Šumava, tento nejkrásnější koutek
Čech, neměla dříve a nemá ani
nyní výhodného spojení železničního
s Prahou. Pro snazší spojení její s
Prahou byl před léty zaveden rychlovlak na trati
Přerov - Praha - Zdice - Ražice 607 a 608, který
při vypuknutí války byl, jako všechny
ostatní, zrušen. Tento rychlovlak přes svoje
velice nedostatečné zařízení
byl až příliš frekventní; větší
frekvence nemohl míti prostě proto, že jeho
garnitura v relaci Praha - Ražice byla tak nepatrná,
že více cestujících pojmouti nemohla,
a lokomotiva ve Zdicích připojená, - vzor
rakouského železnictví - by jej vůbec
byla také neprovezla. Cestující pro nedostatek
místa byli nuceni státi na chodbách, a tvrzení
ředitelství státních drah, že
ho nebylo dosti používáno, jest holou smyšlenkou,
ba báchorkou.
Co se týče osobních vlaků, jeví
se jejich garnitury velmi často nedostatečnými,
zejména ve dnech před nedělemi a svátky,
jakož i o nedělích a svátcích,
kdy všechny vozy bývají v pravém slova
smyslu přecpány; vlak 611 se vůbec neosvětluje,
661 zřídka a také nedostatečně.
Nejchoulostivější stránkou průvozu
jsou ty pověstné parostroje! Již pověstná
vláda vídeňská slibovala zaměniti
je za jiné, silnější, povaze trati odpovídající,
leč doba vše změnila, a braky ty straší
dále. Pro větší pohodlí cestujících
dojížděly již roku 1914 vlaky trati mezi
Prahou, Zdicemi a Protivínem až na stanici Vodňany
- Čičenice, a velice by věci prospělo,
kdyby zavedeny byly přímé vlaky mezi Prahou,
Zdicemi, Vodňany a Haidmühle.
Důvody pro toto spojení jeví se v tom, že
cestující by nemusili přesedati ani v Protivíně
ani ve Vodňanech, zvláště pak by odpadlo
plýtvání drahým časem ve stanicích
tím, že se čeká na jednotlivé
spojení; tím by se vlastně jízda přiměřeně
zkrátila. Poměry na řečené
trati jen proto, že probíhá čistě
českým územím, byly za vlády
Vídně přímo kritické, průvoz
velice zanedbán, ač ani dodnes není o nic
lepší; je stále nedostatek vlaků, a
ty, které jezdí, jedou velice nepravidelně,
často se opozďujíce. A proto podepsaní
se táží:
Jsou panu ministrovi železnic zubožené poměry
na trati mezi Prahou, Zdicemi a Protivínem známy?
Jest ochoten uvedené závady bedlivě vyšetřiti,
řádné reformě podrobiti, jakož
i zavedení přímého spojení
Prahy se Šumavou provésti?