Slavná sněmovno! Jsem poslancem za jižní
Čechy a tamějším rodákem a jsem
povinen několik slov věnovati svému kraji,
o němž mnozí praví, a to často
právem, že je to kraj chudý a zanedbaný.
O jihočeské otázce mluví se v české
veřejnosti již po léta a nyní existuje
také jihočeský národohospodářský
sbor, který se obírá problémem jihočeského
kraje. Právě v těchto dnech pořádá
zde v Praze jihočeskou výstavu. Jihočeská
otázka má před otázkami ostatních
krajů tu nevýhodu, že se sice o ní velice
mnoho mluví, ale zpravidla skutek utek. Jižní
Čechy byly zanedbávány již za Rakouska,
mnoho nářků a stížností
bylo po této stránce proneseno, ale celkem marně.
Bohužel, že zanedbávání jižních
Čech pokračuje také za republiky, ač
macešského odbývání jihočeský
lid, který je věrným strážcem
republiky ve hvozdech šumavských, si nezaslouží..Jižní
Čechy mají to neštěstí, že
opravdu jsou krajem chudším a ke všemu ještě
dnes velice oddáleným od hlavní tepny života,
dráhy, která probíhá směrem
Plzeň-Praha-Brno-Bratislava. Jižní Čechy
jsou této tepny velice vzdáleny a nedostatečné
spojení drahou tuto vzdálenost jen ještě
znásobuje, a tu nejen já, nýbrž jistě
i všichni poslanci kolegové, kteří zastupujeme
kraj jihočeský, nemáme vroucnějšího
přání, než aby i na tento náš
kraj bylo vždy v rozpočtu náležitou měrou
pamatováno, aby potřebné železnice,
regulace toků řek, mosty atd. mohly býti
vybudovány. My Jihočeši jsme skromní
lidé, my nezávidíme krajům bohatším,
ale konečně přece jen žádáme,
aby stát, k němuž konáme své
povinnosti, věnoval také nám zvýšenou
pozornost. Bude to také v jeho vlastním zájmu
a k jeho prospěchu. Svého času vyjádřil
se jeden t. zv. legionářský list o jižních
Čechách jako o nekulturních a nepokrokových.
Pisatel neměl pravdu a psal-li již o jižních
Čechách, pak měl napsati: "Ano, u porovnání
s jinými kraji v republice zdají se anebo jsou jižní
Čechy pozadu, ale čí vinou?" Zda to
není vždy ohled na jiné kraje, kde deputace
mají blíže do Prahy a státní
správa mnohem více vychází vstříc
těmto bližším krajům než jižním
Čechám?
Pochopíte, mluvím-li o chudobě svého
kraje, že činím tak s pocity trpkými,
zvláště když vím, že po léta
nebylo dbáno volání, které z jižních
Čech se ozývalo. Malý příklad:
U nás je vesnička, staré sídlo slovanské,
historicky památné Doudleby. Vesnice tato rozkládá
se na krásném poloostrovu, který tvoří
řeka Malše, avšak tato krása po dlouhá
léta byla vykupována trýzní a velikými
těžkostmi obyvatelstva, které při sebemenším
stoupnutí této řeky jest odříznuto
prostě od svých pozemků, které všechny
leží za řekou. Odříznuto, poněvadž
tam není mostu. Při rozvodnění řeky,
které zvláště letos bylo abnormální
a časté, musejí tamější
obyvatelé na trakařích voziti krmení
pro dobytek přes velmi nedostatečnou a povodněmi
poškozenou lávku. Při trochu značnějším
stoupnutí vody s vozem do proudu se odvážiti
nemohou. Staly se případy, že proud vody převrhl
vůz i s nákladem a odnesl. Obec Doudleby, přesto,
že je místem památným a druhdy vévodila
jižním Čechám, je dnes poměrně
velmi chudá a na postavení mostu z vlastních
prostředků není ani pomyšlení.
Léta to trvalo, než ozvalo se svědomí
odpovědných činitelů a teprve loňské
a letošní povodně přiměly je
k tomu, že most za pomoci veřejných činitelů
bude zde přece snad v dohledné době postaven.
V jiném kraji dávno už bouřlivými
demonstracemi byli by si stavbu mostu takového vynutili.
To je markantní příklad, jak se řeší
otázka jihočeská. Most, který je nutným
pro bezpečnost a majetek občanů, který
konečně také bude i důležitou
komunikační spojkou, musí po léta
býti prosbami a tolikerým voláním
vymáhán.
Nebo dráhy. Stavíme je na Slovensku, aby hranice
naše v případě potřeby byly rychle
zabezpečeny. Ale což u nás? Nejsme my také
blízko hranic? A máme možnost v případě
potřeby dopraviti k nám a po hranicích včas
vojsko? Nemáme. Uvádím tento důvod
pro stavbu drah v jižních Čechách proto,
poněvadž nezmůže-li tento důvod
ničeho, pak ani 60tileté volání občanů
na příklad po dráze Č. Budějovice-Třeboň-Jindřichův
Hradec a na Moravu nesvede ničeho a ani vnukové
našich vnuků se dráhy této nedočkají.
Z Č. Budějovic do Prahy resp. do Benešova je
trať jednokolejná, ač již dávno
měla býti dvoukolejná. Mezinárodní
vlaky jsou vedeny tak, aby se vyhnuly metropoli jihočeské,
a tak soustavně jsou jižní Čechy poškozovány.
O tom, jak u nás v jižních Čechách
je postaráno o regulaci řek a jejich přítoků,
už bylo podáno tolik důkazů, že
škoda ztráceti o tom dalších slov. Podobně
také povznesení zemědělství
se nevěnuje v našem kraji se strany státu tolik
péče, kolik by bylo třeba. Zapomíná
se často na to, že jižní Čechy
při rozumné zemědělské politice
uvnitř státu mohly by snadno státi se krajem,
odkud by zásobována byla velká část
republiky masem, máslem, mlékem a podobnými
produkty, které chov dobytka poskytuje. Vím, že
stát nemůže dělat všechno, mnoho
musí učinit zemědělci sami, ale také
jsem přesvědčen, že stát musí
podati zemědělcům v tak chudém kraji
svou pomocnou ruku. Rovněž je třeba, aby na
jihočeské silnice, které zejména v
některých okresech horských, jako je Č.
Krumlov a jiné, jsou ve stavu velmi ubohém, bylo
dostatečně pamatováno. Nestačí
míti pěkné silnice jen kolem Prahy, je třeba,
aby i jiné kraje mohly se pěknými silnicemi
pochlubit a ke svému prospěchu jich užít.
Zmínil jsem se o regulaci řek a tu musím
ještě konstatovat, že konečně jako
z milosti a s velkým prošením dosáhli
jsme toho, že se vypisují nabídky na regulaci
Vltavy v Č. Budějovicích a to na úseku
velmi nepatrném. A nebýti snad letošních
pohrom, kdy Vltava i Malše několikráte za rok
vystoupily ze břehů a hrozily zaplaviti město
Č. Budějovice i s přilehlými okolními
dědinami, snad by ještě k pokračování
v tomto díle nebylo ani došlo.
Slavná sněmovno, dotkl jsem se jen stručně
ovšem některých otázek, jež pro
nás v jižních Čechách mají
nesmírnou důležitost, a proto jsem uznal za
vhodné při této příležitosti
tlumočiti naše stesky. Vím, že všechno
najednou se dělati nedá, ale očekávám,
že otázkám jihočeským věnována
bude náležitá pozornost a přijdou-li
k projednání návrhy směřující
k povznesení našeho kraje, že budou blahovolně
podepřeny.
Připomínám ještě jednou, že
jižní Čechy a zvláště město
Č. Budějovice se svým širokým
zemědělským okolím si této
pomoci národa a státu zaslouží. Přál
bych si, aby v příštím státním
rozpočtu i tato stránka jihočeského
kraje byla uznána hojnější podporou
našeho národohospodářského snažení.
Pro rozpočet na rok 1927 naše strana hlasovati bude,
jak jsem již na počátku uvedl, a to proto,
že chce, aby stát dostal své a měl z
čeho žíti, ale také proto, aby položky,
které jsou určeny ve prospěch všeobecného
blaha, dostaly svého schválení a mohly býti
vypláceny. Žádáme-li, aby stát
konal svou povinnost ke svému obyvatelstvu, musíme
mu umožniti prostředky, nechceme-li býti demagogy.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. dr Gáti.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr Gáti [maďarsky]: Vážené
Národné shromaždenie! Prijatie alebo neprijatie
rozpočtu nezávisí čiste od toho, čo
tento rozpočet obsahuje. Rozpočet má stránku
hmotnú i politickú, a štát má
hmotné i politické požiadavky.
Strana naša prirodzene rozpočet neprijíma,
a to už preto nie, lebo ho predložila občianska
vláda a preto, lebo ten rozpočet je triedny. My
poslanci Podkarpatskej Rusi môžeme ho prijať tým
menej, lebo odhlasovanie rozpočtu znamená zároveň
dôveru, dôveru k vláde, ktorá rozpočet
predložila. O rozpočte podrobne sa rozhovoríme
u príležitosti rozpravy podrobnej.
Srovnajúc ho s rozpočtom roku minulého, vidíme,
že určité rezorty obsahujú vyššie
položky, kdežto iné proti laňajšiemu
roku sú dotované nižšie. Je príznačným,
že položky obsažené v rozpočte vo
službách centralizmu sú o 8,000.000 vyššie
než z roku laňajšieho, tedy na ústredné
úrady, četníctvo a policiu vydáva
sa viac. Proti tomu na pr. rezortu spravedlnosti dostáva
sa v terajšom rozpočte o 1/4 miliona korún
menej.
Je nápadné, že pre zemedelstvo je v rozpočte
r. 1927 pojatý obnos o 3.5 miliona nižší
než ktorý bol pojatý v rozpočte r. 1926,
kdežto vieme, že ľud Podkarpatskej Rusi hladuje
po pôde a že poctivé prevedenie pozemkovej reformy
vyžaduje si veľkých peňazí. Tiež
pre rezort sociálnej pečlivosti, pre invalidov a
si roty je v rozpočte menej pojaté než roku
laňajšieho. Všetko to ukazuje k tomu, že
centralizácia rastie, kdežto pečlivosť
so strany štátu ubýva. Je bez pochyby, že
pomery v Podkarpatskej Rusi sú dnes nesnesiteľné.
To nekonštatujeme my komunisti, ale konštatujú
to tiež všetky strany z Podkarpatskej Rusi. Voči
centralizmu je nespokojnosť v Podkarpatskej Rusi všeobecná.
V čom sa tento centralizmus zjavuje? V minulom roku zrušili
župy v Podkarpatskej Rusi a utvorili systém veľkých
žúp s jedným ústredím. Čo
to znamená? To znamená, že na miesto dosavádneho
jedného ústredného úradu máme
teraz dva, lebo župan musí robiť to, čo
rozkáže civilná správa.
Avšak nielen administratíva žúp, ale aj
administratíva miest a dedín je odbúraná.
Na miesto voleného zastupiteľského sboru spravuje
veci obyvateľstva menovaný vládny komisár.
Ukrajinec, Maďar alebo Nemec rodený v Podkarpatskej
Rusi sa len veľmi zťažka dostane do úradu.
A ten, kto sa do úradu dostane, je len špinou obyvateľstva
Podkarpatskej Rusi, lebo len ten najposlednejší človek
môže sa toho podujať za podmienok, ktoré
sa od tamojších úradníkov požadujú.
Obrovské počešťovanie deje se na celej
čiare. Viac než 80 % celého úradníckeho
sboru skladá sa z Čechov a Moravanov a práve
tak je tomu aj u četníctva, policie a finančnej
stráže. Avšak ani miesto úradného
sluhu nemôže dostať jednotlivec z Podkarpatskej
Rusi. To znamená, že tamojší ľud
nevie, k čomu má svoje dieťa vychovať,
lebo sa nemôže dostať ani do miesta štátneho
alebo mestského úradu, ani do miesta profesorského,
učiteľského alebo notárskeho. Počešťovanie
vo veľkom prevádza sa i vo školách. V
miestach kde sú dva českí úradníci,
pobádajú občianske živly bohatých
sedliakov a židov, aby požiadali o školu českú,
a školský referát potom prízvukuje počešťovanie
ako vôľu obyvateľstva.
S prideľovaním pôdy prevádza agrárnická
strana v Podkarpatskej Rusi kortešskú politiku, lebo
pôda môže byť daná len tomu, kto
vstúpi do agrárnej strany. To sa vyhlašuje
docela verejne ako v dedinách tak v mestách. Vedie
to ku zkorumpovaniu ľudu.
Od ľudu požadujú, aby platil dane, konal vojenskú
službu, avšak nedajú mu ani elementárné
práva. Pozemkovú reformu previedli v nešťastnej
forme. Veľké procento zemedelského ľudu
Podkarpatskej Rusi je teraz vo veľkej neistote, lebo komu
bolo hospodárenie na polovicu alebo tretinu zmenené
v peňažný nájom - podľa zákona
č. 68/1922, rešp. podľa zákona č.
309/1924 - ten po vypršaní platnosti tohoto zákona,
ktoré nastane koncom mesiaca októbra, nevie, či
má orať alebo siať na tej pôde, na ktorej
on a jeho otcovia už ode desaťročí pracovali
ako poddaní a potom ako zemedelci ponechaný v osude
poddaného.
Väčšina ľudu Podkarpatskej Rusi je proletárska.
Medzi horami tento ľud tak rečeno hladuje, nemajúc
príležitosti ku práci. Bolo by smiešné
predstavovať si, že Červený kríž
bude môcť uľaviť tejto veľkej biede.
Obyvateľstvo v horách vie veľmi dobre, že
jeho biede môže odpomôcť len vláda
proletárskej triedy. (Souhlas komunistických
poslanců.)
V dolnozemských vidiekoch deje sa kolonizácia s
veľkou rafineriou. Najprv kolonizovali legionárov,
dnes prevádza sa vnútorná kolonizácia
a v maďarských vidiekoch kolonizujú slovenských
kortešov. Poslanci komunistickej strany môžu hrde
tvrdiť, že zastupujú veľkú väčšinu
slavianskeho obyvateľstva. Rusínov a Ukrajincov kolonizujú
na maďarskom vidieku nie preto, aby chudiaci dostali sa k
pôde, ale preto, aby pomocou niekoľkých agrárnických
kortešov rozbili proletársku jednotnosť národností
spolu a v jednom tábore organizovaných. Vieme akých
ľudí nakolonizovali v obciach Gát, Báťu
a Fornos. 18 povestných agrárnických kortešov
vzali do Dercena, ktorí svoje priemerne 1 1/2 jutra
činiace pozemky odpredali za úžernícku
cenu a v Dercene dostali 260 jutár. Človek sa musí
zamyslieť o tom, že prečo sa to vlastne stalo?
Táto politika má určitý provokatívny
ráz. Chcú totiž dosiahnuť, aby v Podkarpatskej
Rusi vybuchla nespokojnosť ľudu a aby potom poukázať
mohli na to, že príčinou krvipreliatia sú
štvanice komunistické. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Na naprostú neistotu dnešného vládneho
režimu ukazuje to, že ani jedinú otázku
nechcú riešiť z hľadiska Podkarpatskej Rusi.
Podkarpatskej Rusi dostalo sa síce tak zv. ústavných
práv podľa medzinárodnej smluvy a ústavného
zákona, avšak práva tieto sú len na
papieri, lebo nedošiel k uplatneniu ani jediný bod
mierovej smluvy alebo ústavného zákona, leda
ten, podľa ktorého sedí v Užhorode guvernér
bez oboru pôsobnosti.
My máme iné názory o pravach národnostných
a ich uplatňovaní, a to je sebaurčovacie
právo pre každú národnosť. Každá
národnosť má právo rozhodovať o
svojom osude. Obyvateľstvo Podkarpatskej Rusi nemohlo rozhodovať
o svojom osude, a to tým menej, lebo pri uzavretí
mierovej smluvy nebola žiadna jeho organizácia alebo
zastupiteľstvo prítomné. Tých niekoľko
ľudí, ktorí svojho času boli na mierových
konferenciach v Paríži, boli len figúry.
Sám Žatkovič, prvý guvernér Podkarpatskej
Rusi, keď sa preplavil do Ameriky, jasne napísal do
svojích memoárov, že ho Česi oklamali.
Slovanský národ Podkarpatskej Rusi bol predtým
vo spojení len s ľudom ruským. Mocne sa to
prejavuje vo schizmatických sporoch v Marmarošskej
Sihoti. So západnými Slovanmi nemal koneksií.
Buržoázna diplomacia Podkarpatskej Rusi zbankrotovala.
