Rozsáhlé území rožmitálsko-blovické
jest jedním z území v Čechách
na dráhy nejchudších. Na východě
je omezeno drahou Rakovník-Zdice-Protivín, na jihu
drahou Březnice-Blatná-Nepomuk, na západě
drahou Budějovice-Plzeň a Nezvěstice-Rokycany
na severu drahou Praha-Plzeň. Střední vzdálenost
drah ve směru východozápadním obnáší
přes 30 km, ve směru jihoseverním téměř
40 km ve vzdušné čáře. Jsou zde
osady vzdálené od nejbližší stanice
železniční i 25 kilometrů.
Následkem nedostatečného spojení železničního
je tento přírodou bohatě obdařený
kraj zaklet v pohádkový spánek, jenž
vypadá jako mrtvý klid. Ohromné bohatství
lesní, jež by zvláště za nynějšího
nedostatku dříví a vysokých jeho cen
bylo velikým činitelem národohospodářským,
je mrtvým kapitálem, protože drahý dovoz
dřeva k nejbližším stanicím znemožňuje
jeho schopnost konkurenční. Staré doly na
železnou rudu zapadly, poněvadž průmysl
železářský usadil se podél drah;
a byla by zde přece možnost vytvořiti velká
železářská střediska, jako jsou
Rokycany a Hořovice, jež vzkvetly pro svoji příznivou
polohu na západní dráze.
Zemědělství naše by získalo velmi
mnoho, kdyby bylo možno dopravovati do tohoto území
umělá hnojiva a odtud vyvážeti plodiny.
Také maloželezářský průmysl
získal by v kraji tom na svém rozvoji zdokonalením
kommunikace.
Podepsaní navrhují proto, aby vláda byla
pověřena, by dala vypracovati projekt pro stavbu
dráhy Rožmitál-Nové Mitrovice-Blovice
s odbočkou na Mirošovy. Projekt budiž vypracován
co nejrychleji a na to přikročeno ihned ku stavbě.
Stavbou bude opatřeno také zaměstnání
všem nezaměstnaným tohoto území
a stavební náklad bude snížen o vyplácené
podpory.
Provedením dráhy bude také značně
odlehčena přetížená dnes trať
Plzeň-Zdice a Březnice.
Návrh tento budiž odkázán technickému
výboru.