Slavné Národní shromáždění,
komu pak patří škola?
Patří ministerstvu vyučování?
Myslím, že není ve správě školského
odborníka, který by si troufal kladně na
to odpověděti. Správa školská
jest dozorčím orgánem, jest vedoucím
orgánem, není však majitelem školství.
Nejméně již školství obecního
anebo národního, tohoto základu celé
naší kultury, abych mluvil moderně. Správa
školská má vydávati normy, správa
školská má dozírati, aby ve školách
se nic nedálo, co by bylo proti základům
státu, ale nemá práva rozhodovati, a to mluvím
z celého srdce a duše, proti rodičům,
jakým způsobem jejich děti smějí
anebo nesmějí býti vychovávány,
proto, že výchova nepatří do právomoci
vlády ani státu, nýbrž vychova jest
tím, řekl bych, nejintimnějším
prvkem každé jednotlivé rodiny, rodičů.
Děti nejsou majetkem státu a ještě dlouho
nebudou, velectění. To ještě dlouho
nenastane. Děti jsou majetkem rodičů, kteří
mají ne zodpovědnost před státem,
ale před vyšší autoritou, před
Bohem, neboť my katolíci a věříci
křesťané - a je nás hodně, těch
věřících křesťanů
- jsme přesvědčeni, že děti jsou
darem božím, svěřeným rodičům,
kteří za ně budou odpovídati, a ne
darem státu, který má jistou mravní
zodpovědnost jen jaksi v přenešené působnosti.
Ovšem, praví se a zdá se mi, jest-li se nemýlím,
bylo to v novoročním čísle "Práva
Lidu", že si nejvyšší náš
správce nedovede představiti věřícího
učitele katolického. Jestli se nemýlím,
jestli správně cituji, tak bych na to měl
dnes odpověď následující: Já
si nedovedu představiti správce ministerstva vyučování
a kulturního vedoucího činitete, který
v tomto směru nesouhlasí s tím, aby školy
byly upraveny tak, jak rodičové si toho přejí,
a to nepronáším svého úsudku.
Nedovedu si představit ministra, který ve škole
by chtěl míti samé neznabohy. Ostatně
těch věřících katolíků,
ne těch matrikovýcb pouze, v učitelstvu bohudíky
je na sta. A nejen u nás, také v Německu,
a to, jak známo, v kulturních věcech
jistě není za námi, ne-li před námi.
Tam jsou tisícové organisovaných věřících
katolických učitelů. A ve Francii, v Americe
Severní, ve velkém soustátí, rovněž
tak. Nás zatím není na tisíce, velectění,
ale já doufám, že udělám tu radost
panu ministru vyučování, že mu v dozírné
době předvedeme zástup věřících
katolických učitelů tisícový.
Dále o té věci nebudu se šířiti,
abych plány, které máme a je provedeme, předčasně
nevyzradil na škodu věci dobré.
Tedy pravil jsem: Děti patří rodičům,
o nich, o jejich výchově rozhodují v prvé
řadě rodičové. Škola jest jen
náhražkou rodiny. Škola má nahraditi výchovu
rodiny tam, kde rodičové nestačí,
ať svým povoláním, duševním
fondem, anebo z jiné příčiny. A to
bylo i v zákoně dosud ptatném a jest obsaženo,
neboť podle platných zákonů nikdo není
povinen posílati děti do veřejných
škol, když nechce, poněvadž může
výchovu a vyučování svých dětí
svěřiti učitelům soukromým,
ovšem pak se děti musí podrobiti zkoušce,
když věk školský se končí
a jedná se o vysvědčení propouštěcí.
Po mém úsudku jest tudíž nesprávný
postup, když správa vyučovací si počíná
tak, jako kdyby rodičové neměli žádného
práva, a škola nemusela by nijak šetřiti
jejich názorů, jejich požadavků, jejich
cítění, přesvědčení
a toho všeho, co rodinu činí rodinou... (Hlas:
Terorismu v továrnách, školách a všude!
Na to přijdeme.) Výchova, podle zásad
všemi velikými vychovateli stanovená, praví:
Výchova a vyučovaní musí býti
jednotné. To jest základní prvek, na kterém
se musí budovati. Jednotné ve všem. Naše
škola nynější a naše výchova
není jednotná, když v jedné třídě
učitel vykládá dětem, že to,
co před tím vykládal katecheta, jest nesmysl,
že to jsou bajky pro hloupé babičky, a jsou
ještě horší věci, které
se vykládají, a ve druhé třídě
se mluví něco jiného, ve třetí
zase něco jiného, ale vše směřuje
k sesměšnění, podvrácení
náboženského cítění dítek.
Kdyby správce školy, jako vedoucí, měl
konati svou povinnost, a má ji konati a postarati se o
jednotnost výchovy za takových okolností
znemožněnou, pak přijde organisace a po ní
náš nejvyšší úřad školský
a vyučovací, a ten dá rozkaz, jak se smí
nebo nesmí postupovati, s ostřím proti všemu,
což katolíkům je předrahou posvátností,
a zboří poslední zbytky jednotné výchovy.
Jest to zjev přežalostný. Já tohoto
rozvratu výchovy ucelené, bezpečné
a jisté nesmírně lituji, ne v zájmu
nějaké strany, nýbrž v zájmu
školy, v zájmu celého národa, neboť,
jestliže nám někde, slavné shromáždění,
rozervanost působí nesmírné škody,
pak jest to škola rozervaná, rozvrácená
bojem protináboženským, škola, která
sice o sobě praví, že jest školou Komenského,
ale nemá s Komenským nic společného,
nejvýš snad ten nápis, který zbyl na
některé škole a připomíná
Komenského; neboť Komenský, a jste zde i znalci
věcí školských, víte tudíž,
že nejen žádá, nýbrž prosí,
zapřísahá náš národ, aby
veškeru vychovu dítek, své budoucnosti, veškeré
školství, všechno to, co v zájmu dobra
těch budoucích pokoleni potřebujeme a žádáme
aby všechno bylo budováno na základě
náboženském, a žadá to tak přísně
(Hluk. Výkřiky), žádá
to tak důrazně; já jsem Komenského
oslavoval ve škole 42 let a nikdy jsem neopomenul připomenouti
toho velikého učitele (Hluk. Výkřiky),
který výslovně žádá
přesně výchovu ve škole náboženské,
jak spisy a nauky jeho dokazují. (Hluk).
Předseda (zvoní): Slovo má
p. posl. Kadlčák.
Posl. Kadlčák (pokračuje):
Celá řada národů a všech věků
s Komenským dokazuje (Hluk.)
Předseda (zvoní): Pan kolega má
25 minut. Prosím, aby nebyl zkracován.
Posl. Kadlčák (pokračuje):
Pánové, já si netroufám prohlašovati
svým jménem jako nějaká autorita,
co znamená náboženský jednotný
podklad výchovy naší, ale uvedu o věci
u zkušených vychovatelů nesporně na
rychlo jenom několik citátů. Známý
vychovatel Trotzendorf v Německu napsal: "Slunce strhá
s nebe, jaro béře roku, kdo odstraňuje náboženství
ze škol, anebo mu přikazuje místo podřadné."
To praví jeden z německých vychovatelů.
A franconzští? Nekonečná řada
jich, počínaje, vlastně není to první,
Rousseauem, Diderotem a těmi revolucionáři,
o kterých se domnívají, že jsou těmi
neznabohy, až do nynější doby hlásají
a žádaji, aby veškerá výchova a
vyučování bylo budováno na základě
náboženství, a to ne náboženství
nějakého mlhavého, náboženství,
jaké si prý každý může utvořiti
a zformovat jak chce, nýbrž náboženství,
určitého, takového, jak my si je představujeme,
když žádáme pro své děti
výchovu na podkladě katolické víry.
Pak na př. ten pověstný Diderot, ten pověstný
nebo slavný republikán a původce hrozných
věcí: "prvním důležitým
poznatkem, ku kterému mládež vedeme, má
býti náboženství". To praví
jeden z těch největších revolucionářů.
Francouzský filosof Bayle vyslovuje souhlas s tím
stanoviskem, známý politik francouzský Viktor
Hugo praví: "na soud měli by býti pohnáni
oni rodiče, kteří posílají
dítky do škol, na jejichž dveřích
čteme napsáno: zde se náboženství
nevyučuje." To převeliký politik francouzský.
Jeden z těch původců republiky, ten za neznaboha
považovaný Rousseau, praví mezi jiným
a nesmírně často mluví o náboženství:
"o mravouce bez boha nelze mluviti. Někteří
rádi založili by cnost na pouhém rozumu. Než
přiznávám se, že neshledávám
pro mravnost žádný základ solidnějším
než náboženství." To praví
Rousseau. A to praví podobně Montesquien. To praví
známý Cousin, Guizot a nekonečná řada
francouzských vychovatelů, o nichž jistě
jsme přesvědceni, že nechtěli sloužiti
jakémusi domnělému klerikalismu, kteří
měli na zřeteli a na mysli dobro, prospěch,
blaho, velikost svého francouzského národa.
A že toto stanovisko bylo správné, ukázala
poslední válka. A správně řekl
Thiers, tuším druhý president nynější
třetí republiky: "Škola není dobrá,
není-li umístěna ve stínu chrámu."
Podobné výroky bychom mohli uváděti
od vychovatelů a politiků anglických, vlašských,
německých, konče třeba tím
posledním, Foestrem.
Abych přešel k jiné věci, připomínám
ještě stručně, že Foester založil
novou školu, moderní, pokrokovou, podle nynějších
našich hesel, zcela zbavenou náboženských
prvků.
Prováděl tam důsledně vyučování
a vychovávání beznáboženské.
Když s tím zbankrotil, poctivě jako čestný
muž řekl: Na písku jsem budoval. A vrátil
se k výchově náboženské. A jak
známo, jest nyní Foerster tím nejhouževnatějším,
ale také tím nejdůslednějším
a vědecky nejlépe vyzbrojeným zastáncem
školy náboženské, zastáncem výchovy
náboženské. Nalézám se tedy,
páni kolegové, i vy ostatní, ve velmi dobré
společnosti, když pravím: A my čeští
katolíci žádáme to, co žádal
Komenský a celá ta řada vychovatelů,
pro naše dětí.
Pro vás toho nežádáme, velectění
pánové. Zřiďte si svoji školu podle
svého. Ale nám katolíkům dejte svatý
pokoj, když my chceme a prosadíme to za všech
okolností, aby naše děti katolické byly
vychovávány v katolických školách
od učitelů nábožensky cítících.
Vaše školy ať vychovávají zase vaše
děti dle vašeho přání, třebas
v čirém bezbožectví.
Při tom pravím: Dá se mysliti, aby švec
výtečně vyučil zámečníka?
Aby někdo, kdo se vyučil perníkářem,
znamenitě se osvědčil v krátké
době v elektrotechnice? Jsou případy, že
někdo... (Hlas: Lajtnant aby se stal arcibiskupem!). Pane
kolego, to je neobyčejně dnchaplné a já
pravím, že ten arcibiskup musil se tomu arcibiskupování
také vyučiti. Čeho kdo nemá, druhému
nedá. Kdo nemá víry, jak může
vychovávati na základě víry? Pravíte,
že se vychovávati má na základech vědeckých.
Na kterých? Na základě vědy, která
včera byla, nebo dnes nebo zítra bude? Slyšeli
jsme od velmi vážného a jistě vědecky
kvalifikovaného kolegy prof. Mareše, když mluvil
o tom, jakou jistotu poskytuje tak zvaná věda, jak
jest neomylná, jak daleko jí můžeme
věřiti, jak daleko zasluhuje, abychom se podle ní
řidili. U nás tedy jest zásada, kterou jsem
zde opakoval, ale připomenu: pro naše děti
katolické školy, a toto stanovisko nebudeme jenom
my hájiti, na tomto stanovisku budou státi, kteří
po nás přijdou, a toto stanovisko z těch
místností a z tohoto nového paláce
nevymizí, dokud nevymizí poslední katolický
otec, katolická matka. (Výborně!)
Lid, rodičové si to vynutí.
Buďte jisti, že toto stanovisko způsobí
vám ještě nejednou těžké
hlavy, buďte jisti, že nejednou v republice se bude
leccos zachvívati, otřásati, ba bořiti,
když nejpevnější základ státu
spořádaného budete stále a stále
bořit a podemílat. V zájmu republiky, v zájmu
státu, ba i v zájmu vlády samé pravím
to jako oposičník jest, abyste nejenom nic neměnili,
nic nesnažili se rozvrátit, nýbrž abyste
ho opírali se všech stran, poněvadž stát
neznabožský, pohanský, nevěrecký
v této době nemá budoucnost. (Výborně!)
