Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 558.

Dotaz

členů Národního shromáždění Václava Johanise a soudruhů

na pana ministra železnic o nedostatcích železničního spojení šumavských krajů s Prahou.

Šumava, tento nejkrásnější koutek Čech, neměla dříve a nemá ani nyní výhodného spojení železničního s Prahou. Pro snazší spojení její s Prahou byl před léty zaveden rychlovlak na trati Přerov - Praha - Zdice - Ražice 607 a 608, který při vypuknutí války byl, jako všechny ostatní, zrušen. Tento rychlovlak přes svoje velice nedostatečné zařízení byl až příliš frekventní; větší frekvence nemohl míti prostě proto, že jeho garnitura v relaci Praha - Ražice byla tak nepatrná, že více cestujících pojmouti nemohla, a lokomotiva ve Zdicích připojená, - vzor rakouského železnictví - by jej vůbec byla také neprovezla. Cestující pro nedostatek místa byli nuceni státi na chodbách, a tvrzení ředitelství státních drah, že ho nebylo dosti používáno, jest holou smyšlenkou, ba báchorkou.

Co se týče osobních vlaků, jeví se jejich garnitury velmi často nedostatečnými, zejména ve dnech před nedělemi a svátky, jakož i o nedělích a svátcích, kdy všechny vozy bývají v pravém slova smyslu přecpány; vlak 611 se vůbec neosvětluje, 661 zřídka a také nedostatečně. Nejchoulostivější stránkou průvozu jsou ty pověstné parostroje! Již pověstná vláda vídeňská slibovala zaměniti je za jiné, silnější, povaze trati odpovídající, leč doba vše změnila, a braky ty straší dále. Pro větší pohodlí cestujících dojížděly již roku 1914 vlaky trati mezi Prahou, Zdicemi a Protivínem až na stanici Vodňany - Čičenice, a velice by věci prospělo, kdyby zavedeny byly přímé vlaky mezi Prahou, Zdicemi, Vodňany a Haidmühle.

Důvody pro toto spojení jeví se v tom, že cestující by nemusili přesedati ani v Protivíně ani ve Vodňanech, zvláště pak by odpadlo plýtvání drahým časem ve stanicích tím, že se čeká na jednotlivé spojení; tím by se vlastně jízda přiměřeně zkrátila. Poměry na řečené trati jen proto, že probíhá čistě českým územím, byly za vlády Vídně přímo kritické, průvoz velice zanedbán, ač ani dodnes není o nic lepší; je stále nedostatek vlaků, a ty, které jezdí, jedou velice nepravidelně, často se opozďujíce. A proto podepsaní se táží:

Jsou panu ministrovi železnic zubožené poměry na trati mezi Prahou, Zdicemi a Protivínem známy? Jest ochoten uvedené závady bedlivě vyšetřiti, řádné reformě podrobiti, jakož i zavedení přímého spojení Prahy se Šumavou provésti?

V Praze dne 20. února 1919.

Václav Johanis,

Skurský, A. Němec, Aust, Fr. Houser, Svěcený, K. Dědic, Kouša, Boh. Jakubka, Bož. Ecksteinová, J. Kříž, Josef Šáda, Brožík, Josef Stivín, F. V. Krejčí, Časný, Charvát, Jaroš, Němeček, Lehocký, F. Hummelhans.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP