici, že by postavením
nádrže na řece Orlici v Pastvinách a
jiných a u Bohdanče bylo možno ochrániti
další území od záplav až
po Brandýs a že by postavením nádrže
na Horní Jizeře bylo možno počítati
s tím, že jsou odstraněny záplavy -
kromě největších katastrofálních
- až do soutoku Labe s Vltavou.
Jakých hospodářských výsledků
dalo by se bezpečně docíliti zde na nejúrodnějším
území republiky, na zlatém prutu, kdyby nebyla
práce zemědělcova v tomto území
ohrožena neustálými nebezpečnými
zátopami! Jaké výhody by způsobilo
zadržení vody v těchto nádržích
a pozvolné její propouštění během
roku k možnému provádění melioračních
úprav na celém tomto toku, kde by touto zadrženou
vodou mohlo býti provedením zavodňování
zvýšeno pěstování krmiva na trojnásobnou
výši proti výši sklizně dnešní!
Co znamenalo by provedení nádrže štěchovické
na Vltavě pro dolní území okolo Prahy
a pod Prahou, kdyby tato voda mohla býti během celého
roku používána k účelům
zemědělským k umělému i přirozenému
zavodňování, čímž zvýšily
by se výsledky sklizně území značně
ohrožených suchem při situaci, jaká
je za dnešního stavu!
A tak bych mohl vyjmenovati jednotlivé toky našich
řek v Čechách i na Moravě a Slovensku
a vypočítávati příslušné
hospodářské prospěchy, které
by vznikly, kdyby naše státní správa
přikročila po této stránce k tomu,
aby druhá hlava zákona o živelních pohromách
byla skutečně prováděna. Ale velmi
se nás musí dotknouti, musíme-li konstatovati,
že zákon, který byl velikou většinou
celé sněmovny schválen, nedochází
v rámci své druhé hlavy provádění
a že tyto naše ušlechtilé tužby nedocházejí
proto splnění.
Dnešní hospodářská situace, značné
prostředky peněžní jsoucí k disposici,
vlastně ukazují na to, že není správno,
když na rok 1927 ve smyslu tohoto zákona není
vůbec žádná položka, ani část
z těchto 50 mil. Kč, a že se tedy neuvažuje
pro r. 1927, že by v rámci tohoto zákona vůbec
nějaké vodohospodářské práce
podniknuty byly. Věříme, že jako se
ukázala i v této době nejvyšší
hospodářské šetrnosti státu nutnost
zřizovati zvláštní komunikační
fond silniční, aby tak tyto nezbytné spojovací
tepny v naší republice nedoznaly hospodářského
poškození ve svém programu, že i ve vodohospodářství
musí nastati totéž poznání a
že musí v nejkratší době dojíti
k tomu, aby zřízen byl zvláštní
fond vodohospodářský a dotace ve smyslu citovaného
zákona a snad ještě i dotace další,
aby bylo možno splniti program vodohospodářské
práce v republice Československé.
Slibujeme si, že v této věci způsobí
obrat k lepšímu ustavení státní
vodohospodářské rady právě
ve smyslu vpředu citovaného zákona, uvedené
ministerstvem zemědělství a veř. prací
v život. Tím jistě za spolupráce předních
zástupců úřadů, odborníků,
praktiků a zájemníků bude možno
řádně odůvodniti hospodářskou
prospěšnost, provádění prací
vodohospodářských a povzbuditi státní
správu k tomu, aby v tomto programu bylo prováděno
více prací než se děje dosud.
Provádění regulace Labe a kanalisace, která
dnes již umožňuje spojení srdce našeho
státu, našeho hlavního města Prahy,
s námořními přístavy atlantickými,
nemůže býti ještě rozvinuta v plném
rozsahu, dokud není provedena také kanalisace po
řece Labi do důležitých středisk
průmyslových, Nymburka, Kolína a Pardubic.
A přece vidíme, že dosavadní regulace
právě v rámci kanalisačního
programu na tomto břehu prováděná
nepotřebuje již mnoho, aby bylo splněno to,
co je naším cílem, totiž plné umožnění
kanalisace až do severovýchodních Čech.
Jest nám líto, když musíme sděliti,
že sledujeme-li provádění úpravných
prací co do tempa, že toto tempo je v posledních
dobách velmi volné a že tím dosažení
cíle - provedení úplné kanalisace
- stále se nám vzdaluje. Mám dojem, že
kdyby trošku řešila se otázka tato s příslušným
porozuměním, že by otázka provedení
kanalisace až do Kolína byla otázkou pouze
několika krátkých roků. Proto není
jistě bezdůvodným, když dnes s tohoto
místa jménem klubu republikánské strany
zdůrazňuji, že povolení prostředků
k tomuto účelu bude míti vždycky naše
sympatie a že rádi pro ně zvedneme ruku. (Tak
jest!) Věřím, že provedení
kanalisace od Pardubic na sever do Jaroměře, provedení
kanálu labsko-dunajsko-oderského, provedení
kanalisace řeky Vltavy a tím posílení
hospodářské síly jižních
Čech až po Kamýk je jen otázkou výstavby
několika málo vodohospodářských
staveb. Jistě není nesprávno, když dnes
s tohoto místa připomenu, že je na místě,
aby těmto pracím byla věnována co
možno největší péče, aby
bylo provádění jejich forsírováno
co nejrychleji, poněvadž to znamená zlepšení
našeho hospodářského života v krajích,
kam bychom mohli těmito tepnami v krátké
době přijíti.
Totéž, co říkám o středních
a východních Čechách a o Vltavě,
platí také pro Moravu, platí pro přítoky
Dunaje, zejména když se ukazuje v poslední
době, že plavba po Dunaji slibuje velmi potěšitelný
hospodářský vývoj.
Jaké nezměrné škody způsobuje
každoročně záplava vodní, chci
poukázati na svém kraji, na povodí křineckých
a poděbradských blat. V povodí křineckých
blat přichází o možnost hospodářského
zvelebení zemědělci ze 13 obcí, jejichž
katastr měří okrouhle 61 km2 a
neméně i stát, neboť ztrácí
se ročně okrouhle 100 vagonů obilí
a jiných hospodářských produktů,
které na zatopených plochách mohly by býti
vypěstovány. Rozsah do zájmů regulačních
zabraných pozemků obnáší 1200
ha, kdežto k soustavnému odvodnění přihlášené
pozemky činí okrouhle 900 ha. Tak přicházejí
naši zemědělci téměř každoročně
o výsledek své namáhavé práce.
Druhá oblast - poděbradská blata - zabírá
8 katastrálních obcí a výměra
v drenáž, odvodnění pozemků činí
1500 ha. Tato oblast je neméně přístupna
záplavám vodním a je nutno, aby bylo urychleně
pracováno k odstranění tak katastrofálních
škod.
Provedení vodohospodářských prací
má však v zápětí také
ještě další možnost hospodářského
vývoje a to tím, že na regulovaných
tocích je možno vybudovati řadu zdrojů
energie, kterážto k posílení hospodářského
života v našem státě stává
se stále nepostradatelnější. Přicházíme
tu k problému elektrisace našich krajů.
Soustavná elektrisace v Československé republice
je ve velice slibném vývoji. Organisačně
velmi správně je prováděna řada
vzorů, která docílením zkušeností
může již vésti k tomu, že systém
provádění správné soustavné
elektrisace jsme již našli. Jak elektrisaci provésti,
je jen otázkou času a peněžních
prostředků, o jichž získání
je již systém plně ujasněn. Rozvod a
distribuce elektrické energie má již svoji
cestu a půjde svým tempem. Jest třeba nyní
věnovati ještě více péče
otázce výroby elektrické energie. Národohospodářský
význam správného způsobu výroby
elektrické energie je velmi důležitým,
a vidíme-li, že dnes na př. ekonomie výroby
parou může konsumentu utajené energie v uhlí
dodati přibližně asi 10% ve formě práce,
kdežto z utajené energie ve vodních silách
jsme s to dodati až 46 až 50% přímo konsumentu,
ukazuje se jenom jasně, kde je správná národohospodářská
cesta k dosažení onoho cíle správně
prováděné soustavné elektrisace.
Můžeme býti hrdi u nás v Československé
republice na velkolepý podnik elektrisační,
postavený akciovou společností, na kterém
zúčastnil se stát, země Česká
a hlavně město Praha, kde docíleno jest umožnění
výroby elektrické energie přímo na
dole v mostecké pánvi v Ervěnicích
a přenos energie té do největšího
místa konsumu u nás, do hlavního města
Prahy za podmínek tak výhodných, že
se ukázalo hospodárným zastaviti dosavadní
zdroj výroby elektrické energie v tomto městě
a že tím vzniká ještě další
možnost budovati v naší republice podniky, k
jichž umožnění je potřebí
elektrické energie velmi levné, jako je vázání
atmosférického dusíku, což je nám
již umožněno vybudováním ervěnické
elektrárny.
