Posl. Schuster (německy): Slavná sněmovno!
Usnesením zákonodárného sboru bylo
r. 1922 právo obcí zabírati byty prakticky
zbaveno účinnosti. Poněvadž však
vláda pro své potřeby zabíracího
zákona potřebovala, byl takový zákon
utvořen, a to za tím účelem, aby podstatě
mohli býti němečtí státní
zaměstnanci bez překážky překládáni
do českých krajů a obráceně.
Při novelisaci zákona z roku 923 byl vsunut do něho
tak zvaný počešťovací paragraf.
Zákon byl potom ve všech následujících
letech vždy zase prodlužován, tak i tentokráte.
Vypadá to, jako by vláda na tomto terminovaném
zákoně našla tolik zalíbení,
že ho nikdy nezbaví účinnosti. Jak se
toto zvláštní opatření bytové
péče státních úřadů
projevuje prakticky, co z toho pociťuje obyvatelstvo, o tom
chci uvésti příklad: V Kašperských
Horách byla před dvěma lety zrušena
státní škola pro odborné zpracování
dřeva. Budovy patřící městu
bylo od obce použito k tomu, že byl do ní přeložen
školní internát reálného gymnasia
a v internátu přestavbou vytvořena možnost
většího počtu malých bytů.
Kromě toho v uvolněné budově byl zařízen
sirotčinec, poradna pro matky a ústav pro ochranu
mládeže. V Kašperských Horách jest
hrozná bytová nouze jako všude, bytové
poměry jsou nad pomyšlení smutné, lidé
tam bydlí namačkáni v bídných
děrách, zkrátka a dobře, je tam bytová
nouze jako, bohužel, všude. Nuže, jednoho dne dostala
obec Kašperské Hory od okresní politické
správy v Sušici oznámení, že politický
úřad zabírá adaptované prostory
úplně pro vojenské ubytování
podle příkazu budějovického divisního
velitelství. Nepovažovalo se ani za nutno dodati obci
nějaké zákonité odůvodnění,
nýbrž bylo prostě posláno 250 vojáků
se všemi věcmi, ti prostě vyhodili na ulici
ústav pro péči o mládež, sirotčinec
a poradnu pro matky. Jejich místnosti byly rovněž
jako prostory určené pro malé byty zabaveny
pro vojenské ubytování. Nyní již
po týdny vede se boj o to, aby ubytované vojsko,
které tyto místnosti zabralo na základě
těchto pověstných zákonitých
ustanovení, bylo opět vystěhováno.
Před nedávnem byl v Kašperských Horách
velký požár, několik rodin přišlo
o přístřeší, a ačkoliv
v budově internátu by dnes bylo 15 malých
bytů, nemohou pohořelí najíti byt.
Dvě rodiny pohořelých jsou ubytovány
ještě dnes ve stodole, jedna rodina musí bydleti
v kovárně, která jest již nepotřebna,
avšak ve velké budově, kde je k disposici 15
bytů, je ubytováno vojsko a toto vojsko nechce ven.
Zpočátku se říkalo, že k zabrání
došlo pro přespočetné nováčky,
nyní má tam být uspořádán
lyžařský kurs a až tato doba uplyne, vynajde
se něco jiného, aby tam ubytovaní vojáci
mohli býti ponecháni. Tento jeden příklad
ukazuje zřejmě a jasně, jaké zjevy
přivodil tento zákon, který poskytuje taková
práva státu, vládě, úřadům,
zvláště však úřadům
vojenským. Není však mojí úlohou
jenom ukázati na tomto případě, jak
tento zabírací zákon působí,
chci několika slovy říci také něco
o stavebním ruchu, o otázce bytové a o ochraně
nájemníků.
Všude jest bytová nouze, bída o byty, lidé
musí bydleti v bídných děrách.
