Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 899.

Odpověď

ministra železnic na dotaz členů Národního shromáždění Kříže, Brodeckého a soudruhů o prodlužování pracovní doby železničním zřízencům na Slovensku. (Tisk čís. 594.)

K tomuto dotazu dovoluje si ministerstvo železnic především upozorniti na to, že opatření ředitelství státních drah v Bratislavě, podle něhož ponecháni byli v mezistanicích jenom dva "dopravníci", a jímž byl zaveden v dopravní službě mezistanic turnus 24 hodin služby a 24 hodin odpočinku, jest pouze přechodné, avšak nutné pro nynější citelný nedostatek výpravčích vlaků. Nedostatek ten byl zaviněn systémem bývalých rakouských státních drah, za něhož byli přijímáni čeští žadatelé do služeb jen v nepoměrné menšině v porovnání s německými uchazeči, a pak také tím, že na Slovensku vykonávali dříve službu dopravní většinou jen maďarští a maďaronští zřízenci, kteří nyní po připojení Slovenska k československé republice po většině službu opustili. Tento veliký úbytek personálu nelze najednou nahraditi; vzhledem k tomu však, že se přijímá a vycvičuje dopravní dorost od převzetí československých drah nynější železniční správou s veškerou intensitou, možno počítati s nápravou co možno nejrychlejší.

Neměl-li tedy býti provoz na dráze ochromen, což by nyní zejména pro aprovisaci bylo přímo osudné, nezbylo jiného než přechodně zostřiti dopravní směny (turnusy), ovšem jen potud, pokud by se nepříčily zásadním ustanovením zákona o pracovní době.

Dopravní směna 24 - 24 neodporuje za určitých podmínek tomuto zákonu a jest dovolena podle § 7. odst. 3. tohoto zákona, nevyžaduje-li skutečná práce více než 6 hodin denně. "Skutečnou prací" dopravníkovou je vše, co souvisí podle instrukcí s přijímáním a vypravováním vlaků ve stanici. Ostatní čas, kdy dopravník je sice nucen setrvati na místě služebním (v kanceláři nebo na nádraží), ale těmito úkony přímo není zaměstnán, je podle řečeného § 7. odst. 3. pohotovostí. Ježto pro práci s jedním vlakem není podle zkušenosti třeba delší doby než 20 minut a poněvadž železniční doprava na Slovensku jest celkem slabá, možno míti za to, že dopravní úředníci v mezistanicích při směně 24 - 24 nejsou skutečnou prací průměrně denně déle zaměstnáni než 6 hodin.

Poznovu se však důraz klade na to, ze tato úprava dopravní služby jest pouze rázu provisorního a že bude definitivně rozřešena v nejbližší době.

Od dopravních zřízenců na Slovensku proti tomuto opatření nedošly ministerstva železnic stížnosti.

V Praze 20. dubna 1919.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP