Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Uděluji slovo druhému zpravodaji - za výbor
rozpočtový - panu posl. dr Jos. Černému.
Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná
sněmovno! Na poli soustavné elektrisace vydána
byla v Československé republice řada zákonů,
jejichž účelem je, podporovati co nejdokonalejší
využití všech zdrojů elektrické
energie, pečovati o její rozvoj, o organisaci její
výroby a starati se o hospodárné a účelné
její rozvedení do všech, i nejodlehlejších
krajů.
Uvozovacím zákonem, kterým podpora soustavné
elektrisace byla zahájena a o němž se zmínil
pan referent zemědělského výboru,
je důležitý zákon ze dne 22. července
1919, jímž k naznačenému účelu
povolena byla částka 175 mil. Kč, která
v letech 1919 až 1928 má býti zařazena
do státního rozpočtu. Zákon tento
uvádí v život instituci tak zvaných
všeužitečných elektrických podniků
s kapitálovou většinou státu, zemí,
případně dalších veřejnoprávních
korporací, které pak jsou nadány velmi četnými
výhodami na poli právním. Druhým zákonem,
který je doplňkem zákona právě
zmíněného a který se nese v témž
duchu, je zákon z r. 1921.
Konečně třetí zákon, o kterém
chci se zmíniti, je zákon z 3. července 1923,
který znamená pro rozvoj soustavné elektrisace
velmi cenné přednosti rázu daňového
a poplatkového kromě dalších důležitých
výhod právních.
Zákony, které jsem si dovolil citovati, jsou nezvratným
důkazem, že státní správa naše
pochopila dalekosáhlý a všestranný význam
tohoto důležitého národohospodářského
oboru, jakým soustavná elektrisace nesporně
je, a učinila proň vše, co za daných
poměrů a okolností bylo možným.
Pozoruhodné výsledky této snahy a podpory
státní objevily se záhy. Celá řada
důležitých středisk průmyslových,
téměř všechna veliká města,
města okresní i města menší,
stala se účastna tohoto zákonného
dobrodiní a jest již namnoze dlouhou dobu zásobována
elektrickou energií, vyrobenou ve zmíněných
všeobecně užitečných podnicích,
že naše města požívají proti
venkovu výhod soustavné elektrisace dříve,
je zjevem zcela přirozeným. Vysvětliti lze
to tím, že městské obce mají
zpravidla značnou poplatnost a tím přirozeně
i větší finanční prostředky,
jimiž pak mohou nésti i velmi nákladné
stavební investice, jakými jsou primérní
přípojky, transformační stanice, rozvodové
sítě sekundérní atd. Kromě
toho bývají města zpravidla také v
blízkosti všeužitečných elektráren
anebo mají k nim výhodné komunikační
spojení, čímž se rovněž
podstatně investiční režie snižuje.
Co znamená soustavná elektrisace pro mnohá,
zejména menší města, jak velkým
podílem participují zde průmysl a živnosti,
zejména pak živnosti malé, bylo by velikou
a důležitou kapitolou, kterou zde však rozváděti
nelze.
Výhod, o nichž jsem si dovolil zmíniti se a
na kterých zúčastněna jsou města,
nedostalo se však dosud bohužel našemu venkovu.
Zde vyjma malého počtu venkovských obcí,
ať zemědělských nebo průmyslově
zámožnějších, zůstalo dobrodiní
soustavné elektrisace nedostupno a neznámo. Veškeré
takřka okresy krajů chudých, ať jedná
se již o oblasti rovinné či pohorské,
nemohou jednak pro odlehlost, jednak pro nedostatek finančních
prostředků, jichž soustavná elektrisace
vyžaduje, býti účastny tak enormních
výhod, které právě v oboru tomto pro
zemědělství jsou tak důležity.
Příspěvků, které by akci tuto
podporovaly, nebylo vůbec, anebo jen nepatrných
podpor okresních. Také ministerstvo zemědělství
mohlo poskytnouti v r. 1924 až 1925 pouze obmezenému
počtu chudších vrstev a obcí jen malé
příspěvky, což pro celek nemělo
valného významu.
Jelikož pronikavějšího rozšíření
elektrisace v těchto krajích bude možno dosáhnouti
jen účinnější finanční
podporou, přichází proto vláda s projednávanou
vládní osnovou, kterou se k účelu
tomuto poskytuje na léta 1927 až 1931 rovně
částka 10 mil. Kč. Třebas obnos tento
je vzhledem k velké potřebě celkem nepatrný,
přece jen bude znamenati rozhodný obrat na poli
soustavné elektrisace našich chudých a odlehlých
vísek. Zemědělství, které zde
bylo v důsledku těžkých a nepříznivých
podmínek výrobních zatlačeno namnoze
k hospodářství extensivnímu, bude
použitím elektrické energie znamenati značné
snížení na nákladech výrobních
a bude tím poznenáhlu přecházeti k
hospodářství intensivnímu. S povznesením
výroby zemědělské, kteréž
elektrisací venkova nesporně dosáhneme, povznese
se nejen hospodářská, nýbrž i
kulturní a v neposlední řadě i sociální
úroveň chudých zemědělských
oblastí, čímž zabráníme
ve značné míře i nezaměstnanosti
a vylidňování těchto krajin. V intensivním
hospodářství nalezne obživu i dělník,
který z nedostatku práce odchází odtud
za zaměstnáním do měst, případně
do ciziny, což je zjev zřejmě nezdravý.
Zintensivněním zemědělství
přiblížíme se nesporně i k soběstačnosti
na poli zemědělské výroby.
Soustavnou elektrisací venkova pomůžeme nejvíce
rolníku střednímu a malému, zejména
domkáři, pro nějž použití
elektrické energie bude znamenati úplný přelom
v jeho dosavadním hospodářství. Doposud
vykonával týž téměř veškeré
práce zemědělské, zejména pokud
jde o mlácení obilí, řezání,
čerpání vody a pod. pouze ručně
anebo někde žentourem. Velmi nákladný
motor benzinový nebo naftový si koupiti nemohl.
Hospodařil tedy za podmínek velmi těžkých,
draze a nevýnosně. Nyní použije k těmto
důležitým pracem energie elektrické,
čímž ušetří nejen na vlastní
svojí práci, nýbrž i na povšechné
režii, zejména pak na čase. Také venkovský
živnostník jakož i výroba domácká
bude míti značné prospěchy z projednávaného
zákona. Stát vykonává vůči
těmto slabým hospodářským jednotkám
předloženým zákonem dílo záslužné
a bude jeho povinností, aby do budoucna podpory tyto co
nejvíce zvyšoval. Bude to dobře investovaný
kapitál, který v zájmu státu přispěje
k povznesení zemědělské produkce chudých
krajů - beztak doposud zapomínaných - měrou
jistě netušenou.
Zmíněné podpory udíleny budou elektrickým
družstvům a venkovským obcím na transformační
stanice, rozvodové, sekundérní a připojovací
vedení a konečně na nově zřizované
primérní přípojky do venkovských
obcí, které od hlavního primérního
vedení jsou daleko, anebo jsou nevýhodně
položeny. O udělení příspěvků
a podpor - jak se již zmínil p. referent výboru
zemědělského - rozhodovati bude ministerstvo
zemědělství po dohodě s ministerstvem
veřejných prací a po vyjádření
příslušné zemědělské
rady, na Podkarpatské Rusi pak zemědělského
referátu civilní správy, pokud zemědělská
rada zde zřízena nebyla.
Rozpočtový výbor přijal vládní
osnovu ve znění, jak byla vládou předložena,
až na některé změny jak proti původní
osnově, tak i oproti osnově přijaté
zemědělským výborem. Změny
tyto vyznačeny jsou ve zprávě výboru
rozpočtového. Navrhuji přijetí ve
smyslu naznačeném. (Souhlas.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K projednávání tohoto odstavce pořadu,
jakož i k projednávání odst. 4, 6 a
8 dnešního pořadu dostavil se za ministerstvo
financí odb. přednosta dr Vlasák.
K osnově nyní projednávané jsou přihlášeni
řečníci. Zahájím proto rozpravu.
Dříve než udělím slovo prvnímu
přihlášenému řečníku,
navrhuji podle usnesení předsednictva řečnickou
lhůtu 20minutovou.
Jsou proti tomuto návrhu námitky? (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
je přijata.
K slovu je přihlášen "proti" pan
posl. Schweichhart, "pro" pan posl. Kříž.
Uděluji slovo p. posl. Schweichhartovi.
Posl. Schweichhart (německy): Slavná
sněmovno! Tento návrh zákona patří
zajisté ke skupině návrhů, na nichž
se nová mezinárodní kapitalistická
koalice dohodla ve vlastním obchodním zájmu.
Zvláště němečtí agrárníci
naléhají na to, aby se konjunktury, která
jest jim nyní tak příznivá, pokud
možno plně a zcela využilo ve prospěch
zemědělské šlechty, poněvadž
si přece nejsou zcela jisti, zda se dnešní
politická obchodní situace udrží velmi
dlouho. Oferenti s české strany, kteří
proti své vůli byli zatlačeni do oposice,
nabízejí vše možné, aby opět
zase přišli k veslu. Na každý způsob
jest tedy třeba spěchati. Pokud však jde pouze
o to, že si nová obchodní společnost
vzájemně zaručuje hrubé materielní
výhody, nynější politický obchod
nějakou chvíli potrvá. Rozhodující
otázkou jest však, jaké národně-politické
a kulturní vymoženosti přinesou německé
vládní strany celému německému
národu. Vzhledem k dosavadním zkušenostem jest
pravděpodobné, že po této stránce
na konec budou hráti úlohu podvedených podvodníků.
To jen tak mimochodem.
Vnější účel tohoto zákona
záleží v tom, že se má po pět
let zařaďovati do rozpočtu ministerstva zemědělství
po 10 milionech korun na finanční podporu elektrisace
venkova. Není vůbec sporu o tom, že pokud jde
o dobrodiní elektrisace, s venkovem se dosud nakládalo
velmi špatně a že se s ním jednalo macešsky.
To ovšem souvisí s věcnými důvody,
které se dají i při nejlepší
vůli těžce, anebo jen z části
změniti. Již vedení elektrického proudu
do venkovských krajů stojí mnohem více
než do krajin průmyslových. Pak však jest
také pravidelná spotřeba elektrického
proudu k osvětlování a pohonu na venkově
poměrně tak nepatrná, že ceny proudu
jsou ovšem vysoké, totiž vysoké býti
musí. Podle zpráv státního statistického
úřadu v Praze průměrná cena
elektrického světla činí v celé
republice 3 Kč za 1 kw hodinu a 1.70 Kč pro pohon.
Jsou však ještě také levnější
ceny proudu a zdroje energie. Ve Falknově nad Ohří
stojí na příklad světlo za 1 kw hodinu
2.70 Kč, naproti tomu se však platí na venkově
za světlo 6,7 a ještě více korun za
1 kw hodinu. To jest ovšem nesmírně na překážku
žádoucímu rozšíření
elektrisace na venkově. Právě ti nejchudší
jsou především vyloučeni z jeho výhod.
Podle pravdy musím však ještě jednou konstatovati:
Na venkově bohužel chybí odběratelé
velcí i stálí, zaručující
výnosnost, jako továrny, doly, veřejná
osvětlovací zařízení atd. Vedle
toho ještě mnoho tak zvaných obecně
prospěšných elektrisačních společností
provedlo na neštěstí elektrisaci právě
v době, kdy byly náklady nejvyšší;
bylo to přímo po válce. Těmto konjunkturním
stavbám nedostávalo se většinou správné
věcné porady, byly to spekulační podniky,
a poněvadž nebyl proud odebírán, jak
bylo třeba a stavební náklady byly obrovsky
vysoké, ukázaly se jako osudná chyba. Pokles
cen závodů přivedl většinu všech
těchto nových staveb, jichž se chopili agrárníci,
na pokraj finanční záhuby. Dobrá rada
byla nyní drahá. Ani tak zvaná odborná
porada, udělovaná zemskými výbory
atd., neuchránila těchto nových staveb před
nejtěžšími krisemi. Lze říci,
že tucty, ba sta milionů korun bylo tímto způsobem
ztraceno pro národní jmění a nikoliv
na posledním místě také proto, že
se, jako na příklad na Moravě, postupovalo
při zakládání elektrisačních
společností také z důvodů národních
bez dotazu po výnosnosti, při čemž se
usilovalo o jisté monopolní postavení. Mělo-li
se zabrániti přímému úpadku
těchto společností, musila se chtěj
nechtěj provésti sanace na útraty veškerého
obyvatelstva. Ve skutečnosti obce a okresy byly přinuceny
přispívati často nesmírně vysokými
daněmi a příspěvky na sanaci takovýchto
nových podniků, založených agrárníky,
jako na příklad ploučnický elektrisační
svaz v České Lípě a jinde na Moravě,
v severních Čechách a jižních
Čechách. Záruky, které převzaly
obce a okresy, jsou velmi tíživé a zatížení
poplatníků stoupá o mnoho procent. Podle
tvrzení zasvěcených lidí přinesl
již stát velmi těžké oběti
ve prospěch těchto napolo zbankrotovaných
agrárních elektrisačních společností.
Také země Čechy vydává pro
tyto účely každoročně mnoho milionů.
Odborníci velmi ostře kritisovali nehospodárnost
dosavadní oficielní elektrisační politiky.
Poukazuji v tomto směru na jisté publikace pana
dr Knöpfelmachra z Litoměřic. Zdá se,
že všechna dosavadní opatření stále
ještě nepostačují, aby zprovodila se
světa staré a stále ještě nově
vznikající schodky, neboť podle tohoto návrhu
zákona mají se výslovně sanovati pomocí
tohoto fondu obecně prospěšné elektrisační
společnosti, jimž se daří špatně.
Poněvadž však částky na to potřebné
jdou do milionů, jest jistě odůvodněna
otázka, co pak vlastně zbude na vybudování
elektrické sítě, transformátorů
atd., o čemž se mluví v zákoně.
Jistě ještě více jest na místě
otázka, co při rozdílení tohoto fondu
připadne na německé krajiny, poněvadž
na příklad podporování elektrisace
na Podkarpatské Rusi má patřiti ke zcela
zvláštním speciálním úkolům
zákona. Jestliže se tedy v zákoně mluví
o chudých horských krajinách, nesmí
se, pro Boha, především mysliti na naše
německé horské krajiny, jako Rudohoří,
Šumavu, Krkonoše atd. Němečtí členové
svazu zemědělců a křesťanští
sociálové a živnostníci nemají
v zákonu nejmenší záruku, že se
peníze, které jsou k disposici, rozdělí
rovnoměrně a spravedlivě. Zbývá
jim jedině naděje v ministerstvo zemědělství,
které se ovšem právě tak, jako někdejší
rakouské ministerstvo orby, stále jasněji
stává doménou agrárních stran.
Ministerstvo zemědělství, jak se zdá,
bude vybudováno v silné středisko, a to v
každém směru pro všechny agendy, které
se dají nějakým způsobem uvésti
ve spojení s agrárními zájmy. Jest
snaha odníti vše možné jiným ministerstvům
a odevzdati ministerstvu zemědělství. Připomínám
jen zvláštní rozdělení agend
týkajících se regulací řek
a hrazení bystřin. Prvá otázka patří
do kompetence ministerstva veřejných prací,
druhá pak do kompetence ministerstva zemědělství.
Takto byla agenda rozdělena teprve před poměrně
krátkou dobou. Z toho vznikají při projednávání
různých otázek, jako při vodních
pohromách v poslední době, naprosto nesmyslné
a zbytečné spory, jimiž ovšem musí
věc sama trpěti. Podobná věc má
se zřejmě nyní opakovati. Ministerstvo zemědělství
zřídí si, jak se zdá, vlastní
úplné oddělení pro elektrisaci, ačkoliv
takové oddělení jest již v ministerstvu
veřejných prací. Za takovýchto okolností
máme k celé akci tím méně důvěry,
poněvadž se provedení akce ponechává
podstatně zcela ministerstvu zemědělství
a nedostává se také všech podkladů
o stavu elektrisace a dalších úmyslech. Zásadně
jsme přáteli podporování zemědělských
zájmů. Nemůžeme však překonati
své oprávněné pochybnosti, nemůžeme
potlačiti starosti, že zvláště
potřebné německé kraje budou vyloučeny,
bohužel, většinou z výhod, jež návrh
slibuje. Ve výboru zemědělském jsme
žádali, aby především bylo provedení
akce přikázáno ministerstvu veřejných
prací. Avšak pánové z nové většiny
nechtějí dáti na pospas svůj plný
vliv, jejž mají prostřednictvím ministerstva
zemědělství na celou akci. Při nejmenším
musíme žádati, aby se v zájmu nepředpojaté
kontroly podávala každoročně podrobná
a přesná zpráva, nač se ony částky
vynaložily.
Velmi se přimlouváme, aby stát podporoval
vývoj produkčních sil zemědělských.
Nechceme však naprosto nic slyšeti o jednostranných
dárečcích agrárním prospěchářům.
A o to zde jistě jde. Na konec ještě jednu
věc. Před voličstvem a před dějinami
budou německé vládní strany zatíženy
plnou váhou odpovědnosti. Nesmějí
si mysliti, že z nynější situace budou
jen shrabovati výhody, jako při tomto zákoně
a při jiných návrzích, které
budou nyní projednány. Za vše, co se v kterémkoli
oboru podnikne proti pracujícímu lidu, musí
pykati ony, vládní strany, bez výhrady budou
pohnány k odpovědnosti. Neb každá vina
dochází na světě odplaty. (Souhlas
a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Kříž.
Dávám mu slovo.
Posl. Kříž: Slavná sněmovno!
Jako jiné státy, tak také Československo
věnuje myšlence soustavné elektrisace pozornost
ve svém zákonodárství. Prvním
zákonem v tom směru byl zákon revolučního
Národního shromáždění
ze dne 22. července 1919, později pak následují
zákony z r. 1921 a 1923.
Projednávaná osnova zákona o podpoře
soustavné elektrisace venkova doplňuje, ale nedokončuje
dílo, jehož cílem je povznesení celého
našeho hospodářského života. Bylo
by proto omylem domnívati se, že navržený
zákon je podle svého titulu jednostranným
presentem jednomu stavu nebo jedné části
obyvatelstva. Není tomu tak a předloha, jak vyšla
z dílny příslušných výborů,
je dílem, které se dotýká všech
vrstev občanstva chudých a horských krajů,
pro které je výslovně určeno. V zájmu
spravedlnosti a historie nutno ovšem podotknouti, že
vývoj uzákonění této předlohy
má v sobě viditelné známky snah, které
směřovaly k tomu, aby podpora soustavné elektrisace
venkova byla dílem s jednostrannou tendencí. Stačí
vzíti do rukou známý výnos ministerstva
zemědělství z roku 1924 a první vládní
návrh tímto ministerstvem vypracovaný a pod
číslem 5258 rozdaný v minulém období
posl. sněmovny. Tento vládní návrh
podpory soustavné elektrisace venkova opravdu vyhovoval
jen jedné části venkovského obyvatelstva
a je proto pochopitelno, že zákonem se nestal a že
doznal v politickém jednání v příslušných
výborech sněmovny značných změn.
Nejdůležitější z nich byly ty,
že neprávem odstrkované jednotky naší
samosprávy, obce, byly v nárocích na podporu
soustavné elektrisace zrovnoprávněny s družstvy
a že družstevní podnikání elektrisační
je zákonem vázáno na to, že i nejchudším
interesentům bude přístup do družstva
umožněn a že v zájmu rovnoprávnosti
v rozhodování v družstvech bude nejvýše
přípustný počet hlasů na jednoho
člena snížen. Konečně pak docíleno
bylo toho, že z původního vládního
návrhu vypuštěn byl § 5, který
určoval, že jen obec převážně
zemědělskou dlužno považovati za obec
venkovskou. Tímto nespravedlivým opatřením
mělo býti průmyslovým a dělnickým
obcím upřeno právo na podporu ze soustavné
elektrisace. Zásad těchto, jak polititicky byly
sjednány, přidržel se loyálně
vládní návrh tisk 461 a domnívám
se, že za tohoto stavu může celá sněmovna
pro zákon hlasovati s tím přesvědčením,
že koná věc dobrou a nezbytnou. Provedením
tohoto zákona bude posilován celý náš
hospodářský život a budou vyrůstati
nové národohospodářské hodnoty.
