Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2197.

Dotaz

člena Národního shromáždění Václava Johanise a soudruhů

na ministra železnic

ohledně závad při dopravě na trati Praha - Zdice - Protivín.

Provoz osobních vlaků tratě Praha - Zdice - Protivín byl za vlády rakouské prabídný, nyní však není lepší. Vina spočívá v tom, že výtopnou v Nuslích připojované lokomotivy byly a jsou dosud nedostatečné, kdežto ony výtopnou zdickou připojované jsou zcela nedostatečné. Tento poměr nezměnil se dodnes; na důkaz toho uvádím následovní: Vlak 617 dne 6. června m. r. nemohl ze Zdic dojeti do Příbrami, zůstávaje státi v polích, následkem nedostatečné lokomotivy. Vlak 615 dne 28. června m. r. dopravila lokomotiva pouze do Řevnic, odtud bez přípřeže dále jeti nemohl, rovněž pro nedostatečnost lokomotivy. Parostroje tyto jsou nejmenších typů a proto také pojmou malé množství vody jejich kotle. Vlak 611 dne 28. listopadu m. r. pro nedostatek vody uvázl v Čížové, kdež, jelikož tamže pumpa staniční nebyla v pořádku, musila býti lidmi donášena v putnách do kotle. Vlak 618 dne 21. listopadu m. r. pro nedostatek vody dojel do Milína, odkud oba parostroje musily jeti do Příbrami načerpati vody, by mohly v další jízdě pokračovati, čímž do Prahy o 3 hodiny se opozdil. Staré Rakousko uznávajíc, že takovéto stroje pro řečenou trať se nehodí, slíbilo učiniti odpomoc dodáním strojů řádně výkonných, k čemuž však již následkem známých okolností nedošlo a protož ony staré braky straší na řečené trati dále. V důsledku toho se vlaky všeobecně nejen opozďují, a to velmi značně, ale velmi často vypovídají službu na otevřené trati. Garnitury vozové pro skrovný počet vozů - najmě před nedělemi a svátky - naprosto nedostačují, a bývá již na nádražích na Vinohradech a Vyšehradě sváděn boj o místo. Provozní úřad železniční v Příbrami nedisponuje rovněž reservními vozy, by včas potřeby mohl je připojiti, neb tam panuje značná frekvence; Zdice mají jich dosti, ale cestující téměř žádné.

Se zřetelem na tento stav podepsaní se táží:

Jsou panu ministrovi železnic poměry na trati Praha - Zdice - Protivín známy, jakož i

je pan ministr ochoten panující nedostatky okamžitě odstraniti, jakož i připojování plně spůsobilých lokomotiv větších typů naříditi?

V Praze 15. ledna 1920.

V. Johanis,

R. Merta, Časný, Zavadil, Němeček, Ecksteinová, Ulrich, Biňovec, Pik, Kolaříková, Svoboda Frant., Dr. Meissner, Teska, A. Novák.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP