Nádraží v Příbrami přes
několikeré přestavby jest hotovým
paskvilem bývalých c. k. rak. stát. drah.
Budova přijímací, téměř
před 50 léty postavená, svému účelu
naprosto nedostačuje; čekárny pojmou velice
skrovný počet cestujících, vestibul
rovněž tak. Stanice příbramská
jest značně frekventní, jak níže
uvedené cifry dokazují, a jest nutno, by přijímací
budova byla náležitě upravena, jak toho poměry
vyžadují. Nádraží vlastní
jest až příliš stísněno;
jest v něm položeno 5 párů kolejí,
což tamní frekvenci naprosto nedostačuje, a
tak vlaky přijíždějící
nemohou býti mnohdy ani do nádraží vpuštěny,
až teprv tehdy, až se uvolní příslušná
kolej. Jeden pár je trvale určen pro skladiště
železniční, další pár pro
skladiště horního závodu. Pro manipulaci
ostatní zbývají pouze 3 páry kolejí.
Skladiště horního závodu nepatří
však do nádraží hlavního vůbec,
nýbrž do přístavku, určeného
pro celovagonové zásilky; pro manipulaci vlakovou
pak nutno upraviti alespoň další 2 nové
páry kolejí. Nádraží příbramské
jest tak špatně vybudováno, že není
druhého takového v celém státě,
ač jeho frekvence jest vidna z tohoto:
v čemž ovšem není zahrnuto každoročně
vydaných alespoň 100.000 lístků zpátečních
pro zvláštní vlaky v jiných stanicích.
Nádraží to hyzdí dále v jeho
středu přes ně položený přechod,
totiž železná lávka, jež jest ve
stavu dosti sešlém; podlaha její jest děravá,
pod těžkým chodcem se prohýbá,
tak že může se státi neštěstí,
prolomí-li se lávka, a proto by snad bylo lépe
nahraditi ji přechodem tunelovým. Nádraží
pak rovněž podnes nemá centrálních
výhybek a jen obezřelosti zřízenců
a úřednictva lze děkovati, že nedošlo
dosud k neštěstí.
Vzhledem k schátralosti tohoto nádraží
podepsaní se táží:
Jest panu ministrovi železnic dobře znám stav
nádraží v Příbrami, jest ochoten
rekonstrukci, jakož i rozšíření
jeho v brzku dáti provésti a o celém stavu
osobně se přesvědčiti?