Právní výbor projednal zároveň
s návrhem vládním, aby změněn
byl zákon ze dne 2. listopadu 1918 c. 5. sb. z. o nejvyšším
soudě, také návrh člena N. S. dra
Weyra. a soudruhů, aby sídlo nejvyššího
soudu přeloženo bylo do Brna (tisk č. 57) a
podle návrhu Weyrova změnil čl. I. §
1. vládní osnovy. Změna ustanovení
o sídle nejvyššího soudu jest asi nejpodstatnější
z odchylek od vládní osnovy, pro které se
právní výbor rozhodl. Důvody, které
uvedl pan první president nejvyššího soudu
proti přesídlení nejvyššího
soudu do Brna, zkoumal právní výbor pozorně
i svědomitě, ale důvody tyto nemohly jej
pohnouti, aby nedbal důvodů vážnějších,
důvodů dalekosáhlé politické
důsažnosti, jež kázaly vyhověti
svornému přání moravskoslezských
a slovenských členů N. S., aby přeložením
nejvyššího soudu do Brna bylo prokázáno,
že ideálu jednotnosti československé
republiky rády se podřídí separátní
zájmy nejenom moravskoslezského a slovenského,
ale také českého obyvatelstva. Položení
nejvyššího soudu v zeměpisném středu
republiky vyváží však i po stránce
věcné všechny námitky uvedené
pro ponechání nejvyššího soudu
v sídle ústředních úřadů
vládních a správních. Styk nejvyššího
soudu s těmito úřady a s nejvyšším
soudem správním a jeho působnost zároveň
při nejvyšším soudu důchodkovém
budou možny i v Brně a z Brna, byť i s menším
pohodlím. Dokud nebude v Brně řádné
knihovny universitní, prokážou knihovny brněnského
vrchního zemského soudu, moravské právnické
jednoty a knihovny zemské náležité služby,
nehledíc ani k možnosti vypůjčovati
knihy z universitní knihovny pražské, na kterou
byli dosud odkázání četní vědečtí
pracovníci moravští. Nechuť pražských
soudců zakončovati svoji kariéru v Brně
a stěhovati se tam v pokročilejším věku
překonána bude snadno faktem, že obětavá
služba zájmům republiky jest příkazem,
jehož věrné a nezištné plnění
odměňuje dobrého úředníka
radostným vědomím vykonané povinnosti.
Ostatně by tytéž okolnosti, jež budou
zrazovati starší soudce vrchního zemského
soudu v Praze, aby se nestěhovali do Brna, zrazovaly také
soudce vrchních zemských soudů v Brně
a na Slovensku, aby se nestěhovali do Prahy. Velké
Brno, které bude čtvrtmilionovým sídlem
čtyř vysokých škol, nebude nejvyššímu
soudu prostředím nedůstojným nebo
tísnivým.
K § 10. vládní osnovy přidal právní
výbor dodatek, jímž se v disciplinárním
řízení s advokáty a s notáři
a jejich koncipienty také v poslední stolici uplatňuje
aspoň částečně zásada
stavovského soudu. Naléhavost této reformy
pohnula právní výbor, aby pojal ustanovení
toto do osnovy, byť po stránce ryze systematické
z jejího rámce unikalo.
V § 11. neuznal právní výbor potřebným,
aby tam, kde je nutno rozhodovat o pochybnostech předsedových
v §11. označených, rozhodoval senát
zvláště za tím účelem
složený.
Posunutí účinnosti zákona na šest
měsíců po vyhlášení jest
důsledek změny ustanovení o sídle
nejvyššího soudu.
Posléze se podotýká k § 5. lit. h) čl.
I., že právní výbor neměl pochybnosti,
že ustanovení o žalobách syndikátních
týká se také členů nejvyššího
soudu. Ve věci samé přitakal právní
výbor vládnímu návrhu přes
námitky, které proti němu vznesl pan první
president nejvyššího soudu, aby i v řízení
o žalobách syndikátních zachráněna
byla zásada dvou stolic.
Právní výbor navrhuje Národnímu
shromážděni, aby přijalo tento
Zákon ze dne 2. listopadu 1918 c. 5. sb. z. a n. o nejvyšším
soudě se mění a zní:
Pro celý obvod československého státu
zřizuje se nejvyšší soud v Brně.
Skládá se z prvního presidenta (II. hodnostní
třídy) a druhého presidenta (III. hodnostní
třídy), ze 4 senátních presidentů
(IV. hodnostní třídy) a z 25 radů
nejvyššího soudu, z nichž jest 9 ve IV.
hodnostní a ostatní v V. hodnostní třídě,
pak z popotřebného počtu pomocných
úředníků.
Nejvyšší soud rozhoduje jako třetí
stolice s konečnou platností ve všech soukromoprávních
sporných a nesporných věcech, o nichž
bylo některým soudem v druhé stolici již
rozhodnuto, pokud zákon dovoluje další opravný
prostředek.
V trestních věcech rozhoduje jako zrušovací
soud, rovněž v případech přikázaných
jemu trestním řádem a vedlejšími
zákony.
Mimo to rozhoduje zvláště:
a) o tom, který ze soudů věcně
příslušných má býti pro
tu kterou věc místně příslušný,
když tato věc sice patří před
zdejší soudy, ale není tu podmínek pro
místní příslušnost některého
zdejšího soudu, nebo nelze ji zjistiti (§ 28.
j. n.),
b) o tom, má-li právní věc
přenesena býti z obvodu jednoho vrchního
zemského soudu na soud v obvodu jiného vrchního
zemského soudu (§§ 30., 31. a 111. odst. 2. j.
n.) anebo do ciziny (§ 111. odst. 3. j. n.),
c) k návrhu nejvyššího správního
úřadu o zmatečnosti soudního řízeni,
je-li právní věc odňata zdejším
soudům vůbec, nebo aspoň řádným,
a vyjde-li tato vada teprve potom na jevo, když řízeni
před soudem právoplatně bylo skončeno
(§ 42. odst. 2. j. n.),
d) je-li sporná příslušnost mezi
dvěma soudy, které nemají jiného společného
nadřízeného soudu (§ 47. j. n.),
e) o odmítnutí, byl-li odmítnut celý
vrchní zemsky soud nebo stal-li se pro odmítnutí
jednotlivých členů nezpůsobilým
se usnášeti (§ 23. j. n.),
f) o stížnosti do usneseni vrchního
zemského soudu o tom, je-li odepřeni právní
pomoci cizímu soudu po právu, nebo o jinakém
předmětu různého mínění
soudů (§ 40. j. n.),
g) o disciplinárních věcech proti
soudcovským i nesoudcovským úředníkům
a sluhům nejvyššího soudu patřícím
do jeho osobního stavu nebo u něho zaměstnaným,
pak proti předsedům, místopředsedům
a a radům vrchních zemských soudů
a předsedům a místopředsedům
sborových soudů prvé stolice jako nalézací
soud a proti jiným soudcovským úředníkům,
advokátům a notářům jako odvolací
soud s konečnou platností,
h) o syndikátních žalobách vzešlých
z úředních jednání soudcovských
úředníků jako druhá a konečná
stolice (§ 80. j. n., § 8. zák. z 12. července
1872 č. 112 ř. z.) a o přenesení syndikátních
rozepří na jiný vrchní zemský
soud (§ 8. odst. 2. uved. zákona),
i) o odvoláních z usnesení komor advokátních
(§§ 7. odst. 3., 30. odst. 3. adv. ř.) a o stížnostech
ve správních věcech advokátů
a notářů (§ 5. odst. 3. adv. ř.,
§§ 19. odst. 2., 141. not. ř.),
k) jako druhá a konečná stolice o
prostředcích opravných, dovolených
proti rozsudkům, usnesením a opatřením
vrchních zemských soudů v rozepřích
o náhradě škody osobám neprávem
odsouzeným (zákon ze dne 21. března 1918,
č. 109 ř. z.) a o povinnosti státu nahraditi
škodu za bezprávná poškození občanských
osob za poslední války (zákon ze dne 18.
srpna 1918, č. 317 ř. z.).
