Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 957.

Návrh

členů Národního shromáždění Fr. Zeminové, Emila Špatného, Fr. Buřívala a J. Slavíčka na stavbu dráhy z Milevska do Týna nad Vltavou.

Dne 3. dubna r. 1919 sešli se v Bernardicích, městysi ležícím na křižovatce silnic Tábor-Písek, Milevsko-Bechyně a Milevsko-Týn nad Vltavou starostové a zástupci 25 obcí, dvorů a mlýnů: Bernardic, Křenovic, Podolí, Olešné, Slabšic, Smolče, Němejic, Březí, Vranova, Lipovska, Doubravy, Doubravky, Chrášťan, Dražic, Nepomuku, Karlova, Rákova, Svatkovic, Borovan, Bilinky, Bojenic, Biliny, Jestřebic, Kolišova a Zběšic, aby pojednali o návrhu poslance Emila Špatného na stavbu dráhy z Prahy do Sedlčan a do Milevska.

Po jednomyslném názoru všech, více než 100 přítomných zástupců z 25 jmenovaných obcí má trať tato velikou národohospodářskou důležitost pro celou republiku, ježto bude drahou,

1. která půjde rozlehlou krajinou mnohde až na 6 hodin každé dráhy prostou, jejíž veliké přírodní bohatství teprve po výstavbě této dráhy stane se majetkem celého národa,

2. která bude drahou pro stát výnosnou, ježto povede krajinou, která tak daleko leží od tratí Praha-Tábor-Budějovice a Praha-Příbram-Protivín-Budějovice.

Navržená trať má velikou důležitost jako trať dráhy povltavské, navzájem se s vodní drahou Vltavy doplňující, jedna druhé náklady přivážející a odvážející.

Po jednomyslném názoru všech přítomných jest však nutností národohospodářskou, aby tato vysoce významná trať jak pro hlavní město Prahu, tak pro jihočeský venkov, i věcí prosperity této dráhy, šla dále při toku řeky Vltavy, a z Milevska vedena byla po kolejích transversálky k jihu jdoucích do stanice Veselíčko-Branice a od této stanice dále přes Bernardice do Týna nad Vltavou a odtud dále až na uzel drah v Českých Budějovicích, kde by již našla pokračování v hotové již trati České Budějovice-Linec.

Byla by pak přímou tratí z Prahy do Lince a do Terstu!

Pokud se týče úseku Milevsko-Týn n. Vlt., šla by trať od stanice Veselíčko-Branice při toku potoka borovanského, jehož údolím by buď u Koloděj mohla přejíti na trať elektrické dráhy Tábor-Týn, neb vésti krajem mírně pahorkatým rovnoběžněji s tokem Vltavy k ústí Lužnice pod Týnem. Výstavba v obou případech, kde není třeba mostů, tunelů ani hlubokých průkopů, byla by nanejvýše levná.

Krajina tato tvořící hranici kraje táborského a píseckého má mnoho velikých zámožných obcí a rozsáhlé latifundie Paarovské, Schwarzenbergské a arcibiskupské, které jedenkráte jako veliký majetek republiky budou míti obrovskou důležitost pro vnitřní kolonisaci a budou pojišťovati výnosnost dráhy. Uvedenému četnému obyvatelstvu velikých obcí umožněn by byl drahou touto příjezd do okresních a krajských měst, kam dnes mají 4 -5 hodin přímé cesty.

Schůze interesentů je toho mínění, že k pohonu dráhy této - uznala-li by se toho výhoda a potřeba - mohlo by býti případně použito i veliké nevyčerpatelné levné elektrické energie řeky Vltavy, na níž založeny jsou již nyní i v této krajině elektrárny.

Nevyčerpatelné ložisko prahorního vzácného vápence u Smolče stalo by se majetkem národním, stejně jako rozsáhlé lesy rozprostírající se od Opařan přes Rataje-Radětice ke Kolodějům, jejichž přírodní bohatství dnes teprve po 4hodinové jízdě po špatných cestách dostává se na proud Vltavy, aby dále ku Praze mohlo býti dopraveno.

Zástupci 25 shromážděných obcí jsou do té míry o potřebě, ba nutnosti prosperitě této dráhy vůbec a tohoto úseku zvláště přesvědčeni, že pokládají její stavbu za objekt nutné stavby nouzové a jsou ochotni přesvědčení svému dodati váhy hmotnou podporou do nejvyšší míry od jednotlivců, korporací a obcí.

Po stránce formální budiž návrh odkázán výboru železničnímu.

V Praze 13. května 1919.

Fr. Zeminová, Emil Špatný, Fr. Buříval, J. Slavíček,

Jan Hrizbyl, Kopeček, Dr. Klouda, St. K. Neumann, Dr. T. Bartošek, Pelikán, A. Konečný, Biňovec, Freiman, Prokop Maxa, Hucl, Tučný, Dr. Franke, Sladký, J Svozil, Tučný, Dr. Veverka, Landová-Štychová, Hrouda.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP