Chceme-li tento problém vylidňovací
řešiti, chceme-li udržeti obyvatelstvo, pak nemůžeme
to rozřešiti žádným jiným
způsobem, než když dáme tuto půdu
do skutečného soukromého majetku, když
ti, kteří sami ji obdělávají,
kteří k ní lnou, kteří tam
byli zrozeni, budou se cítiti k ní připoutáni
a budou majiteli pudy.
My ovšem při tom stavíme
se na ten ideový základ, kde ve skutečnosti
stále zůstává v platnosti věta
Aristotelova, že síla demokracie jest v usedlém
rolnictvu. My vidíme, že i v nejmodernějším
státě, v Americe, opěrným bodem státu
jsou venkovští sedláci. Vidíme, že
by bylo velmi nerozumné, kdyby zřízení,
která mají hlubokou tradici dějinnou a na
místo nichž nemůžeme dáti nic jiného,
měla býti zrušena, a to tak, že by to
nejenom nepřineslo prospěchu, nýbrž
pouze pro formu poškozovalo věc.
Vzácné shromáždění!
Přicházím k další části
své řeči: k otázce státní
administrativy, a tu musím říci, že
největším nebezpečím pro stát
a správu státní je slabá administrativa.
Vidíme, že ve všech oborech správy státní
jsou symptomy, kde tyto nedostatky jsou jasny. Jaký je
to pořádek, když nelze spolehnouti na politickou
správu, kde okresní hejtman bojí se rozkazovati
a kde četník bojí se choditi v uniformě?
Jaký je to pořádek, když občanstvo
nemůže míti důvěry k železnici,
nemůže míti důvěry k dopravě
železniční, jestli zásilky železniční
dojdou? Jaká je to správa administrativní,
jestliže občan stejným způsobem nemůže
míti důvěru k poště, jestliže
stejným způsobem nemůže míti
důvěru ani k ostatním administrativním
správám státním, jestliže prostě
vidíme, že celá tato administrativa není
vedena pevně a silně?
Nejnebezpečnější
a nejobtížnější problém
jest u správy vnitřní. Vzácné
shromáždění, my si můžeme
jenom uvědomiti, jak jiným způsobem vnitřní
správa jednala dříve a jakým dnes.
Dnes skutečně politické úřady,
které měly dříve největší
vliv, mají nejmenší váhu a jejich správcové,
kteří dříve byli jakýmisi potentáty
ve svých okresích, jsou dnes bez vlivu.
S tím souvisí docela
přirozeně také i správa policejní.
Jen na posledním případu si to uvědoměme,
co se děje dnes, když se stane nějaká
vražda.
Když roku 1909 byla zavražděna
na Král. Vinohradech prodavačka Magda Novotná,
tu policie ihned stáhla do své sítě
všechny, kteří jen nějakým způsobem
s touto vraždou mohli býti ve spojení, kteří
byli snad známi se zavražděnou, nebo kteří
prostě docházeli do obchodu. Stáhla je do
svých sítí a pak teprve hledala, je-li mezi
nimi vinník.
A když roku 1896 byla zavražděna
v Husově ulici na Starém Městě pražském
klenotnice Gollerstepperová, tu policie zatkla přes
300 lidí jen proto, že v den vraždy byli viděni
v té ulici, že chodili s uzly v ruce, prostě
z toho důvodu, poněvadž téhož dne
byl viděn muž s uzlíkem v ruce. Z jakého
důvodu to policie učinila? Jen z toho důvodu,
aby jednak zkusila, zdali se mezi nimi najde vrah, jednak aby
zamezila to, aby nemohly býti smazány stopy vraždy,
aby nemohlo býti zabráněno, aby byli vinníci
vypátráni.
Jen si vzpomeňme, když
r. 1893 byl zavražděn Mrva! Jaký velký
aparát správa policejní vynaložila,
aby zatkla všecky, kteří by mohli býti
v jakémkoli spojení s tímto procesem, a nejen
zatkla, nýbrž skutečně z nich bylo přes
70 osob postaveno před soud a z nich 68 bylo odsouzeno.
Byli odsouzeni ne pouze pro to omladinářské
hnutí, které bylo s tím spojeno, nýbrž
státní návladní přímo
dokazoval jejich spoluvinu na zavraždění Mrvy.
A nyní, vzácné
shromáždění, představte si, co
se stalo, když byl spáchán atentát na
ministerského předsedu. Byl spáchán
atentát na ministerského předsedu, nalezl
se zápisník, nalezly se stopy větší,
nežli jakékoli stopy v minulých procesech,
ale aparát policejní nešel prostě o
nic dále, nežli za ten nejužší kruh
osob a nešel ani k těm, kteří zvláštním
způsobem byli v zápisníku vyznačeni,
ani k těm, kteří byli při výsleších
jmenováni a uváděni.
Tento fakt, vzácné
shromáždění, ukazuje jednu věc:
ukazuje, jak docela jinak jest dnes vnitřní správa
vedena, jak jest ve velmi nebezpečném stavu, a to
z jednoho důvodu:
My vidíme, že tu je úplný,
řekl bych, strach u všech, kteří vnitřní
správu vedou, aby nejednali rázně a energicky.
Musíme si říci, že nejsou bohužel
lepší poměry ani u vojska.
Jedna jeho část nedá
se téměř ani zorganisovati; vojáci
bývalé rakouské armády nedají
se téměř ani zdisciplinovati. Nelze to ovšem
paušalisovat a nelze také neviděti těch
psychologických momentů, které tu byly, že
lidé, kteří prostě stáli v
zákopech po dlouhou dobu války a denně dívali
se smrti v tvář, ti lidé odvykli a otupěli
proti všemu tomu, co zde je, a že, když se vrátí,
nemají ani nejmenší chuti poslouchati a že
není ani možno, aby byl změněn rychle
jejich mravní stav.
Avšak přes to jest neobyčejně
nepochopitelno, jestliže s této strany kladou se přímo
rozpory proti legionářům, jestliže proti
těm, kteří dobrovolně bojovali, vyvolává
se žárlivost anebo také insulty. A my, vzácné
shromáždění, jsme měli případy,
že čeští legionáři byli
na ulicích pražských insultováni, (Slyšte!
Hanba!) a to těmi, kteří nosili dříve
rakouskou uniformu. (Hlasy: Hanba!) My, vzácné
shromáždění, byli jsme svědky
toho, že prostě českým legionářům
byla činěna výtka, že se prý
"ulejvali", že se "ulili", a že
nyní se vracejí, aby byli oslavováni. Ten
samotný fakt, že se dostali za hranice, není
tou nejvyšší věcí, které
si u legionářů ceníme. Snad každý
jiný si přál, aby přišel do zajetí,
ale to, co je zde neobyčejně mocné a morální,
je to, že jsou to prostě lidé, kteří,
když se do zajetí dostali, dobrovolně, bez
nucených odvodů, se přihlásili k vojsku,
a dobrovolně šli na smrt. (Výborně!)
A jestliže mají se zde stát předmětem
útoků takových kritik nebo přímo
insultů, jaké se přihodily, pak, vzácné
shromáždění, vidíme, v jak rozvrácené
situaci jsme a jak již prostě ten úpadek veřejné
mravnosti neobyčejně pokročil.
A my ovšem, vzácné
shromáždění, v tomto směru musíme
dávati z části vinu chybám v naší
administrativě. My ovšem i v jednom směru musíme
si přiznati, že se staly neobyčejné
chyby, a to v očistě administrativy, v očistě
národnostní i v očistě zásadní.
Národní výbor učinil určitá
očistná opatření, odstranil úředníky,
kteří se nejvíce prohřešili,
s jejich míst. A co se stalo? Najednou vidíme, že
úředníci, kteří tehdy byli
odstraněni jako exemplární zjevy, kteří
hřešili po celou dobu války na národních
i sociálních citech obyvatelstva, objevují
se v centrálních úřadech, vidíme,
že mnozí z nich jsou dokonce povyšováni,
anebo že se dostávají na místa, která
jsou mnohem důležitější nežli
ta, která zastávali dříve. (Hlas:
Chtějí dáti Hejdu do Karlína!)
Pochopíte, že tento stav
musí způsobiti, že zde obyvatelstvo naprosto
nemá důvěry k administrativě, ke správě
státní, a že proto také ani neposlouchá
těch, kterých by jinak poslouchati musilo.
My ovšem, kdybychom chtěli
řešiti zásadně otázku administrativy,
nemohli bychom toho učiniti jenom personálními
věcmi, my bychom musili jíti také k tomu,
že bychom v zásadě v zákonodárství
zrušili všecko to, co v rakouské správě
bylo špatné, a že bychom to nahradili způsobem
lepším. Zejména správu zákonodárství
musili bychom postaviti na princip moderní, že bychom
zničili, co za dřívější
správy překáželo, ten úžasný
byrokratismus, mnohomluvnost. Často pilnost úředníka
se oceňovala podle toho, jak veliký elaborát
napsal.
Musíme dosáhnouti především
také jednotnosti v zákonodárství
správním. Rovněž jsou nutny změny
v chování úřednictva. Nemůžeme
říci, že by úřednictvo správní
bylo ideální, ačkoliv ovšem zase na
druhé straně bylo nepochopitelno, že úřednictva
konceptního bylo používáno k službám
manipulačním, že mu prostě byla svěřena
agenda taková, která ho utloukala a která
mohla býti vyřízena silami docela jinými.
Nesmíme říci,
že by všecky tyto vady byly zaviněny vládou.
Jest jasno, že jest to prostě důsledek celkových
poměrů válečných a že
my ještě jsme šťastni, že máme
zde jen nepořádky, kdežto jinde je ve správě
státní přímá anarchie a rozvrat.
Ale ovšem nezbytnou podmínkou nápravy administrativy
jest, jestliže ne pouze úřady budou správně
utvořeny a správně spravovány, nýbrž
jestliže také občanstvo si uvědomí,
že musí zákonů poslouchati a jestli
skutečně také bude zákonů poslušno.
Neběží o servilní poslušnost, jaká
byla v minulých letech, nýbrž jde o poslušnost
mužnou, která je přímo občanskou
ctí. A co je naprosto nevyhnutelné, je zničení
veliké nechuti k práci, která zračí
se v tom, že, kdežto stále zástupy nezaměstnaných
vodí se v průvodech a hlásá se nemožnost
dostati zaměstnání, že v mnohých
případech, kde se vypisuje práce, k práci
se hlásí jen málo lidí, nebo nehlásí
se nikdo.
Tyto vady, vzácné shromáždění,
které vyplývají z celého rázu
života a ze všeho toho, co zanechala zde válka,
docela přirozeně nelze ponechávati k nápravě
jen vládě, nýbrž musíme sami
usilovati o jejich nápravu.
Rána z revolveru, která
třeskla minulého čtvrtka na pražském
hradě, při všem smutku, který v nás
zanechala, měla za následek jeden radostný
pocit: že byl podán fakt a důkaz soudružnosti
všech vrstev národa a všech politických
stran. (Výborně!) My jsme si v tomto okamžiku
uvědomili, jak nebezpečny jsou naše vnitřní
poměry, ze nejsme naprosto tak pevni, abychom měli
záruku jistoty a bezpečnosti, že nebudeme i
my strženi do víru světového, do kterého
jest stržen celý svět.
My jsme si při tomto okamžiku
uvědomili, že může také u nás
přijíti doba, která by nás strhla
do zápasů, které by mohly poškoditi
a ohroziti základy naší republiky. My jsme
si byli vědomi, že duch, který v Čechách
jest, který jest prosycen nevraživostmi a vzájemnými
stranickými nedůvěrami, že jest takový,
že se v něm nejlépe daří podzemní
podkopové práci a že úkolem všech
musí býti, aby tuto chorobu, tuto nemoc českého
života léčili.
Ale jedno musíme si říci:
že ten lék musí býti smělý.
Musíme si již uvědomiti, že jsme svrchovanými
pány svých osudů a že jsme odpovědni
za svou budoucnost. A kdyby nám scházelo národní
sebevědomí, kdyby nám scházela velká
odvaha k velkým činům, pak bychom tuto dnešní
dobu nepřenesli do lepších poměrů.
My musíme tvrdě, důsledně a přísně
střežiti všecko, co by bylo schopno, ohrožovati
národní náš vývoj, ale nesmíme
se také báti trestati tam, kde to je zájmem
státu (Výborně!), nesmíme se
také báti odstraňovati ty jednotlivce, kteří
tento zájem státu ohrožují, nechť
jsou to jednotlivci v jakýchkoli řadách.
Bylo zde poukázáno,
že bolševictví je nejen v třídách
dělnických, nýbrž i v třídách
měšťanských. Není pochyby, že
musíme jíti proti každému bolševictví,
nechť je to bolševictví to, jehož cílem
je, aby beze zřetele na ostatní celek národa
chtělo způsobiti nadvládu jedné třídy
nad druhou, nebo ať je to bolševictví, které
beze zřetele na ostatní občany zneužívá
bídy, která je zde, k obohacování,
nechť to je bolševictví, které se objevuje
u zámožných tříd tím,
že neplatí daní a nedávají státu,
co jsou povinny. A bohužel musím vytknouti také
to bolševictví zámožných tříd,
které neplatí daní, které - i když
jsou to pouze jednotlivé případy - využívá
bídy ke svému obohacovaní a je neobyčejně
silným rozsévačem bolševictví
ve vrstvách, ve kterých je nedostatek a bída.
Vzácné shromáždění!
Jestliže jsme si řekli, že stojíme na
zásadách demokratických a že chceme
na demokratismu stát budovat, pak je pro nás pro
všecky jasno, že to znamená, že se budeme
domáhati svého cíle nikoli vládou
jedné vrstvy nad druhou, nýbrž společnou
vládou všech tříd a vrstev národa,
neboť vláda proletariátu nade všemi ostatními
vrstvami není ničím jiným, než
stejným násilím, jakým byla dříve
vláda aristokracie nebo vláda kapitalismu. Teror
proletariátu není o nic mravnější
než teror tříd jiných. Jestliže
jakýkoli teror by měl býti nastolen, tedy
znamená to ve všech případech, že
základní zásada rovnosti občanů
ve státě a v životě je tu zapírána,
to znamená, že se prostě má na místo
jedné priviligované vrstvy tvořiti jiná
privilegovaná třída, což však neznačí
nic jiného, než v národě vyvolávat
bratrovražedný boj.
Nezapomínejme však, vzácné
shromáždění, že jsme ještě
v poměrech neobyčejně těžkých.
My jsme v domě,ve kterém kolem dokola hrozí
oheň, a vidíme, jak se všech stran do tohoto
domu létají jiskry, které by mohly tento
dům zapáliti. Vidíme, že nejvíce
jest ohroženo křídlo domu, na němž
vyvěšen je rudý prapor, ono křídlo
že je ve světovém požáru tomto
ohroženo nejvíce. A my vidíme, že jsou
také stateční, hasiči s rudými
karafiáty, kteří tento oheň hasí,
my však také vidíme, že jsou i jiní
s rudými karafiáty, kteří velice netečně
a velice lhostejně přihlížejí
k tomu, jestli ony jiskry dům zapálí, a my
vidíme, že jsou i dokonce tací, kteří
přivolávají větry, aby požár
byl vznícen.
Vzácné shromáždění!
Vývoj v dějinách je jako život moře:
má svůj příliv a má svůj
odliv. My jsme žili v odlivu, my jsme žili v útěku
od práv lidských, my žili za vlády militarismu
a imperialismu, my žili za vlády násilí
proti spravedlnosti. Po tomto odlivu nastává příliv.
Vrací se volnost národům, vrací se
sociální rovnost jednotlivců. Moře
má své zákony, že jen do určité
míry jde příliv a do jisté míry
jde odliv. A stejný zákon mají také
dějiny. Ale jsou lidé, kteří vždy
stojí jen u odlivu a doufají, že ten odliv
půjde pořád dál, a jsou lidé,
kteří stojí jen u přílivu,
kteří se domnívají, že ten příliv
také půjde dál a dále, a nevidí,
že ten příliv, kdyby šel do nekonečna,
by zaplavila zničil všecko, i je. My jsme v tom přílivu.
My žijeme v době úplného přetvoření
nejen národnostních a politických, nýbrž
i sociálních a historických stavů
a musíme zde býti vyzbrojeni odvahou pro veliké
skutky, neboť dnešní doba není doba jen
malých reforem, není doba malého příštipkování,
nýbrž doba velikých cílů, doba
velikých obzorů.
Jsme si vědomi, že jsme
jen na počátku toho díla, že to, co
jsme provedli, je pouze počátkem stavby velikého
díla, že musíme dále rozšiřovati
svůj obzor, že musíme dále rozšiřovati
své cíle. Nemusíme se báti nejsmělejších
cílů, nejsmělejších obzorů,
poněvadž jsme si vědomi, že mravní
síla, která národ český udržela,
že dovede vše zregulovati do měr, aby nevzal
škody celek. My jsme se z bolestí zrodili, bolestí
jsme zesílili a rostli, náš celý život
národní byl vývojem uprostřed utrpení
a bolestí, které působí poroba, které
působí útisk, které působí
odmítání lidských i národních
práv. V tom je význam našeho mravního
obrození, že bylo vybojováno ideálními
silami národa proti moci a přesile fysické
a že byl vybojován vlastními silami.
My, vzácné shromáždění,
jsme se dočkali toho, že jsme si vydobyli své
svobody a že při tom boji jsme neztratili své
cti, že národ i v dobách nejstrašnějších
stál pevný a nezlomený, a jestliže jednotlivci
sklonili své šíje, lid a národ zůstal
nezlomen, zůstal pevný a silný proto, poněvadž
věřil ve svoji budoucnost a dočkal se jí
s neposkvrněnou ctí. Jsou ovšem ještě
hluboké rýhy, které v nás zanechala
300letá poroba. My je vyrovnáme a máme při
tom vroucí víru: že budoucnost česká,
budoucnost, která byla zrozena z takových velikých
zápasů a která byla přivoděna
takovou mocnou silou mravní, že ta budoucnost česká
bude šťastná a veliká, ale jen tehdy,
jestliže ji budeme budovati všichni. (Výborně!
Dlouhotrvající potlesk.)
Předseda
(zvoní): Dalším řečníkem
jest člen Národního shromáždění
pan Chaloupka; udílím mu slovo.
Poslanec Chaloupka: Vážené
shromáždění!
Není sice na programu, jako
před vánočními svátky, otázka
vyživovací, ale že jest jednou z nejdůležitějších,
dokazuje, že i vládní prohlášení
této otázky se dotklo a to tím, že se
mluví o nejpřísnějších
opatřeních proti lichvě. Jestli kdo toto
ustanovení ve vládním prohlášení
vítá, jsme to v prvé řadě jistě
my, a to z toho důvodu, že aspoň budeme míti
možnost viděti, kde všude se lichva jeví.
Až posud měli jsme to potěšení
slyšeti, že agrární i jsou lichváři,
doufejme, že budeme míti také tu příležitost
slyšeti, že i z jiných stavů lidé
jsou lichváři.
Lichva sama nezná jistě
ani náboženství ani stavu ani povolání,
krátce lichva bují ve všech vrstvách
obyvatelstva. Máme lichvu jistě potravinovou, lichvu,
kterou neprovádí jedině a pouze zemědělec,
nýbrž také ti lidé, kteří
od zemědělce kupují třeba za maximální
ceny, po případě pod maximální
cenu a pak za drahé peníze prodávají.
Ale máme také lichvu s jinými výrobky,
máme také lichvu s prací, tedy jistě
žádná politická strana není vyjmuta
z toho, že by u ní lichva nebyla.
Rozdíl jest jen ten, že
nikde v žádném listě jiných
politických stran se proti lichvě vlastních
stranníků nepsalo a nepracovalo, jedině u
strany naší, a rozdíl jest také v tom,
že v listech ostatních nikdy se nejmenovali lidé
zemědělci, ale vždy se jmenovali lidé
"agrárníci", bez ohledu na to, jestli
zrovna ten člověk, který lichvařil,
patřil k agrárníkům, nebo nepatřil.
Tedy s naší strany se
děly všecky možné pokusy, abychom lichvě
zabránili. Že to nebylo možno a že jistě
se našla mezi lidem zemědělským - a
jsem tolik konciliantní, že se přiznám
- i mezi našimi stoupenci, mezi agrárníky,
řada lidí, kteří skutečně
lichvařili, přiznávám.
Tolik morální síly
každý nemá, jestliže mu někdo přímo
vnucuje peníze, aby je odmítl. Takových případů
jsme měli velmi mnoho. Nejlepším prostředkem
proti lichvě by bylo, kdybychom hleděli a snažili
se zaopatřiti dostatek potravin proti té lichvě
agrární, o které se stále mluví.
Jakmile bychom měli dostatek potravin, odpadá jakékoli
lichvaření s nimi.
Bohužel, musíme se přiznati,
že po té stránce nebylo se strany vlády
učiněno všechno, co by mohlo býti učiněno.
Ještě se nemůžeme dosud zhostiti toho
vídeňského byrokratismu, nemůžeme
nijaká opatření učiniti rychlou cestou,
nemůžeme ihned se postarati o zaopatření
něčeho podobného. Poukazuji jen na jeden
případ.