Žádáme dále, aby byl na německých
zemědělských učilištích
ustanovován stejný počet v učitelských
sil jako na školách českých a aby byla
uprázdněná místa vždycky hned
obsazována, ježto každá mezera v učitelském
sboru znamená velmi značnou škodu pro žáky,
kterou v nelze již nikdy napraviti.
Jest však také nutno povoliti vydatné prostředky
pro zemědělské kočovné vyučování,
aby i praktičtí zemědělci, pro něž
už škola nemá významu, byli obeznamováni
s novotami v a výsledky badání. Zejména
musí býti rozšiřováno po venkově
zemědělské účetnictví,
což má pro nynější obrat v zemědělství
přímo nesmírný význam. Dále
dcerám zemědělců, které nemohou
choditi do zemědělských hospodyňských
škol, musí býti poskytnuta příležitost
v k dalšímu vzdělání pořádáním
hospodyňských kursů, jest však nutno
ustanoviti tolik učitelek hospodyňských nauk,
aby bylo lze vyhověti vší potřebě
země.
Většina německých zemědělských
škol má povážlivý nedostatek učebných
pomůcek; tato závada musí býti odstraněna,
ježto úspěšné vyučování
bez nejdůležitějších učebných
pomůcek jest nemožné. I v tomto směru
žádáme zrovnoprávnění
s českými ústavy.
Jest zcela nepochopitelné, že potřeba pro zemědělské
školství na r. 1927 mohla býti proti roku loňskému
snížena o 5 milionů Kč. Musíme
žádati, aby byl pro tento titul povolen celý
potřebný náklad, který by měl
býti stanoven podle návrhů zemědělských
učilišť, aby zemědělské
školy mohly splniti svůj vysoký úkol
pro domácí zemědělství a národní
hospodářství. Zemědělství
potřebuje vzdělaného dorostu, aby bylo lze
přivésti zemědělské výrobky
k nejvyššímu rozvoji, to jest nejen v zájmu
zemědělců samotných, nýbrž
získá tím i celé národní
hospodářství, pročež smím
snad doufati, že moje příslušné
požadavky dojdou plné podpory.
Věstník ministerstva zemědělství
vychází dosud jen v řeči české.
Žádáme, aby byl vydáván také
německy, za kterýmž účelem má
býti zatímní částka 20.000
Kč zvýšena na 30.000 Kč. Také
němečtí zemědělci mají
plné právo, aby byli v německé řeči
obeznámeni s úředními zprávami
ministerstva zemědělství.
Nechápeme, proč byla částka na zemědělské
pokusnictví proti roku loňskému snížena
o 2 miliony Kč. K tomu nutno podotknouti, že zemědělské
pokusné ústavy jsou veskrze v českém
území. Žádáme tudíž
důrazně, aby i na tomto poli byla zjednána
rovnoprávnost a aby se i německému území
dostalo jemu příslušejících pokusných
ústavů, to jest nyní tím nezbytnější,
když byli pozemkovou reformou rozbiti němečtí
velkostatkáři, kteří dosud dávali
příklad a byli vzorem německým zemědělcům,
nebo když velkostatky přešly do rukou, od nichž
nelze očekávati podpory pro německé
zemědělce.
Mezi pokusnými ústavy jest také česká
pokusná stanice chmelařská v Děštnici
u Žatce. Žádáme, aby co nejdříve
byl zřízen německý pokusný
ústav chmelařský, a to v Žatecku, kde
jest světové středisko chmelařství
a pěstování žateckého chmele
od Němců bylo zavedeno a na dnešní výši
vybudováno. Jest důležité také
upozorniti, že pro českou pokusnou stanici chmelařskou
v Děštnici jest vykázán náklad
599.000 Kč a že tatáž hospodářská
jednotka figuruje mezi státními příjmy
částkou 1,303.000 Kč. Jest to urážkou
pro všechny německé pěstitele chmelu,
že v dřívějším Dreherově
dvoře v německé obci Děštnici
byl zřízen český chmelařský
pokusný ústav, a že německé chmelařství
nemá dosud německého pokusného ústavu
chmelařského. Žádáme, aby byl
co nejdříve zřízen. Žádáme,
aby výsledky v pokusů zemědělských
pokusných ústavů byly úředně
oznamovány také německy, neboť teprve
tím bude dosaženo účelu pokusných
v ústavů.
