Přistoupíme
a sice k odstavci:
1. Rozprava o odpovědi
ministra financí na dotaz Konečného, Housera,
Kopečka, Freimana a soudr. na ministra školství
a na ministra financí o nesnesitelných hmotných
poměrech národního učitelstva.
(Tisk 690.)
Nežli přistoupíme
k vlastní rozpravě, činím ve smyslu
jednacího řádu návrh, aby debata
byla vymezena lhůtou 20minutovou pro jednoho řečníka.
Jest snad proti tomuto mému
návrhu nějaká námitka? (Nebyla.)
Není tomu tak. Pokládám
svůj návrh za přijatý.
Přihlášeni
jsou zatím:
proti:
členové Národního shromáždění
Konečný, Smrtka, Houser;
pro:
člen Národního shromáždění
Fischer.
Uděluji slovo prvnímu
řečníku proti zapsanému a sice p.
kol. Konečnému.
Posl. Konečný:
Slavné Národní shromáždění!
Odpověď pana ministra dra Rašína (tisk
č. 690) na dotaz členů N . S. Konečného,
Housera, Kopečka, Freimana a spol. o nesnesitelných
hmotných poměrech národního učitelstva
(tisk 393), bude jistě každému zvláště
dobře známa.
Velectění pánové!
Každý, kdo zná zoufalé hmotné
postavení národního učitelstva, věděl
předem, že odpověď pana ministra dra Rašína
vyvolá v učitelstvu pobouření a roztrpčení,
jakého snad doposud v těchto řadách
nebylo. Toho dokladem jsou protestní projevy, jsou protestní
schůze, které dnes konají se na Moravě
v každém okresním městě, konají
se i v Čechách a koná se taková protestní
schůze učitelstva i pod okny této sněmovní
budovy.
Vážení přátelé!
Není divu, že dochází k bouřlivým
protestům důsledkem odmítavé odpovědi
pana ministra financí na zprvu vzpomenutý dotaz.
Poslední úprava učitelských
platů pochází z doby předválečné,
na Moravě z r. 1914 a tu jistě přiznáte,
že tato úprava nestačí na zdolání
hmotných drahotních poměrů dneška,
jak nám je vytvořila světová válka.
A učitelstvo přes to trpělivě čekalo,
bídu a strádání trpělivě
snášelo v důvěře, že přece
kompetentní činitelé se rozpomenou a konečně
i vůči němu učiní zadost lidskosti.
Když to pak dlouho nepřicházelo, - a bylo věru
na to času dosti - učinili jsme dotaz jednak na
ministra financí, jednak na ministra školství
a národní osvěty, ne snad z popudu vlastního,
ale na podnět ústředních učitelských
organisací a za tím úmyslem, abychom jednak
panu ministru financí, jednak panu ministru vyučování
dali podnět k uklidnění rozbouřeného
učitelstva, dali podnět ke sdělení
úpravy, jakou snad zamýšlí vůči
učitelstvu podniknouti.
Než, zdá se, že
pan ministr financí vzal si tímto dotazem podnět
k pobouření učitelstva, neboť, vážení
přátelé, učitelstvo jeho odpovědi
nemůže s klidem přijmouti, když se svými
požadavky je odkazováno na okresní fondy školské,
obce, zemské fondy, jinými slovy tedy na samosprávu,
jakoby se nevědělo, že tito samosprávní
činitelé jednak již neexistují, a pokud
existují, jsou již v pravé likvidaci.
Vážení přátelé,
jejich práva, totiž těchto samosprávných
korporací, právě jejich likvidaci musí
přebrati stát - o tom jistě nebude mezi námi
sporu - práva i povinnosti. A jednou z těchto povinností
bude zajisté ta, upraviti učitelstvu platy k lidskému
životu, aby svému těžkému povolání
ve škole i mimo školu mohlo se s klidem věnovat,
ovšem za přispění zemí do té
doby, dokud veškerý náklad na úhradu
platů učitelských nepřevezme stát
sám. Stát nemá ovšem tu povinnost vůči
učitelstvu, ta povinnost přísluší
samosprávě. Ale nejsou to jedny peníze? Myslím,
že jsou to tytéž peníze, ať je vydává
poplatník v zemi, nebo poplatník ve státě.
Jest to tedy, řekl bych, výmluva velmi nepřípustná.
Něco jiného bylo ovšem ve Vídni. Tam
bylo třeba ohlížeti se na to, aby peníze
poplatníků ze zemi koruny české nepřicházely
k dobru pasivu zemím alpským, Haliči a jiným.
Této obavy zde není a proto skutečně
nevíme, proč se sáhá k takovým
výmluvám.
Vážení přátelé!
Drahotu nevyvolalo učitelstvo. Drahota povstala důsledkem
těch poměrů, které vyvolaly válku
a válku vyvolal rakouský - ovšem již dnes
rozbořený - stát. Proto také ten starý
stát rakousko-uherský musí považovati
za svou povinnost, aby trpícímu učitelstvu.
jakož i jiným stavům přispěl
na pomoc k odčinění toho, co učitelstvo
a jiné tyto stavy nevyvolaly.
Po 28. říjnu tato povinnost,
pomoci učitelstvu ke zdolání drahoty, přechází
na náš stát, na naši republiku doufám,
že republiku demokratickou a to tím více, poněvadž
učitelstvo kromě povinnosti svých vlastních,
školních, koná pro stát a pro dobro
státu ještě jiné povinnosti, to jest
různé soupisy, rekvisice a podobné služby,
k nímž vždy bývá volán učitel.
Vážení přátelé!
Tím více proto přináší
odpověď pana ministra dra Rašína pro učitelstvo
národních škol velké zklamání.
Z toho učitelstvo poznává, že má
u nás, v naší republice, zůstati vše
při starém, jak tomu bylo v Rakousku. Učitelstvo
má býti dáno na pospas hladu, bídě
a nouzi; tu jest třeba však se tázati, jestli
také zodpovědní činitelé v
republice naší vezmou odpovědnost za ty škody,
které by nezbytně musily povstati, kdyby učitelstvo
nadále strádati musilo jako dosud. Nepotřebuji
snad snášeti doklady k tomu, že při hladovém
žaludku koná se špatně práce jednak
vychovatelská, jednak vzdělávací ve
škole.
Vážení přátelé!
Nejhůře a nejtrpčeji dotkla se učitelstva
odpověď v příčině nákupního
přídavku pro rok 1918. Vám, velectění,
bude jistě všem známo, že vídeňská
sněmovna v červenci roku 1918 usnesla se uděliti
učitelstvu škol národních nákupní
přídavek. Toto usnesení stalo se na podnět
a návrh Českého svazu. S tím větší
důvěrou tudíž mohlo učitelstvo
očekávati dnes od správy naši republiky,
že tento jemu již vídeňskou sněmovnou
na podnět Českého svazu odhlasovaný
nákupní přídavek bude bez jakýchkoli
výmluv, bez jakýchkoli průtahů odhlasován
a skutečně také i vyplacen. Než tu se
stal pravý opak. Pan ministr naprosto tento požadavek
odmítá, pravě ve své odpovědi,
že v žádném případě
nemohlo by se jednat o nákupním přídavku
za rok 1918.
Ještě snad trapněji
musí se dotknout odpověď pana ministra dra
Rašína všech učitelů vojáků,
legionářů, zajatců, invalidů
a ovšem také všech vdov a sirot po padlých
učitelích. V odpovědi se těmto nebožákům,
kteří jistě spolupůsobili při
budování naší republiky - vždyť
říkáme všichni, že legionáři
to hlavně byli, kteří nám samostatnost
a svobodu vydobyli, ať to bylo na frontě francouzské,
ruské neb italské - říká, že
jejich žádostem mohly by vyhověti jedině
zase jen školní fondy nebo ty školské
obce, potažmo ty zemské fondy, jinými slovy
řečeno: zemské sněmy, kterých
ani v Čechách ani ve Slezsku dnes není, a
na Moravě, jak známo, jest sněm v likvidaci.
Vážení přátelé!
To jsou tvrdá slova a jistě také nezasloužená
slova. Než, my máme vůči odpovědi
pana ministra dra Rašína i námitky ústavně-právní.
Ústavně-právní proti jeho názoru,
když praví, "že upravení služebních
požitků učitelů vymyká se za
stávajících poměrů právních
oborů působnosti státní." Nesouhlasíme,
praví-li dále, "že popud k výplatě
nákupního přídavku by musil býti
pouze od školních fondů, školských
obcí, potažmo zemských fondů".
Nesouhlasíme s jeho názorem, praví-li, že
v žádném případě nemohlo
by se jednat o nákupním přídavku za
rok 1918." Popíráme správnost názoru,
praví-li se, že "usnesení školského
výboru Národního shromáždění
v příčině úpravy hmotných
poměrů učitelů, vojáků
atd. patří do působnosti zemských
zastupitelstev." Jinými slovy: toto vše je popírání
kompetence Národního shromáždění,
jednati o těchto věcech, a já myslím,
že všichni sdílíte můj názor,
že Národní výbor odevzdal svrchovanou
moc po každé stránce našemu Národnímu
shromáždění a že tedy Národní
shromáždění je plně oprávněno
a svrchovaně oprávněno, řešit
vedle jiných záležitostí i záležitosti
hmotného opatření učitelských
platů. (Výborně!)
A konečně, ne jako
učitelé, ale jako členové Národního
shromáždění, máme ještě
jednu námitku, a to tu, že tato odpověď
přišla nám hodně opožděně.
Dle jasného znění
jednacího řádu má býti dána
ministerská odpověď na dotaz kteréhokoli
poslance nejdéle do šesti neděl. Náš
dotaz byl podán 22. ledna a odpověď došla
18. března, uplynulo tedy celkem osm neděl. (Výkřiky.)
Upozorňuji ještě
na jednu omluvu, která se traduje, že totiž tato
odpověď nebyla určena pro Národní
shromáždění, že prý to byl
interní akt. že to vlastně bylo sdělení
názoru ministerstva financí ministerstvu vyučování.
Myslím však, že je to tím smutnější,
jelikož jsme o tak nezastřeném nepřátelském
chování ministerstva financí vůči
učitelstvu takovouto cestou zvěděli.
Nadhodila se ještě z
řad vašich vážná námitka:
A co ta forma? Ovšem - ta forma nejvíce bolí.
Když se něco zamítavého podá,
podá se to slušnou, taktní formou, řekne
se to tak aspoň, aby to zrovna nepíchalo a nebodalo,
a vy víte, že jistě na takové podání
slušné a taktní má hladovící
učitel jistě plné právo. (Výborně!)
Tím více odmítavě musíme se
k takovému odpovídání se strany ministrů
na dotazy členů Národního shromáždění
ohraditi. (Výborně!) Já, maje vyhraženo
pouze 20 minut, nešířím se dále
o této odpovědi, která zasluhuje odmítnutí
plným právem, jak co do formy, tak co do obsahu.
Připomínám vám, velectění,
bez rozdílu politických stran, velkého básníka
Björnsona, který praví: "Kde se křivda
děje, tam k jejímu odčinění
musí povstati všichni spravedliví lidé,"
a já myslím, že v tomto váženém
shromáždění žádní
nespravedliví lidé nezasedají, že jsou
tu všichni lidé spravedliví a že snad
budou také spravedlivými i vůči těm
dělníkům na roli školské, kterým
svěřujete i vy svoji mládež k výchově
a ku vzdělání. Jedno jistě nezapřete:
že učitel má rovněž nárok
na lidské žití (Tak jest! Výborně!),
aby mohl volně, bez starosti o své bytí,
pracovati v dílně lidskosti, jak se škola naše
nazývá. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Udržal:
Slovo si vyžádal pan ministr financí dr. Rašín;
prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí dr. Rašín:
Velectěné shromáždění!
Byl na mne vznesen dotaz se stany
pp. členů Národního shromáždění
Konečného, Housera, Kopečka, Freimana
a společníků a tento dotaz jsem zodpověděl
18. března 1919. Zodpověděl jsem dotaz tak,
jak stojí celá právní situace. My
v tomto váženém shromáždění
udělali jsme zákon ze dne 29. ledna letošního
roku. ve kterém byly usneseny drahotní přídavky
učitelstvu. (Hlas: Dosud nevyplacené!) -
Prosím, i na to jsem odpověděl tam, kde říkám,
že provedení usnesení nenáleží
ani ministerstvu financí, ani vládě, nýbrž
úřadům školským. Tedy, prosím,
udělali jsme tento zákon z 29. ledna, udělali
jsme ho velice rychle, přes noc, a tu, velectěné
shromáždění, zemský správní
výbor, ve kterém přece, jak vám jest
známo, jsou zastoupeny všechny strany, které
jsou v tomto Národním shromáždění,
a ve které jsou i vůdčí členové
jednotlivých stran, učinit protest v sezení
svém z 5. března t. r. a intimoval ho všem
ministerstvům. V tomto protestu se praví: "Vládní
návrh na úpravu drahotního přídavku
učitelského pro rok 1919 podán byl 23. ledna
1919 Národ. shromáždění. Již
24. ledna t. r. podala o něm školská komise
zprávu a 29. ledna t. r. byl již vyhlášen
jako zákon. Znění vládního
návrhu nebylo zemskému správnímu výboru
úředně vůbec sděleno, ačkoliv
návrh tento upravuje dopodrobna drahotní přídavky
pro jednotlivé kategorie učitelské, což
nesporně jest záležitostí zemskou. Vládní
tento návrh representuje (Výkřiky)
náklad přes 35 milionů korun na půl
roku, z čehož polovinu má nésti země.
Vládní návrh změněn byl v plenu
Národního shromáždění
na prospěch učitelstva tak, že tím vznikl
vyšší náklad nejméně dalšího
jednoho milionu korun na řečeného půl
roku, tedy pro zemský fond dalších půl
milionu korun. Tím uvalen jest na zemský fond pro
první polovinu 1919 nejen náklad více než
18 milionů korun, aniž vláda se zemským
správním výborem jednala o to, zdali a do
jaké míry bude pro tento náklad z prostředků
zemských úhrada.
Vláda však v § 4.
uložila také touto osnovou břemeno normálnímu
školnímu fondu, který jest ve správě
zemské, aniž o tom jednala, zda normální
školní fond prostředků k tomu má
čili nic, čímž nepodařilo-li
by se udržeti rovnováhu v normálním
školním fondu, musela by nutně býti
přivoděna likvidace tohoto fondu proti jasnému
pravidlu § 66. říšského zákona
o školách. Vláda však kromě toho
sama sestavila vzorec, který jest velice vážným
praejudicem pro budoucí úpravu platů učitelských,
ježto zvyšuje hodnost učitelstva oproti nejnověji
od 1. ledna 1918 provedené úpravě o jednu
celou hodnostní třídu a to jak na škole
obecné, tak na škole měšťanské."
Tedy, pánové, já
jsem to nesepsal, nýbrž tento protest, který
byl dán vládě, a byl dán také
ministerstvu, vychází od zemského správního
výboru, ve kterém jsou zastoupeny strany tohoto
Národního shromáždění,
které bylo také sestaveno podle toho, jak v bývalém
království Českém jsou tyto strany
silné. (Odpor.) Tedy, prosím, jistě
můžeme říci, že ohromná
většina tohoto Národního shromáždění
jest současně zastoupena v zemském správním
výboru.
A nyní, velectěné
shromáždění, byl jsem postaven před
otázku, když toto bylo doručeno, jakým
způsobem mám zodpověděti dotaz, který
byl na mne vznesen. Mám říci tomu zemskému
správnímu výboru: My jsme tě sice
dosadili, my jsme ti sice dali pravomoc zákonem ze dne
18. listopadu 1918, ale ty tam jsi jen tak, abys tam seděl?
Měl jsem říci, že nemám povinnost,
jíti dříve k tomu zemskému správnímu
výhoru? Co povídám, pánové,
v tomto zodpovědění? "Náklad
školský, jak věcný, tak osobní,
nehradí stát, nýbrž okresní školní
fondy a školské obce, potažmo zemské fondy."
Prosím, pánové,
nestojí to také tady? Neposlal mně zemský
správní výbor jako korporace, složená
ze všech stran tohoto Národního shromáždění,
ohražení, že stojí na svých právech?
Prosím, pravím dále:"Popud k výplatě
nákupního přídavku by musil vyjíti
od těchto činitelů a mohlo by se jen o to
jednati, zdali by stát se uvolil, za tímto účelem
zemským zastupitelstvím poskytnouti určitou
sumu, nebo percentuelní příplatek."