Měl jsem příležitost informovati se
o otázce elektrisace u našich odborníků,
kteří neznají jenom naše podniky v Československé
republice, nýbrž i řadu podniků v cizích
státech, které jsou světovými vzory,
a po získaných informacích mohu prohlásiti,
že elektrárna v Ervěnicích, patřící
ústředním elektrárnám, akc.
společnosti se sídlem v Praze, jest podnikem vzorným,
který nelze ani doceniti. Přes to, že tu a
tam slyšíme mnoho výtek proti této elektrárně,
přes to, že komunistická strana často
podávanými interpelacemi svádí veřejné
mínění na nesprávnou cestu posuzováním
tohoto našeho velkolepého podniku, vím, že
vybudován je elektrárnou ervěnickou u nás
podnik vzorný, podnik hospodářsky výnosný,
jehož dosah doceníme teprve v budoucnosti. Zjišťujeme-li,
jak jsem od odborníků seznal, obtíže,
které při budování podniku podobného
rozsahu bylo překonávati v jiných státech
a těžké získání potřebných
zkušeností, které jinde zaplatili také
velmi draho, můžeme dnes býti vděčni
těm odborníkům v našem státě,
kteří se tak velikého úkolu podjali
a kteří se ho také zhostili takovým
způsobem, že dnes jsou jim hospodářské
výsledky jejich práce velikým zadostiučiněním.
Výroba elektrické energie v Československu
musí dojíti svého usoustavnění
právě po této stránce správného
soustředění kolem této nejpřednější
naší výrobní společnosti. Elektrárna
na přehradě štěchovické zapadne
jistě velmi dobře do rámce činnosti
ústředními elektrárnami započaté,
i další zdroje energie, které vybudovány
budou na jiných místech našeho státu,
kde bude jistě cílem vzájemná spolupráce
a vzájemné doplňování se tím,
že budou vystavěny hlavní tepny 100.000 voltové
sítě po celém území našeho
státu, aby tak soustavnosti výroby elektrické
energie mohlo býti plně docíleno.
Jestliže se má účelně doplniti
síť našeho železničního spojení,
je to možno jen tehdy, když se vezmou k posouzení
veškeré stávající projekty, aby
doplnění sítě mohlo býti účelné
a z hospodářského stanoviska správné.
Dělal-li by se tento plán, dovoluji si upozorniti,
že jižní kraje Čech a přilehlé
jihozápadní kraje Moravy mají okresní
místa, na př. Hrotovice, které jsou vzdáleny
od dráhy až 30 km. V takových krajích
se velmi špatně hospodaří.
Chci ještě zmíniti se o produkci živočišné.
Chov koní nebyl a nebude nikdy rentabilní, vyjímajíc
mimořádné poměry tržní
za války. Motor sice silně soutěží
s koněm, zvláště s chladnokrevným,
avšak rolník a armáda nemůže nikdy
tak zmechanisovati potažní sílu, aby mohla
se zříci úplně koně. Chov koní
zůstane vždycky důležitým článkem
výroby živočišné, ovšem v
mnohem menších rozměrech než dosud. Zapuštěných
klisen značně ubývá následkem
velmi nízkých cen hříbat. Není
pochyby, že v příštích letech s
pokračující mechanisací potažní
síly zvláště v obchodě a průmyslu
a s trvalou menší poptávkou po hříbatech
ještě více poklesnou, takže je nebezpečí,
že naše armáda, spoléhá-li na naši
domácí produkci koní, nenajde s dostatek
vhodných remont pro své účely.
