Příčinu toho vidím v nás samých.
My milujeme své vlastní strany více, než
svůj národ a v tom spočívá
naše neštěstí. Nalézáme
se v bludném kruhu, ze kterého nevidíme jiného
východiska, než nutnost, aby každá strana
a každý stav upravil si své požadavky
tak, aby nekolidovaly se všeobecným zájmem
státním a zájmem národa. Čím
více egoismu bude určitá strana nebo určitá
vrstva uplatňovati, tím do většího
konfliktu sociálního zabředneme, tím
více republiku finančně poškozujeme.
Proto tvrdím, že kdo z jakýchkoliv příčin
nesúčastnil se veřejného upisování
státní půjčky, kdo k tomu prostředky
měl, je škůdcem našeho národa,
zrovna tak, jako ten, kdo v ruce má moc a tuto moc jenom
ku prospěchu jedné skupiny anebo jen ku škodě
druhých využitkuje. Nepatřím k těm,
kteří jsou přesvědčeni o své
neomylnosti a veškerou vinu dnešních poměrů
strkají na své politické protivníky.
Naopak doznávám, že ve větší
nebo menší míře neseme spoluvinu a snad
i zodpovědnost za těžkou naši situaci.
Nechci proto žádnou stranu kaceřovat, ale volám:
Zanechte těchto stranických bojů a zmírněte
všeobecné záští jedněch
proti druhým a pomozte republice! (Výborně!)
Pomůžeme-li sami sobě, to jest, uhradíme-li
z vlastních prostředků své vlastní
deficity, pak nám též pomůže cizina
a dá nám s důvěrou potřebné
úvěry na nezbytné suroviny, bez kterých
se nemůžeme obejíti.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad byl sice založen dosti pozdě, ale
doufám, že se mu podaří svému
úkolu dostáti. Řádná kontrola
musí býti podkladem celé republiky. Je známo,
že každé ministerstvo má svou vlastní
kontrolu, avšak taková kontrola nestačí
a sice z toho důvodu, že tito příslušní
úředníci podléhají svým
vyšším úředníkům
téhož ministerstva. Hlavní kontrola proto musí
vycházeti ze všeho ministerstva, respektive z nestranného
resortu a to z nejvyššího kontrolního
úřadu, který, vyzbrojen plnou mocí,
musí míti právo všude zasáhnouti.
Přeji si, aby zvláštní péče
byla věnována kontrole státního dluhu.
Zvláštní kontrola musí býti činěna
též u ministerstva zásobování,
zdali příděly centrálám a příslušné
úhrady dějí se správně. Dále
buďtež zrevidovány příděly
všech centrál obcím a konsumním družstvům.
Mám veliké obavy, že při placení
těchto přídělů budou průtahy,
a dlužno dbáti toho, aby stát ani nepřímo
nebyl poškozen. Zvláště bych si přál,
aby byla provedena přesná kontrola na Slovensku.
Tu by bylo na místě, aby práce našeho
nejvyššího úřadu byla tam ulehčena
naším generálním finančním
řiditelstvím v Bratislavě. Toto řiditelství
musí býti současně i finančním
kontrolním orgánem a to pro obory všech příslušných
referentů. Generální řiditelství
v Bratislavě jest zodpovědno za tamější
finanční vedení, a proto musí býti
též vyzbrojeno patřičnou pravomocí.
Hlavní kontrola budiž tam věnována rozdělování
potravin a přídělů vůbec, jakož
i hospodářství v jednotlivých župách.
Jen správnou a energickou kontrolou uplatní se pořádek
a získáme si spokojenosti obyvatelstva.
Pokud státního dluhu se týče, doufám,
že v dohledné době všecky naše okolkované
bankovky budou nahraženy definitivními státovkami.
Na Slovensku, pánové, odpadne nám pak jedna
z vážných příčin nespokojenosti.
Nic neulehčilo agitaci Maďarů na Slovensku
tak jako otázka bankovek s falešnými kolky,
dále otázka okolkování resp. zadržení
50 proc. bankovek a zneužívání rekvisici.