Jest to vyzývavost, že se v rozpočtu určuje
na výstavbu a znovuzřízení lihového
sdružení 4 miliony Kč. Žádáme,
aby tato položka byla škrtnuta, poněvadž
nemůžeme uznati, aby lihovému sdružení
pozemkovou reformou způsobená škoda byla nahražována
penězi z daní. Na tomto místě žádám
se vším důrazem, aby pozemkový úřad
předložil konečně jasný přehled,
resp. přesný účet o celém obchodu,
který v pozemkový úřad udělal
s dosavadní pozemkovou reformou. Toto vyúčtování
budiž předloženo parlamentu. Škody způsobené
pozemkovou reformou buďtež pozemkovým úřadem
nahraženy, nesmí tím však býti
zatížena státní pokladna. Zemědělské
výrobky nutno podporovati všemi prostředky,
ježto zemědělství znamená národní
hospodářství. Částka 600.000
Kč na semena jest zcela nedostatečná, a to
tím spíše, že německá území
ve vyšších polohách byla v tomto roce
postižena neúrodou žita a bramborů. Žádáme,
aby byla ihned zahájena podpůrná akce a poškozeným
zemědělcům musí býti přenechána
zdarma semena. Avšak také v oněch územích,
kde byla úroda zničena živelními pohromami,
musí býti postiženým hospodářům
přenechána potřeba chlebovin a píce
nutná pro výživu dobytka, po případě
potřebné k tomu účelu peníze
a musí býti povoleny vydatné slevy na daních.
Žádáme vydatnou podporu pěstění
travních semen, které má pro německé
pohraniční území velkou důležitost.
Semenářství zasluhuje plné státní
podpory. Zejména musí býti věnována
plná pozornost pěstování lnu a žádáme
zřízení pokusného ústavu lnářského
a státní podporu pro tento obor zemědělský,
který se vyskytuje po většině v německém
v území, a to tím spíše, že
len nepožívá celní ochrany. Vydatná
podpora se vyžaduje pro potírání škůdců
rostlin (bramborová sněť), peranospory u chmele
a vína, pilouse, který se velmi silně vyskytuje
na severní Moravě a ve Slezsku, pak pro hubení
myší a pod.
Plné podpory potřebuje chov dobytka povznesením
výroby mléka, čehož lze nejlépe
dosáhnouti kontrolními spolky a žádáme,
aby příslušné návrhy úřadovny
pro zemědělství, dále zemědělských
rad pro Čechy a Moravu a zemědělské
společnosti pro Slezsko v Opavě došly plného
porozumění. Žádáme, aby bylo
znemožněno podloudnictví s cizím dobytkem,
aby bylo možno odbýti domácí chovy.
Také družstva pro zhodnocení dobytka, která
na př. v Dánsku prokázala plně svůj
národohospodářský význam, musejí
dojíti u nás plné státní podpory.
Jimi bude vymýcen nereelní meziobchod, který
působí jen zdražování. Žádáme
také státní podporu pro německé
oblasti chovného dobytka (Kravařsko, Hřebečovsko,
severomoravsko-slezské území, kde se pěstuj
e dobytek), aby dovoz cizího chovného dobytka byl
omezen a bylo možno viděti vysoce hodnotná
domácí chovná zvířata, což
bude opět velice ku prospěchu domácímu
zemědělství a národnímu hospodářství.
Také rozpočtené částky na zemědělské
strojnictví (zkoušky), na stavebnictví, po
případě na porady zemědělců
v těchto věcech jsou vyměřeny příliš
nízko.
Naléhavě žádáme, aby byly neprodleně
uvolněny dávno splatné podpory pro odvodňování
a zavodňování a vznášíme
nejostřejší odpor v proti .tomu, že státní
příspěvky mají býti vypláceny
teprve v posledním kalendářním čtvrtletí.
Dále chov koní, který tak jako tak je vážně
ohrožen automobily a motory, potřebuje zvláštní
státní podpory a musí býti odstraněno
státní nucené dělení na obvody
a pěstiteli musí býti ulehčena, po
případě na vůli ponechána volba
směru chovu poskytnutím vhodných hřebců.
Krátká doba, která jest mi vyměřena,
nedovoluje mi bohužel, abych uvedl ještě další
body, o nichž by mělo býti při této
kapitole pojednáno. Musím se omeziti jenom na nejdůležitější.
Na konec musím upozorniti ještě na v případ,
který jasně svědčí, že
němečtí drobní zemědělci
jsou úmyslně vylučováni z pozemkové
reformy. Český přídělový
komisař Linhart z Loun přikročil nedávno
k rozdělení černínského dvora
Petrohradu v okresu jesenickém. Ani jediný Němec
nedostal půdu, ačkoli velmi mnoho německých
uchazečů se o půdu hlásilo. Němcům
se dostalo přímo výsměchu češi
dostali více půdy než požadovali. Českému
bednáři, který nemá ve chlévě
ani jedné kozy, bylo přiděleno 6 ha nejlepší
půdy. Jednomu Němci bylo prohlášeno,
že prý musí předložiti potvrzení
českého menšinového spolku a předseda
tohoto spolku žádal na v onom Němci, aby posílal
děti do české školy.
To jsou poměry, které vybízejí k nejostřejšímu
odporu a žádám, aby president pozemkového
úřadu zaujal k tomu stanovisko, poněvadž
takové případy jsou v příkrém
rozporu v s jeho nedávným prohlášením.
Žádáme, aby bylo vyhověno našim
návrhům v podaným k této kapitole
a aby se dostalo německému zemědělství
v tomto státě plného v práva, které
mu podle jeho významu přísluší.
Zvláště těžkou jest pro německé
zemědělce myšlenka, že za tímto
státním rozpočtem, v který jich tak
málo dbá, stojí také jeden německý
ministr, který vyšel ze zemědělců
a beze vší pochyby musí býti označen
za velmi vynikajícího jejich zástupce. Volám
nejen k jeho německému, nýbrž i k jeho
selskému smýšlení v očekávání,
že se u své strany přičiní o
to, aby tento státní rozpočet v této
zemědělství tak poškozující
formě nebyl přijat. (Potlesk poslanců
německé strany národní.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Janovský. Uděluji mu slovo.
Posl. Janovský: Slavná sněmovno! Nemám
v úmyslu opakovati názory jednotlivých řečníků,
pokud v rozpravě rozpočtové se vyslovili
pro schválení státního rozpočtu.
Ale nebudu ani kritisovati po způsobu řečníků
stran oposice ty položky rozpočtu, jež mne, jako
poslance strany lidové - a, na co kladu zvláštní
důraz, jako zástupce třídy domkářské
a malozemědělské - nemohou nejen plně
uspokojiti, nýbrž - konstatuji vykazují mezery
a nedostatky, jež v budoucím státním
rozpočtu by se již neměly objeviti.
V kap. 12 státního rozpočtu uvedena je celková
číslice 26,691 355 Kč, kde shrnuty jsou výdaje
Státního pozemkového úřadu,
vztahující se i na Podkarpatskou Rus. Jako státní
příjem v této kapitole se uvádí
částka 27,126 355 Kč. Připomínám,
že se jedná o rozpočet hospodaření
Státního pozemkového úřadu.
A když pozorně pročítám v podrobném
výkazu položku za položkou, přicházím
na položku 25,089.695 Kč, která z titulu 3
a ní v mimořádných příjmech
přichází tam s položkou 1 jako: Příspěvek
fondu náhradového (§ 77 zák. z 8. dubna
1920, čís. 329 Sb. z. a n.). Již tato jediná
položka dostatečně prokazuje, že aparát
Státního pozemkového úřadu
vyžaduje obrovské s umy na udržení činnosti,
která naší malozemědělskou veřejností
je velmi nelichotivě posuzována. Zákon záborový
z 16. dubna 1919, tuším v §u 3, mluví
docela zřetelně, že nárok na půdu
z nezabraných velkostatků mají také
"bezzemci". Ve výkladu zákona jeví
se ovšem veliké diference a bylo by zajímavo
slyšeti autentický výklad tohoto pojmu a jak
na existenci "bezzemka" pohlíží Státní
pozemkový úřad.