Nieto autonomie, avšak už ani o autonomných požiadavkoch
nieto reči. Československo je podľa krajných
šovinistických strán, ktorých jeden
reprezentant, dr Hajn, hovoril dnes aj o nás, štátom
národným, kdežto vo skutočnosti je typickým
štátom národnostným. Národný
štát, odpočítajúc povrchné
vlastenecké fráze, znamená toľko, že
buržoázia panujúceho národa chce výlučne
vykorisťovať pracujúce triedy svojho vlastného
národa a národností s vylúčením
buržoázie ostatných národností.
Oproti nej stojí buržoázia tak zv. národných
menšín, ktorá chce tiež brať účasť
na vykorisťovaní pracujúcich.
Autonomia, ako možno to zistiť z reči Hlinkovej
a Kurťaka, znamená v podstate voči
česko-moravskej buržoázii toto: Tu my chceme
miesta a nielen vy, my chceme z pôdy a nielen vy, my chceme
byť vo vláde a nielen vy, my chceme využitkovať
pracujúcich a nielen vy!
Naproti tomu my, komunisti, chceme poctive oslobodiť pracujúcich
ako z koloniálneho panstva česko-moravskej buržoázie,
tak z vykorisťovania buržoáziou v Podkarpatskej
Rusi. (Souhlas komunistických poslanců.)
Ak vyjednávajú rôzné strany z Podkarpatskej
Rusi o vstúpení do vlády alebo o podporovaní
vlády, počujeme vždy viac o miestach a hmotných
výhodách než o autonomii. Fakt je, že
Sláv Hlinka a Kurťak, a Maďar dr
Korláth nadávali vo svojich rečiach
hlavne Čechom. My komunisti však činíme
rozdiel medzi českou buržoáziou a českým
proletárom. Nám o nič nie je milejší
maďarský buržoa než český
proletár, ba naopak, my veľmi vďačne dáme
za jedného poctivého českého proletára
všetkých maďarských buržústov.
(Potlesk komunistických poslanců.)
My nie v tom smere sme iredentisti, ako na to nazerá buržoázna
tlač, my len chceme oslobodiť a sjednotiť všetkých
Ukrajincov.
V Podkarpatskej Rusi chcú ruskí uprchlíci
zaviesť jazyk ruský a ukrajinskí uprchlíci
jazyk ukrajinský. Sú takí, ktorí chcú
do škôl zaviesť jazyk ľudu, gramatiku Vološinovu
alebo Pankievičovu. Z toho potom povstáva chaos,
že deti si medzi sebou nerozumejú.
Strana komunistická predvčerom konala svoju konferenciu,
na ktorej verejná mienka Podkarpatskej Rusi požadovala
oslobodenie ukrajinského ľudu a sjednotenie všetkých
Ukrajincov (Souhlas komunistických poslanců.),
lebo tento význam má uplatnovanie práva sebaurčovacieho.
Len ľud Podkarpatskej Rusi má právo rozhodovať
o tom, či chce jazyk ukrajinský a či jazyk
veľkoruský. Na to má byť ľud Podkarpatskej
Rusi dotázaný plebiscitom a ten bude rozhodovať
a ľudu nemá byť vnucovaná nejaká
národnosť. Najmenej práva k tomu má
česká buržoázia a pán posl. Hajn,
ktorého strana ani za drahé peniaze neobdržela
u nás viac ako 1000 hlasov.
Dovolávame sa toho, že český národ
po dobu dlhých storočí bol ujarmený
rakúskou a nemeckou nadvládou a keď český
národ robil národnú politiku, robil ju bezo
sporu proti Rakúsku až do úplného odlúčenia,
a to do revolúcie dňa 28. októbra 1918. Preto
boli na smrť odsúdení Kramář
a Masaryk. Přečo ste vy boli protirakúski
politikovia? Preto, lebo ste boli utiskovaní. A prečo
je na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi nepriateľská
nálada proti Československej republike? Zase len
preto, lebo sú utiskované.
Českomoravská buržoázia potrebovala
našej krajiny preto, aby určitá časť
českého obyvateľstva mohla byť opatrená
úradmi, pozemkami a tedy aby sa jej naskytly možnosti
kolonizácie a aby svojím vlastným proletariátom
zamedzila revolučné hnutie. Dôsledkom tejto
koloniálnej politiky útisku je, že občianska
vláda nemôže mať u nás väčšiny.
Preto nemožno vypísať ani v Užhorode voľby
do zastupiteľského sboru, lebo ako sa sami k tomu
priznávate, nemôžete dostať spoľahlivej
väčšiny.
Vláda by mala svoju logiku obrátiť. Nemala
by prenasledovať ľud preto, že vláda nemá
väčšiny, ale mala by rozmýšľať,
prečo nemá väčšiny? (Hlas: A
Kurťak?)
Strana Kurťakova je dnes veľmi zcvrklá,
lebo nemá žiadneho programu. Jestliže strana
Hlinkova a maďarské strany občianske
vstúpia do vlády, vtedy i Kurťak bude
tam mať miesto.
Veľavážené Národné shromaždenie!
To sú tie problémy, z ktorých vzišly
udalosti najbližšej minulosti a ktoré udávajú
program blízkej budúcnosti. Nahromaďujú
sa hriechy a vybuchujú! Vláda ňuchá
všade za špionážou. My tiež sme mali
špionážnu aféru. 8 robotníkov bolo
7 mesiacov v žalári a konečne boli oslobodení,
len agent provokatér bol odsúdený.
Je bezosporným, že naša strana nevyhľadáva
puče. To však nech si dobre rozmyslí každý
rozvážny a poctivý človek, že keď
ľud nemá pasienky a nedovolia mu pásť
svoj dobytok, vtedy ten ľud na miesto toho, aby zdochol hladom,
nemyslí na zákazy, ale prestúpi zákazy
a potom prijde rad na četnícke bodáky.
Za lesné škody, spôsobené v dobe revolúcie,
vymáhajú súdne 6,000.000 korún na
obyvateľstve ôsmych obcí v okolí Bilke,
ač tých 8 obcí nemá ani za 60.000
korún majetku. Úrady bezmocne, bezradne pohliadajú
na tieto pomery. Tento chudobný ľud, ktorý
stále čaká, že sa mu dostane trochu
pôdy, keď vidí, že pôda sa dáva
cudzím kolonistom, či to ztrpí, aby potom
umrel hladom? Pánovia, je toto isté, ako keď
je tu prestretý stôl a na ňom to trpké
biedné jedlo: chudiak ľud chce sa najesť, avšak
prijde cudzinec a bere mu misu. Samozrejme, že to vyvolá
odpor, ktorý potom vyrastie v povahu revolučnú.
Končím svoju reč. Naši Ukrajinci a Maďari
trpia ešte dnes tento koloniálny system, centralizmus.
Hľadáme východisko, Neodpočinieme dotiaľ,
dokiaľ viac ako 80% obyvateľstva Podkarpatskej Rusi,
t. j. pracujúce zemedelské robotníctvo nedostane
sa -k vláde, aby odpravilo kapitalizmus.
Rozpočet neprijímam. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Prokůpek.
Dávám mu slovo.
Posl. Prokůpek: Slavná sněmovno!
Chci pojednati o státním rozpočtu na rok
1927 s hlediska toho, jak se dívá na rozpočet
průměrný občan národohospodářsky
založený. Ten klade si zpravidla dvě otázky.
Především, jak hospodaří stát
se svými příjmy, t. j. zda je dobrým
a šetrným hospodářem a za druhé,
do jaké míry plní stát v rozpočtu
svou základní povinnost, ještě lépe
řečeno své poslání býti
spravedlivým, nestranným a uznalým podporovatelem
všech těch složek výrobních, na
nichž spočívá naše národní
hospodářství a to v jejich hospodářských
i sociálních potřebách v nejširším
slova smyslu.
Není nejmenší pochyby, že naše celkové
hospodářské poměry se sice zvolna,
avšak bez přerušení postupně konsolidují,
a že tato konsolidace dostává přirozeně
i svůj výraz ve státním rozpočtu.
