Jsou školy menšinové;
jež následkem rekursu - ač tedy byly povoleny
- vídeňskými vládami jako politicum
povolovány nebyly, jsou školy, kde bylo provedeno
celé řízení, jak zákon nařizuje,
jež však z týchž důvodů místodržiteli
jako presidenty zemské školní rady povoleny
nebyly, je však mnoho obcí, kde český
lid o veřejnou školu žádá, kde
české školy vůbec není, a tisíce
českých dětí stále musí
choditi do škol německých. Zde je příkazem,
jednati rychle. Nemožno klidně snášeti,
aby v obci stála na ulici sta českých dětí
školsky stávkujících a dívala
se na prázdné učebny školy německé.
(Výborně!) V četných případech,
kde jde o to, aby pro vyučování českých
dětí byly získány hned místnosti
v německé škole, a to je případ
velice častý, Němci spravedlivost našeho
požadavku uznávají, uznávají,
že místnosti mohou poskytnouti, aniž vyučování
jejich dětí bude zkráceno, že však
čekají úřední pokyn od vyššího
úřadu (Slyšte!) Situace Ú. M.
Š. je dnes vskutku prazvláštní. Český
národ myslí, že již na udržování
matičních škol přispívati nemusí
a povinnosti . Ú. M. Š. rostou den ode dne.
Stát chce podle předložené
novely převzíti věcné náklady
školské. Veliký zájem celonárodní
káže, aby co nejrychleji provedl zveřejnění
dosavadních soukromých škol menšinových
a aktivoval menšinové školy všude, kde čeští
rodičové a české děti po škole
volají. Jde to i bez nových zákonů,
stačí se jen opříti o § 6. zákona
z 19. 2. 1870, kde se povinnost přímo státu
ukládá, aby všude tam, kde jsou podmínky,
školy byly zřízeny, a to toho jazyka, jímž
děti mluví jako jazykem mateřským,
stačí, aby se tomu s láskou několik
úředníků věnovalo, a nebudeme
svědky toho, že československá republika
staré rakouské bezpráví lhostejností
svou sankcionuje.
Nový volební řád
do obcí, novella k obecnímu zřízení
přinese pro naše menšiny jen tehdy ovoce, bude-li
náš lid v menšinách organisován
a bude-li postupovati disciplinovaně, ale také,
bude-li podporován českou vládou a bude-li
se moci opírati především o české
školy. Obsazování vůdčích
míst úřednických v okresích
silně česky promíšených německými
úředníky, jak se děje (Slyšte!),
...strkání německých úředníků
na stanice železniční a do jiných úřadů
v obcích zněmčených v takovém
počtu, že tomu nebylo ani za staré rakouské
vlády (Slyšte!), shovívavost vůči
irredentistické propagandě německých
úředníků atd., ovšem posice našich
menšin neposílí.
Pokud se týče dalších
oborů, jež má stát odníti obcím,
chceme stručně jen poznamenati toto: Proti sestátnění
policie bezpečnostní jsme byli v bývalém
Rakousku z pochopitelných důvodů. Dnes to
vítáme jako veliké ulehčení
obcím také z důvodů národnostních,
se zřetelem k našim obcím menšinovým.
Soudíme však, že sestátnění
nebude možno a také ne potřebno v plném
rozsahu a ve všech obcích, nýbrž jen ve
větších, a že bedlivé úvahy
zasluhuje otázka sestátnění policie
polní.
Jest mi však s podivením,
proč byla vynechána policie stavební. V nesčetných
úvahách novinářských, revuálně,
na nesčetných schůzích opakován
stesk, a to oprávněný, že vzhled a úprava
našich obcí není taková, jaká
by býti měla. Úprava cest, náměstí,
návsí, regulační plán, způsob
parcelování a pod. zavdává mnoho příčin
k oprávněným výtkám. Nejvíce
jich má kořen v tom, že v četných
obcích jest referát v rukou těch, kteří
věci naprosto neznají, že se staví náhodně,
bez plánu, bez vkusu. A přece nám zrovna
dnes musí záležeti na tom, aby každý
kout vlasti ukazoval cizinci kulturní naší
vyspělost. (Tak jest!)
V obci, kde jest odborník,
netřeba chovati takových obav, v obcích menších
však měl by rozhodovati odborník, technik úřadu
dohlédacího. Otázka vzhledu našich obcí
přestává býti den ode dne otázkou
soukromou nebo místní a stává se více
a více otázkou veřejného zájmu.
Pokud se týká převzetí správy
chudinské a ústavů dobročinných,
soudíme, že jest to otázka tak rozsáhlá,
že se v plném smyslu provésti nedá.
Chudoba jest jednak zaviněná, jednak nezaviněná,
chudinská péče jest jednak péče
tak zvaná otevřená, jednak uzavřená.
Nezatajujeme, že v českých obcích jest
chudinská péče opatřena hrozně,
jest tu mnoho hříchů se strany obcí.
Péče chudinská vyžaduje náležité
zákonné ochrany, náležité organisace
jak po stránce bytové, tak vyživovací.
Avšak jest to obor, kde musí spolupůsobiti
živel laický v největším rozsahu.
Úřednický aparát, centralismus, písařství,
nám nepomůže. Pomáhati rychle a tomu,
kdo vskutku pomoci potřebuje, to se může díti
jen prostřednictvím občanstva, ať jsou
to již tak zvaní otcové chudých, organisace
chudinských rad a pod.
Občanstvu lépe situovanému
musí býti spoluobčany připomínáno,
že jest jejich povinností, trpícímu
spoluobčanu pomáhati. Snad si nikdo dnes nedovede
vůbec představiti výši nákladů,
jež by měl nésti stát po převzetí
celé chudinské správy, administrativu, vedoucí
v péči všechny ústavy dobročinné,
nadace, odbory různé a pod., ohromnou tu rozmanitost
a složitost. K tomu by podle našich poměrů
bylo třeba úžasného aparátu a
mohli bychom se dočkati, že by mnohý chudák,
než by dostal 20 K, dávno zemřel. (Souhlas.)
Tedy zákonná úprava
a náležitá organisace chudinské péče
za vrchního dozoru státu, ale se živlem byrokraticky
nejmenším, co největší zlaicisování,
co nejvíce ponechání vlivu samotným
obcím, v nichž přece dnes za nového
volebního řádu budou zastoupeny všechny
vrstvy občanstva!
Ke konci musím se přece
jen zmíniti o jedné otázce, jež také
úzce souvisí jak s volebním řádem,
tak s obecním zřízením. Jest to otázka
jazyková. Neprozrazuji nic nového, řeknu-li,
že sledujeme různé projevy na př. ministrů,
anebo zaváděnou praksi jazykovou v našem státě
s jistými obavami. Vedle otázky školské
a úřednické byla to otázka jazyková,
jež ve sporu českoněmeckém hrála
tak eminentní roli. A máme již z pokusů
o českoněmecké vyrovnání celou
literaturu o tom, nehledě k pojednání o té
otázce vůbec.
Zdá se mi však najednou,
že se nemůžeme nalézti. Otázka
jazyková se musí co nejdříve rozřešiti,
a to v duchu českém, v duchu suverenosti českého
národa při respektování práv
jazykových příslušníků
ostatních národů v této říši.
(Souhlas.) A pravíme, že otázka jazyková
měla býti již rozřešena, ježto
via facti se tvoří stav, jenž jak našemu
nazírání, tak příštímu
vývoji věcí nemůže býti
naprosto lhostejný. (Slyšte!).
Volby do obcí ve zněmčeném
území jsou přede dveřmi. Seznamy voličské,
reklamace, námitky, legitimace, jednací jazyk, komise
volební atd., pak po volbách otázka jednacího
jazyka obcí, přijímání jinojazyčných
podání, jejich vyřizování atd.
České obce na př. německé přípisy
přijímají, avšak německé
obce je docela klidně vracejí jako nesrozumitelné.
Okresní hejtmanství zasílá české
správě obecní německé dopisy.
(Slyšte!) I ústřední úřady
naše v Praze posílají německé
dopisy českým organisacím do obcí,
kde to musí české lidi nanejvýše
pobouřiti. Tento stav je zvláště pro
naše menšiny nesnesitelný. A měla by naše
vláda a naši úředníci poslechnouti,
jak toto jazykové hospodářství v naší
svobodné republice dělníci charakterisují.
Zdá se mi, že jsme tím dlouholetým otroctvím
ztratili vůbec páteř. Ty věci jsou
však příliš vážné,
než aby se o nich mlčelo. My bychom přece jen
rádi věděli, zda se ministerská rada
na tom usnesla, aby při německých podáních
byla zavedena vnitřní úřední
řeč německá, nebo zda se to provádí
via facti z iniciativy úředníků. Otázka
vnitřní úřední řeči
české není otázka, o niž by se
širší veřejnost česká nezajímala,
a myslím, že má právo se ptáti,
z jakých důvodů se to nebo ono děje.
Končím.
Návrh úpravy, jak jsem
v úvodu řekl, je provisoriem. Co nejdříve
musí býti přikročeno k definitivní
změně obecního zřízení.
Přes četné nedostatky novely, z nichž
na některé jsem si dovolil poukázati, vzhledem
k onomu faktu rozhodl se náš klub hlasovati pro předlohu.
Měli bychom jen vroucí přání,
aby naše administrativa, a to již tato administrativa
jak v celku, tak i v každém detailu ukázala
českého ducha a nejživější
pochopení pro české potřeby, neboť
nejen, jak správně, řekl náš
president ve svém poselství, se zrcadlí v
řádné administrativě pravá
demokracie, nýbrž také duch národa.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný:
Uděluji slovo dalšímu řečníku
občanu dru Kloudovi.
Posl. dr. Klouda: Velectěné
Národní shromáždění!
Přijavše jednomyslně
zákon o novém volebním řádu,
jistě chováme pocit plného a řádného
uspokojení a upřímného řešení
nad šťastně dokončeným dílem,
nad dílem, kterým jsme vzdali čest a vydali
svědectví duchu doby, duchu obrozeného a
omlazeného národa, národa svobodného,
demokratického a pokrokového. Šťastně
je dokončeno dílo, jímž zároveň
platíme daň největší potřebě
dneška, a abychom pro sebe i pro budoucí své
vybudovali spokojený byt ve svém draze vybojovaném
státě.
Přál bych si, velectěné
shromáždění, abychom týž
pocit plného a radostného uspokojení sdíleli
též při projednávané dnešní
předloze, při novele o částečné
změně obecního zřízení.
Bojím se však, že tu již nebude ten pocit
uspokojení a pocit potěšení tak plný,
jaký jsme měli při volebním řádě.
Dvě jsou základní
hlediska, jak vyplývá ze zprávy ústavního
výboru, a jak nám také pan referent dnes
přednesl, podle nichž přikročil ústavní
výbor k vybudování novely obecního
zřízení. Především přihlížel
k nutnosti změn a úpravy obecního zřízení,
která jest dána ustanoveními nového
volebního řádu, po druhé jsou to změny,
doplnění a odstranění nejnaléhavějších
nesrovnalostí, nedostatků a mezer dosavadního
zřízení. Při tom ovšem vytkl
si ústavní výbor za zásadu, měniti
na dosavadním základě co nejméně.
Jistě obě tyto zásady jsou správné
a, pokud se jich předloha zákona přidržuje,
můžeme s uspokojením říci, že
také v tomto směru vytvořeno dílo
dobré a užitečné.
Mohu zde vytknouti nařízení
o svolávání, době a konání
schůzí obecního zastupitelstva a o ustanovení
jejich pořadu. Mohu zde vytknouti ustanovení o projednávání
věcí, jež nebyly dány na pořad
schůze a o právu určitého počtu
členů obecního zastupitelstva, vymoci na
pořad schůze, určité jednací
předměty. Mohu v tomto směru jako potěšitelný
pokrok vytknouti vymezení osob, jež z jednání
obecního zastupitelstva jsou vyloučeny. S potěšením
můžeme uvésti jako přednost předlohy
zrušení virilistů a jejich privilegií.
Velkou předností nové předlohy jest
vymezení kompetence mezi obecní radou a obecním
zastupitelstvem a ovšem též určení
pravomoci starostovy. Rovněž pokrokem jest ustanovení
o přibrání úředníků
obce k účasti a rozhodování o věcech
obecních a při tom vyloučení zaměstnanců
obecních z mimořádného postupu a mimořádného
započtení let služebních po dobu jejich
členství v obecních zastupitelstvech. Rovněž
ustanovení o náhradě hotových výloh
za ztrátu času pro členy obecních
zastupitelstev. To vesměs jsou počiny vzácné
a užitečné, jimiž obecní samospráva
může jen získati. Těmito ustanoveními
navazuje novela na dobré a osvědčené
tradice naší české samosprávy.
Jen svobodná obec jest základem
svobodného státu! Toto heslo vytčeno bylo
již roku 1849, tedy v době podobné dnešním
dobám. Také tenkrát rokem 1848 zavál
svěžejší vzduch do celé Evropy
a tím také do našeho tehdejšího
Rakouska, a již tehdy v obecní ústavě
a v ústavě březnové roku 1849, ve
které vyslovena byla tato zásada, že svobodná
obec jest základem svobodného státu, vytčena
byla jako základní oprávnění
obcí jednak samostatná správa věcí
obecních, jednak uveřejňování
výsledků hospodaření obecního,
čím vyslovena zásada vlastní hospodářské
správy za kontroly spoluobčanů a za kontroly
veřejnosti.
Tato dobrá zásada sdílela
stejný osud, jako tak mnohé jiné dobré
myšlenky v bývalé říši Habsburské.
Nebyla nikdy domyšlena do konce a nebyla nikdy provedena
do důsledků. Naopak svoboda obcí politická
i hospodářská oklešťována,
potlačována a podlamována. Ale i bez plnosti
své politické a bez plnosti své hospodářské
samostatnosti vykonala samospráva česká -
a toto svědectví vydáno jí bylo všemi
předcházejícími řečníky
- přes útisk a útlak vlád, přes
odpor vlád, proti vůli celého bývalého
státu rakouského, přes všechny tyto
nepříznivé momenty vykonala samospráva
v českém životě obrovitou práci,
které, i když nezavíráme oči
před mnohými a palčivými nedostatky
bývalé naší české samosprávy,
i když sami přednášíme a máme
velice mnohé výtky proti nesprávné
praksi a zneužívání samosprávy
různými vedoucími představiteli naší
samosprávy, přes to vše všichni přiznati
jí musíme velice značné a velice podstatné
zásluhy a velice podstatný podíl na díle
národního našeho osvobození a na šťastném
zdaru revolučního převratu.
A jestliže máme na paměti
všechny tyto zásluhy a výsledky samosprávy
obecní, jestliže uvážíme, že
i této naší samosprávě, která
jest ve styku s nejširšími vrstvami našeho
lidu a na něj vykonávala, může vykonávati
a i v budoucnosti vykonávati bude největší
vliv, pak můžeme dospěti jen k jedinému
důsledku při posuzování další
části předlohy o obecním zřízení:
že litovati musíme v zájmu věci, byla-li
pojata do novely ustanovení, jimiž značně
zhoršuje se stav a oprávnění naší
samosprávy proti dřívějšku, že
pojata do ní byla ustanovení, jež jsou způsobilá,
státi se omezením, zatížením
a závorou zdravého rozvoje obecní samosprávy.
(Výborně!)
A přicházím
tu hned k věci a říkám, že těmito
slovy míním ustanovení obsažená
v druhé hlavě novely o správě hospodářské,
specielně v §§ 14. až 19. novely, a v souvislosti
s tím i omezení působnosti obce, jak jest
obsaženo v § 20. a 21. osnovy zákona. Byly zde
pronášeny již velmi podstatné námitky
proti ustanovení § 20. a § 21. a já nemohu
než zplna přesvědčení připojiti
se k těmto námitkám, které proti ustanovením
§ 20. byly předneseny. §em 20. novely má
se odníti z dosavadní pravomoci obecní, a
to v samostatném oboru působnosti samosprávy,
celá řada agend. § 20. uvádí
pět velmi důležitých agend, které
odnímají se samosprávě obecní
a přenésti se mají na příště
na státní správu.
Jestliže uvědomíme
si znění článku 28. původního
obecního zřízení a srovnáme
obsah i výpočet agend tam obsažených
s § 20. dnešní novely, pak vidíme, že
dobrá polovice co do počtu a co do rozsahu větší
polovice působnosti, obcím starým obecním
zřízením z r. 1864 vyhrazené, odnímá
se obci a přenáší se na správu
státní. Může býti spor o to,
co bude lépe. Mohou býti mínění,
že jest v zájmu nejširšího občanstva
našeho, aby právě tyto agendy přeneseny
byly z oboru samosprávy obecní do oboru správy
státní. V § 21. stanoví se dokonce lhůta
1 roku, kterým změny týkající
se odnětí těchto agend ze správy obecní
a přenesení jejich do správy státní
mají býti provedeny. Avšak velectěné
shromáždění, toto provádění
změn podle mého mínění mělo
býti provedeno ihned, abychom posouditi mohli, zdali a
jak má ustanovení toto věcné oprávnění,
jak jest důvodno a jak jest prospěšno a abychom
byli zbaveni pochybností, že agendy ty, až budou
a pokud budou prováděny státní správou,
opatřovány budou lépe, než tomu bylo
za dosavadního stavu.
Jisto však jest, že odnětím
těchto agend z obecní samosprávy bude okruh
samostatné působnosti obce velmi snížen.
I nelze proto dobře pochopiti, proč při tomto
tak podstatném zmenšení a zúžení
agendy obecní zavádí se z brusu nová
instituce finanční komise, která má
býti zvláštním sborem vedle obecního
zastupitelstva, ano i nad ním. (Tak jest!)
V této věci, račte
mi dovoliti, velectěné shromáždění,
jest velký spor - důvodová zpráva
ústavního výboru a také velectěný
pan referent byl v odůvodňování právě
této instituce velmi skoupý. Abychom si rozuměli:
Účelem a úkolem finanční komise
vedle ustanovení § 14.-18. novely o obecním
zřízení jest kontrola finančního
hospodářství v obcích. Nejsme a nemůžeme
býti proti kontrole. Čím více jest
této kontroly všude, v každém veřejném
oboru, jak ve správě státní, tak v
oboru samosprávy naší, tím jest lépe,
čím jest všestrannější tato
kontrola, tím jest vydatnější a účinnější.
Ale proti čemu musíme býti? Proti tomu, jak
zde správně bylo řečeno, proti kuratele
nad obecní samosprávou. (Tak jest!) A pokud
tato obecní samospráva jest výronem myšlenky
demokratické, musíme býti proti kuratele
nad demokracií. (Výborně! Potlesk.)
Musíme býti proti kuratele nad obecním hospodářstvím,
jak vytyčuje toto hospodaření nový
zákon.
Pan referent a také důvodová
zpráva tvrdí, že zavedením finanční
komise mají býti odstraněny nedostatky a
nesrovnalosti dosavadního stavu, ale, po mém skromném
mínění, právě zavedení
instituce finančních komisí zavádí
novou nesrovnalost a novou nespravedlnost, poněvadž
ke dvěma dosavadním instancím, podle zákona
na obecní zastupitelstva dohlédajícím,
k instancím samosprávným - okresnímu
a zemskému výboru - a k instancím politickým
- dozorčím úřadům politickým,
zeměpanským, přidružuje se instance
třetí, finanční komise.
Říkává
se, velectěné shromáždění:
Do třetice všeho dobrého, ale říkává
se také: Mnoho psů, zajícova smrt. Já
nevidím v tomto třetím nic - dobrého,
nýbrž spíše se bojím, že pod
těmito třemi instancem i bude trpět naše
samospráva, že jest nebezpečí, že
bude uštvána a že nám umřou ta
dobrá ustanovení a ty prospěšné
výsledky, které od samosprávy očekáváme.
Já však, velectěné
shromáždění, mám nejen zásadní
námitky a zásadní rozpaky proti institutu
finanční komise, nýbrž dovolím
si podrobnějším rozborem těchto ustanovení
o finanční komisi poukázati k tomu, že
zákonná osnova v tomto směru jest nedostatečně
logicky a technicky vypravena, že není dosti promyšlena
a že není také domyšlena.
Již základní ustanovení
o této finanční komisi jeví se nedostatečnými
a nespravedlivými. Finanční komise podle
§ 14. zavádí se toliko v obcích, které
mají podle posledního sčítání
nejméně 5000 obyvatelů. Tam jest ovšem
zřízení finanční komise obligatorní.