Bohužel, že v těchto otázkách nerozhoduje
vždycky věcnost, zkušenost, nerozhoduje vždycky
znalost, nýbrž často rozhoduje heslaření,
heslo. To se řekne: Škola naše republikánská
se musí odrakouštiti, odcírkevniti a někteří
zase říkají: odučitelovati a ještě
jiné věci se mluví. A co se tím míní,
pánové? My jsme se ničím neodrakouštili.
Tady pan ministr sám přiznává, že
zákony rakouské podnes platí. Řekl
to včera ve své odpovědi. Chceme se odcírkevniti.
Ano, s Pánem Bohem, když se někomu líbí.
Já tomu nezabráním, to je jisté. Když
máte, pánové, chuť se odcírkevnit
a když rodiče budou tak nerozumni a těm odcírkevněným
učitelům svěří své děti,
jest to jejich věcí, věc jejich svědomí.
Ale my je v tomto směru nebudeme podporovati. Či
snad myslíte tím odcírkevněním
školy, když podle úředního listu,
který zaznamenává velmi pečlivě
a svědomitě každý rýpanec do
katolíků a církve naší, ale přejde
mlčením "duchaplným" leccos, co
by se Praha měla o školství dověděti,
v posledním čísle vládního
listu čtu o velikánské, světoborné
události: "Jednota učitelská Velkého
Brna na svém shromáždění zdůraznila
mezi jiným, že naše školství a již
v našem ústavním zákoně- že
to musí býti naznačeno - musí býti
úplně od církve odloučeno. Kdyby nyní
mělo býti postupováno opatrnicky, - my tom
rozumíme, co se tím míní - to jest
přece ještě řečeno s tím
taktem, na který se klade tak často důraz
- to by znamenalo hroznou pohromu a dokázalo, jak jsou
vyspělí a jak pod jejich správou ta škola
bude báječně prospívati. Celému
světu ohlašují, že velká část
z nich - myslíte, půjde do kursů, aby se
naučili trochu methodicky vyučovati, aby se zase
sučitelovali a stali se tím, čím mají
býti, vychovateli a učiteli? Ne! Vystoupí
z církve - a já dodávám: nyní
konec bude "církevnictví" ve škole,
církev bude asi úplně shroucena. - Tím
se má školství zdokonaliti, výroba povznésti,
národ zušlechtiti?! To ukazuje, jak my v našem
státě jsme malicherní a povrchní a
jak o takových velkých problémech neumíme
si ani vážně pohovořit, natož uvažovati,
k nápravě zla patrného cestu hledati.
Velectění! Mluvíte často a píšete:
Pro všechny budiž v republice "volnost, svoboda,
rovnost", to mluvíme, píšeme a hlásáme,
ale ve skutečnosti teror na všech stranách
a ve škole se zahnizďuje, ulpatňuje teror, nadvláda
- jak bych to tak řekl? - malé skupinky duševních
parvenus. To slovo nejlépe přiléhá.
Ne nejmoudřejší a nejzkušenější
rozhodují a vedou, nýbrž ti nejméně
schopní, a nejméně zkušení, kteří
včera přišli z nějakého ústavu,
kde složili "válečnou" maturitu.
Ti reformní školství směrem a duchem,
který musí skončit zkázou celku. Co
pak byl Komenský proti takovému novodobému
panu kolegovi, který již se bude připravovat
na nějakou zkoušku, ale zatím "řeší"
problémy věků příštích
planým žvastem, třeba někde v hospodě?
A ten teror sahá již tak daleko, že chtějí
vydávat předpisy, co každý člen
učitelstva smí a nesmí konati. Co smí
a nesmí věřit; s kým smí a
nesmí promluviti způsobem slušným. Proti
teroru nebudeme se brániti protiterorem, nýbrž
pravdou a tím, co člověka činí
člověkem, ušlechtilostí, vzdělaností
a opravdovým pokrokem ve všem dobrém, idealismem
křesťanským. My nijak neschvalujeme, když
by se konalo ve škole něco, co odporuje a porušuje
platné zákony, odsuzujeme každé násilí.
AIe na druhé straně, když se vydá nařízení
o výzdobě škol, - o kterém velmi dobře
a případně to kvituji, pan ministr včera
řekl, že to přísluší místní
školní radě, jako zástupcům vydržovatelů
školy - vyloží se to pak ve mnohých školách,
že se znak víry křesťanské, svatý
kříž "odstraňuje" - jak se
tomu říká - způsobem tak surovým
a ani u Tatarů a pohanů neobvyklým, že
to musí zaraziti a otřásti duší
každého slušnějšího člověka.
