Dolů Další
Již v prvé schůzi výboru pro pozemkovou
reformu dne 26. března 1919 pamatoval výbor na vypracování
zákona o přídělu půdy při
provádění pozemkové reformy a na druhém
místě rozvrhu svých prací položil
otázku přídělu. Ve schůzi dne
17. července 1919 zvolen byl podvýbor přídělový
k vypracování příslušného
zákona. Podvýbor tento pracoval spolu s expertem
p. profesorem drem. Krčmářem až do listopadu
1919 a v prvé listopadové schůzi předložil
výboru ku projednání osnovu zákona
přídělového. Tato osnova projednávána
byla celý listopad a prosinec 1919 a jednání
skončeno bylo ve schůzi dne 14. ledna 1920.
Obsahem svým osnova zákona odkázána
jest do mezí vytčených §em 10. záborového
zákona. Tento ustanovuje: "Pokud stát převzatého
majetku nepodrží pro účely všeobecně
prospěšné, přidělí jej
úřad pozemkový postupně do určité
výše do vlastnictví nebo pachtu malým
zemědělcům, domkářům,
drobným živnostníkům, bezzemkům,
a to zvláště příslušníkům
ozbrojené moci československé a válečným
invalidům, kteří by na půdě
chtěli a mohli hospodařiti, pak družstvům
složeným z uvedených osob, družstvům
bytovým, spotřebním a zemědělským,
obcím a jiným veřejným svazkům
k účelům všeobecně prospěšným,
vědeckým a humanitním ústavům.
Půdy může býti užito také
k jiným účelům všeobecně
prospěšným. O osobách a korporacích,
kterým lze půdu přiděliti, a právech
k němu a omezení práva vlastnického
ku přidělené půdě budou dána
podrobnější ustanovení zvláštním
zákonem." Tohoto rozdělení a směrnic
přídělových drží se také
osnova předkládaného zákona.
Dělí se tudíž osnova zákona na
část pojednávající o přídělu,
t. j. s hlediska subjektivního i objektivního, určujíc
komu a kolik půdy má se dostati, jakých vlastností
má míti ten, jemuž zákon přiznává
nárok na příděl půdy a jaké
povahy a jakého rozměru má býti přidělovaná
půda. O účelu přídělu
v prvé části osnovy nelze již s ohledem
na rozličnost jeho se šířiti a více
obsahuje v tom směru část druhá, jež
odpovídá záborovému zákonu,
pokud tento mluví o právech ku přídělu
a omezení práva vlastnického. Druhá
část osnovy přídělového
zákona pojednává tudíž o rolnických
nedílech a obsahuje omezení práva vlastnického,
zejména pokud se týče zcizení nemovitostí
a úpravy dědické posloupnosti vůbec.
V posledním přibližuje se osnova zákona
zemskému zákonu ze dne 7. srpna 1908, č.
68 z. z., vydaného pro Čechy a upravujícího
dědickou posloupnost při statcích střední
velikosti.
Část třetí o ustanoveních poplatkových
projednal pozemkový výbor v souhlasu s ministerstvem
financí a dlužno odkázati na zvláštní
zákon, kdyby objevila se potřeba přiznati
provádění pozemkové reformy přidělováním
půdy zvláštních poplatkových
úlev.
Poměry vnitřní a to nejen politické,
avšak i převážnou většinou
hospodářské, učinily nezbytným,
aby přídělový zákon pamatoval
na dobu přechodnou a nenapínal více trpělivosti
lidu očekávajícího pozemkovou reformu
tam, kde z technických neb jiných důvodů
nebude lze přikročiti najednou ku přidělování
půdy a uspokojiti životní požadavky drobného
lidu. Jest samozřejmo, že nelze začíti
s prováděním pozemkové reformy ve
všech krajích najednou, že i s ohledem na hospodářské
důvody zachováno bude zásadní ustanovení
záborového zákona o postupném přidělování
půdy tam, kde přípravy k tomu úřadu
pravomoc odpomoci potřebné půdy bude největší.
Tím však nemá trpěti ostatní
část oprávněných uchazečů
o půdu, aby čekala několik roků v
nejistotě a bez zajištění výživy,
až dojde podle rozvrhu prací řada také
na ně. Bylo nutno již z důvodů zachování
veřejného pořádku, aby přídělový
zákon udělil pozemkovému úřadu
pravomoc odpomoci potřebě půdy v době
přechodné aspoň vnuceným pachtem a
nelze pominouti mlčením, že k této formě
sáhlo i jiné zákonodárství,
zejména pak zákonodárství říšsko-německé,
jež v jednotlivých státech vydalo téměř
souhlasná ustanovení o vnuceném pachtu. Přechodná
ustanovení, jež obsažena jsou v § 63. osnovy,
budou působiti uklidňujícím vlivem
na kraje, kde netrpělivost dostoupila již nebezpečných
rozměrů a také způsobí, že
provádění pozemkové reformy převedeno
bude do klidnějších hledisk a správného
chodu zákonného všude, kde půda jest
jedinou obživou tamního lidu. Nelze připustiti,
aby z důvodů přílišné
úzkostlivosti doháněn byl lid k zoufalým
opatřením svémocným, jestliže
se uváží, že v československém
státu nemůže se počítati s odlivem
pracujícího lidu venkovského na sezonní
práce do velikých měst (jako do Vídně
v době před válkou), tím méně
pak s vystěhovalectvím jako důsledkem nedostatku
půdy.
Osnova zákona nezabývá se ani ustanoveními
o rentových zápůjčkách, ani
ustanoveními daňovými. Prvá o rentových
zápůjčkách či o úvěrové
pomoci uchazečů o přídělovou
půdu bude tvořiti zákon zvláštní,
druhá budou přivtělena k zákonu o
náhradě.
K §u 1. Osnova vypočítává osoby,
jimž se má přiděliti půda. Z
důvodu spravedlnosti uvádí zákon stejně
válečné invalidy a pozůstalé
po vojínech bývalé ozbrojené moci
rakousko-uherské. Pod č. 3. jmenovány jsou
osoby, o nichž ustanovuje zákon ze dne 22. prosince
1910, č. 242 ř. z. Výslovně se pak
ještě akcentují v §u 1. zemědělští
a lesničtí zaměstnanci, kteří
v §u 10. záborového zákona zvláště
uvedeni nebyli.
K §u 2. První odstavec doplněn jest v prvé
části osnovy zákona §em 16. a v druhé
části §em 30. č. 1. Druhý odstavec
souhlasí s ustanovením §u 30. pod č.
2.
K §u 3. Pod č. 1. pamatováno jest na naše
zahraniční příslušníky,
kteří nabyli již cizího státního
občanství a vrátí se do své
vlasti.
K §u 4. Obsahuje bližší určení
sdružení jmenovaných v §u 1. pod č.
2. Poslední odstavec zachovává vystouplým
osobám z družstev možnost přídělu
podle §u 1. za podmínek obsažených v §§ech
2. a 3.
K §u 5. Původní znění odkazovalo
prostě na zákon ze dne 22. prosince 1910, č.
242 ř. z. a to na §§ 6. a 7. Poněvadž
však zákon ten neplatí pro Slovensko, a také
ustanovení §u 12. jsou důležitá
pro bližší určení stavebních
sdružení, nahrazen byl odkaz na jmenovaný zákon
výslovným ustanovením.
K §u 6. Záborový zákon uvádí
družstva bytová, spotřební a zemědělská
vedle družstev osob jmenovaných v §u 1. pod č.
1. osnovy zákona. Účely zemědělských
družstev vytčeny jsou v tomto zákonném
ustanovení.
K §u 8. Č. 4. obsahuje výjimečné
ustanovení, jehož použití a rozsah bude
ovšem v rukou pozemkového úřadu.
K § 10. Souhlasí se stanoviskem ministerstva zemědělství,
aby lesnímu hospodářství dostalo se
největších záruk řádného
hospodaření. Jest v zájmu lesnictví,
aby revíry nebyly bezúčelně nebo ke
škodě trhány.
K §u 11. Pamatováno výslovně na svépomocná
sdružení při přidělování
rybníků.
K §u 12. Doplňuje ustanovení §u 1., č.
5. a §u 8.
K §u 13. Průmyslovými podniky sluší
rozuměti přirozeně ony, jež nejsou vyloučeny
ze záboru podle ustanovení §u 3., lit. a
záborového zákona. Ustanovení osnovy
přídělového zákona vyčerpávají
všechny případy účelného
přidělování. Odkaz na §§
24. a 25. osnovy zákona dán jest povahou věci.
K §u 15. Forma přídělu jest buď
vlastnictví nebo nájem (pacht). Půda v blízkosti
měst a průmyslových míst, které
bude patrně potřebí k účelům
stavebním, dostane se do pachtu. Pro účely
stavební zůstane zachována půda určená
polohopisným plánem k zastavění.
K §u 16. Výměra soběstačné
usedlosti určena byla výborem tak, aby byl vzat
zřetel i na kraje, kde přípustna jest větší
rozloha soběstačné usedlosti, jako zejména
na Slovensku. Pohyblivost nejvyšších hranic rozlohy
má umožniti pozemkové reformě, aby provádění
její nebylo vázáno po cizím vzoru
na formule a číslici. Rozdíly krajinné
jsou v československé republice dosti značné
a nelze je porovnati s ostatními státy středoevropskými.
K §u 17. Ve 4. odst. rozdělen jest obsah podle čísel
1 - 5, ne snad proto, aby tím byl vyjádřen
určitý pořad mezi osobami tam jmenovanými,
nýbrž proto, aby celé ustanovení stalo
se přehledným. K č. 3. téhož
odstavce žádalo ministerstvo sociální
péče opatření ve prospěch pozůstalých
po nezvěstných vojínech; požadavek tento
vtělen jest v resoluci, jež v závěru
této zprávy jest připojena. Odst. 5. ustanovuje
zvláštní pořadí s hlediska osobní
i věcné způsobilosti hospodaření
na přidělené půdě.
K §§ 19., 20., 21. a 22. Ustanovení tato určují
postup a rozvrh prací pozemkového úřadu
při provádění přídělů.
Druhý odstavec §u 19. má na mysli provádění
zákona o soustavné elektrisaci a souhlasí
také s požadavky zemí, aby vodní síly
nebyly přidělovány do soukromého vlastnictví.
V §u 20. bylo dlužno přihlížeti náležitě
k zájmům krajinných krás a historických
památek a proto pozemkový úřad bude
moci propustiti vlastníku ze záboru takové
nemovitosti ochraně jeho svěřené,
aniž by byly započítány do výměry
podle §u 11. zábor. zák.
K §u 23. Příděl poskytuje se k nejrozmanitějším
účelům a lze ztěží dáti
jednotné ustanovení o omezení práva
ku přídělu a o povinnostech přídělcových.
Proto odkazuje na část osnovy zákona o nedílech.
K §u 24. Úkoly pozemkového úřadu
rozšířeny jsou tu na nabývání
půdy nezabrané, aby mohla býti prováděna
kolonisace i tam, kde není zabrané půdy.
Nezabrané půdy může nabýti pozemkový
úřad směnou, ovšem dobrovolnou za půdu
zabranou.
K §u 28. Místní výbory jako sbory poradní
bylo možno zákonem ustanoviti pouze fakultativně.
Místní poměry samy rozhodnou o potřebě
těchto poradních sborů. V 2. odst. míněna
jsou také sdružení volná.
Tato část v §§ 30. - 55. obsahuje ustanovení
o omezení práva vlastnického k rolnickým
usedlostem podrobeným řádu nedílovému.
Omezení tato dotýkají se nakládání
mezi živými, zejména tedy jest to omezení
zavazovati nedíly knihovními zápůjčkami
a jinými knihovními břemeny. Výslovně
ustanovuje 1. odst. §u 32., že na nedílech mohou
váznouti vedle služebností pozemkových
a služebností bytu pouze dluhy rentové, počítajíc
v to výměnek. Zavazení nedílu může
se státi jen se svolením pozemkového úřadu
a to jen ve formě rentového dluhu. O zcizení
nedílu obsahuje ustanovení §u 37., o propachtování
§ 38. Dědickou posloupnost při rolnických
nedílech upravují ustanovení §§
39. až 49. Zásady většinou souhlasí
se zemským zákonem ze 7. srpna 1908 pro Čechy
a jsou přizpůsobeny účelům
pozemkové reformy, takže dohodám stran a vůli
zůstavitelově vytýčeny jsou meze o
mnoho užší než ve jmenovaném zákoně.
Na místo soudu nastupuje častěji úřad
pozemkový. V §u 46., který jest obdobným
s §em 11, právě jmenovaného zemského
zákona, není pojato ustanovení o odčítání
investicí z ceny prodejní. Výbor pokládal
za to, že toho není třeba a že při
navrženém znění jest samozřejmo,
že dědic nedíl prodávající
má nahraditi spoludědicům jen to, oč
nedíl na jeho prospěch a k neprospěchu spoludědiců
levněji byl čítán. Nemohou tedy spoludědicové
v případě prodeje žádati, aby
participovali na diferenci z vyšší ceny vyplývající,
je-li diference odůvodněna jinak než výhodou
při převzetí nedílu poskytnutou, tedy
na př. melioracemi, stavbami a t. p. § 47. má
na mysli případ, kdy zůstavitel uložil
dědici (odkazovníku v dovětku při
nedostatku poslední vůle) placení odkazů.
V §u 50. ustanovuje osnova, že pozemkový úřad
může ustanoviti zvláštní řád
o hospodaření na nedílu, o členství
v družstvech, o ochraně památek přírodních
a uměleckých a pod. § 51. vypočítává
případy, kdy pozemkový úřad
může vykoupiti nedíly. Výkupem nedílů
zabývá se osnova také v dalších
§§ 52. až 54. § 55. obsahuje ustanovení
o zastoupení zájmů vlastníků
rolnických nedílů u pozemkového úřadu.
K §u 58. Odstavec druhý necituje úmyslně
ustanovení §u 69. poplatkového zákona
a opisuje proto šířeji ustanovení o
poplatkové povinnosti již se zřetelem na ustanovení
právě citovaného paragrafu.
K §u 61. sluší připomenouti, že záborovým
zákonem nabyl stát práva, jehož hodnota
jest patrna již dnes v rozdílu mezi cenou pozemků
zabraných a pozemků svobodných. Propuštění
ze záboru jest tudíž pro strany značnou
hmotnou výhodou, a jest proto odůvodněno,
aby stát na této výhodě participoval
určitým podílem.
Pozemkový úřad pamatoval již při
sdělávání svého rozpočtu
pro rok 1920 na tento příjem státu pro účely
pozemkové reformy, a zařadil jej pro rok 1920 do
řádného příjmu. Bude to tedy
příjem státního úřadu
řádně súčtovaný a vykazovaný
ve státním rozpočtu. Obdobně ustanovuje
2. odst. §u 61. o poplatku při udělování
souhlasu ku pronájmu. Také v tomto případě
jde o příjem rozpočtový státního
úřadu, jenž má býti ovšem
současně do jisté míry státu
také náhradou za větší náklady
osobní i věcné státního úřadu,
vyvolané soukromými zájmy finančně
dosti silných osob.
Již v části všeobecné této
důvodové zprávy šířeji
byla odůvodněna nezbytnost přechodných
ustanovení a poukazuje se proto zde pouze k tomu, že
svým obsahem přechodná ustanovení
poskytují skutečně záruky, že
vnuceného pachtu nebude zneužito. Zcela jasně
ustanovuje 2. odst. tohoto §u o zájmech, které
vnuceným pachtem nesmí býti ohroženy.
Pravomoc pozemkového úřadu ukládati
osobám hospodařícím na zabraném
majetku vnucený pacht omezena jest na rok 1920. Vládním
nařízením může býti prodloužena
pouze o jeden rok.
Výbor pro pozemkovou reformu navrhuje:
1. Národní shromáždění
račiž připojené osnově zákona
uděliti svůj souhlas;
2. Národní shromáždění
račiž schváliti resoluci tohoto znění:
"Pozemkový úřad se vybízí,
aby při provádění zákona o
přídělu půdy přihlížel
k žádostem pozůstalých po nezvěstných,
legionářích a vojínech obdobně
jako k žádostem pozůstalých po padlých
legionářích a padlých vojínech."
Zabranou a převzatou půdu, pokud ji stát
sám nepodrží nebo nepoužije k účelům
všeobecně prospěšným, přidělí
pozemkový úřad:
1. jednotlivcům a to malým zemědělcům,
domkářům, drobným živnostníkům,
zaměstnancům zemědělským i
lesnickým a bezzemkům, a to zvláště
legionářům a příslušníkům
ozbrojené moci československé, jakož
i pozůstalým po těch z nich, kteří
padli ve válce za vlast nebo zemřeli následkem
služby válečné a válečným
invalidům a pozůstalým po vojínech,
kteří padli neb zemřeli následkem
služby válečné;
2. sdružením, která se skládají
z osob uvedených pod číslem 1.;
3. osobám jmenovaným v §u 5. tohoto zákona;
4. sdružením zemědělským a spotřebním
(§§ 6. a 7.);
5. obcím a jiným veřejným svazům;
6. jiným osobám právnickým, ústavům
a zařízením k účelům
vědeckým, lidumilným a obecně prospěšným.
(1) Jednotlivcům, jmenovaným v §u 1. pod č.
1. budiž půda přidělována ke
zřízení samostatných podniků
zemědělských, které stačí
k obživě hospodáře a jeho rodiny, na
kterých hospodář se svou rodinou může
hospodařiti bez stálé cizí pomoci
a jejichž provozování tvoří výhradné
nebo aspoň hlavní povolání držitelovo
a zároveň výhradný nebo aspoň
hlavní pramen jeho obživy.
(2) Ke zřízení takových usedlostí
lze přiděliti půdu také tak, že
svobodná půda uchazečova bude na míru
usedlosti uvedenou v odstavci prvém přídělem
doplněna.
(3) Vedle toho lze zabranou půdu přiděliti
jednotlivcům uvedeným v §u 1. pod číslem
1. ke stavbě vlastních rodinných obydlí,
hospodářských budov, maloživnostenských
provozoven, ke zřízení zahrádek při
takových budovách, k nutnému rozšíření
stavenišť, dvorkův a t. p., ke zřízení
samostatných zahrádek a drobných podniků
zemědělských, pokud půdu obdělává
držitel sám, nebo s členy své rodiny
a pokud výtěžek slouží k doplnění
nebo zlepšení obživy jeho a jeho rodiny.
Půda nemůže býti přidělena
uchazečům:
1. kteří nemají státního občanství
československé republiky, leč za podmínky,
že do 2 let nabudou tohoto státního občanství;
2. kteří byli odsouzeni pro trestné činy,
jejichž následkem jest ztráta volebního
práva do obce, pokud tento následek trvá,
pak oněm, kteří jsou mravně zvrhlí;
3. kteří jsou tělesně nebo duševně
neschopni věnovati se účelům, ke kterým
se půda přiděluje, leda že by šlo
o zaopatření válečných invalidův
a rodina uchazečova je s to, aby nahradila nedostatek jeho
způsobilosti.
(1) Sdružením osob jmenovaným v §u 1.
pod č. 2. lze přiděliti půdu, jestliže
výhradným účelem sdružení
je společné provozování zemědělství,
a jestliže členové sdružení budou
vesměs osobně, přímo a trvale činni
při zemědělských, řemeslnických
a udržovacích pracích na přidělené
půdě, nebo při dozoru a správě
společného podnikání a jestliže
v podniku je vyloučeno rozdílení zisků
z vloženého kapitálu mimo přiměřené
zúročení podílů.
(2) Taková sdružení musí podříditi
stanovy a provozovací řád podmínkám,
které jim určí pozemkový úřad.
(3) Osoby, ze kterých se skládá takové
sdružení, musí míti stejnou způsobilost,
jaká se žádá na jednotlivých
uchazečích v §u 3. Pozemkový úřad
může ustanoviti jinak, pokud se týká
osob, na které družstevní podíl přešel
posloupností na případ smrti.
(4) Osobám z družstva vystouplým může
býti přidělena půda podle §§
1. až 3.
(1) K účelům bytovým lze mimo případy
přídělu jednotlivcům podle §u
2., odst. 3., přiděliti půdu samosprávným
svazkům veřejným, korporacím a ústavům,
dále nevýdělečným sdružením
(stavebním družstvům, stavebním společnostem,
stavebním spolkům, nadacím a pod.), aby na
ní zřídily malé byty, to jest rodinné
byty o výměře nejvýše 80 m2,
útulky pro svobodné, obývající
nejvíce po 3 osobách v jedné oddělené
místnosti a noclehárny o společných
ložnicích.
(2) Za nevýdělečná platí jen
sdružení, podle jejichž stanov dividenda členská
nesmí činiti více nežli 5% splacených
závodních podílův a při rozchodu
členové nemohou obdržeti více nežli
splacené podíly, kdežto zbytek společenského
jmění určen jest pro účely
obecně prospěšné.
