Nevidím vůbec, že by bylo v zemích,
jako celku posuzovaných, snah odstředivých.
Nechci věřiti, že národ československý
v Čechách, na Moravě a na Slovensku
nevážil by si té jednoty, kterou tak trpce
si vybojoval. Ale spíše, velevážení
pánové a paní, obával bych se jistých
snah odstředivých a jistých snah - řeknu
to upřímně - státu nepřátelských
v některých těch župách,
které se nám navrhují. (Výborně!)
Tedy centralisace na jedné, decentralisace - a to jen ještě
velmi mírná - na straně druhé. Malý
pohled do sousedního státu, kdysi velmi mocného,
který však opět se stane mocným státem,
ukazuje nám, že i dalekosahající decentralisace
není na úkor moci státní. V Německu
jednotlivým státům - nikoliv tedy pouze zemím,
nýbrž státům se všemi atributy
státní moci - příslušela moc
zákonodárná, veškerá správa.
Také vojsko, největší to chlouba říše
německé, nebylo centralisováno - císař
německý byl pouze vrchním velitelem kontingentů
vojenských, které příslušely
jednotlivým německým státům.
Dokonce i jednotlivé dynastie byly v jednotlivých
zemích německých a přece tato dalekosáhlá
decentralisace nebyla nikterak na závadu velkému
rozpětí moci německé říše.
(Posl. Ševčík: Nynější
Rakousko chce udělat také spolkový stát
z autonomních zemí!)
Tedy s frásemi o separatismu ať nám nikdo
nechodí. (Tak jest! Poslanec Juriga: Autonomii za to
chceme!) V motivech zákona, o němž
jednáme, stojí velmi krásná věta:
"Veřejná správa má býti
postavena na základy demokracie a občanstvu má
býti zabezpečen rozsáhlý vliv na veřejnou
správu". Podívejme se blíže, jak
tento demokratismus, jak tento rozsáhlý vliv občanstva
na veřejnou správu vypadá podle osnovy vládní.
(Poslanec Ševčík: Ty župy budou fikcí
demokracie!)
§ 4. osnovy praví, že okresní úřad
- a prosím, pozor na výraz - nikoliv okresní
výbor, nebo nějaké zastupitelstvo, nýbrž
okresní úřad, tedy byrokratický
úřad přejímá veškeré
funkce okresního zastupitelstva nebo silničního
okresu. Dále v následujícím §
5. jest to župní úřad, tedy opět
formace byrokratická, která přejímá
funkce jak zemských sněmů, tak zemských
výborů a stolic slovenských. Slibuje se ovšem
hned na to účast veškerého občanstva
ve správě, ale, velevážení pánové,
jak hubená, jak okleštěná, jak na každém
kroku omezená jest tato účast občanstva
podle této předlohy! Každý téměř
paragraf, každý téměř odstavec
končí slovy: "to schvaluje ministerstvo, to
dovoluje ministerstvo, to nařizuje ministerstvo, to nařizuje
župan atd." Zkrátka, okres a župa resp.
občanstvo okresu a župy smí činit vše,
smějí podnikati jakožto samosprávné
orgány vše, co slavná vláda dovolí,
více nic. Stačí jenom poukázati na
to, že finance župy jsou naprosto v rukách
vlády; jsou tak v rukách vlády, že
župa se hnouti nemůže, že činnost,
funkce, úkoly župy mohou býti úplně
zmařeny tím, že vláda nepovolí
župě finanční prostředky.
Velevážení pánové a dámy!
Župan a přednosta okresní jsou pravými
pány v župě a okresu. Když prohlížím
ty četné paragrafy této předlohy,
vidím na všech stranách, jaká jsou práva
županů a jaká jsou práva okresních
přednostů. Marně v nich hledám
jediné ustanovení zákonné, kde by
občanstvo okresního výboru a župní
zastupitelstvo mělo ochranu proti tomu panu županu,
resp. přednostovi okresu. Nikde nestojí, že
je dovoleno si stěžovati na jednání
župana anebo okresního přednosty, tedy zkrátka
byrokratický úřad pohlcuje tu posavadní
samosprávu naši, a to, co dává náhradou
za ni, jest pouhý stín samosprávy. To není
to harmonické překlenutí dvojí koleje,
o které se mluví, to jest zkrátka negace
samosprávy.
Slavné Národní shromáždění!
Pravil jsem v úvodu hned, že strana má
jest proti župám a pro úřady zemské.
Jest pravda, v poslední ještě chvíli,
když již předloha tato byla vlastně vytištěna,
podařilo se úsilí jistých stran v této
slavné sněmovně, že pojaty byly do osnovy
tak zv. zemské svazy župní. Chci se přenésti
přes to, že kompetence těchto svazů
župních má býti určena nařízením
vládním, že vláda má nařízením
stanoviti úkoly, které těmto zemským
svazům župním náleží. Nemohu
ale přenésti se přes to, že v osnově
není ani slůvka o jakémsi úřadě
zemském. Mluví se o úřadu okresním,
mluví se o úřadu župním, ale
o úřadu zemském marně hledám
v předloze zmínky.
Také jurisdikční senáty jsou intendovány
pro okres i župu a dokonce již osnova zákona
nám byla o tom v komplexu ústavních
zákonů předložena. Marně hledám
zmínky o jurisdikčních senátech zemských,
jen hubená resoluce nám praví, že se
vláda vyzývá, aby něco podobného
pro zemi učinila. Velmi zajímavý zjev, který
vidím v této osnově, jest ten, že
zde něčeho nevidím, totiž, že zde
není vůbec řeči o instančním
pořadu. V původní, tajné osnově,
která jako největší tajemství
byla roznášena v klubech (Hlas: Ale jenom
těm vyvoleným!), kde stálo v pravém
rohu několikráte podtrženo "důvěrné"
s vykřičníkem, v tomto tajném
spisu jsem četl - prosím za odpuštění,
dopustil-li jsem se snad nějakého přečinu,
že jsem tu vládní osnovu já, prostý
člen tohoto slavného shromáždění,
odvážil se vzíti do rukou - v této
osnově vládní byl obsažen paragraf 7,
paragraf, který pokládám za nejhroznější,
co kdy se navrhlo v oboru správy. § 7 totiž
pravil, že odvolání z okresu jde na župu
a ze župy na ministerstvo. Co jest to? To jest ta nejtužší
centralisace, o které se žádnému státu
na světě vůbec nikdy nezdálo. Jest
pravda, že ten § 7 byl vynechán, jen slabý
zůstatek objevuje se ještě v motivní
zprávě pana referenta. Praví se zde, že
článek 7 upravuje zásady instančního
postupu. Tento paragraf 7 zmizel, nevím proč, marně
jsem se poptával, ptal jsem se i pana referenta, on myslí,
- jest to signifikantní, že pan referent jen myslí-
že tento veledůležitý článek,
kterého přece jest k úřadování
těchto orgánů nezbytně potřebí,
bude teprve později, - jest- li nařízením
nebo zákonem, to také nevíme, o tom není
nikde řeči- že tento postup instanční
bude později ustanoven. Nicméně "vestigia
terrent!" Kdo četl tento § 7, který jest
nyní eliminován, neubrání se pocitu,
že třeba byl nyní škrtnut, přece
ještě velmi jest životní v mysli
naší vlády, ministerstva vnitra. Bojím
se velice, že tento paragraf v jedné nebo druhé
formě se objeví opětně na povrchu,
a dnes z opatrnosti varuji, aby takovýto paragraf
centralisační, byrokratický nevešel
v naše ústrojí správní.
Hrozím se toho přímo, že by mělo
býti ministerstvo poslední instancí ve všech
věcech vnitřní správy. Kdo se podívá
na konfiguraci naší správy, hrozí se
myšlenky, že ministerstva pražská mají
rozhodovati v každé nepatrné záležitosti
vnitřní správy, že ministerstva pražská
mají vysílati své komise na vzdálenost,
která se rovná vzdálenosti z Prahy do
Milána. Mám za to, že by ministerstvo nemělo
býti přetěžováno agendou rozhodovací
a odvolací. Mám za to, že ministerstvo, a zejména
dnes, má se věnovati práci důležitější,
má se věnovati otázkám zákonodárným,
iniciativě a otázkám dozoru. Proti tomu závorou
měla býti kompetence úřadu zemského.
Doufejme, že jsou zárodky jeho položeny již
v dnešní osnově, zárodky ovšem
velmi chabé, velmi nedokonalé, zárodky, které
může ještě zničiti mráz
nepřízně vládní. Než přece
mám naději, že bude odražen touto cestou
neslýchaný útok proti celistvosti zemí,
mám naději, že život bude silnější
než všecky teorie, mám naději, že
život přemůže veškeré doktrinářské
šablony.
A nyní, velevážení pánové
a paní, račte mi dovoliti, abych několika
málo slovy dotkl se otázky, o které bylo
zde již mluveno. Je to nešťastný §
10. osnovy. Je známo, že paragraf tento vzbudil velké
roztrpčení v řadách úřednictva
okresního a zemského. Nemuselo to býti. Nikterak
neobviňuji členů výboru ústavního.
Při dobré vůli vlády byla by se zajisté
nalezla přesnější, blahovolnější
a spravedlivější stylisace tohoto paragrafu.
Dle návrhu vlády - a návrh ten jest zachován
v naší osnově, - zachovávají
se pouze požitky úředníků samosprávných,
které nepřevyšují míry nároků
státních úředníků stejné
kategorie. Co je to: stejná kategorie, to jest jasné.
Ale podle kterých úředníků
se mají ty nároky posavadních úředníků
samosprávných říditi? Patrně
podle služební doby, poněvadž zde nic
jiného nestojí.
Ale což pak nejsou úředníci se stejnou
úřední dobou v různých
stupních požitků? Do které stupnice
vláda zařadí úředníky
samosprávné, to jest v úplné
libovůli vlády a to jest, nač si úřednictvo
samosprávné nejvíce stěžuje.
Kdyby úředníci samosprávní
byli postaveni na roveň s oněmi svými
bývalými kolegy, kteří již dříve
přešli do služeb státních, byli
by ovšem velice spokojeni. Ale viděli, že to
všechno teprve závisí od libovolného
zařazení se strany orgánů vládních,
neračte se pak diviti, že to potom pokládají,
jako by to byt trest za to, že neopustili již dříve
službu samosprávnou. Ovšem výbor - pravím
zase - byl to výbor, nebyla to vláda - přišel
vstříc požadavkům úředníků
samosprávných. Praví se v § 10., že
rozdíl mezi posavadními požitky a těmi,
které budou úředníkům po převzetí
do státní služby přiznány, mají
platiti okresy anebo zemský svaz žup.
Ale toto jistě slušné ustanovení komise
ústavní jest okamžitě zase odvoláno
tím, že se praví: "že okres resp.
zemský svaz žup má možnost, odmítnouti
toto placení". Tedy co se na jedné straně
dává, na druhé straně se zase bere.
V motivech se praví, že to bude jenom v případech
výjimečných; chci tomu věřiti,
ale jistoty nikde nemáme. Uvážíme-li
také, jak velký jest vliv vlády na finance
těchto nových orgánů, a uvážíme-li
dále, že ochota těchto nových orgánů
nejspíše bude jen tam, kde příslušný
úředník zůstane v jejich službách,
kdežto přece jest nejen možné, ale velmi
pravděpodobné, že úředník
nezůstane u toho orgánu, u kterého posud
byl zaměstnán, nýbrž bude přeložen
k orgánu jinému, tu jest plně pochopitelno,
že posavadní orgán nebude míti mnoho
chuti, vypláceti diferenci platovou takovým úředníkům,
kteří budou zaměstnání někde
jinde. Učinil jsem již návrh, aby příslušný
odstavec - jest to odstavec 4. § 10 - byl škrtnut. Vedle
toho ale vznáším apel na vládu, aby
při přijímání úředníků
samosprávných do služby státní
posuzovala spravedlivě a mírně jich dosavadní
postavení a aby také nevzbuzovala trpkostí
v těch, kteří nemají jiné
viny, nežli že věrně setrvali ve službách
oněch starých orgánů samosprávných,
k jichž službě se byli zavázali.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem jest pan kolega Freiman,
uděluji mu slovo.
Poslanec Freiman: Vážené Národní
shromáždění!
Řada řečníků již přede
mnou projevila úsudek svůj a úsudek svých
stran o ústavním zákoně našeho
státu.
Já bych rád pokud možno nejkratčeji
vysvětlit zájem mé strany na těchto
zákonech ústavních, neboť dotýkají
se velkého počtu příslušníků
našeho národa, kteří žijí
v krajinách smíšených, kteří
národnostní útisky snášeli dlouhá
léta a kterým konečně zableskuje paprsek
naděje, že doba toho martyria již přestává
a že konečně ve své vlasti stanou se
svobodnými občany. Že konečně
čeští lidé v krajinách národnostně
smíšených jeví ten velký zájem
o obsah předloh, které právě projednáváme,
jest přece samozřejmo, vždyť v těch
chvílích má vlastně dozráti
i jejich osud a zakalený obzor jejich života má
se vyjasniti. Žel však, že právě
této úzkosti českého lidu v území
smíšeném, těch tisíců
lidí, kteří tak dlouho strádali, mělo
býti využitkováno stranickými agitacemi
a snaha jejich a touha po lepším národnostním
životě měla svedena býti na scestí.