Hledíce k těmto smutným poměrům,
musíme se tázati: Co jest s novým zákonem
o podpoře stavebního ruchu? Od dubna 1925 pozbyl
starý zákon účinnosti. Dovolte mi
několik poznámek o tom, co starý zákon
vykonal. Zákony o stavebním ruchu, které
od roku 1921 až do května 1926 platily aspoň
ve směru formálním, projevily se tímto
výsledkem: V této době vystavěla družstva
1263 nájemních domů se 16.951 byty, obce
1362 nájemních domů s 11.843 byty, soukromníci
vystavěli 1153 nájemních domů se 7873
byty, dohromady tedy bylo postaveno 3778 domů se 36.667
byty. Tak zvaných rodinných domů vystavěla
družstva 12.745 se 14.256 byty, obce 601 dům se 653
byty, soukromníci 10.352 rodinných domů s
11.715 byty, dohromady bylo postaveno: 23.698 rodinných
domů se 26.624 byty, nebo vůbec celkem 27.476 domů
se 63.291 byty. Celkový náklad na tyto stavby činil
4.644,680.971 Kč. Tato částka jest ovšem
jenom tak zvaným stavebním nákladem vypočítaným
od státu, ve skutečnosti přišly stavby
ovšem výše. Nuže, co stát ve skutečnosti
vynaložil dosud na tyto stavby? Skutečné náklady
státu na tak zvaný státní stavební
příspěvek, zúročení
a amortisaci činí v době podpory stavebního
ruchu až do roku 1926 celkem 702,325.401 Kč. Od této
částky nutno odečísti příspěvek
140 milionů korun ze státních stavebních
losů, takže skutečný náklad v
státu k účelům bytovým v době
od roku 1921 do roku 1925 po případě 1926
činí okrouhle 560 milionů korun. Musíme
se ovšem tázati, zda touto částkou vykonal
československý stát něco zvláštního,
a přijdeme k výsledku, že to nic zvláštního
není. Srovnáme-li s částkou 560 milionů
korun jakožto vydání na podporu v staveb, která
byla skutečně ze státních peněz
vydána, vydání vojenská, která
činí v téže době 20 až 25krát
tolik, musíme se svého stanoviska říci,
že pro stavební ruch nebylo poměrně
vykonáno takřka nic, a bylo by velmi zajímavo
tázati se, zda by Československý stát
nebyl vynaložil lépe a hospodářsky účelněji
tyto náklady na podporu staveb, než na militarismus,
než na tak zvanou národní obranu, než
na opatření vražedných nástrojů.
Tam by byly stačily částky, jež byly
milostivě přenechány stavebnímu ruchu.
V občanských a vládních listech možno
velmi často slyšeti vychvalování československého
stavebního ruchu do nebe. Chci vám na jednom příkladě
ukázati, jak je tento chvalozpěv nespravedlivý.
Československé obce jako stavebníci obytných
domů opatřily za celé stavební období
celkem 12.496 bytů. Naproti tomu uvádím jen
to, co obec vídeňská vystavěla v době
od roku 1922 do září 1926, totiž asi
25.000 bytů. Obec vídeňská mohla postaviti
pro město, které činí 1/7
obyvatelstva Československého státu,
v téže, ba ještě v kratší
době dvojnásobný počet bytů,
jako všechny československé obce ve stejné
době dohromady. Kromě toho staví Vídeň
v nynější chvíli zase 5000 nových
bytů a musíme říci, že takový
stavební ruch aspoň podle našeho názoru
je rozhodně rozsáhlejší, účinnější
a vítanější, při čemž
nutno ještě připomenouti, že peníze
na tyto stavby opatřila si vídeňská
obec přímo. (Posl. Hackenberg [německy]:
Za poměrů ještě nepříznivějších!)
Zajisté, opatřila je za poměrů
nepříznivějších, poněvadž
nájemné v nových domech srovnáno s
nájemným naším nutno označiti
za mimořádně laciné, při čemž
ovšem byty jako takové vyhovují co nejrozsáhleji
zdravotním požadavkům. To jediné, co
se zde ve státě uvádí jako zvlášť
příznivý a důležitý moment
pro stavební ruch se strany občanské, jest
zrušení ochrany nájemníků. Ochrana
nájemníků uhranula občanskou politiku
v tomto státě a od zrušení této
ochrany se nyní očekává spása.
Nový zákon o stavebním ruchu, který
byl předložen v červnu tohoto roku, ukazuje
přece zcela jasně, kam. povede cesta stavebního
ruchu. Také zde jen několik malých příkladů:
V tomto zákoně, pokud přichází
v úvahu základna pro výpočet stavební
podpory, bylo použito za podklad tak zvané Bittermannovy
theorie. O tom mohou býti různá mínění.
Avšak to, jak použila této theorie ve svých
návrzích vláda, vyzývá přímo
k odporu. Podle tohoto návrhu mají nájemníci
v 6 letech opatřiti částku asi 4 miliard
Kč.
Slavná sněmovno! Již po měsíce
jest občanský tisk pln pustých nadávek
na sociální pojištění a pln těžkých
nářků pro to, že celé hospodářství
se ničí příspěvky podnikatelů
na sociální pojištění. Tyto příspěvky
podnikatelů činí v roce nejvýše
215 milionů korun. v Tím stát spěje
ke zkáze. Jestliže však z nájemníků,
a mezi nimi zase největším dílem v z
proletářských nájemníků,
z dělníků, má býti v 6 letech
vymačkána částka 4000 milionů
korun, aby byli uspokojeni činžovní lichváři,
aby byl utvořen státní stavební fond,
pak to podle mínění občanských
politiků patrně nic neudělá našemu
národnímu hospodářství. To
naše národní hospodářství
ještě snese.
Tento návrh má i jinak ještě mnoho příjemných
stránek. Stavební ruch, který se má
z něho rozvinouti, neopatří ovšem laciných
bytů. Kdo se domnívá, že těmito
nesmírnými penězi budou postaveny laciné
byty, velmi se mýlí. Již se počítá
s tím, že stane-li se návrh zákonem,
budou byty v těchto domech státi šestkráte
tolik, jako nájem v míru - prostorově budou
dosti skrovné. Nájemníci mají se tedy
dožíti té příjemné věci,
že v šesti letech bude jim nynější
příplatek k nájemnému zvýšen
čtyř až pětinásobně. Dělnický
byt, který dnes ještě stojí podle zákonných
předpisů 50 Kč, má tedy býti
v šesti letech vyhnán do výše na 250 Kč.
Jest samozřejmo, že jsme ovšem proti takovým
zákonným návrhům a opatřením.
Avšak předlohou se znovu uvolňuje ochrana nájemníků,
ba podle §u 54 má býti dokonce odstraněna.
Tento paragraf praví, že obce, které nechtějí
platiti stavebního příspěvku, mohou
se od něho osvoboditi tím, že, ovšem se
souhlasem politického úřadu druhé
stolice, mohou zákon o ochraně nájemníků
vůbec odstraniti. Vidíme tedy stavební ruch,
který není nic jiného než silně
zpátečnický zákon. Vidíme dále
také omezení ochrany nájemníků,
a hledě k tomuto stavu věcí, musím
se tázati: Není ochrana nájemníků
v nynější době již dosti omezena?
Nenacházejí majitelé domů i tak dosti
možností, aby vyhodili své nájemníky
na ulici? Nepřišli právní zástupci
majitelů domů již na všechny možné
kličky, aby nájemníky vyhodili na ulici?
Dnešní uvolnění zákona o ochraně
nájemníků jest takového druhu, že,
když se do jeho kliček nájemník zaplete,
jest nevyhnutelně vyhozen na ulici. Jak se tu již
věci vyvinuly, ukáže vám malý
příklad z posledních dnů: Karlovarský
majetník domu, který následkem pokračujícího
chudnutí má dnes ještě 15 domů,
dosáhl šťastně toho, že exekučním
vyklizením vyhodil na ulici chudou vdovu se dvěma
dětmi. Co ta chudá žena udělala? Sáhla
k láhvi jedu a nyní leží umírající
v nemocnici, děti připadly na obtíž
veřejné péči. To jsou ty krásné
účinky, jež připouštějí
nynější možnosti ochrany nájemníků.
Jak to bude teprve potom, když nový zákon o
ochraně nájemníků obsahuje ustanovení
ještě volnější a domácí
pány štve na nájemníky? Na tomto místě
a při této příležitosti musíme
tedy požadovati novelisaci tohoto zákona a znovu vyjádřiti
požadavek po skutečně dobrém a účelném
zákoně o stavebním ruchu. (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.) Vyzýváme
vládu, zejména ministerstvo sociální
péče, jehož ministerský zástupce
by rád ochranu nájemníků odložil,
aby hned učinila přípravy a předložila
vhodný návrh, aby vytvořením řádného
zákona o stavebním ruchu a o ochraně nájemníků
byl odstraněn tento zákon, jehož my nikdy neuznáme,
pročež také dnes musíme s tohoto místa
prohlásiti, že budeme hlasovati proti návrhu.
(Potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. inž. Záhorský.
Posl. inž. Záhorský: Pane předsedo!
Slavná sněmovno! Předložený návrh
zákona o prodloužení účinnosti
a doplnění zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče jest
zákonem, který řeší zmírnění
bytové tísně, která vzniká
z nedostatku volných bytů na trhu bytovém.
Tento zákon prodlužuje dosavadní platný
zákon a tedy co do podstaty neobsahuje ničeho jiného,
je to pouze návrh zákona formálního.
Svým obsahem spadá do kategorie zákonů,
které se zabývají hospodářstvím
bytovým. Můžeme tedy říci, že
účinnost tohoto zákona dotýká
se účinnosti zákonů o zabírání
bytů, zákonů na ochranu nájemníků
a zákona na podporu stavebního ruchu.
Ovšem že má tento zákon na mysli jiné
tendence nežli zákony, které jsem vyjmenoval,
neboť tomuto zákonu záleží na tom,
aby 1. zabráněno bylo slučování
bytů, 2. aby jednotlivec neobýval více bytů
než jeden v krajním případě za
určitých podmínek dovoluje se obývání
bytů více, 3. tento zákon má na mysli,
aby užívání bytů k jiným
účelům bylo na nejmenší míru
omezeno.
Také se přihlíží k tomu, aby
nebyly podnikány bez zvláštního povolení
stavební úpravy, které mění
charakter obývacích objektů. Rovněž
má zákon na mysli, aby omezena byla velikost užívaných
bytů, to jest, jestliže někdo se uchází
o uvolněný byt, aby prostora nově pronajímaná
byla přiměřeným způsobem využita
patřičným počtem nájemníků.
Tento zákon obsahuje zvláštní ustanovení,
kterým poskytují se obcím určitá
práva, jež mají býti zachovávána
při pronajímání bytů. Obce
nadány jsou právem, že mohou požadovati
od majitelů obývacích domů, aby předkládaly
určité výkazy uvolněných bytů.
Zvláště cenným jest ustanovení,
které zabezpečuje, aby uvolněný byt
po odchodu státního zaměstnance z obce byl
reservován novému nájemníku - státnímu
zaměstnanci. Toto ustanovení později rozšířeno
a jest do nového návrhu pojato i ve prospěch
učitelů.
Pokud se týká zabraných bytů, jež
byly zabírány ve smyslu zákona z 30. října
1919, zůstávají ustanovení nedotčena.
§ 20 obsahuje velmi výhodná ustanovení,
ze kterých nejvíce vlastně těží
stát. S tohoto hlediska není nám vlastně
tento zákon sympatický, poněvadž stát,
jestliže odňal veliký počet obytných
domů k vlastnímu účelu, měl
se na prvním místě postarati, aby zde byly
dány k disposici náhradní objekty. (Tak
jest!)
Slavná sněmovno! Stačí udělati
si malou procházku po Malé Straně a uvidíte,
jakým způsobem dříve se hospodařilo,
když šlo o umístění státních
úřadů. Malá Strana tímto způsobem
byla téměř odlidněna a zbytek Malé
Strany, který jest nejméně vhodný
k obývání, jest takovým způsobem
přesycen nájemníky, že z toho vznikají
velké závady hygienické. Stěžuji
si na to zejména proto, že naše vysoké
školy jsou velice interesovány, aby stát konečně
počal vyklízeti objekty obývací. vracel
je svému účelu a raději se postaral
o vybudování náležitých novostaveb.
