Za státní barvy republiky Československé
prohlašují se barvy červená, bílá
a modrá.
Vlajka státní (národní) skládá
se ze spodního pole červeného a vrchního
bílého, mezi něž jest vsunut modrý
klín. Poměrné rozměry vlajky jsou
patrny z připojeného obrazu.
Vláda se zmocňuje stanoviti nařízením
zvláštní vlajky a prapory pro rozličné
obory státní správy, a vydati pravidla o
užívání barev státních
v životě veřejném.
Užívání státního znaku,
stanoveného vládním nařízením
ze dne 19. května 1919, č. 300. sb. z. a n., jakož
i dosavadních zemských znaků v životě
veřejném, podniky výdělečnými
a na tiskopisech vůbec povoluje příslušné
ministerstvo v dohodě s ministerstvem vnitra. Vláda
se zmocňuje nařízením vydati podrobnější
pravidla o podmínkách a způsobu, jak povolení
toto se uděluje a odnímá.
Ministerstvo vnitra má právo pozměňovati
znaky veřejné kromě znaku státního.
Každé nepřiměřené užívání
praporů a vlajek státních, jakož i všech
znaků veřejných jest zapovězeno.
Přestupky zákona tohoto trestají se bez újmy
stíhání trestními soudy, jde-li o
čin, podléhající zákonům
trestním, úřady politickými a to pokutou
až do 20.000 K, nebo vězením do 6 měsíců,
při nedobytnosti budiž pokuta peněžitá
přeměněna v přiměřený
trest na svobodě v nejvyšší míře
6 měsíců.
Ministr vnitra se pověřuje, aby v dohodě
se súčastněnými ministry provedl tento
zákon, jenž se stává ihned účinným.
Jest třeba, aby republika Československá
právě tak jako ostatní státy měla
stanoveny své státní barvy a svoji vlajku.
Pokud se týče státních barev, padají
tu na váhu v prvé řadě barva červená,
bílá a modrá. Mnohé důvody
mluví pro to, aby za státní barvy byly přijaty
jen barvy červená a bílá, tudíž
dosavadní barvy království Českého,
jichž však jakožto barev národních
bylo užíváno též často na
praporech na Moravě a ve Slezsku. Barvy tyto doporučovalo
by se zajisté přijmouti nejen vzhledem k jejich
všeobecnému rozšíření, nýbrž
i proto, poněvadž byly zemskými barvami království
Českého, tedy barvami země, která
tvoří nesporně základ našeho
státu. Též sluší uvážiti,
že seskupení těchto dvou barev působí
esteticky velice příjemně. Naproti tomu nelze
však přehlédnouti, že barvy tyto jsou
užívány i ve státech sousedních,
na př. v Polsku a v republice Rakouské (viz zákon
ze dne 8. května 1919, č. 257. stát. zák.,
a důvodové zprávy ku příslušné
osnově č. 202. a 204. příloh), takže
není vyloučeno, že by tu došlo snadno
k nepříjemným záměnám
zvláště tehdy, když by barev těchto
- jak přirozeno - bylo užíváno na státních
vlajkách, k označení státních
hranic atd.
Již z příčiny této zdá
se nezbytnou přijmouti k těmto dvěma barvám
ještě barvu třetí, a to ovšem barvu
modrou, takže státními barvami republiky Československé
byly by barvy červená, bílá a modrá,
tudíž t. zv. slovanská trikolora. Podotýká
se ovšem, že trikolora tato, která hlavně
v letech předválečných měla
pro náš život národní zvláštní
význam, jsouc symbolem uvědomění všeslovanského,
nemá hlubšího historického základu
a datuje se patrně teprve z r. 1848. Zmíněné
barvy bude lze za barvy státní doporučiti
zvláště tehdy, bude-li je možno na praporech
- kde nejčastěji se vyskytují - seskupiti
způsobem takovým, jenž by již na prvý
pohled odlišoval prapor náš od praporů
cizích.
Nežli přistoupí se k úvahám o
tom, kterak by slušelo stanoviti naše vlajky a prapory,
nutno krátce vysvětliti rozdíl mezi vlajkou
a praporem. Vlajkou bývají zvány obecně
praporové odznaky na lodi; odborně však užívá
se tohoto termínu ve významu širším
a sluje vlajkou každý praporový odznak, jenž
jest připevněn k žerdi lanem a při němž
poměr délky k šířce jest přesně
stanoven. Prapory liší se od vlajek tím, že
jsou připevněny přímo k žerdi
hřebíky, a že poměr jejich délky
k šířce řídí se podle
konkretních okolností (na př. výše
domu, šíře ulice). Pouze vlajku lze pokládati
v prvé řadě za oficielní odznak státní.
Zvláštním druhem vlajek jsou standardy, t.
j. čtrvecovité vlajky, jichž užívají
výhradně hlavy státu, odlišné
postavení zaujímají pak též prapory
vojenské, které bývají pravidelně
podoby čtvercové. Jinak jsou vlajky vesměs
podélné.
Netřeba zvláště podotýkati, že
v republice československé bude vlajka státní
jako oficielní vlajka úřední totožná
s vlajkou národní.
Je zřejmo, že vlajka státní může
být utvořena pouze vhodným seskupením
barev státních, nejsnadnější
řešení bylo by zajisté, užíti
barev těchto ve formě slovanské trikolory,
tedy v podélných pruzích a to tak,
že by, čítajíc ze spodu, následovaly
za sebou barvy červená, bílá a modrá.
Při řešení tomto mohly by však
v praxi vzniknouti snadno rozličné obtíže,
pramenící jednak v tom, že trikolory této,
ovšem v jiném sestavení, užívají
i státy jiné (na př. Jugoslavie a Hollandsko,
jakož i Rusko při vlajce obchodní, dále
pak ve příčném sestavení Francie),
takže by pořadí barev snadno od laiků
mohlo býti zaměňováno, jakož
se stávalo často při t. zv. trikoloře
slovanské, jednak pak v tom, že hlavně při
umělém osvětlení snadno lze zaměniti
barvu modrou s barvou zelenou, čímž by mohly
vzniknouti opět další záměny,
na př. s trikolorou maďarskou. Jediné východiště
z nesnází těchto zdá se býti,
aby bylo zvoleno jiné seskupení barevných
polí, než jaké jest při trikoloře
obvyklé (na př. červeno-bílé
vlajky s modrým lemem nebo s modrým křížem
atd.).
Po četných pokusech navrhuje vláda v souhlase
se znakovou komisí zřízenou při ministerstvu
vnitra toto sestavení: státní vlajka republiky
Československé skládá se ze spodního
pole červeného a svrchního bílého,
mezi ně jest vsunut při straně žerďové
modrý klín. Poměr délky k šířce
vlajky je jako 3 : 2, výše (délka) klínu
rovná se třetině délky vlajky, šíře
(základna) klínu pak šíři vlajky.
Navržené sestavení působí se
stránky estetické zcela příznivě
a má též tu ideovou výhodu, že
jest v něm zdůrazněno, že hlavními
barvami ve vlajce státní jsou barvy oné země,
která tvoří jádro celého státu.
Vlajka navržená bude zajisté odchylná
od jiných vlajek státních do té míry,
že záměna jest zcela vyloučena, nahlédnutím
pak do kteréhokoliv vlajkového kodexu lze se přesvědčiti,
že proponované seskupení barev nelze pokládati
za neobvyklé. Též nelze opominouti toho, že
vlajka tato jest poměrně velmi jednoduchá
a snadno zhotovitelná, a že - čehož nelze
v nynějších mimořádných
poměrech přehlédnouti bude lze poměrně
snadno dosavadní vlajky a prapory české přeměniti
na nové národní.
Podle sdělení ministerstva národní
obrany byla navržená vlajka nesena dne 28. a 29. září
1919 na zkoušku dvěma parníky pražské
paroplavební společnosti na řece Vltavě,
a shledáno, že vyhovuje úplně praktické
potřebě jak seskupením barev, tak i celkovou
úpravou a rozměry.
U praporů nelze z příčiny výše
zmíněné stanoviti povšechně jejich
rozměry, jakož i délku modrého klínu,
konkrétní řešení nutno tu ponechati
praxi a vkusu jednotlivce, vyskytne-li se toho nutná potřeba,
mohla by vláda působiti tu vhodně poučováním
veřejnosti.
Výrazem předchozích úvah jest §
1. a 2. navrženého zákona; k dalším
§§ podotýká se pak na vysvětlenou
toto:
K § 3. Vláda navrhuje, aby státní barva
a státní vlajka byla stanovena zákonem,
a to hlavně z té příčiny, poněvadž
tu jde o otázku značně důležitou
a choulostivou, na níž veřejnost má
nepopíratelně značný zájem.
Poněkud jinak jest s vlajkami a prapory pro jednotlivá
odvětví státní správy, tu stačí
zajisté zmocniti vládu, by vlajky a prapory tyto
(na př. standardu presidentovu, prapory vojenské,
vlajky obchodní atd.) stanovila cestou nařizovací,
a aby též vydala pravidla o užívání
státních barev v životě veřejném
(na př. označení hraničních
kolův atd.).
K § 4. Státní znak byl stanoven vládním
nařízením ze dne 19. května 1919,
č. 300. sb. z. a n., opatření toto jest ovšem
provisorní, a dostává se mu nyní nepřímo
sankce zákona tím způsobem, že používání
jeho se staví pod ochranu zákona. Při této
příležitosti podotýká se, že
nezdá se účelným, aby vláda
byla zmocněna stanoviti velký a střední
státní znak, na něž se pomýšlí,
cestou nařizovací, neboť bude zajisté
lépe vyčkati, až ústavní poměry
republiky budou dostatečně vybudovány, a
bude lze řešiti otázku tuto v parlamentu definitivně
zákonem.
Pokud jde o používání znaku státního,
dlužno trvati zásadně na tom, že k jakémukoli
jeho veřejnému užívání,
jakož i k jeho užívání na tiskopisech
vůbec (tudíž i k užívání
na tiskopisech soukromých) je třeba vždy úředního
povolení, neboť jen tak lze předejíti
sevšednění a zneužívání
tohoto odznaku státní svrchovanosti; poněvadž
pak zneužití tohoto bylo by lze se nejčastěji
obávati při podnicích výdělečných,
jsou podniky tyto vytčeny ještě zvláště,
čímž vylučuje se též pochybnost,
zda se tu jedná o užívání znaku
v životě veřejném čili nic.
Odporučuje se státnímu znaku v tomto směru
postaviti na roveň dosavadní znaky zemské,
již proto, že český znak zemský
jest takřka totožný s dosavadním znakem
státním. Jen obvyklé užívání
znaku státního a zemského při slavnostech
(na praporech, slávobranách, gobelinech atd.) nebylo
by třeba vázati tímto povolením, což
jest v zákoně výslovně vytčeno;
naproti tomu není třeba zajisté zvláště
uváděti, že zvláštního povolení
není třeba pro označení státních
budov a podniků tímto znakem. Dosaváde byla
otázka užívání těchto
znaků v životě veřejném velmi
neúplně upravena rozličnými ustanoveními,
hlavně pak ministerským nařízením
ze dne 24. dubna 1858, č. 61. ř. z., anebo §
58. živnost. řádu. Kompetenci v tomto směru
bylo by nyní vyhraditi onomu ministerstvu, jehož tato
věc v prvé řadě bude se týkati
(na př. ministerstvu obchodu nebo zemědělství),
vždy však v dohodě s ministerstvem vnitra, neboť
jde tu vždy o otázku, zasahující v obor
všeobecného státního práva. Samo
sebou se rozumí, že, povoluje-li se užívati
státního znaku, bude při tom třeba
bedlivě zkoumati, zda povolení toto neodporuje principu
zákona ze dne 10. prosince 1918, č. 61. sb. z. a
n., jímž se zrušují šlechtictví,
řády a tituly; stanovení bližších
modalit, za kterých lze povolení zmíněné
dávat a je odnímati lze zajisté přenechati
vládnímu nařízení.
Dále se podotýká, že při znacích
veřejných (jde o znaky městské), jež
jakožto svědky historie národa našeho
dlužno zajisté i dále zachovati, vyskytují
se někdy součástky upomínající
příliš na porobu doby habsburské, jako
na př. ve znaku pražském a kutnohorském
iniciálky Ferdinanda III. a domácí barvy
habsburské; bude zajisté vhodno je odstranit, a
tu třeba poskytnouti ministerstvu vnitra právní
podklad k tomuto zakročení, z důvodů
na snadě jsoucích doporučuje se zmocniti
ministerstvo vnitra způsobem takovým, aby mohlo
případně zakročiti i bez žádosti
interessentů.
Právo stanoviti nové veřejné znaky
ovšem se ministerstvu vnitra nedává vzhledem
k demokratickým principům naší ústavy.
Užívání národních praporův
a vlajek vůbec, dále soukromé užívání
znaků státních a zemských - s výjimkou
tiskopisův - a konečně veškeré
užívání jiných znaků veřejných
je zásadně volné, pro správu státní
stačí zajisté, bude-li moci zakročiti
proti nějakému nepřiměřenému
používání odznaků těchto.
Vzhledem k tomu prohlašuje se v zákoně povšechně
každé nepřiměřené používání
odznaků těchto za zapovězené.
K § 5. Poněvadž dosavadní právní
pravidla neposkytují dostatečné ochrany před
zneužitím znaků a vlajek, navrhuje ministerstvo
vnitra, by na veškeré přestupky ustanovení
těchto bez újmy stihání soudního,
podléhá-li čin zákonům trestním,
byly stanoveny nynějším hospodářským
poměrům přiměřené policejní
tresty peněžité, případně
tresty na svobodě.
K § 6. Provedením zákona tohoto pověřuje
se ministr vnitra v dohodě s ministry (podle § 3.
a 4.) súčastněnými.
Žádá se, by osnova tato byla přikázána
k projednání výboru ústavnímu
s tím, aby o ní do 14 dnů zprávu
podal.