Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 557.

Dotaz

členů Národního shromáždění V. Johanise a soudr. na pana ministra železnic o nedostatcích a závadách na nádraží příbramském.

Nádraží v Příbrami přes několikeré přestavby jest hotovým paskvilem bývalých c. k. rak. stát. drah. Budova přijímací, téměř před 50 léty postavená, svému účelu naprosto nedostačuje; čekárny pojmou velice skrovný počet cestujících, vestibul rovněž tak. Stanice příbramská jest značně frekventní, jak níže uvedené cifry dokazují, a jest nutno, by přijímací budova byla náležitě upravena, jak toho poměry vyžadují. Nádraží vlastní jest až příliš stísněno; jest v něm položeno 5 párů kolejí, což tamní frekvenci naprosto nedostačuje, a tak vlaky přijíždějící nemohou býti mnohdy ani do nádraží vpuštěny, až teprv tehdy, až se uvolní příslušná kolej. Jeden pár je trvale určen pro skladiště železniční, další pár pro skladiště horního závodu. Pro manipulaci ostatní zbývají pouze 3 páry kolejí. Skladiště horního závodu nepatří však do nádraží hlavního vůbec, nýbrž do přístavku, určeného pro celovagonové zásilky; pro manipulaci vlakovou pak nutno upraviti alespoň další 2 nové páry kolejí. Nádraží příbramské jest tak špatně vybudováno, že není druhého takového v celém státě, ač jeho frekvence jest vidna z tohoto:

roku
vydáno lístků
vypraveno vlaků v tunách
1906
113.691
25·372
1907
120.538
23·845
1908
135.252
20·739
1909
129.148
19·617
1910
132.699
26·997
1911
138.574
29·967
1912
140.189
27·489

v čemž ovšem není zahrnuto každoročně vydaných alespoň 100.000 lístků zpátečních pro zvláštní vlaky v jiných stanicích.

Nádraží to hyzdí dále v jeho středu přes ně položený přechod, totiž železná lávka, jež jest ve stavu dosti sešlém; podlaha její jest děravá, pod těžkým chodcem se prohýbá, tak že může se státi neštěstí, prolomí-li se lávka, a proto by snad bylo lépe nahraditi ji přechodem tunelovým. Nádraží pak rovněž podnes nemá centrálních výhybek a jen obezřelosti zřízenců a úřednictva lze děkovati, že nedošlo dosud k neštěstí.

Vzhledem k schátralosti tohoto nádraží podepsaní se táží:

Jest panu ministrovi železnic dobře znám stav nádraží v Příbrami, jest ochoten rekonstrukci, jakož i rozšíření jeho v brzku dáti provésti a o celém stavu osobně se přesvědčiti?

V Praze dne 20. února 1919.

V. Johanis,

Pik, A. Němec, E. Lehocký, Aust, Fr. Houser, K. Dědic, Skurský, Bož. Ecksteinová, J. Kříž, Šáda Josef, K. Brožík, F. Hummelhans, J. Kouša, F. V. Krejčí, J. Stivín, Jaroš, Charvát, Němeček, Svěcený, Časný, B. Jakubka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP