Na zmíněný dotaz dovoluji si odpověděti
takto:
Doprava osobních vlaků na trati Praha-Zdice-Protivín
trpí stejně jako na všech ostatních
tratích nedostatkem jak služby schopných strojů,
tak i uhlí, zvláště pak uhlí
dobré jakosti. Pro tento nedostatek strojů zůstávají
stroje téměř nepřetržitě
v činnosti, což má za následek, že
se záhy opotřebují a poškodí.
K tomu nemálo přispívá také
ještě špatná jakost uhlí. V důsledku
toho je potřebí častých oprav porouchaných
strojův, a poněvadž opravy vyžadují
pro nedostatek hmotin a sníženou pracovní dobu
více času nežli dříve, působí
také to velmi nepříznivě na provoz
železniční. K vylíčeným
potížím druží se na jmenované
trati ještě další nesnáz, že
v Protivíně dosud nebylo dostatečně
dlouhé točny na níž by se mohly otáčeti
silnější (delší) stroje. Z důvodu
toho nutno jest užívati na oné trati strojů
menších, které by bylo lze v Protivíně
otáčeti, ježto menší stroje nemohou
vzíti sebou uhlí pro celou cestu z Prahy do Protivína,
a jest nutno v důsledku toho měniti ve Zdicích
stroje, čímž se situace, beztoho těžká,
ještě zhoršuje.
Závadě této bude však už v krátké
době odpomoženo, neboť v Protivíně
dokončuje se stavba nové, dlouhé točny,
čímž bude umožněno, aby způsobilé
stroje větších typů mohly vézti
osobní vlaky přímo z Prahy až do Protivína.
Počet osobních vozův u vlakův osobních
řídí se dovoleným zatížením
(tažnou silou) strojů, a je přirozeno, že
k slabším strojům lze připojiti méně
vozů než ke strojům silnějším.
Nedostačitelnost souprav pociťuje se ovšem nejcitelněji
o nedělích a svátcích, kdy obecenstvo
zvýšenou měrou užívá železnic.
Závadám těmto dalo by se předejíti
hlavně dělením anebo rozmnožením
vlaků, což však je zatím za dnešních
poměrů nemožno pro nedostatek strojův
a uhlí.
Pro Příbram potřebné posilné
vozy odvěšují se pravidelně od vlaku
při jízdě z Prahy do Protivína a je
nyní kromě toho i stálá záloha
několika vozů v této stanici vždy
pohotově.
K jednotlivým případům v dotaze uvedeným
jest ještě připomenouti toto:
Vlak č. 617 dne 6. června dojel podle konaného
šetření do Příbrami bez závady;
přihodila se tudíž podle všeho zmíněná
nehoda asi jiného dne.
U vlaku čís. 615 dne 28. června m. r. nastala
během jízdy porucha napájecích přístrojů
na stroji a bylo proto třeba z Řevnic stroje přípřežního.
Dne 28. listopadu uvázl pro nedostatek vody vlak čís.
621 ve stanici Vráži (nikoliv vlak čís.
611 v Čížové); nehoda tato byla zaviněna
tím, že současně nefungovaly správně
vodárny v Příbrami, v Březnici a Čimelicích.
V této věci bylo zavedeno šetření.
Příhoda v Milíně u vlaku čís.
618 stala se dne 21. prosince m. r. a měla původ
v nedbalosti jednoho zřízence který byl už
potrestán.