Jazykový zákon, o který jde, má zabezpečiti
všechny občany státu před každým
znásilňováním, má jim otevříti
dvéře k spokojenosti a hlavně k rozvoji
na poli kulturním. Cesta tato jest velmi obtížná
a dovolte mi, abych ukázal na obtíže, které
staví se úkolu tomu v cestu. Jest třeba,
abych zde zmínil se o tom, kterak naši krajané
němečtí již dříve, dávno
před válkou, usilovali o to, aby český
živel v území smíšeném
co možno nejdříve vyhynut, a jak snaží-li
se, aby zbytky toho živlu ovládli a aby jej co možno
nejdříve asimilovali. Víme, že Němci
měli svůj sen o světové moci, o ovládnutí
širokých světů, které jim měly
sloužiti. Z toho právě vycházel
tlak jejich na východ, který byl nejlépe
zosobněn v tom heslu jejich "Draug nach Osten".
V provádění tohoto plánu samozřejmo,
že překážel jim nejvíce český
živel v území smíšeném,
že překážely jim v tom snahy naše
státoprávní a sen náš o samostatnosti.
Jejich úkolem bylo, roztrhati české království
bývalé a vytvořiti si území,
které nazývali i po převratu Deutschböhmen.
K tomu jim měla pomoci nejen celá hospodářská
jejich potence, nýbrž k tom jim měla pomoci
také i jejich politická moc.
Tuto politickou moc opatřiti jim musil starý režim
v Rakousku přes to, že zde byl § 19. základních
zákonů, který jednal o svobodě občanské,
a přes to, že zde byl patent císaře
Ferdinanda, který zaručoval rovnoprávnost
u úřadů státních a současně
zaručoval, že úředníci musí
znáti a jednati s občanstvem v obojím
jazyce. Celá tato snaha měla za úkol, jak
jsem již řekl, vytvořiti úplně
německý kraj, kraj, kde by vládli pouze Němci.
Prováděti tento plán svěřeno
bylo německému Volksratu a různým
těm bundům, a šlo jistě těmto
institucím v prvé řadě o to,
aby - jak jsem již řekl - vyčistily ten smíšený
kraj od Čechů, a aby usazeni v něm byli
všude Němci. Proto také čeští
úředníci a zřízenci z území
smíšeného byli překládáni
a na jejich místo pak dosazováni byli úředníci
smýšlení velkoněmeckého, úředníci
takoví, kteří vybráni byli Volksratem
a dosazeni předsedou Volksratu, třebenickým
drem Tittou. Tak stává se v Mostě na
příklad u úřadu železničního
vševládnoucím takový Ortmann, který,
zavázán Volksratu za toto místo, vyčisťuje
celou trať státní dráhy okolo Mostu
od českého úřednictva, od českého
zřízenectva a nahrazuje je Němci. Aby plán,
vyčistit české území, co možná
nejdříve byl vykonán, vidíme, že
na př. z Podmokel státní dílny
byly přeloženy do Loun a s nimi samozřejmě
všichni ti čeští zřízenci,
kteří tam byli, aby tak česká škola
v Podmoklech, která měla se tam zříditi,
byla připravena o počet dětí. (Místopředseda
Udržal ujímá se předsednictví.)
Tedy všechen ten směr zde byl patrný. Všechna
ta místa důležitá mají býti
obsazena vyslovenými Němci, a ten režim, který
se zde zavádí, má býti režimem
čistě německým. Jako na té
dráze, právě tak stává se u
všech těch úřadů státních,
které v území tom jsou, a českému
člověku béře se možnost, aby
zjednal si u úřadů práva, dojednat
se ve své mateřštině.
V té době právě přichází
Ústecko-Teplická dráha se svým tajným
výnosem, kterým zakazuje svým zřízencům
a úředníkům, aby s pasažéry
jednali česky. Kam takový výnos vede, ukázalo
se při tom, že, když čeští
lidé, ať již z míst smíšených,
nebo ti, kteří dojížděli do krajů
těch, chtěli domluviti se s úředníky
nebo se zřízenci česky, často byli
od pokladen odháněni, i z vlaků vyhazováni,
nebo musili platiti dvojnásobnou částku za
lístky.
To je samozřejmo, že zde právě byl patrný
ten režim, který měl násilím
donutiti českého člověka, který
v městech těch žil, aby se přizpůsobil
tomu režimu, aby byl donucen, jednati s úřady
německy.
Já chci z těch četných případů,
které se staly, ukázati právě na jeden
případ, který markantně znázorňuje,
kam až toto násilí vedlo. Vzpomínám
toho případu u poroty chebské, kde měl
býti souzen jakýsi komediant Šmíd, který
byl porotou tou také odsouzen k smrti provazem a při
celém tom jednání nesměl mluviti česky,
nesměl se hájiti a také se hájiti
nemohl, poněvadž německy vůbec neznal.
Porota nepřipustila českého jednání,
nepřipustila obhajoby toho člověka a ten
teprve, když odváděn byl znovu do cely, dověděl
se od některého toho zřízence tam,
že vlastně odsouzen byl již k smrti provazem.
Při takovém brutálním znásilňování
samozřejmě Němci dosáhli aspoň
částečně uskutečnění
těchto svých plánů. Já chci
na číslech ukázati aspoň na některých
případech, jakým způsobem nebo jak
dalece tento plán německý byl proveden. Čísla,
která uvedu, získal jsem až po převratu
a z toho tudíž patrno, že jsou jistě
správná. Tak na př. u okresního hejtmanství
v Ustí nad L. bylo 9 úředníků
německých, ale ani jeden úředník
Čech, při berním referátě bylo
13 Němců a žádný Čech,
při berním úřadě 10 Němců
a 1 Čech, při poštovním úřadě
101 Němec a pouze 2 úřednice Češky,
při celním úřadě 13 Němců
a žádný Čech.
Při okresním hejtmanství v Teplicích
bylo 14 Němců a 3 Češi, při berním
úřadě 11 Němců a 2 Češi,
při berním referátě 16 Němců
a 2 Češi, u okresního soudu 28 úředníků
německých a pouze 2 čeští, při
poštovním úřadě 33 Němců
a 3 Češi, při celním úřadě
5 Němců a 2 Češi. (Místopředseda
Duta ujímá se předsednictví.)
Na okrese duchcovském, který jest tak velice český,
kde jest největší česká menšina,
bylo při okresním hejtmanství 9 Němců
a 3 Češi, při berním úřadě
10 Němců a 1 Čech, při berním
referátě 7 Němců a 5 Čechů,
při okresním soudu 11 Němců a 4 Češi,
při poště 29 Němců a 6 Čechů.
V Mostě samotném po převrate ještě
byl okresním hejtmanem dr. Fiseher, který neuměl
ani jediného slova českého. Takovým
způsobem byly snahy české samozřejmě
potlačovány a nezbývalo Čechům
nic jiného, než, chtěli- li se uplatniti, aby
se uplatnili právě na poli školském.
A v tomto směru výsledky byly veliké;
zde právě dokázáno bylo vysokými
čísly, že není v Čechách
území čistě německého,
že všude jest aspoň malé procento Čechů.
Dle statistiky školské z r. 1913 až 1914
nacházelo se v území smíšeném,
o kterém Němci prohlašovali, že jest německé,
v 62 obcích 33 škol veřejných a 36 škol
matičních; tedy 69 škol se 182 třídami
a 95 pobočkami.
Do veřejných škol chodilo 12. 771 dítě
a do matičních škol 4756 dětí,
tedy celkem 17.528 dětí. A nejméně
tolik dětí českých odkázáno
bylo na školy německé a to jenom proto, že
vůbec v místech těch nebylo českých
škol, anebo, pokud byly, že rodičové jejich
hospodářským útiskem donucováni
byli, aby dávali děti své zapisovati do škol
německých. Pánové, při velkém
rozmachu školství obecného nebylo v celém
území tak zv. uzavřeném jediné
školy měšťanské, střední
nebo odborné. Avšak i onen úspěch, pokud
se týká školství obecného, musili
si tam i Češi vybojovati urputnými boji a zápasy.
Uvádím jen jediný případ, známý
zajisté po všech zemích českých,
případ Ervěnický, kde byli to právě
naši lidé a tehdejší neodvislí
socialisté, kteří provedli obrovský
boj s německými měšťáky,
aby si vynutili zřízení české
školy. Tehdy celé desítky, ba možno říci,
sta rodin vystěhováno bylo na ulice a po celé
týdny setrvali pod širým nebem, až konečně
slitovala se nad nimi Ústřední Matice školská
a Národní jednota severočeská, které
tam zakoupily řadu domů a opatřily vystěhovaným
rodinám byty. Podobný případ stal
se i v Duchcove v roce 1908, kdy děti hájiti
musily svá práva na českou školu. Bylo
to právě ve chvíli, kdy z Vídně
přilétlo okřídlené heslo "Vše
pro dítě".