Místopředseda dr Buday: Ďalším
prihláseným rečníkom je pán
posl. Geršl. Udeľujem mu slovo.
Posl. Geršl: Slavná sněmovno! Nejdříve
několik slov k vývodům pana posl. Bolena.
Pan posl. Bolen mluvil zde o našem presidentu Masarykovi
takovým způsobem, jaký jsme zvyklí
slýchávati v poslední době na schůzích
fašistů. Pan kol. Bolen si neuvědomil,
jaký rozpor je mezi Masarykem a Leninem. Pan kol.
Bolen řekl, že Lenin prohlásil: Proměňte
válku imperialistickou za válku občanskou.
Co říká Masaryk? Masaryk koriguje
Tolstého a říká, že napadený
má právo se brániti, opravuje Tolstého,
kde Tolstoj učí idei "Nebraňte zlu!"
Napadený jednotlivec má právo se brániti,
má právo se brániti i napadený stát,
i napadený národ. A pan kol. Bolen jako poslanec
tohoto sněmu musí věděti, že
v naší ústavě je ustanovení,
že válka může býti vypovězena
toliko Národním shromážděním
a že to tedy neleží v rukou presidenta. Jestliže
tedy pan president řekl, že války nebude do
90 let, vyslovil tím jen přání milionů
lidí, kteří dosud na poslední válku
nezapomněli. (Posl. Bolen: Je to skutečnost,
kterou potvrdil i člen anglické strany práce,
kterého jste zde měli!) Je přáním
československé soc. demokracie, aby slova Masarykova
stala se skutkem. (Výborně!) My také
stojíme na zásadě všeobecného
odzbrojení tak, jak to četné projevy druhé
internacionály často zdůraznily. Věříme,
že se organisovanému proletariátu celého
světa a příznivcům míru podaří
vypověděti navždy válku všem válkám.
To je naše devisa pro naši politiku a naši brannou
moc.
A nyní k věci. Projednáváme předlohy
týkající se naší armády,
t. j. předloha o změně kázeňského
a kárného práva vojenských gážistů,
dále odnětí volebního práva
vojákům a četníkům a předloha
o délce, vlastně o prodloužení presenční
služby vojenské ze 14 na 18 měsíců,
jsou v organisaci naší mladé armády
krokem zpět. Předešlý pan řečník
kol. posl. Ježek dovolával se zde vlasteneckého
cítění pro to, že má býti
vojákům vzato volební právo. Ukazoval
na zbrojení v sousedních státech. My však
řídíme se zkušenostmi, kterých
jsme v našem mladém státě získali.
R. 1923 byla předložena vládní osnova,
jež upravovala kárné a disciplinární
právo důstojníků a gážistů
s motivem: "Vláda nemůže v demokracii
výkon trestního práva ponechati jedinci."
Dnešní vládní většina předkládá
nám vládní návrh, který by
mohl pan zpravodaj odůvodniti jednoduše takto: Rušíme
veškerá demokratická zařízení
v československé armádě a zavádíme
znovu vůli, někdy zvůli jednotlivce výše
postaveného tak, jak tomu bylo za blahé paměti
panování Jeho Veličenstva císaře
Františka Josefa I. a mnohým stranám v dnešní
vládní většině ještě
nedoželené rakouské monarchie. To by byla správná
motivace všech nyní projednávaných vládních
předloh, kterými se zkracují občanská
práva vojáků a četníků.
(Předsednictví převzal místopředseda
Horák.)
Předlohou o změně kárného a
kázeňského práva béře
se důstojníkům dosavadní právo
voliti své zástupce do kárného výboru,
dává se vyššímu představenému
právo rušiti výroky kárných výborů
a zvyšovati tresty podřízeným. Protestujeme
proti tomu, poněvadž zhoršeným zacházením
s důstojníky, kteří po uzákonění
tohoto vládního návrhu nebudou namnoze s
to dovolati se svého práva, půjde neodolatelně
tento zjev v armádě od stupně ke stupni dolů
a vyvolá nezbytně zhoršené zacházení
s vojáky. Z těchto důvodů není
nám jedno, jak v kárném a v kázeňském
právu postupuje se s důstojníkem, neboť
toto bude míti odezvu v celé armádě.
V rakouské armádě bylo známo pořekadlo:
"Byl-li pokárán důstojník, odnesl
to na konec voják." Důstojníkům,
vojákům a četníkům se béře
volební právo, oni budou postaveni na roveň
zločincům a slabomyslným. Československý
generál bude míti méně občanských
práv v naší t. zv. demokratické republice
nežli jeho služka. Český poddůstojník
a voják budou míti méně občanských
práv nežli klášterní jeptiška,
která dobrovolně vzdala se světského
života a nestará se o zřízení
státní a o život veřejný. (Výkřiky
posl. Muny.)
Kdyby byl p. kol. Muna poslouchal, co jsem řekl
před minutou, slyšel by, že nám není
jedno, jak se zachází s důstojníky,
protože to má svou odezvu v tom, jak se bude zacházeti
s vojáky. On by to měl věděti jako
bývalý důstojník rudé armády
nebo čím tam byl.
Voják je však povolán k tomu, aby v čas
nebezpečí položil svůj život na
vlast, a tato vlast mu béře jeho občanská
práva. Strany vládní většiny
tvrdí, zejména to tvrdil řečník
přede mnou p. posl. Ježek, že volební
právo prý rozvrací armádu, neboť
se jím zavádí politika do armády.
Pan posl. Ježek citoval zde řadu různých
projevů a událostí z Rakouska, kterými
chtěl ukázati, jak to nebezpečně vypadá,
když se politika zavádí do armády. Já
se ptám: Je to pravda, co zde pravil p. posl. Ježek?
Je to pravda u nás? Ten, kdo to tvrdí, buďto
nemluví úmyslně pravdu anebo si nic nepamatuje.
Vzpomeňme jen, za jakých poměrů byla
budována naše armáda. Naše republikánská
armáda byla budována po 28. říjnu
z trosek rakouské armády, v nichž vládl
rozvrat, neposlušnost a anarchie. Dále byla naše
armáda budována hlavně z legií, v
nichž vládla demokracie a duch husitského bratrství.
Po převratě dali jsme důstojníkům,
vojákům, jakož i všem gážistům
a četníkům volební právo do
sborů zákonodárných a samosprávných.
Důstojníci a vojenští gážisté
měli své volební právo do kárných
výborů. Naše armáda vyrůstala
tedy za působení těchto demokratických
a občanských práv v naší branné
moci a vyrostla za působení těchto práv
podle našich názorů na brannou moc vzorně
disciplinovanou a ukázněnou. (Posl. Mikulíček.
Jen šéf generálního štábu
neposlouchá!) V každé pšenici je koukol,
také v komunistické, i v naší armádě.
Jsem si jist, že by se p. ministr nár. obrany jistě
bránil, kdyby mu někdo řekl, že československá
armáda nestojí za nic a že použité
peníze na její zbudování jsou skutečně
vyhozeny. Je nám známo tvrzení, že v
armádě je disciplina vzorná, ba namnoze až
přehnaná. A tato disciplina vyrostla za působení
republikánských, demokratických volebních
řádů v naší branné moci.
Proč se béře tedy našemu vojáku,
četníku volební právo, když námitka,
že volební právo zavádí politiku
do armády, nemůže obstáti a jest odbyta
a když naše armáda nebyla volebním právem
vojáků rozvrácena, nýbrž za jeho
působení ukázněna? Proč tedy
sahá dnešní vláda a vládní
většina na tato svatá občanská
a demokratická práva našich vojáků,
když od nich žádá, aby v okamžiku
nebezpečí za tento stát položili své
životy? Odpověď jest snadná. Tato vládní
většina jest prodchnuta duchem reakce, každé
demokratické opatření, ať je v kterémkoliv
zákoně, jest jí trnem v oku. Také
volební právo vojáků bylo stranám
dnešní vládní většiny proti
mysli. Proto české vlastenecké strany raději
prodávají Němcům řadu českých
měst a obcí, které znovu přejdou v
držení Němců v tomto státě,
jako úplatu za vládní služby. Odnětím
volebního práva chtějí reakční
strany dnešní většiny zasáhnouti
socialisty, nevidí však, že zasahují stát,
neboť socialismus zapustil své kořeny hluboko
do půdy tohoto státu a vytrhávání
našich demokratických řádů nemůže
poškoditi jen socialistické strany, nýbrž
musí zasáhnouti i stát. Vládní
strany si řekly: "Když nevolí vojáci
nás, ať ztratí volební právo."
To jest při odnímání volebního
práva vojákům vedoucí myšlenkou
dnešní vlády. Vládní návrh
na zkrácení vojska o právo volební
béře také četnictvu volební
právo. Bylo by tedy povinností státní
správy, aby alespoň u četnictva provedla
takové zásady v organisaci, jaké uznává
u vojska za samozřejmé.
Řekl jsem již, že vládní osnova
kárného a disciplinárního práva
vojenských gážistů byla r. 1923 předložena
s motivací, že "vláda nemůže
výkon trestní pravomoci v demokracii ponechati jedinci".
Četnických gážistů je dnes asi
13.000, tedy více než dvě třetiny počtu,
kolik činí gážisté vojenští,
důstojníci i rotmistři dohromady. U četnictva
ponechává však vláda disciplinární
a kárné právo jedincům četnickým
představeným, aby trestali sami. Není zde
ani oněch maskovaných kárných výborů,
jako u gážistů vojenských. Je to očividný
rozpor ve vojenské organisaci, které četnictvo
podléhá. Jedině u četnictva smí
trestati představený propuštěním
ze sboru. Logika je tato: Jen četnický generální
velitel jest osobou při vykonávání
disciplinární moci neodpovědnou, neboť
zde není nikoho, kdo by ho pro disciplinární
přestupek trestal. Jen četnický generální
velitel jest oprávněn propouštěti četnické
gážisty bez rozsudku a bez pense. On je prostě
neomezeným pánem nad existencí všech
jemu podřízených četníků
a může si vynutiti, že četníci
musí jíti třeba i za panem Geidlem. Jest
jen jeho osobní zásluhou. když své nadměrné
moci nezneužije. Četníci byli by však
povinni uposlechnouti ho v každém případě.
Již jsme několikráte na tyto nepřístojnosti
upozornili.
Dnes, kdy chcete vzíti četnickým gážistům
právo volební a tím je postavíte na
roveň zločincům, které oni jsou povinni
chytati a zavírati, nevzpomněli jste si na zastaralé
disciplinární a kázeňské právo
v četnictvu. Kam vede tato prakse? Konstatuji, že
vede k tomu, že oněch 13.000 četnických
gážistů jest ovládáno 260 četnickými
důstojníky, kteří v důsledku
malého počtu jsou si osobně kamarádští
v disciplinárních věcech. Nedávno
zneužil moravský zemský četnický
velitel této pravomoci a nařídil proti předpisům
o četnické službě, že četníci
v okrese litovelském jsou povinni výhradně
v určité hodiny noční hlídati
ohnivzdorné pokladny. To stalo se na úkor bezpečnosti
ostatních obcí, kde snad podobných pokladen
nemají. Je to ukázkou, jak nutna je zde náprava.
Nyní několik slov o návrhu zákona
o zajištění míst pro déle sloužící
poddůstojníky ve veřejné službě.
Tento návrh má dvojí loket: Co dává
déle sloužícím poddůstojníkům,
béře kategoriím jiným. Jeho zavedení
bude na úkor dosavadních výhod legionářů
a válečných poškozenců, také
na úkor dosavadních rotmistrů a rovněž
na úkor četnických gážistů.
Vládní návrh tohoto zákona přihlíží
jen jednostranně k zájmům správy vojenské,
ale nepřihlíží ani k zájmům
státním, ani státně-finančním.
Kdyby navrhovatelé byli vzali v úvahu všechny
tyto zájmy válečných invalidů,
legionářů, dosavadních vojenských
gážistů mimo hodnostní třídu
a gážistů četnických, nebyli
by mohli přehlédnouti, že všechny tyto
kategorie budou tímto novým zákonem zkráceny.
Těžká, namáhavá služba četnická,
vykonávaná povětšině v noci,
činí ze zdatných a zdravých mužů
méně schopné, jichž však z důvodů
úsporných mohlo by býti použito v kancelářích,
aby jim nemusely býti vypláceny pense. K tomu tento
návrh zákona nepřihlíží.
Pensionováním ztrácí stát obnosy
dnes již do milionů jdoucí a ztrácí
schopné a zapracované lidi ve službě
správní a soudní. Proto mělo býti
pamatováno v tomto zákoně i na četníky.
Rovněž Svaz československých rotmistrů
stěžuje si na nespravedlnost v tomto vládním
návrhu zákona o umísťování
déle sloužících poddůstojníků,
neboť namnoze budou četaři v kancelářích
představenými svých dřívějších
představených. Nejhůře však na
tom budou váleční invalidé. Umísťování
déle sloužících poddůstojníků
bude se díti povětšině na úkor
těchto válečných poškozenců.
Dnešní vládní většina je
k válečným poškozencům macešskou,
ač teprve jsme 9 let vzdáleni od války. Každý
je šťastný, koho smrt vysvobodí od almužny,
kterou mu stát jako válečnému invalidovi
poskytuje a která je mu nesčíslněkráte
z vládních stran dnešní většiny
při každé příležitosti vyčítána.
Podáme příslušné návrhy
na změnu tohoto zákona a vezmeme v těchto
návrzích válečné invalidy v
ochranu.
A co říci k zákonu o prodloužení
presenční služby ze 14 na 18 měsíců?
Jak jsme slyšeli v branném výboru a dočtli
se v důvodové zprávě, mění
se dosavadní zákon, jenž nařizuje 14měsíční
službu vojenskou od 1. října 1926 proto, že
nebyly vykonány pro přechod z 18měsíční
služby vojenské na 14měsíční
presenční službu v naší armádě
potřebná opatření. Nemáme prý
dostatek instruktorů a ve zkrácené vojenské
presenční službě neměl by kdo
vychovávati nováčky. Pánové,
v kterém státě byla by tak snadně
prominuta tato závada generálního štábu
a ministerstva národní obrany, které nerespektovalo
zákon o 14měsíční službě
vojenské a nevykonalo žádných příprav
pro uskutečnění tohoto zákona, tento
zákon skutečně bojkotovalo? (Tak jest!)
Nedbá-li zákonů některý
úřad nebo občan, byl by za takové
nerespektování zákona potrestán. V
Československé republice tvoří generální
štáb s ministerstvem národní obrany
výjimku.
Ale tato předloha o prodloužení vojenské
služby má své pozadí. Včera byl
nám rozdán vládní návrh zákona
o zřízení náhradní zálohy,
č. t. 941. A tento vládní návrh prozrazuje
to, co neřekli brannému výboru této
sněmovně ani zástupci generálního
štábu, ani ministerstvo národní obrany
a ani zpravodajové. Tato většina zavádí
v Československé republice zvláštní
novinku, to jest výsady pro majetné vrstvy v plnění
branné povinnosti. Ona prodlužuje 14měsíční
službu vojenskou na 18měsíční
jen pro nemajetné občany a dělníky
v tomto státě. Občané majetní,
zejména sedláci, obchodníci a živnostníci,
budou sloužiti, jak prozrazuje citovaná předloha
o náhradní záloze, nikoli 14 nebo 18 měsíců,
nýbrž pouze 12 týdnů. Zřizování
náhradní zálohy je výkupné
německým vládním stranám za
to, že budou hlasovati pro prodloužení 14měsíční
služby vojenské na 18 měsíců.
Je třeba si přečísti §§
6, 7 a 9 vládního návrhu zákona na
zřízení náhradní zálohy
a zejména § 9, kterým se ruší dnešní
výhody v plnění branné povinnosti
a majetníkům zděděných zemědělských
usedlostí, živnostníkům a obchodníkům
se zavádějí nové výsady v plnění
branné povinnosti v Československé republice.
Proto mohou německé i české vládní
strany klidně hlasovati pro prodloužení presenční
služby vojenské proto, že ji prodlužují
pro syny chudých a nemajetných občanů
této republiky, a zkracují ji pro syny své
vlastní a zavádějí nové výsady.
Zákon o náhradní záloze je doplňkem
prodloužení presenční služby vojenské.
Je to kvítko do věnce slávy dnešní
vládní majority, vypěstované v ministerstvu
nár. obrany na přání německých
vládních stran. Na první pohled zdál
by se tento zákon lepší nežli dosavadní
zákon o výhodách v plnění branné
povinnosti. Ale srovnáme-li §§ 5 a 6, jaké
podmínky se předpisují zde chudým
živitelům rodin, a jak volně se jedná
o výhody zemědělců v plnění
branné povinnosti, cítíme ten velice křiklavý
rozdíl. Včera tento zákon byl rozdán,
dnes v branném výboru přidělen, zítra
dopoledne má býti již v branném výboru
projednán. Tento spěch svědčí
zejména o tom. že nebylo dopřáno ani
poslancům, aby se mohli o tomto návrhu důležitého
zákona, kterým se mění celý
kontingent naší branné moci, poraditi se svými
kluby. Náš návrh v branném výboru,
aby tento vládní návrh byl projednán
až příští týden, abychom
zákon mohli prostudovati, srovnati se zákony minulými,
poraditi se ve svých klubech, byl vládní
většinou zamítnut, a válec majority
má jej přivésti do Sbírky zákonů
a nařízení pro náš stát.
Těmito zákony zavádí dnešní
vládní majorita nebezpečné výsady,
ale také úplně jasno o tom, že tato
vláda provádí v naší republice
nespravedlnost, jaké nebylo ani za monarchie. Dnešní
vládní většina a její vláda
mají moc tyto krajní nespravedlnosti v plnění
občanských povinností ke státu zavésti.
Nezapomínejte však, pánové, na jedno,
že světovou válku nevyhrála disciplina
armád, nýbrž demokratický duch všech
národů. Nezapomínejte na to, že za Rakouska
nechtěl nikdo obětovati života, když šlo
o jeho existenci. (Souhlas čsl. soc.-demokratických
poslanců.) Zákon o náhradní záloze
porušuje dosavadní občanskou rovnost v plnění
branné povinnosti. Máme však vážné
obavy, že je to teprve začátek. Tato vládní
většina chce prosaditi v našem zákonodárství
jednu zásadu: všechny výsady majetným
vrstvám a všechny povinnosti nemajetným! Předřečník
p. posl. Ježek dovolával se již další
výhody, aby studované inteligenci byla přiznána
další nová výsada. jednoroční
právo. Nezapomínejte, pánové na to,
že těmito zákony podvracíte důvěru
75 % národa ve spravedlnost v tomto státě.
Zejména české vlastenecké strany nechť
si uvědomí a zejména také p. kol.
Ježek, že zaváděním výsad
v plnění branné povinnosti pro třídy
majetné berou 75 % branců důvěru ve
spravedlnost v naší republice, neboť již
dnes trousí se z ministerstva nár. obrany zprávy,
že také studující teologové mají
býti zbaveni plnění povinnosti v naší
armádě. Tyto zákony budou posuzovati massy
pracujícího lidu tak, že si řeknou,
že jste jim v této republice vzali všechna práva
a že, až přijde okamžik a republika bude
nucena ozbrojiti miliony nemajetných mužů,
mohli by vám tito říci: "Pánové,
vzali jste nám všechna práva v této
republice, kterých jsme si po jejím založení
dobyli, jděte si hájiti svých výsad
sami." Ale já věřím, že
dříve se dostaví jiná psychologie
doby, že přijde chvíle, kdy lid vám
vezme v těchto zákonodárných sborech
onu moc - kterou vám 15. listopadu 1925 dal omylem - za
to, že jste na něm po celou tu dobu prováděli
bezpráví, a tyto zákony vytrhají se
ze zákoníku republiky a nahradí zákony
lepšími, demokratickými, které budou
odpovídati naší demokratické minulosti
z doby husitské.
Já jménem čsl. soc.-demokratické strany
dělnické protestuji proti braní občanských
práv vojákům a četníkům
a protestuji proti zavádění výsad
pro majetné vrstvy v plnění branné
povinnosti. Naše strana svého hlasu pro tyto nespravedlivé
zákony nedá. Ona je potírala zde a bude je
potírati po jejich uplatňování mezi
lidem. (Výborně! - Potlesk poslanců
čsl. soc.-dem. strany dělnické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je přihlášen ke slovu pan posl.
Heeger. Uděluji mu slovo.
Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno!
Ministr národní obrany tohoto státu koná
hned důkladnou a vydatnou práci, s neméně
než pěti vojenskými předlohami se sněmovna
zaměstnává a všechny tyto návrhy
ovládá duch vybudování a posílení
militarismu. Včera byl sněmovně předložen
nový návrh, a to zákon o utvoření
náhradní zálohy. Tento zákon byl přikázán
brannému výboru a v dnešní schůzi
tohoto výboru bylo proti našemu protestu usneseno,
že již zítra má býti konečně
vyřízen v branném výboru a s ostatními
návrhy schválen sněmovnou, tedy v tak krátké
době, že žádný poslanec nebude
moci prostudovati tento obsažný zákon. Vidíme,
že vojenská správa usiluje jen o to, aby rychlíkovou
rychlostí projednala všechno to, co slouží
militarismu, nedbajíc parlamentních nutností,
které vyžadují podrobného studia těchto
návrhů.
Vůbec jest zajímavé při nynějších
vojenských návrzích připomenouti trochu
minulost. Pánové z většiny zapomněli
na slavný slib z roku 1918, že změní
vojenskou organisaci v lidovou milici. Zapomněli dále,
že tato zásadní myšlenka tkví v
§u 1 branného zákona a pan ministr národní
obrany z roku 1927 zapomněl, co týž pan ministr
národní obrany z roku 1920 sliboval při projednávání
branného zákona. Zdá se, že zapomněl,
že tehdy výslovně prohlásil, že
celá branná moc tohoto státu bude vybudována
na zásadách lidové milice. Zákon usnesený
v roce 1920 obsahuje tak zvané přechodné
období, a sice byla zákonitě výslovně
stanovena 14měsíční služební
doba, avšak pro nováčky odvedené v letech
1920 do 1922 služební doba 24měsíční,
pro odvedené v letech 1923 do 1925 18měsíční
a pro odvedené v roce 1926 měla podle platného
branného zákona Československé republiky
vejíti v platnost 14měsíční
služební doba. To má býti nyní
zrušeno. Toto ustanovení zákona má býti
vypuštěno a sněmovna se má usnésti,
že zůstane při 18měsíční
služební době. Jest velice zajímavé
zjistiti při tom, že tyto vojenské návrhy
nezaměstnávají sněmovny snad teprve
dnes, nýbrž že byly předmětem porad
již ve všenárodní koalici, a že to
byly české levicové strany, které
tehdy zmařily přání vysoké
generality a zabránily tomu, aby tyto vojenské předlohy
byly přijaty. Kdyby snad všenárodní
koalice nebyla zašla na celní zákony, byla
by se pravděpodobně rozbila o tyto vojenské
návrhy. To, co nebylo možné českým
stranám ve všenárodní koalici, k čemu
nemohly dosíci povolení této koalice, to
jim povolili nezdolní bojovníci pro mír a
odzbrojení. Němečtí rodáci
ve vládní většině, kteří
se dříve tvářili jako protimilitaristé,
na všech voličských schůzích
a ve svých časopisech se stavěli proti vysokým
vojenským břemenům a proti militarismu, tito
němečtí rodáci hlasují dnes
bezvýminečně pro všechny tyto vojenské
návrhy, pro všechny výdaje, jichž vyžaduje
vysoká generalita v tomto státě. Povolují
nejen vojenský rozpočet, nejen nekontrolovatelný
fond na výzbroj v částce 315 milionů
Kč, nýbrž souhlasí i se zbrojením
v tomto státě, jež bylo zcela zřejmě
přiznáno. K jakým účelům
má býti toto zbrojení, slyšeli jsme
právě před chvílí z úst
zástupce národně demokratické strany.
Jest zajímavo poukázati na to, že vojenská
správa uvádí tytéž důvody
pro zachování 18měsíční
služební doby, které hájila generalita
již v roce 1920 proti ustanovení 14měsíční
služební doby, tytéž důvody, které
tehdy nemohly pohnouti většinu všenárodní
koalice, aby souhlasila s přáním generality,
nalézají nyní souhlas u německých
stran ve vládní většině. Jak
prohlásili zástupci německých stran
v branném výboru, hlasují pro tento návrh
jen proto, poněvadž se jim dostalo několika
slibů, že 18měsíční služební
doba nemá míti platnosti především
pro syny zemědělců a živnostníků,
nýbrž především pro proletariát,
pro dělníky, dále že jim byla zajištěna
kratší služební doba novým zákonem
o náhradní záloze, že jim byly zajištěny
dovolené na žně, pro nemoc a na setí
a že jim bylo slíbeno, že tato 18měsíční
doba bude omezena jen na dva roky, a že padne předvojenská
výchova. Nemohli ovšem uvésti jiného
odůvodnění pro své chování
než slib pana ministra národní obrany, který
se však naprosto nevzdává svých vojenských
plánů, nýbrž prostě prohlásil,
že tyto plány odsunul, při čemž
však žádný člověk nenabyl
dojmu, že provedení všech těchto vojenských
plánů má vůbec býti vyřízeno.
Ministr národní obrany již častěji
dával takové sliby. V roce 1920 slíbil, že
bude zavedena lidová milice, a za tímto účelem
poslal do Švýcarska studijní komisi, která
na místě měla zkoumati zkušenosti, nashromážděné
podle miliční soustavy, dal si od této studijní
komise podati zprávu, že nelze u nás užíti
švýcarských poměrů a že
tedy slavný slib lidové milice nemůže
zatím ještě býti proveden. Z opatrnosti
vyloučil z této studijní komise zástupce
oposice, aby mohla podati zprávu, jaká se právě
hodila k poměrům. Vzdali se tedy skorem úplně
myšlenky a slibu zavésti lidovou milici a německé
vládní strany spokojují se se slibem pana
ministra, který prý jim učinil několik
ústupků, jež však nejsou nikde zajištěny
a ustanoveny, nýbrž které jim byly dány
jako pouhé sliby. Avšak to nejsou jediné pohnutky,
nýbrž pánové, kteří tento
návrh podali, aspoň část vládních
stran, dali se vésti jinými názory. Bylo
to dnes již jasně řečeno. Zástupce
národně demokratické strany p. posl. Ježek
a včera pan zpravodaj naprosto netajil důvodů,
jež vedly k přijetí tohoto zákona a
vyslovil je zcela otevřeně. Zpravodaj pan kol. Špaček
pravil včera doslovně: "Skutečnost,
že miliční soustava před válkou
byla zavedena jen ve Švýcarsku, jehož zeměpisná
poloha sice formálně souhlasí s naší,
jehož historický vývoj a mezinárodní
situace však jest zcela jiná než naše; skutečnost,
že ve všech ostatních státech Evropy nebyla
zavedena miliční soustava, vedla nás k tomu,
aby byla překonána všechna pacifistická
a ideální úsilí, která měla
způsobiti zavedení milice a že jsme podrželi
kádrovou soustavu." A nyní přichází
konstatování, které dlužno si zcela
zvláště zapamatovati a jehož by také
poněkud měli dbáti příslušníci
německých vládních stran: "Nepopíratelný
fakt, že možný nepřítel našeho
státu může přijíti jen ze sousedního
Německa nebo Maďarska (Výkřiky posl.
de Witte.), musil všechny přesvědčiti,
že jest nutno udržeti kádrovou soustavu."
Všichni musili tím býti přesvědčeni,
to platí tedy ovšem i pro příslušníky
německých vládních stran. Jiných
důvodů však pánové pro tyto vojenské
návrhy neuvedli. To jest jejich hlavní odůvodnění,
to byl účel, proč byly podány tyto
vojenské návrhy o zbrojení, a zdá
se, že samy vládní strany podle vylíčení
zpravodaje vůbec neučinily proti tomu žádné
námitky. (Výkřiky něm. soc. demokratických
poslanců.) To dlužno konstatovati právě
jako projev, jejž před chvílí znovu
učinil zástupce národně demokratické
strany posl. Ježek, jenž polemisoval proti vojenské
organisaci německé říše a při
tom asi zapomněl, že tato organisace povstala na diktát
Dohody pod vlivem Čechů; a mohl si vyžádati
od svého vůdce a kolegy ve straně dr Kramáře
další poučení, proč Německo
musí míti tuto formu vojska, kterou dnes s tohoto
místa tak ostře kritisoval.