Provoz osobních vlaků tratě Praha - Zdice
- Protivín byl za vlády rakouské prabídný,
nyní však není lepší. Vina spočívá
v tom, že výtopnou v Nuslích připojované
lokomotivy byly a jsou dosud nedostatečné, kdežto
ony výtopnou zdickou připojované jsou zcela
nedostatečné. Tento poměr nezměnil
se dodnes; na důkaz toho uvádím následovní:
Vlak 617 dne 6. června m. r. nemohl ze Zdic dojeti do Příbrami,
zůstávaje státi v polích, následkem
nedostatečné lokomotivy. Vlak 615 dne 28. června
m. r. dopravila lokomotiva pouze do Řevnic, odtud bez
přípřeže dále jeti nemohl,
rovněž pro nedostatečnost lokomotivy. Parostroje
tyto jsou nejmenších typů a proto také
pojmou malé množství vody jejich kotle. Vlak
611 dne 28. listopadu m. r. pro nedostatek vody uvázl v
Čížové, kdež, jelikož tamže
pumpa staniční nebyla v pořádku, musila
býti lidmi donášena v putnách do kotle.
Vlak 618 dne 21. listopadu m. r. pro nedostatek vody dojel do
Milína, odkud oba parostroje musily jeti do Příbrami
načerpati vody, by mohly v další jízdě
pokračovati, čímž do Prahy o 3 hodiny
se opozdil. Staré Rakousko uznávajíc, že
takovéto stroje pro řečenou trať se
nehodí, slíbilo učiniti odpomoc dodáním
strojů řádně výkonných,
k čemuž však již následkem známých
okolností nedošlo a protož ony staré braky
straší na řečené trati dále.
V důsledku toho se vlaky všeobecně nejen opozďují,
a to velmi značně, ale velmi často vypovídají
službu na otevřené trati. Garnitury vozové
pro skrovný počet vozů - najmě před
nedělemi a svátky - naprosto nedostačují,
a bývá již na nádražích
na Vinohradech a Vyšehradě sváděn boj
o místo. Provozní úřad železniční
v Příbrami nedisponuje rovněž reservními
vozy, by včas potřeby mohl je připojiti,
neb tam panuje značná frekvence; Zdice mají
jich dosti, ale cestující téměř
žádné.
Se zřetelem na tento stav podepsaní se táží:
Jsou panu ministrovi železnic poměry na trati Praha
- Zdice - Protivín známy, jakož i
je pan ministr ochoten panující nedostatky okamžitě
odstraniti, jakož i připojování plně
spůsobilých lokomotiv větších
typů naříditi?