Leč jedno ještě považuji za nutné
z všeobecného hlediska konstatovati. Mám dojem,
že jako v jiných, tak i v tomto případě
trpí naše veliké problémy nedostatkem
smyslu pro organisaci práce a odpovědnost před
budoucnem. Při vší tolerantnosti v posuzování
dobré vůle ministerstva zemědělství
nemohu se zbaviti přesvědčení, že
otázka podpory soustavné elektrisace nepatří
do oboru tohoto ministerstva a že by mělo zde býti
ministerstvo veřejných prací prvním
a vedoucím činitelem, v jehož rukou sbíhaly
by se všechny nitky soustavné elektrisace. Vycházím
při tom z názoru, že klíčem k
soustavné elektrisaci není podpora, jaká
se k provedení elektrisace dostane, nýbrž a
hlavně technické provedení státem
podporovaného díla. Proto by mělo ministerstvo
veř. prací v otázce elektrisace býti
činitelem rozhodujícím a nikoliv poradním
a druhořadým. Lituji, že výbor zemědělský
opravné v tomto směru podané návrhy
bez náležitého uvážení ve
své většině ke škodě dobré
věci zamítá. To není jen naše
stanovisko; v tomto směru o kompetenci ministerstva ve
věci soustavné elektrisace vyslovily se příznivě
i jednotlivé obchodní komory a jiné a jiné
vážné korporace našeho hospodářského
života. Jako stát, tak také jednotlivé
země a zejména Čechy snažily se podporovati
soustavnou elektrisaci, aby chudé hospodářské
kraje byly povzneseny. Co tato snaha znamená, toho dokladem
jsou jižní Čechy, kde v několika málo
letech sítě jihočeských elektráren
obepínají 31 měst a 186 obcí. Tento
počet však denně roste a není pochyby
o tom, že v nejbližších letech bude největší
dílo soustavné elektrisace v jižních
Čechách zhruba dokončeno. Jaká revoluce
v jihočeských chudých poměrech tím
bude přivoděna, není jistě třeba
dokládati.
Nyní bych chtěl pronésti několik slov
o soustavné elektrisaci nejen na poli podporování
transformace elektrické energie, nýbrž také
o opomíjeném poli situace podnikání
výroben elektrické energie, které jistě
dlužno považovati za základnu celé otázky.
Mám zde hlavně na zřeteli zase poměry
jihočeské, kde to byla česká země,
která svými náklady od převratu vybudovala
tři velké vodní síly a pronajavši
je jihočeským elektrárnám, položila
tak základ k soustavné elektrisaci v tomto kraji.
Další vodní centrálou, pracující
pro sítě jihočeských elektráren,
jest elektrárna v Rožmberku, kterou záborovým
zákonem převzal stát. Zemský správní
výbor v pochopení těžké situace
jihočeské elektrisace a pro podporu elektrisace
tohoto chudého území vyšel v plné
míře jihočeským elektrárnám
jako všeužitečnému podniku vstříc
a pronajal této společnosti vodní elektrárny
za poměrně mírných podmínek.
Opatření toto svědčí o tom,
že zemský správní výbor plně
chápe svůj úkol.
Jest potřebí, aby i generální ředitelství
státních lesů a statků, resp. ministerstvo
zemědělství svými nájemními
podmínkami při jednání o pronájmu
vodní elektrárny na řece Lužnici pod
Rožmberkem vyšlo jihočeským elektrárnám
vstříc, a bylo by záhodno, aby příslušné
orgány úřední tuto záležitost,
již déle než rok se táhnoucí, vyřídily
příznivě a v době co nejkratší.
Avšak veškerá tato podpora země a státu
minula by se účelem, kdyby stát setrvával
na dosavadním stanovisku placení daně z vyrobené
elektrické energie nebo-li dávky z vodní
síly. To platí jistě všude, dvojnásobně
pak v jihočeských hospodářských
poměrech. Žádosti za prominutí této
dávky ve svrchu zmíněných vodních
elektrárnách byly podány již v r. 1923
a dosud nejsou vyřízeny. Do té doby, dokud
se tak nestane, musí jihočeské elektrárny
tuto dávku finančními zálohami zajišťovati.
Na zajištění této dávky složeno
bylo u jednotlivých okresních finančních
ředitelství již přes milion korun a
tento kapitál přirozeně v provozu celého
podniku schází.
Přes všecky důkazy, že dávka z
vodních sil zatěžuje nesnesitelně výrobu,
nelze docíliti toho, aby vodní elektrárny
jihočeské, jsoucí v provozu jihočeských
elektráren, byly od dávky z vodní síly
osvobozeny. Mluví-li návrh o podpoře soustavné
elektrisace hlavně v krajích horských a chudých,
jestliže zákonodárci v plném pochopení
těchto potřeb jednají o takovémto
zákonu, jest nezbytně nutno, aby ministerstva, hlavně
ministerstvo financí, vykládalo si schválené
zákony a hlavně zákon o dávce z vodní
síly tak, aby to, co se na jedné straně na
podporu zaostalých krajů zemědělských
soustavnou elektrisací vynaloží, nemusely všeužitečné
podniky elektrárenské státu vraceti v podobě
abnormální a neudržitelné dávky
z vodní síly. Jestliže jest na jedné
straně uznáváno, že má býti
podpora udělována, bylo by správné,
aby se tato podpora udělovala nejenom transformaci a dopravě,
nýbrž také výrobě elektrické
energie u všeužitečných podniků.
V tomto směru měl by býti zákon o
podpoře soustavné elektrisace chudých zemědělských
krajů doplněn a měla by se podpora ta vztahovati
i na výrobu tak, že by vodní výrobny
energie elektrické oněch všeužitečných
podniků, které provádějí soustavnou
elektrisaci v území chudých, zaostalých
okresů, byly, pokud prokáží nerentabilnost
výroby ve vodních elektrárnách s patřičným
zřetelem na vysoké investice do rozsáhlých
přespolních elektrovodů, od daně z
vodních děl vystavěných po roce 1920
osvobozeny. Očekávám, že hlavně
ministerstvo veřejných prací této
iniciativy se uchopí, a to proto, že mají-li
všeužitečné podniky vykonati svůj
úkol a dodávati elektrickou energii všem spotřebitelům
a všude, musí býti podporovány státem
nejen ve formě příspěvků na
dopravu a transformaci, jak jest uvedeno v návrhu zákona,
nýbrž i ve formě prominutí dávky
z vodní síly všeužitečným
podnikům po převratu vybudovaným.
Zlevní-li se finanční podporou státu
nejen doprava a transformace, nýbrž i výroba
elektrické energie v chudých krajinách zemědělských
a v krajinách se specielní maloživnostenskou
výrobou, jako je tomu v Čechách a v Českomoravské
vysočině, bude z toho míti stát nepřímý
prospěch tím, že sníží se
značně dovoz nafty, petroleje a benzinu z ciziny,
kterýchžto látek se ještě dnes
hojně používá k pohonu a osvětlování
v zemědělství a v malých živnostech.
Národohospodářsky by tedy tato opatření
státu jen prospěla.
Tolik chtěl jsem u příležitosti projednávání
tohoto zákona připomenouti. Budeme-li pro navržený
zákon hlasovati, tedy ne proto, že jej považujeme
za konečný a dokonalý, nýbrž
proto, že vidíme v něm část pomoci
tam, kde jest jí nejvíce třeba, a budeme
se dále starati o to, aby tato pomoc byla do budoucna účelně
doplněna a rozšířena. (Potlesk.)