Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má p. posl. Hýbner.
Posl. Hýbner: Slavná sněmovno! Projednáváme
návrh vládního zákona o ročním
kontingentu branců, o náhradní záloze
a o některých změnách branného
zákona.
Ujímám se úkolu, abych jménem naší
živnostenské strany promluvil stručně
k uvedeným předlohám vojenským a vyjádřil
k nim naše stanovisko. A řeknu hned, že stanovisko
naše jako strany koaliční je kladné,
a kdybychom i v koalici nebyli, nemohli bychom se vyjádřiti
ani hlasovati jinak.
Předlohy soustředěné v jednom návrhu
zákona znamenají nejen pokrok v našem vojenském
zákonodárství, ale také určité
výhody i vymoženosti v konání presenční
vojenské služby, jichž se již příslušníci
živnostenského a obchodnického stavu od prvopočátků
ustavení naší republiky marně dovolávali
a proto je tím více nyní vděčně
vítají, třeba přicházejí
až po tolika letech. Po převratu pracovalo se v tomto
parlamentě horečně na nových zákonech
a potvrdilo se také v mnohých případech,
jak takový spěch se zákony se nejen neosvědčil,
naopak v mnohém nás velice poškodil, a přistupujeme-li
jen z důvodů nutnosti ku novelisaci takovýchto,
v praksi se neosvědčivších zákonů,
narážíme hlavně na odpor těch,
kteří je tehdy jako strany vládní
tvořili a dnes jsouce v oposici staví se proti nim,
nikoliv proto, že by s novelisací nesouhlasili, ale
prostě proto, že jsou v oposici.
Takto argumentují se všechna stanoviska, jež
byla zaujata k podobným vojenským předlohám,
které již byly projednávány. V této
sněmovně byl r. 1922 pod č. 370 odhlasován
vojenský zákon, jenž poskytoval brancům
určitých výhod a do dneška nepozbyl
ještě své platnosti, a proto je potřebí
zjistiti, jakou skutečnou úlevou byl a kterým
kategoriím branců hlavně prospíval.
Podle tohoto zákona bylo možno propustiti předčasně
z presenční služby nejvýše 4000
branců. A jak důvodová zpráva k tomuto
návrhu zákona uvádí, byla r. 1925/26
podle statistických zpráv předložených
ministerstvem národní obrany podle ustanovení
§u 6, odst. 6. zákona z r. 1922 výhoda v plnění
branné povinnosti udělena živitelům
rodin, tedy dělníkům, jich vdovám
a sirotkům v počtu 2940, majitelům zděděných
zemědělských usedlostí v počtu
89, neúplným živitelům průmyslových
a zemědělských dělníků
celkem 788, posluchačům vysokých škol
celkem 163 a majitelům malých živností
a obchodů, a to podtrhuji, celých 20, čili
percentuelně vypočteno, dělníci měli
přes 90% osvobozených z celého povoleného
kontingentu, zemědělci toliko 2%, ale příslušníci
živnostenského stavu - světe žasni - toliko
1/2 %. Kdyby tudíž v novém
návrhu zákona nebylo již nic podstatnějšího,
než-li to, aby tato do nebe volající křivda,
spáchaná na živnostenském a obchodnickém
stavu, byla odčiněna, jedině z tohoto důvodu
již bychom musili pro nový návrh zákona
hlasovati.
V uvážení, že podle odvodních výsledků
za poslední tři roky bude možno na místě
dosavadních 4000 branců výhody v plnění
vojenské povinnosti používajících
doplniti na 8000, budeme dvojnásobně participovati
na tomto množství, ovšem v pevném přesvědčení,
že percentuelní poměr, když bude spravedlivě
vyhovováno brancům náležejícím
ku živnostenskému a obchodnímu stavu, se zlepší.
Dosud propouštějí se branci, jimž byly
branné výhody přiznány po presenční
6měsíční službě. Podle
navrhované osnovy mají sloužiti branci tito
pouze 12 týdnů, čímž se presenční
povinnost snižuje o celou polovinu. Je nepopíratelno,
že v zájmu řádného vojenského
a odděleného výcviku musilo býti utvořeno
nové vojenské těleso po způsobu bývalé
rakouské zeměbrany. Pokrokem dlužno nazvati
také to, že oproti nynějším ustanovením
dosavadního zákona, kde o poskytnutí výhod
rozhodovalo zemské vojenské velitelství,
bylo toto ustanovení v novém zákoně
vypuštěno a na místo zem. vojen. velitelství
určeny budou smíšené komise, zřízené
v sídlech doplňovacích okresních velitelství,
které budou s místními poměry obeznámeny
mnohem lépe, nežli byla zemská vojenská
velitelství. Za vymoženost v zákoně
pokládáme i to, že před rozhodováním
mají býti slyšeny zájmové korporace.
Zákon tento má jinak ještě čistě
vojenskou praktickou cenu tím, že náhradní
záložníci nebudou rušiti neustálou
fluktuací řádný vojenský výcvik.
Nový zákon tvoří z branců,
jimž bude branných výhod poskytovati, přesně
rozlišené tři kategorie a kvitujeme s díkem,
že pro brance živnostenské a obchodnické
ustanovil zvláštní kategorii, hlavně
však, že zřejmě příslušníky
těchto stavů označil tak, aby nejasným
výkladem zákona jim právo na úlevy
v branné povinnosti nemohlo býti odpíráno.
Naše strana také úplně souhlasí
s dalším ustanovením zákona, aby branci,
kteří za své presenční služby
prokáží teoreticky i prakticky způsobilost
zastávati služební funkci důstojníka,
mohli býti jmenováni podporučíky již
za své presenční služby a nepochopujeme,
že oposiční strany, hlavně socialistické,
se i proti tomuto stavějí, když se zde z valné
části bude jednati i o jejich děti. Jest
známo, že kursy ve školách pro výcvik
důstojníků jsou neobyčejně
namáhavé, přísné, a často
až 8 měsíců trvající,
což obyčejný voják prodělávati
nemusí. Je tudíž jen spravedlivo, když
těm dobrým absolventům kursů důstojnických
za jejich namáhavé snažení, dostane
se ve formě jmenování podporučíky
ještě pro zbytek presenční služby
této odměny. (Předsednictví převzal
místopředseda Horák.)
Jak jsem citoval, používali příslušníci
děl nického stavu v největší
míře výhod dosavadního branného
zákona. Důvodová zpráva konstatuje,
že v kategorii b) a c) navrhovaného zákona,
které jsou určeny pro zemědělce, živnostníky
a obchodníky, bude i v budoucnu poměrně málo
příslušníků oproti příslušníkům
kategorie a), tedy příslušníkům
dělnické třídy. To znamená,
že tento stav nemůže býti v novém
zákoně na svých právech zkrácen
a výhody dosavadní budou vzhledem ku zvýšení
stavu branců při nejmenším zdvojnásobeny.
Je nepochopitelno, že zástupci dělnických
vrstev se v parlamentě staví záporně
k této předloze, dokazujíce její zhoršený
stav a poukazujíce na to, že na místě
tvoření zákonů znamenajících
odrakouštění vracíme se k odříkaným
zákonům rakouským. Věřili jsme
po převratě, že zrušíme systém
kádrový a zavedeme milici. Poměry byly však
silnější nežli my a soustava miliční
zůstala jen naším toužebným přáním
a snem.
Jestliže jsme tvořili zákony, jež se zdály
odrakouštěním, ale jichž změnu
nám určuje duch času, a jestliže novelisace
zákonů takových určuje přizpůsobení
se novým poměrům, nemůžeme a
nesmíme se tomu vyhýbati.
Náš klub a naše strana si tento nový zákon
svým zákrokem na rozhodujících místech
vydobyla, poněvadž má na něm neobyčejný
interes. Tím se netajíme a proto prohlašuji,
že klub náš jako pro ostatní vojenské
předlohy, stejně i pro tento zákon bude hlasovati.
(Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Matzner. Uděluji mu slovo.
Posl. Matzner (německy): Dámy a pánové!
Než přistoupím k předmětu, kterým
se právě zabýváme, považuji za
svou povinnost se vší energií odmítnouti
tvrzení obsažené v dnešní "Deutsche
Presse" a nesouhlasící s pravdou, že prý
členové mé strany včera v jednom šiku
hlasovali pro pozměňovací návrhy českých
sociálních demokratů, národních
socialistů a komunistů. Hlasovali jsme jen pro ty
pozměňovací návrhy, které úplně
chrání zájmy německého lidu
a odpovídají našemu stanovisku k volebnímu
právu vojáků. Odmítám tedy
energicky toto nové politické otravování
studní, které provozuje křesťansko-sociální
tisk.
Dámy a pánové! Vládní návrh
týkající se ročního kontingentu
branců atd. obsahuje také utvoření
náhradní zálohy v československém
vojsku. K vojenským předlohám, které
v této sněmovně byly včera vyřízeny,
řekli mluvčí naší strany dr Keibl
a dále dr Schollich ve výboru a ve sněmovně
to, co jsme měli říci. Chápu-li se
dnes slova, má se to státi krátce. Zamýšlené
vytvoření náhradní zálohy jest
otázka hluboce zasahující nejen po stránce
národní, nýbrž také po stránce
národohospodářské, na které
mají velký zájem zvláště
rolnictví a živnosti.
Chci se letmo dotknouti jen několika ustanovení
návrhu tisk 941. § 3 předpisuje pro příslušníky
náhradní zálohy kromě cvičení
ve zbrani stanovených branným zákonem ještě
jedno mimořádné čtyřnedělní
cvičení ve zbrani. Je-li již samo sebou konání
cvičení ve zbrani rušivým zasáhnutím
do hospodářského života, dlužno
ještě zvláště čtyřtýdenní
dodatek pociťovati jako silné zatížení
těch, kdož hospodářsky těžce
bojují.
§ 5 ustanovuje, že tři zvláště
označené kategorie mají možnost dosíci
na zvláštní žádost zařazení
do náhradní zálohy. Příznačným
jest při tom, že se otcové a dědové
musejí nyní teprve podrobiti formálnímu
odvodu, že se tito lidé musí dostaviti před
komisi. Myslil bych, že by zde přece stačil
úřední lékař, čímž
by se dosáhlo zjednodušení, urychlení
a zlevnění celého řízení.
Nepřikládáme také velkého významu
provádění §u 5, stane-li se tento návrh
zákonem, neboť přece víme, jak pracují
naše úřady v instančním pořadí
a že odvolání, nepřihlížeje
k tomu, že se jim vyhovuje jen v nejřidších
případech, byť důvody byly sebe důležitější,
potřebují celé týdny, měsíce
ba léta, takže nemůžeme míti naprosto
důvěry ani k této části návrhu.
Přihlédneme-li ke komisím, o nichž se
zmiňuje § 5, musíme se zajisté tázati,
proč jsou zde právě ustanoveny zase jen vojenské
komise a nikoliv, jak by to nejlépe odpovídalo podstatě
věci a účelu, komise smíšené,
složené z lidí praktického života,
kteří přinášejí s sebou
kulturní, sociální a hospodářské
porozumění, jehož nelze jen tak zhola očekávati
od komise jednostranně složené.
Pokud jde o počet těch, kteří budou
osvobozeni, vidíme ve způsobu, jak a kdo tento počet
stanoví, možnost pro rozličné chyby,
poškozování a nadržování,
krátce obáváme se i zde nespravedlnosti a
nezákonitosti. § 10, oddíl I skytá nám
tím, že budou přibráni cizí státní
příslušníci, radostnou vyhlídku,
že bude vytvořena československá cizinecká
legie. Nemůžeme ovšem tohoto branného
návrhu uvítati proto, poněvadž jasně
z něho vyplývá, že nejde naprosto o
zmenšení stavu a o ulehčení služební
povinnosti, nýbrž poněvadž prodloužení
vojenské služební povinnosti na 18 měsíců
bude hospodářským zatížením.
My, členové německé národní
strany, můžeme se připojiti k mínění,
které nedávno pronesl poslanec ze Svazu zemědělců
mluvě o branném návrhu, a jež zní:
"A nyní přichází hlavní
vnadidlo, zavedení zeměbrany, o níž
sám pan ministr ještě nemá jasného
úsudku, jak se má jmenovati a jak bude vypadati.
Víme, že ve starém Rakousku byla cvičena
dva měsíce náhradní záloha,
která pak za války konala zcela vynikající
službu. Víme, že v této náhradní
záloze byly umístěny především
ony třídy povolání, jejichž vzdalování
se z domova ohrožovalo základ existence nebo schopnost
života jejich rodin. V tomto směru pracovala stará
správa přímo vzorně. Přinášela
s sebou pochopení a soucit pro starosti svých občanů.
Když se v této zemi vytvořilo podobné
zařízení, když totiž bylo ustanoveno
propouštění na dovolenou po 6 měsících,
osmělil se tehdejší ministr Udržal
ujistiti pisatele článku v branném výboru
Národního shromáždění,
že ustanovená úleva bude "působiti
v daleko širším okruhu než stejné
zákony starého Rakouska". Účinek
a zkušenost během let byly podstatně jiné.
Vypadá to zcela tak, jako by poslanec byl zde již
jen k tomu, aby tu a tam jednou vybojoval od vojenské správy
nějakého vojáka podle těchto zákonů
o úlevách. Kdo měl prospěch z této
výhody, dá se těžko zjistiti. Rozhodně
byli státní občané německého
jazyka ve velice omezené míře účastni
této výhody a zkušenosti v tomto směru
nás učí, že my němečtí
sedláci při zřízení zeměbrany,
o níž ostatně ani ministru ještě
není jasno, má-li sloužiti 3 nebo 4 měsíce,
nemůžeme jistě očekávati nic
jiného. Rozhodně ani zákon není podle
toho, aby vyžadoval od nás nějaké oběti.
Neboť jiní mají vždy větší
zájem na všech těchto zákonech než
my sami." Tak mluvil poslanec ze Svazu zemědělců,
a my prohlašujeme, že s ním úplně
souhlasíme. (Posl. Windirsch [německy]: Jak se
jmenuje?) Víte přece, jest to pan posl. Jos.
Mayer.
Konečně přicházím ještě
k projevu, jejž učinil pan místopředseda
Zierhut jménem německých vládních
stran a jehož důvodem bylo vyzývavé
chování posl. Špačka. V tomto
prohlášení zní jedna věta: "Německé
vládní strany jsou ochotny dáti státu,
čeho potřebuje ke svému klidnému dalšímu
vývoji." Zde bych rád projevil naše mínění,
totiž, že se můžeme zajisté plným
právem tázati: Co dává stát
nám Němcům pro klidný další
rozvoj, ať v oboru hospodářství nebo
osvěty atd.? Jsou všechny velké rány,
jež byly v tomto státě zasazeny německému
lidu a na něž se ještě pomýšlí,
klidným vývojem?
Jako korunního svědka dovolal bych se nynějšího
německého ministra Spiny, jenž ještě
dne 18. prosince 1925 jménem dnešních německých
vládních stran zjistil: "Zkušenosti, jež
jsme učinili za sedmiletého trvání
československého státu, ukázaly, že
jeho národnostně státní výstavba
a jeho jednostranná národnostní vládní
soustava jsou nesnesitelné pro národy, které
k němu byly připojeny. Žalujeme na tuto soustavu,
že svou podstatou i svými snahami způsobila
našemu lidu těžkou křivdu a nezměrnou
škodu. Ve vnitřní nepravdě této
vládní soustavy vidíme kořen všeho
zla, jímž stůně tento stát. Vidíme
v ní zásadu neslučitelnou především
s bezpečností a s blahem sudetskoněmeckého
lidu. Stojíce pevně na půdě své
zděděné vlasti, prohlašujeme, že
chceme společně a bezohledně bojovati proti
této soustavě a jejím účinkům.
Budeme vésti tento společný boj, dokud utrpěná
křivda nebude opět napravena a ve všech státních
zařízeních nebude dbáno faktu, že
v hranicích tohoto státu bydlí několik
národů, jež jsou rovnocenné a rovnoprávné.
Nuceně připojeni k národnostně smíšenému
státu, prohlašujeme, trvajíce zásadně
na právu svobodného národního sebeurčení,
za svůj vnitřně politický cíl
naši rovnoprávnost po stránce jazyka, pracovního
místa, školy a půdy." Tím jest
přece jasně prokázáno, že Češi
v prvních osmi letech trvání tohoto státu
odňali sudetskoněmeckému lidu možnost
vývoje v každém směru. Domnívám
se, že ani dnes se ještě neodváží
žádný člen německých vládních
stran tvrditi, že by byl býval splněn některý
ze zásadních sudetskoněmeckých požadavků
od té doby, co němečtí ministři
vstoupili do vlády. (Různé výkřiky
na levici.) Tento fakt vyplývá nejlépe
z vývodu sen. Medingera, který prohlásil,
že německé vládní strany po svém
vstoupení do vlády nesmějí více
mluviti pravdu a stále musejí hlasovati proti svému
svědomí. Domnívám se, že se tato
charakteristika hodí doslovně ke včerejšímu
vystoupení německých vládních
stran pro pět branných návrhů, které
podle upřímného přiznání
kolegy Ježka nemají sloužiti jinému
účelu než ke zvýšení pohotovosti
českého vojska proti dědičnému
nepříteli Německu. Oficielní zpravodaj
Špaček sice včera usiloval přátelský
poměr k velké Německé říši
vylíčiti jako nutnost, avšak každý
zasvěcenec ví, že jde jen o diplomatický
způsob vyjadřování, totiž krásnými
slovy zastírati pravé úmysly. Také
na pokus, aby své úvodní vývody jako
zpravodaje, v nichž jasně projevil úmysly nepřátelské
Němcům, zeslabil nyní tím, že
prohlašuje, že jde jen o odůvodnění
zavedení kádrové soustavy v r. 1920, dlužno
odpověděti, že udržení této
kádrové soustavy v nynější době
má jen tehdy smysl a účel, když i dnes
český militarismus spěje k těmže
cílům Německu nepřátelským.
Nelze tedy pochopiti, že německé vládní
strany mohly dáti prohlásiti ústy svého
vůdce Zierhuta, že jest chybou viděti
v branných návrzích včera odhlasovaných
ohrožení míru a nástroj, jenž má
sloužiti útočným úmyslům
proti kterémukoliv ze sousedů, a dále, že
vojsko vytvořené podle branné reformy jest
určeno pouze k ochraně země.
Uvedu praktický příklad: Podle práva
sebeurčení rozhodne se Rakousko připojiti
se k Německu. Český ministr pro věci
zahraniční před několika nedělemi
oficielně prohlásil, že i českoněmecká
vláda zaujímá nepřátelské
stanovisko k tomuto připojení. Z toho následuje,
že vláda v daném případě
jest ochotna všemi mocenskými prostředky, jež
má po ruce, zmařiti toto připojení,
to znamená dále, že československé
vojsko zesílené pomocí německých
vládních stran jest povoláno vystoupiti proti
našim bratřím v Německu a Rakousku a
to zase neznamená nic jiného, než že německé
vládní strany jsou ochotny vésti naše
německé syny ve službách českého
imperialismu proti našemu německému bratrskému
národu. Doufám, že jsem jednoho smýšlení
s veškerým německým obyvatelstvem, zvláště
však s postiženými německými vojíny,
že považují postup německých vládních
stran za nepochopitelný, a že v rozhodné chvíli
budou si vědomi toho, že jsou příslušníky
velkého německého národa ve střední
Evrop (Výkřiky posl. Windirsche.) a budou
právě tak s nadšením konati svou národní
povinnost, jak to činili čeští vojáci
za světové války. Naši němečtí
vojíni poslechnou v rozhodné chvíli hlasu
krve. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Horák (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Wünsch.
Uděluji mu slovo.
Posl. Wünsch (německy): Včera
večer bylo v této sněmovně najednou
odhlasováno ne méně než pět vojenských
předloh a jest příznačné, že
při tomto hlasování došlo k podobným
bouřlivým výjevům, jako kdysi tomu
bylo při rozpočtu a pod. O 24 hodin později
jest československý parlament již opět
nucen jednati a hlasovati o nové, šesté branné
předloze. Právě tak, jako pět dřívějších
branných předloh má naprosto třídní
ráz, můžeme to říci také
o návrhu, o kterém nyní jednáme. Kdežto
na jedné straně má býti určitému
počtu osob povinných vojenskou službou zaručena
zákonem výsada, že budou sloužiti v činné
službě pouze 12 týdnů, na druhé
straně mají býti veliké masy proletářských
vojáků, pro něž se nelze od tohoto parlamentu
nadíti žádných výsad, i nadále
tak jako dříve nuceny žíti 18 dlouhých
měsíců smutný život v dusných
kasárnách a na dusných kasárenských
dvorech. Z toho plyne, že zákon, který vystupuje
s nárokem, jako by zde běželo o rovnoměrně
rozdělené ulehčení jak pro sedláky,
tak také pro syny dělníků, není
ve skutečnosti ničím jiným, nežli
zákonem, z jehož každého jednotlivého
paragrafu vyhlíží třídní
ráz. Kdyby nynější vládní
většina a kdyby zejména německé
vládní strany kladly důraz na to, aby zeslabily
výtku, že zcela nekritickým způsobem
vyhovují všem požadavkům českého
militarismu, musily by se vší silou usilovati o všeobecné
zmírnění branné povinnosti. Poněvadž
však to odmítají, poněvadž beze
všeho odporu daly svůj souhlas šesti branným
předlohám za sebou, které, jak jsem se zmínil,
mají ráz naprosto třídní, jest
zjevno, že německé občanské strany
právě tak jako české občanské
strany ve starém Rakousku jsou připraveny zbavovati
velké masy jejich práv a tvořiti výsady
pro nepatrné skupiny obyvatelstva. Zabýváme-li
se trochu obsahem zákona, vyplývá z něho,
že mají býti celkem utvořeny tři
kategorie úlev osobám povinným vojenskou
službou, a to tím, že se povolí kratší
služební doba: 1. živitelům rodin, 2.
drobným rolníkům a středním
rolníkům, při čemž ovšem
nutno klásti důraz na "střední
rolníky" a 3. mají býti poskytnuty úlevy
oněm vrstvám, které si na takové úlevy
z nějakých sociálních důvodů
činí nároky. Tyto kategorie osob povinných
vojenskou službou budou míti možnost, aby hned
při odvodu mohly si podati žádost, jíž
se těchto úlev domáhají. Tyto žádosti
budou pak přiděleny tak zvané smíšené
komisi. Jestliže jest již celé znění
zákona značně nejasné, jestliže
již celý zákon má řadu ustanovení,
která jsou přímo kaučuková,
můžeme říci, že zejména
složení smíšených komisí
musí zavdati podnět k nejživější
a velmi oprávněné kritice. Tyto smíšené
komise budou složeny ze zástupců vojska, ze
zástupců politických úřadů,
dále ze zástupců obcí. Představíme-li
si složení těchto komisí a uvědomíme-li
si trochu poměry na venkově, kde přece dělník
v obci má menší vliv než třídy
majetné, jistě nelze popírati, že právě
prakse těchto tak zvaných smíšených
komisí, které budou v poslední instanci rozhodovati
o tom, zda někdo bude sloužiti 12 týdnů
nebo 18 měsíců, otevře dokořán
dveře protekci ve prospěch agrárníků,
bohatých sedláků. Jest velmi zajímavo,
že vládní strany, které, mají-li
se raditi, a usnášeti o sociálně politických
návrzích, přikročují k dílu
s největší opatrností a velmi zvolna,
právě opačným způsobem nyní
také šestou vojenskou předlohu v tomto parlamentě
promrskávají tempem přímo rychlíkovým
a byl na příklad zamítnut také návrh,
aby návrh zákona byl ještě jednou přikázán
příslušnému výboru k opětné
důkladné poradě. Na jedné straně
jest zákon takový, jak jsem již řekl,
že se jím zaručují tisícům
bohatých selských synků jisté úlevy
ve vojenské službě. Na druhé straně
však neznamená tento zákon zcela proti nesprávným
tvrzením německých agrárníků
ani nejmenší výhodu pro dělníky.
A co jest z našeho hlediska zejména důležité:
zákon neznamená také naprosto žádnou
úlevu po stránce národohospodářské.
Dějí se pokusy oklamati veřejnost tím,
že se tvrdí, že až se stane tento návrh
zákonem, bude presenční stav československé
armády čítati asi 70.000 mužů.
Ve skutečnosti bude tento presenční stav,
jak za rozpravy někteří jiní řečníci
číselně dokázali, mnohem vyšší.
Jest zcela stejný, ne-li dokonce vyšší
nežli nynější presenční
stav. Kdyby se snad měl státi pokus a mělo
se tvrditi, že zkrácení služební
doby pro několik tisíc lidí najednou přivodí
také snížení vojenských břemen,
byla by to lež. Neboť ve skutečnosti se věc
má tak, že militarismus i na dále, tak jako
před tím znamená největší
zatížení národního hospodářství
a že po ohromném vojenském zbrojení
a zejména také po přijetí posledních
vojenských zákonů musíme se jistě
nadíti spíše většího zatížení
národního hospodářství než
jeho snížení.
Musíme prohlásiti, že veliké masy ve
městech i na venkově na všech stranách
téměř klesají pod tíhou prokleté
politiky nynější vládní většiny.
Následky zločinné daňové a
celní politiky této většiny objevují
se v každém směru. Vládní strany
zdráhají se také pustiti se jen do diskuse
o otázce změny celní soustavy. Zdráhají
se dokonce uznati, že po zavedení cel značně
stoupla drahota potravin. Ve skutečnosti má se věc
tak, že masy obyvatelstva jsou cly a daněmi neslýchaně
zatíženy a že také sabotáží
odzbrojení v tomto státě, dalším
požadováním daně ze statků a
krve pro militarismus nelze na ulehčení situace
pomýšleti.
Obrovské sumy rok co rok se vynakládají na
militarismus, obrovské sumy se vyhazují za tím
účelem, aby z tisíců a z tisíců
byli vychováni vrahové, ohromné sumy se rozplýtvají,
aby ustavičně bylo zlepšováno zbrojení
ve vzduchu, ohromné sumy rok co rok se vyhazují,
o nichž musíme říci, že ani v tom
nejmenším nejsou produktivními výdaji.
Na druhé straně roste počet nezaměstnaných,
vzrůstají pro tisíce a tisíce lidí
hospodářské svízele a musíme
prohlásiti, že nejen výhradně proletářské
vrstvy, nýbrž i velké vrstvy drobných
zemědělců a malé buržoasie, velké
vrstvy živnostníků široko daleko téměř
klesají pod následky proklaté vaší
celní a daňové politiky a v neposlední
řadě pod následky německo-česko-slovenské
vojenské politiky. Na jedné straně, jak již
řečeno, ohromné sumy na zbrojení,
na zlepšení výzbroje vojáků,
odpor proti odzbrojení militarismu, na druhé straně
skutečnost, že prakse úřadů pro
válečné poškozence týden od týdne
postupuje brutálněji proti obětem poslední
světové války. Před několika
dny poukázal na těchto místech oposiční
poslanec na to, že kterýsi válečný
poškozenec, 75%ní válečný invalida
byl se svými nároky 7kráte odmítnut
a že ani v nejmenším nepomohly všechny intervence
onoho poslance. V této souvislosti musíme prohlásiti,
že zde neběží o nějaký ojedinělý
případ, nýbrž, že se péče
o válečné poškozence soustavně
omezuje, že četnictvo soustavně očmuchává
a stále zjišťuje, zda ten či onen má
ještě nárok na důchod válečného
poškozence. (Posl. Schmerda [německy]: Gajdovi
dávají tisíce jako pensi!) Tak jako vůbec
házejí generálům do chřtánů
ohromné sumy. Prohlašujeme tudíž, že
lze zjistiti ohromný rozdíl v péči
o nižší vrstvy vojenské, po případě
o proletářské oběti světové
války, při srovnání se sumami, které
se házejí do chřtánů molochu
militarismu. Snad německé vládní strany,
budou-li míti ještě tu odvahu, aby šly
ven a pořádaly veřejné schůze
voličstva - až dosud neměly této odvahy
ještě ani v jediném případu -
snad se pokusí zejména venkovským vrstvám
namlouvati, že zejména poslední branná
předloha, o které právě nyní
jednáme, znamená nějakou úlevu. Snad
se pokusí tvrdit, že jest to první krok k provedení
velké branné reformy. Není tomu tak, neběží
zde ani dost málo o nějakou brannou reformu, běží
zde pouze o politický pokoutní obchod mezi německými,
českými a slovenskými vládními
stranami. Můžeme říci, že nyní
projednávaný zákon nejlépe lze charakterisovati
tak, že tento zákon měl dva otce, totiž
německého agrárního poslance Windirsche
a českého nár.-demokratického
poslance dr Kramáře. A můžeme
říci, že agrárníci při
tvoření těchto zákonů projevili
na venek jistě větší schopnost plodivou,
poněvadž zákon má na sobě zřetelné
známky německo-české agrární
machy.