Nejvyšší soud podává na požádání
posudky o osnovách justičních zákonů,
o jejich změně a výkladu, a přísluší
mu dávati k tomu podnět ministerstvu spravedlnosti.
Členové jeho jsou povoláni zároveň
působiti jako soudcové při nejvyšším
důchodkovém soudu, ve zvláštním
senátě příslušném rozhodovati
spory o příslušnost (§ 3. zák.
ze dne 2. listopadu 1918 č. 3. sb. z.) a v ministerské
komisi podle zákona ze dne 13. srpna 1918 c. 316. ř.
z. § 2.
Členy určuje první president nebo jeho náměstek
vždy na tři léta s potřebným
počtem náhradníků.
Říditi nejvyšší soud přísluší
prvnímu presidentovi a kdyby ho něco zašlo,
druhému presidentovi a po něm senátním
presidentům v pořadí jejich služební
hodnosti.
První president nebo jeho náměstek (§
8.) přikazuje došlé věci jednotlivým
členům soudu, ustanovuje v důležitých
věcech spolu zpravodaje a určuje počet a
dobu sedění. Sestavuje senáty (§ 10.)
a jest oprávněn předsedati při kterémkoliv
zasedání.
Senáty povolané, by rozhodovaly určitou právní
věc, ať občanskou, trestní nebo správní,
složeny jsou z předsedy a čtyř členů.
Personální senát složen budiž z
prvního nebo druhého presidenta, dvou senátních
presidentů a dvou radů.
Senát pro disciplinární věci skládá
s ze čtyř členův a prvního
presidenta neb jeho náměstka (§. 8.) jako předsedy.
President ustanoví vždy na počátku roku
pro tento rok čtyři cleny disciplinárního
senátu a čtyři náhradníky,
kteří nastupují po řadě, jak
byli jmenováni, na místo člena, kterého
něco zašlo, nebo který byl platně odmítnut.
V disciplinárních věcech advokátů
a advokátních kandidátů neb notářů
a notářských kandidátů buďto
ustanovení na místě dvou členů
nejvyššího soudu dva členové advokátních,
neb notářských komor ze členů
komorami těmito zvolených.
Určuje-li se místně příslušný
soud (§ 5. a), přenáší-li se věc
na jiný soud (§ 5. b, h) nebo vyřizuje-li se
písemnost jednoduché povahy bez rozhodnutí
ve věci není třeba senátu se usnášeti.
Má-li předseda pochybnosti o vyřízení
navržené zpravodajem, rozhodne o tom senát.
Nejvyšší soud jest oprávněn plenárním
usnesením si upraviti jednací řád
k jeho platnosti vyžaduje se schválení vlády.
Jím buďtež stanovena pravidla pro vnitřní
úřadování a spolu rozřešena
otázka, zda a kdy mají povolány býti
senáty s více než pěti členy
(§ 10.), zejména plenární senát,
aby se usnášely o určitých právních
otázkách, pak co má nařízeno
býti, aby se jednotně rozhodovalo a nálezy
ustálily.
Nejvyšší soud jest oprávněn vady,
které vykonávaje svůj soudcovský úřad
shledal v řízení před soudy nižších
stolic vytknouti a o nich, jakož i o tom, co k jejich odstranění
opatřil, oznámiti ministerstvu spravedlnosti.
K výkonům stanoveným trestním řádem
budiž při nejvyšším soudě
zřízen generální prokurátor
(IV. hodnostní třídy) a jemu přidělen
potřebný počet generálních
advokátů (V. hodnostní třídy)
a pomocných úředníků, kteří
vesměs podřízeny jsou přímo
správě spravedlnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
po šesti měsících ode dne, kdy byl vyhlášen.
Ministru spravedlnosti se ukládá, aby provedl tento
zákon.