Závady této soustavy
neležely tak v systému samotném, jako hlavně
v nedostatku zboží. Nyní mění
se situace jednak tím, že můžeme počítati
již s přívozem cizozemských výrobků,
které doplňují nyní naše zásoby,
jednak také tím, že vývozu výrobků
domácích do ciziny jako za rakouských dob
nemusíme se již obávati. Z četných
stran žádá se bouřlivě náhlé
odbudování systému veřejného
zásobování a přechod k soustavě
volného obchodu. Rozřešení této
otázky jest však věc střízlivého
výpočtu v tom, zdali naše úroda stačí
k tomu, by plně uhradila spotřebu pro nejbližší
dobu, a tu nelze ještě dnes, v době, kdy musíme
počítati s velmi nepříznivým
počasím žňovým, zcela přesně
říci, zdali zde bude tolik zásob, abychom
mohli krýti tuto spotřebu ihned, zejména
v nejbližší době, když by uvolněn
byl obchod a kdyby objevila se ještě následkem
tradice dřívější doby neobyčejně
silná poptávka po zboží za tím
účelem, aby toto zboží bylo uloženo
do zásob. Teprve postupně, až obecenstvo si
zvykne, že zboží jest tu, že není
nebezpečí pro jeho zásobování,
pak teprve možno počítati s pravidelným
způsobem zásobování a nebude pak třeba
obávati se, že kruhy zámožnější,
které mohou si toho dopřáti, budou kupovati
do zásoby a tím zkracovati neb uváděti
v nebezpečí ostatní konsumenty. Volný
obchod má jednu podmínku. On musí a může
prosperovati jenom tehdy, když jest zboží dostatek,
když jsou zásoby. Volný obchod nestará
se o to, by zásobil souměrně veškerý
konsum a celou veřejnost. Volný obchod jde za výtěžkem,
to jest jeho účelem. On se neptá, komu prodává,
kam prodává, zdali distribuuje souměrně
jak časově tak místně, nýbrž
on hledí zužitkovati a prodati zboží,
které má v rukou. Obchod ten může prosperovati
zpravidla jenom tam, kde jest volnost cen. Tam objeví se
pravá pružnost obchodu na základě vývoje
obchodního podle zákonů poptávky a
nabídky. Volný obchod vedle režimu maximálních
cen neosvědčil se během války v žádném
oboru a proto, má-li býti jednou již volný
obchod zaveden, pak musí býti zaveden celý
volný obchod a nesmíme se klamati tím, že
jest možno uvolniti obchod a nechati maximální
ceny formálně, neboť tyto by nebyly udržovány
a dodržovány nikdy bezpečně.
Úkol, který nám
nyní nastává, jelikož máme pevnou
vůli vyjíti již z těchto válečných
poměrův a z tohoto hospodářství
vázaného co nejdříve ven, jest ten,
abychom vytvořili sobě dostatečné
zásoby, které by nás zajistily tak dalece,
aby obchod mohl býti uvolněn. Tyto zásoby
mohou býti zajištěny dostatečným
přívozem z ciziny pro nejbližší
dobu tak, aby pro případ objevující
se krise, pro případ, že by tu a tam buďto
lokální nebo časový volný obchod
selhával, mohl zaskočiti ještě stát
a vyplniti ty mezery, které by nevyplnil volný obchod.
Díky péči dohody
a jejího chéfa Hoowera dostalo se nám v poslední
době značných přívozů
z ciziny, kteréž dostoupily za letošní
rok výše přibližně 20.000 vagonů
chlebovin a mouky.
Musíme děkovati také
té okolnosti, že bylo nám otevřeno vlivem
dohody Labe jakožto veliká, spolehlivá a vydatná
cesta dopravní, neboť jen tímto způsobem
bylo možno, bychom ovládli ty ohromné importy,
kterých republika měla zapotřebí letošního
roku. Bude také pro příště třeba,
bychom zabývali se ještě otázkou zajištění
přívozu z ciziny a za tím účelem
jeví se zapotřebí, zříditi
žádoucí organisaci pro přívoz
a to jak s hlediska techniky přívozu, zejména
dopravy, tak i s hlediska zajištění obilí
za vhodné ceny, neboť bude nutno, bychom využitkovali
vhodně konjunktury, tvořící se na
trhu obilním, k tomu cíli, by republika za relativně
nejpříznivějších podmínek
dostala ona kvanta obilí, kterých je jí zapotřebí.
Úspěch, kterého docílili jsme při
zásobení v letošním období 1918-1919,
je předně zvýšený výkup
domácí a za druhé docílený
přívoz z ciziny, takže, bohudík, až
do nynější doby nedostali jsme se do žádné
krise, které bylo svého času se obáváno.
A tu chci připomenouti tolik, že výsledek letošního
výkupu, ačkoli se osevní plocha obilí
pro letošní rok podstatně proti dřívější
době snížila, byl značně vyšší.
V Čechách, kde sklizňová plocha činila
v hektarech pro žito 512.000 ha místo 524.000 ha v
období předchozím, činil výkup
v tomto období 17.400 vagonů proti 12.725 vagonům
v předešlém období, tedy o více
než jednu třetinu byly výkupy tyto vyšší.
Ale k tomu dlužno připomenouti,
že největší část z toho
připadá na české území,
takže lze říci, že čeští
hospodáři dodali tentokráte o polovinu obilí
více než roku minulého na značně
menší ploše pěstovaného. Totéž
platí i o jiných obilninách, zejména
o ovsu (Slyšte!), kde vzdor poklesu sklizňové
plochy stoupl výkup v Čechách z 5489 vagonů
na 9439 vagonů (Slyšte!) a to vše při
relativně nízké ceně. O otázce
této bylo včera již dostatečně
promluveno.
Jaký jest, velevážení,
úkol a problém naší zásobovací
politiky pro příští období 1919-20?
Kdežto za Rakouska v dřívější
době byl problém ten, co možná nejvíce
škrtit dávku jak pro samozásobitele, tak pro
nesamozásobitele, dáti obecenstvu co možná
nejšpatnější jakost za tím účelem,
aby se využitkovalo jednak množství obilí
k disposici jsoucí, by se vymílalo na 90 % a zároveň
aby ta mouka a ten chleba byl takový, by obecenstvo co
možná si odvyklo předměty ty konsumovati
a si je přímo hnusilo, náš zásobovací
problém bude, nikoli škrtiti dávku, nikoli
spořit kvantem na účet jakosti, nýbrž
naopak poskytnout obecenstvu co možná přiměřené,
dostatečné množství mouky, chleba, poskytnouti
této dávky ve vhodné neb požívatelné
jakosti. K čemu sloužit má eventuelní
podržení systému státního zásobení
pro krátkou dobu přechodní? Jestliže
by tento systém měl ještě pro přechodní
dobu býti udržen, mohl by býti účet
jeho jen ten, aby jednak dávka pro obyvatelstvo byla sjednocena
tak, aby jedinec na úkor druhého nemohl zvýšiti
si samovolně svou dávku a zkracovati druhého,
dále aby zabezpečena byla řádná
distribuce potravin, chleba a mouky po celém státě
a sice místně i časově, t. j. aby
také tam, kde nepěstuje se dosti obilí, anebo
dosti obilí určitého druhu, dostalo se dostatečných
a plných dávek a aby bylo zabezpečeno, že
to, co máme na zásobách a sice na domácí
výrobě a z přívozu, bude rozděleno
také časově na celou příští
periodu, až do příštích žní.
To by byl účel tohoto obhospodařování
pro příští dobu. A další
účel by byl, sjednotiti cenu chlebovin v celé
republice, zejména pak upraviti vzájemný
poměr mezi cenou obilin, které se vyrábějí
zde a které se přivážejí z ciziny.
Chci připomenouti jedné
úlevy a jednoho zlepšení, které by se
snad dalo dosíci oproti loňskému roku také
tím, že bychom ze zásob ječmene a ovsa,
které musely až dosud býti používány
k nastavování chleba, k náhražce ve
formě ovesné rýže za mouku, těchto
produktů použili k výměně u ciziny
za jiné vhodné produkty, a to jednak za pšenici
nebo žito, jednak za rýži, takže by obecenstvo
naše nemuselo si stěžovati na to, že musí
konsumovati příliš mnoho mouky smíchané
s moukou ječnou, anebo konsumovati příliš
ovesné rýže a pod. látek, které
u nás během války nenalezly přílišné
obliby a nadšení.
Při tom myslím, že
bude také třeba alimentovati více náš
průmysl, který jest odkázán na obiliny,
zejména také naše pivovarství, sladařství
atd., kterýžto průmysl může nám
také vývozem zabezpečiti jiné látky
výměnou nebo valutu pro nákupy v cizině.
Pokud se týče rekvisičních
otázek, představujeme si, že zemědělstvu
má býti zabezpečena dostatečná
dávka konsumní pro zemědělce, členy
rodiny, pro jeho pracovníky, že má se mu dostati
také přiměřené dávky
pro hospodářství, t. j. plné dávky
pro osivo tak, abychom mohli si konečně zvednouti
sníženou osevní plochu našich obilin,
dále dostatečná dávka pro krmivo,
jako zejména otruby, oves, zadinu atd. A to také
jest plánem pro příští obhospodařování
sklizně.
Stanovení kontingentu pro
provádění těchto dávek nemá
býti pojímáno v onom rakouském slova
smyslu, nýbrž má býti kontingent upraven
dle výroby a ne, jako v Rakousku tomu bylo, by byl upraven
podle potřeby a pak by byly stanoveny cifry, kterých
naprosto nelze odvésti.
Domáháme se také
toho, - a k tomu směřuje návrh výboru
pro zásobování - by malí výrobci
zemědělští, jak to žádaly
různé strany a zejména také od samého
počátku strana naše, byli z rekvisicí
naprosto vyloučeni až do jistého rozsahu jejich
hospodářství. Tato myšlenka poprvé
má býti nyní řešena v rámci
obhospodařování obilí a myslím,
že to bude pociťováno jako neobyčejná
úleva, jako veliká spravedlnost vůči
těmto drobným osobám.
O cenách nechci, pánové,
mluviti, bych nevyvolal debatu podobného způsobu
jako včera, a myslím, že tato otázka
je od včerejšího dne náležitým
způsobem objasněna.
Úkolem naším bude,
připraviti situaci pro odstranění nucených
dodávek, pro odstranění té povinnosti,
která lpí jako válečná povinnost,
jako válečný úkon na našem zemědělci
a která činí tohoto zemědělce
stále ještě nesvobodným v době,
kdy všichni ostatní od válečných
úkonů, od té válečné
nesvobody byli již vysvobozeni.
A nyní k heslu volného
obchodu. V dobách, kdy všichni na sobě cítí
ty obtíže, ty nepříjemnosti, ty vexatorní
účinky státního obhospodařování,
rekvisic atd., jistě nezní nic tak osvobozujícím
způsobem, jako slovo volný obchod. Ale uvažme
blíže toto slovo, nebo řekněme toto
heslo: Co bylo nejnepříznivější
a nejobtížnější pro zemědělce?
To byla nucena dodávka. Jestliže odstraníme
tuto věc, pak již odstraníme jednu z nejnepříznivějších
stránek dosavadního systému. Máme
jíti zpět k r. 1914 a navázati tam, kde poměry
skončily 30. nebo 31. července 1914, anebo máme
jíti nyní novými drahami? Tu myslím,
že k tomu starému obchodu ve smyslu předválečném,
obchodu obilnímu, sotva se vrátíme. Obchod
obilní bude museti býti reorganisován a to
jak s hlediska zájmů konsumentstva, tak s hlediska
zájmů producentův a tak i s hlediska zájmu
státního. První, co jest a co bylo již
dávno požadováno také za dob předválečných,
co jsme ale mezitím zapomněli, jest to, že
obilí, tak důležitý předmět,
chléb, nemohou býti nadále předmětem
obchodní soukromé sobecké spekulace, že
z této sféry spekulační musí
obchod obilní býti vyňat. Jestliže to
bylo požadováno již před válkou,
tu musíme tím více požadovati něco
podobného nyní, když totiž chléb,
obilní strava, ve svém významu proti předválečným
dobám neobyčejně stoupl.
Musíme uvážiti,
že ostatní potraviny, tuky, maso, drůbež
atd., potraviny, které jsme přiváželi,
rýže atd., budou ještě dlouho státi
v ceně dosti vysoko a že nebudou přístupny,
alespoň tou měrou, jako dříve, nejširším
kruhům obecenstva a že chléb bude následkem
toho jako potravina míti dlouho mnohem značnější
význam a zcela jiný význam, než před
dobou válečnou, kdy se konsumovalo i v nejširších
kruzích, tak zv. méně majetných, poměrně
dosti masa. Jestliže vycházíme z této
úvahy, musíme si říci, že také
stát má interes na tom, jakým způsobem
bude hospodařeno s obilím a chlebem a jak se bude
vyvinovati obchod a zásobování těmito
potravinami v době budoucí. Zejména musí
pečovati stát o to, by kvalita chleba pro nejširší
vrstvy obyvatelstva byla co možná nejvýživnější,
neboť, jak jsem pravil, tento chléb bude tvořiti
v budoucnosti jádro potravin našeho obyvatelstva.
Tu nemůžeme připustiti, by obyvatelstvo bylo
krmeno chlebem, který-by nebyl dostatečně
záživným a který by nedával tělu,
zejména mladého člověka, dostatečných
potravin k jeho vývoji.
Proto myslím, že bude
ještě dlouho péčí státu
o to, by zásobování chlebem a obilím
bylo náležitým způsobem zajištěno
a regulováno.
Stát bude se musiti starati
o náležitou distribuci, ale také pro případ
potřeby bude musiti pečovati o to, by vzal do rukou
v případě nutnosti i přívoz
obilí nebo podobných výživných
látek z ciziny. Proto také dle mého mínění
bude musiti stát pečovati o to, by výroba
obilnin byla u nás v krátké době regenerována
a postavena v brzku na ten stupeň, na kterém se
nacházela v dřívější době.
Na základě těchto
úvah navrhuje zásobovací výbor řadu
resolucí, které obsaženy jsou v tištěné
zprávě č. 1384 a to resoluce 1. až 6.,
které si dovolují doporučiti slavnému
Národnímu shromáždění
ku přijetí. (Potlesk.)
Předseda:
Přistoupíme k debatě. Navrhuji, by
byla stanovena lhůta 15 minut. Jest snad proti tomu
námitka? (Nebyla.) Není. Tedy návrh
můj jest přijat. K slovu přihlášen
jest kolega Král, uděluji mu je.
Poslanec Král: Vážené
Národní shromáždění!
Nezřízená drahota
a lichva, zplozená světovou válku, zachvacuje
pomalu všechny státy evropské. A zvláště
ničivě všude vystupuje tam, kde u kormidla
státního nenašli se cílevědomí
státníci, silní jednotlivci, dobří
národohospodáři, kteří by byli
sto, veškerá odvětví lidské výroby
zorganisovati na podkladě mravní solidnosti, reelnosti
a poctivosti řádného obchodníka a
producenta. Včera zde byla bouřlivá debata
o ceně obilnin. Náš klub to byl, který
podal pilný dotaz na vládu, jakým způsobem
míní vláda postupovati, by životní
potřeby nehnaly se do příliš veliké
výše, by náš stát, naše dítě
říjnové revoluce, nebyl otřesen v
základech. A myslím, že zde nerozhoduje ani
cena obilí, jako cena mouky. Nám zemědělcům
často nadhazuje se a říká, že
my jako prvovýrobci jsme povinni, by naše prvovýroba
jednou zlevňovala své produkty, by zkrátka
produkce zemědělská byla snižována.
Nechci zde široce s nikým polemisovati a chci jen
na to upozorniti, že právě, když již
hledáme toho vinníka zdražovatele, nemůžeme
ho hledati stále mezi zemědělci. Ale myslím,
že hlavním zdražovatelem byl bývalý
rakouský stát, který v prvé době
válečné přišel s cenami maximálními
a vedle toho poskytoval ceny vyšší pomocí
vojenských zásobáren. Na druhé straně
bylo to nedostatečné zásobování
zemí koruny České, že obyvatelstvu nebyl
přidělován dostatek životních
prostředků; tím naši lidé byli
nuceni za každou cenu, by nabyli svých životních
prostředků, by zachránili své holé
životy, snažili se za každou cenu opatřiti
si výrobky, a také přicházeli k nám
zemědělcům a nabízeli nejvyšší
možné ceny za obilí. Já toho lituji
skutečně s tohoto místa, že našli
se naši zemědělci, kteří se nechali
zlákati pochybnou cenou, pochybnou měnou naší
koruny.
A, velectění, když
již jdeme na kloub věci: kde bylo to zdražování?
Řekněme, že to byly ty státní
úřady, že to byly centrály, které
zdražovaly překotně veškeré potřeby
denní, a že takovým způsobem bylo postupováno
se strany ústředen, toho dokladem jsou ceny obilnin
a ceny mouky. Víme, že rolník náš
dostal za metrák pšenice 60 K, ale že ušlechtilá
mouka, která se pomalu ani do konsumu nedostala, musila
se platiti za 2 K. Jest přirozeno, že když takovým
způsobem se hospodařilo, že když takovým
způsobem se hospodaří, musí býti
do trpké duše veškerý konsum rozrušen
a musí žádati, by zde nastala náprava.
Dnes, myslím, kdyby byl umožněn
volný obchod s obilím - a o tom jsem pevně
přesvědčen, že by se tak mohlo státi,
poněvadž máme slibnou úrodu - a když
vystačili jsme s těmi prázdnými špýchary
ze dne 28. října, jsem pevně přesvědčen,
že letos, kdy máme dosti slibnou úrodu, můžeme
s naší úrodou vystačiti, když budeme
pamatovati na dovoz z ciziny a za pomoci dovozu z ciziny budeme
regulovati nezřízenou lichvu a drahotu produktů
zemědělských. Dnes, kdyby byl volný
obchod a 1 metrák pšenice stál 80 K ve volném
obchodě, musila by mouka takového konsumenta prima
jakosti, na jakou byl zvyklý v normální době,
státi nejvýše 120 K metrák a maximum
130 K. ((Slyšte!)
Náš stát již
v době jarní rekviroval od nás ječmen
za 50-55 K, ale naše ústředny, náš
obilní ústav, nestyděly se lichvařit
s tímto ječmenem. Místo co měly poskytnouti
cenu našemu zemědělci, lichvařily. Na
druhém místě stíhaly každou babku,
která žádala o 6 haléřů
více na 1 vejci, ale tam, kde se provádí
milionová lichva, nenašli se lidé, kteří
by tuto lichvu stíhali. Náš ječmen stál
55 K, ale sladovny musily za tento ječmen platiti 150 K.
(Slyšte!) Naše pivovary musily platiti za slad
305 K. Ptáme-li se, kdo je zdražovatelem těchto
produktů zemědělských, jsou to zemědělci?
Jistě, že nejsou. Jsou to právě ty naše
ústředny a právě proto se vším
důrazem musíme se obrátiti proti státnímu
hospodaření a musíme říci,
že již máme dostatek toho státního
hospodaření. My jako rolníci, když dávali
jsme ve starém rakouském státu pod cenu naše
obilí, tím spíše cítíme
mravní povinnost v naší Československé
republice, bychom vyšli naší Československé
republice, našemu konsumu vstříc a myslím,
že jest to možno, jenom jest potřeba, by to hospodářství
v těchto ústřednách jednou zmizelo.
(Výborně!)
A, velectění pánové!
Včera zde byla bouřlivá debata a ministr
Prášek velmi prý se musil ujmouti našich
drobných zemědělců, že musil
vyvstati na jich obranu, že prý návrhem strany
národně demokratické budou poškozeni
naši drobní zemědělci. Zajímavo
jest, že dnes slyšeli jsme referenta, že dnes všechny
strany snaží se, by tito drobní zemědělci
byli veškerých rekvisic ušetřeni, a myslím
si, že bylo by to bohopusté, kdybychom dnes připustili,
aby takový malý zemědělec musel odevzdat
třeba jen jedno zrnko neb jeden kilogram obilí ve
prospěch konsumu, když na druhé straně
velkostatky nečinily svoji povinnost. Myslím, že
dnes není třeba rekvirovati oves a ječmen
u drobného zemědělce, který se snaží
co nejúzkostlivěji s tím ovsem hospodařiti,
zušlechťovati a pěstovati dobytek, přiváděti
jej na trh a zlevňovati tím maso. Dnes nám
pan ministr Prášek oznámil, že právě
chystá se asi 13 tisíc vagonů ječmene
a ovsa do ciziny. Nemůžeme to připustiti, dokud
my jako rolníci nebudeme míti zajištěna
jadrná krmiva a dokud se nedostane našemu jatečnému
a hovězímu dobytku jadrných krmiv. My chceme
dnes již konkurovati s cizinou, chceme chovati jatečný
a mléčný dobytek a jest to v zájmu
všech velkých měst a průmyslových
středisk, aby matka, kojenec a dítě dostaly
mléko, bez něhož si nemůžeme myslit
řádnou výživu dětí, ani
ozdravění našich invalidův a nemocných.
Právě proto myslím,
velectění pánové, že dnes musíme
žádati, by byl zaveden volný obchod dobytkem,
ale také musíme důrazně žádati,
by byly zrušeny veškeré rekvisice hovězího
dobytka. Co nám to pomůže, kdyby se nám
na jedné straně dalo o 20 K více za jeden
q obilí, když na druhé straně berou
se nám dojnice z chléva, ničí se naše
hospodářství, takže nemáme čím
hnojiti své pozemky a nemáme ani umělých
hnojiv? Dnes jest potřebí, když již venkov
se může obejíti bez masa, a jest to v zájmu
měst a průmyslových středisk, aby
na krátký čas velkoměsta obešla
se bez masa, když mají dostatek moučných
jídel, a jsem jist, že nastane brzy ozdravení
v obchodu masem.