Kdo souhlasí s § 11.
a 12. beze změny ve smyslu zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Stalo se.) To jest většina.
§ 11. a 12. jsou přijaty.
Tím jest vyčerpána
první skupina paragrafů této předlohy
a přistupujeme k druhé skupině, kterou
tvoří § 13. až 22.
K této skupině byl
podán návrh členem Národního
shromáždění drem Lukavským
a sice k § 13., tohoto znění:
Odstavec 1. Za slovo "starosta"
buďtež vsunuta slova: "v obcích nad 20.000
obyvatel také člen obecní rady, jenž
je referentem ve věci, které se vydání
týká."
V odstavci 2. Po slově "starosta"
budiž podobně na místo slova "sám"
vsunuto, "po případě v obcích
nad 20.000 obyvatel člen obecní rady" a
místo slova "předložiti" "býti
předloženo toto vydání."
V § 19. odst. 1. budiž
vloženo po slovech "8 dnů": před
schůzí obecního zastupitelstva."
Tento návrh má dostatečný počet
podpisů a jest předmětem jednání.
Uděluji k zahájeni debaty slovo p. zpravodaji dru
Brabcovi.
Zpravodaj dr. Brabec: Slavné
Národní shromáždění!
Jde o oddělení novely,
obsahující ustanovení o správě
hospodářské.
Velectění pánové,
jak již jsem se v generální debatě dotkl,
jest zde celá řada ustanovení, o kterých
jest možno pronášeti různou kritiku, ale
ústavní výbor po zralých úvahách
ustanovil se na určitých návrzích,
které rád přejímám, abych je
hájil.
Co se týče § 13.,
zde jest poukazováno zvláštním návrhem
k té okolnosti, že starosta jest zahrnován
a přetěžován podpisováním
poukazů, zejména v komunách větších,
a že vlastně ani snad nemůže veškeré
ty poukazy do takové míry zkoumati, aby se mu nestalo
snad nějaké nedopatření, kde by něco
podepsal, nevystihuje dosti dosah věci. V tomto mínění
jest cosi pravdivého. Kdo měl příležitost
vyzkoušeti tuto věc v praksi, uzná, že
je skutečně pravdou, že je to jistý
balast pro úřadování starosty a že
snad by ho to i oddalovalo od jiných důležitých
funkcí jakožto hlavu obce, zejména aby se zanášel
všeobecným řízením.
Avšak, velectění
pánové, zde jest důležito uvážiti,
že každý starosta má určitý
přehled v obecním hospodářství
a že se u něho vyvine jistá routina. Mohu mluviti
ze zkušenosti, že takové poukazy se předkládají
starostovi pouze po náležité přípravě
odbornými referenty, že v mnohých obcích
jest zavedena prakse jistě dobrá, že jest také
ustanoven jako referent některý člen městské
rady, že tudíž jest zde utvořeno opatření
o kontrasignatuře. Starosta je tu tedy v takovém
postavení, do jakého se funkcionáři
na čelných místech velice často dostávají.
Mimo to náš obecní řád, naše
obecní zřízení jest vybudováno
tím způsobem, že starosta nese osobní
zodpovědnost vlastně za všechno, co se v obci
děje. Ta osobní zodpovědnost jest ustanovením
§ 13. do jisté míry zmírněna,
a to právem, poněvadž §em 13. a také
již paragrafy předcházejícími
se stanoví, že se o tom obecní rada usnáší,
že není tedy pouhým poradním sborem.
Zákonodárce v tomto případě
již na zmenšení té zodpovědnosti
jaksi vzal zřetel, avšak tolik zůstane vždy
v této funkci, že jedná se tu o exponovaného
funkcionáře obecního a musí, má-li
býti zachováno určité řízení
v obecní správě, na sebe nevolky také
vzíti to eventuelní risiko, které mu z této
velké zodpovědnosti plyne. Prakticky nemám,
jak řečeno, obav, že by z toho mohly povstati
nějaké škody pro obec, ba i snad, že by
se tato funkce starosty tím znemožňovala. Já
jen musím doznati otevřeně, že je tím
starosta velice zatěžován, že ten úřad
se mu jaksi znesnadňuje. Ale, pánové, o této
věci můžeme jednati podrobně, až
budeme skutečně celé obecní zřízení
ze základu, v celku i ve všech jeho jednotlivostech,
přepracovávati. Dnes se to nedá při
této částečné modifikaci vsunouti,
aniž by se bylo možno domysliti všech těch
důsledků. Proto se spokojil ústavní
výbor s dosavadním ustanovením, že obecní
starosta musí každý plat, který se děje
ať z obecního fondu, nebo veškerého jiného
podniku obecního, zásadně podpisovati. On
konečně na vlastní risiko má možnost,
že může říci kterémukoli
ze svých náměstků nebo členu
městské rady: "Já tě z vlastní
moci splnomocňuji, abys tuto věc vyřídil,"
ale je to jeho osobní risiko. Ovšem jako lidé
praktičtí víme, že se to takto v praksi
musí prováděti.
To jsou důvody, které
přiměly ústavní výbor, aby
setrval na svém původním návrhu ohledně
poukazování výplat starostou. Já se
budu, velectění pánové, pro ukrácení
jednání omezovati na ty nejmarkantnější
věci, poněvadž zákon ráčíte
míti v rukou, důvodovou zprávu též
a není zajisté potřebí, abych jednotlivá
zákonná ustanovení četl. Důležitý
je, prosím, obsah §u 14. Zde ústavní
výbor navrhuje na základě návrhu kol.
Kloudy a soudr. některé změny. Jest to institut
finančních komisí. Ústavní
výbor si tento institut finančních komisí
myslil a myslí jako důležitý orgán
kontrolní a preventivní v obecním hospodářství.
Jest všeobecně známo, že v obcích
a zejména v obcích velkých - a o ty tu hlavně
jde - se staly případy, že bylo usneseno -
řekněme - o stavbě t. zv. národních
domů, nebo obecních domů, o stavbě
divadel, o stavbě obecní elektrárny, plynárny.
Při té příležitosti se vykládalo
občanstvu, a snad právem a docela poctivě,
že ty podniky budou spojeny s užitkem, dělaly
se na to rozpočty, všechno vypadalo tu skutečně
velmi pravděpodobně a následek byl, že
věc obec. zastupitelstvem byla usnesena a pak arci nahá
skutečnost občanstvo přesvědčuje
o něčem zcela jiném. Takový podnik,
který je jinak společensky a kulturně důležitý
a pod., nejen že nic nevynáší, ale ještě
obec velmi těžce hospodářský
zatěžuje. To arci v některých obcích
může přivoditi velmi neblahé následky.
Tím způsobem jiné podniky obecní,
které jsou snad naléhavější,
třeba později se naléhavějšími
objeví, mohou býti znemožněny pouze
nedostatkem peněžních hotovostí. Jest
tudíž zajisté dobře, aby zde byl nějaký
takový institut, který by takové podniky,
takováto vydání zvláště
zkoumal, aby byla poskytnuta možnost občanstvu i mimo
zastupitelstvo stojícímu náležité
kontroly podobných zámyslů, aby v čas
jaksi byla věc i po těch nepříznivých
stránkách uvážena.
V obecním zastupitelstvu obyčejně
se vyvíjí taková prostředí,
že členové zastupitelstva, kteří
stále spolu pracují, přirozeně nabývají
k sobě vzájemné důvěry a že
ta kritika do jisté míry často i z osobních
důvodů poklesá. A to právě
může státi se nebezpečným. Proto
se navrhuje institut finančních komisí zároveň
s tím, že se mají skládati z polovice
ze členů mimo zastupitelstvo a mimo to že mají
míti ve svém středu odborníky, aby
bylo zde jednak docíleno, aby naprosto nezaujatí
a žádnými osobními styky nedotčení
občané o věci se mohli vyjádřiti
- to se rozumí, s určitou úřední
důležitostí a aby mimo to dána byla
příležitost lidem specielně odborně
vycvičeným, aby zkoumali tu věc s této
stránky. Na příklad když se jedná
o rozpočet, že podnik dotyčný bude míti
určitý výnos, aby lidé oboru tohoto
znalí řekli, je-li to možné, pravděpodobné
atd.
Proto se tedy zavádí
tento institut finančních komisí, který
ve veřejnosti byl dosti nepříznivě
kritisován. Ústavní výbor pak dnes
uvážil zmíněný návrh a
přiklonil se k jistým změnám. Řeklo
se totiž: proč, když v obcích do 5000
obyvatel, proč ne ve všech obcích? Velectění
pánové! Principielně jistě proti takovému
názoru nelze naprosto nic namítati, ovšem se
stanoviska praktického musím uvésti, že
v malých obcích může konstituování
takové finanční komise dělat veliké
obtíže, zejména přibrání
odborníků. Račte si představiti takovou
obec s nějakými 200 obyvateli, která bude
míti 100 voličů a 9 zástupců
v obecním zastupitelstvu a kde už to zastupitelstvo
všechny inteligentnější živly pro
sebe spotřebuje. Ráčíte vědět,
že bývá někdy v takových obcích
veliká nouze, najíti vhodného starostu. To
byly asi ty úvahy, které bránily ústavnímu
výboru, aby hned navrhl zavedení finanční
komise všude, ale, velevážení pánové,
jelikož proti principu jest těžko něco
namítat, ústavní výbor připouští
a navrhuje změnu odstavce 1. §u 14. v tom smyslu,
aby zněl: "Ve všech obcích musí
býti zřízena zvláštní
finanční komise." Jest to tedy jistá
koncese, nikoliv ovšem v principu, - naopak, principu se
to přizpůsobuje, - ale jest to koncese, uvažujeme-li
do budoucnosti, bude-li ten zákon také proveditelný.
Takové zákony konečně existovaly a
existují, které nejsou proveditelny, a nebude to
tedy snad takovým hříchem, když tuto
změnu přijmete.
V odstavci druhém
navrhuje ústavní výbor, aby byl vložen
za slova: "Polovici členů volí obecní
zastupitelstvo, ostatní ustanovuje dohlédací
úřad" - passus: "vyžádav
si návrhy volebních skupin." Myslím,
že to jest v duchu našeho volebního řádu,
aby dohlédací úřad nepostupoval zde
docela autokraticky. Tedy tu snad nebude žádného
odporu a snad to také nevyžaduje nějakého
odůvodnění. Následující
pak věta "při čemž budiž šetřeno
zásady..." bude samostatná a bude zníti:
"Přitom šetřeno budiž zásady."
Mimo to v témž paragrafu
navrhuje ústavní výbor připojení
dalšího odstavce, který by pak byl posledním
odstavcem tohoto paragrafu a obsahoval by větu: "Vyskytnou-li
se v komisi mínění, odchylná
ve věci, budiž též stanovisko menšiny
i s důvody ve vyjádření uvedeno."
V dosavadním posledním odstavci stanoví totiž
zákon, že vyjádření komise má
se odevzdati do určité řady dní atd.
Zde by přibylo jen ještě ustanovení,
aby, budou-li v komisi věcně odchylná mínění,
bylo také mínění minority s odůvodněním
v písemném vyjádření uvedeno.
Jest to zase důležito se stanoviska našich zásad,
kterými jsme se dali vésti při volebním
řádu, kde jsme všude s úzkostlivostí,
a jistě právem, šetřili minorit. Jest
to tedy, pánové, týž princip, který
jste již mnohokrát schválili. Tím ten
zákon nedozná žádné újmy,
naopak myslím, že to bude zdokonalení jeho.
(Posl. dr. Lukavský: Snad to patří spíše
do provozovacího nařízení!) Uvažovali
jsme o té věci. Já sice žárlivě
střežím co možná stručnou
dikci zákona, ale tento paragraf celý jest již
poněkud rozvláčnější a
konformoval jsem se podnětu, abychom tomuto stanovisku
dali již v zákoně samém výrazu.
Připouštím však ovšem, že by
se to dalo v provozovacím nařízení
také umístiti. Jest to jistá koncese, která
se tu činí, ale nikoli na ujmu zákona.
V § 15. nastanou následkem
toho určité změny. Slova "v
obcích, ve kterých je zřízena finanční
komise" se tím stala zbytečnými
a ústavní výbor navrhuje, aby slova ta
odpadla a dále aby zněla stylisace: "a
musí finanční komise býti požádána,
by se o něm vyjádřila." To je změna
zdánlivě nepatrná a přece dosti důležitá.
Tady dosud totiž stálo: "Musí se komise
tato o něm vysloviti." Zde by byla možnost eventuelní
obstrukce. Aby ta možnost obstrukce byla vyloučena,
stačí, že "musí býti finanční
komise požádána o vyjádření."
Když ho nepodá, je to věc členů
té komise, aby si to zodpověděli, není-li
pravda? Dál nemůže ta péče zákonodárce
jistě jít.
V § 16. k stylistickým
změnám, pánové, přijdu až
na konec. Zabývám se především
změnami meritorními, věcnými.
V § 19. byli jsme upozorněni
do ústavního výboru na odstavec 2.,
kde se stanoví, že "podá-li ve lhůtě
námitky proti návrhu nejméně 1/10
voličů atd.", že pak přechází
to rozhodování na vyšší instanci.
Právem se proti tomu na veřejných
schůzích namítalo, že takovýmto
způsobem ve velikých komunách vlastně
to podání námitek se stává
illusorním. Já, velectění pánové,
docela otevřeně říkám, že,
kdybychom nějaký zákon celý rok projednávali,
najdeme v něm ještě vždycky patrně
některé věci, které nebylo možno
v tom prvním okamžiku domysliti. Tedy plynulo by z
toho jen to, že je dobře veškeré zákony
co nejveřejněji projednávati, poněvadž
přece jen zde mnoho hlav má víc rozumu. To
nedá se upříti.
Tedy prosím, to je nesporná
věc, spravedlivě uvážená, že
na př. v Praze byste proti žádnému návrhu
nepodali námitky; při 300.000 voličů
nikdo 30.000 podpisů nesežene v krátké
lhůtě, kdyby to byl sebe elementárnější
odpor, není-li pravda?
Tedy ústavní výbor
navrhuje následovní změnu, která snad
i vám bude vyhovovati, a to: že "podá-li
v této lhůtě námitky proti návrhu
v obcích do 10.000 obyvatelů nejméně
1/10 voličů, atd." a na konec "Avšak
vždy stačí podpis 5000 voličů."
Tedy když v některé sebe větší
komuně se najde 5000 voličů, kteří
protestují proti určitému vydání,
je to jistě taková značná minorita,
která zasluhuje, aby byla respektována. A tím
se zároveň vyvarujeme toho, že ve velkých
komunách by se žádaly takové nemožné
počty 10, 20, 30.000 a snad více voličů.
Tedy i tuto změnu doporučují vřele
k laskavému schválení. (Posl. dr. Krouský:
Stěžovatelské právo jednotlivce!)
Právo jednotlivce se tím neruší. Já
to výslovně konstatuji. Děkuji za připomenutí.
To zůstává, jako to dosud bylo. Ovšem
známo je, že toho práva se velmi málo
užívá, ale my se toho nedotýkáme
tímto zákonem. (Posl. Aust: Budeme míti
také Maďary!) No, jakáž pomoc, to
již něco musíme snésti!
§§ 20. a 21. Pánové,
tady kol. Stivín učinil návrh, aby
před slovy "Státní správa"
stálo: "Širší sbory samosprávné,
po případě státní správa."
O té věci jsme tedy uvažovali opětně,
a ústavní výbor za mého souhlasu se
k tomu návrhu přiklonil. My sice jsme si toho vědomi,
že vlastně ještě ty širší
sbory samosprávné nemáme vybudovány.
My tu vlastně máme jen okresní zastupitelstva,
která jsou pouze v Čechách. My zamýšlíme
podle celkové nálady, jak jest mi známa,
vybudovati ústavu zřízením krajských,
neb župních zastupitelstev, snad rozšířením
okresních zastupitelstev do jiných zemí.
To jest všechno, prosím, však hudba budoucnosti.
Ale jest zde jedna věc, kterou jest možno skutečně
s radostí akceptovati, že se pomýšlí
na ten samosprávný živel, tedy to, že
ten samosprávný živel eventuelně se
sám uchopí těchto věcí, pokud
ve svých větších celcích k tomu
bude schopnější, nežli obec při
tom svém malém místním rozsahu. Tedy
v tom se konformujeme návrhu a žádáme
velectěné pány, aby též podobným
způsobem, hlasováním, projevili svou vůli.
Nyní několik ještě
poznámek, co se týče stylisace. V odstavci
13tém místo slova "na základě"
"podle".
Velectění pánové,
já to nemohu odpustiti pánům filologům,
že nám někdy zasahují svými návrhy
do našeho, čistě právnického
řemesla, a proto jim také nelze všechno koncedovati,
zde však to jde. Zrovna tak, jako slova: místo "nesnesou
odkladu" - "nelze odložiti", místo
"pod vlastní odpovědností"
- "s vlastní odpovědností".
(Poslanec Machar: Vidíte, že to jde!) Připouštím,
že jsme se ještě česky nenaučili,
přes to že jsme studovali. Místo slov v §
14ém, odstavec 4. "k prozkoumání a vyjádření"
"aby je prozkoumala a o nich se vyjádřila".
Dále v § 16ém, aby znělo rovněž
tak "aby se o něm vyjádřily a navrhly
úhradu" místo "k vyjádření
a navržení úhrady". To ještě
korriguji: "aby se o něm vyjádřily a
navrhly úhradu."
Na začátku § 19. místo "Jedná-li se" "Jde-li o nový podnik". (Posl. dr. Lukavský: Před schůzí zastupitelstva!) Ještě mám jednu změnu v § 22., předposlední odstavec "(Mimo to) v případě opakování" dáti "opakuje-li se věc". Tu se také podrobujeme bez výhrady. (Posl.. dr. Lukavský: V paragrafu 19ém bych prosil za ta slova "8 dnů" "před schůzí obecního zastupitelstva"). Předloha praví: "nutno nejméně po dobu 8 dnů vyložiti veřejně povšechný plán a rozpočet k nahlédnutí." Já nevím, ale snad jest to samozřejmé, jest to velmi samozřejmé, já se skutečně obávám, že potom na to občanstvo pohlížíme příliš skepticky, a že je příliš podceňujeme. "Nutno nejméně po dobu 8 dnů před schůzí obecních zastupitelstev vyložiti veřejně povšechný plán a rozpočet k nahlédnutí". Jenom, abychom prostě zde zachovali veškeru formu usnášení, račte mi dovoliti, abych požádal pana předsedu, aby se dotázal, není-li naprosto námitek, poněvadž jest to postup poněkud nepravidelný. (Posl. dr. Lukavský: To jest můj návrh, podaný v tom smyslu! Když se konformujete, bude to přijato!) Tedy dobrá, já se mu konformuji.
Tím bych byl s touto partií
zákona hotov a končím jenom novým
apelem, abyste ho schválili tak, jak jsem jej dnes měl
čest vám přednésti. (Výborně!)
Místopředseda Konečný:
K podrobné debatě přihlášen je
občan Aust. Uděluji mu slovo.
Poslanec Aust: Velectěné
Národní shromáždění!
Některý z pánů
kolegů projevil již přání, abych
byl co nejstručnější. (Výborně!
Potlesk!) Já tedy mohu říci jenom tolik,
že přicházím sem jako sekáč
na posekané pole, poněvadž každý,
co chtěl říci, již řekl. Zejména
ten trumf, který jsem chtěl vynést já,
byl mně samotným p. zpravodajem vzat z úst,
ježto námitky, které jsem chtěl vznésti
s tohoto místa, týkaly se právě článků
14.-19. novely, poněvadž v nich spatřuji jako
sociální demokrat čertovo kopýtko.
Já považuji finanční komise nejen za
kontrolní orgán, nejen za orgán, který
dbáti by měl o náležité zpracování
rozpočtu a pokud se týče také úspor
v rozpočtu samém, ale já ve finanční
komisi spatřuji také brzdu do budoucna, spatřuji
v těchto finančních komisích nebezpečenství,
a sice v tom směru, že může býti
touto finanční komisí zabráněno
opravdově dobrým věcem, že mohou býti
čistě z fiskálních zájmů
zamezovány výkony, které jsou nutností
a potřebou. My ve finančních komisích
nevidíme jenom zájem - jak se říká
- finančně dobře situovaných činitelů,
nevidíme zde jen zájem největších
poplatníků, poněvadž finanční
soustava v obcích touto novelou se nemění,
nýbrž vidíme v něm opatření
tak zvaných virilistů, vidíme v něm
opatření těch, kteří bojí
se velkých vydání, když správy
obcí dostanou se do rukou případně
socialistických nebo lidí, kteří budou
žádat od obcí našich více, než
bylo obcemi až dosud konáno. (Posl. Stivín:
Panská sněmovna!)