(3) Podmínkou jest, že malé byty mají
zabírati nejméně 2/3
obyvatelné úhrnné plochy. Za úhrnnou
obyvatelnou plochu platí u rodinných domků
plocha používaná k účelům
bytovým, při útulcích pro svobodné
a společných noclehárnách plocha používaná
pro účely těchto ústavů.
(1) Sdružením, skládajícím se
převážně z malých zemědělců,
může býti půda přidělena
(§ 15., odst. 2., č. 2. b) k společným
zařízením pro zvelebení zemědělství
a lesnictví, podporujícím jejich hospodaření,
zejména pak k podpoře dobytkářství,
jako na příklad k zařízení
a vydržování společných chovných
neb výkrmných podniků, výběhů,
pastvin a t. p.
(2) Sdružení taková musí podříditi
stanovy a provozovací řád podmínkám,
které jim určí pozemkový úřad.
Svépomocným sdružením spotřebitelů
lze přiděliti půdu, je-li účelem
sdružení vyráběti předměty
obživy k vlastní spotřebě členů
sdružení a jejich rodin. Kapitál vložený
členy nesmí poskytovati vyššího
zisku, než pravidelných úrokův a nesmí
býti obchodováno s vyrobenými předměty.
Sdružení taková musí podříditi
stanovy a provozovací řád podmínkám,
které určí pozemkový úřad.
Obcím a jiným veřejným svazům
může býti i mimo případy §
12. přidělena zemědělská půda:
1. aby byly jejich dosavadní zemědělské
podniky doplněny na výměru, která
umožňuje jejich řádné a výnosné
provozování; aby takové podniky byly zaokrouhleny
nebo zajištěny; aby byly zřízeny vlastní
zemědělské podniky sloužící
k opatření místních potřeb,
životních potřeb pro obecní ústavy
a p. t.;
2. k účelům obecně prospěšným,
o které obcím nebo veřejným svazům
náleží pečovati;
3. ke společným zařízením,
která slouží zemědělským
a lesnickým podnikům příslušníkův
obce;
4. po případě i za tím účelem,
aby jejich užívání dále propůjčovaly
osobám jmenovaným v § 1. pod č. 1.
(1) Pastviny lze přidělovati obcím a sdružením
zemědělským se závazkem, že přenechají
jejich užívání za přiměřených
podmínek v prvé řadě drobným
zemědělcům. Při přídělu
bude pozemkový úřad hleděti k tomu,
aby z přidělených pastvin měl prospěch
co největší počet osob a může
stanoviti řád pokud se týká úpravy
a udržování pastvin.
(2) Jednotlivcům lze pastviny přiděliti jen
tehdy, když jejich převzetí obcemi nebo sdruženími
zemědělců jest hledíc k jejich poloze
nevhodné aneb když obec neb zemědělské
sdružení přídělu se nedomáhají.
(1) Půdu lesní lze podle prokázané
místní potřeby a se zřetelem k zvláštním
poměrům místním přiděliti
v první řadě obcím a jiným
veřejným svazům. Při stanovení
výměry budiž dbáno toho, aby celkový
lesní majetek svou rozlohou a povahou zaručoval
spořádané hospodářství
ve smyslu lesních zákonů. Pozemkový
úřad, rozhoduje o přídělu,
může uložiti podmínky sledující
zabezpečení spořádaného hospodaření.
(2) Dosavadní souvislé hospodářské
lesní jednotky (polesí, revíry) buďtež
zpravidla zachovány, což nevylučuje, aby byly
přiděleny více uchazečům jako
hospodářský celek do společného
vlastnictví a užívání.
(3) Jednotlivcům lze přiděliti lesní
pozemky výjimečně a v menší rozloze
zejména k tomu cíli, aby byl zaokrouhlen nebo jinak
doplněn a zajištěn jejich lesní i jinaký
majetek, jestliže lesní půda, o kterou jde,
hledíc k nepatrné její rozloze, se nehodí
k hospodaření obecnímu nebo státnímu,
nebo je-li ze všech nebo několika stran obklopena
pozemky uchazečovými.
(1) Rybníky lze přiděliti zpravidla obcím
a jiným veřejným svazům a sdružením,
zejména jestliže se již zabývají
rybničným hospodářstvím nebo
jestliže by přídělem rybničné
plochy bylo zdokonaleno jejich rybničné neb zemědělské
hospodářství, jakož i svépomocným
sdružením zřízeným k pěstování
rybničného hospodářství.
(2) Taková sdružení musí podříditi
stanovy a provozovací řád podmínkám,
které jim určí pozemkový úřad.
(3) Jednotlivcům lze přiděliti rybníky
za podobných podmínek, za jakých jim lze
přiděliti půdu lesní.
Půdu zemědělskou i jinou lze přiděliti
obcím i jiným svazům veřejným,
je-li půda méně hodnotná nebo vyžaduje-li
její řádné využitkování
takového nákladu jaký by pravděpodobně
nemohl na sebe vzíti hospodář jiný,
tak na př., jde-li o pozemky ležící
ladem a hodící se k zalesnění nebo
ke zřízení ovocných sadů, prutníkův,
o chudé pastviny, rašelinné pozemky vyžadující
kultivace a t. p.
(1) Průmyslové podniky, pokud nebudou přiděleny
s půdou jako na př. při přídělu
půdy sdružením jmenovaným v §u
1., č. 2, nebo při přídělu
statků zbytkových (§ 24.) přiděliti
lze sdružením k provozováním zemědělského
průmyslu zřízeným, zejména
sdružením sloužícím k podpoře
zemědělské výroby a sdružením
skládajícím se z výrobců surovin,
které mají býti v podniku spracovány,
nebo ze spotřebitelů. Žádá-li
toho povaha věci a zejména není-li vhodných
uchazečů právě jmenovaných,
mohou průmyslové podniky býti přiděleny
také podle obdoby ustanovení o statcích zbytkových
(§ 25.). Jednotlivcům lze přiděliti
menší závody průmyslové (menší
pily, mlýny, dílny a t. p.) zejména tehdy,
nežádají-li za příděl
sdružení výše uvedená nebo nehodí-li
se pro ně.
(2) Vodní síly, neponechá-li si jejich využití
stát, buďtež přiděleny zejména
veřejnoprávním svazům k provedení
podnikův obecně prospěšných,
sdružením zřízeným ku podporování
a zvelebení výroby zemědělské,
sdružením výrobců zřízeným
ku zpracování surovin a jednotlivcům k provozování
závodů, kterými ony síly již
nyní se využitkují nebo ke zřízení
závodů nových.
Pokud by se naskytla možnost přídělův,
o jakých v hořejších ustanovení
není rozhodnuto, platí, že úřad
pozemkový má postupovati tak, aby svými rozhodnutími
se přiblížil co nejvíce cílům,
kterých sleduje tento zákon a aby těmito
rozhodnutími prospěl co nejvíce řádné
výrobě a prospěchu obyvatelstva.
(1) Půdu lze přiděliti do vlastnictví,
do nájmu a pachtu, a může k ní býti
zřízeno právo stavební podle zákona
ze dne 26. dubna 1912, č. 86 ř. z.
(2) O tom, zdali bude přidělena půda tím
či oním způsobem, rozhodne úřad
pozemkový podle povahy věci, přihlížeje
jednak k přání uchazečů, jednak
k tomu, aby právní forma přídělu
co nejlépe vyhověla účelu, o který
jde. Při tom však řiď se úřad
pozemkový těmito zásadami:
1. Jednotlivcům ke zřízení soběstačných
usedlostí (§ 2.) budiž půda zpravidla
přidělena jako rolnický nedíl. (§§
30. a násl.)
2. Do pachtu lze přiděliti půdu zejména:
a) jednotlivcům, jestliže sami se domáhají
pachtu se zřetelem ke svým zvláštním
poměrům, běží-li o takové
účely, kterým nejlépe vyhovuje pacht,
jde-li o příděl půdy osobám,
kterým hospodaření na půdě
je jen vedlejším povoláním nebo doplňkem
obživy, anebo které se pro své povolání
nemohou na půdě trvale usídliti;
b) přiděluje-li se půda sdružením
ke společnému hospodaření (§
1., č. 2.). družstvům zemědělským
a spotřebním (§ 1., č. 4).
3. Do pachtu nebo nájmu budiž dána zpravidla
půda v blízkosti měst a průmyslových
míst, které pravděpodobně bude brzy
potřebí k účelům stavebním.
Nesmí býti přidělena do vlastnictví
k jiným účelům než stavebním
půda, která polohopisným plánem obecním
jest určena k účelům stavebním.
Nahoru Další