Dovedu úplně pochopiti zoufalou náladu slovenského
rolníka, který náhodou snad na poště
nebo na jiném úřadě obdržel 100
K bankovku s falešným kolkem a tuto nemůže
dnes vůbec proměniti. Zadržení 50 proc.
z bankovek trvá již tři čtvrtě
roku a do té doby, myslím, že naše finanční
ministerstvo mohlo najíti způsob, aby aspoň
vybíráním splátky daně ze jmění
tyto zadržené bankovky mohly býti vráceny,
pokud přesahují úroveň vyměřené
daně, příslušným obnosem. Na
Slovensku jest ohromná většina obyvatelstva
toho přesvědčení, že těchto
50 proc. zadržených bankovek již nikdy nedostane
zpět.
Rozpočet ministerstva zahraničních věcí
jest velice skromný a v uvážení devalvace
naší měny pochybuji, že lze v mezích
rozpočtu udržeti representaci naší republiky
v náležité formě. Po jednoročním
trvání naší republiky bylo by na místě,
aby byla již definitivně obsazena všechna místa,
jak vyslanecká, tak i konsulární, a to vhodnými
osobami jak po stránce politické, tak i obchodní.
Bylo by mým přáním, aby zejména
taková místa, která mají ve smyslu
obchodním určitou zodpovědnost, jako na příklad
naše obchodní kancelář v Hamburku, byla
obsazena v dorozumění s naším ministerstvem
obchodu.
Výdaje pro ministerstvo národní obrany dosahují
sice neobyčejné výše, nicméně
schvaluji navržený peníz v předpokladu,
že jest lépe, budeme-li vojensky připraveni,
než poneseme-li důsledky vojenského překvapení,
jak tomu bylo letošního roku za bolševické
ofensivy. Situace na Slovensku není uspokojivá a
my nemůžeme se oddávat sebeklamu, že Maďaři
zůstanou našimi klidnými sousedy.
K dodatečnému rozpočtu ministerstva školství
a nár. osvěty musím se zmíniti
o příslušné resoluci č. 5., kterou
rozpočtový výbor navrhuje. Resolucí
tou vyzývá se vláda, aby cestou tohoto ministerstva
dala likvidovati pro r. 1919 po prozkoumání právního
stavu rozpočtu církve evangelické na Slovensku
požadovaný peníz K 3,870.160 a sumu K 500.000
na evangelickou theologickou fakultu v Bratislavě.
Ačkoli referent evangelické církve senior
Šimkovic poslal do ministerstva školství příslušný
rozpočet, přece nevysvětlitelným způsobem
požadovaný peníz nebyl do rozpočtu zařazen.
K tomu podotýkám, že celou žádanou
sumu poskytoval evangelické církvi uherský
stát ve formě zákonem a smlouvou s evangelickou
církví uzavřené státní
podpory. Tento zákonitý závazek jistě
jest v platnosti i pro nás a přimlouvám se,
aby slavné Národní shromáždění
tuto resoluci schválilo.
Otázka železnic stává se pro nás
čím dále, tím akutnější.
Nedostatek lokomotiv a vagonů jest tak naléhavý,
že celá naše hospodářská
soustava jest touto kalamitou ohrožena a nevíme, podaří-li
se nám zachovati pořádek. Doufali jsme sice,
že po tolikerém naléhání v Paříži
dostane se nám Maďary ze Slovenska odvezených
vozů, ale marně. Dnes vidíme, že tyto
vagony, které nám patří, nalézají
se již na území rumunském. Já
ještě mám pevnou naději, že se
nám těchto vagonů dostane, a sice důvěřuji
novým mužům, kteří při
posledních volbách v Rumunsku přišli
k veslu. Nový ministerský předseda Vajda
Vojevod jest mužem, ke kterému československý
národ může míti plnou důvěru.
Jest representantem uherských Rumunů a udržoval
se slovenskými členy klubu nemaďarských
národností v Budapešti dobré styky.
Jsem proto přesvědčen, že se nám
po této stránce podaří, dorozuměti
se přátelsky s Rumunskem. Při té příležitosti
očekávám, že co nejdříve
bude vyklizena Rumuny východní část
Podkarp. Rusi, abychom provoz mohli přes Jasinou na Stanislavov
prováděti a okolkování bankovek provésti.
Mírem St. Germainským vyhraženo jest nám
právo dopravy po trati ipelské do Lučence.
Zdá se, že Maďaři nám tohoto práva
nechtí uznati, a proto bude záhodno, abychom této
trati věnovali plnou pozornost. Trať z Párkáně
přes Čatu do Šiah a dále do Krupiny
vede, až na kratičký úsek, naším
územím a bylo by na místě, abychom
provoz na této trati pravidelně udržovali.
Další trať ze Šiah do Lučence jde,
až na poslední část, v území
maďarském a ve smyslu mírové smlouvy
musíme na tom trvati, aby provoz do Lučence nebyl
Maďary rušen. Konečně žádám,
aby trať z Lučence přes Feleď na Bánriev
a odbočka na sever podle řeky Slané byla
udržována v pravidelném provozu.
Slavné Národní shromáždění!
Řádný stav dopravy na drahách je pro
stát podmínkou hospodářské
existence. Bohužel, že po této stránce
všickni cítíme, že nynější
poměry na drahách jsou nezdravé a neudržitelné.
Před válkou čítal v oblasti naší
republiky personál našich drah daleko méně
osob, nežli čítá dnes a při tom
děje se doprava zboží poloviční
rychlostí. Zejména provoz na Slovensku a na východě
koná se za poměrů naší republiky
nedůstojných.
Vada drah nespočívá jen v tom, že vykazujeme
více personálu, nežli by bylo třeba.
Pochopuji, že výměna zatímních
sil za definitivní díti se může jen
zvolna, a též dlužno uvážiti, že
jsme převzali mnoho sil z alpských zemí,
z jižní dráhy a z dřívějších
Uher. Hlavní příčina rozmnožení
sil spočívá však v zavedení 8hodinné
doby pracovní a dále v dodávání
špatného uhlí v nedostatečném
množství.
Dále jest se mi zmíniti o nepořádku
na drahách, který ovšem musíme odstraniti.
Zavedení 8hodinné doby pracovní vedlo k rozmnožení
jízdního i staničního personálu
a ani vyžádané svolení u ministerstva
veřejných prací k výjimečnému
prodloužení 8hodinné práce na některých
stanicích nevedlo plně k cíli, poněvadž
při vykládání zboží zájemníci
nedodávají vždy potřebného dělnictva.
Dodávání špatného uhlí
a v nedostatečném množství působí
opět pomalou dopravu, zpožďování
vlaků a tím pomalý obrat vagonů a
rozmnožení personálu. Neutáhne-li následkem
špatného uhlí lokomotiva zátěž,
na kterou jest stavěna, jest pak třeba dvou lokomotiv,
aneb se musí sestavit vlak kratší. Z toho jest
jasně viděti, že náprava hospodářského
života jest podmíněna správným
dodáváním dobrého uhlí drahám
a to v dostatečném množství. Podívejme
se nyní, jak v praksi toto dodávání
uhlí se koná. Nejlepší uhlí těží
se na dole v Oseku a denní těžba činí
tam asi 65 vagonů. K odvezení tohoto kvanta dodává
Německo denně pravidelně 60 % vagonů,
kdežto naše dráhy odvážejí
denně jen asi 5 vagonů. Kdo jest vinen na tomto
šlendriánu? Naše dráhy topí špatným
uhlím a naše nejlepší uhlí se vyváží
do Německa.
Zde jest faktické poškozování republiky!
Když máme dobré uhlí a málo vagonů,
musíme si tudíž toto dobré uhlí
podržeti sami pro vlastní dráhy a do Německa
dovážet uhlí druhotřídné.
Vedle toho nutno dbát, aby se hospodařilo s vagony
též ve všech vrstvách průmyslových
podniků. Mám zprávy, že v některých
průmyslových podnicích se nehospodaří
s dodanými vagony a slyšel jsem na př. o jednom
průmyslovém podniku, kde bylo přistaveno
8 prázdných vagonů a nakládáním
byla pověřena 1 ženská síla.
Obrat k lepšímu musí nastati současně
jak na drahách, tak i na dolech. Až na nepatrné
výjimky, nepracuje se na dolech v sobotu odpoledne, ani
v neděli a důsledky toho nyní vidíme.
Jsem přesvědčen, že výjimečnou
změnou zákona, zavedením devítihodinové
pracovní doby na dolech a drahách alespoň
po dobu dvou let nynější krise, ihned by se
zlepšil nejen provoz na našich tratích, ale oživil
by celý náš průmysl, obchod a živnosti
a naše československá koruna by ihned stoupla.