Zřizování družstevních hříbáren
za pomoci státu nedá se při klesajících
cenách hříbat na dlouho udržeti. Jediná
odpomoc záleží v tom, když ministerstvo
nár. obrany zřizovati bude hříbárny
a zakupovati bude roční a pokud možno ještě
mladší hříbata, pokud stájovým
odchovem u rolníka nezískají různé
vady tělesné, jež činí je neschopnými
pro účely vojenské. Několik vojenských
hříbáren v různých zemích
Československa zajistí nejen dobré remonty,
nýbrž i přiměřený odbyt
hříbat rolnickým chovatelům. Určitá
procenta tříletých až čtyřletých
koní, odchovaných ve vojenských hříbárnách,
které nehodí se pro účely vojenské,
odprodají se veřejnou dražbou a mnohý
z těchto koní, nehodící se pro armádu,
může býti získán rolnickým
chovatelem. Ministerstvo války býv. Rakouska bránilo
se rovněž zřizování hříbáren
vzhledem k dosti značným nákladům,
avšak v posledních letech před válkou
konečně přece zřídilo na rozsáhlých
dvorech ve Štýrsku vojenské hříbárny,
které se osvědčily nejen po stránce
odborně-technické, nýbrž i po stránce
ekonomické, dodávajíce armádě
dobrého koně, jenž byl jen asi o 20% dražší
než bývalá průměrná remontní
cena, za to však kvalita koní byla o 50% lepší,
nehledíc ani k tomu, že ve vojenských hříbárnách
našel rolnický chovatel odbyt pro svá hříbata.
V chovu hovězího dobytka je nutno, aby stát
věnoval větší pozornost kontrole užitkovosti
a dědičnosti skotu. Dosud kontrolujeme v Československu
ani necelé 1% veškerých krav. Je třeba,
aby kontrolovalo se aspoň 20% veškerých krav,
ne-li v celé republice, aspoň v nejlepších
chovných obvodech, chceme-li zvýšiti produkční
schopnost našich domácích chovů a chceme-li
z bilance našeho zahraničního obchodu odstraniti
miliardový schodek ve výrobě živočišné.
Od roku 1920 až do konce června 1925 činí
toto pasivum výroby živočišné v
bilanci zahraničního obchodu 7.663,000.000 Kč.
Dosavadní výsledky kontroly v Československu,
zvláště na Moravě, jsou velmi uspokojivé.
Od r. 1923 až 1926 stoupla kontrolou průměrně
dojivost u kontrolovaných krav o 500 kg mléka při
nepatrném zvýšení krmné dávky.
Kontrolou dá se produkční schopnost našich
krav zdvojnásobiti, což má nejen význam
pro zemědělce, nýbrž i konsumenta, zvláště
pro široké vrstvy lidové. Zvýšení
produkční schopnosti u našich krav nemá
tedy význam jen soukromoekomický, nýbrž
i sociální. Nemůže proto rolník
nésti sám náklad kontroly užitkovosti
a dědičnosti hospodářských
zvířat, nýbrž musí částečně
přispěti také stát. Jest proto třeba,
aby pro r. 1928 zařazena byla do rozpočtu položka
kontroly užitkovosti a dědičnosti hospodářských
zvířat, jež dotována by byla aspoň
5 mil. Kč. Chovu vepřů, jenž vedle chovu
skotu je hlavním producentem živočišných
výrobků masného a mléčného
průmyslu, nutno věnovati stejnou péči
jako chovu skotu, poněvadž chov vepřů
musí uhraditi manko na trzích žírného
skotu, protože žír skotu je a bude i v budoucnosti
nerentabilní. Produkční schopnost našich
vepřů je oproti cizím chovům nedostatečná
následkem nedostatku kontroly prasnic a přírůstku
selat.
V našich chovech zjištěna u selat po 28 dnech
průměrná váha 4 až 4,5 kg, kdežto
v cizině, na př. v Německu, docilují
chovatelé ve svých kontrolovaných chovech
8,5 kg. Stejně jako u skotu, je nutno u vepřového
dobytka zavésti kontrolu a výběr biologicky
a hospodářsky nejúčelnějších
kombinací genů zárodečné hmoty.
Bez výběru na podkladě kontroly nebudeme
nikdy aktivními v produkci vepřového masa
a sádla. Kontrolou můžeme však v několika
letech úplně nahraditi importy vepřů
z Polska, Rumunska, Maďarska, Jugoslavie a Dánska.
Nutno protestovati proti tomu, že při sestavování
celních sazeb pro vepře ve váze od 50 až
80 kg dosáhne celní sazba teprve 1. červencem
1929 výše 84 Kč. Je nutno, aby také
na kontrolu vepřů byl povolen přiměřený
obnos ve výši 1 milionu Kč.