(Výborně! Tak jest!) Lituji ovšem, že
exposé pana ministra financí jest takového
rázu, že nám dává velice málo
naděje, že by tak brzy k vybudování
našich vysokých škol došlo, poněvadž
se považují tyto budovy za budovy neproduktivní
a tedy investice nemohou býti náležitým
způsobem amortisovány. Jeví se to již
také ve státním rozpočtu, že
vybudování vysokých škol dozná
značné ujmy. Tak na př. jsem zjistil, že
na vybudování vysokého učení
technického v Praze, kde státní náklad
jen na sedm - budov vysokých škol bez vnitřního
vědeckého, zařízení činí
300 milionů Kč, jest ve státním rozpočtu
úhrada 3 miliony Kč. Kdybychom měli takovým
způsobem postupovati, mohli bychom se dočkati toho,
že by bylo naše vysoké učení technické
konečně pod vlastní střechou - za
100 let!
Tento zákon, který právě projednáváme,
má už svoji historii. Je zajímavo, že
vznikl z iniciativního návrhu, který byl
předkládán 16. prosince 1921 - už náležitým
způsobem zpracován posl. Langrem, Bezděkem,
Biňovcem, inž. Bečkou, Dubickým
a soudr. - k projednání našemu zákonodárnému
sboru. Je zajímavo, že tento zákon pochází
vlastně z éry, kdy byly ještě státotvorné
strany pohromadě, kdežto dnes můžeme říci,
že bývalá koalice je rozloučena na strany
vládní a oposiční.
My budeme ovšem hlasovati pro tento návrh zákona.
Nepovažujeme jej za žádný ideální
zákon, poněvadž nám nedává
nic víc, než že brání umenšení
počtu bytů. Nic se zde nekoná, aby produkcí
bytového hospodářství počet
bytů rostl. Můžeme tedy říci,
že to je zákon, který vlastně doplňuje
bezprostředně zákon o zabírání
bytů. My jsme nejprve sáhli podle starého
cís. nařízení, které bylo v
platnosti, již r. 1918 k zabírání bytů,
ale co jsme zplodili tehdy počátkem r. 1918? Že
celá řada bytů, které ve velkých
městech byly z důvodů hygienických
a saniterních zavírány - jako zejména
v Praze, kde naše sklepní byty musely býti
vyklizeny, poněvadž neodpovídaly ustanovením
stavebního řádu - byla znovu oživena
a znovu obsazeny prostory, které z důvodů
zdravotních nikdy by neměly býti obývány,
a to není utěšené poznání,
zejména pro naše město Prahu.
Považte, že na př. u nás na Žižkově
na 1 ha zastavěné půdy připadá
1.300 obyvatelů. To je lidomorna a žádné
město! Na př. Londýn má na 1 ha půdy
asi 360 obyvatel, Paříž 450 a my na Žižkově
máme třikrát tolik! A nenajdeme jediného
bývalého předměstí pražského,
které by se blížilo k uvedenému číslu
moderních měst. Na př. Malá Strana,
která je vylidněna tím, že většina
obývacích objektů byla věnována
úřadům, vykazuje číslo 530.
To je horentní číslo, když musíme
říci, že více než 50% půdy
je zabráno úřady.
My se tedy nedíváme na tento zákon jako na
ideální, poněvadž nám vlastně
neumožňuje, abychom své representativní
město ozdravěli, aby se mohlo důstojně
řaditi k městům moderním. Je to pak
přirozeným důsledkem, jestliže statistika
našeho pražského fysikátu ukazuje neobyčejné
stoupání úmrtnosti tuberkulosou a jestliže
klesá ovšem také morálka celého
obyvatelstva velkých měst.
Tento zákon nebyl ovšem vítán representanty
buržoasních stran. Slyšeli jsme to také
z úst samotného p. referenta, který prohlásil,
že tento zákon znamená opětovný
zásah do disposičního práva majitele
domu. My ovšem jako socialisté nemůžeme
sdíleti názor, že by to byl neoprávněný
zásah do práv soukromých, a to z toho důvodu,
poněvadž se nedíváme na stavbu města
jako na souhrn staveb jednotlivých budov, pro nás
moderní město musí býti kolektivum
(Výborně!), které podléhá
určitým zákonům, kde jednotlivec musí
se velké myšlence podříditi. (Souhlas
poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)
A jestliže dnes žádáme, aby volné
disponování s uvolněnými byty nenastalo.
máme k tomu plné právo, poněvadž
velké kolektivum musí učiniti určité
opatření, na které přispívá
veškeré obyvatelstvo měst. Když se nyní
určitá obývací prostora odnímá
svému původnímu účelu, má
to eventuelně za následek, že určitých
investic, které musely obce podniknouti a které
šly z poplatnictva, musilo býti náležitým
způsobem využito. (Výborně!)
Já bych slavné sněmovně přál,
aby si učinila procházku a konstatovala, jak nehospodárně
se u nás disponuje obývacími domy, když
se věnují úřadům a školám.
Viděli bychom, co prostor leží mrtvě
a ladem, kterých by mohlo býti využito k účelům
obývacím, kdybychom tak macešsky neodbývali
naše školy, zejména v Praze školy vysoké.
Nehodlám poukazovati na určité vztahy tohoto
zákona k zákonu o stavebním příspěvku,
o ochraně nájemníků a stavebním
ruchu, poněvadž mám za to, že vládní
návrh, který nám byl předložen
(tisk 460), nestane se v plném rozsahu zákonem,
který by mohla tato sněmovna přijmouti. Tento
vládní návrh obsahuje jistě mnoho
myšlenek velmi dobrých, které bude možno
sledovati, jsou však v něm i myšlenky, jež
nutno velmi energicky odmítati proto, že pro nás
není zákon, který řeší
bytové hospodářství, pouze zákonem
hospodářským a finančním, nýbrž
je to pro nás eminentní zákon soc.-politický.
(Výborně!) Právě hlediska soc.-politická
mohou objeviti formu, která usnadní realisaci těch
myšlenek, které vládní předloha
obsahuje. (Výborně!) Dobré myšlenky,
které zde jsou, jsou ubity tím, že se nenašla
dobrá realisační forma. Stačí
poukázati, že likvidace bytového hospodářství
má se státi podle jediné progrese po 7 let.
Byl jsem svědkem obsáhlých jednání
ve sboru pro řešení otázek hospodářských,
kde tato vládní předloha krystalisovala.
Již tam jsem poukázal, že tyto myšlenky
lze realisovati, aniž se značně zhorší
dnešní zákony na ochranu nájemníků
pro důchodce nejslabší. Dal jsem si velkou
práci, prostudoval jsem zejména bytovou statistiku
Velké Prahy a dospěl jsem k tomu, že právě
nejmenší nájemníci s jednou kuchyní
nebo jedním pokojem a kuchyní odevzdají ve
formě nájmu 40 mil. Kč, a ti, kteří
mají 5 i více pokojů, pouze 10 mil. Kč.
To znamená, že by podle vládního návrhu
ti nejchudší do bytového fondu odevzdali 4krát
více, než ti nejsilnější. Již
veliká různost těch sum jest známkou,
že soc.-politická hlediska musí býti
uplatněna (Výborně!), a jsem jist,
že ani ministerstvo soc. péče nebude se brániti
určitým korekcím, kterých tato vládní
předloha bude vyžadovati. Nehodlám se zabývati
touto vládní předlohou, poněvadž
bezprostředně nezapadá do zákona,
který dnes projednáváme, ona se ho pouze
indirektně dotýká, jelikož sleduje produkci
bytovou. Tento zákon však sleduje pouze zachování
statu quo při uvolnění bytů.
Ke konci osměluji se upozorniti ještě na jednu
věc.
Novelisace z r. 1923 - zpráva soc. politického výboru
je tisk 4078 - měnila §§ 2, 9, 13, 17 a 22 původního
zákona o mimořádných opatřeních
bytové péče z 11. července 1922, č.
225 Sb. z. a n. V §u 13 nestaly se změny valně
podstatné, pouze v první jeho větě:
"Uprázdní-li se byt, obývaný
v den vyhlášení tohoto zákona státním
zaměstnancem, tím, že zaměstnanec byl
služebně přeložen do jiné obce,
smí býti pronajat..." bylo slovo "smí"
ve čtvrté řádce při novelisaci
nahrazeno slovem "musí". Avšak v
odst. 3 téhož §u 13 zůstala věta
"kterému byt smí býti pronajat"
při novelisaci nezměněna, ačkoli v
důsledku nahrazení slova "smí"
slovem "musí" v odst. 1 mělo také
zde slovo "smí" býti nahrazeno slovem
"má", takže by to mělo zníti:
"kterému byt má býti pronajat".
Upozorňuji na to pana referenta, aby se snad pokusil dáti
svůj návrh do náležité formy,
v níž by tato korektura mohla býti respektována.
Druhá věc, které se chci dotknouti, je tato:
Soc.-politický výbor změnil § 1 vládního
návrhu (tisk 584) tím způsobem, že slovo
"nejpozději", které bylo ve vládním
návrhu, je v osnově výborem soc. politickým
navrhované (tisk 747) nahrazeno slovem "nejdéle",
takže podle návrhu soc. politického výboru
má § 1 zníti:
"Účinnost zákona ze dne 11. července
1922, č. 225 Sb. z. a n., o mimořádných
opatřeních bytové péče,
ve znění zákona ze dne 26. dubna 1923,
č. 87 Sb. z. a n., která byla zákonem ze
dne 19. prosince 1924, č. 296 Sb. z. a n., prodloužena
do 31. prosince 1926, prodlužuje se až do vydání
nového zákona, nejdéle do 31. prosince
1927."
Tedy slovo "nejpozději" z vládního
návrhu nahrazuje se v osnově výborové
slovem "nejdéle". A tu, slavná sněmovno,
mám za to, že není vůbec správné
mluviti v §u 1, že prodlužuje se zákon nejdéle
do 31. prosince 1927. Je to jaksi újma svrchovanosti
této sněmovny, poněvadž ona má
právo usnésti se na prodlužování
zákona, jak bude chtíti a jak za dobré uzná.
A proto mám za to, že by úplně stačilo,
kdyby se to slovo vůbec vypustilo a stálo tam pouze
"prodlužuje se do 31. prosince 1927".
Ale já bych nesouhlasil ani s tímto datem 31. prosince
1927, a to z té příčiny, poněvadž
náš zákon na ochranu nájemníků
má platnost až do 31. března 1928. Proto bych
zase připomněl panu referentovi, aby vzal v úvahu,
(Výkřiky posl. Bergmanna.) nebylo-li by lépe,
aby věta ta zněla: "prodlužuje se do 31.
března 1928".
Já, vážené shromáždění,
netroufám si činiti pozměňovacích
návrhů. Byl bych býval podal pozměňovací
návrhy, kdybych byl měl příležitost
jako člen soc. politického výboru býti
účasten při jednání o tomto
zákonu. Poněvadž však nejsem členem,
nezbývá mi nic jiného, než v této
poslední chvíli na tyto věci upozorniti.
Nečiním také samostatných pozměňovacích
návrhů ani sněmovně, a to proto, poněvadž
jsem konstatoval, bohužel, že tato sněmovna vytváří
méně demokratickou tradici našeho mladého
parlamentu (Souhlas poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)
a že každá zlepšovací myšlenka,
kdyby byla sebe lepší, hází se přes
palubu, jakmile vychází od v strany oposiční.
(Souhlas.) A přece nemůže býti
lepšího prostředku sbližovacího
mezi oposicí a stranami vládními než
ten, jestliže se respektuje to, co může přispěti
ke zlepšení našich zákonů, myslím,
jestliže o to žádáme, že činíme
to také v zájmu prestiže tohoto parlamentu.
(Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Biňovec.