Sledujeme-li vývoj našich státních rozpočtů
v posledním tříletí, máme pro
to zřejmé důkazy. Ještě roku
loňského zněl náš rozpočet
na rok 1926 na 10 miliard a 70 milionů Kč, rozpočet
na rok 1927 vykazuje další snížení
as o 370 milionů Kč. Nemohu než vzdáti
panu ministru financí při této příležitosti
za to plné uznání, jen prosím, aby
na této cestě dobrého, šetrného
a spravedlivého hospodáře i nadále
setrval. Prosbu tuto vyslovuji proto, že z důvodové
zprávy, jíž pan ministr financí provází
svůj rozpočet, pocítil jsem obavu, že
i ve státním rozpočtu došli jsme na
jakousi stabilisační hranici, aspoň pro dobu
několika let. Myslím, že i v rozpočtu
na rok 1927, při veškerém a chvályhodném
smyslu po všestranném šetření,
zůstala přece ještě dosti značná
část inflačního, abych tak řekl,
živlu, který s ohledem na poplatní sílu
veškerého občanstva i s ohledem na státní
finance a jejich solidní a zdárný rozvoj
musí býti odstraněn. Neboť státní
rozpočet nemůže se sdělávati
jen na podkladě dané hospodářské
situace přítomnosti, nýbrž též
se zřetelem a s prozíravou péčí
o budoucnost. A právě perspektivy do budoucna u
nás nejsou zrovna ve všem růžové.
Jsme státem, jenž ve svém průmyslu má
vysokou nadvýrobní kapacitu s hlediska domácí
spotřeby, tedy státem převážně
exportním. Až dosud měli jsme značnou
aktivnost naší obchodní bilance, která
nám zabezpečovala snad i aktivnost platební
bilance. Přímých dokladů o aktivnosti
naší platební bilance sice nemáme, avšak
souditi tak můžeme ze stabilního kursu naší
koruny. Letos vykazuje naše obchodní bilance oproti
loňsku další pokles aktivnosti asi o 300 milionů
Kč a zdá se, že i rok příští
přinese spíše další zmenšení
než zvýšení naší obchodní
aktivity, zejména proto, že nadprůměrná
těžba a tudíž i vývoz výrobků
lesních r. 1923 až 1924, způsobený kalamitou
mniškovou, bude míti v následujících
letech za následek nutnou produkční i vývozní
redukci.
Dokud Německo trpělo hospodářskou
i sociální anarchií jako nezbytným
důsledkem prohrané války, měli jsme
na zahraničním trhu poměrně snadnou
posici.
Dnes je tomu zcela jinak. Ode dvou let Německo rychle se
konsolidovalo a vyvíjí horečnou činnost
ve všech oborech svého národního hospodářství.
Německo před válkou ve své hospodářské
síle a moci bylo přímo drtivým konkurentem
na mezinárodním trhu. Této konkurenční
schopnosti, jestliže jí již nedosáhlo,
jistě v blízké budoucnosti dosáhne,
ježto Německo válečnou náhradu,
stanovenou nyní podle Dawesova plánu na 3 miliardy
zlatých marek ročně, jedině ve formě
exportu svého zboží platiti může.
Jest samozřejmo, že našemu průmyslu nastávají
velmi vážné časy a proto plně
chápeme, že v zájmu celkového našeho
národohospodářství je společnou
naší povinností tímto nastalým
problémem se zabývati. Musím však k
tomu poukázati, že bylo by osudným omylem domnívati
se, že hrozí jen nebezpečí našemu
průmyslu a že tudíž je nezbytnou povinností
státu především a nejdříve
chystati a připravovati zákonná i jiná
opatření jen pro průmysl. Zdůrazňuji,
stejné, ne-li větší nebezpečí
hrozí od Německa též našemu zemědělství,
a to jak na trhu mezinárodním jako našeho konkurenta
se zemědělskými produkty, tak i jako exportéra
tohoto zboží na naše trhy domácí.
Ochranná opatření proti soutěživosti
ciziny, zvláště však Německa, spočívají
přirozeně ve zjednání pokud možno
stejných podmínek pro tutéž konkurenční
schopnost naši výroby jak průmyslové,
tak zemědělské.
Jsou to opatření, spadající v obor
soustavy daní a všech jiných dávek,
poplatků a břemen veřejných, dále
opatření, ležící v oboru politiky
sociální a politiky obchodně celní
a nikoli v poslední řadě i politiky dopravní.
Jaký byl dosavadní vývoj naší
obchodní politiky, jest zajisté nám všem
dosud v dobré paměti. Byla ovládána
a zaujata téměř úplně hledisky
zájmů průmyslových, zatím co
stejně důležité zájmy a přímo
existenční zájmy naší výroby
zemědělské byly podceňovány,
přezírány, zkrátka zanedbávány.