Netřeba zvlášť podotýkati, že
v republice Československé bude vlajka státní
jakožto oficielní vlajka totožna s vlajkou národní.
Hlavy států používají všeobecně
vlajky zvláštní a to podoby čtvercovité,
je to tak zvaná standarta. Vzor této standarty presidentovy
jest vystaven u okna.
Poněvadž vlajka tato má též značný
význam mezinárodní, bylo třeba ji
též stanoviti zákonem, což se děje
v § 2. připojené osnovy. Podotýká
se ještě, že podle všeobecného zvyku
nese standarta na obou stranách vždy odznaky stejné,
tudíž podle připojeného návrhu
veliký znak státní.
Paragraf 3. dává vládě potřebné
zmocnění, aby stanovila ještě jiné
státní vlajky a prapory, kdyby se toho objevila
potřeba, tak na př. prapory vojenské, vlajku
pro lodě, finanční atd.
Tolik tedy, pokud se týče vlajky. Podotýkám
předem, že nebylo možno, aby nákres v
barvách provedený byl sl. Nár. shromáždění
předložen, poněvadž to z technických
příčin nebylo možno. Za vlajku budiž
pokládán právě vzor, který
sl. Nár. shromáždění má
před sebou. To tedy zastupuje přílohu k této
předloze zákona. Potom, jak bude o tom řeč,
v zákoníku samém musí býti
vzor v barvách proveden celý.
Též stanovení státního znaku
bylo předmětem obsáhlých úvah;
na vysvětlenou podotýká se toto:
Státy vytvořené historickým vývojem
naznačují ve svém státním znaku,
ze kterých území vznikly, seřaděním
znaků může tu býti vyjádřen
historický vzrůst státu i důležitost
jednotlivých území. Ale součástky
znaku mohou také vyjadřovati nároky státu
na území, která kdysi ke státu patřila,
avšak za určitých podmínek na čas
vyšla z jeho držení.
U většiny států rozeznává
se:
1. malý znak,
2. střední znak,
3. velký znak.
Poněvadž republika Československá vznikla
nejenom na základě sebeurčení národů,
nýbrž i na historických základech státu
českého, jest přirozeno, že při
stanovení státního znaku bylo třeba
přihlížeti i k těmto všeobecným
historickým požadavkům.
Původně se uvažovalo o tom, zdali by tak zvaný
odznak legionářský nemohl býti prohlášen
za střední znak státní. Ačkoliv
se odznaku tohoto užívá dosti často
k označení majetku státního a vyskytuje
se dokonce na některých druzích státních
bankovek, nelze jej prohlásiti za znak státní
proto, poněvadž uspořádání
jeho příčí se všem pravidlům
heraldickým obecně platným. Již na prvý
pohled jest zajisté každému patrno, že
seskupení čtyř znaků na čtyřech
štítech není výrazem úzké
pospolitosti a organického splynutí jednotlivých
území v jediné státní těleso.
Z příčiny této nemohl býti
odznak legionářský přijat za znak
státní, bylo však použito jeho ideových
prvků při sestavování středního
znaku.
Nejvíce užívá se malého znaku
a proto jest výhodno, je-li znak tento pokud možno
jednoduchý, poněvadž pak zůstává
zřetelným, i když je umístěn
na drobných předmětech, jako jsou na př.
úřední razítka.
Za malý znak státní byl původně
vládní předlohou navrhován znak království
Českého, jenž byl současně symbolem
celého státu českého. Podle toho byl
též vytvořen provisorní znak republiky
Československé vládním nařízením
ze dne 19. května 1919, č. 300 sb. z. a n. Později
se však objevily proti řešení tomuto určité
pochybnosti rázu politického. Zdálo se totiž
záhodným i v malém znaku symbolicky naznačiti,
že základ republiky Československé tvoří
organické splynutí historických zemí
českého státu a Slovenska a sloučiti
tudíž i v malém znaku státním
znak český a znak slovenský.
Nyní běželo o to, jak řešiti zásadu,
aby oba znaky byly spojeny, ale takovým způsobem,
aby neupomínaly zároveň na nějaký
dualismus, jak tomu bylo za starého Rakousko-Uherska. Konečně
našlo se rozřešení velice vhodné.
Znak tento má tvořiti český lev, jenž
má na svém srdci, tudíž na nejčestnějším
místě, znak slovenský.
Proti řešení tomuto není zajisté
námitek státoprávních, a po stránce
ideové lze je vřele vítati, poněvadž
jím způsobem slavnostním a trvalým
má býti manifestován onen vřelý
poměr Slovenska k celému našemu státu,
po němž všichni z té duše toužíme.
Připomínám výslovně, že
v ústavním výboru byla obsáhlá
a dlouhá debata o tomto malém znaku, hlavně
o štítu, který nalézá se na boku
českého lva. Po dlouhých a dlouhých
úvahách, po dobrozdání všech
znalců jak z oboru historie, heraldiky i oboru umění
schválen byl tento znak, který má slavné
Národní shromáždění právě
před sebou.
Střední znak republiky Československé
navrhuje se utvořiti způsobem takovým, aby
v něm byly zastoupeny hlavní znaky všech zemí,
které tvoří náš stát,
jest to zemí pět: Čechy, Morava, Slezsko,
Slovensko a Podkarpatská Rus. Za znaky jednotlivých
těchto území bylo použito jejich historických
znaků, pokud existovaly, pokud tomu tak nebylo, bylo třeba
znaky tyto vytvořiti. Na štítě středním,
tak zvaném srdečním, nalézá
se znak bývalého království Českého,
jenž zajisté nepotřebuje bližších
vysvětlivek. V horním pravém poli (na vysvětlenou
se uvádí, že heraldicky čtou se pole
tak, jako by pozorovatel stál za štítem), tudíž
na prvém čestném místě štítu
hlavního, nalézá se znak Slovenska.
Co se týče tohoto znaku, tu sluší připomenouti,
že Slovensko vlastně nějakého zvláštního
znaku nemělo, jest to jen část bývalého
znaku uherského. Poprvé přichází
zmínka o tomto znaku, hlavně o patriaršním
kříži, ve XIII. století. Tedy na čestném
místě jest tento znak Slovenska. Původní
barva tří pahorků byla zelená a byla
přeměněna pak v barvu modrou. Když pak
nyní zákonem znak takto upravený prohlášen
bude za znak slovenský, není překážek,
aby znak takový byl obecně uznáván,
ačkoliv dříve před tím nijakého
oficielního znaku samo Slovensko nemělo.
Znak moravský a slezský nepotřebuje zvláštního
vysvětlení, pouze se poznamenává,
že šachování moravské orlice bylo
voleno červené a stříbrné,
nikoliv červené a zlaté, jako dříve.
Nově musel býti utvořen znak Podkarpatské
Rusi. Jest to znak, který jest na straně levé.
Podkarpatská Rus znaku svého nikdy neměla,
poněvadž pak jednání s tamními
zástupci nevedlo k definitivnímu výsledku,
bylo nutno znak tento stanoviti samostatně, při
čemž ovšem pokud možno bylo přihlíženo
k přáním lokálních činitelů.
Za znak tento navrhuje se po zralé úvaze: štít
rozpůlený, v jehož pravé polovici jsou
v modrém poli tři zlatá břevna, v
levé polovici pak v bílém poli červený
medvěd ve skoku v pravo hledící. Barvy zvoleny
podle místních přání, neboť
v Podkarpatské Rusi přidržuje se nyní
část obyvatelstva barev ukrajinských: modré
a žluté, kdežto druhá část
rozhodla se pro prapory červenobílé. Medvěd
byl zvolen proto, poněvadž přichází
v místních městských znacích
a poněvadž lze jej pokládati i z jiných
příčin za vhodný symbol znakový.
Veliký státní znak musí obsahovati
znaky všech politicky významných součástí
státu.
Podle předloženého návrhu jest v jeho
středu na srdečním štítě
opět umístěn v červeném poli
stříbrný český lev.
To jest ten znak, který jest právě ve středu.
Po stranách jeho jsou znaky Moravy a Slezska, tudíž
znaky zemí oněch, které vždy byly úzkými
svazky poutány ke království Českému.
Nahoře na místech čestných jest opět
znak Slovenska a Podkarpatské Rusi. Spodní třetina
hlavního štítu dělí se na tři
pole: v prvém jest znak Těšínska, v
prostředním znak Opavska, v levém znak Ratibořska,
jehož území aspoň z části
k republice naší přibylo. Po obou stranách
drží hlavní štít jakožto strážci
znaku dva zlatí lvové stojící na arabeskách.
Pod štítem vine se stuha, na níž jakožto
heslo čtou se slova: Pravda vítězí.
Jest to heslo, pod nímž poselství husitské
táhlo k sněmu basilejskému, jest to heslo,
kterého užíval národní král
slavné paměti Jiří z Poděbrad.
O tom, kdy se má kterého znaku užívati,
bude ovšem nutno vydati ještě podrobná
ustanovení. Tato však bude nejlépe zůstaviti
zvláštnímu nařízení vládnímu,
pročež obsahuje § 7. předložené
osnovy příslušné zmocnění.
Dalším atributem státní svrchovanosti
jest též státní pečeť, o
níž příslušná ustanovení
obsahuje § 8. a 9. Z praktických příčin
zavádí se pečeť dvojí, a jest
zcela přirozeno, bude-li na pečeti malé nalézati
se znak malý, na veliké pak znak veliký.
Uschování státní pečeti svěřuje
se předsedovi vlády, který vzhledem k povaze
svého úřadu zdá se býti k tomu
nejspíše povolán. I zde bylo třeba ponechati
cestě nařizovací, kdy kterou pečetí
má se pečetiti, jakož i jakých razítek,
jež v obyčejném životě zastupují
pečeť, mají úřady užívati.
Poslední část předložené
osnovy obsahuje ustanovení stran právní ochrany
státní vlajky a státních znaků.
Pokud jde o užívání jejich, dlužno
trvati zásadně na tom, že k jakémukoliv
jejich veřejnému užívání,
jakož i k jejich užívání na tiskopisech
vůbec (tudíž i užívání
na tiskopisech soukromých), jest třeba vždy
úředního povolení, neboť jen
tak lze předejíti sevšednění
a zneužívání znaku státní
svrchovanosti, poněvadž pak zneužití tohoto
bylo by lze se nejčastěji obávati při
podnicích výdělečných, jsou
podniky tyto vytčeny v zákoně ještě
zvláště, čímž vylučuje
se též pochybnost, zda se tu jedná o užívání
znaku v životě veřejném čili
nic. Dosaváde byla otázka užívání
těchto znaků v životě veřejném
velmi neúplně upravena rozličnými
ustanoveními, hlavně pak ministerským nařízením
ze dne 24. dubna 1858, č. 61 ř. z. a § 58.
živn. řádu. Předložená osnova
vyhražuje kompetenci nyní onomu ministerstvu, jehož
tato věc v prvé řadě se bude týkati
(na př. ministerstvu obchodu nebo zemědělství),
vždy však v dohodě s ministerstvem vnitra, neboť
jde tu vždy o otázku, zasahující v obor
všeobecného státního práva. Stanovení
bližších modalit, za kterých lze povolení
zmíněné dávati a je odnímati,
lze zajisté přenechati vládnímu nařízení.
Dále se podotýká, že při znacích
veřejných (jde tu takřka výhradně
o znaky městské), jež jakožto svědky
historie národa našeho dlužno zajisté
i nadále zachovati, vyskytují se někdy součástky,
upomínající příliš na
porobu doby habsburské, jako na př. ve znaku pražském
a kutnohorském iniciálky Ferdinanda III. a domácí
barvy habsburské. Bude zajisté vhodno je odstraniti,
a tu třeba poskytnouti ministerstvu vnitra právní
podklad k tomuto zakročení. Z důvodů
na snadě jsoucích doporučuje se zmocniti
ministerstvo vnitra způsobem takovým, aby mohlo
případně zakročiti i bez žádosti
interesentů. Právo stanoviti nové veřejné
znaky ovšem se ministerstvu vnitra nedává vzhledem
k demokratickým principům naší ústavy.
Užívání národních praporů
vůbec, dále soukromé užívání
znaků státních a jejich částek,
konečně veškeré užívání
jiných znaků veřejných jest zásadně
volné, pro správu státní stačí
zajisté, bude-li moci zakročiti proti případnému
nepřiměřenému používání
emblémů těchto. Vzhledem k tomu prohlašuje
se v zákoně povšechně každé
nepřiměřené používání
odznaků těchto za zapovězené.
Poněvadž dosavadní právní pravidla
neposkytují dostatečné ochrany před
zneužitím znaků a vlajek, navrhuje se, aby
na veškeré přestupky ustanovení těchto
- bez újmy případného stíhání
trestními soudy, jde-li o čin podléhající
zákonům trestním, - byly stanoveny policejní
tresty peněžité, nynějším
hospodářským poměrům přiměřené,
případně tresty na svobodě.
K poslednímu paragrafu osnovy podotýká se,
že provedením zákona jest pověřen
ministr vnitra v dohodě s ministry zúčastněnými.
Připomínám znovu, že pro technické
překážky nebylo možno k této předloze
zákona připojiti barvami provedené jak státní
znak tak i vlajku, a tudíž ústavní výbor
předkládá slavnému Národnímu
shromáždění právě tyto
předlohy a tyto vzory jakožto přílohu
k tomuto návrhu zákona, za kterouž, prosím,
aby byly také pokládány, poněvadž,
kdyby byly v černém provedení, slavné
Národní shromáždění nemělo
by náležitého obrazu o těchto znacích.
Tedy prosím jménem ústavního výboru,
aby slavné Národní shromáždění
dalo tomuto zákonu souhlas a zároveň také
aby přijalo znaky, které jsou zde slavnému
Národnímu shromáždění
předvedeny.
Tím končím. (Výborně! Potlesk.)
Předseda: Byl jsem s několika stran požádán,
abych přerušil schůzi za účelem
některých dodatečných ještě
potřebných porad. Přání tomuto
vyhovuji a přerušuji schůzi na půl hodiny
a svolávám poradu pánů předsedů
klubovních do předsednického salonu.
Předseda (zvoní): Zahajuji opět
schůzi. Ovšem, ta půlhodinka se protáhla
poněkud déle proto, poněvadž porady
jednotlivých klubů a také porada pánů
předsedů klubovních zabrala více času.
Budeme pokračovati v projednávání
zprávy výboru ústavního o vládním
návrhu zákona, kterým se vydávají
ustanovení o státní vlajce, státních
znacích a statní pečeti, tisk č. 2659.
Pan zpravodaj již podal zprávu, k slov u není
nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
míst. (Děje se.)
O zákonu tomto, čítajícím 12
paragrafů, poněvadž nebyl podán žádný
pozměňující návrh, míním
dáti hlasovati v celku. Námitek proti tomu
není. (Nebyly.) Přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7.,
8., 9., 10., 11. a 12. zákona, s nadpisem jeho a s úvodní
formulí, jakož i s obrazci, které jsou uvedeny
- ovšem slovy - ve zprávě výboru ústavního,
ale zde vyloženy, a které jako příloha
budou uveřejněny v zákoně, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon jest schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova? Žádná korektura?
Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Ne.
Předseda: Kdo souhlasí tedy se zákonem,
přijatým v prvém čtení, také
ve čtení druhém, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina, zákon jest schválen
ve čtení druhém a tím tento odstavec
denního pořadu jest vyřízen a měli
bychom přistoupiti teď k odstavci sedmému,
který jest na denním pořadu dnešním
označen jako odstavec šestý; ale jsem požádán,
abych z důvodu logického postupu dal projednati
předem odstavec, označený na denním
pořadu jako odstavec sedmý, totiž
7. zprávu dopravního výboru o návrhu
člena Nár. shromáždění
Jana Pelikána a spol. (tisk č. 409) o investičním
programu železnic Čsl. republiky a Fr. Buřívala
a soudr. (tisk č. 99) o přestavbě nádraží
v České Třebové (tisk č.
2691), a to z toho důvodu, že zpráva
ta týká se roku 1920, kdežto zpráva
před tím uvedená týká se r.
1921-1925. Myslím, že tedy proti tomuto postupu nebude
žádné námitky. (Nebyly.)
Uděluji slovo zpravodaji panu kol. Pelikánovi.
Zpravodaj posl. Pelikán: Vážené
Národní shromáždění!
Jsem jat zvláštním pocitem zadostiučinění,
ujímaje se slova k předloze, jaká nebyla
ještě a nebude asi v tomto i v budoucích Národních
shromážděních podávána,
po skončení našeho poměru k Rakousku,
které za naše peníze stavělo dráhy
Němcům. Jde o předlohu - jak první,
která se týká roku 1920, tak i druhou, která
se týká r. 1921-1925, které budou realisovány
nákladem přes sedm miliard korun. Když jsme
projednávali otázku železničních
investic hned v prvních začátcích
našeho Národního shromáždění,
seznali jsme, že není možno řešiti
investiční projekty s hlediska zájmu míst
a okresů, a návrhy, které ve velmi četném
počtu se do Nár. shromáždění
přímo valily, aby byla postavena ta neb ona místní
dráha, byly příčinou, že jsme
tuto práci musili sjednotiti. A proto podali jsme - já,
kol. Buříval a Vochoč - 24. ledna 1919 návrh,
aby ministerstvo železnic předložilo investiční
program železniční stavby tak, abychom mohli
řešiti otázku investic v přední
řadě s hlediska celostátního.