Pak nám to nezazlívejte, když s těchto
míst tyto věci připomínáme
a prohlašujeme, že budeme se vám odvděčovat
tak, jak se zachází s námi, a pohan sv. kříže,
tupení náboženství, protináboženských
štvanic ve škole nestrpíme.
Vím, že ministr toho nenařídil, jsem
přesvědčen, že ministr toho úmyslu
nemá aby stále a stále dráždil,
provokoval kde jakého věřícího
křesťana, ale jednotlivci jeho nařízení
si vykládají a provádějí takovým
způsobem, že je z toho anarchie ve škole a budí
se protirevoluce rodičů. A kam to povede, když
rodiče a učitelé a správy škol
budou v ustavičném boji? To je něco hrozného,
nejhorší, co se u nás muže stát,
vždyť se tím zdárná výchova
vůbec znemožní. Proto končím
své vývody a lituji, že otázky tak ohromného
významu pro celek národní nemohu rozvésti
dále, když prosím pana ministra jako aspoň
po zákoně povolaného nejvyššího
správce, aby netrpěl nesnesitelných lidu
výstřelků bezbožeckého vandalismu
ve škole, nýbrž aby přesně a striktně
nařídil povolaným činitelům
podřízeným, jak si mají počínati,
a to zvláště Zemské školní
radě s ostatními činiteli, by nemohli se
pak všelijak vykrucovat.
Končím přáním, abychom při
této kapitole, že to a ono děje se bez jejich
vědomí, abychom ani zde, ani jinde nebyli nuceni
výchovu správnou hájiti proti útokům
nezřízeným. (Výborně! potlesk.)
Predseda : Slovo dále má pan kolega dr. Kolísek.
Poslanec dr. Kolísek: Slavné Národní
shromáždění!
Jménem slovenského klubu ujímám se
slova ke XIII. kapitole našeho rozpočtu "Ministerstvo
školství a národní osvěty".
Budu mluviti hlavně o kulturních a uměleckých
záležitostech Slovenska. Umění, Slovensko,
umělecké Slovensko, tento předmět
svádí jistě ke krasořečnickým
výlevům, k esthetickým výkladům
neb i politickým projevům. Ale to nejsou příčiny,
pro které jsem se hlásil ke slovu ve speciální
debatě rozpočtové.
Moje vývody budou skutečně specielní
debatou, t. j. poukazem na několik jednotlivostí
specielních v rozpočtu, z nichž některýn
přiřknu dík a chválu, některým
však připojím stesk, želání
po nápravě, po doplňcích, a to v některých
položkách ještě pro rozpočet tohoto
roku. Chválím v rozpočtu národní
osvěty, na příklad na str. 272, jak v položce
"veřejné knihovny", na kterou je preliminář
1/2 milionu, výslovně
se praví: "hlavně na Slovensku".
Nebo chválím položku "zvláštní
záchrany osobitných výtvorů duchovních
a hmotní kultury lidové na Slovensku". Chválím
položku "zvelebování lidového průmyslu
uměleckého" pod dvěma čísly
na této straně. Chválím zřízení
komisariátu při zplnomocněném ministerstvu
v Bratislavi pro ochranu památek, kdež jest síla
velmi platná v osobě komisaře a kdež
je systemisováno i místo uměleckého
historika i architekta.
Než, jak jsem již napověděl, máme
také některé stesky do přítomného
rozrozpočtu. Pravda, že jako člen slovenskébo
klubu já sám i moji kolegové budeme hlasovati
pro rozpočet, ale to nevadí, abychom nepředložili
zde některých přání a žalob.
Uznávám, že všechen
rozpočet na osvětové potřeby naší
republiky má cifru dosti chudobnou. Na tyto potřeby,
jak jsou představeny rozpočtem školství
a národní osvěty, jsou obětována
ani ne 2 % celého rozpočtu - jen 1.9 %. A když
pro celý národ, na spojení Čechů
se Slováky, tak málo je věnováno,
je přirozeno, že na Slovensko zvláště
vypadá pak tím méně. Někdo
by snad řekl: Což umění na Slovensku!
Mají Slováci umění, mají umělce?