Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 716.

Odpověď

ministra železnic

na dotaz členů Národního shromáždění Václava Johanise a soudr. o nedoplatcích železničního spojení šumavských krajů s Prahou (tisk 558.).

K uvedenému dotazu ze dne 20. února t. r. mám za čest oznámiti, že Praha měla před vypuknutím války dvoje výhodné spojení se Šumavou, a to jedno přes Plzeň do Železné Rudy (Eisenstein), a druhé přes Zdice - Protivín - Vodňany - Čičenice - Prachatice do Haidmühle, nebo přes Horažďovice B. - Sušice do Klatov.

V tomto druhém případě bylo snadné a rychlé spojení rychlíky číslo 607 a 608, jejichž soupravy měly čtyřosé, pohodlné vozy a byly tak vypraveny, že nejen vyhovovaly normální frekvenci na řečené trati, nýbrž že začasté nebylo jich ani využitkováno náležitým způsobem. Cestující byli tedy nuceni státi v těchto vlacích na chodbách jedině snad ve výjimečných případech o svátcích a před svátky, kdy se používá železnic vůbec v tak mimořádné míře, že vlaky i na jiných tratích nejsou s to, aby pojaly všechno cestující obecenstvo i při nejvyšším zatížení.

V nynější době jsou soupravy osobních vozů ovšem často nedostatečny, na čemž však má vinu dlouholetá válka, která způsobila, že se značně zmenšil počet lokomotiv a osobních vozů, a že pro nedostatek jistých vzácných kovů, jakož i jiných potřebných materiálií jest značně stíženo opravovati a udržovati vozidla v náležitém stavu.

Osvětlování vlaků věnuje železniční správa pozornost a stará se pokud možno o to, aby zavedla zase ve vlacích plynové a elektrické osvětlení, poněvadž nouzové osvětlování v době válečné se naprosto neosvědčilo a trpělo nejvíce tím, že parafin, svíčky a jiné součástky tohoto osvětlování byly systematicky rozkrádány.

O parostrojích se podotýká, že v době předválečné používalo se při rychlících čís. 607 a 608 na řečené trati strojů tehdy nově dodané řady 229, které tehdejší potřebě úplně vyhovovaly v každém směru a byly pro onu trať výhodnější než lokomotivy, jezdící na trati Praha - Plzeň.

Nyní jezdí na oné trati stroje soustavy ještě novější, a to řady 629, jejichž tažná síla vyhovuje úplně i nejvyšším požadavkům a potřebám řádného provozu. Ostatně železniční správa volí již ve svém zájmu pro každou trať takové typy lokomotiv, které nejlépe vyhovují terainním poměrům té které trati.

V době válečné nebylo ovšem spojení se Šumavou výhodné a také dosud tomu tak není, poněvadž pro nedostatek vozidel a uhlí muselo býti vypuštěno mnoho vlaků, a nad to bylo potřebí i rychlost vlaků, které byly ponechány, zmenšiti.

Zrušení velkého počtu vlaků má ovšem za následek přeplňování a tím i zpožďování vlaků.

Železniční správa pracuje a usiluje však nyní všemožně o to, aby opět uvedla železniční průvoz do normálního chodu, a zamýšlí od 1. května t. r. mimo jiné zase obnoviti rychlíkové spojení Prahy se Šumavou a ještě je zdokonaliti a zlepšiti u srovnání s dobou předválečnou.

V Praze 15.března 1919.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP