K tomuto dotazu dovoluje si ministerstvo železnic především
upozorniti na to, že opatření ředitelství
státních drah v Bratislavě, podle něhož
ponecháni byli v mezistanicích jenom dva "dopravníci",
a jímž byl zaveden v dopravní službě
mezistanic turnus 24 hodin služby a 24 hodin odpočinku,
jest pouze přechodné, avšak nutné pro
nynější citelný nedostatek výpravčích
vlaků. Nedostatek ten byl zaviněn systémem
bývalých rakouských státních
drah, za něhož byli přijímáni
čeští žadatelé do služeb jen
v nepoměrné menšině v porovnání
s německými uchazeči, a pak také tím,
že na Slovensku vykonávali dříve službu
dopravní většinou jen maďarští
a maďaronští zřízenci, kteří
nyní po připojení Slovenska k československé
republice po většině službu opustili.
Tento veliký úbytek personálu nelze najednou
nahraditi; vzhledem k tomu však, že se přijímá
a vycvičuje dopravní dorost od převzetí
československých drah nynější
železniční správou s veškerou intensitou,
možno počítati s nápravou co možno
nejrychlejší.
Neměl-li tedy býti provoz na dráze ochromen,
což by nyní zejména pro aprovisaci bylo přímo
osudné, nezbylo jiného než přechodně
zostřiti dopravní směny (turnusy), ovšem
jen potud, pokud by se nepříčily zásadním
ustanovením zákona o pracovní době.
Dopravní směna 24 - 24 neodporuje za určitých
podmínek tomuto zákonu a jest dovolena podle §
7. odst. 3. tohoto zákona, nevyžaduje-li skutečná
práce více než 6 hodin denně. "Skutečnou
prací" dopravníkovou je vše, co souvisí
podle instrukcí s přijímáním
a vypravováním vlaků ve stanici. Ostatní
čas, kdy dopravník je sice nucen setrvati na místě
služebním (v kanceláři nebo na nádraží),
ale těmito úkony přímo není
zaměstnán, je podle řečeného
§ 7. odst. 3. pohotovostí. Ježto pro práci
s jedním vlakem není podle zkušenosti třeba
delší doby než 20 minut a poněvadž
železniční doprava na Slovensku jest celkem
slabá, možno míti za to, že dopravní
úředníci v mezistanicích při
směně 24 - 24 nejsou skutečnou prací
průměrně denně déle zaměstnáni
než 6 hodin.
Poznovu se však důraz klade na to, ze tato úprava
dopravní služby jest pouze rázu provisorního
a že bude definitivně rozřešena v nejbližší
době.
Od dopravních zřízenců na Slovensku
proti tomuto opatření nedošly ministerstva
železnic stížnosti.
Ministr železnic: Dr. Zahradník v. r. |