To podle mého názoru
by mělo býti vodítkem pro jednání
při předlohách jiných. Jen ještě
bych tu řekl ke konci svých vývodů
jedno: pro každý parlament platí dva druhy
zákonů. Jedny psané a druhé nepsané.
Psané, to jest ústava a jednací řád,
a druhé nepsané, to jest právo zvykové,
to jest tradice. Každý parlament má svou tradici,
která není v žádné ústavě
a jednacím řádě, a sebe lepší
jednací řád nezabrání špatné
tradici a sebe horší jednací řád
neznemožní tradici dobrou. V našich rukách
jest, jakou tradici dáme parlamentarismu našemu. Řeknu
pro svou osobu, že jsem se těšil na práci
v Národním shromáždění,
že jsem si představoval, že práce ty budou
takového druhu, že všechno bude posuzováno
s hlediska toliko čistě věcného.
Očekával jsem, že
tradice tohoto parlamentarismu, řekl bych, přímo
této historické doby, bude taková, že
budeme moci s pýchou na ni pohlížeti, že
až někdo přijde později a bude listovati
v dějinách. Národního shromáždění,
bude moci říci: Národní shromáždění
stálo na výši své doby. Ale, velectění
pánové, parlamentarismus, resp. zákony nepsané
předpokládají jedno: předpokládají
vědomí dalekosáhlosti a vážnosti
parlamentarismu, a toto vědomí musí vésti
k tomu, že v prvé řadě řečník
jest veden těmito nepsanými zákony, ale že
v druhé řadě těmito nepsanými
zákony musí býti veden také posluchač,
že posluchač musí si zvykati poslouchati třeba
nepříjemnou mu kritiku nebo názor, se kterým
nesouhlasí, že v tom spočívá
parlamentarismus a v tom spočívá poměrné
zastoupení, když každý - i kdyby byl jediný
poslanec za jednu stranu - má právo, volně
nerušeně pronésti svůj názor.
(Výborně! Potlesk.).
To jest, pánové, základem
každého parlamentarismu, a myslím, že
ještě není pozdě. Jsme, pánové,
v historické době. Budujeme nejen svůj parlamentarismus,
nýbrž budujeme také parlamentarismus svých
obcí a svých samosprávných sborů.
My máme býti příkladem nejen, jak
se parlamentárně má jednati, nýbrž
také pracovati, máme býti příkladem,
jak má vypadati sbor, který je složen na základě
poměrného zastoupení. My máme býti
sborem, který má býti příkladem
toho, jak vypadá koalice práce, a ne koalice "prát
se".
Pánové, myslím,
že bylo by chybou, kdybychom my obcím, pro něž
tak demokratický volební řád utvoříme,
dali jen zákon a kdybychom jim měli dáti
špatný příklad.
V prvé řadě,
vážení pánové, dejte našim
obcím a samosprávným sborům vzorný,
zářivý příklad! (Výborně!
Hlučný souhlas a potlesk.).
Místopředseda dr. Hajn:
Generální debata jest skončena a protože
nebyl žádný návrh učiněn,
přejdeme k debatě podrobné. Tu rozděluji
na 7 částí:
V I. skupině je hlava prvá;
v II. skupině hlava druha,
třetí, čtvrtá;
v III. skupině hlava pátá,
šestá, sedmá;
ve IV. skupině hlava osmá;
v V. skupině hlava devátá;
v VI. skupině hlava desátá
a jedenáctá, a zvláštní skupinu
VII. činí resoluce.
Zahajuji debatu o první skupině,
totiž o právu volebním a volitelnosti.
Slovo má referent dr. Meissner.
Zpravodaj posl. dr. Meissner:
Vážení pánové a dámy!
Nebudu Vás unavovati dlouhým
výkladem. Vše je v písemném doprovodu
k zákonu. V této hlavě prvé jde o
právo volební a volitelnost.
U práva volebního rozsah
jeho není sporný. Sporné by nanejvýš
mohlo býti, zdali mají býti nějaké
důvody, které vylučují z volitelnosti.
Dalším sporným
bodem by mohla býti otázka povinnosti voliti. Pokud
jde o povinnost voliti, mám za svou povinnost, jako zpravodaj
a jako vykonavatel vůle většiny ústavního
výboru, tedy nikoliv jako projev svůj osobní,
říci, že ústavní výbor
ve své většině trval na tom, aby byla
zavedena povinnost voliti, že volební právo
není pouhým právem politickým, že
to je také povinnost, a že z této povinnosti
lze čekat nové výhody, že lze čekat,
že také všechny vrstvy zúčastní
se na volbách, že nebude žádných
takových, kteří by svou neúčastí
způsobili, že by o volbách rozhodovali jen
ti, kteří jsou agilnější. To
je podstatný rozsah ustanovení, obsažených
v hlavě prvé.
Místopředseda dr. Hajn:
Došla resoluce pana Pospíšila. Prosím,
aby byla přečtena.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz: (čte):
Paragraf 1. budiž doplněn
těmito slovy: "Voliči, kteří
mají volební právo ve svém stálém
bydlišti a svým zaměstnáním jsou
nuceni přechodně bydleti v obci jiné, mají
volnou jízdu všemi dopravními prostředky
státními do místa, kde mají své
voličské povinnosti zadost učiniti, i zpět."
§ 10. první odstavec
budiž pozměněn: "Obecní zastupitelstvo
volí se při prvních volbách, podle
tohoto volebního řádu provedených,
na dobu tří let, později na dobu pěti
let, počínajíc ode dne, když volba obecní
rady stala se právoplatnou."
Místopředseda dr. Hajn:
Tento návrh je předmětem jednání
a debaty a má slovo proto člen p. Pospíšil.
Posl. Pospíšil:
Vážené Národní shromáždění!
Račte mi dovoliti napřed
několik všeobecných poznámek k vývodům
p. referenta. Já jsem již předevčírem,
pánové, výslovně prohlásil,
že návrhy. pozměňovací, které
jménem svého klubu jsme podali, podali jsme jedině
a pouze za tím účelem, aby toto dílo
velkolepé, na kterém právě pracujeme,
bylo co nejdokonalejší. Také včera náš
předseda zde autoritativně prohlásil, že
také plenum sněmovní nesmí býti
podceňováno, že jeho hlas musí býti
v těchto věcech slyšán, byť snad
pan referent dosti odůvodněně byl snad názoru
jiného, že má býti zde hlavně
směrodatné ustanovení výboru, které
zajisté opravdu může do nejmenších
podrobností sledovati, kam ten dotyčný paragraf
směřuje.
Přes to přese všechno
trváme na tom, že také plenum sněmovní
nesmí býti v této otázce podceňováno.
Náš zástupce, je pravda, byl přítomen
v ústavním výboru, pronášel názory
své i názory svého klubu, ale tyto názory
nebyly vždycky uznány, nebyly všechny uznány,
byly také zamítnuty. A proto, pánové,
nemůže nám nikdo bráti za zlé,
jestliže v této důležité věci
pokládáme za potřebné, odvolati se
k té nejvyšší instanci, kterou nesporně
je Národní shromáždění.
Toto právo má nejen
klub, ale každý jednotlivec, každý z nás
přirozeně, jak zde pan referent také docela
správně řekl, - bez rozdílu stran,
že musí býti mínění také
jednotlivců zde respektováno, a to zvláště
mínění taková, která nejsou
pronášena s nějakým úmyslem snad
agitačním, nebo úmyslem oposičním,
neb dokonce obstrukčním.
Pánové, ani stín
oposice, neb obstrukce nesmí ležet na našich
opravných návrzích. Již proto ne, poněvadž
by to bylo v přímém odporu k našemu
předvčerejšímu prohlášení,
že totiž touto předlohou uskutečňuje
se náš dávný sen. Bylo by to také
v odporu k té snaze naší, aby toto prozatímní
Národní shromáždění co
možná nejdříve ustoupilo ústavodárnému
shromáždění definitivnímu, které
má vyjíti právě z lidové volby.
A zaráží nás
právě naopak, pánové, pověst
s jisté strany, že volby do obcí mají
se konati podle tohoto zákona až snad někdy
v květnu, neb dokonce i později. Nevíme opravdu,
proč by tak mělo býti. Jestliže bude
předloha uzákoněna snad, když již
ne dnes, tedy příštím týdnem,
tu jistě technické přípravy k volbám
obecním nebudou tak rozsáhlé, nebo nebudou
vyžadovati snad ani dvou měsíců, takže
po této lhůtě volby do obcí konány
býti mohou.
Pan referent zde pravil, že
tyto volby, tyto přípravy k volbám budou
dlouho stíny vrhat také do Národního
shromáždění. A jest nesporno, že
tyto vlivy nebudou zušlechťující, že
tyto vlivy budou jistě škodlivé práci
tohoto Národního shromáždění,
a tu, pánové, jistě stojí za uváženou,
nebylo-li by snad dobře, práce Národního
shromáždění právě z tohoto,
jistě důležitého důvodu, který
pan referent zde přednesl, na nějakou dobu snad
přerušiti.
Ale to není předmětem
naší úvahy. Včerejší jeden
řečník, pan kol. Špatný, pravil
zde, že ony návrhy jsou snad malicherné neb
bezpředmětné. Že se p. kol. Špatný
snad mýlí, - totiž že ty návrhy
nebyly snad malicherné, anebo bezpředmětné
- toho myslím jest nejlepším důkazem,
že aspoň jeden z těch návrhů
nalezl milosti před očima ústavního
výboru, tedy instituce, která k tomu jest skutečně
oprávněna. Jak pan referent řekl, jeden bod
těchto návrhů byl ústavním
výborem přijat. A tu jest mi podivný způsob,
kterým p. referent mluvil, totiž, že by mohl
snad jako osoba soukromá se vyjádřiti o těch
bodech, které byly podány, že však to
učiniti nechce, poněvadž se - zcela správně
- pokládá za tlumočníka ústavního
výboru.
A tu se táži: jestliže
ústavní výbor se o jednom mohl vysloviti
- a to příznivě, - proč se nemohl
vysloviti také o bodech ostatních, neméně
důležitých, proč toho neučinil
- ať již příznivě či nepříznivě,
na tom nám nezáleží? Myslím,
že ústavní výbor byl k tomu povinen
právě proto, že jsme o to žádali,
a zcela správně jsme označili ústavní
výbor jako jedině kompetentní, aby se o tom
vyslovil, a tedy pan referent mohl býti tlumočníkem
názorů ústavního výboru. Zůstává
nám podivno, když to učinil o jednom bodu,
proč to neučinil též o bodech ostatních.
Nyní, pánové,
přešel bych ke speciální debatě,
a to zrovna k § 1.
Právě ten doplněk,
jak zde byl čten, který týká se paragrafu
1., není nikterak malicherný, ani bezpředmětný.
Bezpředmětný nemůže býti
již proto, že jistě mnoho dělníků,
mnoho studentů, mnoho vojínů bude nebo by
bylo postiženo, mnoho oněch lidí, kteří
za svým zaměstnáním po určitou
dobu jsou nuceni dlíti mimo své bydliště
a kteří potom v případě voleb
by byli nuceni z místa své práce, svého
zaměstnání, jeti drahou nebo jakýmikoliv
dopravními prostředky do svého bydliště,
aby tam vykonali své právo a svou povinnost volební,
a rozumí se samo sebou, že by to musili činiti
na svůj vrub.
Když tito lidé, většinou
chudí dělníci, studenti, ať již
po případě středoškolští
či vysokoškolští, a také vojíni,
jsou zákonem vázáni, svoji občanskou
povinnost vykonati, nesmíme býti tak nespravedliví
k nim, abychom připustili, aby měli s tím
nějaké větší výlohy, nežli
jiní voliči. Jest přirozeno, že volič,
který volí ve svém bydlišti, nemá
s tím zvláštních výloh, ale ten,
který by byl nucen jeti do svého trvalého
bydliště pro vykonání své povinnosti
občanské, ten při nejmenším by
musil míti nahrazeny ty výlohy, právě
spojené s onou cestou. A tu myslím, že je sociální
spravedlností, aby takovým voličům
byly ony náklady volbou jim vzniklé hrazeny, a to,
aby byly hrazeny státem aneb, jinak řečeno,
aby bylo jim poskytnuto volné jízdy k vykonání
jejich občanského práva tam i zpět.
Výlohy ty by byly hrazeny státem ve vlastním
jeho zájmu, poněvadž jistě i úkon
volebních cest je úkonem, který se koná
v zájmu státu.
Přirozeně, pánové,
že toto ustanovení neplatí o oněch lidech,
na př. obchodních cestujících nebo
obchodnících a podobných, kteří
s místa na místo přejíždějí,
že se to může týkati nanejvýš
oné kategorie osob, o kterých jsem právě
mluvil. To by byl paragraf 1. a tím bych skončil.
Místopředseda posl.
dr. Hajn: Došel návrh kolegy Síse,
Sokola a Viktora Dyka k této skupině.
Pan tajemník přečte návrh.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte): Návrh člena
N. S. Františka Síse, K. S. Sokola,
V. Dyka a soudruhů na změnu jednotlivých
míst osnovy o volebním řádu do obcí.
Podepsaní navrhují
tyto změny osnovy o volebním řádu
do obcí:
§ 5. se škrtá.
Podepsán F. Sís
a 21 člen.
Místopředseda posl.
dr. Hajn: Tento návrh je předmětem
jednání.
Listina řečnická
takto vypadá: přihlášeni jsou pro
člen Hrouda a členka Štychová
a proti soudce Mattuš. Dávám
slovo nyní panu členu Hroudovi.
Posl. Hrouda: Vážené
shromáždění!
Mluvíme-li o novém
volebním řádu do obcí v československé
republice, musíme se podívati na samosprávu
vůbec a zamysliti se nad tím, čím
nám byla, jest a mohla býti, kdyby byla pochopena.
Tu vzpomenouti nutno slov Albína
Bráfa, jednoho z českých lidí, který
problém české samosprávy opravdu prozkoumal
a snad nejbolestivěji na sobě protrpěl, když
dospěl k závěru o ní, že máme
dvojí svědomí, veřejné a soukromé,
čili jinak řečeno, sváteční
a všední.
Veřejně mluvíme
o samosprávě samou chválu: jest zdrojem národní
síly, zárukou budoucnosti a baštou svobody,
ale soukromě jí nadává kde kdo, a
vesměs narážíme na rozpor mezi tím,
co reklamujeme, a tím, co pro ni skutečně
podnikáme.
Stačí stopovati veřejný
život, zejména, jak se na schůzích hovoří
a ve veřejném tisku o naší samosprávě
píše, a jistě nebudu míti v celém
shromáždění žádných
odpůrcův, když zde prohlásím,
že význam české samosprávy v
souboru našeho národního života se nedoceňuje.
(Hlas: Tak jest!)
O nedocenění samosprávy
po stránce národní, kulturní i sociální
lze vypravovati celé kroniky, kteréž nejsou
směšné, ale pro jejich podvratné pochopení
možno je směšnými nazvati.
Nejsem žádným
snílkem samosprávy, též ji nikterak
nechci přeceňovati, ale také nejsem z těch,
kteří se zaberou do jediné věci a
potom myslí, že se kolem jejich záměrů
celý svět otáčí.
Máme podobných lidí
dosti ve veřejném životě a ještě
více v samosprávě.
Jeden horuje pro regulační
plány, druhý pro bytovou otázku, třetí
pro knihovny a čítárny, ovšem vesměs
pro věci důležité a potřebné,
ale v celkovém souboru samosprávy ne první
a také ne hlavní.
Podle posudku samosprávných
odborníků byla a jest samospráva v celku
národního bytí vedle hospodářství
a školství, ve kterémž obém musí
hráti prim, hlavní složkou, důležitým
činitelem a podkladem naší velké politiky.
Důsledně připomínám,
že bude základem zahraniční politiky
naší republiky, když bude zde silná a
zdravá politika vnitřní, pak myslím,
že není zbytečno připomenouti každému,
jehož se dotýče, že to musí býti
zdravá domácí politika, tak zvaná
drobná práce, kteráž musí býti
podkladem a oporou celkové politiky jak v příští
konstituantě, tak i v samotné vládě.