To by mělo v důsledek, že by pak i drahota
povolovala, poněvadž by bylo možno z ciziny importovati,
a dělnictvu bylo by poslouženo nejen levnějšími
potravinami, ale i levnějším ošacením.
Vím sice, že máme co bojovati s poměry
mimořádnými, avšak abychom zachránili
národohospodářský život před
rozvratem, musíme míti možnost, abychom si
sami pomohli. Sám jsem sice pro zavedení 8 hod.
pracovní doby hlasoval, ale jsem dnes pevně přesvědčen,
že, zůstane-li na drahách a na dolech 8 hod.
pracovní doba, přivodí nám pozvolný
rozvrat našeho průmyslu, obchodu i živností.
Co jest nám platno, držíme-li se dogmatu osmihodinné
pracovní doby, když v důsledku toho ničíme
hospodářský život a podkopáváme
úvěr republiky? Co jest platna dělnictvu
mzda za osmihodinovou pracovní dobu, když tím
tlačíme kurs československé koruny
a ceny všech životních předmětů
vyháníme do nesnesitelné výše?
Importu potřebných surovin a tím většího
zaměstnání v továrnách docílíme
jen zahraničním úvěrem a toho získáme
jen důvěrou ciziny k nám. A této důvěry
můžeme dosáhnouti tím, když dokážeme
cizině, že opravdu pracovati ku nápravě
chceme. Jediná možná cesta k tomu vede jen
zvýšením výkonnosti a práce na
drahách a dolech.
Válečná opatření vyžadují
mimořádných dodatečných výloh
ve výši 777 milionů K. To jest, pánové,
ohromný peníz, který nejvíce zatěžuje
náš dodatečný rozpočet, a jest
otázkou, zda všecky uvedené výdajové
položky jsou nezbytně nutné. Na zlevnění
potravin bude upotřebeno 437 milionů K, což
týká se hlavně širokých vrstev.
Doplácí-li stát těmto vrstvám
takové ohromné miliony, má stát též
právo žádati, aby se alespoň po dobu
poválečné krise intensivněji pracovalo,
abychom docílili rychlejšího obratu a společným
úsilím pozvedli kurs naší koruny. Čím
více naše koruna klesá, tím více
bude náš stát na dovoz potravin dopláceti
a tím více spotřebují naše širší
kruhy ze svých mezd a platů na živobytí.
Je-li obnosu 100 milionů K nezaměstnaným
nevyhnutelně zapotřebí, nechť použijí
se dle možnosti tyto obnosy ku stavbě silnic, neb
jiných veřejných staveb v takových
krajích, kde obyvatelstvo nejvíce nezaměstnaností
trpí.
Z českého jihu na př. byly tisíce
českého lidu odkázány na práce
saisonní ve Vídni; na Slovensku opět opouštěly
ročně tisíce Slováků své
bydliště, aby našly přechodného
zaměstnání v Budapešti a v Šalgotarjánských
dolech. Bylo by záhodno, aby hned na jaře byly zahájeny
též přípravné práce k
regulaci řeky Moravy a Váhu. Pokud se týče
likvidace závazků Rakouska a Uher, nastává
nám nyní důležitá doba příprav
pro reparační komisi. Celý komplex otázek
jest velice komplikovaný a má pro nás nesmírný
význam.
Jedná se o stanovení výše kvoty, kterou
převezmeme z předválečných
dluhů Rakouska, o placení kuponů těchto
půjček, o vyrovnání závazků
Rakouska vůči našim dodavatelům, dále
o otázku Rakouskouherské banky, poštovní
spořitelny atd. Dále bude nám později
vyjednávati o likvidaci uherského dluhu, uherské
poštovní spořitelny atd.
Těmito nevyrovnanými poměry a nejistotou
trpí zejména náš hospodářský
život na Slovensku. Tato nejistota jest jednou z příčin
thesaurace peněz na Slovensku a bude proto třeba,
aby co nejdříve bylo přikročeno k
zakládání městských spořitelen
na Slovensku dle českého vzoru. Dále nutno
uspíšiti regulaci pravomoci Zemské banky a
Hypoteční banky, aby mohly poskytovati na Slovensku
a na Podkarpatské Rusi potřebný hypoteční
a komunální úvěr.
