Pokud se týče přání,
jež vyslovil zvláště první pan
řečník, pan dr. Srdínko, ohledně
Husova fondu, tu mohu sděliti, že tato věc
bude vyřízena tak, jak si pan navrhovatel přál.
Pan ministr vyučovaní již v té
věci dal ujištění.
Pokud se ale týče více
pánů řečníků, dotkli
se zejména té kapitoly kultu. K té jest potřebí
připomenouti, že také tyto záležitosti
v rozpočtovém výboru dopodrobna byly
projednávány a uvažovány, že byly
i tam činěny proti některým položkám
námitky, že však bylo uznáno po vysvětlení
pana ministra školství a vyučování,
že jest nezbytno ještě je ponechati v rozpočtu,
poněvadž se zakládají na platných
dosud zákonech, a bylo by nebezpečí kdyby
měly býti vynechány a škrtány,
že by vznikly procesy, v nichž samo sebou podle
stávajících zákonů ministerstvo
vyučování musilo by podlehnouti. To jistě
nebude si přáti nikdo.
Ale jest jisto, že pro příště
budou učiněna opatření, aby ty položky,
které by snad nepatřily do poměrů
stávajících u nás, byly vynechány
a zákon k tomu potřebný byl předem
sjednán.
Toho se téměř
všichni páni řečnici dotýkali.
Pan dr. Srdínko ještě přímo uvedl,
že jest záhodno pamatovati na Ústřední
Matici, zejména potřebí z toho důvodu,
že i kdyby snad její úkoly pro nás v
republice bylo možno odstraniti a nahraditi státními
zařízeními, že zůstane ještě
mnoho a mnoho práce, zejména za hranicemi, zejména
ve Vídni. I toto všechno uvažoval rozpočtový
výbor a nemohl doporučiti pro tu dobu, aby to zvláště
bylo zařaďováno, poněvadž musíme
trvati na tom, že tak jako my zde chceme konati povinnosti
proti menšinám německým u nás,
že musí také býti zabezpečeno,
aby v cizině byly konány povinnosti vůči
menšinám našim. Z toho důvodu pro
tu dobu nebyla tato položka zařazena. (Výborně!)
Vážení pánové!
Kolega Uhlíř zmínil se zde o tom, že
jest zvláště potřebí nápravy
jakési na technikách, že naše techniky
nejsou tak zařízeny a vybudovány, jak by
si toho bylo přáti, a upozornil, že jistý
odborník inženýr neb profesor z Ameriky
zde udělal velmi důležité pozorování.
Přiznávám, že to pozorování
bylo správné, jenom musím říci,
že u nás jsou jiné poměry než v Americe,
že tam si mohou dovolit úplné zodbornění,
jak si to představuje, ale pro náš malý
národ by se ta věc naprosto nedoporučovala
a to mohu s plným vědomím říci,
že pro nás jest lepší ta věc, jak
jest zařízena. Nemusíme se stydět
za naši techniku a naši technikové jdou do celého
světa, jsou vážení a získávají
našemu národu příslušný
respekt. Prohlašuji zvláště panu doktorovi,
- a na to můžeme býti nejen jako technikové,
ale i jako Češi hrdi - že máme poměrně
malý náš vodní terrain, ale že
ten byl již před válkou tak vybudován
našimi českými techniky, že se stal modelem
a studiem pro celý svět. I páni Amerikáni
přicházejí a těmto věcem se
zde obdivují a podle nich se zařizují. V tom
směru myslím, že naše technika je správně
vedena a přeji si jen, aby dál tímto směrem
se nesla a aby z ní vycházeli dále takoví
zdatní technikové, jako dosud se dělo.
Pokud se týče průmyslových
škol, - té věci se také dotkl pan kolega
Uhlíř, toho je si ministerstvo vyučovaní
vědomo, hledělo již připraviti potřebné
opravy a v tom směru jistě stane se to, co
měl asi na mysli p. dr. Uhlíř a také
ostatní páni řečníci.
Přicházím ještě
k jednomu vysvětlení, a sice ohledně výtek
p. prof. Mareše. To jsou věci v jistém směru
oprávněné. Jde tu hlavně o malou položku
podpory Svatoboru a podpor vůbec, jako dary na pense. Při
tom tedy pan profesor domnívá se, že na to
mělo býti více pamatováno. Račte
býti ubezpečeni, že rozpočtový
výbor velmi uvažoval a jestliže k této
věci nepřistoupil, dělal to jen z toho důvodu,
že se obával, jakmile některou položku
by zvyšoval, byla by se k tomu přidala přímo
lavina různých přídavků a požadavků
s jiných stran, takže by se náš rozpočet
dostal do cifer přímo závratných.
Ale mohu jej ubezpečiti, že když zde již
jednou podobnou věc máme, když se s tím
začalo, že se s tím nemůže
napříště končiti, že se
bude pokračovati a ministerstvo vyučování
již podněty se všech stran činěné
také uváží. K tomu mohu poznamenati,
že ani toho se není obávati, že by o těchto
věcech rozhodovala byrokracie. Jak bylo ministerstvem vyučování
rozhodnuto, rozdělování těchto podpor
bude přiděleno zvláštnímu poradnímu
sboru, který bude sestaven - anebo tuším již
jest - z příslušníků kruhů
spisovatelských a uměleckých.
Tolik bych měl za svou povinnost
k tomu dodati.
Místopředseda Udržal
(zvoní): Podrobná debata o skupině
IV. Jest skončena.
Hlasovati o ní budeme zítra.
Přikročíme k skupině
V.
Jako řečník
je zaznamenána kolegyně Kolaříková.
Prosím, aby se ujala slova.
Posl. Kolaříková:
Vážené Národní shromáždění!
Chci vás seznámit -
týká se to také financí - s tabákovým
dělnictvem. Tabákové dělnictvo ve
starém Rakousku mělo velice špatné poměry,
opravdu k nesnesení. Před 15 lety jsme měli
v tabákových továrnách hrozné
poměry, až jsme si my, dělnictvo sociálně-demokratické,
zavedli odborovou organisaci tabákového dělnictva.
Tak jsme si opravdu každým rokem zlepšovali své
poměry a vydobyli větší kus chleba.
Tak jsme pracovali až do r. 1911, kdy nám posledně
byly poměry zlepšeny a bylo nám slíbeno
další zlepšení v roce 1916. Ale přišla
válka a dělnictvo tabákové přišlo
do ohromné bídy. V tabákových
továrnách pracují z největší
části ženy, ženy, které mají
velké rodiny, četné děti a pracují
za takových poměrů, za kterých nelze
existovat. Ve válce trpěly naše ženy nejvíce:
naše ženy trpěly podvýživou, matky
trpěly hlad. A kdo toho byl vinen? Dělnictvo války
nevyvolalo a nechtělo a obzvláště ne
ženy a naše nevinné děti.
Naše poměry opravdu zasluhují
pozornosti. Víte z novin, jak se o nás postarala
naše státoprávní demokracie, založila
si u nás před volbami list, aby mohla sociální
demokracii opravdu ubíti, aby ukázala světu,
že jsme lumpi, darebáci, bolševici, ničemové,
luza. Četli jste to v "Českém Slově",
v "Lidových Novinách", co se všechno
děje v přítomné době.
U nás dějí se věci, které opravdu
neschvaluji, ale kdo tyto hrozné poměry zavedl?
Když naše ženy chodily na koupi za pár krejcarů
od vesnice k vesnici, chtěly, aby dělníci
něco dostali pro své děti, aby neměly
hlad. Chtěly koupiti kilo brambor, ale nedostaly jich,
musily přinésti tabák, cigarety, nebo jiné
kuřivo, jinak nedostaly ke koupi ani kilo brambor, ani
kilo mouky, ani litr mléka. Nejen dělnictvo, vážení
přítomní, i úřednictvo - to
se může dokázat - úřednictvo
nedostalo nic ke koupi bez kuřiva, protože se vědělo,
že v Hodoníně je nejvíc zaměstnaného
dělnictva v tabákové továrně.
(Hlasy: Kde to brali?) Prosím, já k tomu
kuřivu přijdu, vážení přítomní,
kde to brali.
A nesmíte se tomu diviti!
Bída donutí ke všemu. Naše ženy nebyly
zvyklé odcizovat. My jsme tolik trpěly, my neměly
nikdy na růžích ustláno a nedopustila
by se žádná dělnice a žádný
dělník takového přehmatu - ne že
bych to hájila, je to bahno, je to ošklivé,
ale hlad je zlá věc. Kdo nás k tomu donutil?
Vinu na tom nesou nejvíce agrárníci, vážení
přítomní, vinu na tom nesou nejvíce
ti, kteří nám nechtěli prodati ani
kilo bramborů, ani litr mléka, ani trochu omastku
a vůbec nic bez kuřiva, protože věděli,
že to jsou dělníci z tabákové
továrny. Ale ne, že by se to kuřivo odčítalo,
vážení přítomní, ti dělníci
musili zaplatiti vše za keťasovskou cenu a kuřivo
musili dávati zadarmo. Tak to bylo. Tabákové
dělnictvo bylo donuceno k takovým poměrům.
Je to hanebné, já to odsuzuji, vážení
přítomní, ale za takových poměrů,
jaké dnes ještě panují, se to nedá
snad změniti.
Já tady to prohlašuji,
aby p. finanční ministr nešetřil na
dělnictvu, aby šetřil tam, kde opravdu se šetřiti
dá, ale na mzdě dělnictva aby se nešetřilo,
protože to opravdu nese škodu i československé
republice.
Bylo v novinách, že
máme brilantní, skvělé výdělky.
To není pravda, vážení přítomní.
Dnes žena v tabákové továrně,
která tam pracuje 35 let, vydělá i s drahotními
přídavky 45 K. Za 45 K nemůže dnes
dělnice žít. To je nemožno. U nás
v Hodoníně je tak draho, že kilo sádla
stojí 50 K, litr mléka 2 K, o mase vůbec
se nemůže mluviti, poněvadž tabákový
dělník, který opravdu jenom z práce
žije, poctivě se živí, nemůže
si ani za celý týden, ani za celý měsíc
koupiti kousek masa, protože mu na to mzda nestačí.
Vy si musíte pomyslit, že
to není ani na živobytí, že si z toho
musí platit byt, palivo, živobytí, oblek; my
jsme dnes již nazí. Za těch 5 let války
přivedli jsme to tak daleko, že naše ženy
nemají ani košil, ba některé nemají
ani dobré sukně. Chtěla jsem vzíti
do Nár. shromáždění ukázku,
jak naše ženy chodí oblečeny, vážení
přítomní; že se takové neřesti
dějí, nesmíte odsuzovati; musíte odsuzovati
ty keťasy, kteří za keťasské ceny
prodávali a kteří dělníkům
bez kuřiva nic neprodali.
Povím vám o těch
brillantních výdělcích tabákového
dělnictva. V tabákové továrně
jsme rozděleni na 6 tříd a podle toho máme
platy. Nejlépe kvalifikovaný dělník
v tabákové továrně bere průměrně
včetně se všemi služebními i drahotními
přídavky a se čtvrtletními výpomocemi,
z nichž poslední v poloviční výši
má býti vyplacena v srpnu tohoto roku: svobodný
62 K.
Vážení přítomní!
Jest to výdělek? Co za těch 62 K dnes
člověk koupí? Myslím, že ti pánové,
kteří opravdu neměli pro nás ani citu,
ani uvědomění pro naše děti,
vědí, že za těch 62 K nekoupí
se dnes ničeho, ani vejce a když se chce trochu lépe
najíst, ani oběd, ani večeře, a dělník
tabákový to musí míti na celý
týden na byt, šatstvo, palivo, krátce na všechno.
Tak si pomyslete, jaký brilantní výdělek
to jest, a jak bylo v novinách uvedeno: ženatý
bez dětí má 72 K, ženatý s jedním
dítkem 81 K, se 2 dětmi 84 K, se 3 dětmi
97 počítejte týdně 118 K pro
8-9 členů rodiny, kolik to přijde na jednu
osobu. Je za takovýchto poměrů možno,
aby mohl ten dělník býti živ? Dělník
když něco odcizí, jest zloděj a vyhodí
se. A myslíte, že tabákový dělník
nebo dělnice dělají to z nějakého
luxusu? Žádný to z luxusu nedělá.
Když stojí v novinách, že tabákoví
dělníci mají domy a tisíce, tak dobře.
Pan ministr financí řekl, že mu neujde žádný,
tak ať se mu to sebere. Mohu říci, že
dělníci poctiví a řádní
neušetřili a zbavili se všeho posledního,
poslední košile, cíchy, plachty, všechno
musila taková dělnice dát, chtěla-li,
aby děti neumřely v této válce
hlady. Proto žádný dělník nemohl
ušetřit a zahospodařit tisíce a když,
tak ať mu je republika vezme, když jich nenabyl způsobem
opravdu mravným. Nejen dělníkovi, nýbrž
nechť se sáhne na všechny, na keťasy, kteří
nás okrádali do poslední kapky krve, pro
které musily naše děti umírati hlady.
Vzpomínám na rok 1917 a 1918, kdy to nebylo již
vůbec k vydržení, že opravdu lidé
zmírali hlady, když jsme musili pracovati v takovém
smradě - víte přece, že nikotin jest
otrava. Když musí dělnice o hladu sedět
ve špatném vzduchu a musí opustit svá
děcka hladová a nesmí jim dát do syta
najíst ani chleba, protože na to nemá mnohá
dělnice, chopí se toho, čeho se chopit neměla,
byvši k tomu donucena. Poměry ty si nepřejeme.
Podali jsme si memorandum a myslím, že pan finanční
ministr musí hledět k tomu, aby tabákovému
dělníku bylo vyhověno, aby jeho platy byly
uspořádány tak, jak jsme v memorandu
uvedli, takže takové neřesti přestanou
a musí přestati.
Hlavní vinou, tou nejhlavnější
jest, že na takové věci jsou odběratelé
a že opravdu tito lidé lákají k tomu
naše dělníky a pak s tím keťasí.
Ti by se měli trestati a ne dávat vinu dělníkům
a říkat jim, že jsou zloději, lupiči,
bolševici a dávati jim takových jiných
jmen. My si toho nezasluhujeme, hlad je zlá věc
a pan ministr financí může udělat opravdu
nápravu jenom tím, když našemu memorandu
vyhoví a zavede poměry takové, aby dělnictvo
mělo pro svoji rodinu snesitelnější
poměry. My jsme se tak radovali, vážení
přítomní, když 28. října
přišel převrat, že těm nesnesitelným
poměrům už bude jednou konec, že se to
všecko zlepší, dnes však, po 9 měsících,
poměry ty o nic nejsou lepší, drahota je neustále.
Já zde prohlašuji: Nechť jdou ceny dolů,
nechť se upraví výdělek, nechť
se sáhne na ty keťasy, ať už to jednou přestane
a ty poměry budou, jako byly dříve!
Velectění, my ženy
obzvláště, my ženy chceme míti
československou republiku tak, abychom se měly lépe.
Naše ženy volají dnes po kultuře, my dosud
nemohly jsme se vzdělávat, poněvadž
jsme k tomu neměly příležitosti,
žádný o nás nedbal, měly jsme
školství zanedbané, - my chceme, aby bylo co
nejvíce škol pro naše děti, aby naše
děti byly docela jinak vychovávány, aby stal
se z nich vzdělanější národ.
Ale musíte se také starati, když chcete míti
silný a zdravý národ, aby nemusily hynouti
hlady, abychom měly tolik, abychom mohly naše děti
také vychovati, abychom je měly zdravé a
silné tak, jako je mají silné boháči,
a ti, kteří bídy neznají. Takový
člověk, který má všeho dost,
hladovému neuvěří, ten myslí,
že ten chudák nemá také žaludek,
jako ten majetný člověk, a proto je zde takové
neuznání. A nedbá se, aby se ty poměry
změnily.
Co se týče kuřiva,
velectění pánové, slyšeli jsme,
že co nejdříve přijde materiál.
To bude to nejhlavnější, aby co nejvíce
se začlo pracovat a aby v trafikách bylo kuřivo.
Poněvadž dnes kuřiva je nedostatek, stává
se tento nedostatek lákadlem, že dělnictvo
opravdu se dopouští něčeho, čeho
by se dopouštět nemělo. Až budou trafiky
na Moravě a v Čechách materiálem dostatečně
zásobeny, nebude odběratelů na takové
věci a všecky takové zjevy přestanou.
Žádám pana ministra financí, aby požadavky
tabákového dělnictva, v memorandu obsažené,
byly uskutečněny a to tím spíše,
že jsme nepřeháněli, nýbrž
tlumočili požadavky, které jsou splnitelné.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Podrobná rozprava o skupině V. je skončena.
Pan zpravodaj nevyžádal si slova. Hlasovati bude se
také o této skupině teprve v příští
schůzi.
Přikročíme ke
skupině následující VI. Zahajuji podrobnou
rozpravu o kapitole 15: Ministerstvo obchodu, 16: Ministerstvo
pošt a telegrafů a 17: Ministerstvo železnic.
Prvním řečníkem jest kolega Buříval.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Buříval:
Velevážené shromáždění!
Již v rozpočtovém
výboru promluvil jsem o určitých směrnicích,
které při železnictví musí býti
vodítkem, aby, pokud možná, u nás v
republice Československé železnictví
dostoupilo určité své výše, aby
bylo uschopněno ke všem těm velkým úkolům,
které železnictví naše čekají.
Máme-li se k těmto úkolům ovšem
dostati, pak musíme všichni pracovati k tomu cíli,
aby zejména jedna otázka, která dnes tíží
a zachmuřuje mysl každého českého
člověka, byla rozřešena, a sice tak,
aby pro příště se již neobjevovala,
aby zmizela a aby nebyla příčinou nějakých
rozporů, nějakých úvah, po případě
nějakých polemik. Mám tu, velevážené
shromáždění, na mysli náš
deficit, který způsobil tolik poplašných
zpráv, který byl, jak jsem již řekl,
příčinou rekriminací a polemik. Jsem
rád, že není pravda, že by ten deficit
byl v té výši, jak byl ohlášen
panem ministrem financí. Ten ho označil ve výši
600 milionů korun. Nahlédnete-li do rozpočtu,
pak se přesvědčíte, že toto tvrzení
neodpovídá zplna pravdě, poněvadž
schodek dle rozpočtu samého obnáší
pouze 351,447.510 K a sice proto neobnáší 600
milionů korun, poněvadž nelze za žádných
okolností započítati do deficitu všechno
to, co se vydává za lokomotivy, za vozidla, to co
se prostaví, to co se spotřebuje ku zlepšení
našeho železnictví, ať již výstavbou
tratí, anebo výstavbou stanic a různých
jiných opatření. Tedy obnos do výše
298 milionů korun musí býti odpočítán,
jsou to investice a bylo by možno počítati
pouze s tím, aby každým rokem, podle dobrého
zvyku každého hospodáře, byla určitá
částka odpočítána, tedy aby
ten obnos se zmenšoval, tak jako to činí každý
továrník, jako to činí každá
obchodní společnost, že odpočítává
z inventáře 5, po případě 10
% a zmenšuje tím hodnotu toho kapitálu do určitých
těch pomůcek obchodních - anebo výrobních
vloženého.
Ale já nemohu než konečně
také říci, že nebylo správné,
jestliže pan ministr financí při posuzování
tohoto deficitu operoval také tím, že deficit
byl způsoben nadobyčejně nehospodárným
počínáním správy železniční,
kterážto nehospodárnost zejména jest
v tom, že prý příbuzným
zaměstnanců do čtvrtého kolena nahoru
a dolů poskytují se jízdní výhody,
a že tato nehospodárnost jest způsobena i také
tím, že se na železnicích zadarmo vozí
lidé, ať již ve třetí anebo druhé
třídě atd., tedy touto argumentací
snažil se pan ministr financí upozorniti veřejnost
na železnictví a zejména poukázáním
na tuto závadu způsobiti, aby celý hněv,
celý odpor oproti tomuto našemu podniku byl vyvolán.
Počínání takové není
správné, a jest zapotřebí skutečnou
pravou příčinu našeho deficitu, která
jest docela jinde, než snad v tom tady, hledati; zde
nelze příčiny toho deficitu hledati, ba spíše
rozumější je uvážiti, za jakých
okolností a za jakých poměrů republika
převzala správu našich železnic do rukou.
Pánové, kdyby měl člověk podrobně
vyličovati celou tu bídu, ve které se naše
železnictví hned po převratu nalézalo,
vyžadovalo by to velmi mnoho času. Já to označím
pouze ciferně, já to pouze označím
jednotlivými slovy a jistě Vy vycítíte,
co vše bylo potřebí potom, aby bylo způsobeno,
abychom jakž takž mohli obstáti, abychom jakž
takž těm velikým dopravním úkolům
mohli dostáti. Náš park, velevážené
Národní shromáždění, jest
ztenčen téměř o 60.000 vozů.
(Ministr dr. Zahradník: o 67.000 vozů!) Náš
lokomotivní park jest menší téměř
o 1000 lokomotiv, a co se nám, prosím, nedostává,
dílem nám to zabralo Německé Rakousko,
dílem nám to ukradli Maďaři. Konečně
jest dlužno počítati s tím, že
spousta těch vozidel po dobu válečnou nalézá
se v takové ubohosti, že jsou naprosto neupotřebitelná
a vyžadují zvýšeného nákladu
na opravu. S tím vším, bohužel, musí
se u nás v republice počítati. I při
nejlepší vůli - a to musím konstatovati
- nejen těch úředníků, kteří
jsou dozorčími orgány správy železniční,
ale i dělníků zaměstnaných
v dílnách, kteří vyvíjejí
tu nejlepší snahu, zejména v této
době, kdy mohou pracovati pro sebe, pro svůj stát,
takže i z úředních míst tato
zvýšená činnost musila býti konstatována
- nelze přes to rychleji postupovati, poněvadž
nám schází velmi mnoho materiálu,
zejména ušlechtilého kovu, a poněvadž
materiál, kterého lze dosíci, jest za úžasně
velké ceny. Jako příklad uvádím
věc, která souvisí s kapitolou, kterou právě
projednáváme. Ministerstvo obchodu asi v dubnu učinilo
opatření zrušením ústředen,
zejména železářské, ponechalo
železo ve volném obchodu a důsledky tohoto
volného obchodu se objevily tím, že cena železa
neobyčejně stoupla, takže 1 q tyčového
železa musí se kupovati i železniční
správou za 180 K. Naproti tomu v Německu totéž
železo téže kvality, téhož množství
platí se za 35 M.