Bezzemkem v běžné mluvě není
na venkově žádný, kdo se ve vlastním
hospodářství zabývá zemědělstvím.
Každý takový má větší
či menší výměru půdy.
Tato půda je buď vlastní anebo pachtovaná.
Úplným bezzemkem tedy může býti
jen zemědělský dělník, který
nemá budov ani inventáře a dává
se jen za mzdu k práci zemědělské
najímati. A právě tato kategorie uchazečů
o půdu zpravidla stroskotala. Neznám případu,
kde zemědělský dělník, bezzemek,
obdržel půdu, s výjimkou řídkých
případů u legionářů.
Ale tito výhradně dostávali půdu z
tohoto titulu legionářského, a nikoliv že
by byli bezzemky. Znám však mnoho případů,
že členové zámožných rodin
rolnických, kteří měli od rodičů
značné věno a naději na dědictví,
dostali nepřiměřeně veliké
příděly půdy ze zabraných velkostatků
v poměru k ostatním uchazečům a také
k celkové výměře, jež byla určena
pro drobný příděl, že to budilo
úžas a rozhořčení u všech
ostatních přídělců, kteří
měli rodiny, o jejichž existenci se musili starati
a za těchto poměrů neobdrželi vůbec
žádnou půdu, nebo jen nepatrnou výměru.
Neříkám ostatně nic nového.
Současný tisk tepal nemilosrdně tyto nešvary.
V této sněmovní síni při různých
příležitostech velmi důrazně
od řečníků naší strany
voláno po spravedlivém provádění
pozemkové reformy. Naši poslanci nesčíslněkráte
zakročovali, ale to všechno nemělo téměř
žádného výsledku. Mám v rukou
doklady o tom, jak zacházeli úředníci
SPÚ. s drobnými uchazeči o půdu, kteří
již napřed byli předurčeni k tomu, že
neobdrží žádného přídělu
proto, že jsou příslušníky čsl.
strany lidové. Z kraje holešovského píše
mi jeden náš občan mezi jiným toto:
"Výsledek mých proseb a žádostí
byl ten, že jsem opět nic nedostal. Pan starosta i
členové poradního sboru říkali,
že již to vše bylo tak připraveno. Když
z druhého přídělu dostávali
nové příděly i ti, co měli
dostatek vlastního pole a mimo to i vedlejší
zaměstnání, poukázal jsem v hovoru
s p. starostou na tu nespravedlivost a on mi na vysvětlenou
pravil: Tím vším je vinen p. komisař
SPÚ., poněvadž mi řekl: Vy se v té
věci odvolávejte na mne, a kdo přijde za
mnou se stížností, budu se zas já odvolávati
na Vás. Tímto přiznáním došel
jsem k úsudku, že se mnou bylo jednáno takovým
způsobem nečestným proto, že jsem lidovec,
a z toho důvodu mi také byl příděl
půdy odepřen."
V tomto tenoru nese se sta stížností na nespravedlivě
prováděnou parcelaci, resp. přidělování
půdy zámožným lidem a opomíjení
existencí přičinlivých drobných
zemědělců a domkářů
velmi často z té příčiny, že
jako příslušníci politické strany
čsl. lidové neskrývali svého přesvědčení.
Pozoroval jsem velmi dobře, že při stejné
kvalifikaci uchazečů o půdu rozhodoval komisař
SPÚ. velmi často o přídělu
ve prospěch příslušníků
soc. demokracie proti lidovcům. Zjistil jsem, že tam,
kde nebylo zájmové organisace, strany republikánské,
byl p. komisaři informátorem soc. demokrat, který
v číselném přídělu obdržel
nejlepší pozemek a největší výměru.
Nebudu uváděti, jaké kvality a jakého
druhu byly takto zjednané informace, ale výmluvné
svědectví o tom vydávají poznámky,
uvedené při jménech některých
uchazečů, zanesených v hlavním seznamu
uchazečů téhož komisariátu.
Reforma pozemková se končí v zemích
historických, ale nevyřízených stížností
jsou celé haldy. Důvěry v pozemkový
úřad to nepřidá. Uvádím
některé:
Obec Vítová na Holešovsku má zvláštní
smůlu. Žádala o příděl
a dostala jej. Byl to sice pozemek jen o výměře
1 ha, ale čekali naň nejchudobnější
lidé v obci, kterým měl býti rozdělen
do pachtu na brambory, ale stalo se, že o tentýž
pozemek žádala paní Brázdová,
manželka rolníka, který má také
obchod a povoznictví, a této paní Brázdové
dostalo se pozemku, který už napřed měla
přidělený obec Vítová. Stalo
se to škrtnutím péra. Obvodová úřadovna
v Olomouci zrušila příděl obci a přidělila
jej jednoduše pí. Brázdové. Obec protestovala
a podala stížnost k SPÚ. do Prahy. Když
vyřízení po několik měsíců
nešlo, obrátila se obec Vítová na poslance
svého kraje a prosila za intervenci. Poslanec zakročil
a zjistil, že stížnost leží na SPÚ.
a ve stížnosti že jsou opravdu uvedeny věci,
na něž měl býti brán mimořádný
ohled. Bylo tam mimo jiné uvedeno, že manžel
pí. Brázdové, která obdržela
příděl, určený původně
obci, byl v letech válečných starostou obce
a že přivodil zatčení 3 členů
obecního zastupitelstva, kteří byli po několik
týdnů drženi ve vazbě na Špilberku.
Po dlouhém a trapném vyšetřování
pro velezradu byli tito občané z Vítové
z vazby propuštěni a prokázána jich
nevina. Mimo hmotnou škodu, pokoření a poruchu
zdraví všech tří následovala
u jednoho z nich smrt. To zavinil tehdejší starosta
Jan Brázda a nyní snad jako odměnou za jeho
špiclovství za Rakouska dává mu SPÚ.
v republice - příděl nejlepších
pozemků.
Dále ve stížnosti se uvádí, že
Brázda před několika roky odprodal svých
vlastních pozemků přes 20 měr. Na
zákrok poslance vyšetřil konečně
Státní pozemkový úřad stížnost
obce Vítové a nařídil přidělení
pozemků obci. Sdělení o tom dostal poslanec
sice hned 26. dubna t. r., ale přes to, že obec složila
také požadovanou splátku, užívá
pozemek dosud Brázda a obci nebylo dosud nic definitivního
oznámeno.
V obci Lažínkách u Mor. Budějovic obdržel
starosta obce nedíl o výměře přes
30 měr, ač má vlastní soběstačné
hospodářství a řada drobných
uchazečů o půdu byla odmítnuta. V
obci Křtomil u Bystřice p. Host. obdržel velký
rolník Skřivánek, jehož výměra
pozemků činí 120 měr, prý záměnou,
velký nedíl v obci Tečovicích v téže
výměře jako jeho dosavadní hospodářství.
Užívá nedílu již druhý rok
a současně i vlastní hospodářství
ve Křtomili, a cynicky prohlašuje, že ho žádný
nepřinutí dát nějakou výměru
pro drobný příděl. V obci Skašticích
u Kroměříže dostal největší
příděl ze všech uchazečů
Pelíšek, který nemá ani vlastních
budov ani inventáře. Byl v té době
stálým zřízencem zemědělské
pokladny v Kroměříži a po obdržení
přídělu propachtoval si velké hospodářství
u Val. Meziříčí ve výměře
cca 300 měr. Přes to, že z obce se odstěhoval,
obdělává přidělenou půdu
ve Skašticích dále.
Připomínám, že jest bezdětný,
kterážto okolnost zhusta byla příčinou,
že takovým uchazečům, zejména
se strany lidové, se půda nepřidělila.
To jsou některé z mnoha případů,
jež charakterisují postup jednotlivých úředníků
ve Státním pozemkovém úřadě.
Nedivím se tedy proto pranic, že pozemková
reforma je zdiskreditována a projevuje se nedůvěra
ke Státnímu pozemkovému úřadu
zvláště v tom směru, že od vydání
zákona záborového a za celou dobu provádění
praktického tohoto zákona nikde a nikdy ještě
nebyla předložena bilance dosud provedené pozemkové
reformy, aby veřejnost mohla posouditi, zda také
finančně znamená provádění
pozemkové reformy pro náš stát určitě
plus. Nedivím se pranic, že předpovídá
se hospodářství Státního pozemkového
úřadu bankrot a že ztotožňuje se
s hospodářstvím válečného,
tak smutně skončivšího Státního
obilního ústavu a tukové ústředny.
Opatřil jsem si zaručené zprávy o
tom, jak byla provedena pozemková reforma na jednom velkostatku
na Moravě, kde bylo převzato Státním
pozemkovým úřadem na 90% půdy velkostatkářské.
Parcelace provedená u tohoto velkostatku na 28 dvorech
a převzato celkem 3793 ha orné půdy a luk
kromě 739 ha půdy za přejímací
cenu 7,338.792 Kč. Průměrná cena za
1 ha činí 1935 Kč. Zjistil jsem, ze přídělová
cena zaplacená drobnými přídělci
činila maximálně 11.000 Kč a když
béřem v úvahu minimální cenu
přídělovou, která činila 6000
Kč, přicházíme k závěru,
že hrubý zisk minimálně jeví
se číslicí 4680 Kč za 1 ha. Maximální
zisk je značně vyšší a činí
6836 Kč při 1 ha.
V rozpočtovém výboru p. předseda Státního
pozemkového úřadu dr Voženílek
uvedl číslici výměry půdy převedené
na nové majitele na 1,089.000 ha. Při průměrném
hrubém zisku 5758 Kč, tak jak jsem nahoře
uvedl číslice, docházíme k závěru,
že Státní pozemkový úřad
měl by vykázati tento hrubý v zisk z provedené
doposud pozemkové reformy ohromující částkou
6.270,462.000 Kč. Že tato číslice vykázána
nebude, jest více než jisto. Vždyť stát
vlastně poskytuje ještě finanční
podporu na provádění pozemkové reformy,
a to v ohromných částkách.
Z kolonisačního fondu povoleno 12 1/2 mil.
Kč úvěru pro zbytkové statky, jež
obdržela socialistická družstva na svých
37 zbyťáků.
V těchto zbytkových statcích jest dán
stranám socialistickým obrovský majetek,
neboť 1 ha půdy byl jim dán za přídělovou
cenu cca 3000 Kč, kdežto úvěr z kolonisačního
fondu povolen jim při 1 ha na 4000 Kč. Už tato
okolnost mluví jasně, že strany socialistické,
jichž družstva přes tak ohromnou a účinnou
pomoc státní jsou v úpadku, dostaly z pozemkové
reformy present na účet opravdu potřebných
jednotlivých žadatelů z řad domkářských
a že postiženi jsou v tomto ohledu v zase jen malozemědělci
a domkáři strany lidové. Dnes stojí
strany socialistické na v straně oposice a prohlašují
se živly vysloveně protistátními za
solidární. Za ty koncese, dané stranám
socialistickým v pozemkové reformě, odpírají
vlastnímu státu prostředky k jeho zabezpečení.
Dobře náš lid ve své prostotě
a jednoduchosti říká: Čiň čertu
v dobře a peklem se ti odmění.
Za věrnost ke státu žádáme, aby
veřejní činitelé ve státě
dali nám, drobným zemědělcům,
také všechno, co k udržení své
existence potřebujeme. Jsme skromní, a to je snad
v chyba. Nevyvoláváme veřejných projevů
ve prospěch své třídy. Postěžujeme
si a nerevoltujeme. Považujeme své požadavky
za v samozřejmé a chceme jen, aby byly uznány
a už jedenkráte realisovány.
Nesmírně nás tíží nepřiměřený
v této době úrok, jenž ze svých
dluhů platíme bankám. Vítáme
krok učiněný k snížení
míry úrokové. Je potřebí ohledů
při ukládání poplatků, při
převodu nemovitostí a zejména dávky
z úředních výkonů. Má
to, prosím, smysl, při podpoře stavebního
ruchu uložiti za výkon převodu dluhu v částce
50.000 Kč stavebníku, který těžko
se odhodlal stavěti a nepočítal, že
tak těžkými obětmi bude vykupovati svůj
vlastní krov, a exekučně dobývati
téměř v 1100 Kč za pouhý převod
v pozemkové knize?
Je potřebí zabezpečiti malému lidu
půdu do vlastnictví i do pachtu zvláštním
zákonem o distribuci půdy " aby bylo zabráněno
tvoření nových velkostatků a omezena
chamtivost t. zv. silných jedinců. Je potřebí
takového zákona už také proto, že
pozemková reforma v nepřinesla drobnému lidu
to, co od ní tak toužebně čekal.
My, drobní lidé na venkově, jsme nevyčerpatelní
ve svém optimismu. Milujeme svou republiku i když
nám hned nedává to, co loyální
občan po právu a spravedlnosti od státu žádati
musí. A když dovoláváme se svého
svatého práva ve státě a chceme zabezpečení
existence svým rodinám na té tvrdé
hroudě, stejně důtklivě upozorňujeme
naše vládní činitele: Chraňte
drobný lid venkovský, chraňte před
rozkladnou prací bolševiků! Zbolševisovaný
a zdemoralisovaný lid na venkově byl by pohromou
našeho státu. Věřící a
do krajnosti trpělivý - a nezapomínejte,
že i trpělivost má své meze tento náš
lid ve svém gros jest nejbezpečnější
záštitou státu i v dobách zlých
a možno na něj plně spoléhati. V této
své víře a důvěře v
budoucnost hlasuji se stranou lidovou pro rozpočet. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Bergmann. Uděluji mu slovo.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Pan ministr
financí zmínil se ve svém exposé,
jímž doprovodil předložení státního
rozpočtu na rok 1927, o hospodářství
naší samosprávy způsobem, který
se trpce musil dotknouti všech pracovníků samosprávy
svou jednostranností a paušálností,
nepodloženou přesvědčujícími
fakty. Pan ministr prohlásil: "Zdá se, že
samospráva, ale obzvláště obce neukládají
si oné neúprosné reservy ve svých
výdajích, jaká je naprosto nutna, má-li
býti veřejné břemeno pro naše
hospodářství snesitelným".
Panu ministru financí, který pravděpodobně
neměl příležitosti pracovati v naší
samosprávě, se na základě relací
podřízeného úřednictva, nemajícího
praktických zkušeností o samosprávné
činnosti pouze zdá, že samospráva příliš
mnoho vydává. Nepochybuji, že projevem pana
ministra financí bude toto zdání vyvoláno
i v celé naší širší veřejnosti
a proto pokládám za svou povinnost ujmouti se v
této debatě těch deseti- ba statisíců
samosprávných pracovníků proti nepodloženému
nařčení z nehospodárnosti a předestřením
některých zajímavých fakt na obranu
naší samosprávy uvésti projev pana ministra
financí na pravou míru.
Zapomnělo se již, že tak, jako jsme 28. října
1918 převzali úplně hospodářsky
vysílený, ba téměř zhroucený
stát, převzali jsme také úplně
vybrakované obce. Obecní budovy, ulice, cesty, podniky
přímo devastované, po celou válku
neopravované školní budovy, které za
války byly přetvořeny na vojenské
nemocnice, musely býti velikým nákladem znovu
pro školské účely upravovány.
Bylo přijato mnoho zákonů pro obce závazných
a s výdaji spojených, aniž by se kdo staral
o úhradu. Stát za války i po válce
ukládal obcím nové a nové úkony
přenesené působnosti spojené s vyšší
režií. Statistika v tomto směru byla by jistě
zajímavou a byl bych býval panu ministru financí
vděčen, kdyby nám byl vedle statistiky o
vydání samosprávy opatřil také
statistiku nových úkonů přenesené
působnosti obcím uložených.
Rakousko nenávidělo naši samosprávu,
poněvadž v ní stejně jako my vidělo
zbytek naší samostatnosti, ale přece si netroufalo
soustavně samosprávu naši rdousiti, jak se
to děje v našem samostatném státě,
neboť dovedlo býti objektivnějším
v posuzování významu samosprávy pro
stát v hodinách osudových.
Nenadsazuji, prohlásím-li, že Rakousko bez
organisace samosprávy bylo by válku prohrálo
již v r. 1915, protože by nebylo mohlo organisovati
mobilisaci lidského i technického materiálu
a zásobování obyvatelstva i armády.
Spočívalo tedy vedení války z velké
části na bedrech samosprávy a neulehčilo
se jí ani po převratu neboť na ni v prvé
řadě dolehly všechny hospodářské
i sociální důsledky války. Obce to
u nás byly, které jako primérní kolektiva
naší státní společnosti a organisace
svou činností umožnily hladký průběh
politického převratu a lvím podílem
přispěly k vnitřní konsolidaci poměrů
v našem státě.
Když téměř ve všech okolních
státech vzplanul v mnohých obcích požár
nepokojů, bouří, rabování,
drancování, pálení vraždění
a loupení, u nás panoval poměrný klid.
Troufá si někdo popříti nesporné
zásluhy naší samosprávy v tomto směru?
Mouřenín vykonal svou povinnost, mouřenín
může jíti, kde kdo po něm dnes hodí
kamenem.
Pan ministr financí došel k svému zdání
o nehospodárnosti obcí na základě
statistiky o výdajích samosprávy. To ovšem
je poněkud nedostatečné měřítko
pro posouzení hospodárnosti nebo nehospodárnosti
samosprávy, není-li také zkoumána
potřeba, účelnost, oprávněnost,
produktivnost a působnost výdajů pro budoucnost,
výše majetku a zadluženosti naší
samosprávy. Ministr financí, nejvyšší
hospodář, státní správce a
strážce státního pokladu je nejvíce
vystaven veřejné kritice, máme pro jeho obtížný
úkol a postavení plné pochopení a
proto byli bychom od něho očekávali také
plné porozumění pro exponované činovníky
samosprávné, kteří hospodaří
majetkem druhého důležitého činitele
naší veřejné správy, aby bez
usvědčujících fakt nepronesl ani zdání
podezření nehospodárnosti, poněvadž
nemůže býti úmyslem vysokého
státního činovnika vyvolávati nedůvěru
občanstva k těm, které si postavilo občanstvo
v čelo naši samosprávy tím více,
když zákon sám postaral se o přísnou
kontrolu instancí, jež schvalují rozpočty
našich obcí, rozhodujíce o výši
přirážek. Jsou to okresní správní
komise, zemské správní komise, zemská
finanční ředitelství a finanční
ministerstvo samo, a zákon postavil samosprávné
činovníky pod daleko přísnější
kontrolu každého jednotlivého občana,
než hospodářství státní,
neboť státní rozpočet a státní
účty nejsou tak veřejně přístupny
a vyloženy ke kontrole jednotlivých občanů,
jako rozpočty a účty obecní, podléhající
pro předepsanou dobu veřejnému vyložení,
proti nimž má každý občan právo
podati námitky a o nichž se vlastně rozhoduje
téměř lidovým referendem. Tato kontrola
sama je dostatečnou zárukou, aby si obce ukládaly
neúprosné reservy ve svých výdajích.
Pan ministr financí prohlásil dále: "V
době vysokých hospodářských
čísel a dobré konjunktury v letech 1920/21
nepoužily obce vzrůstající základny
daňové k snižování přirážek,
nýbrž často k nepředloženému
rozpětí svých úkolů a výdajů,
a ocitají se nyní v krisi a dluzích. Pravím
na adresu samosprávy vůbec a obcí zvlášť,
že musí stůj co stůj restringovati své
rozpočty a své výdaje, a že by se dopustily
těžkého omylu, kdyby se domnívaly, že
je úkolem státu jejich schodky prostě honorovati."