Dovolte mně, pánové, ještě ke
konci promluviti o poměrech na Slovensku. O příčinách
nespokojenosti, pokud jsou podkladu hospodářského,
jsem se již zmínil a chci se dotknouti příčin
ostatních. Jakkoli tvoříme Češi
a Slováci jeden národ, přece lišíme
se navzájem svým cítěním a
nazíráním. Po té stránce byli
Slováci námi zklamáni. Jest pravdou, ze přišli
na Slovensko čeští idealisté, ale naproti
tomu přišlo tam mnoho lidí, kteří
buď z nerozumu, anebo přímo ze zlomyslnosti
šířili cynismus, prospěchářství
i korupci, a surově dotýkali se nejchoulostivější
otázky - náboženského citu. Naše
úřednictvo musí přicházeti
slovenskému obyvatelstvu ochotně vstříc
a má býti si toho vědomo, že v první
řadě musí chrániti zájem slovenského
lidu. Široké vrstvy slovenského obyvatelstva
nejsou sice ještě v dostatečně míře
národně uvědomělé, ale zachovaly
si pel ryzí povahy a upřímnosti. Důvěry
tohoto lidu lze získati jen spravedlností a poctivostí.
Ten, kdo slovenský lid podvádí a se mu ještě
vysmívá, nepatří na Slovensko a jest
naším škůdcem, ať je Čech,
Slovák aneb Maďaron. Nejsem takovým pesimistou,
jak se u nás o Slovensku v poslední době
podobné zprávy rozšiřují, a doufám,
že při dobré vůli se nám podaří
získati důvěry slovenského lidu.
Končím prohlášením, že slovenský
klub bude hlasovati pro navržený dodatečný
rozpočet. (Výborně! Potlesk)
Místopředseda Konečný: Slovo
uděluji poslednímu zapsanému řečníku,
kolegovi Šabatovi.
Posl. Šabata: Československý lidový
klub uložil mi, abych dle ustáleného zvyku
parlamentního při projednávání
rozpočtu neb rozpočtového provisoria tlumočil
a stručně odůvodnil stanovisko klubu k tomuto
předmětu.
Klub náš vychází z přesvědčení,
že rozpočet jest potřebou státu, - ale
jeho schválení, že jest projevem důvěry
a odepření projevem nedůvěry
k té neb oné vládě.
Jedná-li se o vládu, která jest representantkou
celého národa a jest dbalou zájmů
celého státu, - o blaho a prospěch všeho
lidu svědomitě pečlivou - pak takové
vládě rozpočet povoliti, považovali
bychom za nejpřednější,
ba radostnou povinnost, jako občanů státu
věrných a svědomitých zástupců
lidu.
Vládě však, která celku národního
nerepresentuje a zájmů celého národa
jen nedostatečně dbá, státní
zájmy dle jednostranného hlediska třídního
neb stavovského posuzuje a nad to ještě v zásadních
otázkách - svobody svědomí - bezohledně
a protizákonně si počíná, takové
vládě rozpočet povoliti, stává
se věcí nemožnou. Nynější
vláda není representantkou celého
národa, jak by toho nynější poměry
v zájmu státu nezbytně vyžadovaly. Mimo
to postrádá nynější vláda
i potřebné síly, poněvadž jest
uvnitř nekonsolidovaná. - Důkazem toho jsou
časté rozpory, jež ve vlastním jejím
lůně vznikají a na veřejnost utajiti
se nedají.
Vláda takto vniterně nejednotná, častými
krisemi zmítaná - nemůže jednak úspěšně
říditi osudy státu a také požívati
důvěry doma a tím méně
za hranicemi, - zvláště ne u
států, na jejichž důvěře
a přátelství nám musí vždy
nejvíce záležeti. Jedná se i o naší
dobrou pověst světovou. Vláda způsobila,
že po stránce finanční, hospodářské,
sociální i mravní poměry u nás
staly se horšími, nežli byly po památném
převratu z 28. října m. r. Za nynější
vlády přiostřily se třídní
i stavovské boje, a to proto, poněvadž trpěn
byl teror a nebylo dbáno v demokratické
republice občanské rovnosti a svobody a uplatňovaly
se neblahé zájmy třídní.
Po stránce vyživovací a hospodářské
vůbec jsou poměry čím dále
kritičtější.